<3 O Gemeenteraad heeft laatste woord over begroting 1984 Wensenpakket voor 1984 kost gemeente f 433.272,— Volkscredietbank op 1 januari van start? Armoede maakt vindingrijk Commissies Huursubsidie loopt in Venray in de miljoenen De hoofdrolspelers in het begrotingsgebeuren De begroting 1984 ligt ter inzage in de Infotiek van het raadhuis Gemeentebegro ting vergt maandenlange voorbereiding Bezuiniging op de straatverlichting Stijgende woonlasten grote zorg voor b. en w. Eind september j.l. werd de ge meenteraad het huishoudboek van de gemeente voor het komende jaar aan geboden. In dat lijvige boek stat aangegeven hoeveel de gemeente in het komend jaar denkt te kunnen ontvangen en wat men voor dat ontvangen geld allemaal wel (en niet) zal kunnen doen. Met passen en meten en het nodige minnen en plussen zijn de gemeentelijke rekenmeesters er ingeslaagd een slui tende begroting te maken, ondanks het moeilijke gegeven dat de gemeente 't in 1984 met veel minder geld zal moeten doen dan b.v. enkele jaren geleden. Men heeft dus - wat men noemt- het snoeimes danig moeten hanteren. Daarom is het gemeentelijke huis houdboek voorzien van een uitvoerige toelichting, waarin het college verant woording aflegt voor zijn omvangrijke bezuinigingsoperatie. In dat boek staat tevens aangege- geven welke prioriteiten voor 1984, naar de mening van het college noodzakelijk moeten worden uitgevoerd en welke prioriteiten eventueel naar een later tijdstip kunnen worden verschoven. Het verschil tussen de sommen der cijfers aan inkomsten- en uitgavenkant van de begroting vormt een financiëel gat, dat - om een sluitende begroting te krijgen - op de een of andere manier moet worden opgevuld. Een mogelijkheid is dan het verhogen van de belastingen. Het college van b. en w. heeft na veel rekenen en schuiven een lijst opgesteld van uitgaven, die noodzakelijk in 1984 zullen moeten worden gedaan om het voorzie ningsniveau in Venray, ondanks geldnood, toch enigszins op peil te houden. Aanvan kelijk resulteerde een lijst van ruim dertig prioriteiten met een jaarlast van bijna vijf ton. Bij het afwegen van de definitieve prioriteitenlijst hebben b. en w. zich laten lei den door het beschikbaar zijn van de financiële dekkingsmiddelen. Het aanvankelijk beschikbare bedrag op jaarbasis van 174.212,— kon door een financiële meevaller worden verhoogd tot 192.250,—. Nu alles op een rijtje is geplaatst kan in totaal voor een bedrag van 433.272, aan, wat men noemt, nieuw beleid worden uitgegeven, welk bedrag wordt gedekt door reserve-prioriteiten 1984, het algemeen voorzieningenfonds en de begroting 1984. Op de definitieve lijst van het college, waarover de gemeenteraad tijdens de begro tingsbehandeling het laatste woord zal moeten spreken, komen de volgende prioritei ten voor: VERVANGING BRANDWEERVOERTUIG (nieuwe trekker manschappen materiaalwagen) 41.761, INVOERING BASISSUBSIDIE VROUWENORGANISATIES 10.000,— ACTIVITEITENCENTRUM „FREE WHEELIN" (uitvoering beheerderswerkzaamheden) 21.000,— GELUIDSISOLATIE „FREE WHEELIN" 19.710,— EXTRA SUBSIDIE STUW 71.000,— VERVANGING SOCIAAL-CULTURELE ACCOMMODATIES (in verband met behoefte aan meer onderwijsruimten t.b.v. I.M.B.O. Venray in pand Leunseweg 2, moet vervangende ruimte worden gezocht voor huidige gebruikers van dit pand) 10.000,— FAMILIEWERK (adequate hulp aan probleemgezinnen) 50.000,— DAKRENOVATIE KLEUTERSCHOOL ST. ANNA 7.826,— DAKRENOVATIE „DE ESSEL" 32.217,— VERVANGING C.V.