Venray kan ook in 1985 werken met een sluitende begroting i 1985 IN CIJFERS Kerngegevens van de gemeente Venray O 1 Ter inzage Begroting 1985 gewikt en gewogen Verhoging van de belastingen Dinsdag houdt de gemeenteraad zijn algemene beschouwingen op de begroting voor 1985 Behandeling van begroting 1985 Kwijtschelding belastingen 1985 in sommige gevallen mogelijk De hoofdrolspelers in het begrotingsgebeuren (Ti V 'uijk „Het verheugt ons het beleid van vele aren te kunnen voortzetten door ook loor 1985 weer een sluitende begroting e kunnen aanbieden". Aldus schrijft lel college van burgemeester en wethou- lers in de Nota van Aanbieding bij de W |emeentebegroting voor 1985. A Een begroting, die in totaal een be- Irag van 101.309.445,- laat zien aan nkomsten en uitgaven. Hierin is opge- 5 \omen een post onvoorziene uitgaven fan 5,25 per inwoner, oftewel f 178.500,-. Tevens is in de begroting !en bedrag gereserveerd voor prioritei- en, welke in 1985 kunnen worden uitge- loerd, van in totaal 312.634,-. i In tegenstelling tot andere jaren zijn Je uitgangspunten voor deze begroting HHi feite al door de gemeenteraad vast- ^^Hesteld in de loop van het jaar. In de raadsvergadering van april stemde de raad in met het cijfermatige gedeelte van de gepresenteerde meerja renbegroting 1984-1987 en de daarin vermelde en te verwachten tekorten in de jaren 1985, 1986 en 1987. In de raadsvergadering van juni ging de raad akkoort met het dekkingsplan voor de jaren 1985-1987. PRIORITEITEN 1985 In de loop van het nieuwe begrotings jaar kunnen in ieder geval de volgende prioriteiten worden gerealiseerd, waar van de financiering t.m. 1987 wordt ge regeld: brandweerkazerne le fase; sportpark De Wieën, reconstruc tie halfverhard veld en bijdrage kunststofveld; vervanging onderdelen machine kamer zwembad; bouwkundige voorzieningen spor taccommodaties; nieuwe deuren, tochtsluis in gangspartij t.b.v. Cultureel Centrum; bewegwijzering Beekweg/West- singel; verder uitbouw activiteitencen trum voor jongeren (Dingus); achterstallig onderhoud wegen; aanschaf dompelpomp riolering; Verder is nog een last van 18.467,- opgenomen voor een aantal prioriteiten 1985 van de gemeentepolitie (rijdend materieel, mobilofoons, portofoons en alarmontvangers). :len en of n mee In de begroting voor 1985 staat precies aangegeven hoeveel de ge meente in het komende jaar denkt te kunnen ontvangen en wat men voor dat ontvangen geld allemaal wél (en niet) zal kunnen doen. De eigenlijke begroting van de algemene dienst is een opsom ming van cijfers en willicht niet zó interessant voor de doorsnee gemeentenaar. De daarbij behorende Nota van Aanbieding daarentegen is een lezenswaardig boekwerk om dat daarin zeer duidelijk het (fi nanciële beleid van het college van b. en w. staat aangegeven. Wanneer men zich daarin ver diept, grijpt men vanzelf naar de eigenlijke begroting om te zien om welke bedragen het gaat. De begroting met de daarbij behorende Nota van Aanbieding liggen voor iedereen ter inzage op de leestafel in de hal van het ge meentehuis. KEI j De begroting voor 1985 is het resultaat ■™^an veel wikken en wegen. Op vele terrei- VEG ken moest worden bezuinigd om in het ENRAomende jaar ook te kunnen roeien met Se financiële riemen die men heeft. Geld komurn nieuwe activiteiten te financieren kan oe'- ilechts worden vrijgemaakt als bestaande tctiviteilen worden afgebouwd of vermin- TINGffetd- Deze afweging tussen nieuw en CHNI?eslaand beleid heeft er toe geleid dat er □-865 ina geen enke'e gemeentelijke voorzie- jiing is, die niet op de een