Centrumfunktie Venray VEILIG VERKEER VENRAY PEEL EN MAAS TAFELRONDE VENRAY £l&&1ictn/enb.v(%x Organisatie Kennedy-mars Grote expositie van oude land bouwmachines, wertuigen en foto's MET DE VUT Sportief zomerpak in een fijne, koele polyester/wol. Voortreffelijk gekombineerd met een gedessineerd button-down shirt. Gespecialiseerd in mode voor mannen en jongemannen I VENRAY I BOXMEER DEURNE I CUYK I 1 1 1 VRIJDAG 6 APRIL 1984 Nr. 14 HONDERDENVIJFDE JAARGANG Voor kleine en grote drukwerken van den Munckhof b. v. Grotestraat 68 - Venray - natuurlijk mag U bellen: 82727 Zoals vorige week reeds aangekon digd, werd deze week tijdens een zeer druk bezochte bijeenkomst door de VZO-werkgroep hel aanbevelingenrap port voor de versterking van de Venray- se cenirumfunktie behandeld. Bijna een jaar lang heeft een Werk groep onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de funktie van Venray als winkel- en toeristisch centrum verder uit le bouwen. Een en ander heeft geresulteerd in een vrije uitgebreid rapport, waardoor dik wijls gebruik moest worden gemaakt van gegevens die al enkele jaren oud warqn. Maar, zo verzekerde de werk groep, ze hebben nauwelijks aan actualiteiten ingeboet. Het zijn immers structurele gegevens die niet zo gauw in dringend veranderen. Uiteraard doen ze dan ook niets af aan de aanbevelingen en aktiepunten die in het rapport naar voren komen. Een coördinatiegroep, o.l.v. Peter Price, bestaande uit vertegenwoordigers van de VZO, het Winkelcentrum, de Horeca, de VVV en de gemeente zullen proberen bedoelde aanbevelingen en aktiepunten nader gestalte te geven. Vanuit de vergadering had men in feite weinig kritiek op de nota zelf, maar over enkele knelpunten werd nog eens oprecht het hart gelucht, dit niet in het minst als reactie op de lofuitingen van de directeur van de Credietbank, de heer Lammerting, die als nieuwe inwo ner van Venray toch wel best te spreken was over het aanbod van kwaliteit in het Venrayse winkelgebeuren. Wel zette hij vraagtekens bij de maandagse markkt, de dinsdagsluiting en de sluiting zater- I dags tussen het middaguur. Vrij algemeen in den lande zijn de winkels op maandag gesloten, dit als een logische voortzetting van het vrije weekend. In Venray echter begint men de week met een uitgebreide marktdag om vervolgens op dinsdag de winkel deur weer te sluiten. Uit de discussie hierover blijken marktdag en vrije dinsdag nauw met elkaar verbonden te zijn, want het is juist de marktdag die het de winkeliers onmogelijk maakt op die dag de zaak te sluiten. Men is dus gedwongen de dinsdag als wekelijkse rustdag te gebrui ken. Er zijn in het verleden al eens pogingen gedaan om de marktdag ver plaatst te krijgen, doch dat liep in feite stuk op de onwil van de marktkooplui. Zij hebben wel elke dag van de week hier of daar markt, en de Venrayse maandagmarkt past er prima in. Zij kunnen (of willen) waarschijnlijk ner gens anders terecht. Wat de sluiting van winkels zaterdags in het middaguur betreft ligt er al een advies van de Vereniging Het Winkel centrum aan zijn leden, om zaterdags in het middaguur niet te sluiten. Het is echter aan de winkeliers zelf om dit al of niet door te voeren. Wellicht zou het wanneer het om extra werkuren gaat mogelijk zijn, zaterdags niet om negen maar om tien uur te openen Ook het verplaatsen van de vrijdagse koopavond naar donderdag kwam weer eens ter sprake. Voor de Venrayse win keliers is het echter duidelijk gezien de ervaringen van andere gemeenten dat vrijdags toch de gunstigste dag voor een koopavond is. Het publiek koopt dan óók brood en vlees voor het Enkele maanden