Hij STREEKSCHOUWBURG Vrije Verkoop start zaterdag en zondag NU KAARTEN BESTELLEN VOOR HET HELE SEIZOEN! >eel en maas Donderdag 8 september - Pagina 9 londag 25 december XRST-WINTER-CIRCUS uur en 15.30 uur itnvs en Circus. Al jaren vormen deze ie begrippen samen één geheel'in de inrayse Streekschouwburg. IteJet nieuwe programma is bij het ter perse van dit boekje nog niet helemaal tgesteld, maar natuurlijk bestaat het lileumprogramma uit de vaste onder in avon van El taandag 2 januari INEKE SCHOUTEN ie Utrechtse cabaretière komt weer met n nieuwe show naar Venray. jineke heeft bewezen, dat ze het niet (oet hebben van alleen maar incidentele ksessen, maar dat ze in staat is een vol- [aardige one-woman-show op het toneel ir programma's munten uit door vlotte fcnférences, leuke liedjes, rake typerin- jen van collega's uit de lichte muziek en mnte typetjes uitgerust met een zwaar leent. Kortom een vlotte show van een fchte theatervrouw, die u een vrolijke pond gaat bezorgen. lensdag 25 januari riENBLEIBTWIEN' )or het Johann Strauss Orkest ïehgeiger André Rieu sppraan Kate Flowers filet The London Strauss Dancers. b onsterfelijke melodieën van Strauss, [olz en Léhar zijn bij uitstek geschikt lor een sfeervolle theateravond met Jng, dans en muziek, lelemaal authentiek wordt de Weense Jeer, als deze muziek wordt gebracht ior een Johann Strauss Orkest, gediri- feerd door een Stehgeiger, precies zoals Istijs in het Wenen van Johann Strauss, pdré Rieu, leider en presentator van de picerten van het Maastrichts Salon Or- t, is de-rol van Stehgeiger en dirigent k het lijf geschreven, iet onsterfelijke melodieën van Strauss, klz en Léhar met André Rieu als Stehgei- r, staat u een avond vol meeslepende iziek en hoogst amusante uurtjes te kchten. taandag 30 januari IMBURGS SYMPHONIE IRKEST. CARNAVALSCONCERT' middels al jaren op een rij. Eerst een ndvol mensen, toen redelijk bezet, arna zeer goed en vorig jaar een volle k. iets opbouwen kan alleen als het goed en dat zullen de vele carnavalsvrienden nnen beamen. Het wordt ook in Venray zo, dat men beledigd zal zijn als men kaart voor deze uitvoering kan krij- (h. Dat hoeft natuurlijk niet wanneer u |tijdig bij bent. bit concert is het culture- •gtepunt van het gehele carnavals- turen. udag 14 februari [nda van Dij'ck en Kees Brusse PARATION' jt nieuwste stuk van Tom Kempinski, wijver van 'Duet For One' wordt mo- inteel met groot sukses in het Londense ist End gespeeld. Nog voor het naar Roadway gaat, zal het in Nederland te 'tnzijn. faendien is een toneelstuk met Linda m Dijck altijd een belevenis. °^t stuk behandelt een liefde, die aanvan kelijk op afstand ontstaat, tussen een En- >or»lse schrijver en een Amerikaanse actri- l0Il- Beiden hebben te kampen met zowel 'Westelijke als lichamelijke onzekerhe- in. Ze gaan hun eigen en eikaars proble- 8n te lijf met veel humor, moed en onver- eBeeje kurf n m '88'89 donderdag 16 februari HARRY SACKSIONI -soloprogramma- 'Harry Sacksioni solo', een programma met een musicus en zes verschillende gi taren. Met deze instrumenten weet Harry Sacksioni een scala van gevoelens op te roepen. Hij maakt een selectie uit het werk van zijn elf grammofoonplaten, aan gevuld met nieuwe nummers als 'Padden- trek' en 'Politicus' dinsdag 21 februari PAUL VAN VLIET- 'EEN GA TIN DEL UCHT' Opgetild door het grote sukses van zijn vorige one man show 'Over Leven' is Paul van Vliet geïnspireerd aan het werk ge gaan voor het schrijven van een nieuw programma. Een levenslied van tweeëneenhalf uur over de jaren tachtig. Gespeeld, bezon gen en bespot in niéuwe verhalen, nieu we songs en komische types, die onver brekelijk met de carrière van Paul van Vliet zijn verbonden. Wat hij schrijft, zingt en speelt