GEMEENTEPRAAT
Jaarprogramma
Specifiek Welzijn (1)
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie GA. Schutte, Bureau Voorlichting
Bezuinigingen
troef in welzijns-
programma 1984
GLAS HET
INZAMELEN
WAARD.
HUPIN
DE GLASBAK!
Inspraak jaar
programma
Werkgroep
emancipatiebeleid
Inspraak
verordening
Commissie
Ruimtelijke Or
dening en Volks
huisvesting
Bestemmingsplan
„Centrum"
Bouwvergunning
verleend
Ouderbijdrage
schoolzwemmen
Hinderwet
Collektekalender
oktober 1983
NIEUW!
Snorkelcursus in
Gemeentelijk
combi-zwembad
Hinderwet
Medische gevolgen van een
kernoorlog (4)
VRIJDAG 30
SEPTEMBER 1983 Nr. 39
Het jaarprogramma Specifiek Wei-
rijn I984 is in ontwerp gereed. Dit wel-
zijnsprogramma beschrijft de maatrege
len die de gemeente zich voorstelt te ne
men ter bevordering van hel welzijn van
haar burgers.
Kenmerkend voor deze voorgestelde
maatregelen zijn de verlaging van ge
meentelijke subsidies en de geringe
ruimte voor nieuw beleid.
Het programma is opgedeeld in drie
sektoren, die lesamen aangeduid wor
den met „specifiek welzijn": de sekto-
ren zorg, educatie en recreatie.
De noodzaak tot bezuinigen in de ge
meentelijke uitgaven betekent dat voor
in de diverse sektoren een bezuini-
van gemiddeld 11% op de uilgaven
van 1983 bereikt moest worden.
Bezuinigen kan niet in het wilde weg,
maar moet op basis van afweging en pri
oriteit. Het welzijnsprogramma
1982/1985 geeft hiervoor de uit
gangspunten aan. In het beleid voor
1984 is prioriteit toegekend aan:
uitvoerend werk en akliviteiten;
het vrijwilligerswerk;
de meest kwetsbare groepen.
Verlaging van subsidie of zelfs stop
zetting kan hard aankomen. Maar wel
zijn bestaal niet allen bij de gratie van
een gemeentelijke subsidie of bijdrage.
Belangrijker is wat men zélf wil doen en
bereid is te doen voor dit welzijn. Sa
men werken aan welzijn in Venray.
In dit artikel zullen wij het jaarpro
gramma behandelen. De nadruk zal
hierbij komen te liggen op de in het oog
springende bezuinigingen en de voor
stellen voor nieuwe maatregelen (nieuw
beleid). Voor een gedetaileerd overzicht
van de subsidies en bijdragen, die hel
gemeentebestuur in 1984 wil gaan ver
trekken, verwijzen wij U naar hei jaar
programma, dal ter inzage ligt in de In-
\ot\ek en in de openbare bibliotheek.
EDUCATIE
Allereerst zullen we de sektor Educa
tie behandelen. Binnen deze sektor zijn
ide volgende werksoorten te onderschei
den: Kinderopvang, Jeugd- en jonge
renwerk, Volwassenen-educatie, Eman
cipatie, Cultuur en Opbouwwerk.
De maatregelen en voornemens om
•84 binnen de sektor educatie beper
ken zich in hoofdzaak tot een voortzet
ting c.q. vervolg op reeds bestaande ak
liviteiten. Nieuw mag worden genoemd
het voorstel van het college om de
(„Werkgroep molen Nooit Gedacht" bij
te staan in haar strijd voor het behoud
van de Merselose molen. Deze werk
groep wil via zelfwerkzaamheid het ver-
ral van de molen een halt toeroepen.
Het college is bereid de materiaalkosten
'te subsidiëren. Ook nieuw is de invoe
ring van de basissubsidie voor vrouwe
norganisaties met educatieve en/of
emanciaptieve aktiviteiten. Deze subsi
die is bedoeld ter bekostiging van orga
nisatorische aktiviteiten.
Het bovenwijks jongerencentrum
Free Wheelin heeft de bezuinigingsdans
voor 1984 kunnen ontspringen. Het col
lege stelt zelfs voor om de subsidie aan
dit jongerencentrum te verhogen in ver
band met de beheerskosten.