geleden heeft U in Peel en Maas voor het eerst iets over de Kennedy-mars in Venray kunnen lezen, opgezet t.g.v. het 25-jarig jubileum van de Zangers van St. Frans. De organisa toren hebben in de afgelopen tijd niet met de duimen zitten draaien. Vele noodzakelijke kontakten werden ge legd, afspraken gemaakt met de diverse gemeenten en politiekorpsen, vergun ningen werden gevraagd en gekregen en schema's werden opgesteld om spijs en drank, bagage en personen tijdig op de daarvoor bestemde plaatsen te hebben. Affiches en strooibiljetten zijn reeds ge drukt en verspreid. U begrijpt, de voorbereidingen zijn gebaseerd op begrotingen, niemand weet immers precies hoeveel deelnemers zich zullen melden, dus er blijft altijd een risicofactor.Toch moeten er voor elke wandelaar en medewerker broodjes en koffie zijn, er moet voldoende soep in de pan zitten, een appeltje voor de dorst moet er zijn én natuurlijk voor elke doorzetter, die de 80 km marathon volbracht heeft, moet er een glimmende medaille klaar liggen. Niet eenvoudig om hiervoor een sluitend schema op te stellen. Maar daarover hoeven de lopers zich uiter aard geen zorgen te maken. Het enige waar zij voor dienen te zorgen is een hoop vertrouwen in zichzelf, goed schoeisel en liefst een getraind lichaam. Want toegegeven, het is geen kleinig heid, 80 km in 20 uur. Het vergt van velen het onderste uit hun kan, maar het is te doen. En achteraf blijft alleen dat geweldige gevoel van voldoening en de saamhorigheid onder de lopers. Iedere i loper wordt gehuldigd als een kam pioen. Zelfs al komt hij/zij als één na laatste op de knieën door de finish, familie en vrienden zullen klaarstaan met bloemen en felicitaties. U wilt zich misschien opgeven? Dat kan uiteraard. De voorinschrijving start l april a.s. en duurt tot 20 mei, a raison van 12.50. Het inschrijfgeld kunt U I overmaken op rek. nr. 23.18.85.21.93 van de Ned. Credietbank t.n.v. Kenne- dymars, waarna U alle informatie, alsmede uw loperskaart krijgt thuisge stuurd. Bent U nog niet helemaal zeker j van uw zaak; o.a. het V.V.V. kan U verder inlichten. De late beslissers kunnen overigens nog op de dag zelf vanaf 18.00 uur terecht. Wij houden U intussen vanzelf- sprekend op de hoogte. ZILVEREN ERE-SPELD VOOR JAC. MARTENS Tijdens de bijeenkomst, aan sluitend aan de jaarvergadering van de Vereniging van Zelfstan dige Ondernemers, werd afscheid genomen van de voormalige bestuursleden Dick van den Munckhof en Jac. Martens. De eerste moest na 4 jaren afhaken, omdat het vergaderschema, in het kader van zijn beroep, hem toch te veel werd. Hij mocht, evenals de heer Martens, uit han den van voorzitter Cor Reijnders een boekwerk in ontvangst ne men. Jac. Martens werd nog eens op bijzondere wijze gehuldigd door de voorzitter van de LOZO, de heer Jooskens. Jac. Marlens heeft 14 jaar als bestuurslid van de VZO gefungeerd en was daar naast afgevaardigde in de STUW de Centrumplancommissie, de Markt-commissie e.d. Als erken telijkheid voor zijn inzet kreeg hij de zilveren ere-speld van de LOZO opgespeld. Als nieuwe bestuursleden wer den voorgesteld de heer Kees Klomp en Piet Jacobs. weekend; wat op 'n donderdagavond zeker niet het geval zou zijn. In feite neemt Venray met 'n vrijdagse koop avond een unieke plaats in. Ook niet nieuw was het o.i. terecht verwijt aan de gemeente, dat het loop circuit voor het winkelende publiek in feite tot de Grotestraat beperkt blijft. Een meer logisch circuit door de Schoolstraat is niet mogelijk geworden omdat men aan de westkant niets mocht bouwen en aan de oostkant woonhuizen werden toegelaten. Mede daardoor zijn er jarenlang ,,open gaten" geweest, die het winkelen in de Schoolstraat niet be vorderd hebben. Alle wensen en kritiek werden zowel door de LOZO als door een vertegen woordiger van het Winkelcentrum ijverig genoteerd. Men zal ongetwijfeld in aller belang pogen de plooien glad te strijken BIJ TWIJFEL NIET INHALEN Op wegen met een snelheidslimiet van 80 km per uur is het percentage doden bij verkeersongevallen ruim driemaal zo hoog als op andere wegen. De 80 km-wegen zijn meestal enkelbaans wegen, waar tegenliggers dus niet van elkaar gescheiden worden door bijvoor beeld een middenberm, en waar men ook te maken heeft met langzaam rij dend verkeer. Inhalen op deze wegen is daardoor statistisch gezien de meest riskante handeling in het verkeer. De ongevallen die daarbij kunnen ontstaan hebben meestal een rampzalige afloop. Door de jubilerende LLTB afdeling Meerlo wordt in het weekeinde van 14 en 15 april een grote expositie gehouden van oude landbouwmachines, werktui gen en foto's. Deze tentoonstelling waarvoor een speciaal comité maanden heeft gewerkt, vormt het hoogtepunt van de festiviteiten rond de 75-jarige Meerlose LLTB-afdeling. De LLTB- Meerlo vormt samen met afdeling Swol- gen-Tienray en Castenray-Oirlo de Sa- weco, die vorig jaar in Oirlo een meng- fabriek in gebruik nam. De expositie vindt plaats in en rond de slothoeve Het Kasteelke te Meerlo. Het Kasteelke dateert van 1619 en maakte oorspronkelijk deel uit van het vroegere kasteel van Meerlo. Deze mo numentale hoeve is een prachtig decor van de historische LLTB-expositie. Op de binnenplaats van Het Kasteelke wor den de oude landbouwmachines en werktuigen tentoongesteld. Maanden lang heeft het organisatie-comité bij de Meerlose landbouwbedrijven gezocht naar deze werktuigen. In de stal van hel kasteel is een grote foto-expositie opgebouwd. Meer dan honderd oude foto's van het dorp Meer lo en de boerenbond. Dankzij de leden van de LI TB zijn veel foto's verzameld onder het motto van „hel vroegere boe renleven". Deze expositie wordt vrijda gavond 13 april om zeven uur geopend. Zaterdag is de expositie van 13.00 tot 22.00 uur en zondag van 11.00 tol 22.00 uur. Het 75-jarig jubileum van de LLTB wordt zondag 8 april 's morgens om 10,00 uur ingezet met een eucharistievie ring in de St. Johannes de Doperkerk te Meerlo. Deze mis wordt opgeluisterd door het gemengd koor Meerlo. Woensdag 11 februari wordt in zaal 't Brugeind de feestavond gehouden voor de leden van de jubilerende afdeling. Tijdens deze feestelijke bijeenkomst zal de algemeen voorzitter van de LLTB, de heer P. van Horen, een feestrede uit spreken. Limburgs bekendste humorist, Pierre Knoops, zal de leden die avond veel lach-stof aanbieden. Het is daarom nuttig stil te staan bij de keuze „Inhalen of niet inhalen" en in het geval men wenst in te halen bij de juiste rijtechniek van deze manoeuvre. Keuze: „Inhalen of niet inhalen" Het eerste wat een bestuurder zich bij een inhaalsituatie dient af te vragen is: „Heeft inhalen wel zin?" Moet men in bepaalde situaties het antwoord op deze vraag schuldig blijven, dan mag men de inhaalma noeuvre niet inzetten, dus: Bij twijfel nooit inhalen! Om bij de keuze „Inhalen of niet in halen" tot een overwogen beslissing te komen, dient men de volgende vijf zaken tijdig en goed te beoordelen. Is dc inhaalmanoeuvre toegestaan? Uiteraard dient een bestuurder die een voertuig wenst in te halen, zich er van le vergewissen of dit niet door ver keersborden of door tekens op het wegdek verboden is. Ook indien een andere bestuurder al begonnen is met u in te halen, is zelf inhalen verboden. Indien beide