Taxi's moeten late
busdiensten overnemen
7
Resultaat inzamel-aktie
wapens en vuurwapens
Villeroy&Boch center
WFFKRLAD VOOR VENRAY EN OAAOFVINfi advertentieprijs 31 ct. per mm - abonnementsprijs
tCIVDLMI/ VV/VJR VCIiRAI Cn V/mVJC II1VJ per halfjaar M3,oo uitsluitend bij vooruitbetaling
NIEUW BIJ
Trudi==
Bongarts
I SU
broeken
duur?
kom nou!!!
Fietspad
Beekweg
Kollekte
Beatrixfonds
Geen verbetering van het openbaar vervoer
Voor élke
timmerklus:
WH It 1
Telefoon
KIJK OP
PAGINA
naar onze
advertentie
SPAAR-HYPOTHEEK
NIEUW NIEUW NIEUW
damesvesten
met leerapplicatie
exclusieve blousen
exclusieve panties
..mabelkf
DONDERDAG 12 OKTOBER 1989 Nr. 41
PEEL EN MAAS
UITGAVE: DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. - VENRAY
GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652
HONDERDENTIENDE JAARGANG
BUITEN OE REGIO I 18.00
passage 10
venray
tel. 04780-85772
oogschaduwsteentjes
met magneetcliplos
of in 'n apart doosje
Zo stelt u uw eigen kleurem
samen zonder iedere keer 'n
doosje te moeten kopen
Kleuren na de laatste mode
en niet duur. Wij geven u
graag 'n persoonlijk make-up
advies, geheel vrijblijvend.
Parfumerie en
huidverzorging
Trudi Bongarts
Schoutenstraatje 16
Centrum-Venray
tel. 04780-82705
Overloon, Vierlingsbeekseweg 18
Telefoon 04788-1434
Maasbree, Dorpstraat 93
Telefoon 04765-3395
[Heythuysen, Telefoon 04749-3
rfr
Wethouder Claessens heeft deze
week nog eens bevestigd, dat het ge
heel te vernieuwen fietspad, aan de
zuidkant van de Beekweg, twee me
ter breed wordt. Normaliter zou
zo'n fietspad, dat tweezijdig ge
bruikt wordt, 2.75m breed moeten
zijn. Dat is echter hier niet moge
lijk, omdat de aanleg veel te duur
zou worden. Er zouden dan bomen
moeten sneuvelen, sloten moeten
worden verlegd en zelfs nog grond
moeten worden gekocht. Wel zal
midden op het fietspad een witte
streep worden getrokken, zodat de
fietsers weten dat ze tegenliggers
kunnen verwachten.
Het is niet de bedoeling dat het
fietspad aan de noordkant van de
Beekweg wordt opgeruimd. Daar
zijn de kosten te hoog voor, dus laat
men het voorlopig liggen. Wel
wordt het afgesloten voor fietsers.
Het kan als wandelpad gebruikt
worden.
Alleen het gedeelte van het Zwart-
water naar Vredepeel blijft gehand
haafd, omdat daar veel school
kinderen gebruik van maken, en
zij anders twee maal de drukke
moeten oversteken.
Ook het noordelijke fietspad van
af de Overloonseweg langs de
Noordsingel tot tegenover de West
singel blijft gehandhaafd. Daar
komt een oversteek voor de fietsers
naar de zuidkant. Tegelijkertijd zal
het fietspad dat de Westsingel
kruist, verlegd worden en ver
keerstechnisch worden
voor een veilige oversteek.
Op aandringen van het commis
sielid Broeksteeg zal nog bekeken
worden, of het noordelijke fietspad
gehandhaafd kan blijven van de
Westsingel tot en met de woonbe
bouwing van de Beekweg. Dat
scheelt een paar honderd meter en
de bewoners behoeven dan niet
steeds de weg over te steken.
Het nieuwe betonnen fietspad
komt over het oude bitumen pad te
liggen. Volgens deskundigen is dat
oude fietspad een degelijke onder
grond voor de 12 tot 15 cm dikke
betonlaag.
De werkzaamheden beginnen
nog deze week (vrijdag de dertien
de)! Voor meer bijzonderheden
daarover, zie het bericht op de pagi
na Gemeentepraat.