Veel instellingen, werkzaam in deze
jsektor, zullen bezuinignigsmaatregelen
ervaren via een verlaging of bevriezing
van de subsidie. In enkele gevallen stelt
'het college voor, de subsidiëring stop te
zetten. Zo zal de Werkgroep Filmvor
ming geen subsidie ontvangen evenals
het Oranjecomité voor de organisatie
van kinderfeesten op koninginnedag. B.
en w. stellen verder voor de subsidiering
van de carnavalsverenigingen met in
gang van 1985 stop te zetten.
In het jaarprogramma zijn de educa
tieve en emanciaptieve aktiviteiten voor
1984 nog niet ingevuld. Wel zijn door de
diverse instellingen aanvragen gedaan
voor subsidiëring van hun aktiviteiten in
1984. Voordat het tol een invulling
komst van dit onderdeel uit het jaarpro-
Itamma, zal een hoorzitting worden ge-
louden op 5 oktober a.s. Alle betrok
ken instellingen worden hiervoor apart
uitgenodigd.
ZORG
De tweede sektor die we behandelen,
is de sector zorg. Werksoorten binnen
deze sektor zijn Gezondheidszorg,
Maatschappelijke Dienstverlening, Wel
zijnswerk Ouderen (v/h Bejaarden-
werk), Werklozenzorg, Culturele Min
derheden, Zorg voor Woonwagenbewo
ners en Gehandicaptenbeleid.
Ook binnen deze sektor zijn bijzon
dere activiteiten voor 1984 te signaleren.
Wel wordt voor een gemeente een be
hoorlijke bezuiniging bereikt, dankzij
de nieuwe subsidiëringswijze van het
Regionaal Instituut voor de Maatschap
pelijke Dienstverlening. Hier is sprake
van andere lastenverdeling over de
regio-gemeenten.
Door de provincie is in 1983 een
woonwagenplan opgesteld. Volgens dat
plan dient de gemeente een locatie voor
4 standplaatsen aan te wijzen. Het colle
ge stelt zich voor dit in 1984 te gaan
doen.
Alle reeds gesubsidieerde instellingen,
organisaties of aktiviteiten die binnen
deze sektor vallen blijven in 1984 voor
subsidie in aanmerking komen.
De Werkgroep Toegankelijkheid zal
komend jaar voor het eerst subsidie ont
vangen. Deze werkgroep, samengesteld
uit belanhcbbenden, houdt zich onder
ander bezich met de toegankelijkheid
van (openbare) gebouwen. Sinds kort is
de naam van werkgroep veranderd in
Werkgroep Gehandicpatenbelangen.
RECREATIE
Tot deze sektor behoren de werksoor
ten Sport en Recreatie en Toerisme. De
situatie met betrekking tot de voorgeno
men maatregelen en aktiviteiten 1984
ten aanzien van het sport-gebeuren laat
zich typeren met „stilte voor de storm".
Immers, nog dit jaar zal het behoefte-
nonderzoek worden afgerond.
De resultaten zullen in 1984 worden
vertaald naar bijstellingen van het be
leid. Toeristisch gezien wil het college
steviger aan de weg gaan timmeren. Dit
zal vooral gebeuren in samenwerking
met de plaatselijke VVV.
Om een goed funktioneren van deze
laatste mogelijk te maken wordt voor
gesteld de subsidie te verhogen....
ACCOMMODATIES
Naast de drie hoofdstukken voor de
sektoren bevat het jaarprogramma nog
een vierde waarin de sociaal-culturele en
sportaccommodaties worden bespro
ken.
Voor beide groepen van accommoda
ties geldt dat in 1984 geen nieuwbouw
wordt gestart. Met de realisering van het
wijkcentrum Landweert zal in 1985
worden begonnen. Wel wordt voor
gesteld de geiuisisolalie van Free Whee
lin te verbeteren.
Op de sportaccommodaties zal in
1984 worden bezuinigd. Welke verdere
maatregelen ten aanzien van deze ac
commodaties nodig zullen zijn, zal o.m.
afhangen van het reeds genoemde be-
hoeftenonderzoek voor de sport.
Voor het jaarprogramma Spe
cifiek Welzijn geldt een inspraak
periode, die loopt tot 15 oktober
1983.
Het jaarprogramma ligt ter in
zage in de Infotiek van het raad
huis en in de openbare biblio
theek. Een exemplaar van het
programma is verkrijgbaar legen
betaling van vijf gulden bij de af
deling sociaal-culturele en maat
schappelijke zaken van de ge
meente. Gedurende de inspraak
periode kan schriftelijk worden
gereageerd op de voorstellen zo
als het college die doet in het
jaarprogramma.
