Gemeente in slag met provincie Wat wel en wat niet mag (deel 2) Tentoonstelling Venrayse monumenten De zoveelste klacht ovei rotzooi bij de flats in Yelturn... Nieuwe monumenten De algemene politieverordening (a.p.v.) Raadsagenda BRANDWEER PEEL EN MAAS Donderdag 19 november - Pagina RAADHUIS VENRAY Raadhuisstraat 1 Telefoon 04780-23333 Correspondentieadres: Postbus 500 6800 AM VENRAY Openingstijden: Maandag t.m. vrijdag vsn 9.00 tot 12.00 uur. De afdeling Bevolkingszaken is te vens geopend op donderdag van 15.30 tot 17.00 uur. Van deze openingstijden kan uitslui tend na telefonische afspraak wor den afgeweken. Spreekuren b. en w. Burgemeester H.J.M. Defesche Maandag v&n 10.00 tot 11.00 uur. (openbare orde en veiligheid, finan ciën, economische zaken, voorlich ting en inspraak, grondbedrijf, be lastingen, toerisme). Wethouder J.A.A. van Oers Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. {onderwijs, volwassenenonderwijs, vrije akademie, muziekschool, bibli otheek, sportzaken, culturele zaken, museum, jeugd- en jongerenwerk, accommodatiebeleid welzijnssector) Wethouder W.A. Claessens Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. (openbare werken, verkeer en ver voer, reiniging, energiebesparing, ei gendommen en grondverwerving, agrarische zaken, hinderwetszaken, coördinatie milieuzaken). Wethouder H.P.T.M. Wlllems Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. (ruimtelijke ordening, volkshuis vesting, bouw- en woningtoezicht, welstandstoezicht, verkoop bouw terreinen in bestemmingsplannen, personeelszaken en organisatie). Wethouder, mevr, E.M.A.A. Hoppenreijs-de Loo Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. (sociale zaken, samenlevingsop bouw, gezondheidszorg, bejaarden zorg, culturele minderheden, eman cipatie, werklozenzorg en coördina tie welzijnsplanning). Spreekuur Raad van Arbeid Maandag van 10.00 tot 11.30 uur In het raadhuis. Openingstijden Gemeentelijk zwembad Maandag 18.30-19.45 (jeugd) Dinsdag 7.00- 8.30 (voor de vroege vogels) 15.30-16.30 (ouderen) 18.30-19.45 (jeugd) 20.00-21.00 (dames) 21.00-22.00 (recreatiezwemmen vol wassenen) Woensdag 9 45-10.45 (dames) 14.00-16.30 (jeugd) Donderdag 7.00- 8.30 (voor de vroege vogels) 18.30-19.45 (jeugd) Vrijdag 8.00- 9.00 (vrij zwemmen) 18.30-19.45 (jeugd) 20.00-21.00 (Trimzwemmen) Zaterdag 8.3T 9.45 (gezlnszwemmenj 11.00-12.30 (gezinszwemmen) 14.00-15.30 (jeugd) De toegangsprijzen zijn voor de jeugd tot 16 jaar f 2,35; voor 16 jaar en ouder ligt dit op f 3,05 per keer. Tegen gereduceerd tarief worden tien-, dertig- en vijftigbadenkaerten verkocht. Aan de inhoud van deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Met verwijzing naar artikel 5, lid 1, van de monumentenverordening van de gemeente Venray brengen burge meester en wethouders van Venray ter algemene kennis, dat de volgende pan den op de gemeentelijke monumenten lijst geplaatst zijn: 1. Grote Markt 1 2. Grote Markt 21, 2a en 4 3. Henseniusstraat 5 4. Hoenderstraat 10 en 12 5. Langstraat 28 6. Paterslaan 2 7. Patersstraat 14 8. Patersstraat 60 en 62 9. Raadhuisstraat 2 10. Paviljoen Go op St. Servatius- terrein, Stationsweg 46. De gemeentelijke monumentenlijst en de overige stukken die hierop be trekking hebben, liggen ter inzage op de secretarie van de gemeente, kamer 220, Raadhuisstraat 1. Op basis van artikel 5, lid 3, van de genoemde verordening, kunnen be langhebbenden binnen één maand na de datum van publikatie van deze openbare kennisgeving bij de gemeen teraad gemotiveerd beroep instellen tegen ons besluit. In het beroepschrift dienen alle redenen aangevoerd te worden, op grond waarvan beroep aangetekend wordt tegen plaatsing op de gemeentelijke monumentenlijst. Het beroepschrift dient gestuurd te worden naar postbus 