GEMEENTEPRAAT
Ontwerp-iospraakverordening
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie. G.A. Schütte, Bureau Voorlichting
MEDISCHE GEVOLGEN
VAN EEN KERNOORLOG
Bouwvergunning
verleend
Bouwvergunning
aangevraagd
Vredesbe-
wustwording
Kermis Oostrum
Verklaring van
geen bezwaar
Hinderwet
Geluidshinder in
plan Burggraaf
Commissie Jeugd
sport en recreatie
Sinds korl is dokier A.L. Kroft lid >an de in 1969 opgerichte Nederlandse Vereni
ging voor Medische Polemologie (NVMP). De oprichters meenden, dat artsen een
bijzonder bijdrage zouden kunnen leveren aan de polemologie, dat wil zeggen de we
tenschap, die oorlog tot haar object heeft. Zij bestudeert niet alleen hoe oorlogen ont
staan, hoe ze worden gevoerd en wat de gevolgen er van zijn, doch probeert in de
eerste plaats ook te onderzoeken hoe oorlogen voorkomen zouden kunnen worden.
Bij de oprichting van de NVMP werd de volgende verklaring uitgegeven:
„De totale oorlog in zijn moderne vormen is een aangelegenheid geworden, die de
medische en medisch-ethische verantwoordelijkheid van de arts ten zeerste raakt. Het
is daarom de hoogste tijd, dat ook de medische professie zich op het vraagstuk van de
oorlog en de voorbereidingen daartoe, in het bijzonder de medische aspecten daar
van, gaat bezinnen om daardoor te komen tot het bepalen van een standpunt. De
artsenwereld heeft een onafwijsbare plicht het oorlogsvraagstuk uit het oogpunt van
medische verantwoordelijkheid aan de orde te blijven stellen."
Dokter Kroft zegt lid van deze vereni
ging te zijn geworden omdat hij zich
was gaan verdiepen in de kernbewape
ning onder invloed van en aangespoord
door zijn kinderen, die zich hiermee al
langer bezighielden. Hij kwam lot de
overtuiging, dat een oorlog in de huidi
ge tijd zo'n belangrijke gevolgen heeft
voor leven en gezondheid van groepen
van de bevolking of zelfs hele bevolkin
gen, dat het voor een medicus onverant
woord is zichzelf hierop niet verder te
bezinnen en na te laten anderen op de
hoogte te stellen.
OVERTUIGING UITDRAGEN
Zijn eigen bezinning heeft er toe ge
leid, dat hij voor zichzelf tot een over
tuiging is gekomen, die hij graag aan an
deren wil meedelen in de hoop, dat men
zich ook in bredere kring gaat bezighou
den met de medisch-ethische aspecten
van een kernoorlog, die men beter een
atomaire misdaad zou moeten noemen.
Zo stelde dokter Kroft vast dat:
In de Eerste Wereldoorlog van de
mensen die door de oorlog het leven lie
ten 97% militairen en 3% burgers wa
ren. Bij een kernoorlog verwacht men
onder de slachtoffers 97% burgers en
3% militairen.
Vroeger had praktisch alleen de
leger-dokter met oorlog te maken. Het
waren vooral de chirurgen, die in nood
ziekenhuizen opereerden. In een
atoomoorlog krijgen alle ertsen met
oorlogsslachtoffers te maken.
Als psychiater is hij bijzonder
geïnteresseerd in de psychologische en
psychiatrische aspecten van een ker
noorlog, waarbij hij zich afvraagt of het
überhaupt wel etisch verantwoord is in
een oorlog het leven en de gezondheid
van zoveel burgers in gevaar te brengen.
GEVOLGEN
Als inleiding op zijn voordracht
wordt door dokter Kroft herinnerd aan
een op 30 december 1980 in de landelij
ke pers verschenen pagina-grote adver
tentie onder de kop „Gevolgen van een
aloomaanval". Deze tekst telde 1200
ondertekenaars, vdor het overgrote deel
artsen. 4% Van de Nederlandse artsen
heeft de advertentie ondersteund. On
der hen waren ongeveer 40 medische
hoogleraren, met name hoogleraren in
de huisartsgeneeskunde en psychiatrie.