zaken niet van toepas sing zijn, heeft het zin zich te verdiepen in het nut van zo'n manoeuvre. Het nut van een inhaalmanoeuvre In eerste instantie heeft inhalen slechts nut als men er ook werkelijk iets mee opschiet.Het heeft bijvoorbeeld geen zin te gaan inhalen als men weet, dat bij druk verkeer, méér inhaalma noeuvres zullen moeten volgen. Ook indien men binnen afzienbare tijd van richting zal veranderen, is inhalen zinloos. Mogelijkheid van het afbreken van een reeds ingezette inhaalmanoeuvre Dikwijls is door het veranderen van de situatie ter plekke het plotseling afbreken van een voorgenomen en reeds ingezette inhaalmanoeuvre onafwend baar. Om deze reden is het zeer wenselijk te bekijken tot waar en wanneer een inhaalbeweging nog kan worden afge broken. Bekijk daarbij ook welke „vlucht wegen" men in geval van nood ter beschikking heeft. De afstand tot en de snelheid van de tegenligger Alleen een behoorlijke ervaring in het schatten van afstanden en snelheden van tegenliggers maakt het goed en veilig inhalen mogelijk. Het inschatten van de eigen snelheid is daarbij de basis voor het juist inschatten van de tegen ligger. Zo kan men zich voorstellen dat men op een lange, brede en rechte asfaltweg langzamer denkt te rijden dan men in werkelijkheid doet. Als gevolg daarvan kan men zo'n tegenligger, maar ook het in te halen voertuig faliekant verkeerd inschatten. De weglengte die nodig is voor de inhaalmanoeuvre Indien de bestuurder besluit om in te halen, dient hij zich er van te overtuigen dat zijn voertuig daarbij een snelheid kan bereiken die veel groter is dan die van het in te halen voertuig, zodat de duur van de inhaalmanoeuvre gering blijft. De bestuurder zal dus de weg lengte die nodig is voor de inhaalma noeuvre moeten inschatten. Uiteraard moet de weg over die afstand vrij zijn, zodat men zonder enig gevaar te veroorzaken kan inhalen. Denk daarbij vooral ook aan het verkeer dat uit parkeerhavens, uitritten en zijwegen kan komen. Uit onderstaande tabel kan de weglengte die nodig is voor een inhaal manoeuvre bij een gegeven combinatie van snelheden worden afgelezen. Onderaan zijn de snelheden gegeven van het voertuig dat wordt ingehaald. Verticaal links worden de snelheden van de inhaler aangeduid. De lengte van de inhaalmanoeuvre van een voertuig rijdend met een snelheid van 80 km/uur, die een voor ligger inhaalt welke 60 km/uur rijdt, vindt men door vanuit het getal 80 in de verticale kolom links naar rechts te gaan tot men komt in de kolom boven het getal 60 dat onderaan de tabel staat. Men vindt dan het getal 240 en dat geeft de lengte van de inhaalmanoeuvre in meters aan. De lengte van de inhaalmanoeuvre wordt groter naarmate het snelheidver- schil kleiner is. De getallen in de dik gedrukte blokjes geven de lengte van de inhaalmanoeuvre aan als het snelheïdsverschil slechts 10 km/uur bedraagt. Uit de getallen die direct boven de getallen in de hokjes staap, kan men zien dat de inhaalmanoeuvre veel korter wordt als het snelheidsverschil 20 km/uur in plaats van 10 km/uur is. W. WILLEMSEN Na zich de eerste drie maanden van dit jaar, door het inhalen van achter stallige vrijedagen, te hebben voorbe reid op de periode van het zalige niets-doen, is vrijdag de heer W. Wil- lemsen medewerker van het gemeen telijk archief en beheerder van het mu seum officieel met „de VUT" ge gaan. De in de Gelderse Achterhoek gebo ren en getogen heer Wim Willemsen kwam in 1965 in dienst van de gemeente Venray als medewerker op de afdeling „Interne Zaken". Hij had toen al een loopbaan van ruim twintig jaar bij 's Rijks belastingen achter de rug, in