GEMEENTEPRAAT Ontwerp-iospraakverordening NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie. G.A. Schütte, Bureau Voorlichting MEDISCHE GEVOLGEN VAN EEN KERNOORLOG Bouwvergunning verleend Bouwvergunning aangevraagd Vredesbe- wustwording Kermis Oostrum Verklaring van geen bezwaar Hinderwet Geluidshinder in plan Burggraaf Commissie Jeugd sport en recreatie Sinds korl is dokier A.L. Kroft lid >an de in 1969 opgerichte Nederlandse Vereni ging voor Medische Polemologie (NVMP). De oprichters meenden, dat artsen een bijzonder bijdrage zouden kunnen leveren aan de polemologie, dat wil zeggen de we tenschap, die oorlog tot haar object heeft. Zij bestudeert niet alleen hoe oorlogen ont staan, hoe ze worden gevoerd en wat de gevolgen er van zijn, doch probeert in de eerste plaats ook te onderzoeken hoe oorlogen voorkomen zouden kunnen worden. Bij de oprichting van de NVMP werd de volgende verklaring uitgegeven: „De totale oorlog in zijn moderne vormen is een aangelegenheid geworden, die de medische en medisch-ethische verantwoordelijkheid van de arts ten zeerste raakt. Het is daarom de hoogste tijd, dat ook de medische professie zich op het vraagstuk van de oorlog en de voorbereidingen daartoe, in het bijzonder de medische aspecten daar van, gaat bezinnen om daardoor te komen tot het bepalen van een standpunt. De artsenwereld heeft een onafwijsbare plicht het oorlogsvraagstuk uit het oogpunt van medische verantwoordelijkheid aan de orde te blijven stellen." Dokter Kroft zegt lid van deze vereni ging te zijn geworden omdat hij zich was gaan verdiepen in de kernbewape ning onder invloed van en aangespoord door zijn kinderen, die zich hiermee al langer bezighielden. Hij kwam lot de overtuiging, dat een oorlog in de huidi ge tijd zo'n belangrijke gevolgen heeft voor leven en gezondheid van groepen van de bevolking of zelfs hele bevolkin gen, dat het voor een medicus onverant woord is zichzelf hierop niet verder te bezinnen en na te laten anderen op de hoogte te stellen. OVERTUIGING UITDRAGEN Zijn eigen bezinning heeft er toe ge leid, dat hij voor zichzelf tot een over tuiging is gekomen, die hij graag aan an deren wil meedelen in de hoop, dat men zich ook in bredere kring gaat bezighou den met de medisch-ethische aspecten van een kernoorlog, die men beter een atomaire misdaad zou moeten noemen. Zo stelde dokter Kroft vast dat: In de Eerste Wereldoorlog van de mensen die door de oorlog het leven lie ten 97% militairen en 3% burgers wa ren. Bij een kernoorlog verwacht men onder de slachtoffers 97% burgers en 3% militairen. Vroeger had praktisch alleen de leger-dokter met oorlog te maken. Het waren vooral de chirurgen, die in nood ziekenhuizen opereerden. In een atoomoorlog krijgen alle ertsen met oorlogsslachtoffers te maken. Als psychiater is hij bijzonder geïnteresseerd in de psychologische en psychiatrische aspecten van een ker noorlog, waarbij hij zich afvraagt of het überhaupt wel etisch verantwoord is in een oorlog het leven en de gezondheid van zoveel burgers in gevaar te brengen. GEVOLGEN Als inleiding op zijn voordracht wordt door dokter Kroft herinnerd aan een op 30 december 1980 in de landelij ke pers verschenen pagina-grote adver tentie onder de kop „Gevolgen van een aloomaanval". Deze tekst telde 1200 ondertekenaars, vdor het overgrote deel artsen. 