B Se Baatten uatt öe (Sttite Kerk St. Elisabethziekenlmis moet per jaar miljoenen gaan bezuinigen Kruisvernieuwingen in de Goede Week Reservisten beëdigd 'P Pasen met de Zangers van St. Frans Expositie Geslaagd Gewestelijk Arbeidsbureau Venray-Gennep Lindefeesten 1989 Sambeek -!ü Arbeidsoriëntatie-projekten peel en maas Donderdag 23 maart - Pagina 5 In een speciale bijeenkomst in de kantine van het politiebureau vond jl. donderdag de beëdiging plaats van een zevental leden van de Re- servepolitie van het Venrayse poli tiekorps. Na een selektie begon medio november 1987 de opleiding welke werd afgerond met een exa men in 1988. Commissaris G. den Teuling. die de door omstandighe den verhinderde burgemeester De- fesche verving, komplimenteerde de geslaagden met hun doorzet tingsvermogen en hun bereidheid zich in te zetten indien dat nodig is. De commandant van de Reservepo- litie. adjudant Sjef Janssen, memo reerde de inzet van de reservis ten en vooral de motivatie bij hun studie. In handen van de korpschef legden de Reservisten de voorgeschreven eden af. Thans heeft het bestand van de Reservepolitie het maximale aantal bereikt. Dat ook de emancipatie tot de Re serve is doorgedrongen blijkt wel uit het feit dat de eerste vrouwelijke agent van de Reservepolitie mej. Van Vught haar intrede deed. Op de foto: knielend van links naar rechts: Saamena, Evers, Tissen en Goossens. Staande van links naar rechts: De Jong, Janssen, Commissaris G. den Teuling, mej. Van Vught en adju dant Sjef Janssen. Traditiegetrouw nemen de "Zan gers vanm Frans" tijdens de Goe de Week een belangrijke plaats in bij de verschillende paasdiensten in de Paterskerk. Jaarlijks worden er dan door het koor maar liefst vyf kerkdiensten muzikaal opgeluisterd. Afgelopen zondag (Palmzondag) was het de eerste in deze reeks van vijf en de kerkbezoekers hebben opnieuw kunnen vaststellen dat het paasre- pertoire den "Zangers van St. Frans" bijzonder goed lig. Dit zal in de komende dagen ongetwijfeld op nieuw blijken. Alhoewel dat reper toire tamelijk vast omlijnd is, lukt het toch telkenjare opnieuw daar weer iets nieuws aan toe te voegen. Dat is ook dit jaar weer het geval. Een nieuwigheid daarbij is, dat op eerste Paasdag ook sprake zal zijn van een dubbelkoor by de uit voering van "Preis Dank Lob" (van Gallus). Dit dubbelkoor wordt ge vormd door enerzijds de "Zangers van St. Frans" en anderzijds door een twintigtal dames en heren, af komstig uit andere Venrayse koren (Venray's Mannenkoor, Ars Musica en Venrode) die overigens ook nog hun steun zullen verlenen bij de Al- lelgja van Handel. Alhoewel tie sa menwerking tussen de Venrayse koren zeker niet vreemd is te noe men - getuige de al vele jaren met sukses uitgevoerde kerstkoncerten - is deze vorm van samenwerking toch vrij uniek. Op eerste Paasdag zal ook het in- stumentaal ensemble (o.l.v. Pater F. Franken) zijn medewerking verle nen. Tydens deze Hoogmis zal de "Missa in G-Dur" van W.A. Mozart worden uitgevoerd. Bij de traditie hoort ook, dat de "Zangers van St. Frans" na afloop van de kerkdiensten op Paaszater dagavond en eerste Paasdag de kerkgangers de kollektemandjes mogen voorhouden om van hen de beloning voor hun inspanning in ontvangst te nemen. In overleg met de kunstenaar en de direktie van de schouwburg te Venray wordt de expositie ."Ge kleed, verkleed of niet" van Pieke Dassen verlengd van 23 maart tot 29 maart 1989. De expositie loopt in de foyer van de schouwburg te Ven ray en geniet een goede be langstelling. Twee