BEGROTING 1987
TOTAALCIJFERS 1987
WENSENPROGRAMMA 1987
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY onder redaktie van het bureau voorlichting en inspraak
DE FINANCIËLE
SITUATIE
ALGEMEEN
Behandelingsschema
gemeentebegroting
1987
POLITIE
BRANDWEER
RUIMTELIJKE
ORDENING
SOCIALE ZAKEN
WELZIJNS-
PROGRAMMA
MILIEU
IN DE
BEGROTING
GELEZEN
ONDERWIJS
DONDERDAG 2 OKTOBER 1986 Nr. 40
De begroting voor 1987 is weer slui
tend, d.w.z. er is geen tekort. Dat klinkt
optimistisch, maar feitelijk is het nor
maal, want volgens de wet moet een ge
meentebegroting sluitend zijn. Is deze
dat niet, dan moeten bijvoorbeeld de
belastingen omhoog of moet er extra be
zuinigd worden. In Venray - en dat ge
beurt in de meeste gemeenten - gaan én
de belastingen omhoog èn wordt er flink
bezuinigd. De noodzaak daarvoor is
duidelijk: de financiële situatie wordt
gekenmerkt door stijging van de kosten,
een daling van de bijdragen van het Rijk
en een toename van het aantal taken,
dat het rijk aan de gemeenten op
draagt. Bezuinigen is voor de gemeente
Venray dan ook niets nieuws: de afgelo
pen jaren is er bijvoorbeeld voor zo'n
twee miljoen gulden bezuinigd op de sa
lariskosten - alleen al in 1986 voor
450.000,-. Subsidies aan verenigingen
werden lager of .wegen en plantsoenen
werden minder vaak onderhouden. An
dere aandachtspunten daarbij waren
energiebesparing, privatijering en auto
matisering.
Bij de begroting van de gemeente gaat
het om veel geld, ontzettend veel geld
zelfs: ruim 94 miljoen gulden... En dat
voor één enkel jaar. Toch is het zeker
niet zo dat het gemeentebestuur dat geld
helemaal naar eigen inzichten kan beste
den. Heel veel uitgaven gebeuren zonder
dat de gemeente daar echt een wezenlij
ke invloed op heeft. Een praktijkvoor
beeld daarvan is het geld voor het on
derwijs. Voor een groot gedeelte is de
gemeente daarbij alleen een soort door
geefluik, waarbij de uitgaven nagenoeg
geheel vergoed worden door het mi
nisterie van Onderwijs. Eenzelfde situa
tie bestaat ook bij de bouw en het on
derhoud van woningwetwoningen. Daar
sluist de gemeente de verboedingen van
het Rijk door naar de woningbouwvere
niging. Ook de sociale uitkeringen ko
men grotendeels uit de kas van de rege
ring, maar hier betaalt de gemeente wel
een gedeelte zelf. In procenten uitge
drukt is dat niet zo heel veel, namelijk
10% van alle RWW- en ABW-
uitkeringen, maar uitgedrukt in klin
kende munt gaat het daarlnj maar liefst
om zo'n 2,2 miljoen.
Laten we al deze „vaste" uitgaven
buiten beschouwing, dan blijft er zo'n
slordige 30 miljoen over waarbij de ge
meente wél kan bepalen aan wie ze ten
goede komen. Met andere woorden 1 op
elke 3 gulden.
Dinsdag 28 oktober
Algemene beschouwingen
Medio november
Commissievergaderingen
Maandag 1 en dinsdag 2 december
Behandeling en vaststelling
Bij de politie komt het woord
„samenwerking" steeds vaker om de
hoek kijken. Vanuit het oogpunt van ef
ficiency en de daarmee samenhangende
kostenbesparing willen de ministers van
Justitie (rijkspolitie) en van Binnenland
se Zaken (gemeentepolitie), deze beide
korpsen meer in regionaal verband laten
samenwerken.
Zo is de provincie Limburg ingedeeld
in twee regio's, te weten Zuid en Noord,
de laatste omvat de groepen van de
rijkspolitie in het distrikt Roermond en
de gemeentepolitie van Weert, Roer
mond, Tegelen, Venlo en Venray.
