GLAêüEPAEtóflES Ouderen in het verkeer Geen pleinen-plan MILIEU ODAPARK Proletarisch winkelen PEEL WERK ZIJN RIJKE GESCHIEDENIS N KWESTIE VAN EEN BETERE SMAAK. Overlast door zwaar verkeer Bond voor ouderen GROTERE KANS OP EEN ONGEVAL PEEL EN MAAS Donderdag 4 februari Pagina 5 Mevr. Poels-Peters had bij de raadstukken die in de commissie voor openbare werken behandeld werden, gezien dat de Torro nog steeds een rekening van de gemeente, gedateerd september vorig jaar en 13.000,- groot, niet betaald had. Zij vond de verzonden "aanmaning" maar zoetsappig. Er mocht gerust wat harder opgetreden worden, aldus dit commissielid. Zij was er van overtuigd dat wanneer een Venrayer een dergelijk bedrag nog moest betalen, de gemeente wel andere taal en maatregelen zou gebruiken Joos van de Vorle wist de oplossing van dit geval. "We gaan met de gehele commissie winkelen bij de Torro, en dan betalen we ook niet...." Proletarisch winkelen noemen ze dat. Zaterdag 6 februari gaan we weer werken in de Peel. Samenkomst om negen uur bij het kerkje van Griendtsveen. OPROEP aan iedereen: Probeer alsjeblieft af en toe een keer mee te komen werken. Als we geen apart uitgenodigde groepen op werkbezoek hebben is de opkomst namelijk niet al te groot. Denk dus niet dat het allemaal vanzelf wel loopt. We hebben jullie hulp nog steeds hard nodig. Probeer ook eens wat vrienden of kennissen er warm voor te krijgen. Het kost misschien wat moeite om er 's zaterdags om negen uur te zijn, maar eenmaal bezig in het prachtige gebied heb je er waarschijnlijk geen spijt van. En wat ook belangrijk is: met meer mensen is het nóg gezelliger I Voor ev. meer informatie: 04930- 19610/17994 of 04932-274. Stg. "Werkgroep Behoud de Peel". Boekhandel van den Munckhof is ook dinsdags de gehele dag geopend VAK O FAMILIE VAN DEN BOOG AART Een niet bepaald mooi, maar toch wel indrukwekkende grafzuil, ge flankeerd door twee grafzerken, herinnert aan de familie van den Boogaart, die zich rond 1784 in Venray heeft gevestigd. Deze familie was in de vorige eeuw een van de rijkste, zoniet de rijkste familie van Venray. Voor zover wij hebben kunnen nagaan woonde de familie vele jaren in het grote pand aan de Patersstraat, dat nu is gesplitst in apotheek De Monnikskap en de artsenpraktijk. De ommuurde tuin liep door tot aan het voormalige Patronaatsgebouw terwijl de met stallen, koetshuis en schuren be bouwde grond langs de Paterslaan tot aan de Henseniusstraat tot de woning behoorde. Omdat de v.d. Boogaarts zeer bemiddeld waren, werden zij "de Rothschilds" van Venray genoemd. Het waren kooplui, die allerhande zaken deden, o.a. in goud en zilver en koloniale waren, terwijl zij alom veel geld (hypotheken) hadden uitstaan. De zuil op Vlak O herinnert aan Henricus Johannes van den Boogaart, die op 6 januari 1793 in Venray was geboren en op 21 oktober 1868 in Venray stierf. Zijn ouders waren Albertus v.d. Boogaart (geb. 1753 in Boxmeer) en Johanna Catharina Driessens (geb. 1753). Op 27 augustus 1888 werd ^Theodora Wilhelmina Janssen (geb. te Goch op 16 januari 1798) in het familiegraf bijgezet. Het echtpaar had een kinderrijk gezin, waarvan enkelen in Venray bleven. Henricus Johannes v.d. Boogaart werd in 1851 gekozen tot raadslid wethouder van Venray. DE KINDEREN Links van de zuil ligt een platte grafsteen met de namen van Theo- dorus v.d. Boogaart, geb. 17-2-1845 en overleden 1-5-1921. Ter rechter zijde ligt begraven Johannes Wilhel mus v.d. Boogaart, geb. 13-5-1853, overleden 17-2-1905. Hij was