betreft ons allemaal. Herkenbaarheid is de sleutel tot zijn werk en het sukses, waarmee hij een groot publiek nu al jaren bespeelt. Paul van Vliet weet zichzelf, ons, en onze tijd zo te formuleren, dat wij onszelf daarin te rugvinden. Beurtelings schieten wij in de lach of pakken in het donker van een doodstille zaal even eikaars hand om een gevoel van ontroering te delen. Een hele nieuwe generatie heeft de laatste jaren zijn manier van theatermaken ontdekt. Zo kan het gebeuren, dat er soms drie gene raties samen naar zijn shows gaan. woensdag 22 februari FIESTA FLAMENCA Het grote Flamenco-festival gaat door. Jarenlang was het een begrip in de Neder landse theaters. Pure danskunst door de beroemdste fla menco-dansers van Spanje wordt als steeds een boeiende theateravond, waar van de liefhebbers van deze dansvorm npoit genoeg krijgen. Een zigeunerfeest van jewelste. mogen. Tom Kempinski is dit keer autobiografies op een manier die men zelden tegenkomt. De regie is in handen van Karl Guttmann. zaterdag 25 februari 'ME AND MY GIRL' musical van Noel Gray. Het ballet van Vlaanderen verraste ons eerder met schouwspelen als 'Evita'.'My Fair Lady' en 'Jesus Christ Superstar'. Daaraan voegt men nu een muzikaal feest toe waar de spetters vanaf vliegen. Vol gens de Engelse musical-traditie zijn de ingrediënten solo's, duetten, ensemble- werk, melodieuze en ontroerende songs, plezierige dansnummers en uitgewerkte karakters. De pers schreef over deze uitvoering: 'Me and my girl, nog steeds een hit'. 'Hart- veroverend'. 'Musical met klasse'. 'Een schot in de roos'. 'Vlaamse musical steelt harten'. Amusement van het allerhoogste gehalte met als klapstuk het zang-en dansnum- mer 'THE LAMBETH WALK'. Muzikaal vuurwerk in een voorstelling zoals we al leen maar kunnen hopen dat er zo nog meer geproduceerd zullen worden. In Londen en New York staat 'Me and my girl' al jarenlang op de toplijst. dinsdag 28 februari •VICTOR OF DE KINDEREN AAN DE MACHT' van Roger Vitrac. gespeeld door HET VERVOLG. Het kind Victor besluit op zijn negende verjaardag volwassen te worden. Op het verjaardagsfeestje provoceert Victor door zijn monstrueuze gedrag. Samen met zijn zesjarige vriendin Esther ontmas kert hij in een spelletje de huichelarij van de wereld van de volwassenen. Het theaterstuk is geschreven in 1928. Het is een hoogtepunt van de surrealistische dramaturgie. Theater Het Vervolg, het Limburgse ge zelschap uit Maastricht, is inmiddels ge kend in iedere provincie van Nederland en zelfs over de grens. De groep be schouwt echter Limburg als haar eigen regio en wil in eerste instantie de Lim burgse bevolking haar stukken bieden. De nieuwe familieproduktie 'De Draak', een spannend avonturenverhaal, geba seerd op het oude verhaal van Lancelot, waarin veel te zien zal zijn, maskers wor den gebruikt en waarvoor speciale mu ziek wordt geschreven. Iedereen vanaf 8 jaar kan het gaan zien. Voor volwassenen wordt de voorstelling 'Victor of de Kinderen aan de Macht' ge maakt. Een surrealistisch stuk waarin kin deren de macht van volwassenen overne men en de huichelarij van de wereld ont maskeren. vrijdag 3 maart 19.30 uur SCAPINO BALLET -COPPELIA- van Léon Delibes. Natuurlijk weet u het nog. Vorig jaar 'De Notenkraker'. De oh's en ah's' waren niet van de lucht. Iedereen was laaiend enthousiast over deze schitterende voor stelling. Nu komt het Scapino Ballet dan weer met een avondvullend ballet. COPPELIA is de naam van een mooi meis je met de ogen van emaille. COPPELIA is een pop....maa^al spoedig blijkt, dat de pop tot leven komt. Wat zal men weer genieten van dit gedan ste sprookje. Uiteraard brengen wij deze voorstelling weer als familieprogramma en daarom begint de uitvoering reeds om 19.30 