- EN WARMWATERINSTALLATIE GEBOUW A SPORTPARK „DE WIEËN" 4.095,— VERVANGING ONDERDELEN MACHINEKAMER ZWEMBAD 4.095,— HERSTEL MOLEN „NOOIT GEDACHT" MERSELO 4.413,— RENOVATIE INSTALLATIE TECHNISCHE GEDEELTE VERWARMINGSSYSTEEM, PLAT DAK EN AANGRENZENDE PUIEN SCHOUWBURGZAAL VAN CULTUREEL CENTRUM 22.068,— EERSTE AANZET INRICHTING KLEINSCHALIGE TERREINEN VOOR VERBLIJFSRECREATIE (een terrein voor natuurkamperen en een terrein voor groepskamperen) 9.855, AANLEG RIJWIELSTALLING HENSENIUSPLEIN 5.217,— RUILVERKAVELING OVERLOON-MERSELO (verhoging gemeentelijk kostenaandeel) 23.478,— DAKRENOVATIE AMBTSWONING BURGEMEESTER 4.045,— ACHTERSTALLIG ONDERHOUD WEGEN (aanbrengen van ca. 10.000 m2 deklaag en ca. 20.000 m2 oppervlaktebehandeling ter leniging van ergste nood) 26.087, ACHTERSTALLIG ONDERHOUD GEBOUWEN 7.355,— VERVANGING LICHTMASTEN (i.v.m. verkabeling in buitengebied) 5.484, VOLUME-ACCRES 1984 GEMEENTEWERKEN 33.000,— VERKEERSLICHTEN KRUISPUNT NOORDSINGEL- MA ASHESEWEG-RAADHUISSTRAAT 29.638,- VOORZIENINGEN KERMISTERREIN OOSTRUM (elektrische voorzieningen) - 1.971,— INVOERING GEBOUWENSYSTEEM 4.457,— TOTALE LASTEN OP JAARBASIS 433.272,— Sluitpost in het hele verhaal is het uitgangspunt van het college om de onroerend- goedbelasting voor 1984 met 4te verhogen. Wat het uiteindelijk allemaal gaat worden maakt de gemeenteraad uit bij het be handelen van de begroting op 12 en 13 december a.s., nadat de verschillende fracties op dinsdag 22 november hun algemene beschouwingen op deze begroting hebben ge houden. Maar b. en w. kunnen net zoveel willen of niet willen, het is uiteindelijk de gemeenteraad die beslist. In de voorgaande jaren - bij de algemene beschouwingen - is al duide lijk gebleken, dat de gemeenteraad, als hoogste bestuurcollege, niet zonder meer akkoord is gegaan met de voorstellen, die achter de bestuurstafel vandaan kwamen. De raad kwam in enkele gevallen zelf met een aantal suggesties om bezuinigingen nie* door te voeren en op andere punten wèl te bezuinigen. En dat allemaal om te proberen de inwoners van Venray niet te veel de dupe te laten worden van belastingverho gingen. Het finciëele „steekspel" tussen raad en college van b. en w. speelt zich voornamelijk af op 12 en 13 december. Tevoren - dinsdag 22 november - hebben de verschillende fracties hun mening over de begroting in hun alge mene beschouwingen kenbaar gemaakt. Op 5 december verschijnt dan het schriftelijke antwoord van het college' op de onderdelen financiën en prioritei ten, terwijl de portefeuillehouders (burgemeester en wethouders) op de overige onderdelen mondeling hun antwoord geven in de vergaderingen van 12 en 13 december. Op dinsdagavond 13 september zullen we met z'n allen weten waar we het komende jaar aan toe zijn. B. en W. houden er rekening mee, dat de aansluiting bij de Volkscredietbank per 1 januari 1984 een feit wordt. Het gewest Noord Limburg heeft de taak op zich genomen om in de loop van 1983 een aansluiting bij de volkscrediet bank Nijmegen te realiseren. De reeds ver gevorderde contacten met de Volkscredietbank in Heerlen werden beëindigd, nadat Heerlen te kennen had gegeven niet in staat te zijn de uitvoeringsproblemen van een deelname van Noord Limburg op korte termijn op te vangen. Het daarna opgenomen contact met Nijmegen bood betere mo gelijkheden. Na overleg met de betrok ken gemeentebesturen en op wens van de Volkscredietbank Nijmegen is de ver dere concretisering aan het gewest over gedragen. Dat armoede vindingrijk maakt, heeft de gemeente Venray inmiddels op verschillende ter reinen bewezen. Het