welke funktie hij de gemeente Venray al door en door had leren kennen. Weldra ontdekte, dat hij in dienst van de gemeente zijn grote belangstelling voor alles wat met „historie" te maken heeft, mooi kon combineren met zijn nieuwe job. Geen wonder dan ook, dat de gemeentearchivaris, dr. H. Camps dankbaar gebruik maakte van de kennis van de heer Willemsen. Niet alleen de gemeente-archivaris, maar ook de redaktie van het weekblad Peel en Maas profiteerde van zijn speur werk in het Venrayse archief. In de loop der jaren verschenen van zijn hand di verse publikaties over het Venray van weleer in ons weekblad. We denken b.v. aan een artikelenreeks over de molens, de zouaven, veldwachters etc. Nooit deed de redaktie een vergeefs Oproep op hem wanneer zij iets wilde weten over grote en kleine monumenten in de ge meente, kruisen en kapellen, de ge meentegrenzen en andere gegevens over Venray uit vroeger tijden. Velen hebben in de loop der jaren een beroep gedaan op het fotografische ge heugen en de encyclopedische parate Sinds vorig jaar februari kent Venray een „tafelronde", toen een 5-tal „jon gelui" besloten zich aan te sluiten bij de World Council of Young Men's Service Clubs. Nu, een jaar later is de „club" uitgegroeid tot een volwaardige afdeling van 18 leden, en gaat men a.s. zaterdag 7 april over tot de officiële installatie. De eerste „Round table" werd in 1927 in Engeland opgericht en zou juist voor de oorlog nog naar Nederland zijn overgewaaid. De Duitse bezetting maakte dat echter onmogelijk. Maar, direkt na de oorlog, in 1946 werd in Utrecht dan de eerste Nederlandse Ta felronde opgericht. Venray is nu de 160ste afdeling in Ne derland. SERVICE Zoals de naam Young Men's Service Clubs al zegt, is de doelstelling van deze Tafelronden dienstverlening: intern aan eigen leden door de vriendschapsbanden waar nodig daadwerkelijk te tonen; be grip op te brengen voor de standpunten van anderen; belangstelling te tonen voor andere vakken, beroepen en lief hebberijen enz. Extern, door het finan cieren of uitvoeren van plaatselijke óf landelijke óf internationale projekten. Een voorbeeld daarvan is de grote fi nanciële hulp die de Tafelronden bij de watersnoodramp in 1953 verleenden, kennis van de scheidende functionaris. Scholieren, die b.v. een werkstuk moesten maken over Venray of de Peel hebben hun wetenschap aan de heer Willemsen te danken. Jarenlang, toen iedereen van een vrije zaterdag genoot, was de heer Willemsen in het gemeentehuis te vinden om mensen behulpzaam te zijn bij genealo gisch onderzoek en bij het inzien van het archief waarin hij de weg weet als geen ander. Voordat de gemeente Venray over ging tot het aanstellen van een voorlichtingsambtenaar, hield hij zich al bezig met de gemeentelijke voorlich ting. Vandaar dat vele jaren de heren W. Willemsen en G. Schütte een twee eenheid vormden bij het geven van voorlichting, organiseren van tentoon stellingen en gemeentelijke evenemen ten. De officiële straatnaamgevers binnen het gemeentehuis hebben jarenlang ge profiteerd van zijn kennis van topo niemen en historische achtergronden. De waardevolle adviezen bij de grootste straatnaamgevingsoperatie, het geven van ruim honderd namen in het ruilver- kavelingsgebied Lollebeek in de jaren 1971/1972 mag op zijn conto worden geschreven. Ruim twee jaar geleden werd hij aangesteld als beheerder van het gemeentelijk Geschied- en Oudheidkun dig museum in het Freulekeshuus. Ook in deze funktie kon hij zijn hobby volledig uitleven, waarbij hij dikwijls waarmee men in staat werd gesteld in het dorpje Ouwerkerk op Schouwen- Duiveland een