TOEN ER NOG GEEN FILES WAREN 10.000 4 CLAESSENS Hopeloos alleen...? INTERPOLIS I, 5-50% korting De opkomst van het gemotoriseerd vervoer in Venray [1911-1945] taxicentrale Electronic Hobby Shop TANDY BOUWSHOP ARTS Deze week: affntftcjfUe e.p. camps Voor al uw houtprodukten en timmerwerken Jac v. Ophoven mooie woning J. van de Ligt TOON HENDRIKS ANTENNEBOUW reparatie en nieuwbouw radio- tv antennes Vv V Wim Claessens campingcentrale camping- koopjesmaand GEBOORTEKAARTJES drukkerij v.d. munckhof Jan v. Goch PEEL EN MAAS Donderdag 7 januari - Pagina 11 VAN DEN BEUKEN TEL. 04780-10.000 AL MEER DAN 50 JAAR EEN BEGRIP Taxibusjes t/m 8 personen Rolstoelvervoer Particulier ziekenvervoer en VGZ verzekerden De eerste pakket-goederendienst in Venray, voor binnen- en buitenland Personeels-groepsvervoer G.A.K. (leefkilometers) Trouwauto's en volgauto's Korting voor 65+ -ers eleclronica voor hobby en industrie - Hofstraat 2a - Venray - S 04780-86078 Hoogriebroekseweg 7 Oirlo Tel. 04787-1207 DOE HET ZELVER voor: alle soorten hout- en plaatmateriaal op maat gezaagd GEMODERNISEERDE TIMMERWERKPLAATS voor: kozijnen, deuren, ramen, trappen, garage's, tuinhuisjes enz. AANNEMERSBEDRIJF voor: nieuwbouw en alle voorkomende vebouwingswerkzaamheden Dagelijks open van 8.30 tot 17.30 uur Zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur. Betaling kontantPrijzen incl. B.T.W. 250 gram Venco drop, bruine beertjes, honing van f 3,25 NU f 2,45 250 gram Wine gumsvan f 3,25 NU f 2,45 Zoekt U iets voor 'n VERJAARDAG, GEBOORTE of KINDERFEEST Kom dan eens kijken bij CHOCOLATERIE Grotestraat 74 - Venray - Tel. 81419 Ook tussen de middag zijn wij open 11 "DE STOFFELHOEVE" IN- EN VERKOOP VAN: - ANTIEKE MEUBELEN - ZWITSERSE TEGELKACHELS - OUDE BESTRATINGSMATERIALEN Zittrtigi giapind ot ui tiL iltpnik. Stationsweg 86 5807 'AC Oostrum - Venray Tel.: 04780 - 85956/80361 assurantiën - hypoteken financieringen - pers. leningen aubadestraat 17 patersstraat 21a venray tel. 04780-81259 HOUTHANDEL Venray, Maasheseweg 63, tel. 04780-83206 Grashoek, Helenaveenseweg 25, tel. 04760-71852 TE KOOP aan de rand van Venray, Laurahof nr. 6, met 4 slaapkamers en veel extra's. Inhoud 530 m3, oppervlakte 600 m2. Inruil kleinere woning mogelijk. TEL. 04780-88186 TIMMERWERKEN in hout en kunststof RENOVATIEWERKEN VERBOUWINGEN ISOLATIEGLAS WONINGONDERHOUD J TIMMER- en onderhoudsbedrijf wanssum 04784-2187 UW VERTROUWD ADRES VOOR EEN PIANO OF ORGEL VAN KLASSE. STEEDS EEN RUIME KEUZE UIT WERELDBEFAAMDE MERKENI NIEUWSTRAAT 42-44 - VENLO TELEFOON 077-16627 R-POTS^ 04764-1335 ïGerard Smuldersstraat 79az -5966 NS America HONDENSALON Yciub /oppus voor een goede en deskundige behandelingen van alle rassen, ook uw bastaardje! DE HOUTEN HOEK 28 VENRAY TEL. 04780-83726 (uw hond kan worden opgehaald en thuisbezorgd) schoorsteenvegen c v. onderhoud Pionierstraat 27 - 5813BW Ysselsteyn-Venray - Telefoon 04785-1637 Adverteer in Peel en Maas Auto-rijschool start op maandag 11 januari a.s. met een nieuwe theorie-cursus per computer inlichtingen en/of reserveringen Merseloseweg 30a, Venray, Tel. 82471 OOK VOOR VRACHTAUTO Poststraat 8 Venray Tel. 81429 Stichting Inter Relatie zoekt een nieuwe partner voor U. Gediplomeerd consulente Mevrouw van den Heuvel - tel. 04780-11215 b.g.g. Regiokantoor Heerlen - tel. 045-411501 Erkend door Raad v Toezicht, ingesteld door Min. v. WVC elektromotoren- en generatoren-revisie Voor reparatie en revisie van alle elektromotoren en transformatoren Verkoop elektro-aggregaten 04780-11220 b.g.g. 84672 Overloonseweg 45 - Venray Maas van de gezamenlijke autover huurders: M.H. Stoks, G. Kupers, L. v. Haren, A. J. Bosch, G. de Mulder, L. Lucassen, J. Derksen, Jac. Gommans, J. Flinsenberg, H. Seijkens