4% Van de Nederlandse artsen heeft de advertentie ondersteund. On der hen waren ongeveer 40 medische hoogleraren, met name hoogleraren in de huisartsgeneeskunde en psychiatrie. De advertentie bevatte een oproep aan regering en parlement, waarin onder an dere werd gesteld: Burgemeester en wethouders van Venray hebben in hun vergadering van 7 september 1983 voor de onderstaande bouwplannen bouwvergunning ver leend. Zij, die menen door de afgifte van een van deze vergunningen rechtstreeks in hun belang te zijn getrof fen, kunnen op grond van het bepaalde in artikel 7, lid 2, juncto artikel 13 van de Wet A.R.O.B. daartegen bij het col lege van burgemeester en wethouders van Venray een gemotiveerd bezwaar schrift indienen en wel binnen 30 dagen na de dag, waarop de bewuste vergun ning is verzonden of uitgereikt. Voordat U een bezwaarschrift indient, is het dan ook raadzaam te informeren of verzen ding of uitreiking van die vergunning heeft plaatsgevonden. Nadere inlichtin gen kunnen worden ingewonnen bij het bureau ruimtelijke ordening en bouwza ken, kamer 201 van het raadhuis, tel. 83838, toestel 354. het bouwen van een loods aan de Haag 12a, t.n.v. P.W.J. Poels; het bouwen van een tuinhuisje aan de Boodenstraat 13, t.n.v. P.J. van Me- gen; het bouwen van een tuinhuisje aan Gentiaan 20, t.n.v. A.M. Lubbers; het bouwen van een tuinhuisje aan de Horsterweg 34, t.n.v. H.M.H. Ver- steegen; het bouwen van een tuinhuisje aan de Leikeswei 13, t.n.v. M.H.H. Verstee- gen; het maken van een terrasoverkap ping aan de Maasheseweg 66, t.n.v. M.J.C. Keyers; het bouwen van een 2e bedrijfs woning aan de Kuulenweg 15, t.n.v. C.T.M. van de Kroon; het bouwen van een woning aan de Vicarieweg 46, t.n.v. J.J.G. Verhoe ven; het verbouwen van het pand Markt 7, t.n.v. A.G.J. Verlinden; het verbouwen van het pand Veu- lenseweg 49, t.n.v. M.G.E. de Laat; het uitbreiden van de woning/ loods en het slopen van de berging, t.n.v. H.J.J. Drabbels. Venray, 9 september 1983. De burgemeester van Venray, Vragen...? Wendt u tot de gemeentelijke voorlichter 1dat ook een beperkte kernoorlog een ongekend aantal doden, zieken en ge wonden zou veroorzaken; 2. dat de medische wetenschap machte loos staat tegenover de gevolgen van een dergelijke oorlog. Ziekenhuizen zijn verwoest, artsen en verpleegkun digen zijn omgekomen of gewond. Van de overlevenden zal een groot deel nog sterven; 3. dat voor een kernoorlog geen doel treffende Bescherming Bevolking bestaat. Ook in een schuilkelder is men niet veilig omdat men daarin door hitte en zuurstofgebrek sterft. Radio-actieve neerslag kan zelfs men sen bedreigen, die op honderden kilo meters afstand verblijven; 4. dat herstel vrijwel onmogelijk is, om dat grote delen van de wereld ver woest zijn; 5. dat grote delen van de wereld door radio-actieve neerslag besmet zullen worden. Bovendien werd in deze advertentie de regering verzocht het publiek duide lijk te gaan voorlichten over de gevolgen van een kernwapenoorlog zoals werd aanbevolen in de slotverklaring van de tiende bijzondere zitting van de Algeme ne Vergadering van de Verenigde Naties in juli 1978. In de komende afleveringen laten wij dokter Kroft aan het woordt over zijn ervaringen als deelnemer aan het derde internationale congres van artsen ter preventie van een kernoorlog. Aan dit congres werd deelgenomen door ruim 300 personen, overwegend artsen, uit ruim veertig verschillende landen; lan den uit het Oostblok, Westerse landen en landen uit de derde wereld. Volgens dokter Kroft waren de vertegenwoordi gingen uil Amerika, Engeland, Rusland en Japan opvallend groot, terwijl de deelname uil b.v. Frankrijk daarente gen opvallend klein was. Volgende week brengen wij op deze pagina zijn verslag van de lezingen, ge houden door inleiders uit o.m. Amerika en Rusland. Wij besluiten de reeks met enkele in teressante conclusies vanuit een van de werkgroepen waarin de Venrayse psy chiater zitting had. Met name zal het hier gaan over het effek't op langere ter mijn voor de overlevenden van een ker noorlog en het mqrele probleem, waar voor artsen zich geplaatst zien t.a.v. kernwapens. (wordt vervolgd) Bij burgemeester en wethouders zijn de navolgende aanvragen ingekomen om, in afwijking van het geldende bestemmingsplan c.q. vooruitlopend op een in voorbereiding zijnd herzienings plan, bouwvergunning te verlenen voor: het bouwen van een carport aan de Straat 4b te Merselo, t.n.v. H.G.P. Janssen; het