Reakties kunnen worden ge
richt aan het college van burge
meester en wethouders.
Op maandag 3 oktober begint om
13.30 uur in kamer k. 19 van het raad
huis een openbare vergadering van de
werkgroep emancipatiebeleid. Ge
spreksonderwerp is het onderwijs.
In deze rubriek is op 9 september jl.
uitgebreid aandacht besleed aan de
ontwerp-inspraakverordening van de
gemeente. Tot 14 oktober a.s. is het mo
gelijk om schriftelijk op deze onlwerp-
verodening te reageren. Reakties moe
ten worden gezonden aan b. en w.
Een exemplaar van de verordening is
verkrijgbaar bij het bureau voorlichting
en inspraak.
Donderdag 6 oktober a.s. wordt om
17.30 uur in kamer 127 van het raadhuis
een openbare vergadering van de com
missie voor de ruimtelijke ordening en
volkshuisvesting gehouden.
De agenda vermeldt de volgende on
derwerpen:
De nota van aanbieding behoren
de bij de gemeentebegroting 1984. Be
handeld zullen worden de voor deze
commissie van belang zijnde hoofdstuk
ken.
De gemeentelijke reaktie op het
ontwerp Gewestelijk Struktuurplan. In
april van dit jaar is door de Gewestraad
een ontwerp-struktuurplan voor het ge
west Noord Limburg vastgesteld. Hel
college stelt voor om op een aantal za
ken uit dit ontwerp te reageren, met na
me op de berekening van de woningbe
hoefte voor de kernen en op de om
schrijving van het begrip „autoch
toon".
In het ontwerpplan is een rekenmodel
opgenomen voor de bepaling van de wo
ningbehoefte op de dorpen. Volgens het
plan is dit model alleen bruikbaar om
een indicatie te krijgen van die behoefte.
Toch zal bij de toekomstige verdeling
door het gewest van de woningwet en
premiewoningen over de dorpen, van
dit model gebruikt worden gemaakt.
in dat model wordt rekening gehou
den met een 25%-aftrek op de woning
behoefte voor overheveling (concentra
tie) van woningen in de plaatsen Venray
en Venlo. Hierbij wordt ervan uitge
gaan dat, in de praktijk, meer mensen
een dorp verlaten dan er binnenkomen
(b.v. via verhuizing). Dat klopt gemid
deld gezien, maar wisselt sterk van dorp
tot dorp en van jaar tot jaar.
Zo'n vaste aftrek van 25% bij voor
baat kan dus strijdig zijn met één van de
hoofddoelstellingen van hel plan „bou
wen voor de eigen mensen".
De enige juiste verdeelsleutel voor de
toedeling van de woningcontingenten is
er een, die gebaseerd is op werkelijke
woningbehoefte in de dorpen. Deze zal
regelmatig moeten worden gepeild, al
dus het college. Mochten de resultaten
van een beleid, gebaseerd op de werke
lijke woningbehoefte, niet of onvol
doende aan de doelstelling van concen
tratie van de woningbouw in de grote
kernen bijdragen, dan kan alsnog inge
grepen worden. Het college wijst in dit
verband op de Venrayse situatie, waar
wordt ingespeeld op de autochtone wo
ningbehoefte en er toch sprake is van
een concentratie van de woningbouw in
de hoofdkern.
Voor dit autochlonenbeleid is het ook
van belang dat het begrip „autoch
toon" duidelijk afgebakend is. Voor de
toetsing van gegadigden voor een huur-
of koopwoning is dit essentieel. Het col
lege is van mening dat het „economisch
gebonden zijn" niet per definitie bete
kent dat een woning in de huur- of pre
miesfeer beschikbaar zou moeten zijn,
maar dat bij het verkrijgen van een
funktie in een dorp de noodzaak van
wonen ter plaatse nog moet worden
aangetoond.
Zwart-wit gesteld: voor een pastoor
zal gelden dat het wonen in het dorp
(van zijn parochie) noodzaak is, terwijl
dit voor een bank-employe niet per defi
nitie het geval is. Overigens is het college
van mening dat het autochtoniteitsprin-
cipe nauwgezet moet worden toegepast.
Verder vermeldt de agenda:
Het bouwplan tot uitbreiding van
de showroom van autobedrijf van Ha
ren B.V.
