Venray kan ook in 1985 werken
met een sluitende begroting
i
1985 IN CIJFERS
Kerngegevens van de
gemeente Venray
O 1
Ter inzage
Begroting 1985
gewikt en gewogen
Verhoging van
de belastingen
Dinsdag houdt
de gemeenteraad
zijn algemene
beschouwingen
op de begroting
voor 1985
Behandeling
van begroting
1985
Kwijtschelding
belastingen 1985
in sommige
gevallen mogelijk
De hoofdrolspelers in het begrotingsgebeuren
(Ti
V
'uijk
„Het verheugt ons het beleid van vele
aren te kunnen voortzetten door ook
loor 1985 weer een sluitende begroting
e kunnen aanbieden". Aldus schrijft
lel college van burgemeester en wethou-
lers in de Nota van Aanbieding bij de
W |emeentebegroting voor 1985.
A Een begroting, die in totaal een be-
Irag van 101.309.445,- laat zien aan
nkomsten en uitgaven. Hierin is opge-
5 \omen een post onvoorziene uitgaven
fan 5,25 per inwoner, oftewel
f 178.500,-. Tevens is in de begroting
!en bedrag gereserveerd voor prioritei-
en, welke in 1985 kunnen worden uitge-
loerd, van in totaal 312.634,-.
i In tegenstelling tot andere jaren zijn
Je uitgangspunten voor deze begroting
HHi feite al door de gemeenteraad vast-
^^Hesteld in de loop van het jaar.
In de raadsvergadering van april
stemde de raad in met het cijfermatige
gedeelte van de gepresenteerde meerja
renbegroting 1984-1987 en de daarin
vermelde en te verwachten tekorten in
de jaren 1985, 1986 en 1987.
In de raadsvergadering van juni ging
de raad akkoort met het dekkingsplan
voor de jaren 1985-1987.
PRIORITEITEN 1985
In de loop van het nieuwe begrotings
jaar kunnen in ieder geval de volgende
prioriteiten worden gerealiseerd, waar
van de financiering t.m. 1987 wordt ge
regeld:
brandweerkazerne le fase;
sportpark De Wieën, reconstruc
tie halfverhard veld en bijdrage
kunststofveld;
vervanging onderdelen machine
kamer zwembad;
bouwkundige voorzieningen spor
taccommodaties;
nieuwe deuren, tochtsluis in
gangspartij t.b.v. Cultureel Centrum;
bewegwijzering Beekweg/West-
singel;
verder uitbouw activiteitencen
trum voor jongeren (Dingus);
achterstallig onderhoud wegen;
aanschaf dompelpomp riolering;
Verder is nog een last van 18.467,-
opgenomen voor een aantal prioriteiten
1985 van de gemeentepolitie (rijdend
materieel, mobilofoons, portofoons en
alarmontvangers).
:len
en of
n mee
In de begroting voor 1985 staat
precies aangegeven hoeveel de ge
meente in het komende jaar
denkt te kunnen ontvangen en
wat men voor dat ontvangen geld
allemaal wél (en niet) zal kunnen
doen.
De eigenlijke begroting van de
algemene dienst is een opsom
ming van cijfers en willicht niet
zó interessant voor de doorsnee
gemeentenaar.
De daarbij behorende Nota
van Aanbieding daarentegen is
een lezenswaardig boekwerk om
dat daarin zeer duidelijk het (fi
nanciële beleid van het college
van b. en w. staat aangegeven.
Wanneer men zich daarin ver
diept, grijpt men vanzelf naar de
eigenlijke begroting om te zien
om welke bedragen het gaat.
De begroting met de daarbij
behorende Nota van Aanbieding
liggen voor iedereen ter inzage op
de leestafel in de hal van het ge
meentehuis.
KEI
j De begroting voor 1985 is het resultaat
■™^an veel wikken en wegen. Op vele terrei-
VEG ken moest worden bezuinigd om in het
ENRAomende jaar ook te kunnen roeien met
Se financiële riemen die men heeft. Geld
komurn nieuwe activiteiten te financieren kan
oe'- ilechts worden vrijgemaakt als bestaande
tctiviteilen worden afgebouwd of vermin-
TINGffetd- Deze afweging tussen nieuw en
CHNI?eslaand beleid heeft er toe geleid dat er
□-865 ina geen enke'e gemeentelijke voorzie-
jiing is, die niet op de een of andere ma
ter discussie staat of gaat staan.
