Nederlanders hebben
plezier in fietsen
JOURNAAL
Frank Kramer geeft de
voorkeur aan de fiets
Fietsers besparen
miljoenen aan
milieukosten
MEER AANDACHT
VOOR VEILIGHEID
ATB-FIETSEN
ALLURE FIETS VAN HET JAAR
NIEUW: De Safety Standaard
BAT AH US
w
Tips voor fietsvakanties
PEEL EN MAAS
Donderdag 5 april - Pagina 9
VOORJAAR 1990
RECREATIE
m
•ntöV
(van de redaktie)
De fiets is in Nederland
weer razend populair.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit
het feit, dat 1989 een aan
zienlijke stijging van de
fietsenverkoop heeft ge
toond. Die stijgende ver
koopcijfers kunnen ver
klaard worden door de
uitgebreide keus in eigen
tijdse, lichtlopendé fietsen.
Maar er is meer aan de
hand.
De milieudiscussie is aktueler
dan ooit. De auto wordt daarbij
steeds meer gezien als een
bedreiging voor ons leefklimaat.
En dat stimuleert om vaker de
fiets te pakken. Voor het woon
werkverkeer en voor de bood
schappen, maar ook om er een
sportief dagje op uit te trekken.
Dagelijks gebruik
De fiets wordt in ons land niet
alleen intensief, maar ook
veelzijdig gebruikt. Voor allerlei
vormen van verplaatsing komt
de fiets in aanmerking. Dat
maakt het fietsgebruik in
Nederland heel anders dan in
het buitenland, waar de fiets
overwegend dient voor rekreatie
of sportbeoefening. Zo scoort
bij ons het boodschappen doen
op de fiets enorm hoog. Voor de
dagelijkse inkopen wordt in
51% van de gevallen de fiets
gepakt. Een zeer hoog percen-
tage in vergelijking met de auto
(19%), de benenwagen (18%),
het openbaar vervoer (1%) en
de bromfiets (1%).
Recordcijfers
Uit dit soort cijfers blijkt, dat de
fiets in Nederland een onderdeel
is van het dagelijks leven.
Nergens ter wereld gaan
bijvoorbeeld zoveel kinderen
(afgezet tegen het absolute
(van onze speciale verslaggever)
Hilversum - De KRO-televisie
zendt al enige tijd '100 Dagen
Zonder Auto' uit, gepresenteerd
door Frank Kramer. Dit pro
gramma wil het Nederlands
publiek bewuster met de Heilige
Koe laten omgaan. Tién Neder
landers deden op 1 januari af
stand van hun auto, de bijbe
horende sleutels en hun rijbe
wijs. Zij hebben drie maanden
lang op andere manieren in hun
vervoer moeten voorzien, daar
bij gesteund door een bekende
Nederlander als coach.
De show, een idee van produ
cent Erik Latour, wil autobezit
ters aan het denken zetten. '100
Dagen Zonder Auto' is geen
anti-auto programma, maar
confronteert het Nederlands
televisiepubliek met de moge
lijkheid dat het ook anders kan.
De tien deelnemers tonen aan,
dat een autoloos bestaan met het
nodige doorzettingsvermogen
heel goed mogelijk is. Ze
hebben geleerd om de auto te
laten staan en bijvoorbeeld de
fiets te pakken.
GEMEEN
'100 Dagen Zonder Auto' wordt
weliswaar geafficheerd als een
spelprogramma, maar het gaat
natuurlijk om een serieuze zaak.
Voor de deelnemers staan dan
ook geen grote prijzen te
wachten. Sterker nog, in het
Gemeenste Spel van Nederland
- lopen de deelnemers de kans
hun auto kwijt te raken: in dit
onderdeel van het programma
aantal) op de fiets naar school.
Nederland is een land van
fietsrecords: de grootste 'fiets-
dichtheid' ter wereld en de
meeste kilometers fietspad. Ons
land bezit ook de records op het
gebied van het aantal uitgezette
fietsroutes en georganiseerde
fiètstochten. Maar met name op
het gebied van het woon
werkverkeer is er sprake van
een positieve ontwikkeling.
