Gemeente in slag
met provincie
Wat wel en wat niet mag
(deel 2)
Tentoonstelling
Venrayse monumenten
De zoveelste klacht ovei
rotzooi bij
de flats in Yelturn...
Nieuwe
monumenten
De algemene politieverordening (a.p.v.)
Raadsagenda
BRANDWEER
PEEL EN MAAS
Donderdag 19 november - Pagina
RAADHUIS VENRAY
Raadhuisstraat 1
Telefoon 04780-23333
Correspondentieadres:
Postbus 500
6800 AM VENRAY
Openingstijden:
Maandag t.m. vrijdag vsn 9.00 tot
12.00 uur.
De afdeling Bevolkingszaken is te
vens geopend op donderdag van
15.30 tot 17.00 uur.
Van deze openingstijden kan uitslui
tend na telefonische afspraak wor
den afgeweken.
Spreekuren b. en w.
Burgemeester
H.J.M. Defesche
Maandag v&n 10.00 tot 11.00 uur.
(openbare orde en veiligheid, finan
ciën, economische zaken, voorlich
ting en inspraak, grondbedrijf, be
lastingen, toerisme).
Wethouder
J.A.A. van Oers
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
{onderwijs, volwassenenonderwijs,
vrije akademie, muziekschool, bibli
otheek, sportzaken, culturele zaken,
museum, jeugd- en jongerenwerk,
accommodatiebeleid welzijnssector)
Wethouder
W.A. Claessens
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
(openbare werken, verkeer en ver
voer, reiniging, energiebesparing, ei
gendommen en grondverwerving,
agrarische zaken, hinderwetszaken,
coördinatie milieuzaken).
Wethouder
H.P.T.M. Wlllems
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
(ruimtelijke ordening, volkshuis
vesting, bouw- en woningtoezicht,
welstandstoezicht, verkoop bouw
terreinen in bestemmingsplannen,
personeelszaken en organisatie).
Wethouder, mevr,
E.M.A.A. Hoppenreijs-de Loo
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
(sociale zaken, samenlevingsop
bouw, gezondheidszorg, bejaarden
zorg, culturele minderheden, eman
cipatie, werklozenzorg en coördina
tie welzijnsplanning).
Spreekuur Raad van Arbeid
Maandag van 10.00 tot 11.30 uur In
het raadhuis.
Openingstijden
Gemeentelijk zwembad
Maandag
18.30-19.45 (jeugd)
Dinsdag
7.00- 8.30 (voor de vroege vogels)
15.30-16.30 (ouderen)
18.30-19.45 (jeugd)
20.00-21.00 (dames)
21.00-22.00 (recreatiezwemmen vol
wassenen)
Woensdag
9 45-10.45 (dames)
14.00-16.30 (jeugd)
Donderdag
7.00- 8.30 (voor de vroege vogels)
18.30-19.45 (jeugd)
Vrijdag
8.00- 9.00 (vrij zwemmen)
18.30-19.45 (jeugd)
20.00-21.00 (Trimzwemmen)
Zaterdag
8.3T 9.45 (gezlnszwemmenj
11.00-12.30 (gezinszwemmen)
14.00-15.30 (jeugd)
De toegangsprijzen zijn voor de
jeugd tot 16 jaar f 2,35; voor 16 jaar
en ouder ligt dit op f 3,05 per keer.
Tegen gereduceerd tarief worden
tien-, dertig- en vijftigbadenkaerten
verkocht.
Aan de inhoud van deze pagina
kunnen geen rechten worden
ontleend.
Met verwijzing naar artikel 5, lid 1,
van de monumentenverordening van
de gemeente Venray brengen burge
meester en wethouders van Venray ter
algemene kennis, dat de volgende pan
den op de gemeentelijke monumenten
lijst geplaatst zijn:
1. Grote Markt 1
2. Grote Markt 21, 2a en 4
3. Henseniusstraat 5
4. Hoenderstraat 10 en 12
5. Langstraat 28
6. Paterslaan 2
7. Patersstraat 14
8. Patersstraat 60 en 62
9. Raadhuisstraat 2
10. Paviljoen Go op St. Servatius-
terrein, Stationsweg 46.