Binnen de regio's valt de nadruk bij
die samenwerking dan op de criminali
teitsbestrijding (tactische en technische
recherche) en de voorgezette opleiding
en vorming van het personeel. Om der
gelijke zaken op poten te helpen zetten,
is het de bedoeling dat er nog dit jaar
een regio-coördinator komt, die dan de
samenwerk ingsgedachten verder moet
uitwerken.
Gemiddeld drie tot vier keer per week
rukt de vrijwillige brandweer vanaf de
kazerne aan de Acaciastraat uil om gro
te èn kleine branden te blussen of as
sistentie te verlenen, bijvoorbeeld bij
wateroverlast of verkeersongevallen.
Immers, het takenpakket van de uit
43 vrijwilligers bestaande brandweer
omvat namelijk heel wat meer dan al
leen brandbestrijding. Zeker nu de B.B.
(Bescherming Burgerbevolking) is opge
heven, want de taken daarvan zijn nu
bij de brandweer terecht gekomen. Ver
der is er uiteraard ook de brandpreven
tie. Minstens zo belangrijk als hel goed
blussen van een brand is namelijk het op
kundige wijze voorkomen ervan. Daar
toe helpt de brandweer mee bij het be
oordelen van bouwplannen vanuit hel
oogpunt van de brandveiligheid.
NIEUWE MEDIATHEEK
Door het leegkomen van de voormali
ge Torro-supermarkt denken burge
meester en wethouders dat het wellicht
mogelijk zal zijn het eigenlijk voor 1988
gedachte plan van nieuwe huisvesting
van de mediatheek naar voren te halen
en al in het komende jaar te realiseren.
De haalbaarheid van dat plan wil het
Eerder dit jaar is de nieuwe Wet op de
Ruimtelijke Ordening in werking gelre
den. Voor de gemeente houdt dit in dat
bestemmingsplannen eerder rechts
kracht kunnen krijgen dan voorheen het
geval was. Voor de burger is dan het
voordeel dat hij sneller kan beschikken
over een bouwvergunning. Verder kun
nen de gemeenten de regels versoepelen
voor het verkrijgen van een bouwver
gunning voor kleinere bouwsels, zoals
carports, dakkapellen of bijgebouwen.
Ook voor onze gemeente zijn de ge
volgen te zien van het lichte economi
sche herstel en wel in de vorm van een
daling van het aantal mannelijke wer
klozen en het niet meer verder t oenemen
van hel aantal.vrouwelijke werklozen:
jaarmannen' vrouwen
januari '82 972 493
januari '83 1541 670
januari '84 1369 682
januari '85 1296 665
januari '86 1119 669
Toch blijven er nog ettelijke honder
den inwoners van Venray over, die zon
der werk zitten en dus bij de gemeente
moeten aankloppen. Na eerst een WW-
uitkering van de bedrijfsvereniging ge
had te hebben, komt een werkloze ófwel
in een WWV-uitkering ófwel in een - la
gere - RWW-uitkering. Om een indruk
te geven wat een RWW-uitkering in
houdt, hieronder een voorbeeld.
„Gezin A. heeft een werkloze vader,
een moederen twee kinderen. Als dit ge
zin nu van een RWW-uitkering rond
moet komen, dan krijgen zij f 1.493,-
netto per maand. Interessant is wellicht
nog dat datzelfde gezin in 1981 f 1.401,-
ontving - en dat terwijl het teven allesbe
halve goedkoper is geworden. Trou
wens, een gezin met vier kinderen in
plaats van twee moet met datzelfde be
drag zien uit te komen. Al vanaf 1978
wordt namelijk hel aantal kinderen bui
ten beschouwing gelaten bij de vaststel
ling van de hoogte van de uilkering!"
Binnen deze groep van uitkeringsge
rechtigden vormt er zich een groep van
mensen die al erg lang zonder werk zit
ten. Met name voor hen is de eenmalige
uitkering bedoeld. Tn de jaren '84 en '85
kregen respectievelijk 1250 en 970 men
sen een eenmalige uitkering; iets wat
neerkomt op ongeveer één op de twaalf
huishoudens!
