Centrumfunktie Venray
VEILIG VERKEER VENRAY
PEEL EN MAAS
TAFELRONDE
VENRAY
£l&&1ictn/enb.v(%x
Organisatie
Kennedy-mars
Grote expositie
van oude land
bouwmachines,
wertuigen en
foto's
MET DE VUT
Sportief zomerpak in
een fijne, koele
polyester/wol.
Voortreffelijk
gekombineerd met een
gedessineerd
button-down shirt.
Gespecialiseerd in mode voor mannen en jongemannen
I VENRAY I
BOXMEER
DEURNE
I CUYK I
1
1 1
VRIJDAG 6 APRIL 1984 Nr. 14
HONDERDENVIJFDE JAARGANG
Voor kleine en grote drukwerken van den Munckhof b. v.
Grotestraat 68 - Venray - natuurlijk mag U bellen: 82727
Zoals vorige week reeds aangekon
digd, werd deze week tijdens een zeer
druk bezochte bijeenkomst door de
VZO-werkgroep hel aanbevelingenrap
port voor de versterking van de Venray-
se cenirumfunktie behandeld.
Bijna een jaar lang heeft een Werk
groep onderzocht welke mogelijkheden
er zijn om de funktie van Venray als
winkel- en toeristisch centrum verder uit
le bouwen.
Een en ander heeft geresulteerd in een
vrije uitgebreid rapport, waardoor dik
wijls gebruik moest worden gemaakt
van gegevens die al enkele jaren oud
warqn. Maar, zo verzekerde de werk
groep, ze hebben nauwelijks aan
actualiteiten ingeboet. Het zijn immers
structurele gegevens die niet zo gauw in
dringend veranderen. Uiteraard doen ze
dan ook niets af aan de aanbevelingen
en aktiepunten die in het rapport naar
voren komen.
Een coördinatiegroep, o.l.v. Peter
Price, bestaande uit vertegenwoordigers
van de VZO, het Winkelcentrum, de
Horeca, de VVV en de gemeente zullen
proberen bedoelde aanbevelingen en
aktiepunten nader gestalte te geven.
Vanuit de vergadering had men in
feite weinig kritiek op de nota zelf,
maar over enkele knelpunten werd nog
eens oprecht het hart gelucht, dit niet in
het minst als reactie op de lofuitingen
van de directeur van de Credietbank, de
heer Lammerting, die als nieuwe inwo
ner van Venray toch wel best te spreken
was over het aanbod van kwaliteit in het
Venrayse winkelgebeuren. Wel zette hij
vraagtekens bij de maandagse markkt,
de dinsdagsluiting en de sluiting zater-
I dags tussen het middaguur.
Vrij algemeen in den lande zijn de
winkels op maandag gesloten, dit als
een logische voortzetting van het vrije
weekend. In Venray echter begint men
de week met een uitgebreide marktdag
om vervolgens op dinsdag de winkel
deur weer te sluiten.
Uit de discussie hierover blijken
marktdag en vrije dinsdag nauw met
elkaar verbonden te zijn, want het is
juist de marktdag die het de winkeliers
onmogelijk maakt op die dag de zaak te
sluiten. Men is dus gedwongen de
dinsdag als wekelijkse rustdag te gebrui
ken. Er zijn in het verleden al eens
pogingen gedaan om de marktdag ver
plaatst te krijgen, doch dat liep in feite
stuk op de onwil van de marktkooplui.
Zij hebben wel elke dag van de week
hier of daar markt, en de Venrayse
maandagmarkt past er prima in. Zij
kunnen (of willen) waarschijnlijk ner
gens anders terecht.
Wat de sluiting van winkels zaterdags
in het middaguur betreft ligt er al een
advies van de Vereniging Het Winkel
centrum aan zijn leden, om zaterdags in
het middaguur niet te sluiten. Het is
echter aan de winkeliers zelf om dit al of
niet door te voeren. Wellicht zou het
wanneer het om extra werkuren gaat
mogelijk zijn, zaterdags niet om negen
maar om tien uur te openen
Ook het verplaatsen van de vrijdagse
koopavond naar donderdag kwam weer
eens ter sprake. Voor de Venrayse win
keliers is het echter duidelijk gezien
de ervaringen van andere gemeenten
dat vrijdags toch de gunstigste dag voor
een koopavond is. Het publiek koopt
dan óók brood en vlees voor het
Enkele maanden geleden heeft U in
Peel en Maas voor het eerst iets over de
Kennedy-mars in Venray kunnen lezen,
opgezet t.g.v. het 25-jarig jubileum van
de Zangers van St. Frans. De organisa
toren hebben in de afgelopen tijd niet
met de duimen zitten draaien. Vele
noodzakelijke kontakten werden ge
legd, afspraken gemaakt met de diverse
gemeenten en politiekorpsen, vergun
ningen werden gevraagd en gekregen en
schema's werden opgesteld om spijs en
drank, bagage en personen tijdig op de
daarvoor bestemde plaatsen te hebben.
