TIEN JAAR GELEDEN Unieke verzameling historische rijtuigen bij Jan Houben in Ysselsteyn PEEL EN MAAS Donderdag 4 augustus - Pagina 9 Deze week de laatste „terugblik" op de zomer van 1978 - tien jaar geleden. Pater Piet Hoedemaeckers, mis sionaris in de Riau Archipel, bevestigde met heel veel dank de ontvangst van 4.500,--. Dat bedrag was op de Comeo Fancy Fair voor Pater Piet bijeengebracht. Op bescheiden wijze werd intern het 40-jarig bestaan gevierd van de Venrayse Mavo. Er was een foto-ten toonstelling ingericht en die werd geopend door twee leerlingen die met vereende krachten 40 kaarsjes op een taart uitbliezen. Meester Albers, hoofd van de Luciaschool bij de Vredeskerk vierde i zijn 40-jarig jubileum als onderwijzer. Assurantiekantoor Frans van de Kamp vestigde zich in verbouwde pand aan de Stationsweg 7b. „Het boek van de maand" had ditmaal de z.g. zondagsschilders als onderwerp. Ook de oud-Venrayer Johan Jeuken kwam daarin uitvoerig voor het voetlicht. De zwemvierdaagse mocht zeer geslaagd worden genoemd. 559 Deelnemers hadden zich in laten schrijven; 525 daarvan behaalde de finish. Aan de gemeenteraad zou worden voorgesteld medewerking te verlenen aan de verbouwing en uitbreiding van de basisschool te Castenray. De drie lokalen zullen worden vergroot; additionele ruimten en een vierde lokaal zullen worden bijgebouwd. De Woningbouwvereniging was bereid een bijdrage te willen leveren in de huisvesting van alleenstaanden en tweepersoons huishoudens. Daartoe zouden een aantal drive-in-woningen in Brukske dienen te worden omgebouwd. Vier Ysselsteynse jongens hadden op de zaterdagavond vóór het 40-jarig priesterfeest van Rector Cox in Heide de aangebrachte versieringen ver nield. De politie wist hen al gauw te achterhalen en de jongelui moesten naar Heide terugkeren om daar, onder het toeziend oog van politie en buurt, de gehele versiering weer te herstellen. Op de Centrale Fokveedag van m.R.IJ-vee te Roggel behaalden 5 koeien van J. Janssen te Ysselsteyn gezamelijk een IA prijs. Bij de doortrekking van de Oostsirigel naar de Maasheseweg, moest de oude landbouwschool gesloopt worden. In die school was tot voor kort O.J.C, De Brak gevestigd. Burgemeester en wethouders waren nu van plan aan de raad een krediet te vragen van 127.000 om Huize Bertha aan de Leunseweg aan te passen als nieuw onderkomen voor De Brak. Frans Hendriks, Langstraat; Piet Lenssen, Pr. Hendrikstraat en Piet Janssen, Leeuwstraat, waren 50 jaar lid van Schutterij 't Zandakker. Harrie Volleberg, Henseniusstraat, 40 jarig lid, kon wegens ziekte de feestelijkheden niet bijwonen. De verkeerslichten op de Lang straat-Westsingel en op de Leunse- weg-Zuidsingel zouden op 14 septem ber in werking worden gesteld. In de Blauwververstraat werd als ware dag en nacht gewerkt aan het gereed komen van de nieuwe openbare school De Keg. Op 13 oktober zou de school moeten worden opgeleverd. Thomassen Modehuis heropende na een grandiose verbouwing de winkel in de Grotestraat. Burgemeester Defesche was bereid gevonden de openingsceremonie t» verrichten. Me de door financiële bijdragen van relaties konden 140 zieken en gehandicap-en via De Zonnebloem een bootreis maken van Sambeek naar Midden-Limburg en terug. Alfons Merken en Rony Filon besloten na 122 uur en 35 minuten gezamenlijk een einde te maken aan het paalzitte- Een nieuw wereldre cord was gevestigd. Honderdveertig jaar geleden vestig den de Zusters Ursulinen zich in Venray. -Vanuit het Belgische Thil- dönk waren 7 zusters per huifkar naar Venray gekomen, om zich te vestigen in het oude vervallen klooster Jerusalem, dat voorheen bewoond werd door Zusters Augustinessen. De vlag ging in top op de in aanbouw zijnde waterzuiveringsin stallatie. De officiële ingebruik stelling zou echter pas over een half jaar kunnen plaats hebben. Rijwielhandel Poels in de Grote straat opende z'n geheel vernieuwde zaak. Door uitbreiding van de fiets- en bromfietswerkplaats kon de winkels aanmerkelijk worden uitgebreid. Jac Siebers werd gehuldigd omdat hij al op 25 internationale handboog wedstrijden had geschoten. In 1968 werd Jac landskampioen, in 1976 Limburgs kampioen welke titel hij nu (in 1978) prolongeerde. B. en W. waren van plan aan de hoofd- ing.