<3 O
Gemeenteraad heeft laatste woord
over begroting 1984
Wensenpakket voor 1984 kost
gemeente f 433.272,—
Volkscredietbank
op 1 januari van
start?
Armoede
maakt
vindingrijk
Commissies
Huursubsidie loopt in Venray in de
miljoenen
De hoofdrolspelers in het begrotingsgebeuren
De begroting
1984 ligt ter
inzage in de
Infotiek van
het raadhuis
Gemeentebegro
ting vergt
maandenlange
voorbereiding
Bezuiniging op
de
straatverlichting
Stijgende woonlasten grote zorg
voor b. en w.
Eind september j.l. werd de ge
meenteraad het huishoudboek van de
gemeente voor het komende jaar aan
geboden.
In dat lijvige boek stat aangegeven
hoeveel de gemeente in het komend jaar
denkt te kunnen ontvangen en wat men
voor dat ontvangen geld allemaal wel
(en niet) zal kunnen doen.
Met passen en meten en het nodige
minnen en plussen zijn de gemeentelijke
rekenmeesters er ingeslaagd een slui
tende begroting te maken, ondanks het
moeilijke gegeven dat de gemeente 't in
1984 met veel minder geld zal moeten
doen dan b.v. enkele jaren geleden.
Men heeft dus - wat men noemt- het
snoeimes danig moeten hanteren.
Daarom is het gemeentelijke huis
houdboek voorzien van een uitvoerige
toelichting, waarin het college verant
woording aflegt voor zijn omvangrijke
bezuinigingsoperatie.
In dat boek staat tevens aangege-
geven welke prioriteiten voor 1984, naar
de mening van het college noodzakelijk
moeten worden uitgevoerd en welke
prioriteiten eventueel naar een later
tijdstip kunnen worden verschoven.
Het verschil tussen de sommen der
cijfers aan inkomsten- en uitgavenkant
van de begroting vormt een financiëel
gat, dat - om een sluitende begroting te
krijgen - op de een of andere manier
moet worden opgevuld. Een
mogelijkheid is dan het verhogen van
de belastingen.
Het college van b. en w. heeft na veel rekenen en schuiven een lijst opgesteld van
uitgaven, die noodzakelijk in 1984 zullen moeten worden gedaan om het voorzie
ningsniveau in Venray, ondanks geldnood, toch enigszins op peil te houden. Aanvan
kelijk resulteerde een lijst van ruim dertig prioriteiten met een jaarlast van bijna vijf
ton. Bij het afwegen van de definitieve prioriteitenlijst hebben b. en w. zich laten lei
den door het beschikbaar zijn van de financiële dekkingsmiddelen.
Het aanvankelijk beschikbare bedrag op jaarbasis van 174.212,— kon door een
financiële meevaller worden verhoogd tot 192.250,—.
Nu alles op een rijtje is geplaatst kan in totaal voor een bedrag van 433.272,
aan, wat men noemt, nieuw beleid worden uitgegeven, welk bedrag wordt gedekt
door reserve-prioriteiten 1984, het algemeen voorzieningenfonds en de begroting
1984.
Op de definitieve lijst van het college, waarover de gemeenteraad tijdens de begro
tingsbehandeling het laatste woord zal moeten spreken, komen de volgende prioritei
ten voor:
VERVANGING BRANDWEERVOERTUIG
(nieuwe trekker manschappen materiaalwagen) 41.761,
INVOERING BASISSUBSIDIE VROUWENORGANISATIES 10.000,—
ACTIVITEITENCENTRUM „FREE WHEELIN"
(uitvoering beheerderswerkzaamheden) 21.000,—
GELUIDSISOLATIE „FREE WHEELIN" 19.710,—
EXTRA SUBSIDIE STUW 71.000,—
VERVANGING SOCIAAL-CULTURELE ACCOMMODATIES
(in verband met behoefte aan meer onderwijsruimten t.b.v.