of andere ma ter discussie staat of gaat staan. Het afnemen van de groei en de ver- indering van de beschikbare middelen :ft het college genoodzaakt tot een aan- ;ing van zijn beleid. Niettemin moet >k in de huidige situatie aandacht ge- ionken worden aan nieuwe beleids- itwikkelingen. Er doen zich nu eenmaal 'Dmstandigheden voor die om beleidsaan passingen en dus om extra financiën en personeel vragen. Hel college heeft zich gerealiseerd, dat iok burgers van de gemeente Venray de tonsequenties van de economische terug- 1 {ang en noodzakelijke bezuinigingen ioms pijnlijk direct en persoonlijk aan den /er pjve ondervinden. Binnen het raam van de Deperkte mogelijkheden zullen b. en w. p» Irachten aan hun problemen extra aan dacht te blij ven besteden. De mogelijkheden tot kwijtschelding U 27|,an je afvalstoffenheffing en de onroe- *JEN rend-goedbelastingen zijn daar voorbeeld 195 tan. In de aanbiedingsbrief op de begroting Khrijft het college, dat in zijn algemeen- leid moet worden geprobeerd te voorko- elstofmetl) dat verlies aan kwaliteit van voorzie- stoffe^ngen, minder service aan het publiek, 3 enz<ermindering van subsidies voor belang- I doeBijke activiteiten in de gemeenschap gaan i U eiden tot maatschappelijk onaanvaardba re situaties. Overigens behoeft niet altijd en overal >emoeing van de overheid te leiden tot van maatschappelijke acti- 0972 riteiten. „De vindingrijkheid van het par- iliere initiatief en de betrokkenheid van burgers bij bepaalde voorzieningen kan ik het instandhpuden ervan waarbor- aldus het college in zijn aanbiedings- ief op de begroting van 1985. Een doelgerichte inzet van beschikbare liddelen wordt dan ook door het college liet grootste belang geacht om nieuwe :iviteiten en nieuw beleid mogelijk te laken. Om de gemeenteraad voor 1985 een sluitende begroting le kunnen aanbie den, is het college van burgemeester en wethouders er van uitgegaan, dat de be lastingen, tarieven, leges en rechten het volgend jaar moeten worden verhoogd. LEGES De Iegestarieven zullen met 7% stij gen (4°7o inhaalverhoging 1984 en 3% door de minister toegestane verhoging). De gemeenteraad zal worden voor gesteld de tarieven voor de paspoorten en rijbewijzen NIET te verhogen. MARKTGELDEN Verhoging met 3%. 1,65 per vier kante of strekkende meter per dag (was 1,60). AFVALSTOFFENHEFFING Verhoging met 3%. 94,20 per aan sluiting op de huisvuilophaaldienst (was ƒ91,20). Bij de begrotingsbehandeling van vo rig jaar is door de raad een kwijtschel- dingsbeleid vastgesteld voor 1984. In het kort komt dit beleid hierop neer, dat mensen, die in aanmerking kwamen voor een eenmalige uitkering, ook kwijtschelding van de afvalstoffenhef fing konden aanvragen. Voor 1985 wordt voorgesteld dit be leid voort te zetten. BEGRAFENISRECHTEN Verhoging met 5%. Voor begraven 256,- (was 244,-). Voor een huurgraf 945,- (was 900,-). Voor hebben van grafteken 127,- (was 121,-). Voor herplaatsen grafmonument 127,- (was 121,-). Gebruik van aula 50,- (was 48,-). De verkoopprijzen van grafkruizen en -zuilen worden niet verhoogd. De ta rieven hiervan zijn: kruis (groot) 360,- kruis (klein) f 115,- zuil (groot) 140,- zuil (klein) 75,- HONDENBELASTING Verhoging met 3°lo. f 49,30 per hond en 197,20 per kennel per jaar (was 48,-, resp. 192,-). ONROEREND-GOEDBELASTING Verhoging met 3Indien de begroting 1985 door de gemeenteraad ongewijzigd wordt vastgesteld, dan gelden voor het volgend jaar de volgende bedragen per 3.000,- economische waarde: Nadat de gemeenteraad a.s. dinsda gavond in zijn maandelijkse openbare vergadering 