De advertentie bevatte een oproep aan
regering en parlement, waarin onder an
dere werd gesteld:
Burgemeester en wethouders van
Venray hebben in hun vergadering van 7
september 1983 voor de onderstaande
bouwplannen bouwvergunning ver
leend. Zij, die menen door de afgifte
van een van deze vergunningen
rechtstreeks in hun belang te zijn getrof
fen, kunnen op grond van het bepaalde
in artikel 7, lid 2, juncto artikel 13 van
de Wet A.R.O.B. daartegen bij het col
lege van burgemeester en wethouders
van Venray een gemotiveerd bezwaar
schrift indienen en wel binnen 30 dagen
na de dag, waarop de bewuste vergun
ning is verzonden of uitgereikt. Voordat
U een bezwaarschrift indient, is het dan
ook raadzaam te informeren of verzen
ding of uitreiking van die vergunning
heeft plaatsgevonden. Nadere inlichtin
gen kunnen worden ingewonnen bij het
bureau ruimtelijke ordening en bouwza
ken, kamer 201 van het raadhuis, tel.
83838, toestel 354.
het bouwen van een loods aan de
Haag 12a, t.n.v. P.W.J. Poels;
het bouwen van een tuinhuisje aan
de Boodenstraat 13, t.n.v. P.J. van Me-
gen;
het bouwen van een tuinhuisje aan
Gentiaan 20, t.n.v. A.M. Lubbers;
het bouwen van een tuinhuisje aan
de Horsterweg 34, t.n.v. H.M.H. Ver-
steegen;
het bouwen van een tuinhuisje aan
de Leikeswei 13, t.n.v. M.H.H. Verstee-
gen;
het maken van een terrasoverkap
ping aan de Maasheseweg 66, t.n.v.
M.J.C. Keyers;
het bouwen van een 2e bedrijfs
woning aan de Kuulenweg 15, t.n.v.
C.T.M. van de Kroon;
het bouwen van een woning aan
de Vicarieweg 46, t.n.v. J.J.G. Verhoe
ven;
het verbouwen van het pand
Markt 7, t.n.v. A.G.J. Verlinden;
het verbouwen van het pand Veu-
lenseweg 49, t.n.v. M.G.E. de Laat;
het uitbreiden van de woning/
loods en het slopen van de berging,
t.n.v. H.J.J. Drabbels.
Venray, 9 september 1983.
De burgemeester van Venray,
Vragen...? Wendt u tot
de gemeentelijke
voorlichter
1dat ook een beperkte kernoorlog een
ongekend aantal doden, zieken en ge
wonden zou veroorzaken;
2. dat de medische wetenschap machte
loos staat tegenover de gevolgen van
een dergelijke oorlog. Ziekenhuizen
zijn verwoest, artsen en verpleegkun
digen zijn omgekomen of gewond.
Van de overlevenden zal een groot
deel nog sterven;
3. dat voor een kernoorlog geen doel
treffende Bescherming Bevolking
bestaat. Ook in een schuilkelder is
men niet veilig omdat men daarin
door hitte en zuurstofgebrek sterft.
Radio-actieve neerslag kan zelfs men
sen bedreigen, die op honderden kilo
meters afstand verblijven;
4. dat herstel vrijwel onmogelijk is, om
dat grote delen van de wereld ver
woest zijn;
5. dat grote delen van de wereld door
radio-actieve neerslag besmet zullen
worden.
Bovendien werd in deze advertentie
de regering verzocht het publiek duide
lijk te gaan voorlichten over de gevolgen
van een kernwapenoorlog zoals werd
aanbevolen in de slotverklaring van de
tiende bijzondere zitting van de Algeme
ne Vergadering van de Verenigde Naties
in juli 1978.
In de komende afleveringen laten wij
dokter Kroft aan het woordt over zijn
ervaringen als deelnemer aan het derde
internationale congres van artsen ter
preventie van een kernoorlog. Aan dit
congres werd deelgenomen door ruim
300 personen, overwegend artsen, uit
ruim veertig verschillende landen; lan
den uit het Oostblok, Westerse landen
en landen uit de derde wereld. Volgens
dokter Kroft waren de vertegenwoordi
gingen uil Amerika, Engeland, Rusland
en Japan opvallend groot, terwijl de
deelname uil b.v. Frankrijk daarente
gen opvallend klein was.
Volgende week brengen wij op deze
pagina zijn verslag van de lezingen, ge
houden door inleiders uit o.m. Amerika
en Rusland.
Wij besluiten de reeks met enkele in
teressante conclusies vanuit een van de
werkgroepen waarin de Venrayse psy
chiater zitting had. Met name zal het
hier gaan over het effek't op langere ter
mijn voor de overlevenden van een ker
noorlog en het mqrele probleem, waar
voor artsen zich geplaatst zien t.a.v.
kernwapens.