I.M.B.O. Venray in pand Leunseweg 2, moet vervangende ruimte
worden gezocht voor huidige gebruikers van dit pand) 10.000,—
FAMILIEWERK
(adequate hulp aan probleemgezinnen) 50.000,—
DAKRENOVATIE KLEUTERSCHOOL ST. ANNA 7.826,—
DAKRENOVATIE „DE ESSEL" 32.217,—
VERVANGING C.V.- EN WARMWATERINSTALLATIE
GEBOUW A SPORTPARK „DE WIEËN" 4.095,—
VERVANGING ONDERDELEN MACHINEKAMER ZWEMBAD 4.095,—
HERSTEL MOLEN „NOOIT GEDACHT" MERSELO 4.413,—
RENOVATIE INSTALLATIE TECHNISCHE GEDEELTE
VERWARMINGSSYSTEEM, PLAT DAK EN AANGRENZENDE
PUIEN SCHOUWBURGZAAL VAN CULTUREEL CENTRUM 22.068,—
EERSTE AANZET INRICHTING KLEINSCHALIGE
TERREINEN VOOR VERBLIJFSRECREATIE
(een terrein voor natuurkamperen en een terrein
voor groepskamperen) 9.855,
AANLEG RIJWIELSTALLING HENSENIUSPLEIN 5.217,—
RUILVERKAVELING OVERLOON-MERSELO
(verhoging gemeentelijk kostenaandeel) 23.478,—
DAKRENOVATIE AMBTSWONING BURGEMEESTER 4.045,—
ACHTERSTALLIG ONDERHOUD WEGEN
(aanbrengen van ca. 10.000 m2 deklaag en ca. 20.000 m2
oppervlaktebehandeling ter leniging van ergste nood) 26.087,
ACHTERSTALLIG ONDERHOUD GEBOUWEN 7.355,—
VERVANGING LICHTMASTEN
(i.v.m. verkabeling in buitengebied) 5.484,
VOLUME-ACCRES 1984 GEMEENTEWERKEN 33.000,—
VERKEERSLICHTEN KRUISPUNT NOORDSINGEL-
MA ASHESEWEG-RAADHUISSTRAAT 29.638,-
VOORZIENINGEN KERMISTERREIN OOSTRUM
(elektrische voorzieningen) - 1.971,—
INVOERING GEBOUWENSYSTEEM 4.457,—
TOTALE LASTEN OP JAARBASIS 433.272,—
Sluitpost in het hele verhaal is het uitgangspunt van het college om de onroerend-
goedbelasting voor 1984 met 4te verhogen.
Wat het uiteindelijk allemaal gaat worden maakt de gemeenteraad uit bij het be
handelen van de begroting op 12 en 13 december a.s., nadat de verschillende fracties
op dinsdag 22 november hun algemene beschouwingen op deze begroting hebben ge
houden.
Maar b. en w. kunnen net zoveel
willen of niet willen, het is uiteindelijk de
gemeenteraad die beslist.
In de voorgaande jaren - bij de
algemene beschouwingen - is al duide
lijk gebleken, dat de gemeenteraad, als
hoogste bestuurcollege, niet zonder
meer akkoord is gegaan met de
voorstellen, die achter de bestuurstafel
vandaan kwamen. De raad kwam in
enkele gevallen zelf met een aantal
suggesties om bezuinigingen nie* door te
voeren en op andere punten wèl te
bezuinigen.
En dat allemaal om te proberen de
inwoners van Venray niet te veel de dupe
te laten worden van belastingverho
gingen.
Het finciëele „steekspel" tussen raad
en college van b. en w. speelt zich
voornamelijk af op 12 en 13 december.
Tevoren - dinsdag 22 november -
hebben de verschillende fracties hun
mening over de begroting in hun alge
mene beschouwingen kenbaar gemaakt.
Op 5 december verschijnt dan het
schriftelijke antwoord van het college'
op de onderdelen financiën en prioritei
ten, terwijl de portefeuillehouders
(burgemeester en wethouders) op de
overige onderdelen mondeling hun
antwoord geven in de vergaderingen
van 12 en 13 december.
Op dinsdagavond 13 september zullen
we met z'n allen weten waar we het
komende jaar aan toe zijn.
B. en W. houden er rekening mee, dat
de aansluiting bij de Volkscredietbank
per 1 januari 1984 een feit wordt.
Het gewest Noord Limburg heeft de
taak op zich genomen om in de loop van
1983 een aansluiting bij de volkscrediet
bank Nijmegen te realiseren. De reeds
ver gevorderde contacten met de
Volkscredietbank in Heerlen werden
beëindigd, nadat Heerlen te kennen
had gegeven niet in staat te zijn de
uitvoeringsproblemen van een deelname
van Noord Limburg op korte termijn
op te vangen. Het daarna opgenomen
contact met Nijmegen bood betere mo
gelijkheden. Na overleg met de betrok
ken gemeentebesturen en op wens van
de Volkscredietbank Nijmegen is de ver
dere concretisering aan het gewest over
gedragen.