21 normale agendapunten heeft afgewerkt, zal een begin worden gemaakt met de behandeling van de be groting voor 1985. Zoals de traditie dat wil, zullen de fractievoorzitters uitvoerig ingaan op deze begroting met het houden van alge mene beschouwingen. Dan zullen het college van b. en w. - als opsteller van dit financiële stuk - èn de inwoners van de gemeente Venray weten, hoe de verschillende fracties denken over het beleid, dat door burgemeesters en we thouders voor het komende jaar wordt voorgesteld. Begin december krijgt de gemeente raad het antwoordman het college op deze algemene beschouwingen, waarna men het gemeentelijke huishoudboek op 10 en 11 december zal behandelen en vaststellen. onroerend-goedbelasting voor ge bruikers 5,09 (was 4,70) onroerend-goedbelasting voor ei genaren 6,40 (was 6,20) Bovengenoemde verhogingen - met uitzondering van de onroerend-goed- belastingen - worden van kracht, wan neer de gemeenteraad hieraan in zijn vergadering van dinsdag 27 november a.s. zijn toestemming heeft gegeven. De onroerend-goedbelastingen wor den gelijk met de begroting 1985 behan deld en vastgesteld. Dit is in de begro tingsvergadering van dinsdag 11 decem ber a.s. De gemeenteraad behandelt de begroting in openbare vergade ringen op dinsdag 27 november en maandag 10 en dinsdag 11 de cember a.s. VERGADERTIJDEN DINSDAG 27 NOVEMBER: algemene beschouwingen, aan vang 19.00 uur. MAANDAG 10 DECEMBER: behandeling van de begroting 1985, aanvang 16.00 uur. DINSDAG 11 DECEMBER: voortzetting van de behandeling en vaststelling van de begroting 1985, aanvang 14.00 uur. Omdat het vaststellen van de begroting van inkomsten en uit gaven een van de voornaamste bevoegdheden van de gemeente raad is, mogen de komende be grotingsvergaderingen als heel belangrijk worden beschouwd. Met het vaststellen van de begro ting wordt het beleid voor het ko mende jaar vastgelegd door dege nen, die door de bevolking zijn gekozen om Venray te besturen. Toon daarom belangstelling voor het werk van uw vertegen woordigers in de raad, want wat zij beslissen gaat ook U aan! Vragen...? Wendt u tot de gemeentelijke voorlichter uitgaven inkomsten nadelig saldo batig saldo Algemeen bestuur 9.046.662 478.175 8.568.487 Openbare veiligheid 5.216.734 4.423.416 793.318 Verkeer, vervoer en waterstaat 5.173.426 355.997 4.817.429 Economische zaken 146.093 81.850 64.243 Onderwijs 8.946.081 7.838.608 1.107.473 Cultuur en recreatie 6.970.641 1.137.177 5.833.464 Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk 45.954.246 40.552.584 5.401.662 Volksgezondheid 2.819.991 1.433.930 1.386.061 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting 16.487.529 15.751.972 735.557 Financiering en algemene dekkingsmiddelen 548.042 29.255.736 28.707.694 Totaal hoofdfunkties: 101.309.445 101.309.445 28.707.694 28.707.694 Bij het opstellen van een begroting zijn de kerngegevens over de sociale, fysieke en financiële slrctuur van de gemeente belangrijk. Zij geven niet alleen duidelijk overzicht van de specifieke kernmerken van de ge meente, maar vormen bovendien voor degenen, die de begroting moeten opstellen, waardevolle handvatten voor het maken van berekeningen. A. SOCIALE STRUCTUUR Aantal inwoners: waarvan van 0- 3 jaar: van 4-16 jaar: van 17-64 jaar: van 65 jaar en ouder: Aantal periodieke bijstandsgerechtigden: waarvan personen beneden 65 jaar; personen van 65 jaar en ouder: Aantal uitkeringsgerechtigden ingevolge de Wet Werkloosheidsvoorziening: Aantal tewerkgestelden In sociale werkgemeenschappen: B. FYSIEKE STRUCTUUR Oppervlakte gemeente