Taxi's moeten late busdiensten overnemen 7 Resultaat inzamel-aktie wapens en vuurwapens Villeroy&Boch center WFFKRLAD VOOR VENRAY EN OAAOFVINfi advertentieprijs 31 ct. per mm - abonnementsprijs tCIVDLMI/ VV/VJR VCIiRAI Cn V/mVJC II1VJ per halfjaar M3,oo uitsluitend bij vooruitbetaling NIEUW BIJ Trudi== Bongarts I SU broeken duur? kom nou!!! Fietspad Beekweg Kollekte Beatrixfonds Geen verbetering van het openbaar vervoer Voor élke timmerklus: WH It 1 Telefoon KIJK OP PAGINA naar onze advertentie SPAAR-HYPOTHEEK NIEUW NIEUW NIEUW damesvesten met leerapplicatie exclusieve blousen exclusieve panties ..mabelkf DONDERDAG 12 OKTOBER 1989 Nr. 41 PEEL EN MAAS UITGAVE: DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. - VENRAY GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 HONDERDENTIENDE JAARGANG BUITEN OE REGIO I 18.00 passage 10 venray tel. 04780-85772 oogschaduwsteentjes met magneetcliplos of in 'n apart doosje Zo stelt u uw eigen kleurem samen zonder iedere keer 'n doosje te moeten kopen Kleuren na de laatste mode en niet duur. Wij geven u graag 'n persoonlijk make-up advies, geheel vrijblijvend. Parfumerie en huidverzorging Trudi Bongarts Schoutenstraatje 16 Centrum-Venray tel. 04780-82705 Overloon, Vierlingsbeekseweg 18 Telefoon 04788-1434 Maasbree, Dorpstraat 93 Telefoon 04765-3395 [Heythuysen, Telefoon 04749-3 rfr Wethouder Claessens heeft deze week nog eens bevestigd, dat het ge heel te vernieuwen fietspad, aan de zuidkant van de Beekweg, twee me ter breed wordt. Normaliter zou zo'n fietspad, dat tweezijdig ge bruikt wordt, 2.75m breed moeten zijn. Dat is echter hier niet moge lijk, omdat de aanleg veel te duur zou worden. Er zouden dan bomen moeten sneuvelen, sloten moeten worden verlegd en zelfs nog grond moeten worden gekocht. Wel zal midden op het fietspad een witte streep worden getrokken, zodat de fietsers weten dat ze tegenliggers kunnen verwachten. Het is niet de bedoeling dat het fietspad aan de noordkant van de Beekweg wordt opgeruimd. Daar zijn de kosten te hoog voor, dus laat men het voorlopig liggen. Wel wordt het afgesloten voor fietsers. Het kan als wandelpad gebruikt worden. Alleen het gedeelte van het Zwart- water naar Vredepeel blijft gehand haafd, omdat daar veel school kinderen gebruik van maken, en zij anders twee maal de drukke moeten oversteken. Ook het noordelijke fietspad van af de Overloonseweg langs de Noordsingel tot tegenover de West singel blijft gehandhaafd. Daar komt een oversteek voor de fietsers naar de zuidkant. Tegelijkertijd zal het fietspad dat de Westsingel kruist, verlegd worden en ver keerstechnisch worden voor een veilige oversteek. Op aandringen van het commis sielid Broeksteeg zal nog bekeken worden, of het noordelijke fietspad gehandhaafd kan blijven van de Westsingel tot en met de woonbe bouwing van de Beekweg. Dat scheelt een paar honderd meter en de bewoners behoeven dan niet steeds de weg over te steken. Het nieuwe betonnen fietspad komt over het oude bitumen pad te liggen. Volgens deskundigen is dat oude fietspad een degelijke onder grond voor de 12 tot 15 cm dikke betonlaag. De werkzaamheden beginnen nog deze week (vrijdag de dertien de)! Voor meer bijzonderheden daarover, zie het bericht op de pagi na Gemeentepraat. Ook dit jaar is het weer gelukt, om met de hulp van kontaktperso- nen op de kerkdorpen èn zo'n 240 kollektrices en kollektanten èn door uw warme gaven, de op brengst