Dat armoede vindingrijk
maakt, heeft de gemeente Venray
inmiddels op verschillende ter
reinen bewezen. Het inzaaien van
gemeente-eigendommen met
mais, gerst en aardappelen is een
van die vondsten om „geld" te
halen uit braakliggende gronden
in bestemmingsplannen.
Hoewel het nu nog te vroeg is
om over de resultaten van deze
exploitatie te praten, valt uit de
gemeentebegroting op te maken
dat het volgend jaar de gemeen
te weer gaat boeren. De op
brengst wordt zelfs hoger ge
raamd dan in het proefjaar 1983.
Een andere „vondst uit ar
moede" is het gratis laten
hooien van wegbermen door
particulieren.
In het afgelopen jaar werden
niet minder dan 15 aanvragen
ingediend, te zamen voor de
bermen van 46 wegen (gedeel
telijk), voor een totale lengte van
plm. 71 km met een oppervlakte
van rond 15,6 ha. Deze ontwik
keling in Venray wordt o.a. met
belangstelling gevolgd door de
adviesgroep vegetatiebeheer van
ministerie van Landbouw, ge
vormd door promoters van het
alternatieve bermbeheer. Af
hankelijk van de praktijkresulta
ten zal de adviesgroep de
Venrayse ervaringen gebruiken
in haar landelijke voorlichtings
activiteiten.
In de komende dagen worden de
volgende commissievergaderingen ge
houden.
10 oktober 18.00 u.: commissie voor
openbare werken, argrarische zaken en
verkeer.
11 oktober 17.00 u.: commissie voor
onderwijs en cultuur.
12 oktober 17.15 u.: commissie voor
maatschappelijke zorg.
17 oktober 17.15 u.: commissie voor
financiële en economische zaken.
20 oktober 17.30 u.: commissie voor
jeugd sport en recreatie.
24 oktober 17.00 u.: commissie voor
algemene zaken.
In de periode juli 1982 - juli 1983 is ten behoeve van de huurders in de gemeente
Venray zo'n 2Vi miljoen gulden aan huursubsidie uitgegeven. Dit is bijna een miljoen
meer dan in de voorafgaande periode periode '81 - '82, zoals uit onderstaand over
zicht blijkt.
ingediende
aanvragen:
afgewezen: gehonoreerd:
toegekend
bedrag:
1979-1980
1980-1981
1981-1982
1982-1983
989
1175
1301
1681
50
58
44
46
928 919.179,
1117 1.231.052,
1257 1.654.126,—
1535 2.452.906,—
(100 aanvragen nog in behandeling)
Deze stijgende lijn is vooral een gevolg van de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli,
die in 1982 in vele gevallen 10% bedroeg, en de zeer geringe inkomensstijgingen van
de laatste jaren. Bovendien worden er elk jaar weer nieuwe huurwoningen aan het
contingent toegevoegd.
Voor de periode 1983-1984 zullen ongetwijfeld weer meer aanvragen moeten wor
den verwerkt. Van 53% van de woningen van de woningbouwvereniging is de huur
van 1 juli 1983 weer met 10% verhoogd (huurharmonisatie).
Het totaalbedrag dat aan huursubsidie uitgegeven zal worden, zal waarschijnlijk
minder stijgen, omdat ook in de huursubsidieregeling bezuinigd is.
Personen met een inkomen tot 22.500,— krijgen in verhouding zo'n 120,tot
180,— minder subsidie dan in de voorafgaande periode. Vanaf die 22.500,— blijft
de subsidie in verhouding ongeveer gelijk. Ruim 50% van de Vcnraynaren die huur
subsidie ontvangen, hebben een lager (tabel)inkomen dan 22.500,—.
Bpvendien worden met ingang van 1 juli 1983, in geval \an meerdere inkomens op
geteld. Tot deze datum werd het hoogste inkomen als basis genomen en de aldus bere
kende huursubsidie verminderd met een bepaald percentage van het andere inkomen.
Deze door de regering te nemen' maatregelen in de huursubsidie betekenen een
verzwaring van de woonlasten.