De gemeentelijke monumentenlijst
en de overige stukken die hierop be
trekking hebben, liggen ter inzage op
de secretarie van de gemeente, kamer
220, Raadhuisstraat 1.
Op basis van artikel 5, lid 3, van de
genoemde verordening, kunnen be
langhebbenden binnen één maand na
de datum van publikatie van deze
openbare kennisgeving bij de gemeen
teraad gemotiveerd beroep instellen
tegen ons besluit. In het beroepschrift
dienen alle redenen aangevoerd te
worden, op grond waarvan beroep
aangetekend wordt tegen plaatsing op
de gemeentelijke monumentenlijst.
Het beroepschrift dient gestuurd te
worden naar postbus 500, 5800 AM
Venray.
Alle 69 Limburgse gemeenten klop
ten afgelopen maandag aan bij de pro
vincie. Nu eens niet om geld of toch
wèl? - maar om meer zeggenschap
over de zaken waar de gemeenten fei
telijk veel dichter bij betrokken zijn
dan de provincie. De plaats van han
deling was Valkenburg. Hier kwam de
Vereniging van Limburgse Gemeenten
(VLG) bij elkaar om met het provin
ciebestuur in de slag te gaan over de
onderlinge werkrelatie. Een relatie die
soms tot samenwerking leidt en soms
tot tegenwerking - op zijn minst in de
ogen van de gemeenten!
Wethouder mevrouw Hoppenreijs-
de Loo was als één van zes gemeente
bestuurders aangezocht om het stand
punt van de gemeenten uit te dragen
en daarover in discussie te gaan met
het college van Gedeputeerde Staten.
DECENTRALISATIE
„Als je toch minder, of zelfs niet
wilt betalen, bemoei je er dan ook niet
mee!" Zo vatte voorzitter Sprengers
van de Kamer van Koophandel, op
speelse wijze, de stelling samén die we
thouder Hoppenreijs innam in de fo
rumdiscussie met deputé Kockelkom
over het welzijnsbeleid. Spitsen we die
discussie over de relatie tussen ge
meenten en provincie toe op de discus
sie over het welzijnsbeleid, dan blijkt
men al snel tot de kern van de zaak
door te kunnen dringen. De officiële
stelling die wethouder Hoppenreijs
verdedigde, luidde: „Een terugtreden
de rijksoverheid vereist een verder
Het volledige forum, met v.l.n.r.
wethouder Hoppenreijs, burgemeester
Hoogland van Brunssum, wethouder
Nooijens van Venlo, burgemeester
Nuijtens van Beesel, burgemeester van
Goethem van Beek, burgemeester
Coenen van Nuth. In het midden de
voorzitter van de VLG, burgemeester
Hou ben van Maastricht, daarlangs
gouverneur Kremers en de gedeputeer
den Mastenbroek, Hilhorst, Riem,
Lodewijks, Pleumeekers en Kockel
kom.
Om de opponenten in het gareel te
houden had men een bekende
scheidsrechter" in de arm
genomen....
doorgevoerde decentralisatie van be
leidsbevoegdheden. „Wat is er name
lijk aan de hand? De overheid is steeds
meer aan het decentraliseren; oftewel
de beslissings- en uitvoeringsbevoegd
heden dèèr neer te leggen waar men
het dichts bij de burgers staat. Veelal
zal dit inhouden dat die bevoegdheden
dus bij de gementebesturen terechtko
men. Een prima zaak, aldus wethou
der Hoppenreijs, ware het niet dat de
provincie dan toch vaak weer niet na
laat om een gedeelte van die verant
woordelijkheid naar zich toe te trek
ken. Zij hield het provinciebestuur
daarom voor: „Maak jullie
decentralisatie-gedachte méér waar!"