500, 5800 AM Venray. Alle 69 Limburgse gemeenten klop ten afgelopen maandag aan bij de pro vincie. Nu eens niet om geld of toch wèl? - maar om meer zeggenschap over de zaken waar de gemeenten fei telijk veel dichter bij betrokken zijn dan de provincie. De plaats van han deling was Valkenburg. Hier kwam de Vereniging van Limburgse Gemeenten (VLG) bij elkaar om met het provin ciebestuur in de slag te gaan over de onderlinge werkrelatie. Een relatie die soms tot samenwerking leidt en soms tot tegenwerking - op zijn minst in de ogen van de gemeenten! Wethouder mevrouw Hoppenreijs- de Loo was als één van zes gemeente bestuurders aangezocht om het stand punt van de gemeenten uit te dragen en daarover in discussie te gaan met het college van Gedeputeerde Staten. DECENTRALISATIE „Als je toch minder, of zelfs niet wilt betalen, bemoei je er dan ook niet mee!" Zo vatte voorzitter Sprengers van de Kamer van Koophandel, op speelse wijze, de stelling samén die we thouder Hoppenreijs innam in de fo rumdiscussie met deputé Kockelkom over het welzijnsbeleid. Spitsen we die discussie over de relatie tussen ge meenten en provincie toe op de discus sie over het welzijnsbeleid, dan blijkt men al snel tot de kern van de zaak door te kunnen dringen. De officiële stelling die wethouder Hoppenreijs verdedigde, luidde: „Een terugtreden de rijksoverheid vereist een verder Het volledige forum, met v.l.n.r. wethouder Hoppenreijs, burgemeester Hoogland van Brunssum, wethouder Nooijens van Venlo, burgemeester Nuijtens van Beesel, burgemeester van Goethem van Beek, burgemeester Coenen van Nuth. In het midden de voorzitter van de VLG, burgemeester Hou ben van Maastricht, daarlangs gouverneur Kremers en de gedeputeer den Mastenbroek, Hilhorst, Riem, Lodewijks, Pleumeekers en Kockel kom. Om de opponenten in het gareel te houden had men een bekende scheidsrechter" in de arm genomen.... doorgevoerde decentralisatie van be leidsbevoegdheden. „Wat is er name lijk aan de hand? De overheid is steeds meer aan het decentraliseren; oftewel de beslissings- en uitvoeringsbevoegd heden dèèr neer te leggen waar men het dichts bij de burgers staat. Veelal zal dit inhouden dat die bevoegdheden dus bij de gementebesturen terechtko men. Een prima zaak, aldus wethou der Hoppenreijs, ware het niet dat de provincie dan toch vaak weer niet na laat om een gedeelte van die verant woordelijkheid naar zich toe te trek ken. Zij hield het provinciebestuur daarom voor: „Maak jullie decentralisatie-gedachte méér waar!" Deputé Kockelkom bracht daar tegen in, dat de gemeenten ook lang niet al tijd staan te trappelen om zaken van de provincie over te nemen. Een bewe ring die op zich juist is, maar waaraan een heel ander argument ten grondslag ligt dan bijvoorbeeld het niet aandur ven van verantwoordelijkheden vanuit de gemeenten. De gemeenten willen die verantwoordelijkheid namelijk wèl, maar zij willen dan ook in finan ciële zin fatsoenlijk in staat worden gesteld om ze waar te maken - en daar ontbreekt het doorgaans aan! OPPASSENDE OVERHEID Even terug naar de stelling van wet houder Hoppenreijs: „Een terugtre dende overheid vereist een verder doorgevoerde decentralisatie van be leidsbevoegdheden In zijn openingstoespraak van de bi jeenkomst somde gouverneur Kremers de beleidsuitgangspunten van de pro vincie op dit gebied nog eens op. Hij stelde, dat de provincie in haar beleid nastreeft om de beleidsbevoegd heden zo dicht mogelijk bij de burgers te leggen - daar waar het kan. En juist met die laatste toevoeging zette hij de inhoud van zijn verhalen weer op losse schroeven, want het is diezelfde pro vincie die voor de gemeenten beslist wanneer het dus wel en wanneer het niet kan. Opnieuw toegespitst op de discussie over het welzijnsbeleid