berden
Kerst-sfeermarkt trok zondag
zeer veel belangstellenden
spetters
Leenen
Kerstmis 't meest gevierde feest
PRETTIGE FEESTDAGEN EN 'N GOEDE START IN 1988
J. RAEDTS Zn.
Prettige Feestdagen
en een
Spetterend
1988
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Wij wensen U allen een
,7c Zalig Kerstfeest
en een
Voorspoedig 1988 toe
Peel en Maas
en Nieuwjaar
BEGROTING
1988
HILHORUl
Ook de kerststal kreeg veel bezoekers
OOSTRUM
f j venray
wenst U
4
(spetters
24WOENSDAG 23 DECEMBER 1987 Nr. 52
HONDERDENACHTSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
VOOR AL UW DRANKEN
UITGAVE: DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B V. - VENRAY
GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL 82727 GIR0 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 31 ct. per mm ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR f 13.00 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
BUITEN DE REGIO f 18.00
ET meest gevierde feest
m de christelijke wereld
is weer in aantocht. Dui
zenden liederen zijn er
omheen geweven en het
aantal ontstoken lichten
gedurende de Kerstda
gen is niet bij nadering te schatten
Toch beseffen wij nauwelijks dat de
herdenking van Christus' geboorte
maar zeer aarzelend op gang is geko
men. Het kerstverhaal kennen wij uit de
bijbel. Daaruit weten wij ook dat de
komst van deze Koning alleen maar
door een groep herders werd gevierd,
die zich toevallig in de velden van Efrata
ophielden. Maar de rest van de wereld
had van Christus' komst geen weet en
eerst na zijn dood ontstond langzaam
het christendom.
IJ de Grieks-Katholieke
kerk bijvoorbeeld staat
nog het Paasfeest veel
centraler dan het Kerst
feest Daarnaast werd
veel aandacht besteed
aan het Pinksterfeest
maar over kerstviering werd in de aan
looptijd van het christendom niet ge
sproken. Christenen waren in die tijd
ook maar kleine sterk verspreide groep
jes gelovigen die in de meeste gevallen
hun godsdienst niet eens mochten be
lijden Het gehele godsdienstig beleven
vond dus praktisch in het verborgene
plaats. Pas toen er enige organisatie
kwam in de christelijke godsdienst pro
beerde men de geboortedag van Cris-
tus te achterhalen Maar het was al te
laat. De viering van Christus geboorte
viel in de meeste christengemeenten
samen met driekoningendag en die
vierde men later dan in december. Er
kwam eerst meer duidelijkheid in de
viering van christelijke feestdagen na
het concilie van Nycea in 325.
E eerste jaren daarna
was er nog veel verwarr
ring. Zeker is dat in het
jaar 353 de kerstdagen
met grote luister in Rome
gevierd zijn, maar dat
gebeurde nog wel op
driekoningendag ofwel 6 januari. Dan
gaat bisschop Liberius van Rome in 354
het kerstfeest plotseling naar 25 de-
cember verplaatsen, üp welke gronden
dat gebeurde is onbekend gebleven
Daar bestaan alleen wat theorieën over.
En van de bekendste
verklaringen over de vie
ring van Christus' ge
boorte in december is af
geleid uit het bijbelver
haal over de geboorte
van Johannes de Doper.
Die geboorte werd door Zacharias. de
hogepriester, aangekondigd opdat de
ze alleen het allerheiligste betrad. Vanaf
die dag is men gaan rekenen Men
meende zo ook de dag van Maria's
zwangerschap te kunnen vaststellen en
via dit heilsfeit kwam men op 25 de
cember als de datum van Jezus' ge
boorte. Er zijn meer verhalen in omloop
gebracht. Zo is het joodse feest Cha-
nuha met de kerstviering in verband
gebracht. Daarbij stond de inwijding
van de tempel in Jeruzalem in het
middelpunt van de belangstelling. De
dag werd gevierd op de vierentwintigste
dag van de negende maand naar de
joodse kalender. De uiterlijke tekenen
van dit feest vertoonden tekenen van
overeenstemming met de kerstviering
en daarom zou de christelijke wereld dit
feest hebben overgenomen. Erg waar
schijnlijk lijkt het niet omdat het heel
zeker is dat de viering van het Kerstfeest
zich van het westen naar het oosten
heeft verplaatst en niet andersom
IERVAN uitgaande heeft
men de oude feesten in
West-Europa eens in be
schouwing genomen. En
daar vond men onder
meer het feest van de
zonnewende, dat in de
vroege eeuwen een puur heidense ge
beurtenis was Als de dagen weer lan
ger werden vierde men grote lichtfees
ten. De christelijke wereld zou de komst
van het geestelijk licht in de plaats
hebben gesteld van het zonlicht. Omdat
bij die zonnewendefeesten ook veel
bomen, waaronder naaldbomen, een
teken van feestvreugde waren ligt het
voor de hand dat hier de oorsprong van
de kerstmanifestatie werd gezocht.