van de schilderijen, die ten toongesteld worden, zijn a.s. zon dag, 26 maart, te zien op de televisie in het programma "Mijnheer Cac tusshow", waar Pieke Dassen een gastoptreden verzorgt. Het zijn de schilderijen "Carna valsstoet" in Stavelot (België) en "Wie heeft het gedaan" of zoals Pie ke Dassen het noemt "Wie is de smeerlap". Diverse tentoongestelde werken zijn te koop. Een prospec tus is verkrijgbaar in de schouwburg. De openingsuren van de expositie zijn van maandag tot en met vrij dag van 10.00 tot 16.00 uur. Carla Vermeulen voor basis arts examen te Maastricht. Dhr. J.P.P. Hinssen voor zijn docto raal geschiedenis aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen. Volgens de direktie van de Stichting Ziekenhuizen Ven- lo/Venray, zal er per jaar 2,5 tot 3 miljoen gulden moeten worden bezuinigd in het St. Elisabethzie- kenhuis van Venray, om uit de ro de cijfers te komen. Ondanks reeds doorgevoerde bezuinigin gen was er vorig jaar, evenals in 1987 een tekort van een dikke zeven ton. Wanneer geen harde maatrege len worden genomen, zal volgens de direktie, het tekort dit jaar tot 1 a IV2 miljoen kunnen oplopen. Het aantal arbeidsplaatsen, dat momenteel 415 bedraagt, zal met 46 De werkloosheid in Venray en de regio In de maand februari is de werk loosheid onder mannen en vrou wen landelijk gedaald. Ook provinciaal nam de werkloosheid af, in tegenstelling tót het gewest Venray. Eind februari waren er 3586 (10,6% van de afhankelijke be roepsbevolking) personen werk loos. In januari waren dat er 3554, een stijging met 32 personen (man nen en vrouwen samen dus). Deze stijging van de werkloosheid kwam geheel voor rekening van het rayon Gennep. In het rayon Venray nam het aanbod van erkloze man nen en vrouwen af met 6 personen. Mannen Het aantal werkloze mannen nam landelijk af. Provinciaal was dit aantal vrijwel gelijk aan de maand ervoor. In het gewrest Venray nam het aantal werkloze mannen toe met 18 personen. De toename van het aantal werkloze werkzoekende mannen deed zich alleen voor in het rayon Gennep, het betrof een toename van 21 mannen. In het rayon Venray was een daling van 3 mannen. Vrouwen Bij de vrouwen was er de afgelo pen maand sprake van een stijging van de werkloosheid. In het gewest Venray waren eind februari 1989 1477 vrouwen werkloos. 14 meer als de maand ervoor. Dit is een re sultante van een afname in het ray on Venray (-3 personen) en een toename in het rayon Gennep 17 personen). Stroomgegevens Het aantal inschrijvingen in fe bruari bedroeg naar schatting 470, waarvan 255 bij het Arbeidsburo Venray en 214 bij het Arbeidsburo Gennep. Hiertegenover stonden 525 uitschrijvingen. Vraag In februari werden 140 nieuwe va- katures aangemeld bij het Geweste lijk Arbeidsburo Venray. Het aantal openstaande vakatures bedroeg eind februari 292. moeten worden ingekrompen, waarbij door de direktie geen ga rantie kan worden gegeven, dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. In overleg met de hoofden van de afdelingen zijn intussen al bezuini gingsvoorstellen op tafel gekomen, welke in anderhalf twee jaar kun nen worden gerealiseerd. BEZUINIGINGEN In eerste instantie zal worden be zuinigd in de sektoren van repre sentatie en bestuurskosten, waarbij tevens wordt onderzocht of het deelnemen aan kongressen en kur- sussen door medewerk(st)ers van het ziekenhuis altijd wel direkt noodzakelijk is. Ook zal het mogelyk moeten zijn via afspraken met de specialisten, te komen tot een efficiëntere inde ling van spreekuur- en operatiepro gramma's. Omdat over het algemeen in de zomermaanden het aanbod van pa tiënten geringer is, zou het moge lijk moeten zijn b.v. 