(wordt vervolgd)
Bij burgemeester en wethouders zijn
de navolgende aanvragen ingekomen
om, in afwijking van het geldende
bestemmingsplan c.q. vooruitlopend op
een in voorbereiding zijnd herzienings
plan, bouwvergunning te verlenen voor:
het bouwen van een carport aan
de Straat 4b te Merselo, t.n.v. H.G.P.
Janssen;
het bouwen van een varkensop-
fokstal aan de Houbenweg 10 te Leu
nen, t.n.v. J.A.A. Geurts;
het stichten van 3 varkensbedrij
ven aan de Veulensewaterweg te Veulen;
het uitbreiden van de luifel en het
kantoorgebouwtje van het tankstation
aan de Deurneseweg 12 te Heide, t.n.v.
Ch.N. Versteegh, Langstraat 126 te
Venray;
het bouwen van een machineloods
aan de Beekweg 81 te Merselo, t.n.v.
H.P.J. Peeters;
het plaatsen van een berging aan
de Kruidenlaan 156 te Venray, t.n.v.
P.A.C. Vermeulen;
het plaatsen van een hondehok
aan de Lathyrus 6 te Venray, t.n.v.
J.A.M. Janssen;
het bouwen van een duivenhok
aan de Prins Bernhardstraat 32 te Ven
ray, t.n.v. W.A.M. Seijkens.
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens aan deze bouwplannen me
dewerking te verlenen. De bouwplannen
liggen met ingang van 9 september 1983
gedurende veertien dagen voor een ieder
ter inzage bij het bureau ruimtelijke or
dening en bouwzaken, kamer 201 van
het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur).
Gedurende deze termijn kunnen eventu
ele bezwaren schriftelijk bij burge
meester en wethouders worden inge
diend.
Venray, 9 september 1983
De burgemeester van Venray
Sinds op 31 mei jl. de gemeen
teraad van Venray zich in meer
derheid heeft geschaard achter de
Nota Vrede en Veiligheid" van
het college van b. en w. is het vrij
stil geworden rond deze nota.
Dit als gevolg van het feit, dat
niet de Peelbasis in Vredepeel,
maar Woensdrechl officieel is
aangewezen als toekomstige
vestigingsplaats van de omstre
den kruisraketten.
Desalniettemin blijft de Ven
rayse Nota van kracht, al lijkt op
dit moment minder aktueel de
uitspraak van hel gemeente
bestuur, dat met alle legitieme
middelen zat worden geprobeerd
deze raketten van Venrays grond
gebied te weren.
Ook van kracht blijft de stel
ling van het gemeentebestuur,
dat de gemeente een duidelijke
taak heeft in het kader van het
vredesbewust wordingsproces
Om hieraan gestalte te kunnen
geven willen we op deze pagina
Gemeentepraat" in de komen
de weken aandacht geven aan een
voordracht, welke dokter A.L.
Kroft, eerste geneesheer van het
Psychiatrisch Centrum Venray,
voor de Rotary Club Venray
heeft gehouden.
Wij zijn de heer Kroft bijzon
der dankbaar, dat hij toestem
ming tot publicatie heeft gege
ven.
Dokter Kroft heeft in juni jl.
deelgenomen aan het internatio
nale congres van artsen ter pre
ventie van kernoorlog, dat in
Amsterdam werd gehouden.
Als medicus, die zelf verklaart
zeer onder de indruk te zijn geko
men van de medische consequen
ties van een kernoorlog, tijdens
het congres en door gesprekken
met collega's uit vele landen uit
het westen, hel Oostblok en lan
den van de derde wereld heeft er
varen en geleerd, leest U in de ko
mende afleveringen.
10, 11, 12 en 13 september 1983
De kermis te Oostrum begint op za
terdag 10 september te 16.00 uur en
duurt tot dinsdag 13 september te 24.00
uur. Op het kermisterrein bij de kerk
worden de volgende attracties geplaatst.
Autoscooter, babysport, kindervlieg-
tuigmolen en boksbal, exploitant Boe
ken, Helmond.
Schietsalon, exploitant A. Regter,
Langenboom.
Rupsbaan, lijntrekspel en bus-
sensport, exploitant J. Regter, Oss.
Balco-rotor, exploitant v. Spronsen,
Delft.
Nougat-Suikerkraam, exploitant
Camps, Horst.
Viskraam, exploitant Otten, Gemert.
De exploitanten mogen de attracties
naar believen openen, maar op de vol
gende uren dienen zij open te zijn:
zaterdag te 17.00 uur.
zondag te 13.00 uur.
maandag en dinsdag te 15.00 uur.
de viskraam telkens 2 uur later.