Vanzelfsprekend is een en ander niet
van de ene dag op de andere gegaan.
Na de invoering van het kerstfeest in de
christelijke wereld heeft nog wel hon
derd jaar geduurd voordat men overal
in de christelijke kerken het kerstfeest
op dezelfde dag vierde en voordat het
algemeen gevierd werd. Het is wel zeker
dat dit feest van het geboren licht der
wereld van Europa en vooral vanuit de
Duitse landen naar het nieuwe wereld
deel Amerika is geëxporteerd.
AAR heeft Kerstfeest wel
vroeger een bredere be
tekenis gekregen dan bij
ons omdat het daar te
vens het grote geschen
kenfeest is geworden.
Daarvoor hebben wij tot
heden het Sinterklaasfeest nog gere
serveerd. De betere communicatie tus
sen de delen van de wereld heeft het
Kerstfeest nog een grotere aanhang
bezorgd maar heeft anderzijds het Cris-
telijk karakter van het feest veel schade
berokkend
Voor velen is dit feest van
religieus herdenken tot een volkomen
geseculariseerd volksfeest uitgegroeid,
waarbij de geboorte van Christus op de
achtergrond raakt. Men zou kunnen
zeggen dat wij terug groeien naar het
lichtfeest uit vroeger dagen. Andrzijds
wendt men zich in een aantal christe
lijke kerken weer meer af van de uiter
lijke tekenen van het moderne Kerst
feest. dat in de elektrisch verlichte kerst
boom zijn voornaamste symboliek heeft
gevonden. In andere kerkelijke groepe
ringen. met name die met calvinistische
inslag, is de kerstviering met uiterlijk
feestvertoon als een kerstboom, feeste
lijke kleding, geschenken en extra ver
zorgde maaltijden altijd
weest.
taboe ge-
OORAL de geweldige
welvaartsgolven van na
de Tweede Wereldoorlog
hebben de ingetogen
christelijke viering van
het geboortefeest van
Christus overspoeld met
commerciële activiteiten. De viering van
dit in wezen gezellige, huiselijke feest is
daarmee veel gedifferentieerder ge
worden. Kerstfeest is voor de één de
zinvolle start van het kerkelijk jaar ge
worden. voor de ander een dag van
ingetogen gedenken. Anderen hebben
het Kerstfeest uitgerekt tot de kersttijd
met als hoogste beleven een wmterva-
kantie met zo mogelijk wintersport en
bijtanken van gezondheid. Maar hoe
groot de variatie ook is van egoïsme
naar hartverwarmende liefdadigheid, er
is nog veel gemeenschappelijks in die
kerstviering. Zij blijft gericht op de
komst van licht in de duisternis, de
geboorte van het Licht der Wereld, het
begin van de verlossing van alle pro
blemen. Kerstmis is voor miljoenen het
feest van hoop. Zo zal het kerk en
wereld kunnen blijven dienen.
GROTESTRAAT 23 VENRAY
Evenals deze week het geval is,
verschijnt Peel en Maas volgende
week een dag eerder. Dus op
woensdagmiddag 30 december.
Onze postabonné's kunnen hun
krant dan donderdagmorgen ver
wachten.
Graag rekenen wij op de mede
werking van allen die sport- en
verenigingsnieuws en andere be
richten inzenden: een dag vroeger
s.v.p. dan normaal.
Deze week bijvoorbeeld kwa
men er verschillende berichten te
laat binnen, die wij jammer ge
noeg niet meer konden opnemen.