Het verzoek van J. Custer te Ame
rica tot het oprichten van een agrarisch
bedrijf aan de Roffert.
Het verzoek van de Maatschap
van de Mortel tot vergroten van een
agrarisch bouwblok tot 2 ha. t.b.v. kas
senbouw.
Het nemen van een voorberei-
dingsbesluit voor een gedeelte van Vel-
tum II, t.v.b. de oprichting van een
draagmast van een centrale antenne
inrichting.
De burgemeester van Venray maakt
ter voldoening aan het bepaalde in arti
kel 28, lid 6, van de Wet op de Ruimte
lijke Ordening bekend, dat met ingang
van 3 oktober 1983 gedurende één
maand bij de afdeling ruimtelijke orde-
nig, kamer 202 van het gemeentehuis,
voor een ieder ter inzage ligt het besluit
van gedeputeerde staten van Limburg
van 13 september 1983, le afdeling nr.
BL 23347, waarbij, behoudens aan arti
kel 1, onder F, van de van het plan deel
uitmakende gebruiksvoorschriften,
goedkeuring is verleend aan het besluit
van de raad dezer gemeente van 10 au
gustus 1982, nr. R. 1156 tot hernieuwde
vaststelling van de tweede herziening
van het bestemmingsplan „Centrum"
alsmede tot intrekking van de bij het
raadsbesluit van 8 juli 1980, nr. R 641,
vastgestelde tweede herziening van het
bestemmingsplan „Centrum";
naast de gemeenteraad en de inspec
teur van de ruimtelijke ordening, kun
nen zij die zich tijdig met bezwaren zo
wel tot de gemeenteraad als tot gedepu
teerde stalen hebben gewend, binnen
bovengenoemde termijn beroep instel
len bij de Kroon;
gelijke bevoegdheid komt toe aan een
ieder, die bezwaren heeft tegen de ont
houding van goedkeuring door gedepu
teerde stalen.
Venray, 30 september
Burgemeester en wethouders van
Venray hebben in hun vergadering van
28 september 1983 voor de onderstaan
de bouwplannen bouwvergunning ver
leend. Zij, die menen door de afgifte
van een van deze vergunningen
rechtstreeks in hun belang te zijn getrof
fen, kunnen op grond van het bepaalde
in artikel 7, lid 2, juncto artikel 13 van
de Wel A.R.O.B. daartegen bij het col
lege van burgemeester en wethouders
van Venray een gemotiveerd bezwaar
schrift indienen en wel binnen 30 dagen
na de dag, waarop de bewuste vergun
ning is verzonden of uitgereikt. Voordat
U een bezwaarschrift indient, is het dan
ook raadzaam te informeren of verzen
ding of uitreiking van die vergunning
heeft plaatsgevonden. Nadere inlichtin
gen kunnen worden ingewonnen bij het
bureau ruimtelijke ordening en bouwza
ken, kamer 201 van het raadhuis, tel.
83838, toestel 354.
het plaatsen van een noodschool-
gebouw aan de Kard. v. Rossumstraat,
t.n.v. Vereniging voor Voortgezet On
derwijs;
het uitbreiden van de werkplaats
aan de Geijsterseweg 9, t.n.v. Gebr.
Versleijen;
het verbouwen van de varkensstal
aan de Roffert 1, t.n.v. J.A.P.M. Cre-
mers;
het verbouwen van de woning aan
de Loobeek 5, t.n.v. M.H.M. Wismans;
het maken van een fietsenberging
aan de van Megenstraat 32, t.n.v. P.H.
Koonings;
het bouwen van 17 woningen aan
de Kaltestaart Landweert, t.n.v. Bouw
bedrijf Teunissen b.v.;
Het bouwen van 24 woningen aan
de Jofferspas Oostrum, t.n.v. woning
bouwvereniging Noord-Limburg;
het bouwen van 18 EG woningen
en 8 bejaarden woningen in Leunen aan
de Vicarieweg, de Hooipas en de Wei
pas, t.n.v. woningbouwvereniging
Noord-Limburg.
Venray, 30 september 1983.
De burgemeester van Venray,
mr. H.J.M. Defesche.
Evenals in 1982 zal ook dit jaar een
bijdrage in de kosten van het school
zwemmen worden gevraagd aan de ou
ders van deelnemende kinderen. De ou
derbijdrage is ingevoerd als een kleine
tegemoetkoming in de totale kosten die
de gemeente moet maken om het
schoolzwemmen mogelijk te laten zijn.