bouwen van een varkensop- fokstal aan de Houbenweg 10 te Leu nen, t.n.v. J.A.A. Geurts; het stichten van 3 varkensbedrij ven aan de Veulensewaterweg te Veulen; het uitbreiden van de luifel en het kantoorgebouwtje van het tankstation aan de Deurneseweg 12 te Heide, t.n.v. Ch.N. Versteegh, Langstraat 126 te Venray; het bouwen van een machineloods aan de Beekweg 81 te Merselo, t.n.v. H.P.J. Peeters; het plaatsen van een berging aan de Kruidenlaan 156 te Venray, t.n.v. P.A.C. Vermeulen; het plaatsen van een hondehok aan de Lathyrus 6 te Venray, t.n.v. J.A.M. Janssen; het bouwen van een duivenhok aan de Prins Bernhardstraat 32 te Ven ray, t.n.v. W.A.M. Seijkens. Burgemeester en wethouders zijn voornemens aan deze bouwplannen me dewerking te verlenen. De bouwplannen liggen met ingang van 9 september 1983 gedurende veertien dagen voor een ieder ter inzage bij het bureau ruimtelijke or dening en bouwzaken, kamer 201 van het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur). Gedurende deze termijn kunnen eventu ele bezwaren schriftelijk bij burge meester en wethouders worden inge diend. Venray, 9 september 1983 De burgemeester van Venray Sinds op 31 mei jl. de gemeen teraad van Venray zich in meer derheid heeft geschaard achter de Nota Vrede en Veiligheid" van het college van b. en w. is het vrij stil geworden rond deze nota. Dit als gevolg van het feit, dat niet de Peelbasis in Vredepeel, maar Woensdrechl officieel is aangewezen als toekomstige vestigingsplaats van de omstre den kruisraketten. Desalniettemin blijft de Ven rayse Nota van kracht, al lijkt op dit moment minder aktueel de uitspraak van hel gemeente bestuur, dat met alle legitieme middelen zat worden geprobeerd deze raketten van Venrays grond gebied te weren. Ook van kracht blijft de stel ling van het gemeentebestuur, dat de gemeente een duidelijke taak heeft in het kader van het vredesbewust wordingsproces Om hieraan gestalte te kunnen geven willen we op deze pagina Gemeentepraat" in de komen de weken aandacht geven aan een voordracht, welke dokter A.L. Kroft, eerste geneesheer van het Psychiatrisch Centrum Venray, voor de Rotary Club Venray heeft gehouden. Wij zijn de heer Kroft bijzon der dankbaar, dat hij toestem ming tot publicatie heeft gege ven. Dokter Kroft heeft in juni jl. deelgenomen aan het internatio nale congres van artsen ter pre ventie van kernoorlog, dat in Amsterdam werd gehouden. Als medicus, die zelf verklaart zeer onder de indruk te zijn geko men van de medische consequen ties van een kernoorlog, tijdens het congres en door gesprekken met collega's uit vele landen uit het westen, hel Oostblok en lan den van de derde wereld heeft er varen en geleerd, leest U in de ko mende afleveringen. 10, 11, 12 en 13 september 1983 De kermis te Oostrum begint op za terdag 10 september te 16.00 uur en duurt tot dinsdag 13 september te 24.00 uur. Op het kermisterrein bij de kerk worden de volgende attracties geplaatst. Autoscooter, babysport, kindervlieg- tuigmolen en boksbal, exploitant Boe ken, Helmond. Schietsalon, exploitant A. Regter, Langenboom. Rupsbaan, lijntrekspel en bus- sensport, exploitant J. Regter, Oss. Balco-rotor, exploitant v. Spronsen, Delft. Nougat-Suikerkraam, exploitant Camps, Horst. Viskraam, exploitant Otten, Gemert. De exploitanten mogen de attracties naar believen openen, maar op de vol gende uren dienen zij open te zijn: zaterdag te 17.00 uur. zondag te 13.00 uur. maandag en dinsdag te 15.00 uur. de viskraam telkens 2 uur later. Voor de meeste attracties gelden af gesproken maximum-tarieven, te weten: autoscooter, per 2 persoonswa gen, ƒ1,— per rit, ƒ5,— voor 7 ritten en ƒ10,voor 15 ritten. babysport en kindervliegtuigmo- len, 75 cent per rit, ƒ2,50 voor vier rit ten. rupsbaan, 75 cent per rit. boksbal, ƒ1,voor 4x slaan. schietsalon, ƒ1,50 voor 3 schoten, ƒ5,— voor 12 schoten, ƒ3,50 