inzaaien van gemeente-eigendommen met mais, gerst en aardappelen is een van die vondsten om „geld" te halen uit braakliggende gronden in bestemmingsplannen. Hoewel het nu nog te vroeg is om over de resultaten van deze exploitatie te praten, valt uit de gemeentebegroting op te maken dat het volgend jaar de gemeen te weer gaat boeren. De op brengst wordt zelfs hoger ge raamd dan in het proefjaar 1983. Een andere „vondst uit ar moede" is het gratis laten hooien van wegbermen door particulieren. In het afgelopen jaar werden niet minder dan 15 aanvragen ingediend, te zamen voor de bermen van 46 wegen (gedeel telijk), voor een totale lengte van plm. 71 km met een oppervlakte van rond 15,6 ha. Deze ontwik keling in Venray wordt o.a. met belangstelling gevolgd door de adviesgroep vegetatiebeheer van ministerie van Landbouw, ge vormd door promoters van het alternatieve bermbeheer. Af hankelijk van de praktijkresulta ten zal de adviesgroep de Venrayse ervaringen gebruiken in haar landelijke voorlichtings activiteiten. In de komende dagen worden de volgende commissievergaderingen ge houden. 10 oktober 18.00 u.: commissie voor openbare werken, argrarische zaken en verkeer. 11 oktober 17.00 u.: commissie voor onderwijs en cultuur. 12 oktober 17.15 u.: commissie voor maatschappelijke zorg. 17 oktober 17.15 u.: commissie voor financiële en economische zaken. 20 oktober 17.30 u.: commissie voor jeugd sport en recreatie. 24 oktober 17.00 u.: commissie voor algemene zaken. In de periode juli 1982 - juli 1983 is ten behoeve van de huurders in de gemeente Venray zo'n 2Vi miljoen gulden aan huursubsidie uitgegeven. Dit is bijna een miljoen meer dan in de voorafgaande periode periode '81 - '82, zoals uit onderstaand over zicht blijkt. ingediende aanvragen: afgewezen: gehonoreerd: toegekend bedrag: 1979-1980 1980-1981 1981-1982 1982-1983 989 1175 1301 1681 50 58 44 46 928 919.179, 1117 1.231.052, 1257 1.654.126,— 1535 2.452.906,— (100 aanvragen nog in behandeling) Deze stijgende lijn is vooral een gevolg van de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli, die in 1982 in vele gevallen 10% bedroeg, en de zeer geringe inkomensstijgingen van de laatste jaren. Bovendien worden er elk jaar weer nieuwe huurwoningen aan het contingent toegevoegd. Voor de periode 1983-1984 zullen ongetwijfeld weer meer aanvragen moeten wor den verwerkt. Van 53% van de woningen van de woningbouwvereniging is de huur van 1 juli 1983 weer met 10% verhoogd (huurharmonisatie). Het totaalbedrag dat aan huursubsidie uitgegeven zal worden, zal waarschijnlijk minder stijgen, omdat ook in de huursubsidieregeling bezuinigd is. Personen met een inkomen tot 22.500,— krijgen in verhouding zo'n 120,tot 180,— minder subsidie dan in de voorafgaande periode. Vanaf die 22.500,— blijft de subsidie in verhouding ongeveer gelijk. Ruim 50% van de Vcnraynaren die huur subsidie ontvangen, hebben een lager (tabel)inkomen dan 22.500,—. Bpvendien worden met ingang van 1 juli 1983, in geval \an meerdere inkomens op geteld. Tot deze datum werd het hoogste inkomen als basis genomen en de aldus bere kende huursubsidie verminderd met een bepaald percentage van het andere inkomen. Deze door de regering te nemen' maatregelen in de huursubsidie betekenen een verzwaring van de woonlasten. Het college van burgemeester en wet houders, dat in de begroting voor 1984 het beleid voor het komende jaar heeft uitgestippeld. Zowel in de komende commissievergaderingen als in de begro tingsvergaderingen zullen zij