Momenteel gebruikt 33% van
de Nederlanders de fiets als
vervoermiddel van en naar het
werk.
Meer vrije tijd
De trend naar bewust, gezond
leven is nog steeds in opmars.
We kiezen voor 'light' voedsel,
doen aan fitness en kiezen voor
een aktieve, avontuurlijke
vakantie. De fiets is in deze
trend een duidelijk life-style
produkt geworden: ATB- en
racefietsen stralen dynamiek en
avontuur uit. De nieuwste
modellen sluiten perfekt aan bij
de.wensen van de moderne
ziet de verliezer zijn auto in een
hoopje schroot veranderen.
Presentator Frank Kramer: "In
veel tv-shows over de hele
wereld kunnen auto's gewonnen
worden. Het leek ons leuk om
een spel te doen waarbij men
een auto kan verliezen. Over de
hele linie is het trouwens een
heel origineel programma. Dat
was voor mij ook de belang
rijkste reden om het te gaan
presenteren. Wat dat betreft ben
ik niet zo'n wereldverbeteraar.
Ik ga er niet van uit dat we met
een dergelijk programma de
mentaliteit van de Nederlanders
kunnen veranderen. Als er een
paar kijkers tussen zitten die
zich realiseren dat het allemaal
wel een beetje minder kan, zijn
we al een heel eind."
Nederlander.
Werktijdverkortingen en ver
vroegde uittreding geven steeds
meer vrije tijd. En wat is er
mooier om de fiets t^ nemen en
te genieten van de natuur? Want
Nederland telt vele unieke
natuurgebieden, die voorzien
zijn van een uitstekend fiets-
padennet. Fietsen is bovendien
één van de voordeligste
manieren van vrijetijdsbeste
ding. Het enige dat je nodig
hebt, is een goede fiets...
Wat voor fiets?
Voor het sportieve werk is er de
race-fiets, terwijl er voor het
rekreatieve fietsen een breed
scala aan tourfietsen beschik
baar is. Daarnaast kennen we
tegenwoordig het fenomeen
All Terrain Bike (ATB),
specifiek voor het ruige werk.
Voor intensief dagelijks gebruik
zijn er tegenwoordig zeer
aantrekkelijke versies van de
'gewone' fiets leverbaar, terwijl
een aangepaste versie van de
ATB ook heel goed dienst kan
VOOR DE DEUR
Persoonlijk is Frank Kramer
niet erg beinvloed door zijn
medewerking aan '100 Dagen
Zonder Auto'. Ondanks zijn
drukke bezigheden gebruikt hij
de auto al niet zo vaak. "Ik
woon in Amsterdam en ik weet
dus hoe het is om m'n auto niet
kwijt te kunnen. De tram stopt
bij mij voor de deur, dus ik deed
altijd al erg veel met het
openbaar vervoer. Ik stap niet
uit gewoonte in de auto.
Sommige mensen kennen mij
misschien als een auto-fanaat,
maar die liefde richt zich meer
op oudere vehikels. Voor mijn
dagelijks transport kies ik in
veel gevallen voor de tram of de
fiets."
doen als stadsfiets. Voor het
vervoeren van een flink gevulde
boodschappentas is echter niet
iedere fiets even geschikt. Een
fiets zonder bagagedrager (of
lichtgewicht drager) is voor
dergelijk gebruik niet aan te
raden.
FOTO: NOB
GEZELLIGER
De persoonlijke voorkeur voor
de fiets bestaat bij Frank
Kramer al heel lang. "Vooral
wielrennen vind ik ontzettend
leuk. Als ik op jonge leeftijd
was begonnen met racefietsen,
dan denk ik dat ik het wel had
geschopt tot een gemiddeld
ronderenner. Van de zomer ga ik
weer naar Zuid-Frankrijk, om
daar de pedalen een beetje te
laten rouleren.
Vroeger ging ik altijd in m'n
eentje, want nie-mand uit mijn
omgeving vond het leuk om
zich kilometers lang in het
zweet te trappen. Dit jaar ga ik
voor het eerst met een
fietsclubje. Op die manier gaat
het waarschijnlijk iets minder
snel, maar het lijkt me een stuk
gezelliger."