gehuwd met Maria de Los Dolores Lina, geb. 1849 in Medemblik. Van zoon Theodorus is bekend, dat hij in 1873 president werd van het Venrayse Fanfarekorps (Euterpe). Hij is dit minstens 20 jaar gebleven. Dan was er nog een Frans v.d. Boogaart (geb. 1838, overleden 1905) gehuwd met Maria Louisa Agnes Sybilla Hesseling. Frans was van 1880-1895 wethouder van de gemeente Venray. Hij werd niet in het familiegraf begraven. PATERSKLOOSTER Henricus Johannes van den Boo gaart, wiens stoffelijke resten onder de zuil begraven liggen, kocht op 6 april 1820, in opdracht van en namens zijn moeder, Joh. Cath. Driessens, het Patersklooster en de bijbehorende tuin voor 5000,-. Tijdens de Franse tijd (Napoleon) hadden de bezetters namelijk in 1802 de paters Minder broeders gedwongen het klooster te verlaten. Zij probeerden het klooster toen te verkopen, maar dit lukte niet. Het bleef min of meer ter beschikking van de gemeente. Na het vertrek van de Fransen verklaarde de Nederlandse Staat het klooster tot Domeingoed. Het werd publiekelijk verkocht en kwam zo in handen van de v.d. Boogaarts. Op 20 augustus 1844 kochten de Minderbroeders het klooster terug van de familie van den Boogaart. Frans en Theo waren de laatste v.d. Boogaarts die het huis aan de Patersstraat bewoonden. Bekend is, dat de grote kamer (van de tegenwoordige Monnikskap), een met leer behangen "statiekamer" was, waarin de priorin van Jeruzalem en de gardiaan van het patersklooster werden ontvangen. In het begin van deze eeuw ging de rijkdom van de familie door allerlei oorzaken verloren. In 1920 werd het grote huis aan de Patersstraat verkocht aan de ontgin- ner Theodoor Jaeger, die het echter nooit heeft bewoond. Oudere Venrayers weten te herin neren, dat bij het vertrek van de laatste van den Boogaarts uit Venray een groot vuurwerk werd afgestoken, waarmee het doek viel over de familie van den Boogaart. GERARD REIJNDERS schilderwerken b.v. Plataanstraat 12 Venray Tel. 82635 In de commissie voor openbare werken c.a. vroegen deze week mevr. Poels-Peters (CDA) en dhr. Rob- beregt (VVD) opnieuw naar "het" pleinenplan van Venray-centrum. Zowel beide commissieleden, alsook enkele raadsleden hebben daar reeds meerdere malen om gevraagd, o.a. toen de herinrichting van het pleintje voor de nieuwe bibliotheek aan de orde kwam. De commissieleden willen namelijk weten wanneer de voorge nomen reconstructies aan de orde komen en waarmee die reconstructies dan gefinancieerd gaan worden. Wethouden Claessens moest echter bekennen dat er helemaal geen pleinen-plan voorhanden is. Een dergelijk plan is feitelijk bok niet te maken, omdat men steeds rekening moet houden met de omstandigheden. De Grote Markt bijvoorbeeld komt in het najaar aan bod. De commissie en de raad zullen tijdig worden ingelicht. Maar momenteel is er nog weinig of niets van te zeggen. Een reconstructie van het schouw burgplein is op dit ogenblik niet urgent. Wat er uiteindelijk gaat gebeuren, of wanneer dat het geval zal zijn, hangt mede af van de derde fase van De Bleek. Die derde fase van de schouwburg naar de onlangs gerealiseerde bebouwing op De Bleek is nu nog slechts onderwerp van gesprek. En zolang zal ook het In de commissie voor openbare werken c.a. vroeg het Oostrumse PvdA-lid Bert Linskens aan wet houder Claessens of Venray niet in aanmerking komt als proefgemeente voor het ophalen van gescheiden huisafval. Ook zou hij graag nader geinformeerd worden over het in zamelen van kleine hoeveelheden huishoudelijke chemicaliën. En