kwam deputé Kockelkom daarover tot een interes sante analyse van de rol van de provin cie. Hij verdedigde tegenover de stel ling van wethouder Hoppenreijs een eigen stelling, die luidde: „Een zorg zame samenleving behoeft een oppas sende overheid." Afgezet tegen het verhaal van de gouverneur betekende dit voor de provincie dat de overheid moet oppassen hoe het met de burgers gaat. Vooral ook omdat lang niet alle burgers zich organiseren in belangen groeperingen. Zo kan de overheid zor gen dat niemand - dus ook zij die zich niet luidkeels laten horen - in onze sa menleving tussen de wal en het schip valt. In zijn visie zijn het daarbij bij uit stek de provinciale kaders die zich voor dergelijke garanties lenen. Aan de hand van twee concrete voorbeel den liet wethouder Hoppenreijs even wel zien, dat zij dat bepaald niet met hem eens was. Allereerst, de Wet Voorzieningen Gezondheidszorg (WVG). De gemeenten wachten daar over al jaren op duidelijkheid; duide lijkheid die hen niet wordt gegeven, terwijl het toch juist de gemeenten zijn die de toenemende druk op eerstelijns voorzieningen (huisarts, gezinszorg, kruiswerk) aan der lijve ervaren. Ver der vond zij het bepaald niet in het be lang van een goede decentralisatie om bij de bestuurstoedeling van de Ge westelijke Arbeids Buro's-nieuwe stijl tot één provinciaal bestuur te komen, terwijl er vanuit de gemeenten en bij voorbeeld de Kamer van Koophandel gepleit wordt om tot drie regionale besturen te komen. Want het zijn met name de gemeenten die van zeer nabij zich op de hoogte houden van de werkgelegenheidsituatie in hun eigen regio. Deputé Kockelkom reageerde daar op met de opmerking, dat die voor beelden niet op het gebied van zijn portefeuille Welzijn liggen, wat aan Wethouder Hoppenreijs op haar beurt de opmerking ontlokte, dat dat alles wèl betrekking heeft op het totale wel zijnsbeleid, maar, dat zij als gemeente lijk vertegenwoordiger over deze za ken met drie verschillende deputé's moet overleggen. Waarmee maar ge zegd wil zijn, dat de door Kockelkom genoemde provinciale kaders dus bij zaken die gemeenten raken, bepaald niet als optimaal georganiseerd kun nen worden aangemerkt. In het tweede deel van een serie van drie arti kelen over de Algeme ne Politieverordening (APV) deze week aan dacht voor milieuzaken. DE APV regelt vele za ken die - in de ruime zin van het woord - met milieubescherming te maken hebben. Diverse daarvan verdienen nog eens nadrukkelijk de aandacht. De Algemene Politieverordening (APV) is, zeker waar het gaat om mi lieuzaken, een verzameling van heel logische verboden. Wat is er immers logischer dan dat het verboden is om zo maar ergens vuilnis te storten? En toch komt het nog maar al te vaak voor dat zoiets gebeurt. VERONTREINIGING Voor huisvuil zijn er maar drie ma nieren waarop men dit kwijt kan. Te weten via de wekelijkse ophaaldienst van de gemeente, de glasbak of het in- zamelingspunt voor klein chemisch af val op de gemeentewerf. De mensen die een vierde manier hebben gevon den om van huishoudelijk afval af te komen, zullen al snel in botsing ko men met de APV. Deze verbiedt na melijk het weggooien van materialen op plaatsen die daar niet uitdrukkelijk voor bestemd zijn. Nu kan het natuur lijk gebeuren dat er zonder opzet vuil op bijvoorbeeld een weg komt te lig gen. Dat om de doodeenvoudige reden dat er op weg naar een vuilnisstort plaats iets van de aanhanger is geval len. Een slordige zaak, want juist bij het vervoer over de weg moeten mate rialen goed bevestigd zijn. Maar goed - het is dan toch gfbeurd. Ook daarover doet de APV een uitspraak: wie de rommel maakt, moét deze ook maar opruimen - en wel metéén. Tot dusver is er nog niets onlogisch gezegd of ge schreven! Een ander