Het afnemen van de groei en de ver-
indering van de beschikbare middelen
:ft het college genoodzaakt tot een aan-
;ing van zijn beleid. Niettemin moet
>k in de huidige situatie aandacht ge-
ionken worden aan nieuwe beleids-
itwikkelingen. Er doen zich nu eenmaal
'Dmstandigheden voor die om beleidsaan
passingen en dus om extra financiën en
personeel vragen.
Hel college heeft zich gerealiseerd, dat
iok burgers van de gemeente Venray de
tonsequenties van de economische terug-
1 {ang en noodzakelijke bezuinigingen
ioms pijnlijk direct en persoonlijk aan den
/er pjve ondervinden. Binnen het raam van de
Deperkte mogelijkheden zullen b. en w.
p» Irachten aan hun problemen extra aan
dacht te blij ven besteden.
De mogelijkheden tot kwijtschelding
U 27|,an je afvalstoffenheffing en de onroe-
*JEN rend-goedbelastingen zijn daar voorbeeld
195 tan.
In de aanbiedingsbrief op de begroting
Khrijft het college, dat in zijn algemeen-
leid moet worden geprobeerd te voorko-
elstofmetl) dat verlies aan kwaliteit van voorzie-
stoffe^ngen, minder service aan het publiek,
3 enz<ermindering van subsidies voor belang-
I doeBijke activiteiten in de gemeenschap gaan
i U eiden tot maatschappelijk onaanvaardba
re situaties.
Overigens behoeft niet altijd en overal
>emoeing van de overheid te leiden tot
van maatschappelijke acti-
0972 riteiten. „De vindingrijkheid van het par-
iliere initiatief en de betrokkenheid van
burgers bij bepaalde voorzieningen kan
ik het instandhpuden ervan waarbor-
aldus het college in zijn aanbiedings-
ief op de begroting van 1985.
Een doelgerichte inzet van beschikbare
liddelen wordt dan ook door het college
liet grootste belang geacht om nieuwe
:iviteiten en nieuw beleid mogelijk te
laken.
Om de gemeenteraad voor 1985 een
sluitende begroting le kunnen aanbie
den, is het college van burgemeester en
wethouders er van uitgegaan, dat de be
lastingen, tarieven, leges en rechten het
volgend jaar moeten worden verhoogd.
LEGES
De Iegestarieven zullen met 7% stij
gen (4°7o inhaalverhoging 1984 en 3%
door de minister toegestane verhoging).
De gemeenteraad zal worden voor
gesteld de tarieven voor de paspoorten
en rijbewijzen NIET te verhogen.
MARKTGELDEN
Verhoging met 3%. 1,65 per vier
kante of strekkende meter per dag (was
1,60).
AFVALSTOFFENHEFFING
Verhoging met 3%. 94,20 per aan
sluiting op de huisvuilophaaldienst (was
ƒ91,20).
Bij de begrotingsbehandeling van vo
rig jaar is door de raad een kwijtschel-
dingsbeleid vastgesteld voor 1984. In het
kort komt dit beleid hierop neer, dat
mensen, die in aanmerking kwamen
voor een eenmalige uitkering, ook
kwijtschelding van de afvalstoffenhef
fing konden aanvragen.
Voor 1985 wordt voorgesteld dit be
leid voort te zetten.
BEGRAFENISRECHTEN
Verhoging met 5%. Voor begraven
256,- (was 244,-). Voor een huurgraf
945,- (was 900,-). Voor hebben van
grafteken 127,- (was 121,-). Voor
herplaatsen grafmonument 127,- (was
121,-). Gebruik van aula 50,- (was
48,-).
De verkoopprijzen van grafkruizen
en -zuilen worden niet verhoogd. De ta
rieven hiervan zijn:
kruis (groot) 360,-
kruis (klein) f 115,-
zuil (groot) 140,-
zuil (klein) 75,-
HONDENBELASTING
Verhoging met 3°lo. f 49,30 per hond
en 197,20 per kennel per jaar (was
48,-, resp. 192,-).
ONROEREND-GOEDBELASTING
Verhoging met 3Indien de begroting
1985 door de gemeenteraad ongewijzigd
wordt vastgesteld, dan gelden voor het
volgend jaar de volgende bedragen per
3.000,- economische waarde:
Nadat de gemeenteraad a.s. dinsda
gavond in zijn maandelijkse openbare
vergadering 21 normale agendapunten
heeft afgewerkt, zal een begin worden
gemaakt met de behandeling van de be
groting voor 1985.