Dus kopij tot maandag 12.00
uur en advertenties tot dinsdag
12.00 uur.
CAFETARIA
SNACKCORNER
Deze week uit eigen keuken
2 O 95
worste- f
broodjes
Kruisstraat-hoek Paterslaan
DIEFSTAL WIELDOPPEN
Van een op de parkeerplaats bij de
Hoge Beek staande personenauto,
eigendom van een bewoner van deze
flat, werden 4 wieldoppen gestolen.
Vorige week hebben wij in ons blad
al uitvoerig verslag gegeven over 9 uur
durende begrotingsbehandeling in
Venrays gemeenteraad. In het kort
gaven wij u daarbij ook een overzicht
van de bezuinigingen die werden
doorgevoerd en de werken die
ondanks de bezuinigingen toch
kunnen worden uitgevoerd. Wij
beloofden u deze week op die
uitgebreide vergaderingen terug te
komen. U treft dan ook in dit blad
wederom verschillend onderwerpen
aan, die deel uit maakten van de
begrotingsbehandeling. Om ze maar
eens even te noemen:
-het Kinderdagverblijf Duimelot;
-de Venrayse atlethiekbaan en het
Comité Recreatiesport;
-extra geld voor politietaken?
- het afstoten van landbouwgronden;
-de niet onbevredigende economie;
- de zorg voor de Beekweg en de
ruilverkavelingswegen;
- de lege scholen in Venray;
- krijgt vak O op de begraafplaats de
titel van "monument"?
-de mestproblematiek, de autowrak
ken en het illegaal bomenkappen;
- sombere vooruitzichten voor
Venrays woningbouw;
- de lelijke Torro en de groei van het
winkelcentrum.
Wij wensen U
Prettige Kerstdagen
Makelaars- en Taxatiekantoor
Paterssiraat 17. Venray. tel. 04780-85
Met groot succes hebben de
Venrayse centrumwinkeliers zondag
voor het eerst een kerstmarkt
georganiseerd. De winkels waren -
bijna allemaal - open, de etalages in
feestelijke kerstsfeer gebracht en het
publiek liet beslist niet op zich
wachten. Venray was één middag een
trekpleister van de eerste orde, getuige
het feit, dat er op de parkeerplaatsen
geen enkel open plekje meer te vinden
was. De kerststal op het Hensenius-
plein, op initiatief van de Venrayse
VVV, voor de derde keer opgebouwd
door leerlingen van de Venrayse LTS
en SBO Horst, trok direct na de
opening, al zeer veel belangstellenden.
Maar in tegenstelling tot andere
jaren, verliep de opening van de
kerststal dit jaar bepaald niet gladjes.
De bedoeling was, dat Maria en Jozef
met ezel, schapen en herders vanaf het
raadhuis, onder begeleiding van de
Schutterij Zandakker Gilde Sint Jan,
naar het Henseniusplein zouden
trekken. De ezel liet evenwel verstek
gaan, terwijl de schapen te laat
werden aangevoerd. Zij zorgden
bovendien voor de nodige hilariteit,
omdat zij er na het uitlaten, meteen
maar vandoor gingen.... De herders
hadden de grootste moeite om het
dozijn vluchtelingen weer tot een
tamme kudde te verenigen.
STILLE HAPPENING
Intussen was de stoet, zonder
schapen en ezel, al op het Schouw
burgplein aangekomen, waarna Maria
en Jozef zelf hun tijdelijke woon
plaats maar openden. Geduldig stond
het veelkoppige publiek te wachten op
de dingen die nog komen moesten,
zoals b.v. een officiële opening. Toen
de Schutterij al vertrokken was bleek,
dat er geen geestelijke of wereldlijke
autoriteit aanwezig was om aan de
opening meer kleur en fleur te geven.
Dat deden wel de Jeugdharmonie van
"Euterpe" met stemmige kerstmuziek
en de toneelgroep "Ventiel met een
moderne uitbeelding van het kerstge
beuren. Het interieur van de stal met
zijn beeldengroep, ezel, schapen,
dwerggcitjes en ganzen bleek vanaf
het begin af veel publiek te trekken.