voor 3x kleurenfotoschieten lijntrekspel, ƒ1,— per spel, ƒ2,50 per 3 x spelen. bussenspel, ƒ1, balco-rotor, 25 en 50 cent per spel, naar keuze van de speelkast. Gedeputeerde Staten van Limburg hebben op 30 augustus 1983 aan het ge meentebestuur verzonden de navolgen de verklaringen van geen bezwaar, zoals bedoeld in artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 50, lid 8 van de Woningwet, welke zijn vereist voor hel verlenen van de gevraagde bouwvergunning voor: het bouwen van 12 premie-B wo ningen aan de Akelei te Venray, t.n.v. Stienstra Bouwprojektontwikkeling b.v., Minderbroedersstingel 6-12, Roer mond; het bouwen van 17 premie-A wo- nigen in de 2e fase van Landweert te Venray, t.n.v. Bouwbedrijf Teunissen b.v., Lcvinckplein 5 te Ysselsteyn. Deze verklaringen van geen bezwaar kunnen worden ingezien bij de afdeling ruimtelijke ordening, kamer 201 in hel raadhuis, geopend van 9.00 tot 12.00 uur. Zij, die menen door de afgifte van een van deze verklaringen van geen bezwaar rechtstreeks in hun belang te zijn getrof fen, kunnen op grond van de Wet A.R.O.B. een bezwarschrift indienen bij Gedeputeerde Staten van Limburg te Maastricht. De termijn, waarbinnen een eventueel bezwaarschrift bij dat college moet zijn ingediend, eindigt dertig da gen na bovengenoemde verzenddatum. Venray, 9 september 1983 De burgemeester van Venray, Kennisgeving bekendmaking aanvraag Burgemeester en wethouders van Venray, gelet op art. 12 van de Wet al gemene bepalingen milieuhygiëne; ma ken bekend: dat op 2 augustus 1983 bij hen een aanvraag is ingekomen van J. Loverbos, Kleinbrugge 8a te Deume, voor een ver gunning ingevolge de Hinderwet voor het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een varkensmeste- rij en hondenkennel, waarbij mest en meststoffen'worden opgeslagen, gelegen aan de Timmermannsweg 135 te Y sselsteyn-Venray dat op 2 augustus 1983 bij hen een aanvraag is ingekomen van maatschap F. en M. Mulders, Eijkenhoefweg 14 te Veulen-Venray, voor een vergunning in gevolge de Hinderwet voor het uitbrei den en wijzigen van een varkensfokke rij, waarbij mest en dneststoffen worden opgeslagen, gelegen aan de Eijkenhof- weg 14 te Veulen; dat op 3 augustus 1983 bij hen een aanvraag is ingekomen van J. Geurts, Houbenweg 10 te Leunen-Venray, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het uitbreiden en wijzigen van een varkensfokkerij, waarbij mest en meststoffen worden opgeslagen en waar propaan wordt gebruikt, gelegen aan de Houbenweg 10 te Leunen. De aanvragen en andere ter zake zijn de stukken liggen in het raadhuis, ka mer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter inzage en wel tot 9 oktober 1983, elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur; Na deze datum, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de beschikking op de aanvraag, eveneens elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur. Desgewenst kan al daar een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. De betreffende stukken kunnen tot bovengenoemde datum ook nog elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor den ingezien (na telefonische afspraak). Gemotiveerde bezwaren kunnen tot bovengenoemde datum schriftelijk bij ons college worden ingebracht. Degene, die een bezwaarschrift in dient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Indien daarom telefonisch wordt ver zocht, (afd. openbare orde en veilig heid, telefoon 04780-83838, toestel 151), kunnen tot één week voor bovenge noemde datum mondeling bezwaren worden ingebracht, waarbij dan tevens gelegenheid wordt gegeven tot een ge- dachtenwisseling over de aanvraag tus sen het bevoegd gezag, de aanvrager en de overige aanwezigen. Zij vestigen er tenslotte de aandacht op, dat degenen, die bezwaren hebben ingebracht op de wijze als bovenom schreven en een ieder die aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest in de gelegenheid zullen worden gesteld bezwaren tegen de ontwerp beschikking in te dienen. Venray, 9 september 1983 Kennisgeving bekendmaking beschikking Burgemeester en wethouders van Venray, gelet op artikel 31 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne; maken bekend, dat door hen, onder voorwaarden om gevaar, schade of hin der voor de omgeving te ondervangen, op 31 augustus 1983 vergunning is ver leend ingevolge de Hinderwet naar aan leiding van de aanvraag van: H. van Neerven, Deurneseweg 99 te Heide-Venray, voor het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een propaangasinstallatie, gelegen aan de Deurneseweg 99 te Heide; Limagas N.V., Postbus 97 te Heerlen, voor het uitbreiden en wijzigen van een gasontvang- en gasdrukregelsta- tion, gelegen aan de Plataanstraat 7 te Venray. De beschikkingen en alle ter zake zijnde stukken liggen in het raadhuis, kamer 119, raadhuisstraat 1 te Venray, ter inzage en wel van 9 september 1983 tot 9 oktober 1983 elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur. De betreffende stukken kunnen gedu rende bovengenoemde periode ook nog elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur worden ingezien (na telefonische af spraak). Ingevolge artikel 44, tweede lid, van de Wel algemene bepalingen milieuhy giëne staat tot 9 oktober 1983 beroep open bij de Kroon voor: a. de aanvrager; b. de betrokken adviseurs; c. degenen, die overeenkomstig artikel 20, 21 of 22, tweede lid, of 28, eerste lid, onder c, van de Wet algemene bepalingen milieuhygyëne bezwaren hebben ingebracht; d. enige andere belangehebbende, die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest overeenkomstig artikel 20, 21 of 22, tweede lid, of 28, eerste lid, onder c, van de Wet al gemene bepalingen milieuhygiëne bezwaren in te brengen. De beschikking wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht tenzij voor deze datum beroep is ingesteld en met toepassing van artikel 60a van de Wet op de Raad van State een verzoek wordt gedaan tot schorsing van de be schikking dan wel tot het treffen van een voorlopige voorziening. Het beroepschrift moet worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin en wor den gezonden aan de Raad van State, afdeling voor de geschillen van bestuur, Binnenhof 1, 2513 AA 's-Gravenhage. Het verzoek tot schorsing of een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzitter van de afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State. De beschikking wordt niet van kracht voordat op dat verzoek is beslist. Venray, 9 september 1983. Het gemeentebestuur heeft besloten aan de in juni 1979 verschenen In spraaknota een Inspraakverordening toe te voegen. Inspraak is er op gericht de burgers nauwer bij het gemeentelijk bestuur te betrekken. Al op zeer vele terreinen wordt inspraak verleend of wordt over leg gepleegd met de betrokkenen. In de nota gaat het om inspraak verle nen door het gemeentebestuur. Via de Verordening wordt daar een mogelijk heid tot verzoek om inspraak door de Venrayse burger aan toe gevoegd. Zoals verwacht mocht worden, is voor de inspraakverordening een in spraakprocedure georganiseerd. Tot 14 oktober kan iedereen op het ontwerp van de verordening schriftelijk reage ren. De reakties moeten worden gezon den aan het college van burgemeester en wethouders. Hieronder is de Inspraakverordening en de toelichting daarop, zoals door het college is vastgesteld, in haar geheel af gedrukt. Het is de bedoeling van het col lege de inspraakverordening samen met de inspraakreakties in februari 1984 in de vergadering van de commissie voor Algemene Zaken te behandelen en daar na in de gemeenteraad. Voor nadere in formatie kan men zich wenden tot A. Jansen, Bureau Voorlichting en In spraak. Inspraak verordening gemeente Venray Artikel 1. Onder inspraak wordt verstaan: een georganiseerd proces waarbij de bevol king in een vroegtijdig stadium ideeën, belangen en wensen naar voren kan brengen zodat het gemeentebestuur in stsst wordt gesteld een besluit te nemen dan wel een plan vast te stellen waarin alle aspecten en belangen zo goed moge lijk zijn afgewogen. Artikel 2. 