Deputé Kockelkom bracht daar tegen
in, dat de gemeenten ook lang niet al
tijd staan te trappelen om zaken van
de provincie over te nemen. Een bewe
ring die op zich juist is, maar waaraan
een heel ander argument ten grondslag
ligt dan bijvoorbeeld het niet aandur
ven van verantwoordelijkheden vanuit
de gemeenten. De gemeenten willen
die verantwoordelijkheid namelijk
wèl, maar zij willen dan ook in finan
ciële zin fatsoenlijk in staat worden
gesteld om ze waar te maken - en daar
ontbreekt het doorgaans aan!
OPPASSENDE OVERHEID
Even terug naar de stelling van wet
houder Hoppenreijs: „Een terugtre
dende overheid vereist een verder
doorgevoerde decentralisatie van be
leidsbevoegdheden
In zijn openingstoespraak van de bi
jeenkomst somde gouverneur Kremers
de beleidsuitgangspunten van de pro
vincie op dit gebied nog eens op.
Hij stelde, dat de provincie in haar
beleid nastreeft om de beleidsbevoegd
heden zo dicht mogelijk bij de burgers
te leggen - daar waar het kan. En juist
met die laatste toevoeging zette hij de
inhoud van zijn verhalen weer op losse
schroeven, want het is diezelfde pro
vincie die voor de gemeenten beslist
wanneer het dus wel en wanneer het
niet kan.
Opnieuw toegespitst op de discussie
over het welzijnsbeleid kwam deputé
Kockelkom daarover tot een interes
sante analyse van de rol van de provin
cie. Hij verdedigde tegenover de stel
ling van wethouder Hoppenreijs een
eigen stelling, die luidde: „Een zorg
zame samenleving behoeft een oppas
sende overheid." Afgezet tegen het
verhaal van de gouverneur betekende
dit voor de provincie dat de overheid
moet oppassen hoe het met de burgers
gaat. Vooral ook omdat lang niet alle
burgers zich organiseren in belangen
groeperingen. Zo kan de overheid zor
gen dat niemand - dus ook zij die zich
niet luidkeels laten horen - in onze sa
menleving tussen de wal en het schip
valt.
In zijn visie zijn het daarbij bij uit
stek de provinciale kaders die zich
voor dergelijke garanties lenen. Aan
de hand van twee concrete voorbeel
den liet wethouder Hoppenreijs even
wel zien, dat zij dat bepaald niet met
hem eens was. Allereerst, de Wet
Voorzieningen Gezondheidszorg
(WVG). De gemeenten wachten daar
over al jaren op duidelijkheid; duide
lijkheid die hen niet wordt gegeven,
terwijl het toch juist de gemeenten zijn
die de toenemende druk op eerstelijns
voorzieningen (huisarts, gezinszorg,
kruiswerk) aan der lijve ervaren. Ver
der vond zij het bepaald niet in het be
lang van een goede decentralisatie om
bij de bestuurstoedeling van de Ge
westelijke Arbeids Buro's-nieuwe stijl
tot één provinciaal bestuur te komen,
terwijl er vanuit de gemeenten en bij
voorbeeld de Kamer van Koophandel
gepleit wordt om tot drie regionale
besturen te komen. Want het zijn met
name de gemeenten die van zeer nabij
zich op de hoogte houden van de
werkgelegenheidsituatie in hun eigen
regio.
Deputé Kockelkom reageerde daar
op met de opmerking, dat die voor
beelden niet op het gebied van zijn
portefeuille Welzijn liggen, wat aan
Wethouder Hoppenreijs op haar beurt
de opmerking ontlokte, dat dat alles
wèl betrekking heeft op het totale wel
zijnsbeleid, maar, dat zij als gemeente
lijk vertegenwoordiger over deze za
ken met drie verschillende deputé's
moet overleggen. Waarmee maar ge
zegd wil zijn, dat de door Kockelkom
genoemde provinciale kaders dus bij
zaken die gemeenten raken, bepaald
niet als optimaal georganiseerd kun
nen worden aangemerkt.