hun porte feuille moeten verdedigen. Van links naar rechts: Wethouder H.L.P. Poels-Pctcrs. CDA Portefeuille: Sociale zaken; samenle vingsopbouw; gezondheidszorg; bejaar denzorg; culturele minderheden; werk lozenzorg en emancipatie. Wethouder J.A.A. van Oers CDA loco-burgemeester. Portefeuille: Onderwijs; volwasse- Als het hoogste bestuursorgaan van de gemeente is de gemeenteraad het in stituut, dat de huishouding van de ge meente regelt. De gemeenteraad bepaalt het algemeen beleid en bezit o.m. de be voegdheid om de begroting vast te stel len en de verordeningen te maken, die in Van rechts naar links de fracties V.V.D., Samenwerking Venray, P.v.d.A., en de gecombineerde lijsten PSP, PPR, CPN. V.V.D.-fractie: L.P.M. Janssen, fractievoorzitter J.P.M. Houba en P.J.M. Kienhuis. Samenwerking Venray: fractievoor zitter A.F.M. Den Brok en P.W.H. Theunissen. P.v.d.A.-fractie: fractievoorzitter H.M. Kersten en JrH.J. van de Vorle. PSP, PPR, CPN-fractie: A.C.M. Cools. nen-educatie; vrije academie; muziek school, bibliotheek; sportzaken; cultu rele zaken; personeelszaken en organi satie. Burgemeester mr. H.J.M.DefescheCDA Portefeuille: Openbare orde en veilig heid, w.o. markten en kermissen, coör dinatie milieuzaken, dorps- en wijkra den; economische aangelegenheden; werkgelegenheid; handel en mid denstand; financiën; belastingen en grondbedrijf. Gemeentesecretaris J.M. Poels die volgens de gemeentewet tot taak heeft de raad, b. en w., de burgemeester en alle commissies behulpzaam te zijn in het belang van de gemeente noodzake lijk zijn. Uit deze, in de gemeentewet vastgelegde taakomschrijving van de ge meenteraad, blijkt de belangrijke rol, die de raad straks krijgt bij het behande len van de gemeentebegroting 1984. Het C.D.A. is de grootste fractie in „Dat de woonlasten voor een zeer grote groep Nederlanders nauwelijks meer te dragen zijn, zal een ieder wel bekend zijn. In vergelijking met het westen van het land liggen in de gemeente Venray de huurprijzen nog betrekkelijk laag. Door de huurharmö- nisatie zal deze „achterstand" „achterstand" echter vrij snel worden ingelopen aldus b. en w. in hun toelichting op de begroting van 1984 Op landelijk niveau wordt momenteel veel aandacht besteed aan het woon- lastenvraagstuk. Algemeen aanvaard is inmiddels dat voor wat betreft huurwo ningen (huursubsidie) het'begrip „kale" huur in de toekomst verlaten moet worden. Zo defineerde staatssecretaris Brokx:,,onder woonlasten moeten ook begrepen worden de direct met het wonen verbonden kosten zoals die voor energie, water en gemeentelijke diensten". Tot nu toe wordt de huurprijs alles wat het hun opgedragen bestuur aangaat. Wethouder W.A. Claessens CDA Portefeuille: Openbare werken; ver keer en vervoer; reiniging; energie besparing; ruilverkaveling; eigendom men en grondverwerving; agrarische za ken en hinderwetszaken. Wethouder H.P.T. Wlllems PvdA Portefeuille: Ruimtelijke ordening; volkshuisvesting; bouw- en woningtoe zicht; welstandstoezicht; grondexploita tie beschermingsplannen; stedebouw; peuterspeelzalen; jeugdwerk en accom modaties op het terrein van maatschap pelijke zorg. de gemeenteraad. Van links naar rechts: G. Janssen, P.J.H. Driessen, C.G. Mulders, A.M.L. van Soest, mevr. E.M.A.A. Hoppenreijs-De Loo, frac tievoorzitter J.T.M. Poels, A.J. Broeksteeg, J.A.L. Reintjes, H.L. Pin gen, G.H. Schols en F.J.P.H. Muijsers. gerelateerd aan de kwaliteit van de woning, waarna per individu de te betalen huur gecorrigeerd wordt via de huursubsidieregeling. Gestreefd