's zomers afdelingen te sluiten, waardoor het aanbod van de verpleging beter kan worden afgestemd op de vraag. Er zal niet aan kunnen worden ontko men om de afdeling fysio-therapie - die in feite te groot is voor het aan bod van het ziekenhuis zelf - in te krimpen. Hetzelfde geldt ook voor het mortuarium, waar momenteel veel overledenen worden opge baard. die niet in het ziekenhuis zijn gestorven. Tenslotte denkt de direktie aan bezuinigingen in het beheren van gebouwen en alle inventaris. Do- M maart BIG DEAL (Gratis) Ir- 31 noot NORMAAL Zi- 1 «M MONTEVIDEO Zs- 2asrS NEW FOOR (Gratis Matinee) Zo- 2 april B.Z.N. 't Hof van Loon" Restaurant 't Hof van Loon net even anders OP Z'N PAASBEST voor reserveringen: Museumlaan 33 Overloon Telefoon 04788-1272 Vandaag, donderdagavond. 11a de Witte Donderdag-diensten in de Grote Kerk, heeft de zegening plaats van het nieuwe beeld voor het kruis op de hoek van de Stationsweg-Bongerdstraat. Het beeld wordt op Goede Vrijdag 's middags door leden van de Werkgroep Kruisen en Kapellen van Veldeke Venray aan het kruis hout bevestigd. Bloemisterij Semperflorens aan de Stationsweg heeft als buurtbewo ner aangeboden voor een passende bloemversiefing zorg te dragen. Ook op Goede Vrijdag 's middags wordt het kruis in Klein Oirlo, aan de Casten rayseweg. door leden van de Werkgroep vernieuwd. De kosten van deze vernieuwing zijn betaald uit een bydrage van de "Zo- merzegels". Het kruis van de Stationsweg werd rond 1870 gesticht als "bezwe- ringskruis". De stichter zou een bij enhouder zijn. die woonde op de "Leste Plats" en daarom ook "Leste Martinus" genoemd werd. Hij zou na een byzonder goed byeryaar het kruis geplant hebben, om de spoke rij op deze wegsplitsing te bezwe ren. Paarden met kar konden voorheen slechts met de grootste moeite deze plek voorbijkomen... Een houten corpus, dat uit Keve- laer afkomstig was. sierde tot 1944 dit kruis. Ten tijde van de bedevaar ten naar Oostrum werd by dit kruisbeeld halt gehouden en gebeden. Na de oorlog werd het corpus ver nield aangetroffen. Door de buurt werd toen geld bijeengebracht voor een nieuw geglazuurd beeld. Dat ge beurde eveneens in 1972, toen het beeld by een storm beschadigd werd. Met de plaatsing van het nieuwe beeld wordt in feite de toestand van voor de oorlog hersteld. Het kruis in Klein Oirlo. aan de Castenrayse weg werd vermoedeiyk opgericht aan het einde van de vori ge eeuw. door een Duits grafelijk echtpaar, dat daar een boerderij in eigendom had (De Lomshof). Zoals zo dikwijls. zal ook dit kruis wel zyn opgericht uit dankbaarheid voor een verkregen gunst. De offer blok. ter ere van de H. Brigitta. de patrones tegen veeziekten, duidt daar al op. Er is echter ook sprake van. dat er vroeger al een kruis gestaan zou hebben met een porceleinen beeld. Hoe het ook zy\ in 1980 werd het toenmalige houten beeld veilig heidshalve geplaatst in de parochie kerk van Casten ray. Aan het kruishout kwam toen een beeld te hangen gemaakt door de Venrayse kunstenares mevr. Emilie Gossens- van Bragt. Acht jaar later bleek restauratie van dit veldkruis nood zakelijk. Dank zy een bijdrage van "de Zomerzegels" kon de Werk groep Kruisen en Kapellen dat her stel uitvoeren. SCHOORSTEENBRAND De brandweer moest in aktie ko men voor het blussen van een schoorsteenbrand, in een woning aan de Stationsweg te Oostrum. Dachten de brandweerlieden aan