berden Kerst-sfeermarkt trok zondag zeer veel belangstellenden spetters Leenen Kerstmis 't meest gevierde feest PRETTIGE FEESTDAGEN EN 'N GOEDE START IN 1988 J. RAEDTS Zn. Prettige Feestdagen en een Spetterend 1988 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING Wij wensen U allen een ,7c Zalig Kerstfeest en een Voorspoedig 1988 toe Peel en Maas en Nieuwjaar BEGROTING 1988 HILHORUl Ook de kerststal kreeg veel bezoekers OOSTRUM f j venray wenst U 4 (spetters 24WOENSDAG 23 DECEMBER 1987 Nr. 52 HONDERDENACHTSTE JAARGANG PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN VOOR AL UW DRANKEN UITGAVE: DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B V. - VENRAY GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL 82727 GIR0 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 31 ct. per mm ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR f 13.00 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING BUITEN DE REGIO f 18.00 ET meest gevierde feest m de christelijke wereld is weer in aantocht. Dui zenden liederen zijn er omheen geweven en het aantal ontstoken lichten gedurende de Kerstda gen is niet bij nadering te schatten Toch beseffen wij nauwelijks dat de herdenking van Christus' geboorte maar zeer aarzelend op gang is geko men. Het kerstverhaal kennen wij uit de bijbel. Daaruit weten wij ook dat de komst van deze Koning alleen maar door een groep herders werd gevierd, die zich toevallig in de velden van Efrata ophielden. Maar de rest van de wereld had van Christus' komst geen weet en eerst na zijn dood ontstond langzaam het christendom. IJ de Grieks-Katholieke kerk bijvoorbeeld staat nog het Paasfeest veel centraler dan het Kerst feest Daarnaast werd veel aandacht besteed aan het Pinksterfeest maar over kerstviering werd in de aan looptijd van het christendom niet ge sproken. Christenen waren in die tijd ook maar kleine sterk verspreide groep jes gelovigen die in de meeste gevallen hun godsdienst niet eens mochten be lijden Het gehele godsdienstig beleven vond dus praktisch in het verborgene plaats. Pas toen er enige organisatie kwam in de christelijke godsdienst pro beerde men de geboortedag van Cris- tus te achterhalen Maar het was al te laat. De viering van Christus geboorte viel in de meeste christengemeenten samen met driekoningendag en die vierde men later dan in december. Er kwam eerst meer duidelijkheid in de viering van christelijke feestdagen na het concilie van Nycea in 325. E eerste jaren daarna was er nog veel verwarr ring. Zeker is dat in het jaar 353 de kerstdagen met grote luister in Rome gevierd zijn, maar dat gebeurde nog wel op driekoningendag ofwel 6 januari. Dan gaat bisschop Liberius van Rome in 354 het kerstfeest plotseling naar 25 de- cember verplaatsen, üp welke gronden dat gebeurde is onbekend gebleven Daar bestaan alleen wat theorieën over. En van de bekendste verklaringen over de vie ring van Christus' ge boorte in december is af geleid uit het bijbelver haal over de geboorte van Johannes de Doper. Die geboorte werd door Zacharias. de hogepriester, aangekondigd opdat de ze alleen het allerheiligste betrad. Vanaf die dag is men gaan rekenen Men meende zo ook de dag van Maria's zwangerschap te kunnen vaststellen en via dit heilsfeit kwam men op 25 de cember als de datum van Jezus' ge boorte. Er zijn meer verhalen in omloop gebracht. Zo is het joodse feest Cha- nuha met de kerstviering in verband gebracht. Daarbij stond de inwijding van de tempel in Jeruzalem in het middelpunt van de belangstelling. De dag werd gevierd op de vierentwintigste dag van de negende maand naar de joodse