Dergelijke grote aantallen sociale uitke
ringen hebben uiteraard ook gevolgen
voor de gemeentekas. Immers, aan de
RWW en de ABW betaalt de gemeente
10% mee. In klinkende munt wil dat
zeggen op jaarbasis zo'n 2,2 mijoen gul
den. Om ook in acute noodgevallen fi
nanciële hulp te kunnen verlenen lopen
b. en w. van Venray met het plan het zo
geheten minima-beleid uit te breiden
door het instellen van een schuldsane
ringsfonds en van een steunfonds. Deze
voorzieningen komen dan bovenop de
al eerder genomen besluiten tot kwijt
schelding van de afvalstoffenheffing,
deelname aan de Volkskredietbank en
het in 1986 van start gegane budgette-
ringsprojekt.
Volgende week op deze pagina ruim
schots aandacht voor hel „Programma
Specifiek Welzijn 1987". Dit program
ma maakt deel uit van de gemeentebe
groting en regelt de subsidiëring van in
stellingen en verenigingen op hel gebied
van o.a. sport, recreatie, amateuristi
sche kunstbeoefening, opbouwwerk,
jeugd- en jongerenwerk, maatschappe
lijk werk, gezondheidszorg, biblio
theek, dorps en wijkraden en ouderen
werk.
college op korte termijn in de commissie
aan de orde stellen.
De kosten van deze nieuwe huis
vesting worden geschat op 127.000,-
per jaar, die dan opgebracht zouden
moeten worden door een extra verho
ging van de onroerend-goed belasting
met 2%.
Najaar '86 start de inspraakprocedu
re in het kader van de aanleg van de
Rijksweg '73. Rijkswaterstaat verwacht
dat hel gedeelte Boxmeer-Venray in
1992 zal kunnen worden opgeleverd,
waarbij dan uitgegaan wordt van 1990
als het jaar waarin met de werkzaamhe
den begonnen wordt.
Het centrumplan vordert gestaag en
naar verwachting zal al snel met een
groot woon- en winkelprojekt in „De
Bleek" begonnen kunnen worden. Bo
vendien is het parkeerterrein bij de Gou
den Leeuw nu vrijwel klaar. Deze en an
dere ontwikkelingen in hel centrum zor
gen ervoor dat de gemeente snel een
plan op tafel wil hebben over de funktie
en de invulling van de diverse pleinen,
vooral ook met het oog op evenemen
ten, zoals o.a. de jaarlijkse kermis.
Vooruitlopend daarop heeft het college
van burgemeester en wethouders al uit
gesproken dat aan een nieuwe invulling
van het plein voor de schouwburg niet te
ontkomen valt. Dit zou dan al in '87
moeten gebeuren.
Zowel in de kom van 'Veftray als in de
kerkdofpen blijft de bevolkingstoename'
op het huidige peil. Dit heeft uiteraard
gevolgen voor de woningbehoefte en
daarom zal er een onderzoek worden in
gesteld naar die behoeft, aan de hand
waarvan binnen het gemeentebestuur
een discussie plaats zal moeten vinden
over de gevolgen. In hun Nota van Aan
bieding signaleren burgemeester en we
thouders in ieder geval een duidelijke
vraag naar woningen die geschikt zijn
voor huishoudens van een of twee per
sonen. Deze behoefte bestaat bij zowel
jongere als oudere mensen, maar is wel
beperkt tot huurwoningen. In de kom
van Venray zijn momenteel zo'n 120
van deze woningen in aanbouw of voor
bereiding.
Het milieubeleid van de gemeente is
indertijd vastgelegd in een milieunota,
maar de ontwikkelingen van de laatste
tijd zorgen ervoor dat een bijstelling er
van nodig is. Daarbij gaal het dan voor
al om de onderdelen Hinderwet, geluid
en bodembescherming.
Voor onze gemeente is vooral van be
lang de toepassing van de Hinderwet
voor de intensieve veehouderij. De uit
stoot van ammoniak veroorzaakt voor
een groot gedeelte de verzuring van ons
milieu. Daarom grijpen de gemeente
besturen her en der in het land deze am-
moniakuitstot aan om bij het afgeven
van Hinderwetvergunningen strenge ei
sen te stellen of deze vergunningen zelfs
helemaal te weigeren.
In hun Nota van Aanbieding schrij
ven burgemeester en wethouders aan de
raad dat de controle op de naleving van
de Hinderwet wat geld en mankracht
betreft niet systematisch kan worden
aangepakt, zoals in het geval van een
zogeheten Hinderwetsuitvoeringspro-
gramma (HUP), waarbij alle bedrijven
worden gecontroleerd op het hebben
van een vergunning èn er wordt gekeken
of deze nog wel helemaal toereikend is.
