GLAêüEPAEtóflES
Ouderen in het verkeer
Geen pleinen-plan
MILIEU
ODAPARK
Proletarisch
winkelen
PEEL WERK
ZIJN RIJKE GESCHIEDENIS
N KWESTIE VAN
EEN BETERE
SMAAK.
Overlast door
zwaar verkeer
Bond voor
ouderen
GROTERE KANS OP EEN ONGEVAL
PEEL EN MAAS
Donderdag 4 februari Pagina 5
Mevr. Poels-Peters had bij de
raadstukken die in de commissie
voor openbare werken behandeld
werden, gezien dat de Torro nog
steeds een rekening van de
gemeente, gedateerd september
vorig jaar en 13.000,- groot,
niet betaald had. Zij vond de
verzonden "aanmaning" maar
zoetsappig. Er mocht gerust wat
harder opgetreden worden, aldus
dit commissielid. Zij was er van
overtuigd dat wanneer een
Venrayer een dergelijk bedrag
nog moest betalen, de gemeente
wel andere taal en maatregelen
zou gebruiken
Joos van de Vorle wist de
oplossing van dit geval. "We
gaan met de gehele commissie
winkelen bij de Torro, en dan
betalen we ook niet...."
Proletarisch winkelen noemen
ze dat.
Zaterdag 6 februari gaan we weer
werken in de Peel. Samenkomst om
negen uur bij het kerkje van
Griendtsveen.
OPROEP aan iedereen: Probeer
alsjeblieft af en toe een keer mee te
komen werken. Als we geen apart
uitgenodigde groepen op werkbezoek
hebben is de opkomst namelijk niet al
te groot. Denk dus niet dat het
allemaal vanzelf wel loopt. We
hebben jullie hulp nog steeds hard
nodig. Probeer ook eens wat vrienden
of kennissen er warm voor te krijgen.
Het kost misschien wat moeite om er
's zaterdags om negen uur te zijn,
maar eenmaal bezig in het prachtige
gebied heb je er waarschijnlijk geen
spijt van. En wat ook belangrijk is:
met meer mensen is het nóg gezelliger I
Voor ev. meer informatie: 04930-
19610/17994 of 04932-274.
Stg. "Werkgroep Behoud de Peel".
Boekhandel
van den Munckhof
is ook dinsdags
de gehele dag geopend
VAK O
FAMILIE VAN DEN BOOG AART
Een niet bepaald mooi, maar toch
wel indrukwekkende grafzuil, ge
flankeerd door twee grafzerken,
herinnert aan de familie van den
Boogaart, die zich rond 1784 in
Venray heeft gevestigd. Deze familie
was in de vorige eeuw een van de
rijkste, zoniet de rijkste familie van
Venray. Voor zover wij hebben
kunnen nagaan woonde de familie
vele jaren in het grote pand aan de
Patersstraat, dat nu is gesplitst in
apotheek De Monnikskap en de
artsenpraktijk. De ommuurde tuin
liep door tot aan het voormalige
Patronaatsgebouw terwijl de met
stallen, koetshuis en schuren be
bouwde grond langs de Paterslaan tot
aan de Henseniusstraat tot de woning
behoorde.
Omdat de v.d. Boogaarts zeer
bemiddeld waren, werden zij "de
Rothschilds" van Venray genoemd.
Het waren kooplui, die allerhande
zaken deden, o.a. in goud en zilver en
koloniale waren, terwijl zij alom veel
geld (hypotheken) hadden uitstaan.
De zuil op Vlak O herinnert aan
Henricus Johannes van den Boogaart,
die op 6 januari 1793 in Venray was
geboren en op 21 oktober 1868 in
Venray stierf. Zijn ouders waren
Albertus v.d. Boogaart (geb. 1753 in
Boxmeer) en Johanna Catharina
Driessens (geb. 1753).
Op 27 augustus 1888 werd
^Theodora Wilhelmina Janssen (geb. te
Goch op 16 januari 1798) in het
familiegraf bijgezet.
Het echtpaar had een kinderrijk
gezin, waarvan enkelen in Venray
bleven.
Henricus Johannes v.d. Boogaart
werd in 1851 gekozen tot raadslid
wethouder van Venray.