kalender. De uiterlijke tekenen van dit feest vertoonden tekenen van overeenstemming met de kerstviering en daarom zou de christelijke wereld dit feest hebben overgenomen. Erg waar schijnlijk lijkt het niet omdat het heel zeker is dat de viering van het Kerstfeest zich van het westen naar het oosten heeft verplaatst en niet andersom IERVAN uitgaande heeft men de oude feesten in West-Europa eens in be schouwing genomen. En daar vond men onder meer het feest van de zonnewende, dat in de vroege eeuwen een puur heidense ge beurtenis was Als de dagen weer lan ger werden vierde men grote lichtfees ten. De christelijke wereld zou de komst van het geestelijk licht in de plaats hebben gesteld van het zonlicht. Omdat bij die zonnewendefeesten ook veel bomen, waaronder naaldbomen, een teken van feestvreugde waren ligt het voor de hand dat hier de oorsprong van de kerstmanifestatie werd gezocht. Vanzelfsprekend is een en ander niet van de ene dag op de andere gegaan. Na de invoering van het kerstfeest in de christelijke wereld heeft nog wel hon derd jaar geduurd voordat men overal in de christelijke kerken het kerstfeest op dezelfde dag vierde en voordat het algemeen gevierd werd. Het is wel zeker dat dit feest van het geboren licht der wereld van Europa en vooral vanuit de Duitse landen naar het nieuwe wereld deel Amerika is geëxporteerd. AAR heeft Kerstfeest wel vroeger een bredere be tekenis gekregen dan bij ons omdat het daar te vens het grote geschen kenfeest is geworden. Daarvoor hebben wij tot heden het Sinterklaasfeest nog gere serveerd. De betere communicatie tus sen de delen van de wereld heeft het Kerstfeest nog een grotere aanhang bezorgd maar heeft anderzijds het Cris- telijk karakter van het feest veel schade berokkend Voor velen is dit feest van religieus herdenken tot een volkomen geseculariseerd volksfeest uitgegroeid, waarbij de geboorte van Christus op de achtergrond raakt. Men zou kunnen zeggen dat wij terug groeien naar het lichtfeest uit vroeger dagen. Andrzijds wendt men zich in een aantal christe lijke kerken weer meer af van de uiter lijke tekenen van het moderne Kerst feest. dat in de elektrisch verlichte kerst boom zijn voornaamste symboliek heeft gevonden. In andere kerkelijke groepe ringen. met name die met calvinistische inslag, is de kerstviering met uiterlijk feestvertoon als een kerstboom, feeste lijke kleding, geschenken en extra ver zorgde maaltijden altijd weest. taboe ge- OORAL de geweldige welvaartsgolven van na de Tweede Wereldoorlog hebben de ingetogen christelijke viering van het geboortefeest van Christus overspoeld met commerciële activiteiten. De viering van dit in wezen gezellige, huiselijke feest is daarmee veel gedifferentieerder ge worden. Kerstfeest is voor de één de zinvolle start van het kerkelijk jaar ge worden. voor de ander een dag van ingetogen gedenken. Anderen hebben het Kerstfeest uitgerekt tot de kersttijd met als hoogste beleven een wmterva- kantie met zo mogelijk wintersport en bijtanken van gezondheid. Maar hoe groot de variatie ook is van egoïsme naar hartverwarmende liefdadigheid, er is nog veel gemeenschappelijks in die kerstviering. Zij blijft gericht op de komst van licht in de duisternis, de geboorte van het Licht der Wereld, het begin van de verlossing van alle pro blemen. Kerstmis is voor miljoenen het feest van hoop. Zo zal het kerk en wereld kunnen blijven dienen. GROTESTRAAT 23 VENRAY Evenals deze week het geval is, verschijnt Peel en Maas volgende week een dag eerder. Dus op woensdagmiddag 30 december. Onze postabonné's kunnen hun krant dan donderdagmorgen ver wachten. Graag