ten slotte informeerde hij nog naar de stand van zaken bij de autosloperijen in de Endepoel. In zijn antwoord zei wethouder Claessens dat Venray geen proef gemeente wordt. Wel betaalt de gemeente als een van de weinigen 2 cent per inwoner aan de Kringloop- Stichting. Die Stichting is voorstander van gescheiden inzameling en zal dat waar mogelijk ook wel propageren. Wat het chemisch huishoudelijk afval betreft, komt de Kringloop- Stichting binnenkort met een standje waarin voorlichting gegeven wordt over deze materie. Men kan dan daar ook zijn resten chemicaliën inleveren. Overigens kan men daarvoor steeds terecht op het gemeentelager aan de Acaciastraat. Het op meerdere plaat sen in onze gemeente inzamelen van deze produkten blijkt volgens de wethouder financieel niet haalbaar. Wellicht kan dit wel via de scholen.... Wat de autosloperijen betreft, valt deze materie voortaan onder de afvalstoffenwet, niet meer onder de hinderwet. De uitvoering van maat regelen is daardoor ook in handen gekomen van de provincie, terwijl de gemeenten daarin slechts een onder steunende funktie hebben. Robben heeft, zoals bekend, zijn illegaal in gebruik genomen terrein volledig ontruimd. Dit slopersbedrijf wil liever zijn zaak verkopen dan verhuizen naar de Smakterheide en niet in de buurt zitten van Burhenne terwijl de gemeente juist beide bedrijven bij elkaar gepland had.... Burhenne wil wel verhuizen naar de Smakterheide. Hij heeft dat nog eens aan Gedeputeerde Staten bevestigd, mits voldaan wordt aan enkele financiële hulpmaatregelen. De Pro vincie is daartoe bereid en zal nog deze maand mededelen wat er op dat gebied mogelijk is. Wethouder Claessens heeft er alle vertrouwen in, dat deze langlopende zaak nog dit jaar volledig wordt opgelost. AUTOBRAND Door kortsluiting geraakte op de Stationsweg een personenauto in brand. Door tijdig en goed ingrijpen kon voorkomen worden dat de auto geheel uitbrandde. Maar de eigenaar zit met een behoorlijke schadepost. BEBAKENING VERNIELD Namens de Provinciale Waterstaat werd aangifte gedaan van vernieling van enkele wegmarkeringen langs de Deurnseweg. Gezien de sporen werd de schade veroorzaakt door een rode Opel. De bestuurder daarvan heeft echter vergeten zijn visitekaartje af te geven. Hij kan dat alsnog doen. Schouwburgplein en mogelijk ook de tweede fase van de Schoolstraat moeten wachten. Een recontructie van het Hense- niusplein cq Gouden Leeuwterrrein, vóór café Hulsman en de ABN, zal moeten wachten tot op dat plein een bebouwing gerealiseerd is. Die be bouwing is echter al zo dikwijls uitgesteld Het Wilhelminaplein achter het oude raadhuis, langs de Julianasingel wacht op eventuele bebouwers cq bestemmingsideeën. En het pleintje in De Bleek is onlangs nog onderwerp van gesprek geweest. Bij de bestrating van dat nieuwe winkelcentrum komt ook het pleintje aan de beurt. De commissieleden waren met deze beantwoording maar povertjes te vreden. Men wilde een en ander meer concreet op papier hebben. Maar dat zou volgens de wethouder een moeilijke opdracht zijn. Een van de CDA-commissieleden "toverde" echter uit zijn papperassen een tekening met bijbehorende nota, bestaande uit drie getikte vellen, handelende over de Venrayse pleinen; gedateerd december 1986.... Uiteindelijk, zo werd besloten, zou die nota aangepast worden aan de huidige situatie en verwachtingen, waardoor zowel de commissie als de raad weer "praatpapier" heeft... r Bewoners van de Hoendërstraat (eerste gedeelte) zijn voornemens bij burgemeester