DE KINDEREN
Links van de zuil ligt een platte
grafsteen met de namen van Theo-
dorus v.d. Boogaart, geb. 17-2-1845
en overleden 1-5-1921. Ter rechter
zijde ligt begraven Johannes Wilhel
mus v.d. Boogaart, geb. 13-5-1853,
overleden 17-2-1905. Hij was gehuwd
met Maria de Los Dolores Lina, geb.
1849 in Medemblik.
Van zoon Theodorus is bekend, dat
hij in 1873 president werd van het
Venrayse Fanfarekorps (Euterpe). Hij
is dit minstens 20 jaar gebleven.
Dan was er nog een Frans v.d.
Boogaart (geb. 1838, overleden 1905)
gehuwd met Maria Louisa Agnes
Sybilla Hesseling. Frans was van
1880-1895 wethouder van de gemeente
Venray. Hij werd niet in het
familiegraf begraven.
PATERSKLOOSTER
Henricus Johannes van den Boo
gaart, wiens stoffelijke resten onder
de zuil begraven liggen, kocht op 6
april 1820, in opdracht van en namens
zijn moeder, Joh. Cath. Driessens, het
Patersklooster en de bijbehorende
tuin voor 5000,-. Tijdens de Franse
tijd (Napoleon) hadden de bezetters
namelijk in 1802 de paters Minder
broeders gedwongen het klooster te
verlaten. Zij probeerden het klooster
toen te verkopen, maar dit lukte niet.
Het bleef min of meer ter beschikking
van de gemeente.
Na het vertrek van de Fransen
verklaarde de Nederlandse Staat het
klooster tot Domeingoed. Het werd
publiekelijk verkocht en kwam zo in
handen van de v.d. Boogaarts.
Op 20 augustus 1844 kochten de
Minderbroeders het klooster terug van
de familie van den Boogaart.
Frans en Theo waren de laatste v.d.
Boogaarts die het huis aan de
Patersstraat bewoonden.
Bekend is, dat de grote kamer (van
de tegenwoordige Monnikskap), een
met leer behangen "statiekamer"
was, waarin de priorin van Jeruzalem
en de gardiaan van het patersklooster
werden ontvangen.
In het begin van deze eeuw ging de
rijkdom van de familie door allerlei
oorzaken verloren.
In 1920 werd het grote huis aan de
Patersstraat verkocht aan de ontgin-
ner Theodoor Jaeger, die het echter
nooit heeft bewoond.
Oudere Venrayers weten te herin
neren, dat bij het vertrek van de
laatste van den Boogaarts uit Venray
een groot vuurwerk werd afgestoken,
waarmee het doek viel over de familie
van den Boogaart.
GERARD REIJNDERS
schilderwerken b.v.
Plataanstraat 12 Venray Tel. 82635
In de commissie voor openbare
werken c.a. vroegen deze week mevr.
Poels-Peters (CDA) en dhr. Rob-
beregt (VVD) opnieuw naar "het"
pleinenplan van Venray-centrum.
Zowel beide commissieleden, alsook
enkele raadsleden hebben daar reeds
meerdere malen om gevraagd, o.a.
toen de herinrichting van het pleintje
voor de nieuwe bibliotheek aan de
orde kwam. De commissieleden willen
namelijk weten wanneer de voorge
nomen reconstructies aan de orde
komen en waarmee die reconstructies
dan gefinancieerd gaan worden.
Wethouden Claessens moest echter
bekennen dat er helemaal geen
pleinen-plan voorhanden is. Een
dergelijk plan is feitelijk bok niet te
maken, omdat men steeds rekening
moet houden met de omstandigheden.
De Grote Markt bijvoorbeeld komt
in het najaar aan bod. De commissie
en de raad zullen tijdig worden
ingelicht. Maar momenteel is er nog
weinig of niets van te zeggen.
Een reconstructie van het schouw
burgplein is op dit ogenblik niet
urgent. Wat er uiteindelijk gaat
gebeuren, of wanneer dat het geval
zal zijn, hangt mede af van de derde
fase van De Bleek. Die derde fase
van de schouwburg naar de onlangs
gerealiseerde bebouwing op De Bleek
is nu nog slechts onderwerp van
gesprek. En zolang zal ook het
In de commissie voor openbare
werken c.a. vroeg het Oostrumse
PvdA-lid Bert Linskens aan wet
houder Claessens of Venray niet in
aanmerking komt als proefgemeente
voor het ophalen van gescheiden
huisafval. Ook zou hij graag nader
geinformeerd worden over het in
zamelen van kleine hoeveelheden
huishoudelijke chemicaliën. En ten
slotte informeerde hij nog naar de
stand van zaken bij de autosloperijen
in de Endepoel.