In het tweede deel van
een serie van drie arti
kelen over de Algeme
ne Politieverordening
(APV) deze week aan
dacht voor milieuzaken.
DE APV regelt vele za
ken die - in de ruime
zin van het woord - met
milieubescherming te
maken hebben. Diverse
daarvan verdienen nog
eens nadrukkelijk de
aandacht.
De Algemene Politieverordening
(APV) is, zeker waar het gaat om mi
lieuzaken, een verzameling van heel
logische verboden. Wat is er immers
logischer dan dat het verboden is om
zo maar ergens vuilnis te storten?
En toch komt het nog maar al te vaak
voor dat zoiets gebeurt.
VERONTREINIGING
Voor huisvuil zijn er maar drie ma
nieren waarop men dit kwijt kan. Te
weten via de wekelijkse ophaaldienst
van de gemeente, de glasbak of het in-
zamelingspunt voor klein chemisch af
val op de gemeentewerf. De mensen
die een vierde manier hebben gevon
den om van huishoudelijk afval af te
komen, zullen al snel in botsing ko
men met de APV. Deze verbiedt na
melijk het weggooien van materialen
op plaatsen die daar niet uitdrukkelijk
voor bestemd zijn. Nu kan het natuur
lijk gebeuren dat er zonder opzet vuil
op bijvoorbeeld een weg komt te lig
gen. Dat om de doodeenvoudige reden
dat er op weg naar een vuilnisstort
plaats iets van de aanhanger is geval
len. Een slordige zaak, want juist bij
het vervoer over de weg moeten mate
rialen goed bevestigd zijn. Maar goed -
het is dan toch gfbeurd. Ook daarover
doet de APV een uitspraak: wie de
rommel maakt, moét deze ook maar
opruimen - en wel metéén. Tot dusver
is er nog niets onlogisch gezegd of ge
schreven!
Een ander voorbeeld. Bij het knip
pen van de heg of het snoeien van een
boom vallen er takken op het aangren
zende fietspad. Onmiddelijk oprui
men, is dan het standpunt de APV.
Niet onlogisch - ja zelfs, vanzelfspre
kend!
MEST
Het is in zijn algemeenheid verbo
den stankverspreidende stoffen over
de weg te vervoeren wanneer dat niet
gebeurt in een lekvrij en deugdelijk af
gesloten voertuig. Nu doet zo'n bepa
ling de lezer meteen aan mest denken
en dat is heel begrijpelijk, maar het
geldt net zo goed voor stinkende stof
fen in het algemeen.
Over mest zijn er trouwens diverse
bepalingen in de nieuwe APV opgeno
men, maar niet alleen daarin. Want
ook de Hinderwet, Afvalstoffenwet,
e.d. regelen veel op dit terrein. In de
APV is in ieder geval opgenomen, dat
het verboden is om mest op het land te
brengen op een manier die duidelijk
niet bedoeld is voor bodemverbete
ring, maar alleen maar om de mest
kwijt te raken. Daarvan kan dan spra
ke zijn, als (1) er al zoveel mest op het
land ligt dat er plassen ontstaan of de
mest zelfs van het land in de sloten
dreigt te stromen, (2) de bodem bevro
ren of drassig is waardoor deze geen
mest meer op kan nemen, of (3) het
voertuig waarmee de mest wordt ver
spreid niet rijdt maar stilstaat tijdens
het gieren, en (4) de tankwagen niet
voorzien is van een spruitstuk tijdens
het gieren.
DESTRUCTIETONNEN
Nieuw in de APV is een artikel over
destructietonnen. Destructiemateriaal
(waartoe pluimvee alleen behoort
wanneer het gedood is op grond van
de Vogelziektenwet) moet in tonnen
door de agrariërs worden aangeboden
aan de ophaaldienst, die dit op vaste
dagen komen ophalen. Kadavers die
niet in tonnen kunnen worden opge-
boren, worden apart opgehaald. Ka
davers mogen alleen op de dag dat de
ze worden geleegd langs de kant van
de weg staan.