Zoals de traditie dat wil, zullen de
fractievoorzitters uitvoerig ingaan op
deze begroting met het houden van alge
mene beschouwingen. Dan zullen
het college van b. en w. - als opsteller
van dit financiële stuk - èn de inwoners
van de gemeente Venray weten, hoe de
verschillende fracties denken over het
beleid, dat door burgemeesters en we
thouders voor het komende jaar wordt
voorgesteld.
Begin december krijgt de gemeente
raad het antwoordman het college op
deze algemene beschouwingen, waarna
men het gemeentelijke huishoudboek
op 10 en 11 december zal behandelen en
vaststellen.
onroerend-goedbelasting voor ge
bruikers 5,09 (was 4,70)
onroerend-goedbelasting voor ei
genaren 6,40 (was 6,20)
Bovengenoemde verhogingen - met
uitzondering van de onroerend-goed-
belastingen - worden van kracht, wan
neer de gemeenteraad hieraan in zijn
vergadering van dinsdag 27 november
a.s. zijn toestemming heeft gegeven.
De onroerend-goedbelastingen wor
den gelijk met de begroting 1985 behan
deld en vastgesteld. Dit is in de begro
tingsvergadering van dinsdag 11 decem
ber a.s.
De gemeenteraad behandelt de
begroting in openbare vergade
ringen op dinsdag 27 november
en maandag 10 en dinsdag 11 de
cember a.s.
VERGADERTIJDEN
DINSDAG 27 NOVEMBER:
algemene beschouwingen, aan
vang 19.00 uur.
MAANDAG 10 DECEMBER:
behandeling van de begroting
1985, aanvang 16.00 uur.
DINSDAG 11 DECEMBER:
voortzetting van de behandeling
en vaststelling van de begroting
1985, aanvang 14.00 uur.
Omdat het vaststellen van de
begroting van inkomsten en uit
gaven een van de voornaamste
bevoegdheden van de gemeente
raad is, mogen de komende be
grotingsvergaderingen als heel
belangrijk worden beschouwd.
Met het vaststellen van de begro
ting wordt het beleid voor het ko
mende jaar vastgelegd door dege
nen, die door de bevolking zijn
gekozen om Venray te besturen.
Toon daarom belangstelling
voor het werk van uw vertegen
woordigers in de raad, want wat
zij beslissen gaat ook U aan!
Vragen...? Wendt u tot
de gemeentelijke
voorlichter
uitgaven
inkomsten
nadelig
saldo
batig
saldo
Algemeen bestuur
9.046.662
478.175
8.568.487
Openbare veiligheid
5.216.734
4.423.416
793.318
Verkeer, vervoer en waterstaat
5.173.426
355.997
4.817.429
Economische zaken
146.093
81.850
64.243
Onderwijs
8.946.081
7.838.608
1.107.473
Cultuur en recreatie
6.970.641
1.137.177
5.833.464
Sociale voorzieningen en
maatschappelijk werk
45.954.246
40.552.584
5.401.662
Volksgezondheid
2.819.991
1.433.930
1.386.061
Ruimtelijke ordening en
volkshuisvesting
16.487.529
15.751.972
735.557
Financiering en
algemene dekkingsmiddelen
548.042
29.255.736
28.707.694
Totaal hoofdfunkties:
101.309.445
101.309.445
28.707.694
28.707.694
Bij het opstellen van een begroting zijn de kerngegevens over de sociale, fysieke en
financiële slrctuur van de gemeente belangrijk.
Zij geven niet alleen duidelijk overzicht van de specifieke kernmerken van de ge
meente, maar vormen bovendien voor degenen, die de begroting moeten opstellen,
waardevolle handvatten voor het maken van berekeningen.