vankelijk dat ze de brand hadden geblust, by nadere kontrole bleek er toch nog een kleine vuurhaard te zyn. Toen ook deze geblust was, kon de brandweer inrukken. De schade in de woning bleef beperkt. De leerlingen van de 3e klas van Mavo "De Kolk" hebben onlangs een week stage gelopen in diverse instellingen, winkels en bedrijven. Dit gebeurde om de leerlingen al op een vroeg moment kennis te laten maken met het reilen en zeilen van een echte werksituatie. Voor veel jongens en meisjes is het moeilijk om al op zo'n jeugdige leeftijd te kiezen voor de richting, welke zij denken of hopen in te slaan. De be geleiding die zy hierbij van de school en met name ran de deka- nen krijgen, is onontbeerlijk. In samenspraak met die dekanen wordt een weloverwogen weg uit gestippeld, wat leidt tot de juiste vervolgopleiding na de Mavo. Die vervolgopleiding is afgestemd op de wensen en de gekozen richting van de leerling, toch duurt het dan in de meeste gevallen zo'n twee tot vier jaar, voordat daadwerkeiyk ge solliciteerd kan worden. Zo'n stageweek kan de leerlingen al in een vroeg stadium een beeld opleveren, van wat er hen eventueel in de toekomst te wachten staat. Toch blijft het voor een aantal jon gens en meisjes helaas onmogeiyk om een kijkje te nemen in een voor hen wenselijke werkkring, omdat een aantalbedryven en instellin gen er nog voor terugdeinst, jonge mensen, die nog geen echte be roepsopleiding volgen, zich te laten oriënteren. In de afgelopen weken heeft de gang op de Mavo "De Kolk" vol ge hangen met werkstukken, welke de leerlingen naar aanleiding van de stageweek gemaakt hadden. Op zeer originele wijze, met veel kleur en leuk dokumentatiemateriaal, verzorgden de jongens en meisjes de werkstukken. (Zie foto) Bij deze eindopdracht was door dhr. Verlinden namens het V.Z.O. (Vereniging voor Zelfstandige On dernemers) een aantal prijsjes be schikbaar gesteld voor de twee beste werkstukken. De school voeg de daar nog een derde prys aan toe. Afgelopen week kwam een onpar tijdige jury, bestaande uit dhr. Graghs van C.O.A. Venray, dhr. Ver linden en mej. Susanne Partridge tot de volgende toekenning der prijsjes: le prijs: Patrick Lenssen en Suat Erol; werkstuk over Bloemsier- kunst Santecraem. 2e prys: Liesbeth Arts; werkstuk over Gemeente Venray. 3e prys: Petra Berkers; werkstuk over Jeugdmode Jos Arts. Ook de Katholieke Technische School Venray had - voor de derde keer - een stageweek. waarin de leerlingen naar "hun" bedrijf gin gen. Omdat de leerlingen al voor een bepaalde vakrichting be langstelling hebben (bouwtech niek. mechanische techniek, installatietechniek of motorvoertui gentechniek) werden de leerlingen zoveel mogelyk geplaatst in bedrij ven die met hun vakrichtingskeuze overeen komt. De leerlingen werdeti in de ar- beidsoriëntatieweek door een van hun leraren bezocht, de kontroleer- de dan tevens het werkboek dat cje leerlingen meegekregen hadden naar het bedrijf en waarin vragen en opdrachten stonden die in hun bedryf beantwoord en uitgevoerd moesten worden. De leraren kwamen praktisch al leen enthousiaste leerlingen togen, die in hun bedrijven of instellingen fantastisch waren opgevangen en begeleid. Maandag waren de leerlingen weer terug op school, waar ze voor deze ene keer niet meteen met de lessen begonnen, maar waar hen een ochtendvullend programma wachtte, waarin d.m.v. interviews, dia's en het maken van collages een start werd gemaakt met de evaluatie- en verwerkingsperiode van deze boeiende week. De opmer kingen die gehoord