De gemeente is nl. niet verplicht het
schoolzwemmen te verzorgen. Volstaan
kan worden met het verzorgen van twee
gymlessen per week, waaraan bedui
dend minder kosten verbonden zijn.
De ouderbijdrage bedraagt voor het
schooljaar 1983-1984 ƒ40,— en kan in
twee termijnen van twintig gulden elk
worden voldaan. Deze week is aan de
kinderen een acceptgirokaart meegege
ven, waarmee het eerste gedeelte van de
bijdrage kan worden betaald.
In een drietal afleveringen hebben we
aandacht geschonken aan het in juni jl.
in Amsterdam gehouden congres van
artsen ter preventie van een kernoorlog.
Wij mochten hierbij gebruik maken van
een verslag, dat dokter A.L. Kroft hier
van gemaakt heeft. Hij nam als gedele
geerde voor Nederland aan dit congres
deel.
In de vorige afleveringen werd aan
dacht geschonken aan hetgeen inleiders
uit het oostblok, de westerse landen en
de landen van de derde wereld te vertel
len hadden over hun zienswijze op het
gebruik van nucleaire wapens.
„Sinds we het atoomtijdperk zijn bin
nengegaan is ons zedelijk gedrag funda
menteel veranderd", was een harde
konstatering van een van de deelnemers.
Even hard en waar als de opmerking,
dat een kernoorlog gelijk staat met ato
maire misdaad.
Na de inleidingen werden er werk
groepen geformeerd, waarin door de
deelnemende artsen belangrijke dingen
werden gezegd, die wij onze lezers
beslist niet willen onthouden. Het zijn
stellingen van medici, die een diepgaan
de studie hebben gemaakt van alles wat
met een kernoorlog te maken heeft.
Stellingen en uitspraken, die ons allen
ter harte (moeten) gaan.
In de werkgroepen werden verschil
lende thema's behandeld, zoals het ef
fect van de nucleaire bedreiging op kin
deren, de socio-economische effecten
van de bewapeningswedloop op de ge
zondheid, de fouten in het nemen van
beslissingen onder stress (zowel techni
sche als menselijke fouten), interakties
van dokters met het publiek en de me
dia, het effect op langere termijn voor
de overlevenden en het morele probleem
waarvoor artsen zich geplaatst zien
t.a.v. kernwapens.
ARTSENEED
In een van de werkgroepen waaraan
de Venrayse psychiater A.L. Kroft deel
nam, werd de vraag gesteld of aan de
eed, die artsen afleggen bij de uitreiking
van een artsendiploma, niet een stuk
zou moeten worden toegevoegd betrek
king hebbende op de kernbewapening.
De tekst zou moeten luiden:Als arts in
de 20e eeuw ben ik er mij van bewust
dat mijn beroep door het bestaan van de
kernwapens tegenover een opdracht van
ongekende omvang staal en dat een ker
noorlog de laatste epidemie voor de
mensheid zou betekenen. Ik zal met al
Kennisgeving bekendmaking aanvraag
Burgemeester en wethouders van
Venray, gelet op art. 12 van de Wet al
gemene bepalingen milieuhygiëne; ma
ken bekend:
dat op 2 september 1983 bij hen
een aanvraag is ingekomen van BP
Handel Maatschappij Nederland B.V.,
Frederiksplein 42 te Amsterdam, voor
een vergunning ingevolge de Hinderwet
voor het uitbreiden en wijzigen van een
motorbrandstoffenverkooppunt, gele
gen aan de Leunseweg 47a te Venray.
De aanvragen en andere ter zake zijn
de stukken liggen in het raadhuis, ka
mer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter
inzage en wel tot 30 oktober 1983, elke
werkdag van 9.00 tot 12.00 uur;
Na deze datum, tot het einde van de
termijn waarbinnen beroep lean worden
ingesteld tegen de beschikking op de
aanvraag, eveneens elke werkdag van
9.00 tot 12.00 uur. Desgewenst kan al
daar een mondelinge toelichting op de
stukken worden verkregen.
De betreffende stukken kunnen tot
bovengenoemde datum ook nog elke
donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor
den ingezien (na telefonische afspraak).
Gemotiveerde bezwaren kunnen tot
bovengenoemde datum schriftelijk bij
ons college worden ingebracht.
Degene, die een bezwaarschrift in
dient, kan verzoeken zijn persoonlijke
gegevens niet bekend te maken.