Voor de meeste attracties gelden af
gesproken maximum-tarieven, te weten:
autoscooter, per 2 persoonswa
gen, ƒ1,— per rit, ƒ5,— voor 7 ritten en
ƒ10,voor 15 ritten.
babysport en kindervliegtuigmo-
len, 75 cent per rit, ƒ2,50 voor vier rit
ten.
rupsbaan, 75 cent per rit.
boksbal, ƒ1,voor 4x slaan.
schietsalon, ƒ1,50 voor 3 schoten,
ƒ5,— voor 12 schoten, ƒ3,50 voor 3x
kleurenfotoschieten
lijntrekspel, ƒ1,— per spel, ƒ2,50
per 3 x spelen.
bussenspel, ƒ1,
balco-rotor, 25 en 50 cent per
spel, naar keuze van de speelkast.
Gedeputeerde Staten van Limburg
hebben op 30 augustus 1983 aan het ge
meentebestuur verzonden de navolgen
de verklaringen van geen bezwaar, zoals
bedoeld in artikel 19 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening en artikel 50, lid 8
van de Woningwet, welke zijn vereist
voor hel verlenen van de gevraagde
bouwvergunning voor:
het bouwen van 12 premie-B wo
ningen aan de Akelei te Venray, t.n.v.
Stienstra Bouwprojektontwikkeling
b.v., Minderbroedersstingel 6-12, Roer
mond;
het bouwen van 17 premie-A wo-
nigen in de 2e fase van Landweert te
Venray, t.n.v. Bouwbedrijf Teunissen
b.v., Lcvinckplein 5 te Ysselsteyn.
Deze verklaringen van geen bezwaar
kunnen worden ingezien bij de afdeling
ruimtelijke ordening, kamer 201 in hel
raadhuis, geopend van 9.00 tot 12.00
uur.
Zij, die menen door de afgifte van een
van deze verklaringen van geen bezwaar
rechtstreeks in hun belang te zijn getrof
fen, kunnen op grond van de Wet
A.R.O.B. een bezwarschrift indienen
bij Gedeputeerde Staten van Limburg te
Maastricht. De termijn, waarbinnen een
eventueel bezwaarschrift bij dat college
moet zijn ingediend, eindigt dertig da
gen na bovengenoemde verzenddatum.
Venray, 9 september 1983
De burgemeester van Venray,
Kennisgeving bekendmaking aanvraag
Burgemeester en wethouders van
Venray, gelet op art. 12 van de Wet al
gemene bepalingen milieuhygiëne; ma
ken bekend:
dat op 2 augustus 1983 bij hen een
aanvraag is ingekomen van J. Loverbos,
Kleinbrugge 8a te Deume, voor een ver
gunning ingevolge de Hinderwet voor
het oprichten, in werking brengen en in
werking houden van een varkensmeste-
rij en hondenkennel, waarbij mest en
meststoffen'worden opgeslagen, gelegen
aan de Timmermannsweg 135 te
Y sselsteyn-Venray
dat op 2 augustus 1983 bij hen een
aanvraag is ingekomen van maatschap
F. en M. Mulders, Eijkenhoefweg 14 te
Veulen-Venray, voor een vergunning in
gevolge de Hinderwet voor het uitbrei
den en wijzigen van een varkensfokke
rij, waarbij mest en dneststoffen worden
opgeslagen, gelegen aan de Eijkenhof-
weg 14 te Veulen;
dat op 3 augustus 1983 bij hen een
aanvraag is ingekomen van J. Geurts,
Houbenweg 10 te Leunen-Venray, voor
een vergunning ingevolge de Hinderwet
voor het uitbreiden en wijzigen van een
varkensfokkerij, waarbij mest en
meststoffen worden opgeslagen en waar
propaan wordt gebruikt, gelegen aan de
Houbenweg 10 te Leunen.
De aanvragen en andere ter zake zijn
de stukken liggen in het raadhuis, ka
mer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter
inzage en wel tot 9 oktober 1983, elke
werkdag van 9.00 tot 12.00 uur;
Na deze datum, tot het einde van de
termijn waarbinnen beroep kan worden
ingesteld tegen de beschikking op de
aanvraag, eveneens elke werkdag van
9.00 tot 12.00 uur. Desgewenst kan al
daar een mondelinge toelichting op de
stukken worden verkregen.
De betreffende stukken kunnen tot
bovengenoemde datum ook nog elke
donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor
den ingezien (na telefonische afspraak).
Gemotiveerde bezwaren kunnen tot
bovengenoemde datum schriftelijk bij
ons college worden ingebracht.