LOSLOPENDE HONDEN
EN HONDENPOEP
Honden moeten voortaan binnen de
bebouwde kom aangelijnd zijn. Ook
de honden waarvan de baas toch bij
hoog en laag volhoudt „dat 'ie toch zo
goed luistert".
Met deze bepaling hoot het gemeen
tebestuur het euvel te bestrijden dat
loslopende honden in de tuin van an
deren hun behoefte doen of op het
trottoir. Daarnaast is er vooral ook de
verkeersveiligheid zeer mee gediend.
Hier en daar rijden automobilisten
rond met de sticker „ik rém ook voor
dieren". Een lofwaardig streven, maar
het moeten afremmen voor dieren en
het daarmee mogelijk veroorzaken
van voor anderen levensgevaarlijke si
tuaties, kan maar beter helemaal voor
komen worden wanneer de baas met
een aangelijnde hond gaat wandelen.
Binnen de bebouwde kom zijn
loslopende honden voortaan dus uit
den boze. Buiten de bebouwde kom
mag de hond wel worden losgelaten,
maar dat betekent niet, dat de hond
zonder toezicht mag zijn. De hond
moet binnen gezichts- én gehoor-
safstand van de baas zijn, wil er van
„toezicht" sprake kunnen zijn.
Over hondenuitwerpselen gespro
ken: die mogen nergens anders terecht
komen, dan in de tuin van de eigenaar
of in de goot tussen de weg en trottoir!
Opnieuw is daarmee niets onlogisch
geschreven. Nu nog naleven!
VOERTUIGWRAKKEN
Het is verboden een voertuigwrak
op een vanaf de openbare weg zichtba
re plaats te stallen. Een andere vorm
van ontsiering van het landschap is het
kamperen op plaatsen die niet als
kampeerterrein zijn aangewezen.
Daarbij is er zowel sprake van het
kamperen met een tent als met een ca
ravan. Verder is het verboden om met
een paard, off-the-road motor, ter
reinwagen of iets dergelijks ontspan-
nends buiten de paden te komen van
natuurterreinen. De uitzondering op
die regel mag worden gevormd door
agrariërs die dat in verband met hun
werkzaamheden doen. Een interessan
te slotbepaling is dan nog dat het ver
boden is om tussen 1 maart en 1 no
vember de slootkant af te branden
zonder dat daarvoor tevoren toestem
ming is verleend door burgemeester en
wethouders.
Volgende week: de APV en veilig
heid!
Vragen...? Wendt u tot
de gemeentelijke
voorlichter
Zondag 22 november 1987 is het
Geschied- en Oudheidkundig Museum
Wederom van 14.00 tot 17.00 uur geo
pend, voor het publiek. Het museum
is gevestigd in het Freulekeshuus aan
de Eindstraat 8 te Venray.
In het museum staat nu een fototen
toonstelling van de Venrayse monu
menten. Deze tentoonstelling is opge
zet naar aanleiding van de Monumen
tendag 1987. De tentoonstelling geeft
een overzicht van de ca. 50 grote en
kleine monumenten, die Venray kent.
Deze monumenten zijn geplaatst op de
rijks- en/of gemeentelijke monumen
tenlijst. Het zijn bouwwerken, gebou
wen etc. die de moeite waard zijn, zo
wel landelijk als plaatselijk, om te
worden bewaard voor het nageslacht.
De foto's voor deze tentoonstelling
werden gemaakt door leden van de
Venrayse Amateurfotovereniging. De
foto's zijn van goede kwaliteit en iede
re fotograaf geeft op zijn eigen manier
zijn persoonlijke indrukken weer van
het door hem gefotografeerde monu
ment. Zowel in detail als het gehele
monument.
Bij deze tentoonstelling hoort een
boekje waarin, naast de beschrijving
van de verschillende monumenten,
ook twee routes zijn opgenomen, die
langs deze monumenten lopen, te we
ten één wandelroute door het centrum
en een fiets/auto route langs de kerk
dorpen. Dit boekje kost ƒ!,-.