Indien daarom telefonisch wordt ver
zocht, (afd. openbare orde en veilig
heid, telefoon 04780-83838, toestel 151),
kunnen tot één week voor bovenge
noemde datum mondeling bezwaren
worden ingebracht, waarbij dan tevens
gelegenheid wordt gegeven tot een ge-
dachtenwisseling over de aanvraag tus
sen het bevoegd gezag, de aanvrager en
de overige aanwezigen.
Zij vestigen er tenslotte de aandacht
op, dat degenen, die bezwaren hebben
ingebracht op de wijze als bovenom
schreven en een ieder die aantoont dat
hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is
geweest in de gelegenheid zullen worden
gesteld bezwaren tegen de ontwerp
beschikking in te dienen.
Venray, 30 september 1983
Burgemeester en wethouders
voornoemd, namens dezen, het
hoofd van algemene zaken en kabinet
A.L.G. Janssen.
Van 10 t.m. 16 oktober, Landelijk
Collectebureau Geestelijk Gehandicap
ten (landelijke aktie).
Op 22 oktober Jeugdopvang Drum-
en Showband Venray (plaatselijke aktie
i.h.k.v. het jeugdcollektewezen).
Van 31 oktober t.m. 6 november Na
tionaal Jeugd Fonds (landelijke aktie).
Alleen voor deze akties is een collek-
tevergunning verleend.
Collek teren buiten de aangegeven pe
riode is niet toegestaan. Collektanten en
collektrices moeten het legitimatiebe
wijs zichtbaar dragen.
Aanvangsleeftijd: vanaf 8 jaar, in bezit van B-diploma.
Cursusduur: 18 lessen, op zaterdag van 12.00 tot 13.00 uur.
Kosten: 77,50 incl. entree.
Inschrijven: aan de kassa van het zwembad van maandag t.m. vrijdag van
16.00 tot 18.00 uur.
Uitrusting: duikbrillen, snorkel, zwemvliezen zijn voorradig in het zwembad
en behoeven NIET te worden aangeschaft.
Doelstelling: voorbereiding op het beoefenen van de onderwatersport en het
opleiden voor één van de snorkel diploma's, uitgegeven door de N.O.B., de
Nederlandse Onderwatersport Bond.
Start: 15 oktober in het gemeentelijk combi-bad.
Kennisgeving bekendmaking
beschikking
Burgemeester en wethouders van
Venray, gelet op artikel 31 van de Wet
algemene bepalingen milieuhygiëne;
maken bekend, dat door hen, onder
voorwaarden om gevaar, schade of hin
der voor de omgeving te ondervangen,
op 14 september 1983 vergunning is ver
leend ingevolge de Hinderwet naar aan
leiding van de aanvraag van:
P. Ermens, Twistweg 15 te
Vredepeel-Venray, voor het oprichten,
in werking brengen en in werking hou
den van een varkensmesterij en rund
veehouderij, waarbij mest en meststof
fen worden opgeslagen, gelegen aan de
Twistweg 15 te Vredepeel.
Dat op 21 september naar aanleiding
van de aanvraag van:
Agrarisch Bedrijf Houbensteyn,
Ysselsteynseweg 69 te Ysselsteyn-
Venray, voor een vergunning ingevolge
de Hinderwet, voor het ex art. 6a,
uitbreiden/wijzigen van een varkens-
fokkerij, waarbij mest en meststoffen
worden opgeslagen, gelegen aan de
Rouwkuilenweg 3a te Ysselsteyn-
Venray, vergunning is verleend voor het
aanwezig hebben van in totaal 1200 zeu
gen, en voor het overige is geweigerd.
Dat op 21 september 1983 vergunning
is verleend ingevolge de Hinderwet naar
aanleiding van de aanvraag van:
A. Wismans, Timmermannsweg
64 te Ysselsteyn-Venray, voor het uit
breiden en wijzigen van een var
kensmesterij en -fokkerij, waarbij mest
en meststoffen worden opgeslagen, ge
legen aan de Timmermannsweg 64 te
Ysselsteyn,
H.A. Arts, Haag 16 te Merselo-
Venray, voor het oprichten, in werking
brengen en in werking houden van een
varkensmesterij, waarbij mest en
meststoffen worden opgeslagen en waar
propaan word' gebruikt, gelegen aan de
Kempkensberg (ongenummerd) te Ys
selsteyn.
mijn vermogen werken aan de preventie
van een kernoorlog".