waarvan binnenwater Aantal woningen waarvan woningwet- en premiewoningen: Lengte van de wegen: waarvan tertiaire wegen: quartaire wegen: andere wegen buiten de bebouwde kommen: andere wegen binnen de bebouwde kommen: Lengte van de recreatieve fiets-, ruiter- en wnadelpaden: Aantal m2 openbaar groen: C. FINANCIËLE STRUCTUUR 1-1-1984 33.808 1.630 7.097 21.944 3.137 1.044 894 150 610 196 1-1-1985 34.000 1.600 6.900 22.300 3.200 1.100 935 165 400 196 14.636 ha 14.636 ha 30 30 10.599 10.900 7.000 7.000 15 km 15 km 84 km 84 km 142 km 142 km 60 km 60 km 32 km 32 km 1.600.000 1.600.000 totaal per inwoner totaal per inwoner Gewone uitgaven: 104.616.602 3.094 101.309.445 2.980 Kapitaalsuitgaven 15.318.430 453 14.625.106 430 Opbrengst belastingen: 5.310.604 163 5.845.268 172 Algemene uitkering: 21.890.253 647 21.975.323 646 Boekwaarde geactiveerde kapitaalsuitgaven: 295.309.362 8.735 312.773.562 9.199 Eigen financieringsmiddelen: 19.814.000 586 11.688.000 344 Vaste schuld: 263.666.655 7.799 288.503.778 8.485 Waarvan woningbouw: 165.902.532 4.907 174.971.201 5.156 Om een sluitende begroting te krijgen moeten de belastingen worden ver hoogd. Ten opzichte van vorig jaar zal men - indien de raad met de gepresen teerde begroting akkoord gaat - 9,- méér belasting per inwoner moeten be talen. Een belangrijk gedeelte van de ge meentelijke inkomsten bestaat uit de opbrengst van de belastingen. Voor 1985 is de belastingopbrengst begroot op 5.845.268,- hetgeen neerkomt op 172,- per inwoner. Een van de zaken, die bij de invorde ring van de belastingen een rol kan spe len, is het gegeven, dat een belasting schuldige zijn schuld niet of siechs met buitengewoon bezwaar kan betalen. In dat geval bestaat de mogelijkheid om de belasting aan die belastingschuldige OP VERZOEK kwijt te schelden. Kwijt scheiding houdt dan in, dat een bestaan de belastingschuld geheel of gedeeltelijk niet wordt geïnd. Publicatie van het Bureau Voorlichting en inspraak van de gemeente Venray. KWIJTSCHELDING IN PRAKTIJK 1. Voordat een belastingplichtige een verzoek om kwijtschelding doet, moet hij zich afvragen of naar zijn oordeel de aanslag juist is vast gesteld. Wanneer hij van mening is dat dit niet het geval is, dient hij zich te wenden tot de afdeling financiën en belastingen (ook voor de onroe rend-goedbelastingen). WELKE BELASTINGEN? Gemeenten kunnen slechts in enkele gevallen in de fase van de heffing reke ning houden met de draagkracht van - groepen van - belastingplichtigen om belasting te betalen. Dit heeft te maken met de bepalingen in de gemeentewet en een aantal bijzondere wetten, die zeggen welke belastingen gemeenten mogen heffen en welke regels daarbij van toe passing zijn. Zo is het mogeijk kwijtschelding te verlenen voor de betaling van AFVAL STOFFENHEFFING en de ONROE- REND-GOEDBELASTNGEN. Dit geldt met name voor deze twee be lastingen, omdat deze een bestanddeel uitmaken van de woonlasten. Voor de andere gemeentelijke be lastingen en heffingen zal het moeilijk zijn om kwijtschelding te verkrijgen. Over het algemeen kan worden gesteld dat iemand, die in aanmerking is gekomen voor een z.g. „EENMALIGE UITKERING" voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing en de onroerend- goedbelastingen in aanmerking komt. Anders dan sommige mensen denken, is het dus zeke niet zo dat gemeenten al le mensen met een minimum inkomen of een inkomen op de bijstandsnorm zouden mogen vrijstellen. 