-dir- van de Volkshuisves ting in Limburg mede te delen, dat men afzag van de renovatie van de 56 woningen in Wit-Desselke. Wel zou gevraagd worden in aanmerking te komen voor een instandhoudings subsidie gedurende vijf jaar. Overwogen werd bij de voet gangersoversteekplaatsen een ver laagd trottoir aan te brengen. Aangekondigd werd de officiële opening en „open dag" van de school voor speciaal onderwijs 't Groenewol. Dat speciale onderwijs werd intussen al 7 jaar in venray gegeven. Prins Albert-Phaeton, een Gronings sportrijtuig uit 1870-1910, een zomer- brikje uit plm. 1900 voor kerkbezoek en visites, een buggy uit 1880 en een Duitse landauer uit 1880, een Duits zomerrijtuig Barouch van rond 1880, de Victora een Jamesrijtuig van rond 1880 met een origineel leren kap, een Brabantse kipkar en een Friese Tilbury, 'n boeren- en herenrijtuig van 1855-1920. Sinds kort staat er ook een sjees, die rond 1900 werd gebruikt door een Boxmeerse dierenarts. Dit rijtuig wacht echter nog op een goede opknapbeurt. De verzameling wordt gecomple teerd met een prachtige Hindelopen arreslee, die te mooi is om er mee op de weg te komen. Daarvoor heeft dhr. Houben een andere arreslee compleet met tuig en bellen, waaronder ook wielen zijn te plaatsen. Bij al dat fraais hoort ook een ruime verzameling goed onderhouden tuigen en andere paarden- en rijtuigenattributen t/m de originele paardeschoenen. En passant heeft Jan Houben ook nog het nodige antieke landbouwgerei verzameld, maar dat heeft hij hoog opgehangen in de garage van zijn woning aan de Ysselsteynseweg. VEEL ONDERHOUD Uiteraard vergen de rijtuigen veel onderhoud. Is men met het gerij de Ysselsteynse „binnenlanden" inge- weest, dan moeten de paarden worden verzorgd en het rijtuig schoonge- spoten en opgepoetst worden. Daar aan vindt ook Dien Houben haar plezier, samen met haar zoon Geert. In het gehele land bevinden zich verzamelaars en er zijn zelfs bedrij ven, die zich geheel en al toeleggen op het restaureren van dergelijke histo rische voertuigen. Voorlopig kunnen de Houbens het zelf wel aan want er zijn genoeg reserve-onderdelen bij dc rijtuigen aanwezig. Niet alle bij de rijtuigen behorende lantaarns b.v. zijn origineel. Deze zijn zelfs leverbaar door een fabriek, die zich speciaal op het vervaardigen daarvan heeft toegelegd. Over lantaarns gesproken: bij wedstrijden - waarvan overigens door de Houbens niet wordt deelgenomen - is het verplicht kaarsen te hebben in de lantaarns. Deze kaarsen moeten dan wel even gebrand hebben... Jan Houben heeft, behalve de meeste varkens van Ysselsteyn, vijf Friesen, die hij op een bijzondere I wijze vertroeteld. Dat is er één op twee en dat zijn er vier op vier voeten, met de „tweevoeter" (Dien Friesen) is hij al zevenentwintig jaar getrouwd en de 1 viervoeters zijn Friese stamboek- paarden, die hij vier jaar geleden heeft aangeschaft, enkel en alleen om zijn hobby te kunnen uitoefenen. Toen hij vier jaar geleden het voorzitterschap van de Ysselsteynse voetbalvereniging neerlegde had hij „tijd over", die hij geheel en al wilde benutten voor zijn nostalgische hobby: het verzamelen van oude rijtuien, landauers, brikken, jachtwagens etc. In een grote schuur aan de Rouwkuilenweg staat nu zijn unieke verzameling van twaalf, stuk voor stuk unieke, rijtuigen en zijn vier prachtige Friese paarden, die regel matig als twee- of vierspannen voor de wagens worden gespannen voo:- een rijtoer door Ysselsteyns dreven, met op de bok zijn in keurig livrei I gestoken zoon Geert, die eveneens aangestoken is door het virus van vaders hobby. „Wij rijden eigenlijk alleen maar voor de show als een vorm van bedrijfspromotie", zegt Jan Houben, die zijn hobby beslist niet commercieel wil uitbuiten. De enkele keer dat een I rijtuig gebruikt wordt bij een trouwpartij of voor het ophalen van de burgemeester als hij „Jumping Venray" opent, is de rit bestemd om de paarden te laten