te vergroten met 732,40 naar 14.688,65. Bedankt, namens de 80.000 ge handicapten, alle kontaktpersonen in de kerkdorpen en zij die langs de deur gingen! De opbrengst bedroeg: Venray-kom 8.147,80 Castenray 414,00 Heide 496,05 Leunen 893,55 Merselo 805,20 Oirlo 653,65 Oostrum 908,20 Smakt 208,05 Veulen 300,60 Vredepeel 228,65 Ysselsteyn 1.632,90 14.688,65 Mogen wij zeggen: bij leven en welzijn tot 1990, in de 3e week van september (17 t/m 23), o m dan weer op huw hulp en bydrage te mogen rekenen?! De heer Winter heeft jl. dinsdag, namens de direktie van de Zuid ooster Autobusdiensten, enige toe lichting gegeven op het openbaar vervoer in onze gemeente. Met na me ging het over de voorgenomen vermindering van de late bus diensten van en naar het NS- station. Het ligt in de bedoeling, om door de week de drie laatste dien sten te laten vervallen (na 22.00 uur) en in de weekends de twee laatste diensten. Het reizigersaan bod is op die uren zo minimaal dat er geen lonende exploitatie moge lijk is. De overheid heeft normen gesteld aan het busvervoer: minimaal dient men zoveel passagiers per lijn te vervoeren, wü men voor subsidie in aanmerking komen. Haalt men dat minimum niet, dan krijgt men ook geen subsidie en dient de buson derneming voor eigen rekening de dienst te onderhouden. De Zuidooster heeft meer onren dabele diensten. Zou men de late busdiensten van en naar het stati on handhaven, dan zou dat 41.000,- gaan kosten. Reden waarom men besloten heeft ge noemde ritten te laten vervallen. Om het geringe aantal reizigers toch nog enigszins tegemoet te ko men, wil de Zuidooster met de ge meente samen proberen deze late diensten door een taxibedrijf te la ten verzorgen. De late passagiers zouden dan ongeveer twee gulden boven het normale bustarief dienen bij te betalen. Het is de bedoeling dat deze taxi's gaan rijden vanaf het Zuidooster busstation naar het station van de Nederlandse Spoorwegen en weer terug. Wellicht dat zo'n taxi chauffeur desgevraagd van deze di- rekte route wil afwijken, om de pas sagiers) thuis af te leveren... Naast deze niet al te vrolijke uit spraken van dhr. Winter, had hij toch nog iets positiefs te melden. De sneldienst Venray-Helmond die 's morgens en 's avonds gereden wordt, zal worden uitgebreid over de gehele dag. Dat betekent dat men dan in een half uur in Helmond kan zijn. KLACHTEN De heer Broeksteeg (CDA) stak zijn ongenoegen over het openbaar vervoer in Venray, niet onder stoe len of banken. Reeds in mei is de slechte busvoorziening in Brukske aan de orde gesteld. Dat heeft he laas niet geholpen en is ook nooit meer doorgesproken. Van een kant dringt de landelijke overheid aan, dat er meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer, dat we onze auto's moeten thuis laten; van de andere kant gaat de Zuidooster dat openbaar vervoer inkrimpen. Spreker was bang dat het publiek niet meer afwacht, of de Zuidooster rijdt of niet rijdt, maar voor eigen vervoer gaat zorgen. Reeds nu staat het parkeerterrein bij het station potvol auto's. In de praktijk betekent dat, dat er weer minder passagiers met de bus gaan; wat voor de Zuidooster weer aanlei ding is om een lijndienst in te krimpen... Op de duur houden we niets meer over... We ontvangen regelmatig klach ten, aldus Broeksteeg, dat de eerste bus van het Zuidooster-station te vroeg vertrekt of helemaal niet gaat rijden. Maar veel meer bekend is de slechte verbinding, of