voorbeeld. Bij het knip pen van de heg of het snoeien van een boom vallen er takken op het aangren zende fietspad. Onmiddelijk oprui men, is dan het standpunt de APV. Niet onlogisch - ja zelfs, vanzelfspre kend! MEST Het is in zijn algemeenheid verbo den stankverspreidende stoffen over de weg te vervoeren wanneer dat niet gebeurt in een lekvrij en deugdelijk af gesloten voertuig. Nu doet zo'n bepa ling de lezer meteen aan mest denken en dat is heel begrijpelijk, maar het geldt net zo goed voor stinkende stof fen in het algemeen. Over mest zijn er trouwens diverse bepalingen in de nieuwe APV opgeno men, maar niet alleen daarin. Want ook de Hinderwet, Afvalstoffenwet, e.d. regelen veel op dit terrein. In de APV is in ieder geval opgenomen, dat het verboden is om mest op het land te brengen op een manier die duidelijk niet bedoeld is voor bodemverbete ring, maar alleen maar om de mest kwijt te raken. Daarvan kan dan spra ke zijn, als (1) er al zoveel mest op het land ligt dat er plassen ontstaan of de mest zelfs van het land in de sloten dreigt te stromen, (2) de bodem bevro ren of drassig is waardoor deze geen mest meer op kan nemen, of (3) het voertuig waarmee de mest wordt ver spreid niet rijdt maar stilstaat tijdens het gieren, en (4) de tankwagen niet voorzien is van een spruitstuk tijdens het gieren. DESTRUCTIETONNEN Nieuw in de APV is een artikel over destructietonnen. Destructiemateriaal (waartoe pluimvee alleen behoort wanneer het gedood is op grond van de Vogelziektenwet) moet in tonnen door de agrariërs worden aangeboden aan de ophaaldienst, die dit op vaste dagen komen ophalen. Kadavers die niet in tonnen kunnen worden opge- boren, worden apart opgehaald. Ka davers mogen alleen op de dag dat de ze worden geleegd langs de kant van de weg staan. LOSLOPENDE HONDEN EN HONDENPOEP Honden moeten voortaan binnen de bebouwde kom aangelijnd zijn. Ook de honden waarvan de baas toch bij hoog en laag volhoudt „dat 'ie toch zo goed luistert". Met deze bepaling hoot het gemeen tebestuur het euvel te bestrijden dat loslopende honden in de tuin van an deren hun behoefte doen of op het trottoir. Daarnaast is er vooral ook de verkeersveiligheid zeer mee gediend. Hier en daar rijden automobilisten rond met de sticker „ik rém ook voor dieren". Een lofwaardig streven, maar het moeten afremmen voor dieren en het daarmee mogelijk veroorzaken van voor anderen levensgevaarlijke si tuaties, kan maar beter helemaal voor komen worden wanneer de baas met een aangelijnde hond gaat wandelen. Binnen de bebouwde kom zijn loslopende honden voortaan dus uit den boze. Buiten de bebouwde kom mag de hond wel worden losgelaten, maar dat betekent niet, dat de hond zonder toezicht mag zijn. De hond moet binnen gezichts- én gehoor- safstand van de baas zijn, wil er van „toezicht" sprake kunnen zijn. Over hondenuitwerpselen gespro ken: die mogen nergens anders terecht komen, dan in de tuin van de eigenaar of in de goot tussen de weg en trottoir! Opnieuw is daarmee niets onlogisch geschreven. Nu nog naleven! VOERTUIGWRAKKEN Het is verboden een voertuigwrak op een vanaf de openbare weg zichtba re plaats te stallen. Een andere vorm van ontsiering van het landschap is het kamperen op plaatsen die niet als kampeerterrein zijn aangewezen. Daarbij is er zowel sprake van het kamperen met een tent als met een ca ravan. Verder is het verboden om met een paard, off-the-road motor, ter reinwagen of iets dergelijks ontspan- nends buiten de paden te komen van natuurterreinen. De uitzondering op die regel mag worden gevormd door agrariërs die dat in verband met hun werkzaamheden doen. Een interessan te slotbepaling is dan nog dat het ver boden is om tussen 1 maart en 1 no vember de slootkant af te branden zonder dat daarvoor