Vanaf zaterdag 21 november 1987 |j
de tentoonstelling uitgebreid met we i
ken van leerlingen van de St. Petr
Banden school uit Venray. Deze lee t
lingen hebben binnen het schoolpr i
ject „Venrayse Monumenten" hi]i
ideeën en indrukken van verschillen!
Venrayse monumenten weergegeve i
De beste werkstukken zijn tentoo e
gesteld.
Naast deze tentoonstelling kunt
ook de vaste tentoonstellingen beki
ken. Deze bestaan uit archeologisd
voorwerpen (v.a. 65.000 jaren geledi jj
tot de 17e/18e eeuw), kleding, mu
ten, schilderijen, kaarten, kleine ke e
kelijke kunst (het oudste voorwerp d
teert uit de 14e eeuw), met bijzonde a
aandacht voor het paneel uit de 1 11
eeuw, dat voorheen in het rijksm
seum in Amsterdam heeft gehange
voorwerpen an de gilden en schutter
en.
Het museum is geopend op
woensdag- en zaterdagmiddag vi
14.00 tot 17.00 uur en op gezette ti
den, tijdens een expositie op zonda
middag van 14.00 tot 17.00 uur, zoa;c
o.a. zondag 22 november en de zond o
gen 6 en 13 december 1987.
De toegangsprijs is ƒ1,- voor vol
wassenen en ƒ0,50 voorf kinderen tu8l
sen 6 en 16 jaar. Bezitters van een m
seumjaarkaart hebben gratis toegan
Groepsvervoer is mogelijk na een aLj
spraak, tel. 04780-83880, b.g,"
23262.
Wekelijks wordt bij de flats in Vel-
tum op dinsdag en vrijdag het huisvuil
opgehaald. Op de aanbiedingspunten
is duidelijk aangegeven dat het huis
vuil eerst aangeboden mag worden op
de dag dat dit opgehaald wordt. Mid
dels meerdere publikaties en een huis
aan huis informatie in de verschillende
talen, zijn de flatbewoners nogmaals
gewezen op regels voor de huisvuilop
haaldienst.
„Vragen" om medewerking blijkt
niets op te lossen; het blijft een grote
troep. Er wordt nog steeds huisvuil
aangeboden buiten de toegestane aan
gegeven tijden door zowel flatbew R,
ners als niet-flatbewoners. In beide g_
vallen kan dit gezien worden als kla
destine stort, waarbij de „dader1
geval van eenduidige identificatie, vej c
baliseerd zal worden.
Om e.e.a. te realiseren hebben u
de hulp van m.n. goedwillende flatb
woners nodig, dié'melding van
overtreding maken en die tevens
eventueel anoniem blijvende getuigi1C
op willen treden.
Hiertoe kan men kontakt opnemfo
met ofwel de politie of de gemeenl
tel. 23395 of 23398.
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens aan dez navolgende
bouwplannen medewerking te verle
nen:
het bouwen van een woning aan
de Matterhornlaan te Venray, t.n.v.
familie Starink, Claudiahof 25 te Ven
ray;
het verbouwen en uitbreiden van
een woning aan de Rouwkuilenweg 39
te Ysselsteyn, t.n.v. J.A. Schepers;
het oprichten van een taugé-
kwekerij aan de Putten weg te Ys
selsteyn, t.n.v. P.M.G. Stiphout, Lit-
senbergweg 18 te Ysselsteyn;
het bouwen van 20 bungalows
nabij de Marjolein te Venray, t.n.v.