In zijn antwoord zei wethouder
Claessens dat Venray geen proef
gemeente wordt. Wel betaalt de
gemeente als een van de weinigen 2
cent per inwoner aan de Kringloop-
Stichting. Die Stichting is voorstander
van gescheiden inzameling en zal dat
waar mogelijk ook wel propageren.
Wat het chemisch huishoudelijk
afval betreft, komt de Kringloop-
Stichting binnenkort met een standje
waarin voorlichting gegeven wordt
over deze materie. Men kan dan daar
ook zijn resten chemicaliën inleveren.
Overigens kan men daarvoor steeds
terecht op het gemeentelager aan de
Acaciastraat. Het op meerdere plaat
sen in onze gemeente inzamelen van
deze produkten blijkt volgens de
wethouder financieel niet haalbaar.
Wellicht kan dit wel via de scholen....
Wat de autosloperijen betreft, valt
deze materie voortaan onder de
afvalstoffenwet, niet meer onder de
hinderwet. De uitvoering van maat
regelen is daardoor ook in handen
gekomen van de provincie, terwijl de
gemeenten daarin slechts een onder
steunende funktie hebben.
Robben heeft, zoals bekend, zijn
illegaal in gebruik genomen terrein
volledig ontruimd. Dit slopersbedrijf
wil liever zijn zaak verkopen dan
verhuizen naar de Smakterheide en
niet in de buurt zitten van Burhenne
terwijl de gemeente juist beide
bedrijven bij elkaar gepland had....
Burhenne wil wel verhuizen naar de
Smakterheide. Hij heeft dat nog eens
aan Gedeputeerde Staten bevestigd,
mits voldaan wordt aan enkele
financiële hulpmaatregelen. De Pro
vincie is daartoe bereid en zal nog deze
maand mededelen wat er op dat
gebied mogelijk is.
Wethouder Claessens heeft er alle
vertrouwen in, dat deze langlopende
zaak nog dit jaar volledig wordt
opgelost.
AUTOBRAND
Door kortsluiting geraakte op de
Stationsweg een personenauto in
brand. Door tijdig en goed ingrijpen
kon voorkomen worden dat de auto
geheel uitbrandde. Maar de eigenaar
zit met een behoorlijke schadepost.
BEBAKENING VERNIELD
Namens de Provinciale Waterstaat
werd aangifte gedaan van vernieling
van enkele wegmarkeringen langs de
Deurnseweg. Gezien de sporen werd
de schade veroorzaakt door een rode
Opel. De bestuurder daarvan heeft
echter vergeten zijn visitekaartje af te
geven. Hij kan dat alsnog doen.
Schouwburgplein en mogelijk ook de
tweede fase van de Schoolstraat
moeten wachten.
Een recontructie van het Hense-
niusplein cq Gouden Leeuwterrrein,
vóór café Hulsman en de ABN, zal
moeten wachten tot op dat plein een
bebouwing gerealiseerd is. Die be
bouwing is echter al zo dikwijls
uitgesteld
Het Wilhelminaplein achter het
oude raadhuis, langs de Julianasingel
wacht op eventuele bebouwers cq
bestemmingsideeën.
En het pleintje in De Bleek is
onlangs nog onderwerp van gesprek
geweest. Bij de bestrating van dat
nieuwe winkelcentrum komt ook het
pleintje aan de beurt.
De commissieleden waren met deze
beantwoording maar povertjes te
vreden. Men wilde een en ander meer
concreet op papier hebben. Maar dat
zou volgens de wethouder een
moeilijke opdracht zijn.
Een van de CDA-commissieleden
"toverde" echter uit zijn papperassen
een tekening met bijbehorende nota,
bestaande uit drie getikte vellen,
handelende over de Venrayse pleinen;
gedateerd december 1986....