tevoren toestem ming is verleend door burgemeester en wethouders. Volgende week: de APV en veilig heid! Vragen...? Wendt u tot de gemeentelijke voorlichter Zondag 22 november 1987 is het Geschied- en Oudheidkundig Museum Wederom van 14.00 tot 17.00 uur geo pend, voor het publiek. Het museum is gevestigd in het Freulekeshuus aan de Eindstraat 8 te Venray. In het museum staat nu een fototen toonstelling van de Venrayse monu menten. Deze tentoonstelling is opge zet naar aanleiding van de Monumen tendag 1987. De tentoonstelling geeft een overzicht van de ca. 50 grote en kleine monumenten, die Venray kent. Deze monumenten zijn geplaatst op de rijks- en/of gemeentelijke monumen tenlijst. Het zijn bouwwerken, gebou wen etc. die de moeite waard zijn, zo wel landelijk als plaatselijk, om te worden bewaard voor het nageslacht. De foto's voor deze tentoonstelling werden gemaakt door leden van de Venrayse Amateurfotovereniging. De foto's zijn van goede kwaliteit en iede re fotograaf geeft op zijn eigen manier zijn persoonlijke indrukken weer van het door hem gefotografeerde monu ment. Zowel in detail als het gehele monument. Bij deze tentoonstelling hoort een boekje waarin, naast de beschrijving van de verschillende monumenten, ook twee routes zijn opgenomen, die langs deze monumenten lopen, te we ten één wandelroute door het centrum en een fiets/auto route langs de kerk dorpen. Dit boekje kost ƒ!,-. Vanaf zaterdag 21 november 1987 |j de tentoonstelling uitgebreid met we i ken van leerlingen van de St. Petr Banden school uit Venray. Deze lee t lingen hebben binnen het schoolpr i ject „Venrayse Monumenten" hi]i ideeën en indrukken van verschillen! Venrayse monumenten weergegeve i De beste werkstukken zijn tentoo e gesteld. Naast deze tentoonstelling kunt ook de vaste tentoonstellingen beki ken. Deze bestaan uit archeologisd voorwerpen (v.a. 65.000 jaren geledi jj tot de 17e/18e eeuw), kleding, mu ten, schilderijen, kaarten, kleine ke e kelijke kunst (het oudste voorwerp d teert uit de 14e eeuw), met bijzonde a aandacht voor het paneel uit de 1 11 eeuw, dat voorheen in het rijksm seum in Amsterdam heeft gehange voorwerpen an de gilden en schutter en. Het museum is geopend op woensdag- en zaterdagmiddag vi 14.00 tot 17.00 uur en op gezette ti den, tijdens een expositie op zonda middag van 14.00 tot 17.00 uur, zoa;c o.a. zondag 22 november en de zond o gen 6 en 13 december 1987. De toegangsprijs is ƒ1,- voor vol wassenen en ƒ0,50 voorf kinderen tu8l sen 6 en 16 jaar. Bezitters van een m seumjaarkaart hebben gratis toegan Groepsvervoer is mogelijk na een aLj spraak, tel. 04780-83880, b.g," 23262. Wekelijks wordt bij de flats in Vel- tum op dinsdag en vrijdag het huisvuil opgehaald. Op de aanbiedingspunten is duidelijk aangegeven dat het huis vuil eerst aangeboden mag worden op de dag dat dit opgehaald wordt. Mid dels meerdere publikaties en een huis aan huis informatie in de verschillende talen, zijn de flatbewoners nogmaals gewezen op regels voor de huisvuilop haaldienst. „Vragen" om medewerking blijkt niets op te lossen; het blijft een grote troep. Er wordt nog steeds huisvuil aangeboden buiten de toegestane aan gegeven tijden door zowel flatbew R, ners als niet-flatbewoners. In beide g_ vallen kan dit gezien worden als kla destine stort, waarbij de „dader1 geval van eenduidige identificatie, vej c baliseerd zal worden. Om e.e.a. te realiseren hebben u de hulp van m.n. goedwillende flatb woners nodig, dié'melding van overtreding maken en die tevens eventueel anoniem blijvende getuigi1C op willen treden. Hiertoe kan men kontakt opnemfo met ofwel de politie of de gemeenl tel. 23395 of 23398. Burgemeester en wethouders zijn voornemens aan dez navolgende bouwplannen medewerking te verle