B. en w. schrijven dat er desalnietemin
een zo groot mogelijk gedeelte van de
beschikbare tijd wordt besteed aan der
gelijke controlewerkzaamheden en nog
steeds kan worden gesteld dat Venray
een zeer hoog percentage hinderwet-
plichtige bedrijven heeft, die ook daad
werkelijk een vergunning hebben.
Een wet waarvan steeds meer duide
lijk wordt wat voor ingrijpende gevol
gen deze kan hebben is de Wet Geluids
hinder. Zo stelt deze wet strenge eisen
aan de inriting van bestemmingsplan
nen ter voorkoming van verkeers- en in-
duslrielawaai. De industrieterreinen
Witte Vennen, Smaklerheide en Vissers
Wegenbouw worden momenteel in
kaart gebracht waar het gaat om de la-
waaiproduktie. Dit projekt kost echter
meer lijd dan verwachtvooral door de
noodzaak van het terugbrengen van het
geluid, afkomstig van de industrie Nest
le, dat van het bedrijf hoge investerin
gen zal vergen in geluid werende voorzie
ningen.
Een nieuwe bibliotheek? Hogere belastingen? Vaker huisvuil ophalen?
Meer parkeerplaatsen? Of juist minder? Minder subsidies aan sportvereni
gingen? Dit soort vragen uit het alledaagse leven worden ook binnen de ge
meenteraad gesteld - sterker nog', daar - en alleen d^ar - mogen er ook de ant
woorden op worden gegeven! De gemeenteraad beslist namelijk over de za
ken waar de inwoners van Venray dag-in, dag-uit mee te maken krijgen. De
raad doet dat door het hele jaar heen, maar vooral bij de vaststelling van de
gemeentebegroting. Die begroting, waarvoor burgemeester en wethouders
nu het ontwerp hebben aangedragen, is het onderwerp van deze pagina.
Uitgaven Inkomsten
1. Algemeen bestuur
9.577.694,-
867.577,-
2. Openbare orde en veiligheid
5.449.725,-
4.607.148,-
3. Verkeer, vervoer en waterstaat
5.209.776,-
465.837,-
4. Economische zaken
207.138,-
116.500,-
5. Onderwijs
7.114.551,-
6.556.635,-
6. Cultuur en recreatie
7.170.043,-
1.329.737,-
7. Sociale voorzieningen
en maatschappelijk werk
38.957.477,-
33.078.111,-
8. Volksgezondheid
2.865.454,-
1.383.064,-
9. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
17.492.796,-
16.738.323,-
10. Financiën
597.986.-
29.499.708,-
Totaal
94.642.640,-
94.642.640,-
ALGEMEEN BESTUUR is o.a. salarissen, kosten raadhuis, representatie, voor
lichting, bevolkingszaken, verkiezingen.
OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID is o.a. politie en brandweer.
VERKEER. VERVOER EN WATERSTAAT is o.a. onderhoud wegen, waterlos
singen, verkeersmaatregelen.
ECONOMISCHE ZAKEN is o.a. gas- en watervoorzieningen, kabel-t.v.
ONDERWIJS is o.a. kosten van huisvesting, energie, leermiddelen, gymnastiek- en
muziekonderwijs, schoolzwemmen, spraakles.
CULTUUR EN RECREATIE is o.a. bibliotheek, muziekschool, vrije academie,
open school, sport, jeugdwerk, museum, cultureel centrum, openbaar groen, bossen.
SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELIJK WERK is o.a. RWW-
en ABW-uitkeringen evenals die van de WWV en de eenmalige uitkering, het RISC,
peuterspeelzalen en dorps- en wijkraden.
VOLKSGEZONDHEID is o.a. basisgezondheidsdienst, vuilophaal, rioleringen,
vleeskeuringsdienst
RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING is o.a. opstellen van
bestemmingsplannen, financiering woningwetwoningen, bouw- en woningtoezicht.
FINANCIËN is o.a. de inkomsten van belastingen, bijdragen van het Rijk, rente.
Ieder jaar stelt de gemeenteraad een wensenprogramma op voor het komende jaar.