liever gezegd aansluiting, bij het NS-station, waar de treinpassagiers dikwijls de bus naar Venray niet meer kunnen halen. SOCIALE TAAK De heer A. Jansen (PvdA) meende terecht te kunnen konstateren, dat de Zuidooster in deze regio een monopolie-positie heeft verworven. Daar is op. zich niets tegen, maar het legt deze busonderneming toch wel een sociale taak op de schou ders: te zorgen voor een goed open baar vervoer. Hij noemde het té gemakkelijk, te verwyzen naar de rijksnormen, die een minimum aantal passagiers voorschrijft, om een bijdrage in de vervoerskosten te kunnen krijgen. Spreker pleitte er voor, dat ook de late verbindingen in stand worden gehouden, ook al kost dat geld. De heer Van de Vorle was het daar mee eens. De Zuidooster zal zowel de rendabele als de onrendabele rit ten voor lief moeten nemen. SERVICE De heer Winter verwees de klach- Bel 04780-89591 enKOBUS komt ten over de slechte aansluiting by het station Oostrum naar de Neder landse Spoorwegen. Zestig procent van de treinen, aldus dhr. Winter, komt te laat aan en dan kan inder daad een bus vertrokken zyn. Hoewel, overdag wachten de bus chauffeurs drie tot vijf minuten en op de laatste trein zelfs tien minuten. De rijksbijdrage in het openbaar vervoer is sinds januari dit jaar ge koppeld aan het aantal buspassa giers. Volddêt men daar niet aan dan krijgt men geen subsidie; moet men voor eigen rekening rijden. En dat is met een of twee passagiers na tuurlijk geen haalbare zaak. Dat er 's morgens vroeg een bus te vroeg wegrijdt of helemaal niet rijdt wilde spreker niet ontken nen; maar er zou slechts van een incidenteel geval sprake zijn. In tweede instantie kon dhr. A. Jansen zich met het taxiplan vere nigen. Hoewel, de verantwoorde lijkheid blyft bij de Zuidooster liggen. En als de buschauffeurs zich aan die 5 en 10 minuten wachten gehouden hadden, zouden er onge twijfeld minder klachten zijn geweest. Jansen stelde verder voor, de knelpunten in het Venrayse open bare vervoer eens op een rijtje te la ten zetten en te kijken of men door reorganisatie of zelfs door het laten vervallen van een andere lijn, het openbaar vervoer in Venray niet be ter kan laten funktioneren. Nu blijft het maar telkens bij het depo neren van 'Hlachten op onderdelen. Spreker werd bijna terstond op zijn wensen bediend, want er ligt een driedelige nota over het ver keer en het vervoer in Venray op stapel. Daarin wordt naast het openbaar vervoer, de verkeerseircu- latie in het centrum, ook de par keerplaatsen situatie behandeld. Driedelig wil in dit geval zeggen, dat de nota's in drie termynen zullen worden aangeboden. Tenslotte brak de heer Muijsers (CDA) nog een lans voor het busver voer in de vroege morgenuren naar Venlo. De chauffeurs proppen de bussen onverantwoordelijk vol van voren, opzy en van achteren. Eerst dan worden extra bussen in geschakeld. De heer Winter kon niet ontken nen, dat dit inderdaad een zeer drukke lyndienst is. De Zuidooster huurt daarvoor ook bijna kontinu aanvullende bussen van andere on dernemingen. Soms wel 5 of 6 per dienst. Maar het is nu eenmaal niet altijd in te schatten hoeveel passa giers er met die dienst, tussen Ven ray en Venlo, willen Op 1 september 1989 werd de nieuwe Wet Wapens en Munitie van kracht, waardoor een groot aantal wapens, die voordien toegestaan waren, nu niet meer geoorloofd zijn. In de maand september werd een landelijke aktie gehouden om