BARCELONA
Fietsen is voor Frank Kramer
bovenal een sportieve aangele
genheid. "Ik moest eens een
keer in Barcelona zijn. Ik kreeg
toen het idee om die reis met de
fiets te doen. Ik ben een week
vantevoren weggegaan en ik
heb stevig doorgefietst. Zoiets
is natuurlijk een hele belevenis,
hoewel ik dat soort stunts niet te
vaak uit kan halen. Toch maak
ik regelmatig tijd vrij om een
stuk te gaan fietsen, maar dan
wel in een behoorlijk tempo."
Het gaat niet goed met ons
milieu. Daarover wordt men
vrijwel dagelijks geïnformeerd.
Iedereen kan een steentje
bijdragen aan een beter milieu
door meer gebruik te maken van
de fiets. De fiets veroorzaakt
geen luchtverontreiniging.
Produceert geen lood en maakt
geen lawaai. Daarbij is fietsen
gezond, kent geen file- en
parkeerproblemen en is
uitermate goedkoop. Wat dit
laatste betreft is het goed om er
Om dergelijke problemen te
voorkomen, heeft fietsen-
fabrikant Batavus een speciale
ATB-kit ontwikkeld, bestaande
uit lichtgewicht spatborden,
verlichting en reflektor.
Daarmee is een ATB in een
handomdraai omgebouwd tot
een verantwoorde, uiterst wend
bare stadsfiets. Bijkomend
voordeel is dat onder slechte
weersomstandigheden men toch
schone kleren kan houden.
ATB-club
De belangen van ATB-fietsers
worden sinds kort behartigd
door de Stichting Holland ATB.
De nieuwe stichting maakt zich
sterk voor zowel wedstrijd
rijders als rekreatieve terrein
fietsers. Holland ATB gaat een
wedstrijdkalender uitgeven en
de voor ATB geschikte terreinen
in kaart brengen. Ook vindt de
stichting dat er regels moeten
komen voor ATB-rijders. Het
adres van Holland ATB is
Postbus 222, 3990 GA Houten.
FIETSTASSEN
liit overweging van
veiligheid is het niet ver
standig om een school- o!'
boodschappentas aan het
stuur te hangen. Het ge
bruik van fietstassen is dan
ook aan te raden. Ook
bestaan er zogenaamde
pakaf'tassen, die aan de
bagagedrager gehaakt kun
nen worden.
Hel voordeel van deze
tassen is, dat ze bij het
bood-schappen doen mee
naar binnen genomen
kunnen worden.
Het omvallen van een fiets is de
meest voorkomende oorzaak
van beschadigingen. Maar niet
alleen de fiets wordt bescha
digd, een omvallend rijwiel laat
vaak ernstige sporen achter aan
bijvoorbeeld winkelruiten of
geparkeerde auto's. Batavus
introduceert daarom de Safety
Standaard, een volgende stap in
het streven van Batavus naar
optimale veiligheid.
Na ondermeer de Safety Bum
per en het Safety Stuur is de
Safety Standaard een volgende
opmerkelijke innovatie die
Batavus toepast. De Safety
Standaard rekent af met een
aantal nadelen die aan de ge
bruikelijke zijstandaards ver
bonden zijn. Op een normale
ondergrond biedt de Safety
Standaard een grote stabiliteit,
even bij stil te staan dat de fiets
veertig maal minder kost dan
een middenklasse auto en
daarnaast weinig onderhoud
vergt.
GRONINGEN
De fietsers in de stad Groningen
besparen de gemeenschap elk
jaar circa acht miljoen aan
milieukosten. Elke fietser
bespaart zichzelf en zijn mede
weggebruikers tenminste f 520,-
Het Nederlands Bureau voor
Toerisme heeft een brochure
uitgegeven, waarin naast een
aantal fietsroutes ook aan
dacht is voor meer algemene
zaken. De brochure is gratis
verkrijgbaar bij de WV-i-kan-
toren.