rekenen wij op de mede werking van allen die sport- en verenigingsnieuws en andere be richten inzenden: een dag vroeger s.v.p. dan normaal. Deze week bijvoorbeeld kwa men er verschillende berichten te laat binnen, die wij jammer ge noeg niet meer konden opnemen. Dus kopij tot maandag 12.00 uur en advertenties tot dinsdag 12.00 uur. CAFETARIA SNACKCORNER Deze week uit eigen keuken 2 O 95 worste- f broodjes Kruisstraat-hoek Paterslaan DIEFSTAL WIELDOPPEN Van een op de parkeerplaats bij de Hoge Beek staande personenauto, eigendom van een bewoner van deze flat, werden 4 wieldoppen gestolen. Vorige week hebben wij in ons blad al uitvoerig verslag gegeven over 9 uur durende begrotingsbehandeling in Venrays gemeenteraad. In het kort gaven wij u daarbij ook een overzicht van de bezuinigingen die werden doorgevoerd en de werken die ondanks de bezuinigingen toch kunnen worden uitgevoerd. Wij beloofden u deze week op die uitgebreide vergaderingen terug te komen. U treft dan ook in dit blad wederom verschillend onderwerpen aan, die deel uit maakten van de begrotingsbehandeling. Om ze maar eens even te noemen: -het Kinderdagverblijf Duimelot; -de Venrayse atlethiekbaan en het Comité Recreatiesport; -extra geld voor politietaken? - het afstoten van landbouwgronden; -de niet onbevredigende economie; - de zorg voor de Beekweg en de ruilverkavelingswegen; - de lege scholen in Venray; - krijgt vak O op de begraafplaats de titel van "monument"? -de mestproblematiek, de autowrak ken en het illegaal bomenkappen; - sombere vooruitzichten voor Venrays woningbouw; - de lelijke Torro en de groei van het winkelcentrum. Wij wensen U Prettige Kerstdagen Makelaars- en Taxatiekantoor Paterssiraat 17. Venray. tel. 04780-85 Met groot succes hebben de Venrayse centrumwinkeliers zondag voor het eerst een kerstmarkt georganiseerd. De winkels waren - bijna allemaal - open, de etalages in feestelijke kerstsfeer gebracht en het publiek liet beslist niet op zich wachten. Venray was één middag een trekpleister van de eerste orde, getuige het feit, dat er op de parkeerplaatsen geen enkel open plekje meer te vinden was. De kerststal op het Hensenius- plein, op initiatief van de Venrayse VVV, voor de derde keer opgebouwd door leerlingen van de Venrayse LTS en SBO Horst, trok direct na de opening, al zeer veel belangstellenden. Maar in tegenstelling tot andere jaren, verliep de opening van de kerststal dit jaar bepaald niet gladjes. De bedoeling was, dat Maria en Jozef met ezel, schapen en herders vanaf het raadhuis, onder begeleiding van de Schutterij Zandakker Gilde Sint Jan, naar het Henseniusplein zouden trekken. De ezel liet evenwel verstek gaan, terwijl de schapen te laat werden aangevoerd. Zij zorgden bovendien voor de nodige hilariteit, omdat zij er na het uitlaten, meteen maar vandoor gingen.... De herders hadden de grootste moeite om het dozijn vluchtelingen weer tot een tamme kudde te verenigen. STILLE HAPPENING Intussen was de stoet, zonder schapen en ezel, al op het Schouw burgplein aangekomen, waarna Maria en Jozef zelf hun tijdelijke woon plaats maar openden. Geduldig stond het veelkoppige publiek te wachten op de dingen die nog komen moesten, zoals b.v. een officiële opening. Toen de Schutterij al vertrokken was bleek, dat er geen geestelijke of wereldlijke autoriteit aanwezig was om aan de opening meer kleur en fleur te geven. Dat deden wel de Jeugdharmonie van "Euterpe" met stemmige kerstmuziek en de toneelgroep "Ventiel met een moderne uitbeelding van het kerstge beuren. Het interieur van de stal met zijn beeldengroep, ezel, schapen, dwerggcitjes en ganzen bleek