Uiteindelijk, zo werd besloten, zou
die nota aangepast worden aan de
huidige situatie en verwachtingen,
waardoor zowel de commissie als de
raad weer "praatpapier" heeft...
r
Bewoners van de Hoendërstraat
(eerste gedeelte) zijn voornemens bij
burgemeester en wethouders een
klacht neer te leggen, voor de overlast
die het zware verkeer hen aandoet.
Het gaat voornamelijk over het
bevoorradende verkeer naar en van de
Torro. Door de zeer slechte bestrating
planten de trillingen zich tot in de
huizen voort. Servies- en glasgoed zou
rinkelen in de kast, terwijl er ook al
scheuren in de muren zouden zijn
geconstateerd. Wethouder Claessens
wist desgevraagd dinsdagavond nog
van geen klacht, maar volgens het
raadslid Joos van de Vorlé mag de
gemeente wel degelijk een schrijven
van de betreffende bewoners ver
wachten. Volgens de meerjarenbe
groting komt de herbestrating van de
Hoenderstraat, gepaard met de
vernieuwing van de riolering, eerst
volgend jaar aan de orde.
DIEFSTAL UIT SPORTZAAK
Uit een sportzaak werden een
lederen jack en een videorecorder
gestolen, dat alles ter waarde van
2.000,-. Niet kon worden vastgesteld
hoe de diefstal heeft plaatsgevonden.
VANDALISME
Een waarschuwingsknipperlicht aan
de Loonsedijk, dat waarschuwt voor
de gevaarlijke kruising met de
Endepoel is moedwillig vernield. De
dader heeft daardoor een zeer
gevaarlijke situatie geschapen voor
weggebruikers die ter plaatse bekend
zijn.
In de commissie voor openbare
werken c.a. werd deze week ophel
dering gevraagd aan wethouder
Claessens, over een persbericht inzake
het St. Odapark.
Zoals bekend zijn de Venrayse
afdelingen van drie landelijke service
clubs bereid mede te werken aan de
instandhouding en verfraaiing van dit
Venrayse park dat jaren geleden voor
duur geld van de Zusters Ursulinen
werd overgenomen. Waaruit die hulp
van de service-clubs precies zou
bestaan, was tot heden niet helemaal
duidelijk. Tot onlangs een rapportje
van deze service-clubs in de publiciteit
kwam, zonder dat burgemeester en
wethouders zich daar een oordeel over
gevormd hadden.
In het rapportje werd o.m. gesteld,
dat het nodig zal zijn dat de
toekomstige beheerder van het Oda
park de beschikking zou krijgen over
de "witte woning van Thej Min" aan
de Merseloseweg. Verder zou het park
uitgebreid moeten worden het aan
grenzende stuifzandgebied; zouden de
wandelpaden heringericht moeten
worden; zou een heemtuin aangelegd
moeten worden, evenals een vogelbos
en bloemenweide. En natuurlijk zou
ook het z.g. theehuis opgeknapt
moeten worden.
Een en ander zou verwezenlijkt
moeten worden door een Stichting.
Aan het gemeentebestuur werd
gevraagd voor 1 april met concrete
plannen op tafel te komen.
Daarbij rijst de vraag wie dat
allemaal gaat betalen. De gemeente
heeft er slechts weinig geld voor
beschikbaar. De service-clubs denken
daarom aan sponsors en subsidies van
overheidsinstanties.
Wethouder Claessens verwierp de
suggestie, dat de gemeente niets heeft
gedaan aan de instandhouding van het
park. Er zijn volgens de wethouder de
laatste jaren duizenden guldens
besteed aan achterstallig en groot-
onderhoud.
De subsidies waarvan de service
clubs gewag maakten, zijn volgens
ONTPLOFFING
Bij de politie kwamen verschillende
telefoontjes binnen van inwoners die
wilden weten wat de ontploffing welke
ze hadden gehoord betekende. De
politie kon de verontruste inwoners
geruststellen. Deskundigen van de
EOD, de Explosieven- Opruimings
dienst hadden weer schoonmaak
gehouden. Zij hadden gevonden
oorlogstuig verzameld en in de
zandafgraving bij Sparrendreef in
Oostrum tot ontploffing gebracht.
GEEN TECHNISCH GEBREK
In de Paterstraat hield de politie een
auto staande om deze, gezien het
rijgedrag, te kontroleren op zijn
technische staat. Al spoedig bleek dat
niet de auto maar de bestuurder
gebreken vertoonde, want die had
duidelijk aan Bacchus geofferd.