Ook dit jaar is het weer gelukt,
om met de hulp van kontaktperso-
nen op de kerkdorpen èn zo'n 240
kollektrices en kollektanten èn
door uw warme gaven, de op
brengst te vergroten met 732,40
naar 14.688,65.
Bedankt, namens de 80.000 ge
handicapten, alle kontaktpersonen
in de kerkdorpen en zij die langs
de deur gingen!
De opbrengst bedroeg:
Venray-kom 8.147,80
Castenray 414,00
Heide 496,05
Leunen 893,55
Merselo 805,20
Oirlo 653,65
Oostrum 908,20
Smakt 208,05
Veulen 300,60
Vredepeel 228,65
Ysselsteyn 1.632,90
14.688,65
Mogen wij zeggen: bij leven en
welzijn tot 1990, in de 3e week van
september (17 t/m 23), o m dan
weer op huw hulp en bydrage te
mogen rekenen?!
De heer Winter heeft jl. dinsdag,
namens de direktie van de Zuid
ooster Autobusdiensten, enige toe
lichting gegeven op het openbaar
vervoer in onze gemeente. Met na
me ging het over de voorgenomen
vermindering van de late bus
diensten van en naar het NS-
station. Het ligt in de bedoeling, om
door de week de drie laatste dien
sten te laten vervallen (na 22.00
uur) en in de weekends de twee
laatste diensten. Het reizigersaan
bod is op die uren zo minimaal dat
er geen lonende exploitatie moge
lijk is.
De overheid heeft normen gesteld
aan het busvervoer: minimaal dient
men zoveel passagiers per lijn te
vervoeren, wü men voor subsidie in
aanmerking komen. Haalt men dat
minimum niet, dan krijgt men ook
geen subsidie en dient de buson
derneming voor eigen rekening de
dienst te onderhouden.
De Zuidooster heeft meer onren
dabele diensten. Zou men de late
busdiensten van en naar het stati
on handhaven, dan zou dat
41.000,- gaan kosten. Reden
waarom men besloten heeft ge
noemde ritten te laten vervallen.
Om het geringe aantal reizigers
toch nog enigszins tegemoet te ko
men, wil de Zuidooster met de ge
meente samen proberen deze late
diensten door een taxibedrijf te la
ten verzorgen. De late passagiers
zouden dan ongeveer twee gulden
boven het normale bustarief dienen
bij te betalen.
Het is de bedoeling dat deze taxi's
gaan rijden vanaf het Zuidooster
busstation naar het station van de
Nederlandse Spoorwegen en weer
terug. Wellicht dat zo'n taxi
chauffeur desgevraagd van deze di-
rekte route wil afwijken, om de pas
sagiers) thuis af te leveren...
Naast deze niet al te vrolijke uit
spraken van dhr. Winter, had hij
toch nog iets positiefs te melden. De
sneldienst Venray-Helmond die 's
morgens en 's avonds gereden
wordt, zal worden uitgebreid over
de gehele dag. Dat betekent dat men
dan in een half uur in Helmond
kan zijn.
KLACHTEN
De heer Broeksteeg (CDA) stak
zijn ongenoegen over het openbaar
vervoer in Venray, niet onder stoe
len of banken. Reeds in mei is de
slechte busvoorziening in Brukske
aan de orde gesteld. Dat heeft he
laas niet geholpen en is ook nooit
meer doorgesproken.
Van een kant dringt de landelijke
overheid aan, dat er meer gebruik
wordt gemaakt van het openbaar
vervoer, dat we onze auto's moeten
thuis laten; van de andere kant gaat
de Zuidooster dat openbaar vervoer
inkrimpen. Spreker was bang dat
het publiek niet meer afwacht, of de
Zuidooster rijdt of niet rijdt, maar
voor eigen vervoer gaat zorgen.
Reeds nu staat het parkeerterrein
bij het station potvol auto's. In de
praktijk betekent dat, dat er weer
minder passagiers met de bus gaan;
wat voor de Zuidooster weer aanlei
ding is om een lijndienst in te
krimpen...
Op de duur houden we niets meer
over...