en A. W. Janssen. Eendracht maakt macht, zal men gedacht hebben. harrnonje was echter maar van korte duur, want al op 23 October maakten G. Kupers en L.v. Haren bekend, dat zij zich terugtrokken van de afspraak en weer ieder voor zich zouden adverteren. ,n d(_ d(;rtjger jaren was de concurrentie in het taxi-verhuurbedrijf zeer groot. Werk gevers en werknemers, landbouwers en middenstanders, kortom iedereen, ondervond de gevolgen van de zware economische wereldcrisis. Er werden dan ook meer kosteloze fietsplaatjes verloren dan dat er auto's verkocht werden. MAXIMUM SNELHEID EN ONGELUKKEN Op 31-1-1916 nam de Venrayse gemeenteraad een besluit waarbij het aan bestuurders van motorrijtuigen en rijwielen verboden was om op wegen binnen de bebouwde kom te rijden met een snelheid van meer dan 15 km. In 1928 werd door de Raad de maximum toelaatbare maximum snel heid in de bebouwde kom bepaald op 20 km, echter wel met de restrictie dat op de Grote Markt, Marktstraat, Hofstraat en Maasheseweg (tot aan de Akkerweg) niet harder mocht worden gereden dan 12 km. Hoewel het aantal auto's gering was en er niet hard mocht worden gereden, gebeurden er af en toe toch wel ongelukken, waarvan we er enkele willen ver melden. Het eerste auto-ongeluk in Venray gebeurde al in maart 1908 op de Maasheseweg. Daarbij werd de Venrayer W.S. door een verkeerde uitwijkbeweging, aangereden door een auto van de fabrikant Jurgens uit Oss. Het slachtoffer werd ernstig gewond per kar naar de arts Wentholt vervoerd, die eerste hulp verleende. De toestand van het slachtoffer viel achteraf nogal mee, maar de auto die door het plotselinge remmen defect was geraakt, moest door een paard getrokkervnaar het station te Oostrum worden gebracht. Peel en Maas van 18-8-1928 berichtte over een ander ongeluk. Toen woensdag een nieuwe Opelbus van garage Kupers van hel Henseniusplein in de richting Venlo vertrok, reed deze in een kalm vaartje tot op de gevaarlijke hoek bij cafe Arts, toen plotseling een luxe auto van garage Derksen uit de Grotestraat kwam aangesneld en tegen de autobus opreed. Beide wagens zijn deerlijk gehavend. De chauffeur van de bus treft geen schuld. AANTAL MOTORRIJTUIGEN IN 1940 Volgens een gemeentelijk overzicht waren er op 10 mei 1940 (de dag van de Duitse inval) in de gemeente Venray de volgende motorrijtuigen aanwezig: 83 personenauto's, 46 vrachtauto's en 74 motorrijwielen. Naar schatting waren er van de 83 personenauto's tenminste 30 in handen van garages en verhuurbe- bedrijven, zodat er in de gemeente zeker niet meer dan vijftig particu lieren een personenauto in hun bezit hadden. 00rj0g de luxe (of de noodzaak) van een personenauto permitteren? Om een kleine greep te doen: de huisartsen Bloemen en Vercauteren, Chr. Stap pers, Pijls en Thomassen (textiel handel), Martens (aannemer), Poels (rijwielhandel), Antoon Thielen (Schoolstraat), Esser-Lebrun, Fonck, Reintjes, Groetelaars (Veulen), Camps, Verheggen, Vcnnekens (Oostrum) en rector van Montfort van Ysselsteyn. Na de bevrijding van Venray (oktober-november 1944) bleken er nog slechts een vijftal personenauto's te zijn overgebleven. De rest was door de Duitsers gevorderd, „georganiseerd" of door granaten of bommen vernield. AUTOZEGENING Op zondag 27 juli 1930 vond op de Grote Markt de eerste autozegening plaats. Bijna alle auto's uit de gemeente namen er aan deel, berichtte Peel en Maas. Hoe lang zouden de files zijn als men dit nu herhaalde en iedereen kwam opdagen, nu Venray (naar schatting) 10.000 auto's rijk is? Ford model A, uit de jaren 1927-1932. Ruim honderd jaar nadat ze in 1886 werd uitgevonden door de Duitser Carl Benz, is de auto in ons land een probleem geworden, zij het voorna