1. Inspraak is in beginsel mogelijk op alle gemeentelijke beleidsterreinen. 2. Burgemeester en wethouders beslis sen of met betrekking tot een aange geven object een inspraakprocedure wordt geopend. Artikel 3. Voor zover een inspraakprocedure wordt geopend heeft een ieder het recht inspraak te leveren. Artikel 4. 1. Iedere inwoner van de gemeente Venray of in de gemeente gevestigde instelling kan burgemeester en we thouders verzoeken een insprakpro- cedure te openen met betrekking tot een aangegeven gemeentelijk pro- jekt. 2. Binnen één maand na ontvangst beslist het college op het verzoek. 3. Het met redenen omkleed besluit wordt aan de verzoeker schriftelijk medegedeeld. 4. De beslissing wordt aan de gemeente raad en aan de betrokken raadscom missie^) ter kennis gebracht. Artikel 5. 1Voor elk inspraakprojekt stellen bur gemeester en wethouders de inspraakprocedure vast, overeen komstig artikel zes van deze verorde ning. 2. De inspraakprocedure wordt alge meen bekendgemaakt en aan de ge meenteraad en de betrokken raad scommissie^) ter kennis gebracht. Binnen het gebied, dat wordt be grensd door aan de oostzijde de Nieuwe Maasheseweg, aan de zuidzijde de Stati onsweg, aan de westzijde de Raad huisstraat en de Dr. Kortmannweg en aan de noordzijde het industrieterrein Smakterheide liggen enkele wegen met een verkeersintensiteit van 2450 voertui gen per etmaal. Uit een voor deze wegen gehouden akoestisch onderzoek is ge bleken, dat de wettelijk toegestane grenswaarden van geluidbelasting voor een aantal in het plan opgenomen moge lijkheden voor woningbouw en een aan tal reeds bestaande woningen worden overschreden, met name langs de Nieu we Maasheseweg en de Noordsingel. Gedeputeerde Staten van Limburg zal worden gevraagd hogere grenswaarden vast te stellen voor de geluidsbelasting aan de gevels van de betreffende wonin gen. Het ontwerp-verzoek aan Gedepu teerde Staten met de daarbij behorende stukken liggen met ingang van 12 sep tember 1983 gedurende één maand voor iedereen ter inzage bij de afdeling ruim telijke ordening, kamer 201 van het raadhuis, geopend van 9.00 tot 12.00 uur en overigens volgens afspraak. Opmerkingen betreffende het ontwerp-verzoek kunnen gedurende de ze termijn schriftelijk worden kenbaar gemaakt aan burgemeester en wethou ders. Tevens wordt op 20 september a.s. een openbare hoorzitting gehouden, waarbij iedereen in de gelegenheid wordt gesteld mondeling opmerkingen omtrent het ontwerp-verzoek te maken, deze hoorzitting begint om 20.00 uur in het raadhuis. Venray, 9 september 1983 Burgemeester en wethouders voornoemd, Artikel 6. In de inspraakprocedure wordt gere geld: a. de onderwerpen die in het inspraak projekt aan de orde komen en de randvoorwaarden; b. welke personen, instellingen, organi saties en groeperingen in ieder geval bij het inspraakprojekt worden be trokken; c. de wijze waarop informatie wordt verschaft over het projekt en de in spraakmogelijkheid; d. de tijdsplanning voor het projekt en de besluitvorming; e. de wijze waarop de inspraakproce dure kan worden bijgesteld; f. op welke wijze de inspraakresultaten worden verwerkt. Artikel 7. Bij de besluitvorming worden de uit komsten van de inspraak vermeld. De in het kader van de inspraak geproduceer de stukken worden voor een ieder ter in zage gelegd. Artikel 8. 1. Iedere verzoeker kan tegen een op grond van deze verordening door het college genomen besluit, dan wel in dien het college binnen de in artikel 4, lid 2, genoemde perioden geen beslissing heeft genomen, beroep in stellen bij de gemeenteraad. 