uur. Wij adviseren u tijdig kaarten te bestellen, want vorig jaar moesten we tientallen mensen teleurstellen. Toen men daarna hoorde hoe geweldig het allemaal dinsdag 7 maart THE DEEP RIVER QUARTET Bij de vier swingende heren, die het Deep River Quartet vormen, heeft zich een vijf de heer gevoegd: Maurice Luttikhuis, die de piano bespeelt. Zij vertolken Ameri kaanse vocale muziek in de door hen be wust gekozen zogenaamde negerkwar- tetstijl. Het past in de opzet van The Deep River Quartet om juist die fijne oude swin gende muziek bij een groot publiek be kend te maken. Opvallend is hoeveel jon gere mensen deze muziek ontdekken en weten te waarderen. The Deep River Quartet laat zich inspire ren door de negro-quartets uit het Ameri ka van de veertiger jaren, zoals b.v. de Ink Spots, The Mills Brothers en The Golden Gate Qüartet. Zij hebben hiermee de af gelopen seizoenen grote en kleine zalen tot enthousiasme gebracht. De arrange menten zijn rijker dan ooit. zondag 12 maart 11.30 uur BARRELHOUSE JAZZBAND Nadat Martin Koekelkoren in 1968 de Bar relhouse Jazzband had opgericht, duurde het niet lang tot de eerste internationale suksessen zich aandienden. Tal van op tredens in jazzclubs in binnen- en buiten land, jazzfestivals, radio- en televisie-uit zendingen volgden. Vier L.P.'s werden er gemaakt en diverse beroemde solisten verzorgden een gastoptreden bij de Bar relhouse Jazzband. Om er enkele tè noe men de Amerikaanse sopraansaxofonist George Probert, de Amerikaanse zange res Janice King en de ex Dutch Swing Col lege Band-leden. Wybe Buma en Jan Morks. dinsdag 14 maart •FLOORTJE BLOEM' YVONNE KEULS dramatiseerde haar boek, dat zich in een enorme belangstel ling mag verheugen. Met grote betrok kenheid beschrijft zij het leven van Floor- tje Bloem, die graag een vrijgevochten meid wil zijn. Floortje moet haar vrijheids drang duur bekopen: zij belandt in de he- roïneprostitutie. Ffoortje, haar zusje Beppie en de welzijns werker Sjon, die zich hun lot aantrekt. De drie andere akteurs spelen ieder drie grote rollen: ouders, verzorgers, familie. Ze zijn eigenlijk de personificatie van een autoriteit, gezien vanuit Floortje's optiek, in oplopende toonhoogte Bijvoorbeeld: haar moeder, haar tante, de hulpverleen ster. Na 'Jan Rap en z'n maat' en 'De moeder van David S.' een derde stuk dat een breed publiek op heldere wijze inzicht geeft in de problematiek van een deel van de hedendaagse jeugd. donderdag 16 maart JULES DEELDER - KIEZEN OF DEELDER De theatershow van Jules Deelder bestaat opnieuw uit een niets en niemand ont ziend tempo waarin woorden en zinnen over het publiek worden uitgestort. Deel der is fenomeen, idool maar bovenal schrijver. Zijn theatershow is dan ook voor een belangrijk gedeelte opgebouwd uit al dan niet gepubliceerd eigen werk. 'Men lacht om mij, maar ik vlij mijzelf toch met de gedachte dat er van een ernstige ondertoon sprake is', om te spreken met Deelder's eigen woorden. Dit programma zal nog meer in het teken staan van het onverwachte, de verras sing. Iedeve voorstelling krijgt andere wendingen, invallen, messcherpe kom- mentaren op voorbije maar ook op recen te sportieve en politieke ontwikkelingen. dinsdag 21 maart 19.30 uur ROB VAN REIJN REVUE- mime-festival Een jubileum-revue in het mime-festival. Dat wordt uiteraard een heel bijzondere voorstelling. Voor een mime-produktie wordt dit een groots opgezette uitvoering waaraan heel veel plezier te beleven valt. Over Rob van Reijn schreef de pers: 'In tijden hebben we niet meer zo gelachen. De meest uiteenlopende types worden door van Reijn ongelooflijk knap, enkel door een gebaar of expressie op het to neel gezet. Als biljarter in een café, baby sitter, bioscoopbezoeker of generaal, tel