melijk in de Randstad. De alsmaar toegenomen welvaart heeft er voor gezorgd dat er nu al ruim 5 miljoen personenauto's op onze wegen rijden en dat er dit (als de prognoses uitkomen) in het jaar 2000 zeven miljoen zullen zijn. De wegen raken steeds voller, de files langer en de parkeerproblemen steeds groter. De Randstad dreigt dicht te slibben en daardoor is de kans op een "economische hartinfarct" levens groot aanwezig. Het is dan ook geen wonder dat we via krant, radio en televisie bijna dagelijks geconfron teerd worden met begrippen als: filevorming, knelpunten, tunnelbouw, electronische tolheffing en car pooling. In de periode waarover dit artikel handelt, voornamelijk met betrekking tot Venray, waren deze begrippen nog volledig onbekend. De opmars van de auto stond toen nog geheel en al in de kinderschoenen. Nadat notaris J.P. Backx te Wieringermeer op 22 juli 1897 de eerste autobezitter (een Daimler) van Nederland was geworden en in september 1901 het eerste dodelijke verkeersongeval was voorgevallen, zou het nog tot september 1911 duren voordat de eerste Venrayer zich met het "wonder op wielen" op de weg durfde te wagen. Die eer viel te beurt aan E. Strüben, toendertijd de enige huisarts in Venray. Hij had zich een 8 pk Renault aangeschaft die het kenteken P 502 kreeg. ffij de Mo(or. en Rijwieiwet van 10-2-1905 (Staats blad 1905, nr 69) was bepaald, dat elke provincie een eigen letter voor het nummer zou voeren. Limburg kreeg daarbij de P toegewezen, Noord- Brabant de N, Gelderland de M, enz. Volgens een gemeentelijke opgaaf van 26-10-1914 was Venray toen 3 auto's rijk. Dokter Strüben had er toen twee. Behalve de reeds genoemde Renault bezat hij ook nog een 8 pk Adler, fabricagejaar 1913, met 4 zitplaatsen, met het kenteken P. 756. De derde auto - een driewielertype - merk Gustaaf Hillen, met 2 zetplaatsen en 2 klapstoelen, kenteken P 770, behoor de toe aan de veearts H. Sala. In 1919 - toen ons land ongeveer 9000 auto's telde, moest de gemeente opnieuw aan de Provincie het auto-aantal opgeven. Opnieuw was er een autobezitter bij gekomen, namelijk de familie v.d. Boogaard, die een 16 pk. Loraine met kenteken P 1449 bleek te bezitten. In de loop der twintiger jaren begon men in Venray met garages en de verkoop van auto's. Begrijpelijker wijze waren de garages nog zeer bescheiden van omvang. GARAGE LOONEN-CREMERS Deze deelde op 6-1-1923 aan de lezers van Peel en Maas mede, dat zij een reparatiewerkplaats heeft voor rijwielen, motoren en auto's. Verder nog dat onderdelen voorradig zijn en dat er een luxe auto te huur is. De werkplaats was gevestigd Stationsweg 1, pand café Goumans (nu de Burggraaf). Op 10-3-1926 verscheen er een advertentie in Peel en Maas met de bekendmaking dat bij haar verkrijg baar is een 10 pk Citroen voor ƒ2100,- In mei 1930 werd het merk Willy's gevoerd. In de dertiger jaren verhuisde het bedrijf naar de Kruisstraat. GARAGE DERKSEN De eerste advertentie van dit bedrijf verscheen op 7-4-1923 in Peel en Maas. Het is dan gehuisvest op de splitsing Henseniusstraat-Leeuw- straat. Er werd gehandeld in rijwielen, motoren en auto's. Ook werden er auto's verhuurd. Omdat veel auto mobielzaken ontstaan waren uit rijwielzaken bleven ze in de twintiger (en soms ook nog wel in de dertiger jaren) doorgaan met de verkoop van rijwielen. In 1928 en 1929 werd er geadverteerd met het merk Chevrolet en in 1930 ook met Buick. In 1933 annonceerde het bedrijf de slagzin: Een Citroen 856 cc, viercilinder 5 CV uit 1921. Derksen, de eerste, de oudste en de beste, wat er op zou kunnen duiden dat de firma Derksen het eerste automobielbedrijf in Venray was. Op 6 juni 1936 werd het bedrijf verplaatst naar het pand Patersstraat 29 a. Daar