deze wapens en de andere wapens, die nog onder het publiek waren, en in feite altijd illegaal voorhan den werden gehouden, straffeloos bij de plaatselyke politie in te leve ren. Voor een aantal wapens werd door de politie zelfs een geldelijke vergoeding gegeven. Ook de gemeentepolitie Venray heeft aan deze aktie meegedaan en de nodige publiciteit daaraan gegeven. Nu de maand voorbij is, lean de balans worden opgemaakt. Er kan worden gesteld, dat deze inzamelak- tie in Venray meer heeft, opgeleverd dan men had durven hopen. serviesgoed - kristal - glas - bestek WMF de Villeroy Boch catalogus ligt voor U klaar patchwork-quilting-stoffen woonideeën kado-artikelen schilderijen - aquarellen zijdebloemen meubels antiek perzen - berbers moderne vloerkleden tafellinnen kussens woonaccessoires hebbedingen tineke meurs VENRAY Schoutenstraatje 6 Tel. 04780-88566 iets leuks voor 'n ander.wat fijns voor jezelf Zoals al eerder gemeld, is het de bedoeling, dat binnen afzienbare tijd de verschillende netnummers van de telefoon in onze gemeente komen te vervallen. Alles komt dan onder het netnummer 04780. Voor honderd procent is dat niet moge lijk, met name niet de aansluitin gen in Smakt en verschillende "uithoeken" van Ysselsteyn. Die blyven aangesloten onder "een niet-Venrays nétnummer". Wellicht ten overvloede werd er in de commissie voor openbare werken op aangedrongen dat deze "niet-Venrayse netnummers" toch in de telefoongidsen onder hun eigen woonplaats vermeld zouden worden. Ook drong men aan op een aparte vermelding en de telefoon abonnees van Leunen, Veulen, Hei de en Smakt, die nu allemaal onder Venray geboekt staan. Hieronder volgen de cyfers van de verschillende soorten wapens en vuurwapens, die hier werden inge leverd: 13 stuks luchtdrukgeweren en luchtdrukpistolen; 8 stuks kogelgeweren, waarvan 4 zg. flobert-geweren en 2 hagelgeweren; 11 stuks pistolen en revolvers; 6 stuks machine-pistolen of onder delen daarvan; 7 stuks verboden alarm-pistolen en 2 stuks gas-alarm revolvers; 1 speelgoed-pistool, dat sprekend op een echt pistool lijkt; 5 stuks zg. CS-gas patronen of spuit bussen: 94 stuks steekwapens, waaronder 34 zg. vlindermessen, 6 werpmes- sen en 54 stuks stiletto's, bajonet ten en andere lange messen; 12 stuks slagwapens, waaronder zg. ploertendoders en wurgstokken-, 1 verboden katapult; 13 stuks stroomstoot-wapens, zg. varkensdrijvers of prikkers; 3 stuks granaten, waaronder 2 lege handgranaten; een grote hoeveelheid losse muni tie, waarvan het grootste gedeelte als scherpe munitie kan worden aangemerkt. Uit deze opsomming blijkt, dat de aktie geslaagd is en dat velen deze gelegenheid hebben gebruikt, om hét wapen of vuurwapen ongestraft in te leveren en er zo voor te zorgen, dat er geen kwaad meer mee kan worden geschied. De indruk be staat, dat de meeste vuurwapens nog stammen uit de periode van de tweede wereldoorlog, en als souve- nier nog door veel mensen werden bewaard. JARIG In de Keulsche Pot foundue-, gourmet- en specialiteiten- restaurant, nu met uniek terras Voor informatie of reservering; TEL. 04788-1774 HOLTHESEDIJK 2 OVERLOON VAN DE KAMP ASSURANTIËN telefoon 04780-87575 kort en lang model merken „KALB", Marie Rosella" jdectet Mode Schoolstraat 24 5801 BP Venray Tel 04780-83500 ledermode tassenmode exclusive blousen luxe 'Karin' Byoux exclusive panty's leerreparatie's 'Laimböck' handschoenen

Peel en Maas | 1989 | | pagina 1