wordt om binnen afzienbare tijd de woonlas ten te relateren aan inkomen en kwaliteit. Dit berust op de doelstelling dat iemand met een bepaald inkomen voor een betere woning meer betaalt dan voor een slechtere; maar ook dat iemand voor een bepaalde woning meer betaalt als hij een hoger inkomen geniet dan iemand voor dezelfde woning met een lager inkomen moet betalen. Als andere maatregelen worden tot slot genoemd: het stoppen van de huurharmonisatie, verlaging van de gasprijs en beperking van de overige woonlasten, goedkopere nieuwbouw. Uiteraard houdt het Venrayse college de ontwikkeling nauwlettend in het oog en zoekt ook zelf naar mogelijkheden om in Venray de woonlasten te drukken. Ieder jaar, zo tegen eind september worden de gemeenteraad en de burgers voor het eerst geconfronteerd met het gemeentelijk huishoudboek voor het volgend jaar. Vanaf dat ogenblik af beginnen de raadsleden en hun achterban iets te voelen van een koorts, welke te vergelijken is met de schoonmaakkoorts van huismoeders zodra in de lente de mooie dagen aanbreken. Een koorts die elk jaar terugkomt en waartegen geen k-ruid gewassen is. Zo'n begrotingskoorts duurt hooguit vier maanden met kritieke hoogtepun ten tussen eind november en half december. Ieder nieuw jaar begint bij de gemeentelijke rekenmeesters met het op stellen van de uitgangspunten voor het volgende jaar. Deze uitgangspunten zijn gebaseerd op de door de gemeenteraad vastge stelde meerjarenbegroting voor de komende jaren. In maart buigen burgemeester en wethouders zich voor het eerst over de beleidsuitgangspunten. Zijn deze een maal vastgesteld dan worden op deze basis de conceptbegrotingen opgesteld. Het college van b. en w. houdt zich dan bezig met het vaststellen van de conceptbegroting en de prioriteitenlijst. Tegen het einde van september worden de financiële boekwerken aan de raad aangeboden. De gemeenteraad begint half oktober met de behandeling van de begrotingen met de bijlagen in de verschillende commissies. Iedere commissie behan delt dan de onderwerpen van de begroting, welke van toepassing zijn op het werkterrein van de commissie. In de raadsvergadering op de laatste dinsdag van november zetten de .voorzitters van de raadsfracties en op opbepaalde onderdelen van de begro ting gespecialiseerde raadsleden 'de sluizen van hun welsprekendheid wa genwijd los. Zij geven dan hun algemene beschouwingen op het door het college voor het komende jaar uitgestippelde en in geld vertaalde beleid. Tijdens twee raadsvergaderingen half december geven burgemeester en wet houders antwoord op die algemene beschouwingen, waarna de gemeente raad de voorgelegde begroting vaststelt (met inachtname van de tijdens de debatten aangebrachte wijzigingen). Is na urenlang discusiëren de laatste hamerslag gevallen, dan kunnen de begrotingen ter goedkeuring door Ge deputeerde Staten naar Maastricht worden verzonden In het kader van de bezuiniging op de openbare verlichting zijn in Veltum 72 „paddestoeltjes" en 45 hoge lichtmas ten definitief gedoofd. Inmiddels zijn de meeste verlichtingsattributen over geplaatst naar plaatsen elders in de gemeente, met name naar Landweert en het buitengebied. Ook in Venray-West zijn inmiddels 104 „paddestoeltjes en 41 hoge licht masten gedoofd en zullen geleidelijk elders in de gemeente worden geplaatst. Thans wordt een proef voorbereid voor bezuiniging op de openbare verlichting in de Oranjebuurt, Venray Zuid en Burggraaf fca* v' h

Peel en Maas | 1983 | | pagina 20