Er werd een aanbeveling gedaan aan
alle artsenorganisaties in de verschillen
de landen om deze of een dergelijke
aanvulling op de eed van Hypocrates
over te nemen.
CIVIELE VERDEDIGING
Een tweede probleem dat in de werk
groep werd behandeld was het probleem
van de civiele verdediging. De civiele
verdediging is het geheel aan niet-
militaire maatregelen, dat erop gericht is
de samenleving in geval van oorlog of
omstandigheden daarmee verband hou
dend voort te zetten en in stand te hou
den. De civiele verdediging omvat een
groot aantal maatregelen met als doel
bescherming en verzorging van de be
volking, voortzetting van het bestuur,
instandhouding van het maatschappelij
ke en economische leven. Ten aanzien
van de bescherming van de bevolking is
een groot aantal maatregelen getroffen.
Een van deze maatregelen is de zoge
naamde noodwet geneeskundigen.
Overeenkomstige maatregelen zijn ook
in andere landen getroffen. Op grond
van deze noodwet geneeskundigen wer
den in oktober 1980 alle artsen, tandart
sen, apothekers en vroedvrouwen ver
plicht zich te laten registreren, zodat zij
in geval van oorlog zouden kunnen wor
den ingezet bij de civiele verdediging.
Een aantal artsen heeft zich uit princi
piële overwegingen hiervoor niet laten
inschrijven.
1Sommige artsen vinden dat door het
nemen van deze maatregelen ten aan
zien van artsen ten onrechte de in
druk gewekt wordt dat zij bij een
atoomoorlog geneeskundige zorg
kunnen verlenen. Ze zijn ervan over
tuigd dat dit niet kan en dat het wek
ken van de illusie dat het wél kan ge
vaarlijk is en een kernoorlog nader
bij kan brengen.
2. Sommige artsen menen, na kennis
genomen le hebben van de toestan
den op medisch gebied na het vallen
van de atoombom in Hiroshima en
Nagasaky en in de wetenschap dat
het arsenaal van kernwapens dat mo
menteel in de werled ligt opgeslagen
8 miljoen maal de explosieve kracht
van de bom op Hiroshima overtreft,
dat het onmogelijk is gedurende en
na een kernoorlog medische hulp te
verlenen. Het lijkt hen dan ook zin
loos aktiviteiten te ontplooien voor
een hulpplan dat toch niet gereali
seerd kan worden. De aandacht en
moeite die daaraan besteed wordt
kunnen beter aan preventie worden
besteed.
3. Andere artsen menen dat artsen in
een tijd van atoomoorlog door een
plan van civiele verdediging in een
ontzettende gewetensnood kunnen
worden geplaatst omdat ze gedwon
gen kunnen worden dingen te doen
of na te laten die niet stroken met
hun morele inzichten. Een veel ge
noemd probleem daarbij is de z.g.
triage, het bij een grote ramp uit
moeten maken welke slachtoffers
wel en welke slachtoffers niet gehol
pen dienen te worden.
4. Een aantal artsen is de mening toe
gedaan dat de civiele verdediging te
veel vanuit de militaire hoek wordt
georganiseerd en niet op de eerste
plaats de belangen van de burgerbe
volking op het oog heeft, doch er
meer op gericht is om b.v. de voor
tzetting van de oorlog mogelijk te
maken. Zij willen hiertoe niet inge
schakeld worden. Het waren vooral
de vertegenwoordigers uit Finland
die hierover een uitgesproken me
ning hadden. -»
AMERIKAANSE BISSCHOPPEN
Tenslotte werd gesproken over de
morele toelaatbaarheid van het gebruik
van atoomwapens. Hierbij werd veel
verwezen naar en gesteund op de pasto
rale brief van de Amerikaanse R.K. Bis
schoppen over oorlog en vrede, die pas
is uitgekomen.
Een van de opstellers van deze brief.
Mgr. Mahoney uit Californië, was hier
bij aanwezig.
Voordat lot bespreking van deze brief
werd overgegaan werd door een van de
aanwezigen opgemerkt dat eigenlijk het
op de gedachte komen oni een heel volk
uil te moorden volslagen immoreel is,
laat staan medewerking verlenen aan
het tot stand brengen van middelen die
De beschikkingen en alle ter zake
zijnde stukken liggen in het raadhuis,
kamer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray,
ter inzage en wel van 30 september 1983
tot 30 oktober 1983 elke werkdag van
9.00 tot 12.00 uur.