Volgens de nieuwe alcoholcontrole
kreeg hij een rijverbod en de
aanzegging van proces verbaal zal
worden opgemaakt.
DIEFSTAL POSTZEGELALBUM
Tijdens afwezigheid van de be
woners werden uit een woning aan de
Rumbastraat twee postzegelalbums
met een totale waarde van 30.000,-
gestolen. Deskundigen konden geen
sporen van inbraak ontdekken. Hoe
de dader in de woning is gekomen kon
derhalve nog niet worden vastgesteld.
SCHOORSTEENBRAND
Woensdagmorgen moest de Venray
se brandweer in aktie komen voor een
schoorsteenbrand, in een woning aan
de Horsterweg te Castenray. Voordat
de brand grote omvang kon aannemen
hadden de brandweerlieden het vuur
onder controle. Natuurlijk kreeg de
schoorsteen tevens een goede schoon
maakbeurt.
wethouder Claessens aangevraagd,
want alles staat of valt met de totale
financiering.
Hij beklemtoonde nogmaals, dat
een en ander nog in het college var. b.
en w. besproken moet worden. Het is
dus niet zo, dat b. en 'w. deze zaak
maar op z'n beloop laten.
JAARVERGADERING KBO
Op dinsdag 9 februari a.s. wordt
om 14.00 uur in zaal "In den Engel"
de jaarvergadering gehouden van de
afdeling Venray van de Katholieke
Bond voor Ouderen. Het wordt een
zeer belangrijke vergadering ge
noemd, omdat het beleid van het
bestuur aan de orde zal worden
gesteld. De leden kunnen dan zelf het
beleid bepalen, dat in de komende
jaren door het bestuur moet worden
uitgevoerd. En uiteraard kunnen de
leden dan ook kritiek uitoefenen op
dat wat het bestuur in hun ogen fout
heeft gedaan, heeft nagelaten of niet
overeenkomstig hun wensen heeft
gedaan. Er vindt ook een bestuursver
kiezing plaats. Kandidaten kunnen
worden opgegeven tot tijdens de
vergadering. Behalve de gewone
agendapunten, zoals de jaarverslagen
e.d. wordt de begroting en het
programma voor 1988 aan de orde
gesteld.
Eind februari, begin maart wordt
door de Werkgroep Kadervorming
KBO (Kath. Bond voor Ouderen) een
algemene oriënterende cursus opgezet.
Deze is bedoeld voor ALLE ouderen,
zowel leden van de KBO als
niet-leden, woonachtig in de ge
meenten Venray, Horst, Sevenum,
Grubbenvorst, Broekhuizen en
Meerlo-Wanssum. Het doel van de
cursus is de deelnemers zo breed
mogelijk te informeren over zaken,
die voor ouderen van belang zijn, hun
inzicht hierin te verruimen tereinde
hun zelf-redzaamheid te bevorderen.
Deze gratis cursus omvat acht
bijeenkomsten in acht opeenvolgende
dinsdagmorgens of donderdagmid
dagen. Men kan zich voor deelname
opgeven voor 10 februari bij het
bestuur van de plaatselijke ouder
vereniging, Merseloseweg 56 in
Venray, bij de Werkgroep Kader
vorming KBO p/a Brugpas 4, 5814
AN Veulen of bij het secretariaat van
de plaatselijke KBO-afdelingen op de
kerkdorpen.
HET verkeer vormt een belangrijke bedreiging voor het leven van
bejaarden. Ouderen zijn vaker bij een verkeersongeval betrokken dan
jongeren en het ovedijdensrisico blijkt bij vrijwel elke wijze van ver*
keersdeelname groter te zijn dan van andere leeftijdscategorieën boven
de 15 jaar. Het verkeersveillgheldsbeleid moet meer vanuit de zwakste
verkeersdeelnemers (dus de bejaarden) worden opgebouwd. Op dit
moment is het verkeer helaas 'ouderen-vijandig'. Oudere mensen
hebben het In het verkeer meestal moeilijker dan jongere mensen. Dat
spreekt trouwens vanzelf. Het Is nu eenmaal zo dat veroudering door
gaans gepaard gaat met een aantal functiestoornissen. Oudere mensen
kunnen hun lichaam minder gemakkelijk bewegen en daardoor ook
minder soepel reageren op plotselinge verkeerssituaties.