kens weer nieuwe figuren, waarbij het pu bliek krom ligt van het lachen'. Eigenlijk een verbluffende avond, waar men met het gehele gezin heen moet gaan. Het zal voor velen een belevenis zijn waarover men nog lang zal napraten. Daarom wordt de voorstelling in plaats van 20.15 uur om 19.30 uur gebracht. Op deze voorstelling komen wij tijdens de publikaties rond het mime-festival uitvoe rig terug. Nu al kunnen wij stellen dat het een aanrader van formaat is. donderdag 23 maart BENNY NEYMAN met 'VANAVOND IS VAN ONS' Natuurlijke charme, gevoeligheid, sym pathie en integriteit zijn de belangrijkste eigenschappen, waarmee Benny Neyman zijn publiek tegemoet treedt. In zijn nieuwe theaterconcert 'Vanavond is van ons' komen deze aspecten sterk tot uitdrukking. In zijn zelfgeschreven tek sten geeft Benny Neyman uitdruikking aan de emoties, stemmingen en observaties van het leven. Zijn opvallend improvisatietalent zorgt er voor dat er iedere avond weer een unieke sfeer ontstaat, waarbij het publiek zich persoonlijk betrokken voelt. De 7-mans 'Neymanband', die het eerste theaterconcert van Benny Neyman 'Sa men zijn we sterk' tot eenjnuzikaal hoog tepunt maakte, zal er mede voor zorgen dat dit nieuwe theaterconcert 'Vanavond is var ons' een onvergetelijke avond wordt. Overal stampvolle zalen. dinsdag 4 april HERMAN FINKERS Na zijn eerste optreden in Venray voor- spelden we, dat hier een ster in opkomst was en dat zijn eerstvolgende optreden in Venray uitverkocht zou zijn. De voorspel ling is helemaal uitgekomen, want niet al leen zat de zaal stampvol maar bovendien moesten we honderden mensen teleur stellen, Daarom wordt er een herhaling gegeven van deze zeer suksesvolle show met de titel 'HET MEISJE VAN DE SLIJTE RIJ'. De pers schreef: 'Wat is er nog grappiger dan Finkers?, Finkers en zijn broer. Fin kerseen verademing. Perfekt uitge kiend'. Kommentaar verder overbodig. Gewoon gaan kijken en lachen. donderdag 6 april 19.30 uur LES FUNAMBULES MET 'LE PIED SUR LA SAVONETTE' mime-festival Het clownsduo Joseph Collard en Jean- Louis Danvoye presteert met zijnVoet op zeep'-voorstellmg uniek slapsticktheater. Al jaren bespelen ze de nachtclubs van Parijs en het kleine-zalen-circuit van Ne derland en België. De stijl is hoogstens verwant te noemen met circusclownerie; voor de rest is het werkelijk uniek. Het zijn meesters in het produceren van geluidsimitaties, waardoor elke andere geluidstoevoeging overbodig blijkt.Ver- haal is er niet. De gags stapelen zich met zo'n intercity-vaart op. dat men al binnen 5 minuten, met de rest van de zaal, kramp in de kaken heeft. De publiekscohfronta- tie is zeer direkt en effektief. donderdag 13 april YOUPVAN 't HEK. 'HOND OP HET IJS' Als een mitrailleur vuurt hij zijn woorden op zijn publiek. De verteller vertelt zijn meeslepende verhalen. De verhalen zijn cynisch, brutaal, hard, agressief en tref- zeker.De verteller is bang, ontwapenend, vol zelfspot, ongerust en begaan. Een avond Youp van 't Hek laat zich moeilijk omschrijven, maar één ding staat sowieso vast: er zal veel en hard gelachen worden. Herhaling van de show die vorig seizoen in Venray een uitverkochte en laaiend en thousiaste zaal boekte. i I^J u maandag 17 april 'LA BOHÈME' opera van Puccini. Opera Forum heeft al heel veel schitteren de uitvoeringen in Venray gebracht. 