werden verkocht de merken Chevrolet en Pontiac. Maar er werd ook nog steeds gehandeld in rijwielen (Sim plex, Union en Bato). GARAGE KUPERS Dit auto-busbedrijf, dat zich vermoedelijk in 1925 of 1926 in Venray heeft gevestigd, had oor spronkelijk een onderkomen in de voormalige sigarenfabriek Aerts in de Schoolstraat. Op 25-8-1928 opende zij een garage met showroom aan het Henseniusplein. Er waren te koop de merken Opel en Dodge. In 1930 werd het eerste merk aangeboden in de prijs van ƒ1475,- tot ƒ2000,- Het bedrijf was ook zeer actief in het opzetten van busdiensten. In 1925 werden de lijnen Helmond-Venray-Venlo en Venray- Vierlingsbeek, St. Anthonis, Oploo- Venray geopend, in 1928 gevolgd door de lijn Venray-Boxmeer (4x per dag, ƒ1,40 retour). Ook reed zij de Stationsdienst (Venray-Oostrum) die door de gemeente was ingesteld ter vervanging van de paardetram, ge durende de periode 1 juli 1926 tot 1930. In het begin van de dertiger jaren vervaardigde het bedrijf ook kleine autobussen. GARAGE VAN HAREN In Peel en Maas van 21-2-1925, het jaar dat in Nederland het rijbewijs, inclusief rijproef, werd ingevoerd, maakt garage van Haren te Boxmeer dertig, de Tweede Wereldoorlog en de autoloze zondagen in de mobilisatie tijd en na de oorlog tot 31-12-1949) overleefd AUTOVERHUUR EN TAXIBEDRIJF In 1922 maakte de firma Loonen- Cremers in Peel en Maas bekend dat zij op 1 en 3 October naar Kevelaer zou rijden. Liefhebbers konden aan de tocht deelnemen voor ƒ2,40 per persoon, inclusief visumkosten. In september 1923 ging ook de firma Derksen naar Kevelaer (per bus), elke woensdag en zaterdag, voor ƒ2,00 per persoon. fjrma Stoks meldde zich in 1930. Voor ƒ6,00 per persoon liet men liefhebbers Luik of Antwerpen zien. In april 1932 kon men voor ƒ4,20 p.p. naar PSV-Ajax in Eindhoven. Jan Derksen bestuurde de „nieuwe .eisbus" persoonlijk, althans dat stond in de advertentie. De fa. van Haren liet zich evenmin onbetuigd. Voor ƒ3,00 p.p. kon men getuige zijn van de landing van de Zeppelin in Rotterdam op 18 juni 1932. Ook organiseerde zij in september van dat jaar tochten naar de Jaarbeurs in Utrecht k raison van ƒ3,00 p.p. In 1934 (in dat jaar komen in de gemeente Venray 14 verkeerson gelukken voor, waarbij 1 dode en 14 gewonden vielen) dook het taxibedrijf Loetax op (L. Scheepers, Maashese- weg l7)- In 1935, toen ons land 90.000 personenauto's telde, maakten de firma S. Kupers en Stoks ritten naar de wereldtentoonstelling in Brussel. Kosten ƒ2,25 p.p. Op 28 aug. 1937 verscheen er een advertentie in Peel en bekend dat zij in het pand Grotestraat 15 (nu gelegen achter het pand Lemmers) een onderdelendepot heeft gevestigd. Op 28-8-1928 werd een garage, werkplaats en showroom geopend aan de Grote Markt. Kort daarna - op 1-12-1928 - maakt de firma bekend dat ze was aangewezen als officieel Ford-dealer in Venray. Verkocht wordt o.a. de Ford-Roadster met een maximum snelheid van 90-100 km, die van 8 tot 40 km optrok in 8,5 sec. In 1930 - de benzine koste toen 15 cent per üter - adverteerde men met Ford-Lincoln en Fordson. Op 18-2- 1935 liet de firma vol trots weten dat de Ford-Karavaan (10 auto's) Venray zou aandoen. Van de uit de begintijd daterende garages heeft alleen deze alle stormen des tijds (crisisjaren Een foto van de Grotestraat in 1925 gemaakt, toont ons de auto van dr. E. Strüben, die als eerste Venrayer in 1911 een Renault kocht. Het kente kennummer P 502 was persoonlijk en zou dus ook op 'n auto van latere da tum gebruikt kunnen zijn. De beide andere foto 's bij dit artikel zijn overgenomen uit het boekwerk auto's in de jaren 1886-1930", welk in boekhandel van den Munckhof ver krijgbaar is. door W. Wiliemsen

Peel en Maas | 1988 | | pagina 11