We ontvangen regelmatig klach
ten, aldus Broeksteeg, dat de eerste
bus van het Zuidooster-station te
vroeg vertrekt of helemaal niet gaat
rijden. Maar veel meer bekend is de
slechte verbinding, of liever gezegd
aansluiting, bij het NS-station, waar
de treinpassagiers dikwijls de bus
naar Venray niet meer kunnen
halen.
SOCIALE TAAK
De heer A. Jansen (PvdA) meende
terecht te kunnen konstateren, dat
de Zuidooster in deze regio een
monopolie-positie heeft verworven.
Daar is op. zich niets tegen, maar
het legt deze busonderneming toch
wel een sociale taak op de schou
ders: te zorgen voor een goed open
baar vervoer. Hij noemde het té
gemakkelijk, te verwyzen naar de
rijksnormen, die een minimum
aantal passagiers voorschrijft, om
een bijdrage in de vervoerskosten
te kunnen krijgen.
Spreker pleitte er voor, dat ook de
late verbindingen in stand worden
gehouden, ook al kost dat geld.
De heer Van de Vorle was het daar
mee eens. De Zuidooster zal zowel
de rendabele als de onrendabele rit
ten voor lief moeten nemen.
SERVICE
De heer Winter verwees de klach-
Bel 04780-89591
enKOBUS komt
ten over de slechte aansluiting by
het station Oostrum naar de Neder
landse Spoorwegen. Zestig procent
van de treinen, aldus dhr. Winter,
komt te laat aan en dan kan inder
daad een bus vertrokken zyn.
Hoewel, overdag wachten de bus
chauffeurs drie tot vijf minuten en
op de laatste trein zelfs tien
minuten.
De rijksbijdrage in het openbaar
vervoer is sinds januari dit jaar ge
koppeld aan het aantal buspassa
giers. Volddêt men daar niet aan
dan krijgt men geen subsidie; moet
men voor eigen rekening rijden. En
dat is met een of twee passagiers na
tuurlijk geen haalbare zaak.
Dat er 's morgens vroeg een bus
te vroeg wegrijdt of helemaal niet
rijdt wilde spreker niet ontken
nen; maar er zou slechts van een
incidenteel geval sprake zijn.
In tweede instantie kon dhr. A.
Jansen zich met het taxiplan vere
nigen. Hoewel, de verantwoorde
lijkheid blyft bij de Zuidooster
liggen. En als de buschauffeurs zich
aan die 5 en 10 minuten wachten
gehouden hadden, zouden er onge
twijfeld minder klachten zijn
geweest.
Jansen stelde verder voor, de
knelpunten in het Venrayse open
bare vervoer eens op een rijtje te la
ten zetten en te kijken of men door
reorganisatie of zelfs door het laten
vervallen van een andere lijn, het
openbaar vervoer in Venray niet be
ter kan laten funktioneren. Nu
blijft het maar telkens bij het depo
neren van 'Hlachten op onderdelen.
Spreker werd bijna terstond op
zijn wensen bediend, want er ligt
een driedelige nota over het ver
keer en het vervoer in Venray op
stapel. Daarin wordt naast het
openbaar vervoer, de verkeerseircu-
latie in het centrum, ook de par
keerplaatsen situatie behandeld.
Driedelig wil in dit geval zeggen, dat
de nota's in drie termynen zullen
worden aangeboden.
Tenslotte brak de heer Muijsers
(CDA) nog een lans voor het busver
voer in de vroege morgenuren naar
Venlo. De chauffeurs proppen de
bussen onverantwoordelijk vol
van voren, opzy en van achteren.
Eerst dan worden extra bussen in
geschakeld.
De heer Winter kon niet ontken
nen, dat dit inderdaad een zeer
drukke lyndienst is. De Zuidooster
huurt daarvoor ook bijna kontinu
aanvullende bussen van andere on
dernemingen. Soms wel 5 of 6 per
dienst. Maar het is nu eenmaal niet
altijd in te schatten hoeveel passa
giers er met die dienst, tussen Ven
ray en Venlo, willen
Op 1 september 1989 werd de
nieuwe Wet Wapens en Munitie van
kracht, waardoor een groot aantal
wapens, die voordien toegestaan
waren, nu niet meer geoorloofd
zijn. In de maand september werd
een landelijke aktie gehouden om
deze wapens en de andere wapens,
die nog onder het publiek waren,
en in feite altijd illegaal voorhan
den werden gehouden, straffeloos
bij de plaatselyke politie in te leve
ren. Voor een aantal wapens werd
door de politie zelfs een geldelijke
vergoeding gegeven.