lopen en het rijtuig te showen. Commercie is er niet bij. In feite zijn ook zijn vier Friese paarden, zo jong als zij ook zijn, ware museumstukken, waarover de trotse eigenaar en zijn zoon niet uitgepraat raken. UNIEKE RAS Zijn vier stamboekers behoren tot een ras, dat vroeger in Nederland zeer veel werd gefokt en dat zelfs een Europese vermaardheid bezat. Thans wordt het ras slechts met moeite zuiver in stand gehouden in Friesland, waar er nog een stamboek voor wordt gehouden. Het dier is geheel zwart van kleur, heeft een schofthoogte van ca. 1,60 m en bezit een sierlijk algemeen voorkomen met mooi gedragen hals en met hoge, niet ruime gang. Bovendien is het paard zeer mak en past in alle tuigen. Vroeger werd het Friese paard zeer gezocht als koetspaard bij begrafenissen en trouwpartijen. Dat het paard inderdaad „in alle tuigen past" werd onlangs bewezen tijdens een T.V.-uitzending van „De eerste de beste". Toen brak dhr. Piet de Boer uit het Friese Oenkerk het wereldrecord door met eenentwintig Friese paarden voor een mail-coach te rijden. Een stukje van het succes van deze unieke vertoning, mag op conto van de Ysselsteynse „stoeterij" worden geschreven, want zij leverde voor dit gebeuren een aantal historische tuigen. In de stal van Jan Houben staan de ruinen Duke Pitter (7 jaar), Bauke (7 jaar) en Dauwe (5 jaar) en de drachtige 13-jarige merrie Klaverke Vjouwer. Dagelijks worden de dieren als twee- of als vierspan voor een van de rijtuigen gespannen ter wille van de conditie. Daarbij krijgt men regel matig hulp van de paardeliefhebber Grad Jacobs uit Merselo. Jan en Geert Houben doen met hun paarden en rijtuigen niet mee aan wedstrijden. Zij zijn tevreden met de activiteiten, welke ontplooid worden door de Menclub Noord Limburg, waarvan zij lid zijn. Op de weg heeft de koetsier zich uiteraard te houden aan verkeersre gels, maar tot op heden is een mendiploma niet vereist. Op vrijwil lige basis heeft Geert Houben het officiële mendiploma van het mini sterie van Landbouw gehaald. HISTORISCHE RIJTUIGEN Bij ieder van de twaalf historische rijtuigen in de „stoeterij Houben" behoort wel een verhaal. Het meest opmerkelijke rijtuig uit de verzameling is de Vigilante, een Berliner uit rond 1865, waarin de bisschoppen van Utrecht hebben gereden. F**n prachtig onderhouden rijtuig met vier zitplaatsen en achterop ruimte voor twee palfreniers. De Utrechtse bisschoppen waren kenne lijk zeer op hun privacy gesteld, want bij het rijtuig behoort een fraai bewerkt stoffen „dekseltje", dat binnen voor het minieme achterruitje kon worden gehangen, om inkijken te voorkomen... Eigenlijk even uniek zijn de twaalf persoons Franse jachtwagen Char Bancs uit plm. 1900 en de kleinere Franse jachtbrik. De eerste is bestemd voor de heren jagers, de tweede is voor de bedienden. Beide rijtuigen zijn voorzien van een ruimte voor de honden, terwijl de „herenwagen" nog een ruimte heeft voor de jachtbuit. KATHOLIEK/PROTESTANT v Dat er vroeger verschil bestond tussen een katholieke en een prote stantse kerkbrik, is in de „Houben- verzameling" aantoonbaar. Bij een protestantse kerkbrik waren de zittingen zo geplaatst dat de inzitten den eikaars knieën niet konden raken. De katholieken hadden kennelijk minder problemen met dit „lichame lijk contact", gezien de stand van de zitplaatsen... Duidelijk is er ook het verschil te zien tussen de rijtuigen van rijke en minder rijke boeren van weleer. De rijke boeren zorgden er wel voor, dat zij zelf lekker droog zaten onder de ruime kap en het in de wagen origineel aanwezige zeildoek dat zij over de knieën konden trekken. Dat de koetsier kletsnat werd was kennelijk hun zorg niet. Minder rijke boeren, die geen koetsier hadden en zelf menden, hadden een koets, die geheel overkapt was. Meneer zelf bleef dus ook droog. VEEL VARIATIE In de afgelopen jaren heeft dhr. Houben een rijk gevarieerde verzame ling van oude koetsen opgebouwd. In totaal staan er twaalf in zeer goede staat verkerende rijtuigen. Behalve de boven genoemde staan er o.m. nog de

Peel en Maas | 1988 | | pagina 9