2. Het beroepschrift dient te worden in gediend binnen dertig dagen nadat het besluit is verzonden, dan wel na dat de in artikel 4, lid 2, genoemde periode is verstreken zonder dat het college heeft beslist. 3. De gemeenteraad neemt binnen twee maanden na ontvangst van een be roepschrift een beslissing ten aanzien van het beroepschrift. Artikelsgewijze toelichting Artikel 1. De gebruikte definitie is overgenomen uit de Inspraaknota, pagina 5. Artikel 2. Geen enkel gemeentelijk beleidster rein is bij voorbaat uitgesloten van in spraak. Dat elk bestuursbesluit moet worden voorafgegaan door inspraak is hiermee niet gezegd. De zinvolheid van een inspraakprocedure moet voorop staan. Het is immers niet altijd mogelijk voor het gemeentebestuur om met de in spraakresultaten rekening te houden. Dit kan bijvoorbeeld zijn: - wettelijke voorschriften; - eerder genomen besluiten; - eerder getroffen voorzieningen; - de beperkte financiële middelen; - de beperktheid van de beschikbare tijd. Gemeentelijke beleidsterreine.i die zich in principe voor inspraak lenen zijn onder andere: 1. welzijnsplannen; 2. plannen v- jrtvloeiend uit de Wet op de Ruimtelijke Ordening; 3. stadsvernieuwingsplannen; 4. woningbouwprojekten; 5. verkeersplannen; 6. de plannen voor geluidswerende voorzieningen langs de wegen; 7. wegaanleg en wegreconstructie; 8. inrichting en herinrichting speelter reinen; 9. inrichting en herinrichting van de directe woonomgeving; 10. straatnaamgeving; 11. kermissen. De beslissing voor het openen van een inspraakprocedure ligt bij burgemeester en wethouders, veelal op voorspraak van inspraakcoördinator en/of de be trokken vakafdeling. Artikel 3. Iedereen en dus ook personen en in stellingen en dergelijke van buiten de ge meente kunnen aan de inspraak deelne men. Artikel 4. Een verzoek tot het starten van een inspraakprocedure voor een gemeente lijke zaak moet uitgaan van een inwoner Op donderdag 15 september om 17.30 uur houdt de commissie voor jeugd, sport en recreatie een openbare vergade ring in kamer 127 van het raadhuis. Op de agenda komen drie bespreekpunten voor nl. de algemene subsidieverode- ning, de nota „Het Noordlimburgse welzijnsweg op het goede spoor" van het POWL en het werkplan van Free Wheelin. Zoals bekend is het gemeentelijk be leid er op gericht Free Wheeling om en uit te bouwen tot een aktiviteitencen- trum voor jongeren die plaats- noch wijkgebonden zijn. Uit het door de commissie te behandelen werkplan blijkt, dat binnen Free Wheelin flink aan de opdracht wordt gewerkt binnen de Financiële mogelijkheden. De com missie voor jeugd, sport en recreatie wordt voorgesteld zich akkoord te ver klaren met de door Free Wheelin in geslagen weg; de subsidiering volgens de regeling jeugd- en jongerenwerk veilig te stellen; besluiten te nemen over de kosten van stagtiair(e)s, poetskosten en vervanging inventaris; inzet projektlei- der (40 uren) voor 1984 te handhaven en in het kader van de begroting en priori teitenlijst 1984 nader advies te formule ren over kosten beheerdersfunktie en geluidsisolerende voorzieningen aan het gebouw. van de gemeente of een, plaatselijk ge vestigde instelling. Artikel 5. Een inspraakprocedure wordt door het college vastgesteld. Uiteraard is het college dus ook verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan. Artikel 6. Van belang is dat voor ieder inspraak projekt een inspraakprocedure wordt opgesteld, dat aangegeven wordt hoe hel proces moet verlopen, wie erbij be trokken zijn enz. Daarnaast is het van belang dat vastgelegd wordt welke de grenzen van de inspraak zijn en welke de randvoorwaarden. Een inspraakpro ces is elke keer weer een leerproces. Het is van belang dat een eenmaal vastgestel de procedure tussentijds kan worden bijgesteld. Een inspraakproces mag de besluitvorming niet onnodig vertragen. Daarom is het opstellen van een tijd schema en zich daar aan houden van