nen: het bouwen van een woning aan de Matterhornlaan te Venray, t.n.v. familie Starink, Claudiahof 25 te Ven ray; het verbouwen en uitbreiden van een woning aan de Rouwkuilenweg 39 te Ysselsteyn, t.n.v. J.A. Schepers; het oprichten van een taugé- kwekerij aan de Putten weg te Ys selsteyn, t.n.v. P.M.G. Stiphout, Lit- senbergweg 18 te Ysselsteyn; het bouwen van 20 bungalows nabij de Marjolein te Venray, t.n.v. Coppelmans Projekt b.v., St. Tru- dostraat 31 te Eindhoven. het verbouwen en uitbreiden van een woning aan de Broekweg 12 te Venray, t.n.v. W. Coopmans, Zuid singel 117 te Venray; het uitbreiden van een woning aan de Christoffelkruid 60 te Venray, t.n.v. R. Rosbak. het bouwen van een serre car port aan de Goudsmidstraat 1 te Ven ray, t.n.v. J. Keijzers, J.W. Frisolaan 6 te Weert; het verbouwen van een woning en het bouwen van een carport aan de Pr. Bernhardstraat 11a te Venray, t.n.v. G. Peters, Pr. Bernhardstraat 11 te Venray; het aanbouwen van een hobby ruimte aan de Boudewijnhof 4 te Ven ray, t.n.v. P. Hermens. De bouwplannen liggen met ingang van 20 november 1987 gedurende veer tien dagen voor een ieder ter inzage bij het bureau ruimtelijke ordening en bouwzaken, kamer 201 van het raad huis (van 9.00 tot 12.00 uur). Gedu rende deze termijn kunnen eventuele bezwaren schriftelijk bij burgemeester en wethouders worden ingediend. De burgemeester van Venray, mr. H.J.M. Defesche (ARTIKEL 18A VAN DE WET R.O.) Burgemester en wethouders zijn voornemens om op grond van artikel 18a van de wet op de Ruimtelijke Or dening vrijstelling te verlenen van het ter plaatse geldende bestemmingsplan ten behoeve van de navolgende bouw plannen: het bouwen van een tuinhuisje aan de Engelendstraat 8 te Venray, t.n.v. H.A. van Els; het bouwen van een carport aan de Fluitekruid 12 te Venray, t.n.v. L.P.H. Heijnen; het aanbrengen van een afdak aan Dennenoord 8 te Venray, t.n.v. P.G.M. Hoex. De bouwplannen liggen met ingai van 20 november 1987 gedurende ve< ,p tien dagen voor een ieder ter inzage I het bureau bouwzaken, kamer 201 v het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uu Gedurende deze termijn kunnen evc tuCle bezwaren schriftelijk bij burg meester en wethouders worden ing1 diend. De burgemeester van Venray, mr. H.J.M. Defesche De gemeenteraad komt op dinsd 24 november a.s. bijeen. De verga! ej ring begint om 19.00 uur en de - kort - agenda vermeldt: 1notulen voorgaande vergadering 2. ingekomen stukken en mededel f gen. P' 3. aanschaf methode Engels vo 1 LOM-school 't Groenewold. 4. formele afronding bestefo mingsplannen „Oirlo" en „Weste de" op het gebied van de Wet Geluil nï hinder. 5. Behandeling schadeclaim i.v. bestemmingsplan „Burggraaf". 6. herziening exploitatie-opzet beste mingsplan Veltum II. 7. Aanvaarding schenking schilde met portret Mgr. Dr. H.A. Poels; 8. Tweede aanpassing gemeentebegi ting 1987. 9. Krediet voor automatisering van verse werkzaamheden in het geme< tehuis. M o« Op de jaarlijkse feestavond van 'P brandweer, op vrijdag 13 november heeft de burgemeester de in het cursi jaar 1986/1987 behaalde diplom! uitgereikt. L. Bouwens en P. Schmeitz kv men in het bezit van het diploma o derbrandmeester en H. van Oost hout bleek de voorbereidende curs voor vrijwillig brandweer-officier n succes te hebben afgesloten, hetge Iri per 1 januari a.s. ook tot de bevori *o ring tot aspirant-officier leidt, tem |71 W. Thijssen het getuigschrift geva 10 lijke stoffen heeft behaald. C. Jansen en P. Lensen ontving het bij Koninklijk Besluit ingestel jaarteken dat verbonden is aan 15 ji vrijwillige verbintenis, de bronzen brandweerkruis weg! fl 12'A jaar brandweerdienst werd uit reikt aan C. van Rooij, L. Troisfont ne en G. Verdonschot,

Peel en Maas | 1987 | | pagina 14