A. SOCIALE STRUCTUUR
Aantal inwoners:
waarvan
van 0- 3 jaar:
van 4-16 jaar:
van 17-64 jaar:
van 65 jaar en ouder:
Aantal periodieke bijstandsgerechtigden:
waarvan
personen beneden 65 jaar;
personen van 65 jaar en ouder:
Aantal uitkeringsgerechtigden
ingevolge de Wet Werkloosheidsvoorziening:
Aantal tewerkgestelden
In sociale werkgemeenschappen:
B. FYSIEKE STRUCTUUR
Oppervlakte gemeente
waarvan binnenwater
Aantal woningen
waarvan woningwet- en premiewoningen:
Lengte van de wegen:
waarvan
tertiaire wegen:
quartaire wegen:
andere wegen buiten de bebouwde kommen:
andere wegen binnen de bebouwde kommen:
Lengte van de
recreatieve fiets-, ruiter- en wnadelpaden:
Aantal m2 openbaar groen:
C. FINANCIËLE STRUCTUUR
1-1-1984
33.808
1.630
7.097
21.944
3.137
1.044
894
150
610
196
1-1-1985
34.000
1.600
6.900
22.300
3.200
1.100
935
165
400
196
14.636 ha 14.636 ha
30 30
10.599 10.900
7.000 7.000
15 km 15 km
84 km 84 km
142 km 142 km
60 km 60 km
32 km 32 km
1.600.000 1.600.000
totaal
per inwoner
totaal
per inwoner
Gewone uitgaven:
104.616.602
3.094
101.309.445
2.980
Kapitaalsuitgaven
15.318.430
453
14.625.106
430
Opbrengst belastingen:
5.310.604
163
5.845.268
172
Algemene uitkering:
21.890.253
647
21.975.323
646
Boekwaarde geactiveerde
kapitaalsuitgaven:
295.309.362
8.735
312.773.562
9.199
Eigen financieringsmiddelen:
19.814.000
586
11.688.000
344
Vaste schuld:
263.666.655
7.799
288.503.778
8.485
Waarvan woningbouw:
165.902.532
4.907
174.971.201
5.156
Om een sluitende begroting te krijgen
moeten de belastingen worden ver
hoogd. Ten opzichte van vorig jaar zal
men - indien de raad met de gepresen
teerde begroting akkoord gaat - 9,-
méér belasting per inwoner moeten be
talen.
Een belangrijk gedeelte van de ge
meentelijke inkomsten bestaat uit de
opbrengst van de belastingen. Voor
1985 is de belastingopbrengst begroot
op 5.845.268,- hetgeen neerkomt op
172,- per inwoner.
Een van de zaken, die bij de invorde
ring van de belastingen een rol kan spe
len, is het gegeven, dat een belasting
schuldige zijn schuld niet of siechs met
buitengewoon bezwaar kan betalen. In
dat geval bestaat de mogelijkheid om de
belasting aan die belastingschuldige OP
VERZOEK kwijt te schelden. Kwijt
scheiding houdt dan in, dat een bestaan
de belastingschuld geheel of gedeeltelijk
niet wordt geïnd.
Publicatie van het Bureau Voorlichting en inspraak van de gemeente Venray.
KWIJTSCHELDING IN PRAKTIJK
1. Voordat een belastingplichtige een
verzoek om kwijtschelding doet,
moet hij zich afvragen of naar zijn
oordeel de aanslag juist is vast
gesteld. Wanneer hij van mening is
dat dit niet het geval is, dient hij zich
te wenden tot de afdeling financiën
en belastingen (ook voor de onroe
rend-goedbelastingen).
WELKE BELASTINGEN?
Gemeenten kunnen slechts in enkele
gevallen in de fase van de heffing reke
ning houden met de draagkracht van -
groepen van - belastingplichtigen om
belasting te betalen. Dit heeft te maken
met de bepalingen in de gemeentewet en
een aantal bijzondere wetten, die zeggen
welke belastingen gemeenten mogen
heffen en welke regels daarbij van toe
passing zijn.
Zo is het mogeijk kwijtschelding te
verlenen voor de betaling van AFVAL
STOFFENHEFFING en de ONROE-
REND-GOEDBELASTNGEN.
Dit geldt met name voor deze twee be
lastingen, omdat deze een bestanddeel
uitmaken van de woonlasten.
Voor de andere gemeentelijke be
lastingen en heffingen zal het moeilijk
zijn om kwijtschelding te verkrijgen.
Over het algemeen kan worden
gesteld dat iemand, die in aanmerking is
gekomen voor een z.g. „EENMALIGE
UITKERING" voor kwijtschelding van
de afvalstoffenheffing en de onroerend-
goedbelastingen in aanmerking komt.
Anders dan sommige mensen denken,
is het dus zeke niet zo dat gemeenten al
le mensen met een minimum inkomen
of een inkomen op de bijstandsnorm
zouden mogen vrijstellen.
2. Indien hij betalingsproblemen heeft
kan men zich in verbinding stellen
met de chef van de afdeling finan
ciën en belastingen. Dan kan eventu
eel een betalingsregeling worden ge
troffen. Voor de onroerend-goed
belastingen is dit de ontvanger der
rijksbelastingen te Venlo.