Coppelmans Projekt b.v., St. Tru-
dostraat 31 te Eindhoven.
het verbouwen en uitbreiden van
een woning aan de Broekweg 12 te
Venray, t.n.v. W. Coopmans, Zuid
singel 117 te Venray;
het uitbreiden van een woning
aan de Christoffelkruid 60 te Venray,
t.n.v. R. Rosbak.
het bouwen van een serre car
port aan de Goudsmidstraat 1 te Ven
ray, t.n.v. J. Keijzers, J.W. Frisolaan
6 te Weert;
het verbouwen van een woning
en het bouwen van een carport aan de
Pr. Bernhardstraat 11a te Venray,
t.n.v. G. Peters, Pr. Bernhardstraat
11 te Venray;
het aanbouwen van een hobby
ruimte aan de Boudewijnhof 4 te Ven
ray, t.n.v. P. Hermens.
De bouwplannen liggen met ingang
van 20 november 1987 gedurende veer
tien dagen voor een ieder ter inzage bij
het bureau ruimtelijke ordening en
bouwzaken, kamer 201 van het raad
huis (van 9.00 tot 12.00 uur). Gedu
rende deze termijn kunnen eventuele
bezwaren schriftelijk bij burgemeester
en wethouders worden ingediend.
De burgemeester van Venray,
mr. H.J.M. Defesche
(ARTIKEL 18A VAN DE WET R.O.)
Burgemester en wethouders zijn
voornemens om op grond van artikel
18a van de wet op de Ruimtelijke Or
dening vrijstelling te verlenen van het
ter plaatse geldende bestemmingsplan
ten behoeve van de navolgende bouw
plannen:
het bouwen van een tuinhuisje
aan de Engelendstraat 8 te Venray,
t.n.v. H.A. van Els;
het bouwen van een carport aan
de Fluitekruid 12 te Venray, t.n.v.
L.P.H. Heijnen;
het aanbrengen van een afdak
aan Dennenoord 8 te Venray, t.n.v.
P.G.M. Hoex.
De bouwplannen liggen met ingai
van 20 november 1987 gedurende ve< ,p
tien dagen voor een ieder ter inzage I
het bureau bouwzaken, kamer 201 v
het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uu
Gedurende deze termijn kunnen evc
tuCle bezwaren schriftelijk bij burg
meester en wethouders worden ing1
diend.
De burgemeester van Venray,
mr. H.J.M. Defesche
De gemeenteraad komt op dinsd
24 november a.s. bijeen. De verga! ej
ring begint om 19.00 uur en de - kort -
agenda vermeldt:
1notulen voorgaande vergadering
2. ingekomen stukken en mededel f
gen. P'
3. aanschaf methode Engels vo 1
LOM-school 't Groenewold.
4. formele afronding bestefo
mingsplannen „Oirlo" en „Weste
de" op het gebied van de Wet Geluil nï
hinder.
5. Behandeling schadeclaim i.v.
bestemmingsplan „Burggraaf".
6. herziening exploitatie-opzet beste
mingsplan Veltum II.
7. Aanvaarding schenking schilde
met portret Mgr. Dr. H.A. Poels;
8. Tweede aanpassing gemeentebegi
ting 1987.
9. Krediet voor automatisering van
verse werkzaamheden in het geme<
tehuis.
M
o«
Op de jaarlijkse feestavond van 'P
brandweer, op vrijdag 13 november
heeft de burgemeester de in het cursi
jaar 1986/1987 behaalde diplom!
uitgereikt.
L. Bouwens en P. Schmeitz kv
men in het bezit van het diploma o
derbrandmeester en H. van Oost
hout bleek de voorbereidende curs
voor vrijwillig brandweer-officier n
succes te hebben afgesloten, hetge Iri
per 1 januari a.s. ook tot de bevori *o
ring tot aspirant-officier leidt, tem |71
W. Thijssen het getuigschrift geva 10
lijke stoffen heeft behaald.
C. Jansen en P. Lensen ontving
het bij Koninklijk Besluit ingestel
jaarteken dat verbonden is aan 15 ji
vrijwillige verbintenis,
de bronzen brandweerkruis weg! fl
12'A jaar brandweerdienst werd uit
reikt aan C. van Rooij, L. Troisfont
ne en G. Verdonschot,