Het college van burgemeester en wet
houders, dat in de begroting voor 1984
het beleid voor het komende jaar heeft
uitgestippeld. Zowel in de komende
commissievergaderingen als in de begro
tingsvergaderingen zullen zij hun porte
feuille moeten verdedigen.
Van links naar rechts:
Wethouder H.L.P. Poels-Pctcrs. CDA
Portefeuille: Sociale zaken; samenle
vingsopbouw; gezondheidszorg; bejaar
denzorg; culturele minderheden; werk
lozenzorg en emancipatie.
Wethouder J.A.A. van Oers CDA
loco-burgemeester.
Portefeuille: Onderwijs; volwasse-
Als het hoogste bestuursorgaan van
de gemeente is de gemeenteraad het in
stituut, dat de huishouding van de ge
meente regelt. De gemeenteraad bepaalt
het algemeen beleid en bezit o.m. de be
voegdheid om de begroting vast te stel
len en de verordeningen te maken, die in
Van rechts naar links de fracties
V.V.D., Samenwerking Venray,
P.v.d.A., en de gecombineerde lijsten
PSP, PPR, CPN.
V.V.D.-fractie: L.P.M. Janssen,
fractievoorzitter J.P.M. Houba en
P.J.M. Kienhuis.
Samenwerking Venray: fractievoor
zitter A.F.M. Den Brok en P.W.H.
Theunissen.
P.v.d.A.-fractie: fractievoorzitter
H.M. Kersten en JrH.J. van de Vorle.
PSP, PPR, CPN-fractie: A.C.M.
Cools.
nen-educatie; vrije academie; muziek
school, bibliotheek; sportzaken; cultu
rele zaken; personeelszaken en organi
satie.
Burgemeester mr. H.J.M.DefescheCDA
Portefeuille: Openbare orde en veilig
heid, w.o. markten en kermissen, coör
dinatie milieuzaken, dorps- en wijkra
den; economische aangelegenheden;
werkgelegenheid; handel en mid
denstand; financiën; belastingen en
grondbedrijf.
Gemeentesecretaris J.M. Poels
die volgens de gemeentewet tot taak
heeft de raad, b. en w., de burgemeester
en alle commissies behulpzaam te zijn in
het belang van de gemeente noodzake
lijk zijn. Uit deze, in de gemeentewet
vastgelegde taakomschrijving van de ge
meenteraad, blijkt de belangrijke rol,
die de raad straks krijgt bij het behande
len van de gemeentebegroting 1984.
Het C.D.A. is de grootste fractie in
„Dat de woonlasten voor een zeer
grote groep Nederlanders nauwelijks
meer te dragen zijn, zal een ieder wel
bekend zijn. In vergelijking met het
westen van het land liggen in de
gemeente Venray de huurprijzen nog
betrekkelijk laag. Door de huurharmö-
nisatie zal deze „achterstand"
„achterstand" echter vrij snel worden
ingelopen aldus b. en w. in hun
toelichting op de begroting van 1984
Op landelijk niveau wordt momenteel
veel aandacht besteed aan het woon-
lastenvraagstuk. Algemeen aanvaard is
inmiddels dat voor wat betreft huurwo
ningen (huursubsidie) het'begrip „kale"
huur in de toekomst verlaten moet
worden. Zo defineerde staatssecretaris
Brokx:,,onder woonlasten moeten ook
begrepen worden de direct met het
wonen verbonden kosten zoals die voor
energie, water en gemeentelijke
diensten".
Tot nu toe wordt de huurprijs
alles wat het hun opgedragen bestuur
aangaat.
Wethouder W.A. Claessens CDA
Portefeuille: Openbare werken; ver
keer en vervoer; reiniging; energie
besparing; ruilverkaveling; eigendom
men en grondverwerving; agrarische za
ken en hinderwetszaken.
Wethouder H.P.T. Wlllems PvdA
Portefeuille: Ruimtelijke ordening;
volkshuisvesting; bouw- en woningtoe
zicht; welstandstoezicht; grondexploita
tie beschermingsplannen; stedebouw;
peuterspeelzalen; jeugdwerk en accom
modaties op het terrein van maatschap
pelijke zorg.
de gemeenteraad. Van links naar rechts:
G. Janssen, P.J.H. Driessen, C.G.
Mulders, A.M.L. van Soest, mevr.