Voor 1987 zijn op de ontwerplijst van b. en w. onderstaande investeringen opgeno
men; de raad kan hier dus nog zaken van weggestreept en daar andere voor in de
plaats zetten:
(investerings)kosten omschrijving
38.375.-
aanschaf brandweermateriaal
10.000,-
uitbouw Dingus
15.000,-
opknapbeurt diverse grasvelden
25.000,-
opknapbeurt technische installaties van het zwembad
15.000,-
recreatievoorzieningen
14.198,-
uitbreiding instrumenten muziekschool
150.000,-
achterstallig onderhoud wegen
650.000,-
riolering/herinrichting Schoolstraat
.100.000,-
stamriool Overloonseweg
6.000,-
toename werkzaamheden gemeentewerken
40.000.-
gebruik leeggekomen schoollokalen voor diverse
aktiviteilen
62.000,-
instellen schuldsaneringsfonds sociale minima
19.000,-
werkervaringsprojekten
18.000,-
wettelijk verplichte aanpassingen zwembad
26.000,-
subsidie lokale VVV
9.000,-
subsidies culturele organisaties
250.000,-
nieuwe inrichting schouwburgplein
25.000,-
nieuwe verkeersbewegwijzering
12.000,-
instandhouding landschapsschoon
127.000,-
nieuwe mediatheek.
Om deze wensen in daden om te kunnen zetten, komen b. en w. bij de raad met o.a.
de volgende voorstellen:
verhoging van de onroerend-goed belasting met 3%
verhoging van de tarieven voor de sportaccommodaties met 5%
privatisering sportaccommodaties kerkdorpen
bezuinigen op Regionale Instelling voor Sociaal Cultureel Werk, muziek
school en volwassenenonderwijs met resp. 151.000,-,/ 2.000,- en 15.000,-.
De gemeente was dit jaar - tot nu toe -
bijna 60.000 gulden kwijt aan de kosten
voor adviseurs in het kader van het mi
lieubeheer. Kosten die er alles mee te
maken hebben, dat de gemeente meer
en meer geconfronteerd wordt met ge
vallen van bodemverontreiniging. Dat
brengt namelijk met zich mee dat in de
gevallen waar er een sterk vermoeden
van bodemverontreiniging bestaat, die
bodem zo snel mogelijk moet worden
onderzocht. Zo mogelijk worden de
kosten daarvan op de veroorzaker ver
haald.
De asielkosten voor de opvang van
zwerfdieren liggen jaarlijks rond de
10.000 gulden.
SCHOUWBURGPLEIN
B. en w. lopen met plannen om het
plein voor de schouwburg een ander
aanzien te geven. Dit plan maakt onder
deel uit van een binnenkort te verwach
ten nota over de funktie en inrichting
van de diverse pleinen binnen het cen
trum, die binnenkort aan de gemeente
raad zal worden aangeboden. De, zoals
b. en w. schrijven, „onvermijdelijke"
De winter zit er weer aan te komen.
Normalerwijze geeft de gemeente een
kwart miljoen uit aan de gladheids-
bestrijding, maar door de strenge afge
lopen winter ging het voor wat 1986 be
treft al aardig in de richting van hel
dubbele!
De gemeente heeft 1.600.000 m:
openbaar groen te onderhouden.
Met een totaal aan uitgaven van ruim
7 miljoen gulden is het onderwijs een'
van de grootste uitgaveposten van de
begroting.
De grootste is echter sociale zaken.
Maar liefst één op de drie guldens die
het gemeentebestuur in '87 denkt uit te
gaan geven, is bedoeld voor sociale za
ken.
Dat is niks speciaals voor Venray.
Dalzelfde beeld geven de meeste ge
meenten in Nederland.
Het totaalbedrag dat de gemente
kwijt is aan het ophalen van het huisvuil
en de verwerking daarvan overschrijdt
de één miljoen gulden.
De geschatte opbrengst van Hinder
wetleges in 1987 beloopt-25.000 gulden.
Vorig jaar beliep de schatting nog
42.000 gulden. Het mag geen wonder
heten dat de Interimwet van minister
Braks hier alles mee te maken heeft.
De gemeente stopt in '87 zo'n 17.000
gulden in de monumentenzorg.
Dal is evenveel als de raming voor
emancipatieaktiviteiten, maar slechts
een tiende van de uitgaven voor het on
derwijs in verband met spraakstoornis
sen, oftewel logopedie, waar 177.097
gulden aan wordt besteed.