Affiches en strooibiljetten zijn reeds ge
drukt en verspreid.
U begrijpt, de voorbereidingen zijn
gebaseerd op begrotingen, niemand
weet immers precies hoeveel deelnemers
zich zullen melden, dus er blijft altijd
een risicofactor.Toch moeten er voor
elke wandelaar en medewerker broodjes
en koffie zijn, er moet voldoende soep
in de pan zitten, een appeltje voor de
dorst moet er zijn én natuurlijk voor
elke doorzetter, die de 80 km marathon
volbracht heeft, moet er een glimmende
medaille klaar liggen.
Niet eenvoudig om hiervoor een
sluitend schema op te stellen. Maar
daarover hoeven de lopers zich uiter
aard geen zorgen te maken. Het enige
waar zij voor dienen te zorgen is een
hoop vertrouwen in zichzelf, goed
schoeisel en liefst een getraind lichaam.
Want toegegeven, het is geen kleinig
heid, 80 km in 20 uur. Het vergt van
velen het onderste uit hun kan, maar het
is te doen. En achteraf blijft alleen dat
geweldige gevoel van voldoening en de
saamhorigheid onder de lopers. Iedere
i loper wordt gehuldigd als een kam
pioen. Zelfs al komt hij/zij als één na
laatste op de knieën door de finish,
familie en vrienden zullen klaarstaan
met bloemen en felicitaties.
U wilt zich misschien opgeven? Dat
kan uiteraard. De voorinschrijving start
l april a.s. en duurt tot 20 mei, a raison
van 12.50. Het inschrijfgeld kunt U
I overmaken op rek. nr. 23.18.85.21.93
van de Ned. Credietbank t.n.v. Kenne-
dymars, waarna U alle informatie,
alsmede uw loperskaart krijgt thuisge
stuurd. Bent U nog niet helemaal zeker
j van uw zaak; o.a. het V.V.V. kan U
verder inlichten.
De late beslissers kunnen overigens
nog op de dag zelf vanaf 18.00 uur
terecht. Wij houden U intussen vanzelf-
sprekend op de hoogte.
ZILVEREN ERE-SPELD
VOOR JAC. MARTENS
Tijdens de bijeenkomst, aan
sluitend aan de jaarvergadering
van de Vereniging van Zelfstan
dige Ondernemers, werd afscheid
genomen van de voormalige
bestuursleden Dick van den
Munckhof en Jac. Martens. De
eerste moest na 4 jaren afhaken,
omdat het vergaderschema, in
het kader van zijn beroep, hem
toch te veel werd. Hij mocht,
evenals de heer Martens, uit han
den van voorzitter Cor Reijnders
een boekwerk in ontvangst ne
men.
Jac. Martens werd nog eens op
bijzondere wijze gehuldigd door
de voorzitter van de LOZO, de
heer Jooskens. Jac. Marlens
heeft 14 jaar als bestuurslid van
de VZO gefungeerd en was daar
naast afgevaardigde in de STUW
de Centrumplancommissie, de
Markt-commissie e.d. Als erken
telijkheid voor zijn inzet kreeg
hij de zilveren ere-speld van de
LOZO opgespeld.
Als nieuwe bestuursleden wer
den voorgesteld de heer Kees
Klomp en Piet Jacobs.
weekend; wat op 'n donderdagavond
zeker niet het geval zou zijn. In feite
neemt Venray met 'n vrijdagse koop
avond een unieke plaats in.
Ook niet nieuw was het o.i. terecht
verwijt aan de gemeente, dat het loop
circuit voor het winkelende publiek in
feite tot de Grotestraat beperkt blijft.