Europeanen moeten binnen
kort hun fiets mee kunnen ne
men in het vliegtuig.
De EG-commissie voor Verkeer
bestudeert de mogelijkheden
daartoe.
De Stichting Rets heeft in
samenwerking met de ANWB
een serie boekjes uitgegeven,
getiteld "Retsen in
De boekjes geven allerlei in
formatie over toeristisch fiet
sen in diverse Nederlandse
streken. De boekjes kosten
9,95 per stuk en zijn ver
die een eenzijdige belasting aan
de bagagedrager mogelijk
maakt (aan de kant van de
standaard) tot ca. 15 kg of een
belasting middenvoor aan het
stuur tot aan ca. 20 kg.
Door de opvallende lange poot
met een voetvormig uiteinde, is
de Safety Standaard in uit
geklapte toestand een bijzonder
stabiel steunpunt. Ook op een
ongelijke of zachte ondergrond.
Een opvallend detail is dat de
standaardpoot in een huis van
kunststof scharniert en dus geen
smering behoeft.
Dat is de uitkomst van een
studie die in opdracht van de
Europese Gemeenschap door
het Prof. H.C. van Hall Instituut
werd uitgevoerd. Voor dit
onderzoek werd Groningen
uitgekozen, omdat de fietsers in
deze stad een groot aandeel in
het stadsverkeer hebben. De
grootste post aan milieukosten
blijkt het ruimtebeslag te zijn,
daarnaast luchtverontreiniging,
energieverbruik en geluids
hinder.
GOODWILL
Ook in het bedrijfsleven is de
zorg voor het milieu
doorgedrongen. Zowel grote als
kleine bedrijven gebruiken het
etiket 'milieuvriendelijk' bij het
opbouwen van hun image. Dat
een milieuvriendelijke werk
wijze goodwill oplevert, merkte
ook Paul Verheij, eigenaar van
koeriersbedrijf Blue Sprint, met
vestigingen in Amsterdam,
Rotterdam en Eindhoven.
Sinds enige tijd gebruikt Blue
Sprint ook fietsen voor de snelle
bezorging van pakjes en brieven
in de drukke stadscentra. Los
van de milieuvriendelijkheid
gaat dit meestal ook sneller.
Opdrachtgevers blijken het
inschakelen van de fiets te
waarderen. De fietsjongens van
Blue Sprint leggen per dag ruim
honderd kilometer af en
beschikken over een ijzersterke
conditie.
krijgbaar bij de ANWB-kan-
toren.
De Elfstedentocht kan sinds
kort ook per fie$£ verreden
worden. De ANWB heeft een
Elfstedenfiets-route uitgezet,
geheel bewegwijzerd door de
bekende zeskantige bordjes.
Wie het natuurpark de Hoge
Veluwe wil verkennen, kan
gratis gebruik maken van de
daar aanwezige 'witte fietsen'.
Sinds kort zijn er ook tan
dems, driewielers en rolstoel-
fietsen beschikbaar.
De ANWB gaat een groot
aantal toeristische fietsroutes
voorzien van informatiebor
den. Deze borden geven een
toelichting op de cultuurhisto
rische monumenten langs de
routes.
Met het nieuwe fietsconcept
"Allure" heeft fietsen/abri-
kant Batavus uit Heerenveen
het predikaat "Fiets van het
jaar" verworven; deze spor
tieve twee wieier wordt
gemaakt met velgremmen
en trommelremmen en
steeds met 6 versnel
lingen. De kleuren
zijn gzwart!pink
PRESENTATOR '100 DAGEN ZONDER AUTO'
Regelmatig worden in ons land verscherpte verkeers
controles gehouden, specifiek gericht op de fietsers.
Daarbij worden veelvuldig bekeuringen uitgedeeld
aan berijders van ATB's (All Terrain Bikes), omdat
deze fietsen vaak niet zijn voorzien van verlichting,
verplichte reflektie en spatborden. Ook veiligheids
instanties beoordelen de 'kale' ATB als onveilig in
het verkeer.