groot belang. De onderwerpen van inspraak kun nen zeer verschillend zijn. Het is dan ook niet wenselijk om telkens weer de zelfde inspraakvorm te kiezen. Bij het opstellen van de inspraakpro cedure moet een keuze gemaakt worden uit meerdere mogelijkheden, bepalend daarbij zijn ondermeer: de aard van het objekt, de beschikbare middelen, de randvoorwaarden enz. Inspraak is een aktiviteit waaraan ie dereen kan deelnemen. Vanzelfspre kend zullen bepaalde groepen uit de sa menleving meer bij het projekt betrok ken kunnen zijn dan andere. Voor een goed verloop van het proces is van be lang te weten wie in ieder geval betrok ken zou moeten worden bij het in spraakproces. Bij een inspraakbeleid op lokaal ni veau is de methode van regelmatig over leg ook een zeer bruikbare vorm. In dit verband kan gewezen worden op de raadpleging van de dorps- en wijkraden. Artikel 7. Een raadsvoorstel zal uiteraard een weergave bevatten van de meningen en standpunten die tijdens de inspraakpro cedure naar voren zijn gekomen. De „inspraak-stukken" liggen voor.eeniede ter inzage. Artikel 8. Tegen beslissingen, of het uitblijven ervan, is op grond van deze verordening beroep bij de raad mogelijk. Een beslis sing is een beschikking in de zin van de Wet A.R.O.B. Achterstands groepen In haar beleidsvoornemens, met na me in het plan specifiek welzijn, geeft het gemeentebestuur aan dat groepen die in achterstandssituaties verkeren voorrang genieten. On» deze groepen aktief te betrekken bij de inspraakpro cedures, zal ook extra aandacht nodig zijn. Dit kan op de volgende manieren: - extra aandacht voor de voorlichting aan deze groepen over beleidsonder delen waarop een inspraakprocedure zal worden toegepast (artikel 6, punt - een aan deze groepen aangepaste in spraakprocedure (artikel 6). Eventueel kunnen derden worden be trokken bij de inspraak door groepen. Te denken valt hierbij aan opbouw werk, welzijnsinstellingen, dorps- en wijkraden. In de inspraakverordening is geen ar tikel opgenomen ten behoeve van deze groepen maar zijn er voldoende waar borgen ingebouwd. In de „tijdelijke bijdrageregeling ex tra bestuurskosten minderhedenbeleid gemeenten" (1981), wordt als voor waarde vor het verkrijgen van de bijdra ge gesteld: „De gemeente heeft een door de gemeenteraad vastgestelde geregle menteerde inspraakregeling voor min derheden of heeft op basis van een besluit .van de gemeenteraad een derge lijke inspraakregeling in voor bereiding". De wijze waarop de minderheidsgroe pen worden betrokken bij de voorberei ding en uitvoering van beleid, wordt aan de gemeente overgelaten. De gemeente Venray ontvangt een bijdrage volgens deze regeling. Naar anleiding van bovengenoemde voorwaarde heeft het gemeentebestuur een afzonderlijke gereglementeerde in spraak voor minderheidsgroepen over wogen. Vooralsnog wordt er de voor keur aan gegeven geen aparte inspraak verordening voor minderheden tc for muleren, maar hier dezelfde uit gangspunten te hanteren als voor ach terstandsgroepen is geformuleerd. Hier mee wordt de voorgestane integratie van minderheden niet onnodig tegenge werkt. In artikel 6 van de verordening is be paald dat bij elk inspraakproces nage gaan wordt wie in ieder geval betrokken moeten worden bij de inspraak. Mocht dan blijken dat de culturele minderhe den tot die groep behoren, dan zal er ex tra aandacht nodig zijn. Te denken valt aan het verzorgen van vertalingen, een eigen groepsbenadering enz. Buiten formele inspraakprocedures zijn er nog de informele procedures. Via deze laatste mogelijkheid (raadpleging, ad hoe overleg, geregeld overleg) is ook invloed op het gemeentelijk beleid mo gelijk. Ten einde minderheden los van de formele inspraakprocedures meer te betrekken bij beleidszaken, wordt er naar gestreefd minderheden meer te be trekken bij werkgroepen, commissies en dergelijke.

Peel en Maas | 1983 | | pagina 13