Een meer logisch circuit door de
Schoolstraat is niet mogelijk geworden
omdat men aan de westkant niets mocht
bouwen en aan de oostkant woonhuizen
werden toegelaten. Mede daardoor zijn
er jarenlang ,,open gaten" geweest, die
het winkelen in de Schoolstraat niet be
vorderd hebben.
Alle wensen en kritiek werden zowel
door de LOZO als door een vertegen
woordiger van het Winkelcentrum
ijverig genoteerd. Men zal ongetwijfeld
in aller belang pogen de plooien glad te
strijken
BIJ TWIJFEL NIET INHALEN
Op wegen met een snelheidslimiet van
80 km per uur is het percentage doden
bij verkeersongevallen ruim driemaal zo
hoog als op andere wegen. De 80
km-wegen zijn meestal enkelbaans
wegen, waar tegenliggers dus niet van
elkaar gescheiden worden door bijvoor
beeld een middenberm, en waar men
ook te maken heeft met langzaam rij
dend verkeer. Inhalen op deze wegen is
daardoor statistisch gezien de meest
riskante handeling in het verkeer. De
ongevallen die daarbij kunnen ontstaan
hebben meestal een rampzalige afloop.
Door de jubilerende LLTB afdeling
Meerlo wordt in het weekeinde van 14
en 15 april een grote expositie gehouden
van oude landbouwmachines, werktui
gen en foto's. Deze tentoonstelling
waarvoor een speciaal comité maanden
heeft gewerkt, vormt het hoogtepunt
van de festiviteiten rond de 75-jarige
Meerlose LLTB-afdeling. De LLTB-
Meerlo vormt samen met afdeling Swol-
gen-Tienray en Castenray-Oirlo de Sa-
weco, die vorig jaar in Oirlo een meng-
fabriek in gebruik nam.
De expositie vindt plaats in en rond
de slothoeve Het Kasteelke te Meerlo.
Het Kasteelke dateert van 1619 en
maakte oorspronkelijk deel uit van het
vroegere kasteel van Meerlo. Deze mo
numentale hoeve is een prachtig decor
van de historische LLTB-expositie. Op
de binnenplaats van Het Kasteelke wor
den de oude landbouwmachines en
werktuigen tentoongesteld. Maanden
lang heeft het organisatie-comité bij de
Meerlose landbouwbedrijven gezocht
naar deze werktuigen.
In de stal van hel kasteel is een grote
foto-expositie opgebouwd. Meer dan
honderd oude foto's van het dorp Meer
lo en de boerenbond. Dankzij de leden
van de LI TB zijn veel foto's verzameld
onder het motto van „hel vroegere boe
renleven". Deze expositie wordt vrijda
gavond 13 april om zeven uur geopend.
Zaterdag is de expositie van 13.00 tot
22.00 uur en zondag van 11.00 tol 22.00
uur.
Het 75-jarig jubileum van de LLTB
wordt zondag 8 april 's morgens om
10,00 uur ingezet met een eucharistievie
ring in de St. Johannes de Doperkerk te
Meerlo. Deze mis wordt opgeluisterd
door het gemengd koor Meerlo.
Woensdag 11 februari wordt in zaal 't
Brugeind de feestavond gehouden voor
de leden van de jubilerende afdeling.
Tijdens deze feestelijke bijeenkomst zal
de algemeen voorzitter van de LLTB, de
heer P. van Horen, een feestrede uit
spreken. Limburgs bekendste humorist,
Pierre Knoops, zal de leden die avond
veel lach-stof aanbieden.
Het is daarom nuttig stil te staan bij de
keuze „Inhalen of niet inhalen" en in
het geval men wenst in te halen bij de
juiste rijtechniek van deze manoeuvre.
Keuze:
„Inhalen of niet inhalen"
Het eerste wat een bestuurder zich bij
een inhaalsituatie dient af te vragen is:
„Heeft inhalen wel zin?"
Moet men in bepaalde situaties het
antwoord op deze vraag schuldig
blijven, dan mag men de inhaalma
noeuvre niet inzetten, dus: Bij twijfel
nooit inhalen!
Om bij de keuze „Inhalen of niet in
halen" tot een overwogen beslissing te
komen, dient men de volgende vijf
zaken tijdig en goed te beoordelen.
Is dc inhaalmanoeuvre toegestaan?
Uiteraard dient een bestuurder die
een voertuig wenst in te halen, zich er
van le vergewissen of dit niet door ver
keersborden of door tekens op het
wegdek verboden is.