vanaf het begin af veel publiek te trekken. IN HET CENTRUM De zondagmiddag-openstelling van de winkels, was een goed initiatief van de samenwerkende centrumwinke liers. De etalages waren bijzonder sfeervol ingericht en werden door een jury beoordeeld. Vele duizenden van heide en verre waren naar Venray gekomen en alle winkeliers waren buitengewoon tevreden over de kladizie, welke men op deze zondag middag binnen kreeg. Erg jammer was het, dat énkele winkeliers meenden zich afzijdig te moeten houden en hun winkels dicht lieten... Deze donkere plekken in een feestelijk presenterend winkelcenrum, deden zelfs afbreuk aan het totaal. Ook de benaming kerst"markt" zorgde voor wat misverstand, omdat het woord "markt" de illusie wekt van kramerijen. Die waren erop een enkele na - niet te vinden. What is in a name?... VLOOIENMARKT Men zou zich ook kunnen afvragen, waarom uitgerekend op deze feeste lijke kerstsfeermarkt het Cultureel Centrum zo nodig een vlooienmarkt (van elders) onderdak moest geven. Niet alleen "onderdak" omdat ook buiten de schouwburg de sfeerloze kraampjes stonden opgesteld. Dat is toch geen cultuur in een Cultureel Centrum?.... De Venrayse nering doenden waren er niet gelukkig mee, dat tijdens hun initiatief om Venray als koopcentrum te promoten, een activiteit van elders werd binnenge haald. ETALAGEWEDSTRIJD Met de bedoeling Venrays winkel centrum in de kersttijd aantrekkelijk- (er) te maken, werd door de BOUWBEDRIJF winkeliersvereniging voor de eerste keer een etalagewedstrijd georgani seerd. Hierop werd door een groot aantal winkeliers enthousiast inge speeld, zodat de (consumenten-) jury zich voor een zeer moeilijke taak zag gesteld. Bij de beoordeling keek zij naar het duidelijk weergeven van de kerstsfeer, artistieke vormgeving, eigen werk zaamheid en het toegesneden zijn op de eigen branch Onafhankelijk van elkaar kwam de jury tenslotte tot, een unanieme beslissing bij het toekennen van de drie bekers voor de 1ste, 2de en 3de prijs. De eerste prijs was voor Bloemen- huis Angèle (Thuylshof) aan het Henseniusplein (voorheen Wijnho ven). Volgens het juryrapport heeft José Janssen in deze etalage met grote overtuiging haar vakmanschap tentoongespreid. Hier was duidelijk moeite gedaan om op een artistiek verantwoorde wijze de kerstsfeer te brengen met de middelen van eigen branche. De tweede prijs ging naar Arts en Nooyen BV. In deze etalage viel het de jury op, dat naast het kunstzinnig tentoonstellen van en met de feestdagen te dragen kleding, aan dacht was besteed aan de gezelligheid binnen de huiselijk kring met Kerst en de Jaarwisseling. Door het gebruik van speciale folie fungeerde de etalage bovendien als een zeer geslaagde blikvanger. Mijling Optiek in de Passage kreeg de derde prijs. In deze sfeervol ingerichte etalage viel de originaliteit van het geheel op. Over het algemeen zijn brillen niet bepaald een gemakke lijk materiaal om op artistieke wijze te etaleren. Het kunstzinnig geheel, duidelijk toegesneden op de branche, gecombineerd met de sfeer van Kerst en de jaarwisseling, rechtvaardigen volgens de jury het toekennen van de derde prijs aan de heer Mijling, die zelf deze etalage had ontworpen en gemaakt. Een minpunt noemde de jury, dat deze winkel op zondag was gesloten (zoals overigens alle opticiens), waardoor de etalage tijdens de beoordeling fungeerde als een facade tegen een donkere achtergrond. De voorzitter van het Winkelcen trum Venray, dhr. Jos Arts, overreikt de beker aan mej. José Janssen van Bloemenhuis Angèle, die de eerste prijs behaalde bij de etalagewedstrijd.

Peel en Maas | 1987 | | pagina 1