IN HET CENTRUM
De zondagmiddag-openstelling van
de winkels, was een goed initiatief van
de samenwerkende centrumwinke
liers. De etalages waren bijzonder
sfeervol ingericht en werden door een
jury beoordeeld. Vele duizenden van
heide en verre waren naar Venray
gekomen en alle winkeliers waren
buitengewoon tevreden over de
kladizie, welke men op deze zondag
middag binnen kreeg.
Erg jammer was het, dat énkele
winkeliers meenden zich afzijdig te
moeten houden en hun winkels dicht
lieten... Deze donkere plekken in een
feestelijk presenterend winkelcenrum,
deden zelfs afbreuk aan het totaal.
Ook de benaming kerst"markt"
zorgde voor wat misverstand, omdat
het woord "markt" de illusie wekt
van kramerijen. Die waren erop een
enkele na - niet te vinden. What is in a
name?...
VLOOIENMARKT
Men zou zich ook kunnen afvragen,
waarom uitgerekend op deze feeste
lijke kerstsfeermarkt het Cultureel
Centrum zo nodig een vlooienmarkt
(van elders) onderdak moest geven.
Niet alleen "onderdak" omdat ook
buiten de schouwburg de sfeerloze
kraampjes stonden opgesteld. Dat is
toch geen cultuur in een Cultureel
Centrum?.... De Venrayse nering
doenden waren er niet gelukkig mee,
dat tijdens hun initiatief om Venray
als koopcentrum te promoten, een
activiteit van elders werd binnenge
haald.
ETALAGEWEDSTRIJD
Met de bedoeling Venrays winkel
centrum in de kersttijd aantrekkelijk-
(er) te maken, werd door de
BOUWBEDRIJF
winkeliersvereniging voor de eerste
keer een etalagewedstrijd georgani
seerd. Hierop werd door een groot
aantal winkeliers enthousiast inge
speeld, zodat de (consumenten-) jury
zich voor een zeer moeilijke taak zag
gesteld.
Bij de beoordeling keek zij naar het
duidelijk weergeven van de kerstsfeer,
artistieke vormgeving, eigen werk
zaamheid en het toegesneden zijn op
de eigen branch
Onafhankelijk van elkaar kwam de
jury tenslotte tot, een unanieme
beslissing bij het toekennen van de
drie bekers voor de 1ste, 2de en 3de
prijs.
De eerste prijs was voor Bloemen-
huis Angèle (Thuylshof) aan het
Henseniusplein (voorheen Wijnho
ven). Volgens het juryrapport heeft
José Janssen in deze etalage met
grote overtuiging haar vakmanschap
tentoongespreid. Hier was duidelijk
moeite gedaan om op een artistiek
verantwoorde wijze de kerstsfeer te
brengen met de middelen van eigen
branche.
De tweede prijs ging naar Arts en
Nooyen BV. In deze etalage viel het de
jury op, dat naast het kunstzinnig
tentoonstellen van en met de
feestdagen te dragen kleding, aan
dacht was besteed aan de gezelligheid
binnen de huiselijk kring met Kerst en
de Jaarwisseling. Door het gebruik
van speciale folie fungeerde de etalage
bovendien als een zeer geslaagde
blikvanger.
Mijling Optiek in de Passage kreeg
de derde prijs. In deze sfeervol
ingerichte etalage viel de originaliteit
van het geheel op. Over het algemeen
zijn brillen niet bepaald een gemakke
lijk materiaal om op artistieke wijze te
etaleren. Het kunstzinnig geheel,
duidelijk toegesneden op de branche,
gecombineerd met de sfeer van Kerst
en de jaarwisseling, rechtvaardigen
volgens de jury het toekennen van de
derde prijs aan de heer Mijling, die
zelf deze etalage had ontworpen en
gemaakt.
Een minpunt noemde de jury, dat
deze winkel op zondag was gesloten
(zoals overigens alle opticiens),
waardoor de etalage tijdens de
beoordeling fungeerde als een facade
tegen een donkere achtergrond.
De voorzitter van het Winkelcen
trum Venray, dhr. Jos Arts, overreikt
de beker aan mej. José Janssen van
Bloemenhuis Angèle, die de eerste
prijs behaalde bij de etalagewedstrijd.