MEER REKENING HOUDEN MET OUDEREN
VAAK zien of horen bejaarden minder
goed. wat natuurlijk een handicap van
belang is in het moderne verkeersge-
woelMeestal zijn ouderen zich ook wel
bewust van deze handicaps, waardoor
zij zich minder zeker gaan voelen en dat
kan op zich ook al weer een handicap
zijn in het verkeer. Niet zelden wordt
iemand die bi|voorbeeld te voorzichtig
is het slachtoffer van een ongeval. Toch
gaan bejaarden graag de deur uit. On
derzocht is. dat ouderen gemiddeld 275
verplaatsingen (tussen huis en plaats
van bestemming) per |aar te voet afleg
gen. Dat is een gemiddelde van 400
kilometer per jaar. Verder maken oude
ren gemiddeld per jaar 70 keer gebruik
van het openbaar vervoer, waarbij het
reizen per trein niet is inbegrepen.
Risicogroep
NEDERLANDSE 65-plussers verplaat
sen zich het meest te voet. per fiets en
per openbaar vervoer. Belangrijkste
motieven om zich te verplaatsen zijn
winkelen, boodschappen doen. wande
len. bezoek aan kinderen of bezoek aan
arts of kerk. Hoewel ouderen die nog
redelijk kunnen lopen of fietsen bepaald
niet de hele dag thuis zitten, bestaat de
indruk dat veel ouderen meer aan het
verkeer zouden deelnemen dan ze nu
doen, als het op de openbare weg
minder onveilig zou zijn. Bezoek aan
vrienden, familie en kennissen, recrea
tie en kerkbezoek schieten er vaak bij
in. omdat men zich met meer zo goed
op straat durft te begeven. Dat is een
uitermate bedenkelijke ontwikkeling.
Het geeft aan dat het verkeer niet meer
aan de (oudere) mens is aangepast, en
dat een zeer grote groep van de bevol
king in zijn bewegingen wordt belem
merd om maar niet het slachtoffer te
worden van het straatgeweld.
Het is niet verwonderlijk dat ouderen
vaak bang zijn om de straat op te gaan.
De ongevallencijfers tonen aan dat het
overlijdensrisico van ouderen bij vrijwel
elke wijze van verkeersdeelname groter
is dan van andere leeftijdscategoneën
boven de 15 jaar. De statistieken wijzen
uit dat oudere autobestuurders dne-
maal zoveel kans maken bij een dodelijk
verkeersongeval te worden betrokken
als autobestuurders van 25-65 jaar. en
bejaarde fietsers of wandelaars hebben
resp. 10 en 6 keer zoveel kans om in het
verkeer dodelijk te verongelukken. Ook
bij louter letselongevallen in het verkeer
zijn onevenredig veel ouderen betrok
ken.
Negatief
VEEL bejaarden beleven het modeme
verkeer als negatief, zo blijkt uit onder
zoekingen. Vooral het oversteken, de
snelheid van het gemotonseerd verkeer
en het gedrag van jeugdige verkeers
deelnemers boezemen angst in bij ou
dere mensen. Veel bejaarden zeggen
dan ook dat zij vanwege het verkeer
maar liefst thuis of in de buurt blijven.
WAARTEGEN moeten, liefst op
korte termijn, maatregelen wor
den genomen om het verkeer vei
liger te maken voor oudere men
sen? Obstakels zijn onder meer te
korte groentijd-verkeerslichten,
palen en bomen op het trottoir,
dwarsprofiel trottoir heit te veel
naar de goot, oneffenheden,
stoepranden te hoog, te weinig
stoeprandverlagingen bij de hoe
ken, te smalle vluchtheuvels, te
veel onoverzichtelijke verkeers
situaties.
Maar ook andere ver
keersdeelnemers zouden meer
rekening moeten houden met ou
dere verkeersdeelnemers. Serieu
ze klachten zij: Te hard rijden, te
dicht rijden langs trottoirs en
vluchtheuvels, fietsers en brom
fietsers op trottoirs en in het al
gemeen de klacht dat jongeren te
weinig rekening houden met ou
dere verkeersdeelnemers.