Ook indien een andere bestuurder al
begonnen is met u in te halen, is zelf
inhalen verboden.
Indien beide zaken niet van toepas
sing zijn, heeft het zin zich te verdiepen
in het nut van zo'n manoeuvre.
Het nut van een inhaalmanoeuvre
In eerste instantie heeft inhalen
slechts nut als men er ook werkelijk iets
mee opschiet.Het heeft bijvoorbeeld
geen zin te gaan inhalen als men weet,
dat bij druk verkeer, méér inhaalma
noeuvres zullen moeten volgen.
Ook indien men binnen afzienbare
tijd van richting zal veranderen, is
inhalen zinloos.
Mogelijkheid van het afbreken van een
reeds ingezette inhaalmanoeuvre
Dikwijls is door het veranderen van
de situatie ter plekke het plotseling
afbreken van een voorgenomen en reeds
ingezette inhaalmanoeuvre onafwend
baar.
Om deze reden is het zeer wenselijk te
bekijken tot waar en wanneer een
inhaalbeweging nog kan worden afge
broken.
Bekijk daarbij ook welke „vlucht
wegen" men in geval van nood ter
beschikking heeft.
De afstand tot en de snelheid
van de tegenligger
Alleen een behoorlijke ervaring in het
schatten van afstanden en snelheden
van tegenliggers maakt het goed en
veilig inhalen mogelijk. Het inschatten
van de eigen snelheid is daarbij de basis
voor het juist inschatten van de tegen
ligger.
Zo kan men zich voorstellen dat men
op een lange, brede en rechte asfaltweg
langzamer denkt te rijden dan men in
werkelijkheid doet. Als gevolg daarvan
kan men zo'n tegenligger, maar ook het
in te halen voertuig faliekant verkeerd
inschatten.
De weglengte die nodig is voor
de inhaalmanoeuvre
Indien de bestuurder besluit om in te
halen, dient hij zich er van te overtuigen
dat zijn voertuig daarbij een snelheid
kan bereiken die veel groter is dan die
van het in te halen voertuig, zodat de
duur van de inhaalmanoeuvre gering
blijft. De bestuurder zal dus de weg
lengte die nodig is voor de inhaalma
noeuvre moeten inschatten.
Uiteraard moet de weg over die
afstand vrij zijn, zodat men zonder
enig gevaar te veroorzaken kan inhalen.
Denk daarbij vooral ook aan het
verkeer dat uit parkeerhavens, uitritten
en zijwegen kan komen.
Uit onderstaande tabel kan de
weglengte die nodig is voor een inhaal
manoeuvre bij een gegeven combinatie
van snelheden worden afgelezen.
Onderaan zijn de snelheden gegeven
van het voertuig dat wordt ingehaald.
Verticaal links worden de snelheden van
de inhaler aangeduid.
De lengte van de inhaalmanoeuvre
van een voertuig rijdend met een
snelheid van 80 km/uur, die een voor
ligger inhaalt welke 60 km/uur rijdt,
vindt men door vanuit het getal 80 in de
verticale kolom links naar rechts te gaan
tot men komt in de kolom boven het
getal 60 dat onderaan de tabel staat.
Men vindt dan het getal 240 en dat geeft
de lengte van de inhaalmanoeuvre in
meters aan.
De lengte van de inhaalmanoeuvre
wordt groter naarmate het snelheidver-
schil kleiner is.
De getallen in de dik gedrukte blokjes
geven de lengte van de inhaalmanoeuvre
aan als het snelheïdsverschil slechts 10
km/uur bedraagt.
Uit de getallen die direct boven de
getallen in de hokjes staap, kan men
zien dat de inhaalmanoeuvre veel korter
wordt als het snelheidsverschil 20
km/uur in plaats van 10 km/uur is.
W. WILLEMSEN
Na zich de eerste drie maanden van
dit jaar, door het inhalen van achter
stallige vrijedagen, te hebben voorbe
reid op de periode van het zalige
niets-doen, is vrijdag de heer W. Wil-
lemsen medewerker van het gemeen
telijk archief en beheerder van het mu
seum officieel met „de VUT" ge
gaan.
De in de Gelderse Achterhoek gebo
ren en getogen heer Wim Willemsen
kwam in 1965 in dienst van de gemeente
Venray als medewerker op de afdeling
„Interne Zaken". Hij had toen al een
loopbaan van ruim twintig jaar bij
's Rijks belastingen achter de rug, in
welke funktie hij de gemeente Venray al
door en door had leren kennen.