en wethouders een klacht neer te leggen, voor de overlast die het zware verkeer hen aandoet. Het gaat voornamelijk over het bevoorradende verkeer naar en van de Torro. Door de zeer slechte bestrating planten de trillingen zich tot in de huizen voort. Servies- en glasgoed zou rinkelen in de kast, terwijl er ook al scheuren in de muren zouden zijn geconstateerd. Wethouder Claessens wist desgevraagd dinsdagavond nog van geen klacht, maar volgens het raadslid Joos van de Vorlé mag de gemeente wel degelijk een schrijven van de betreffende bewoners ver wachten. Volgens de meerjarenbe groting komt de herbestrating van de Hoenderstraat, gepaard met de vernieuwing van de riolering, eerst volgend jaar aan de orde. DIEFSTAL UIT SPORTZAAK Uit een sportzaak werden een lederen jack en een videorecorder gestolen, dat alles ter waarde van 2.000,-. Niet kon worden vastgesteld hoe de diefstal heeft plaatsgevonden. VANDALISME Een waarschuwingsknipperlicht aan de Loonsedijk, dat waarschuwt voor de gevaarlijke kruising met de Endepoel is moedwillig vernield. De dader heeft daardoor een zeer gevaarlijke situatie geschapen voor weggebruikers die ter plaatse bekend zijn. In de commissie voor openbare werken c.a. werd deze week ophel dering gevraagd aan wethouder Claessens, over een persbericht inzake het St. Odapark. Zoals bekend zijn de Venrayse afdelingen van drie landelijke service clubs bereid mede te werken aan de instandhouding en verfraaiing van dit Venrayse park dat jaren geleden voor duur geld van de Zusters Ursulinen werd overgenomen. Waaruit die hulp van de service-clubs precies zou bestaan, was tot heden niet helemaal duidelijk. Tot onlangs een rapportje van deze service-clubs in de publiciteit kwam, zonder dat burgemeester en wethouders zich daar een oordeel over gevormd hadden. In het rapportje werd o.m. gesteld, dat het nodig zal zijn dat de toekomstige beheerder van het Oda park de beschikking zou krijgen over de "witte woning van Thej Min" aan de Merseloseweg. Verder zou het park uitgebreid moeten worden het aan grenzende stuifzandgebied; zouden de wandelpaden heringericht moeten worden; zou een heemtuin aangelegd moeten worden, evenals een vogelbos en bloemenweide. En natuurlijk zou ook het z.g. theehuis opgeknapt moeten worden. Een en ander zou verwezenlijkt moeten worden door een Stichting. Aan het gemeentebestuur werd gevraagd voor 1 april met concrete plannen op tafel te komen. Daarbij rijst de vraag wie dat allemaal gaat betalen. De gemeente heeft er slechts weinig geld voor beschikbaar. De service-clubs denken daarom aan sponsors en subsidies van overheidsinstanties. Wethouder Claessens verwierp de suggestie, dat de gemeente niets heeft gedaan aan de instandhouding van het park. Er zijn volgens de wethouder de laatste jaren duizenden guldens besteed aan achterstallig en groot- onderhoud. De subsidies waarvan de service clubs gewag maakten, zijn volgens ONTPLOFFING Bij de politie kwamen verschillende telefoontjes binnen van inwoners die wilden weten wat de ontploffing welke ze hadden gehoord betekende. De politie kon de verontruste inwoners geruststellen. Deskundigen van de EOD, de Explosieven- Opruimings dienst hadden weer schoonmaak gehouden. Zij hadden gevonden oorlogstuig verzameld en in de zandafgraving bij Sparrendreef in Oostrum tot ontploffing gebracht. GEEN TECHNISCH GEBREK In de Paterstraat hield de politie een auto staande om deze, gezien het rijgedrag, te kontroleren op zijn technische staat. Al spoedig bleek dat