E.M.A.A. Hoppenreijs-De Loo, frac
tievoorzitter J.T.M. Poels, A.J.
Broeksteeg, J.A.L. Reintjes, H.L. Pin
gen, G.H. Schols en F.J.P.H. Muijsers.
gerelateerd aan de kwaliteit van de
woning, waarna per individu de te
betalen huur gecorrigeerd wordt via de
huursubsidieregeling. Gestreefd wordt
om binnen afzienbare tijd de woonlas
ten te relateren aan inkomen en
kwaliteit. Dit berust op de doelstelling
dat iemand met een bepaald inkomen
voor een betere woning meer betaalt
dan voor een slechtere; maar ook dat
iemand voor een bepaalde woning meer
betaalt als hij een hoger inkomen geniet
dan iemand voor dezelfde woning met
een lager inkomen moet betalen.
Als andere maatregelen worden tot
slot genoemd: het stoppen van de
huurharmonisatie, verlaging van de
gasprijs en beperking van de overige
woonlasten, goedkopere nieuwbouw.
Uiteraard houdt het Venrayse college
de ontwikkeling nauwlettend in het oog
en zoekt ook zelf naar mogelijkheden
om in Venray de woonlasten te
drukken.
Ieder jaar, zo tegen eind september
worden de gemeenteraad en de burgers
voor het eerst geconfronteerd met het
gemeentelijk huishoudboek voor het
volgend jaar.
Vanaf dat ogenblik af beginnen de
raadsleden en hun achterban iets te
voelen van een koorts, welke te
vergelijken is met de schoonmaakkoorts
van huismoeders zodra in de lente de
mooie dagen aanbreken. Een koorts die
elk jaar terugkomt en waartegen geen
k-ruid gewassen is.
Zo'n begrotingskoorts duurt hooguit
vier maanden met kritieke hoogtepun
ten tussen eind november en half
december.
Ieder nieuw jaar begint bij de
gemeentelijke rekenmeesters met het op
stellen van de uitgangspunten voor het
volgende jaar.
Deze uitgangspunten zijn gebaseerd
op de door de gemeenteraad vastge
stelde meerjarenbegroting voor de
komende jaren.
In maart buigen burgemeester en
wethouders zich voor het eerst over de
beleidsuitgangspunten. Zijn deze een
maal vastgesteld dan worden op deze
basis de conceptbegrotingen opgesteld.
Het college van b. en w. houdt zich
dan bezig met het vaststellen van de
conceptbegroting en de prioriteitenlijst.
Tegen het einde van september
worden de financiële boekwerken aan
de raad aangeboden.
De gemeenteraad begint half oktober
met de behandeling van de begrotingen
met de bijlagen in de verschillende
commissies. Iedere commissie behan
delt dan de onderwerpen van de
begroting, welke van toepassing zijn op
het werkterrein van de commissie.
In de raadsvergadering op de laatste
dinsdag van november zetten de
.voorzitters van de raadsfracties en op
opbepaalde onderdelen van de begro
ting gespecialiseerde raadsleden 'de
sluizen van hun welsprekendheid wa
genwijd los. Zij geven dan hun
algemene beschouwingen op het door
het college voor het komende jaar
uitgestippelde en in geld vertaalde
beleid.
Tijdens twee raadsvergaderingen half
december geven burgemeester en wet
houders antwoord op die algemene
beschouwingen, waarna de gemeente
raad de voorgelegde begroting vaststelt
(met inachtname van de tijdens de
debatten aangebrachte wijzigingen).
Is na urenlang discusiëren de laatste
hamerslag gevallen, dan kunnen de
begrotingen ter goedkeuring door Ge
deputeerde Staten naar Maastricht
worden verzonden
In het kader van de bezuiniging op de
openbare verlichting zijn in Veltum 72
„paddestoeltjes" en 45 hoge lichtmas
ten definitief gedoofd. Inmiddels zijn
de meeste verlichtingsattributen over
geplaatst naar plaatsen elders in de
gemeente, met name naar Landweert en
het buitengebied.
Ook in Venray-West zijn inmiddels
104 „paddestoeltjes en 41 hoge licht
masten gedoofd en zullen geleidelijk
elders in de gemeente worden geplaatst.
Thans wordt een proef voorbereid
voor bezuiniging op de openbare
verlichting in de Oranjebuurt, Venray
Zuid en Burggraaf
fca* v' h