Weldra ontdekte, dat hij in dienst van
de gemeente zijn grote belangstelling
voor alles wat met „historie" te maken
heeft, mooi kon combineren met zijn
nieuwe job. Geen wonder dan ook, dat
de gemeentearchivaris, dr. H. Camps
dankbaar gebruik maakte van de kennis
van de heer Willemsen.
Niet alleen de gemeente-archivaris,
maar ook de redaktie van het weekblad
Peel en Maas profiteerde van zijn speur
werk in het Venrayse archief. In de loop
der jaren verschenen van zijn hand di
verse publikaties over het Venray van
weleer in ons weekblad. We denken b.v.
aan een artikelenreeks over de molens,
de zouaven, veldwachters etc. Nooit
deed de redaktie een vergeefs Oproep op
hem wanneer zij iets wilde weten over
grote en kleine monumenten in de ge
meente, kruisen en kapellen, de ge
meentegrenzen en andere gegevens over
Venray uit vroeger tijden.
Velen hebben in de loop der jaren een
beroep gedaan op het fotografische ge
heugen en de encyclopedische parate
Sinds vorig jaar februari kent Venray
een „tafelronde", toen een 5-tal „jon
gelui" besloten zich aan te sluiten bij de
World Council of Young Men's Service
Clubs. Nu, een jaar later is de „club"
uitgegroeid tot een volwaardige afdeling
van 18 leden, en gaat men a.s. zaterdag
7 april over tot de officiële installatie.
De eerste „Round table" werd in
1927 in Engeland opgericht en zou juist
voor de oorlog nog naar Nederland zijn
overgewaaid. De Duitse bezetting
maakte dat echter onmogelijk. Maar,
direkt na de oorlog, in 1946 werd in
Utrecht dan de eerste Nederlandse Ta
felronde opgericht.
Venray is nu de 160ste afdeling in Ne
derland.
SERVICE
Zoals de naam Young Men's Service
Clubs al zegt, is de doelstelling van deze
Tafelronden dienstverlening: intern aan
eigen leden door de vriendschapsbanden
waar nodig daadwerkelijk te tonen; be
grip op te brengen voor de standpunten
van anderen; belangstelling te tonen
voor andere vakken, beroepen en lief
hebberijen enz. Extern, door het finan
cieren of uitvoeren van plaatselijke óf
landelijke óf internationale projekten.
Een voorbeeld daarvan is de grote fi
nanciële hulp die de Tafelronden bij de
watersnoodramp in 1953 verleenden,
kennis van de scheidende functionaris.
Scholieren, die b.v. een werkstuk
moesten maken over Venray of de Peel
hebben hun wetenschap aan de heer
Willemsen te danken.
Jarenlang, toen iedereen van een vrije
zaterdag genoot, was de heer Willemsen
in het gemeentehuis te vinden om
mensen behulpzaam te zijn bij genealo
gisch onderzoek en bij het inzien van
het archief waarin hij de weg weet als
geen ander.
Voordat de gemeente Venray over
ging tot het aanstellen van een
voorlichtingsambtenaar, hield hij zich
al bezig met de gemeentelijke voorlich
ting. Vandaar dat vele jaren de heren
W. Willemsen en G. Schütte een twee
eenheid vormden bij het geven van
voorlichting, organiseren van tentoon
stellingen en gemeentelijke evenemen
ten.
De officiële straatnaamgevers binnen
het gemeentehuis hebben jarenlang ge
profiteerd van zijn kennis van topo
niemen en historische achtergronden.
De waardevolle adviezen bij de grootste
straatnaamgevingsoperatie, het geven
van ruim honderd namen in het ruilver-
kavelingsgebied Lollebeek in de jaren
1971/1972 mag op zijn conto worden
geschreven.
Ruim twee jaar geleden werd hij
aangesteld als beheerder van het
gemeentelijk Geschied- en Oudheidkun
dig museum in het Freulekeshuus. Ook
in deze funktie kon hij zijn hobby
volledig uitleven, waarbij hij dikwijls
waarmee men in staat werd gesteld in
het dorpje Ouwerkerk op Schouwen-
Duiveland een kleuterschool te bouwen
en in te richten.