'La Traviata', 'Rigoletto' en TElisir d'Amore' klinken nog steeds na. Theater in de grootste vorm, gebracht op internationaal niveau met groot orkest, uitstekende solisten en in oogstrelende montering. Puccini is de componist van de prachtige duetten. Zijn werken zijn bijna niet te evenaren. Puccini schreef naast andere opera's zijn gouden triangel 'Madame Butterfly', 'Tosca', en 'La Bohème'. Welke van de drie het bekendste of het meest geliefd is, is niet uit te drukken, want ze scoorden alle even hoog. U kunt erop rekenen, dat hier weer een opera gebracht wordt waaraan men zeer veel plezier zal beleven, zelfs als men geen opera-kenner is. Deze opera biedt zoveel prachtige melodieën, dat het een lust is om al dat moois te beluisteren. vrijdag 21 april OPUS ONE SEAGULL' In het seizoen 1987-1988 maakte een nieuw Nederlands dansgezelschap zijn theaterdebuut; OPUS ONE presenteerde zich aan het publiek met de voorstelling 'SEAGULL'. Een opvallende en verrassen de start, want OPUS ONE liet een groot publiek van jong en oud genieten van veelzijdige en aanstekelijke jazz- en tap dans. Mede dankzij het verhalende karak ter van 'SEAGULL' kan deze voorstelling het best worden omschreven als een dansmusical. Vanwege de succesvolle start beleeft 'SEAGULL' dit komende seizoen een re prise. Uit de pers: De Gelderlander: 'Evenwichtige, sterk onderhoudende show', Nieuwe Dokkumer Courant: 'Verrassend goed', Deventer Dagblad: "Verfrissend, belofte voor de toekomst', NRC: 'Dank baar verhaal'. De cast van 'SEAGULL' bestaat uit 4 dan sers en 4 danseressen, waaronder Frans Schraven die de rollen van Pouncival en Dr. Diavolo danste in de succes-musical 'CATS'. John Englisch speelt de rol van oom Carl en begeleidt de zang- en tap dansfragmenten op de piano. 'SEAGULL', een programma voor ieder een die getuige wil zijn van een nieuwe ontwikkeling op dans- en theatergebied. donderdag 27 april ROUW OM ELECTRA- Eugene O'Neill regie: Ivo van Hove 'Rouw om Electra' is een familie-fresco in drie delen, nauw verwant aan de Oresteia van Aeschylos. In 1986-1987 maakte Ivo van Hove bij to neelgroep De Tijd furore met de produk- ties 'De Russische Openbaring' en 'De Bacchanten'. In Nederland kreeg hij het afgelopen theaterseizoen bekendheid met zijn regie van 'Macbeth'. O'Neill schreef 'Rouw om Electra' in 1931, een tijd waarin het Amerikaanse toneel bepaald werd door commerciële en puri teinse vooroordelen. De steeds terugke rende problematiek in het omvangrijke oeuvre van O'Neill kan wellicht het best worden omschreven als de voortdurende strijd die de mens tegen zijn illusies moet voeren. Dit wordt absoluut een gedenkwaardige toneelproduktie.die geen toneelliefheb ber voorbij mag laten gaan. Rolbezetting: Het Zuidelijk toneel. donderdag 20 april 19.30 uur TEO JOLING met de groep HABBE MEIK. Mimeïestival Niets is leuker dan wanneer er tijdens een concert iets misgaat. Zo is er b.v. een her innering aan de minuten van verwarring in het Concertgebouw om een zoekge raakte partituur, die tenslotte door de be dremmelde dirigent vanonder de bok werd opgevist. Van zulke gegevens maken mimespeler Teo Joling en zangeres Lucia Meeuwsen in hun voorstelling 'HET KONSERT' een dankbaar gebruik. Habbe Meik, Hartmut Ehrenfeld en Mi chael Aufenfehn beëindigden in 1985 hun pantomime-opleiding aan de Folkwang Hochschule te Essen met meteen een prijs. Het is ze aan te zien. dat hun stijl door grootmeesters als Pierre Byland is gevoed en bijgeschaafd. Hun fysieke kracht en perfecte dosering veroorzaken een volkomen synthese tus sen masker en speler. Het is gagtheater, maar dan van een dramatischer kracht dan bijvoorbeeld Les Funambules. Hier is de lach ook niet van de lucht, maar soms ook lopen de ogen over van ontroering. Zoals bijvoorbeeld het moment, dat Hab be zich, na zijn mislukte zelfmoordpo ging, in de armen van Meik sluit. Black out. Dan zie je in een flits, hun ware drijf nat bezwete jongenskoppen ontdaan van het masker. Roerloos. Ontroerend. Een fractie later, met andere koppen op. laten ze ie weer schateren van het lachen. Habbe Meik. Klasse. Nog jong. Fantas tisch.

Peel en Maas | 1988 | | pagina 9