werden als, wat ging de week snel. wat was het kort, wat heb ik het fijn gehad en 2 we ken waren nog tekort geweest, ge ven duidelijk aan hoe de leerlingen het hebben gevonden. (Naar gegevens van Ben Kruysen.) NTa in enkele afleveringen uitvoe rig aandacht te hebben besteed aan de voormalige grafkelder op de een- Me plaats in de kerk vóór het hoofdaltaar, gaan wij verder met het beschrijven van de belan grijkste altaren, welke ooit in de Grote Kerk hebben gestaan. Over het Onze Lieve Vrouwenaltaar, dat lomenteel in de basiliek van Ton geren staat en als een van de prach tigste voorbeelden van laat-gotisch houtsnijwerk wordt beschouwd, z(jn al vele publikaties gewijd. Maar zeer weinig werd daarbij vermeld hoe zo'n altaarretabel tot stand kwam. Uit diverse wetenschappelijke pu- 'likaties heeft Ben Kruysen een verzicht gemaakt, waaruit blykt hoe de beeldhouwer en de zg. stof feerder degene, die de kleuren ibracht) bij een dergelijk kunst werk als het Venrayse Maria-altaar te werk gingen en het retabel tot stand brachten. Omstreeks het einde van de 14e eeuw distancieerde de beeldhouw kunst in de zuidelijke Nederlanden zich meer en meer van de traditio nele gotiek. Een nieuw realisme brak door, vooral onder invloed van de Haarlemmer Claus Sluter, die - naar men aanneemt - zijn opleiding in Brussel ontving. Blijvend werd zyn naam gevestigd door werk in dienst van Philips de Stoute. Slu- ter's beelden voor het portaal van het Karthuizerklooster te Champ- mol by Dyon, zijn Mozesput met de profetenfiguren in de kloostertuin en het grafmonument van Philips de Stoute met de beroemde rouw dragers, zyn mijlpalen in de evolu tie van de beeldhouwkunst van de Lage Landen. Hoewel Claus Sluter zijn kunst werken in steenplastiek uitvoerde. Een beeldhouwer bezig in zijn iverkplaats greep men in de 15e eeuw steeds meer naar een andere materie, het hout. Het gebruik van dit materiaal werd dominerend. Uit hout werden overwegend allerlei kleine beelden groepen gemaakt evenals koorban ken. kansels, calvaries en voornamelijk retabels. Een retabel is een kunstwerk, dat op een altaar werd geplaatst en als achterwand fungeerde. De funktie van het retabel was uiteraard religieus, maar ook didak- tisch en esthetisch. Het moest de godsvrucht van de gelovigen door stichtende voorbeelden stimuleren en gelijktijdig het altaar verfraaien. Bovendien gaf het aanschouwelijk onderricht over gebeurtenissen uit het Nieuwe Testament en vroeg te vens aandacht voor de prefiguraties van het Oude Testament. De wereld van de laat gotische re tabels is een buitengewoon boeien de en in hoge mate meeslepende wereld. Wie er éénmaal van dicht bij kennis mee maakt, komt in de ban van deze ontroerende en devote tafereeltjes, door een kunstzinnige hand uitgesneden. Het was het Hertogdom Brabant, dat in de 15e eeuw het internatio naal centrum van de retabelin dustrie is geworden, evenals Antwerpen, vanwaar het Venrayse Maria-altaar afkomstig is. Voornamelijk via Antwerpen wer den retabels in grote hoeveelheden verscheept. Het broze houtsnijwerk was op transport per schip aange wezen. Het is opvallend, dat vooral landen waarmee intense maritieme relaties werden onderhouden, reta bels hebben ingevoerd. Het aantal bewaard gebleven retabels heeft men geschat op meer dan 250. VOLLEDIG KUNSTWERK Wij zouden een retabel een volle dig kunstwerk durven noemen. Dit typisch middeleeuws ambachtelij ke werkstuk, werd door verschil lende ambachtslieden/kunstenaars met zo'n grote technische vaardig heid