In dezelfde orde van grootte moet
ook de bijdrage van de gemeente aan
het schoolzwemmen worden gezocht: te
weten 150.000 gulden.
De gemeentepolitie geeft per jaar
10.000,- uit aan het doen van bloed
proeven.
Er wordt in het komende jaar reke
ning gehouden met uitgaven tot een be
drag van 35.000 gulden voor verkiezin
gen. Dat wordt dan gebruikt voor de
yejkiezingeri^yap .het provinciebestuur
óp woensdag 18 maart
De hondenbelasting ruim 150.000
gulden op moet gaan brengen op jaar
basis, omdat per hond 51,- moet wor
den betaald en er ongeveer 3.000 hon
den rondlopen in de gemeente. Met an
dere woorden bijna een op de elf inwo
ners van Venray - jong en oud meegere
kend - mag zich de eigenaar van een
hond noemen.
Er staan in de gemeente zo'n 11.000
woningen, terwijl Venray bijna 34.000
inwoners heeft.
En ook het opruimen hiervan gaal
het komend jaar weer veel geld
kosten....
herinrichting van het schouwburgplein
zal dan de eerste fase zijn van een nieu
we kijk op dit plein in samenhang met
het terrein voor de nieuwe ABN en het
Henseniusplein. Voor wat betreft de
kosten van die eerste fase houdt het ge
meentebestuur rekening met een in
vestering van een slordige 250.000 gul
den.
MUSEUM
Door hel regelmatig „uitlenen" van
één van de archiefambtenaren van het
gemeentehuis aan het museum komen
de eigen werkzaamheden in het ge
drang, zo schrijven burgemeester en we
thouders in hun „Nota van
Aanbieding" aan de gemeenteraad, zo
dat zij besloten hebben deze ambtenaar
weer volledig in te zetten binnen het ar
chief van de gemeente. Zonder verdere
maatregelen zou dit de sluiting van het
museum tot gevolg hebben en daarom
wil het college met name met het
Geschied- en Oudheidkundig Genoot
schap aan tafel gaan zitten om te kijken
of het beheer niet over kan gaan in han
den van vrijwilligers.
In september van het vorig jaar zette
de raad het sein op groen voor de bouw
van eeri tweede katholieke school in de
wijk Landweert en inmiddels heeft het
Ministerie van Onderwijs laten weten in
te kunnen stemmen met de bouw van 5
werklokalen, 1 speelzaal en 1 gemeen
schapsruimte. Een eerste schetsontwerp
voor de school is klaar en het is de be
doeling dat de school zijn deuren in au
gustus 1987 open kan zetten.
Binnen de plannen van hel ministerie
is een plaats ingeruimd voor de oplei
ding voor Consumptieve en Civiele
Diensten. Wel is daarvoor nog de goed
keuring van het parlement voor nodig,
maar deze driejarige opleiding zou een
fraaie uitbreiding van het Venrayse on
derwijsaanbod betekenen. Consumptie
ve Technieken leidt op tot middelbare
beroepskrachten in de keuken van in
stellingen (bijvoorbeeld verzorgingste
huizen) of de horeca. De aanvraag voor
een Middelbare Horeca Opleiding
wordt voor 1987 niet gehonoreerd en
ook de hoop op een MTS zal voorlopig
wellicht nog alleen hoop blijven, maar
het gemeentebestuur weel zich in ieder
geval bij alle aanvragen gesteund door
de provincie.
Met een totaalbudget van ruim 7 mil
joen gulden is het onderwijs goed voor
zo'n 8% van de totale uitgaven van de
gemeente.
Daarvan gaat veel geld naar de huis
vestingskosten - zeker nu de nieuwe Wet
op het Basisonderwijs de kleuter- en ba
sisscholen samen heeft laten gaan. Met
uitzondering van de scholen in Ys-
selsteyn, Heide en De Kemp voldoen nu
alle scholen aan de eisen van die nieuwe
wet. Deze drie laatste scholen zullen
naar verwachting in 1987 aan de beurt
komen waar het gaat om de huisvesting,
maar bij de scholen De Kemp en Ys-
selsteyn zal dit ook afhangen van de
ontwikkeling van de leerlingenaantal
len.