3. Wanneer de aanslag juist is en de be
lastingplichtige niet in staat is de
aanslag door middel van een beta
lingsregeling te voldoen dan kan het
zijn dat hij voor kwijtschelding we
gens onvermogen in aanmerking
komt (afschrijving).
Een verzoek om kwijtschelding
van 'de onroerend-goedbelastingen
moet worden ingediend bij de Direk-
teur der rijksbelastingen in Limburg,
Postbus 1925, 6201 BX Maastricht.
Een verzoek om kwijtschelding
van de afvalstoffenheffing moet
worden ingediend bij burgemeester
en wethouders van Venray, Postbus
500, 5800 AM Venray. In het alge
meen geldt dit voor belastingschuldi
gen die een éénmalige uitkering heb
ben ontvangen.
Het college van burgemeester en wet
houders dat in de begroting voor 1985
het beleid voor het komende jaar heeft
uitgestippeld. Zij zijn het die in de ko
mende begrotingsvergaderingen hun
portefeuille moeten verdedigen.
Van links naar rechts:
Wethouder H.L.P. Poels-Peters CDA
Portefeuille: Sociale zaken; samenle
vingsopbouw; gezondheidszorg; bejaar
denzorg; culturele minderheden; werk
lozenzorg en emancipatie.
Wethouder J.A.A. van Oers CDA
loco-burgemeester.
Portefeuille: Onderwijs; volwasse
nen-educatie; vrije academie; muziek
school, bibliotheek; sportzaken; cultu
rele zaken; personeelszaken en organi
satie.
Burgemeester mr. H. J.M. Defesche CDA
Portefeuille: Openbare orde en veilig
heid, w.o. markten en kermissen, coör
dinatie milieuzaken, dorps- en wijkra
den; economische aangelegenheden;
werkgelegenheid; handel en mid
denstand; financiën; belastingen en
grondbedrijf.
Gemeentesecretaris J.M. Poels
die volgens de gemeentewet tot taak
heeft de raad, b. en w., de burgemeester
en alle commissies behulpzaam te zijn in
alles wat het hun opgedragen bestuur
aangaat.
Wethouder W.A. Claessens CDA
Portefeuille: Openbare werken; ver
keer en vervoer; reiniging; energie
besparing; ruilverkaveling; eigendom
men en grondverwerving; agrarische za
ken en hinderwetszaken.
Wethouder H.P.T. Willems PvdA
Portefeuille: Ruimtelijke ordening;
volkshuisvesting; bouw- en woningtoe
zicht; welstandstoezicht; grondexploita
tie beschermingsplannen; stedebouw;
peuterspeelzalen; jeugdwerk en accom
modaties op het terrein van maatschap
pelijke zorg.
Als het hoogste bestuursorgaan van
de gemeente is de gemeenteraad het in
stituut, dat de huishouding van de ge
meente regelt. De gemeenteraad bepaalt
het algemeen beleid en bezit o.m. de be
voegdheid om de begroting vast te stel
len en de verordeningen te maken, die in
het belang van de gemeente noodzake
lijk zijn. Uit deze, in de gemeentewet
vastgelegde taakomschrijving van de ge-
rtfcenteraad, blijkt de belangrijke rol,
die de raad straks krijgt bij het behande
len van de gemeentebegroting 1985.
Het C.D.A. is de grootste fractie in
de gemeenteraad. Van links naar rechts:
G. Janssen, P.J.H. Driesser C.G.
Mulders, A.M.L. van Soest, mevr.
E.M.A.A. Hoppenreijs-De Loo, frac
tievoorzitter J.T.M. Poels, A.J.
Broeksteeg, J.A.L. Reintjes, H.L. Pin
gen, G.H. Schols en F.J.P.H. Muijsers.
Van rechts naar links de fracties
V.V.D., Samenwerking Venray,
P.v.d.A., en de gecombineerde lijsten
PSP, PPR,
V.V.D.-fractie: L.P.M. Janssen,
fractievoorzitter J.P.M. Houba en
P.J.M. Kienhuis.
Samenwerking Venray: fractievoor
zitter A.F.M. Den Brok en P.W.H.
Theunissen.
P.v.d.A.-fractie: fractievoorzitter
H.M. Kersten
Lijst J.H.J. van de Vorle
PSP/PPR-fractie: J. Hendriks