In de loop der jaren zijn zo vele pro
jekten tot stand gekomen. De Venrayse
afdeling speelt reeds met de gedachte
ook iets specifieks Venrays in hun aktie-
programma op te nemen.
Het idee van de Service Clubs is niet
nieuw. Vrijwel dezelfde doelstellingen
vinden we terug bij bijvoorbeeld de Ro
tary Clubs en de Lions Clubs. De Tafel
ronden zijn dan ook met hen en nog een
viertal andere clubs in een overkoepe
lend orgaan geassocieerd. Een van de
verschillen met andere Service Clubs is
het feit dat bij de Tafelronden de leef
tijdgrenzen voor de leden bij 20 en 40
jaar liggen.
werd bijgestaan door zijn vrouw. Dank
zij het in huis halen van interessante
tentoonstellingen heeft hij in de afgelo
pen twee jaar meer dan drieduizend
bezoekers naar het museum getrokken.
Zowel in zijn funktie als medewerker
archief als beheerder van het museum
heeft de heer Willemsen zich doen
kennen ais een integer ambtenaar; als
een man die klaars tond voor iedereen
en waar jong en oud een beroep op kon
doen.
Ongetwijfeld zullen velen deze ge
meentelijke vraagbaak missen
JAN ACHTEN
Gelijk met de heer W. Willemsen
heeft ook de heer Jan Achten als Vutter
de gemeentedienst verlaten. Deze schei
dende funktionaris, die het toezicht
hield op de kantonniers, is zeker ook
geen onbekende in de gemeente.
Na ruim acht jaar bij de L.L.T.B.
afdeling Heide te hebben gewerkt trad
hij in 1964 in gemeentedienst om leiding
te geven over een vaste ploeg maaiers en
later over de bermmaaiploeg, de kan
tonniers en de D.A.C.W.-medewerkers.
Uit hoofde van zijn funktie leerde hij
het Venrayse buitengebied kennen als
geen ander. Er zal wel geen agrariër in
het buitengebied zijn die niet op de een
of andere wijze met Jan Achten te ma
ken heeft gehad, kien als hij was op het
schoonhouden van bermsloten.
Bij gelegenheid van zijn afscheid
werden vele belevenissen uit de gemeen
telijke loopbaan van „opzichter Jan"
opgehaald.
En omdat hij bekend staat als een
„buitenmens" boden de medewerkers
van de buitendienst hem vijf konijntjes
aan opdat hij zich in zijn vrije tijd niet
zal vervelen
INSTALLATIE
De officiële installatie van de „Tafel
ronde Venray" heeft men een zeer bij
zonder tintje willen verlenen. Zo heeft
men alle „Tafelronden" uit de buurt bij
dit feest uitgenodigd, maar ook - als
I60e Nederlandse afdeling - de 160e af
delingen uit andere Europese landen.
En als Venrayse afdeling heeft men deze
installatie in het teken van de Schaap-
scompagneejen gezet, door bijvoor
beeld één van de schaapsroutes, van
Moskou naar Lille, in beeld te brengen.
Burgemeester Defesche zal bij de offi
ciële installatie aanwezig zijn.
De leden van de „Tafelronde
Venray", op bijgaande foto bijeen,
zijn:
staande: Henk Drabbels, Venray;
Gerrit van der Klauw, Venray; Jaap Rij-
kema. Horst; Cas van Gemert, Venray;
Jeroen Sanders, Grubbenvorst; Peter
Cornelissen, Well; Jac Panken, Venray;
Frank Nelissen, Venray; Jan Velmans,
Baarlo/Venray; Ad de Blaay,
Gennep/Venray; Pierre Nijssen, Veu
len;
knielend: Lau Haegens, Overloon;
Ruud van der Reis, Overloon; Ben Jans
sen, Venray; Ad Kuipers, Venray; Rob
Keyzer, Ysselsleyn; Frank de Ruyter,
Venray en Mare Molemans, Venray die
niet op de foto staal.
WelJce afstand heeft men nodig om ln te halen?
snelheid
inhaler
meter
meter
meter
meter
meter
meter
meter
meter
130
9?
112
130
156
195
260
390
780
120
103
120
144
180
240
360
720
110
110
132
165
220
330
660
100
120
150
200
300
600
90
135
180
270
540
80
160
240
480
70
210
420
60
360
50
km/uur
50
snelhe
60
id van
70
let in
80
te hale
90
voert
100
uig
110
120