niet de auto maar de bestuurder gebreken vertoonde, want die had duidelijk aan Bacchus geofferd. Volgens de nieuwe alcoholcontrole kreeg hij een rijverbod en de aanzegging van proces verbaal zal worden opgemaakt. DIEFSTAL POSTZEGELALBUM Tijdens afwezigheid van de be woners werden uit een woning aan de Rumbastraat twee postzegelalbums met een totale waarde van 30.000,- gestolen. Deskundigen konden geen sporen van inbraak ontdekken. Hoe de dader in de woning is gekomen kon derhalve nog niet worden vastgesteld. SCHOORSTEENBRAND Woensdagmorgen moest de Venray se brandweer in aktie komen voor een schoorsteenbrand, in een woning aan de Horsterweg te Castenray. Voordat de brand grote omvang kon aannemen hadden de brandweerlieden het vuur onder controle. Natuurlijk kreeg de schoorsteen tevens een goede schoon maakbeurt. wethouder Claessens aangevraagd, want alles staat of valt met de totale financiering. Hij beklemtoonde nogmaals, dat een en ander nog in het college var. b. en w. besproken moet worden. Het is dus niet zo, dat b. en 'w. deze zaak maar op z'n beloop laten. JAARVERGADERING KBO Op dinsdag 9 februari a.s. wordt om 14.00 uur in zaal "In den Engel" de jaarvergadering gehouden van de afdeling Venray van de Katholieke Bond voor Ouderen. Het wordt een zeer belangrijke vergadering ge noemd, omdat het beleid van het bestuur aan de orde zal worden gesteld. De leden kunnen dan zelf het beleid bepalen, dat in de komende jaren door het bestuur moet worden uitgevoerd. En uiteraard kunnen de leden dan ook kritiek uitoefenen op dat wat het bestuur in hun ogen fout heeft gedaan, heeft nagelaten of niet overeenkomstig hun wensen heeft gedaan. Er vindt ook een bestuursver kiezing plaats. Kandidaten kunnen worden opgegeven tot tijdens de vergadering. Behalve de gewone agendapunten, zoals de jaarverslagen e.d. wordt de begroting en het programma voor 1988 aan de orde gesteld. Eind februari, begin maart wordt door de Werkgroep Kadervorming KBO (Kath. Bond voor Ouderen) een algemene oriënterende cursus opgezet. Deze is bedoeld voor ALLE ouderen, zowel leden van de KBO als niet-leden, woonachtig in de ge meenten Venray, Horst, Sevenum, Grubbenvorst, Broekhuizen en Meerlo-Wanssum. Het doel van de cursus is de deelnemers zo breed mogelijk te informeren over zaken, die voor ouderen van belang zijn, hun inzicht hierin te verruimen tereinde hun zelf-redzaamheid te bevorderen. Deze gratis cursus omvat acht bijeenkomsten in acht opeenvolgende dinsdagmorgens of donderdagmid dagen. Men kan zich voor deelname opgeven voor 10 februari bij het bestuur van de plaatselijke ouder vereniging, Merseloseweg 56 in Venray, bij de Werkgroep Kader vorming KBO p/a Brugpas 4, 5814 AN Veulen of bij het secretariaat van de plaatselijke KBO-afdelingen op de kerkdorpen. HET verkeer vormt een belangrijke bedreiging voor het leven van bejaarden. Ouderen zijn vaker bij een verkeersongeval betrokken dan jongeren en het ovedijdensrisico blijkt bij vrijwel elke wijze van ver* keersdeelname groter te zijn dan van andere leeftijdscategorieën boven de 15 jaar. Het verkeersveillgheldsbeleid moet meer vanuit de zwakste verkeersdeelnemers (dus de bejaarden) worden opgebouwd. Op dit moment is het verkeer helaas 'ouderen-vijandig'. Oudere mensen hebben het In het verkeer meestal moeilijker dan jongere mensen. Dat spreekt trouwens vanzelf. Het Is nu eenmaal zo dat veroudering door gaans gepaard gaat met een aantal functiestoornissen. Oudere mensen kunnen hun lichaam minder gemakkelijk bewegen