Ook de gemeentepolitie Venray
heeft aan deze aktie meegedaan en
de nodige publiciteit daaraan
gegeven.
Nu de maand voorbij is, lean de
balans worden opgemaakt. Er kan
worden gesteld, dat deze inzamelak-
tie in Venray meer heeft, opgeleverd
dan men had durven hopen.
serviesgoed - kristal - glas - bestek WMF
de Villeroy Boch
catalogus ligt voor U klaar
patchwork-quilting-stoffen
woonideeën
kado-artikelen
schilderijen - aquarellen
zijdebloemen
meubels
antiek
perzen - berbers
moderne vloerkleden
tafellinnen
kussens
woonaccessoires
hebbedingen
tineke meurs
VENRAY
Schoutenstraatje 6
Tel. 04780-88566
iets leuks voor 'n ander.wat fijns voor jezelf
Zoals al eerder gemeld, is het de
bedoeling, dat binnen afzienbare
tijd de verschillende netnummers
van de telefoon in onze gemeente
komen te vervallen. Alles komt dan
onder het netnummer 04780. Voor
honderd procent is dat niet moge
lijk, met name niet de aansluitin
gen in Smakt en verschillende
"uithoeken" van Ysselsteyn. Die
blyven aangesloten onder "een
niet-Venrays nétnummer".
Wellicht ten overvloede werd er
in de commissie voor openbare
werken op aangedrongen dat deze
"niet-Venrayse netnummers" toch
in de telefoongidsen onder hun
eigen woonplaats vermeld zouden
worden. Ook drong men aan op een
aparte vermelding en de telefoon
abonnees van Leunen, Veulen, Hei
de en Smakt, die nu allemaal onder
Venray geboekt staan.
Hieronder volgen de cyfers van
de verschillende soorten wapens en
vuurwapens, die hier werden inge
leverd:
13 stuks luchtdrukgeweren en
luchtdrukpistolen;
8 stuks kogelgeweren, waarvan 4 zg.
flobert-geweren en 2 hagelgeweren;
11 stuks pistolen en revolvers;
6 stuks machine-pistolen of onder
delen daarvan;
7 stuks verboden alarm-pistolen en
2 stuks gas-alarm revolvers;
1 speelgoed-pistool, dat sprekend
op een echt pistool lijkt;
5 stuks zg. CS-gas patronen of spuit
bussen:
94 stuks steekwapens, waaronder
34 zg. vlindermessen, 6 werpmes-
sen en 54 stuks stiletto's, bajonet
ten en andere lange messen;
12 stuks slagwapens, waaronder zg.
ploertendoders en wurgstokken-,
1 verboden katapult;
13 stuks stroomstoot-wapens, zg.
varkensdrijvers of prikkers;
3 stuks granaten, waaronder 2 lege
handgranaten;
een grote hoeveelheid losse muni
tie, waarvan het grootste gedeelte
als scherpe munitie kan worden
aangemerkt.
Uit deze opsomming blijkt, dat de
aktie geslaagd is en dat velen deze
gelegenheid hebben gebruikt, om
hét wapen of vuurwapen ongestraft
in te leveren en er zo voor te zorgen,
dat er geen kwaad meer mee kan
worden geschied. De indruk be
staat, dat de meeste vuurwapens
nog stammen uit de periode van de
tweede wereldoorlog, en als souve-
nier nog door veel mensen werden
bewaard.
JARIG
In de Keulsche Pot
foundue-, gourmet- en specialiteiten-
restaurant, nu met uniek terras
Voor informatie of reservering;
TEL. 04788-1774
HOLTHESEDIJK 2 OVERLOON
VAN DE KAMP
ASSURANTIËN
telefoon 04780-87575
kort en lang model
merken „KALB", Marie Rosella"
jdectet Mode
Schoolstraat 24 5801 BP Venray
Tel 04780-83500
ledermode
tassenmode
exclusive blousen
luxe 'Karin' Byoux
exclusive panty's
leerreparatie's
'Laimböck'
handschoenen