De betreffende stukken kunnen gedu
rende bovengenoemde periode ook nog
elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur
worden ingezien (na telefonische af
spraak).
Ingevolge artikel 44, tweede lid, van
de Wet algemene bepalingen milieuhy
giëne staat tot 30 oktober 1983 beroep
open bij de Kroon voor:
a. de aanvrager;
b. de betrokken adviseurs;
c. degenen, die overeenkomstig artikel
20, 21 of 22, tweede lid, of 28, eerste
lid, onder c, van de Wet algemene
bepalingen milieuhygyëne bezwaren
hebben ingebracht;
d. enige andere belangehebbende, die
aantoont dal hij redelijkerwijs niet
in staat is geweest overeenkomstig
artikel 20, 21 of 22, tweede lid, of
28, eerste lid, onder c, van de Wei al
gemene bepalingen milieuhygiëne
bezwaren in te brengen.
De beschikking wordt na afloop van
de beroepstermijn van kracht tenzij
voor deze datum beroep is ingesteld en
met toepassing van artikel 60a van de
Wet op de Raad van State een verzoek
wordt gedaan tot schorsing van de be
schikking dan wel tot het treffen van
een voorlopige voorziening.
Het beroepschrift moet worden gericht
aan Hare Majesteit de Koningin en wor
den gezonden aan de Raad van State,
afdeling voor de geschillen van bestuur,
Binnenhof 1, 2513 AA 's-Gravenhage.
Het verzoek tot schorsing of een
voorlopige voorziening moet worden
gericht aan de voorzitter van de afdeling
voor de geschillen van bestuur van de
Raad van State.
De beschikking wordt niet van kracht
voordat op dat verzoek is beslist.
Venray, 30 september 1983.
Burgemeester en wethouders
voornoemd, namens dezen, het
hoofd van algemene zaken en kabinet
A.L.G. Janssen.
zo'n volkerenmoord mogelijk maken.
Sinds we het atoomtijdperk zijn bin
nengegaan is ons zedelijk gedrag funda
menteel veranderd", zo wordt gesteld.
De Amerikaanse bisschoppen stellen
ten eerste, dat het gebruik van atoom
wapens vooral voor burgerdoelen onge
oorloofd is. Ten tweede dat niemand
het initiatief mag nemen tot een nucleai
re oorlog en ten derde dat ook het voe
ren van een beperkte atoomoorlog im
moreel is omdat er wel een theoretisch
verschil is tussen een beperkte nucleaire
uitwisseling en een volledige atoomoor
log op totale vernietiging gericht, doch
dat dit verschil in de praktijk zeer waar
schijnlijk niet gerealiseerd zal kunnen
worden.
Bovendien worden hiermee de gren
zen tussen een atoomoorlog en een con
ventionele oorlog vervaagd.
Ook het in voorraad hebben van
atoomwapens als afschrikking wordt
door de Amerikaanse bisschoppen afge
wezen in de vorm waarin het nu door de
grote mogendheden wordt gedaan.
Ze zijn tegen:
1. Voorstellen die de nucleaire drempel
verlagen en het verschil tussen een
nucleaire oorlog en een conventione
le oorlog vervagen.
2. De bereidheid strategische plannen te
koesteren die de beperkte funktie
van afschrikking te boven gaan.
Naar de mening van de Amerikaanse
bisschoppen is het handhaven van nu
cleaire wapens als afschrikking alleen
maar geoorloofd als fase in een ontwik
keling die voert tot vermindering van
kernwapens.
Ze zijn daarom vóór:
1. Onmiddelijke bilaterale te verifiëren
verdragen die het ontwikkelen,
lesten of produceren van nieuwe
atoomwapens doen ophouden.
2. Ze steunen onmiddelijke bilaterale
vergaande bezuinigingen in de arse
nalen van beide grootmachten (de
z.g. deep cuts).
3. Verwijdering van alle korte-afstand
atoomwapens.
4. Verwijdering van alle kernwapens
die gemakkelijk getroffen kunnen
worden in een vroeg stadium van de
oorlog, omdat men dan gedwongen
wordt deze wapens snel te gebruiken.
,,/n hel algemeen vond de brief van
de Amerikaanse bisschoppen in de
werkgroep veel bijval", aldus dr. Kroft.
(slot volgt)