en daardoor ook minder soepel reageren op plotselinge verkeerssituaties. MEER REKENING HOUDEN MET OUDEREN VAAK zien of horen bejaarden minder goed. wat natuurlijk een handicap van belang is in het moderne verkeersge- woelMeestal zijn ouderen zich ook wel bewust van deze handicaps, waardoor zij zich minder zeker gaan voelen en dat kan op zich ook al weer een handicap zijn in het verkeer. Niet zelden wordt iemand die bi|voorbeeld te voorzichtig is het slachtoffer van een ongeval. Toch gaan bejaarden graag de deur uit. On derzocht is. dat ouderen gemiddeld 275 verplaatsingen (tussen huis en plaats van bestemming) per |aar te voet afleg gen. Dat is een gemiddelde van 400 kilometer per jaar. Verder maken oude ren gemiddeld per jaar 70 keer gebruik van het openbaar vervoer, waarbij het reizen per trein niet is inbegrepen. Risicogroep NEDERLANDSE 65-plussers verplaat sen zich het meest te voet. per fiets en per openbaar vervoer. Belangrijkste motieven om zich te verplaatsen zijn winkelen, boodschappen doen. wande len. bezoek aan kinderen of bezoek aan arts of kerk. Hoewel ouderen die nog redelijk kunnen lopen of fietsen bepaald niet de hele dag thuis zitten, bestaat de indruk dat veel ouderen meer aan het verkeer zouden deelnemen dan ze nu doen, als het op de openbare weg minder onveilig zou zijn. Bezoek aan vrienden, familie en kennissen, recrea tie en kerkbezoek schieten er vaak bij in. omdat men zich met meer zo goed op straat durft te begeven. Dat is een uitermate bedenkelijke ontwikkeling. Het geeft aan dat het verkeer niet meer aan de (oudere) mens is aangepast, en dat een zeer grote groep van de bevol king in zijn bewegingen wordt belem merd om maar niet het slachtoffer te worden van het straatgeweld. Het is niet verwonderlijk dat ouderen vaak bang zijn om de straat op te gaan. De ongevallencijfers tonen aan dat het overlijdensrisico van ouderen bij vrijwel elke wijze van verkeersdeelname groter is dan van andere leeftijdscategoneën boven de 15 jaar. De statistieken wijzen uit dat oudere autobestuurders dne- maal zoveel kans maken bij een dodelijk verkeersongeval te worden betrokken als autobestuurders van 25-65 jaar. en bejaarde fietsers of wandelaars hebben resp. 10 en 6 keer zoveel kans om in het verkeer dodelijk te verongelukken. Ook bij louter letselongevallen in het verkeer zijn onevenredig veel ouderen betrok ken. Negatief VEEL bejaarden beleven het modeme verkeer als negatief, zo blijkt uit onder zoekingen. Vooral het oversteken, de snelheid van het gemotonseerd verkeer en het gedrag van jeugdige verkeers deelnemers boezemen angst in bij ou dere mensen. Veel bejaarden zeggen dan ook dat zij vanwege het verkeer maar liefst thuis of in de buurt blijven. WAARTEGEN moeten, liefst op korte termijn, maatregelen wor den genomen om het verkeer vei liger te maken voor oudere men sen? Obstakels zijn onder meer te korte groentijd-verkeerslichten, palen en bomen op het trottoir, dwarsprofiel trottoir heit te veel naar de goot, oneffenheden, stoepranden te hoog, te weinig stoeprandverlagingen bij de hoe ken, te smalle vluchtheuvels, te veel onoverzichtelijke verkeers situaties. Maar ook andere ver keersdeelnemers zouden meer rekening moeten houden met ou dere verkeersdeelnemers. Serieu ze klachten zij: Te hard rijden, te dicht rijden langs trottoirs en vluchtheuvels, fietsers en brom fietsers op trottoirs en in het al gemeen de klacht dat jongeren te weinig rekening houden met ou dere verkeersdeelnemers.

Peel en Maas | 1988 | | pagina 5