voortgebracht, dat de latere geslachten het als kunst gingen waarderen. De middeleeuwse kunstenaars waren, zoals alle arbeiders in een middeleeuwse stad. verenigd in een of meer ambachten, die het mono polie van het beroep bezaten. In Antwerpen waren de ambachtslie den, die zich bezig hielden met de versiering van het kerkelijk inte rieur. verenigd in het Sint Lucasgil- de. Het ontstaan van dit gilde dateert al van 22 juli 1442. Op het stipt naleven van de ambachtsregle- mrtiten wrerd nauwlettend toege- Detail uit een houtsnede, 16de eeuw zien door keurmeesters, die zeer streng waren by het keuren van het materiaal van de kunstwerken. Niet alleen voor de gebruikte houtsoor ten, maar ook voor de produkten. welke verwerkt werden bij het poly chromeren in vele kleuren be schilderen van beelden) van een retabel. De goede kwaliteit van het gebruikte materiaal waarborgt im mers de roem, die dergelijke kunst werken hebben verworven. Het snijden van de beelden en het zg. stofferen schilderen) be hoorde tot de twee voornaamste ak- tiviteiten bij het totstandkomen van een retabel. Deze aktiviteiten werden meestal door afzonderlijke beroepen en in afzonderlyke ate liers uitgevoerd. De beeldsnijders moesten proberen de figuren zoveel mogelijk uit één houtblok te sny- den waarbij rekening gehouden moest worden met de plaats, welke de figuur in het retabel zou aanne men alsmede met de latere stoffe ring (beschildering). Voor het aanbrengen van de grondlaag - een dunne plamuur laag, die diende om er de polychro mie op aan te brengen - moesten sommige delen diep uitgesneden worden. Nadat het beel<ye was vast gezet (vooraf had de beeldhouwer een schets gemaakt die de houding en de plooival van de figuren en de kompositie van de groep aangaven) werden de hoofdvormen in grote trekken uit het hoofdblok gekapt Dan werden het bewegingsmotief, het hoofd en de voornaamste plooi en losgemaakt Bijzondere aan dacht werd besteed aan de gelaatsuitdrukking, de haardos en de handen. Na het beeldsnijden volgde het zg. stofferen of beschilderen. Men kwam pas laat tot het inzicht van de ware betekenis van de poly chromie. Een retabel was pas 11a het polychromeren voltooid. De stof feerder maakte de gesneden kom positie geheel af. Hy mocht wilde de stoffering slagen, zyn werk niet onderbreken omdat de stoffering afhankelijk was van een reeks be werkingen, die achter elkaar moesten worden uitgevoerd. De grondstoffen, die men voor het stofferen van een beeld of een retabel gebruikte, waren de grond- Dat het Venrayse Maria-altaar- jetabel oorspronkelijk met goud en polychromie versierd was bewijst hel Antwerpse stadswapen, dat door de St Lueasgilde aldaar inge brand icerd. laag. de metaalbladen (goud of zil ver) en de kleuren. De grondlaag met een houten retabelfiguur was dezelfde als van een gotisch paneel schilderij. Zy bestond uit vette pyp- klei of fijn gestamp kryt van Bologna, vermengd met uit leer ge trokken echte lijm. By sommige figuurtjes vindt men onder de plamuurlaag een lin nen bekleding, die werd aange bracht als voorzorgsmaatregel om barsten te vookomen en een gladde onderkant te verkrijgen. Na het aanbrengen van de plamuurlaag, kon men met het vergulden be ginnen. Goud was de hoofdkleur b(j het retabel. Het bladgoud werd vastge hecht aan een gladde, rode onder laag, die men "bolus" noemde. Deze laat-gotische stoffering goud en de nog te beschryven polychromie, kunnen wedijveren met de kleu renpracht van Oud-Egypte. (wordt vervolgd^

Peel en Maas | 1989 | | pagina 5