kleuterschool te bouwen en in te richten. In de loop der jaren zijn zo vele pro jekten tot stand gekomen. De Venrayse afdeling speelt reeds met de gedachte ook iets specifieks Venrays in hun aktie- programma op te nemen. Het idee van de Service Clubs is niet nieuw. Vrijwel dezelfde doelstellingen vinden we terug bij bijvoorbeeld de Ro tary Clubs en de Lions Clubs. De Tafel ronden zijn dan ook met hen en nog een viertal andere clubs in een overkoepe lend orgaan geassocieerd. Een van de verschillen met andere Service Clubs is het feit dat bij de Tafelronden de leef tijdgrenzen voor de leden bij 20 en 40 jaar liggen. werd bijgestaan door zijn vrouw. Dank zij het in huis halen van interessante tentoonstellingen heeft hij in de afgelo pen twee jaar meer dan drieduizend bezoekers naar het museum getrokken. Zowel in zijn funktie als medewerker archief als beheerder van het museum heeft de heer Willemsen zich doen kennen ais een integer ambtenaar; als een man die klaars tond voor iedereen en waar jong en oud een beroep op kon doen. Ongetwijfeld zullen velen deze ge meentelijke vraagbaak missen JAN ACHTEN Gelijk met de heer W. Willemsen heeft ook de heer Jan Achten als Vutter de gemeentedienst verlaten. Deze schei dende funktionaris, die het toezicht hield op de kantonniers, is zeker ook geen onbekende in de gemeente. Na ruim acht jaar bij de L.L.T.B. afdeling Heide te hebben gewerkt trad hij in 1964 in gemeentedienst om leiding te geven over een vaste ploeg maaiers en later over de bermmaaiploeg, de kan tonniers en de D.A.C.W.-medewerkers. Uit hoofde van zijn funktie leerde hij het Venrayse buitengebied kennen als geen ander. Er zal wel geen agrariër in het buitengebied zijn die niet op de een of andere wijze met Jan Achten te ma ken heeft gehad, kien als hij was op het schoonhouden van bermsloten. Bij gelegenheid van zijn afscheid werden vele belevenissen uit de gemeen telijke loopbaan van „opzichter Jan" opgehaald. En omdat hij bekend staat als een „buitenmens" boden de medewerkers van de buitendienst hem vijf konijntjes aan opdat hij zich in zijn vrije tijd niet zal vervelen INSTALLATIE De officiële installatie van de „Tafel ronde Venray" heeft men een zeer bij zonder tintje willen verlenen. Zo heeft men alle „Tafelronden" uit de buurt bij dit feest uitgenodigd, maar ook - als I60e Nederlandse afdeling - de 160e af delingen uit andere Europese landen. En als Venrayse afdeling heeft men deze installatie in het teken van de Schaap- scompagneejen gezet, door bijvoor beeld één van de schaapsroutes, van Moskou naar Lille, in beeld te brengen. Burgemeester Defesche zal bij de offi ciële installatie aanwezig zijn. De leden van de „Tafelronde Venray", op bijgaande foto bijeen, zijn: staande: Henk Drabbels, Venray; Gerrit van der Klauw, Venray; Jaap Rij- kema. Horst; Cas van Gemert, Venray; Jeroen Sanders, Grubbenvorst; Peter Cornelissen, Well; Jac Panken, Venray; Frank Nelissen, Venray; Jan Velmans, Baarlo/Venray; Ad de Blaay, Gennep/Venray; Pierre Nijssen, Veu len; knielend: Lau Haegens, Overloon; Ruud van der Reis, Overloon; Ben Jans sen, Venray; Ad Kuipers, Venray; Rob Keyzer, Ysselsleyn; Frank de Ruyter, Venray en Mare Molemans, Venray die niet op de foto staal. WelJce afstand heeft men nodig om ln te halen? snelheid inhaler meter meter meter meter meter meter meter meter 130 9? 112 130 156 195 260 390 780 120 103 120 144 180 240 360 720 110 110 132 165 220 330 660 100 120 150 200 300 600 90 135 180 270 540 80 160 240 480 70 210 420 60 360 50 km/uur 50 snelhe 60 id van 70 let in 80 te hale 90 voert 100 uig 110 120

Peel en Maas | 1984 | | pagina 9