2. Indien hij betalingsproblemen heeft kan men zich in verbinding stellen met de chef van de afdeling finan ciën en belastingen. Dan kan eventu eel een betalingsregeling worden ge troffen. Voor de onroerend-goed belastingen is dit de ontvanger der rijksbelastingen te Venlo. 3. Wanneer de aanslag juist is en de be lastingplichtige niet in staat is de aanslag door middel van een beta lingsregeling te voldoen dan kan het zijn dat hij voor kwijtschelding we gens onvermogen in aanmerking komt (afschrijving). Een verzoek om kwijtschelding van 'de onroerend-goedbelastingen moet worden ingediend bij de Direk- teur der rijksbelastingen in Limburg, Postbus 1925, 6201 BX Maastricht. Een verzoek om kwijtschelding van de afvalstoffenheffing moet worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Venray, Postbus 500, 5800 AM Venray. In het alge meen geldt dit voor belastingschuldi gen die een éénmalige uitkering heb ben ontvangen. Het college van burgemeester en wet houders dat in de begroting voor 1985 het beleid voor het komende jaar heeft uitgestippeld. Zij zijn het die in de ko mende begrotingsvergaderingen hun portefeuille moeten verdedigen. Van links naar rechts: Wethouder H.L.P. Poels-Peters CDA Portefeuille: Sociale zaken; samenle vingsopbouw; gezondheidszorg; bejaar denzorg; culturele minderheden; werk lozenzorg en emancipatie. Wethouder J.A.A. van Oers CDA loco-burgemeester. Portefeuille: Onderwijs; volwasse nen-educatie; vrije academie; muziek school, bibliotheek; sportzaken; cultu rele zaken; personeelszaken en organi satie. Burgemeester mr. H. J.M. Defesche CDA Portefeuille: Openbare orde en veilig heid, w.o. markten en kermissen, coör dinatie milieuzaken, dorps- en wijkra den; economische aangelegenheden; werkgelegenheid; handel en mid denstand; financiën; belastingen en grondbedrijf. Gemeentesecretaris J.M. Poels die volgens de gemeentewet tot taak heeft de raad, b. en w., de burgemeester en alle commissies behulpzaam te zijn in alles wat het hun opgedragen bestuur aangaat. Wethouder W.A. Claessens CDA Portefeuille: Openbare werken; ver keer en vervoer; reiniging; energie besparing; ruilverkaveling; eigendom men en grondverwerving; agrarische za ken en hinderwetszaken. Wethouder H.P.T. Willems PvdA Portefeuille: Ruimtelijke ordening; volkshuisvesting; bouw- en woningtoe zicht; welstandstoezicht; grondexploita tie beschermingsplannen; stedebouw; peuterspeelzalen; jeugdwerk en accom modaties op het terrein van maatschap pelijke zorg. Als het hoogste bestuursorgaan van de gemeente is de gemeenteraad het in stituut, dat de huishouding van de ge meente regelt. De gemeenteraad bepaalt het algemeen beleid en bezit o.m. de be voegdheid om de begroting vast te stel len en de verordeningen te maken, die in het belang van de gemeente noodzake lijk zijn. Uit deze, in de gemeentewet vastgelegde taakomschrijving van de ge- rtfcenteraad, blijkt de belangrijke rol, die de raad straks krijgt bij het behande len van de gemeentebegroting 1985. Het C.D.A. is de grootste fractie in de gemeenteraad. Van links naar rechts: G. Janssen, P.J.H. Driesser C.G. Mulders, A.M.L. van Soest, mevr. E.M.A.A. Hoppenreijs-De Loo, frac tievoorzitter J.T.M. Poels, A.J. Broeksteeg, J.A.L. Reintjes, H.L. Pin gen, G.H. Schols en F.J.P.H. Muijsers. Van rechts naar links de fracties V.V.D., Samenwerking Venray, P.v.d.A., en de gecombineerde lijsten PSP, PPR, V.V.D.-fractie: L.P.M. Janssen, fractievoorzitter J.P.M. Houba en P.J.M. Kienhuis. Samenwerking Venray: fractievoor zitter A.F.M. Den Brok en P.W.H. Theunissen. P.v.d.A.-fractie: fractievoorzitter H.M. Kersten Lijst J.H.J. van de Vorle PSP/PPR-fractie: J. Hendriks

Peel en Maas | 1984 | | pagina 13