Degene, die een bezwaarschrift in
dient, kan verzoeken zijn persoonlijke
gegevens niet bekend te maken.
Indien daarom telefonisch wordt ver
zocht, (afd. openbare orde en veilig
heid, telefoon 04780-83838, toestel 151),
kunnen tot één week voor bovenge
noemde datum mondeling bezwaren
worden ingebracht, waarbij dan tevens
gelegenheid wordt gegeven tot een ge-
dachtenwisseling over de aanvraag tus
sen het bevoegd gezag, de aanvrager en
de overige aanwezigen.
Zij vestigen er tenslotte de aandacht
op, dat degenen, die bezwaren hebben
ingebracht op de wijze als bovenom
schreven en een ieder die aantoont dat
hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is
geweest in de gelegenheid zullen worden
gesteld bezwaren tegen de ontwerp
beschikking in te dienen.
Venray, 9 september 1983
Kennisgeving bekendmaking
beschikking
Burgemeester en wethouders van
Venray, gelet op artikel 31 van de Wet
algemene bepalingen milieuhygiëne;
maken bekend, dat door hen, onder
voorwaarden om gevaar, schade of hin
der voor de omgeving te ondervangen,
op 31 augustus 1983 vergunning is ver
leend ingevolge de Hinderwet naar aan
leiding van de aanvraag van:
H. van Neerven, Deurneseweg 99
te Heide-Venray, voor het oprichten, in
werking brengen en in werking houden
van een propaangasinstallatie, gelegen
aan de Deurneseweg 99 te Heide;
Limagas N.V., Postbus 97 te
Heerlen, voor het uitbreiden en wijzigen
van een gasontvang- en gasdrukregelsta-
tion, gelegen aan de Plataanstraat 7 te
Venray.
De beschikkingen en alle ter zake
zijnde stukken liggen in het raadhuis,
kamer 119, raadhuisstraat 1 te Venray,
ter inzage en wel van 9 september 1983
tot 9 oktober 1983 elke werkdag van
9.00 tot 12.00 uur.
De betreffende stukken kunnen gedu
rende bovengenoemde periode ook nog
elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur
worden ingezien (na telefonische af
spraak).
Ingevolge artikel 44, tweede lid, van
de Wel algemene bepalingen milieuhy
giëne staat tot 9 oktober 1983 beroep
open bij de Kroon voor:
a. de aanvrager;
b. de betrokken adviseurs;
c. degenen, die overeenkomstig artikel
20, 21 of 22, tweede lid, of 28, eerste
lid, onder c, van de Wet algemene
bepalingen milieuhygyëne bezwaren
hebben ingebracht;
d. enige andere belangehebbende, die
aantoont dat hij redelijkerwijs niet
in staat is geweest overeenkomstig
artikel 20, 21 of 22, tweede lid, of
28, eerste lid, onder c, van de Wet al
gemene bepalingen milieuhygiëne
bezwaren in te brengen.
De beschikking wordt na afloop van
de beroepstermijn van kracht tenzij
voor deze datum beroep is ingesteld en
met toepassing van artikel 60a van de
Wet op de Raad van State een verzoek
wordt gedaan tot schorsing van de be
schikking dan wel tot het treffen van
een voorlopige voorziening.
Het beroepschrift moet worden gericht
aan Hare Majesteit de Koningin en wor
den gezonden aan de Raad van State,
afdeling voor de geschillen van bestuur,
Binnenhof 1, 2513 AA 's-Gravenhage.
Het verzoek tot schorsing of een
voorlopige voorziening moet worden
gericht aan de voorzitter van de afdeling
voor de geschillen van bestuur van de
Raad van State.
De beschikking wordt niet van kracht
voordat op dat verzoek is beslist.
Venray, 9 september 1983.
Het gemeentebestuur heeft besloten
aan de in juni 1979 verschenen In
spraaknota een Inspraakverordening
toe te voegen.
Inspraak is er op gericht de burgers
nauwer bij het gemeentelijk bestuur te
betrekken. Al op zeer vele terreinen
wordt inspraak verleend of wordt over
leg gepleegd met de betrokkenen.
In de nota gaat het om inspraak verle
nen door het gemeentebestuur. Via de
Verordening wordt daar een mogelijk
heid tot verzoek om inspraak door de
Venrayse burger aan toe gevoegd.
Zoals verwacht mocht worden, is
voor de inspraakverordening een in
spraakprocedure georganiseerd. Tot 14
oktober kan iedereen op het ontwerp
van de verordening schriftelijk reage
ren. De reakties moeten worden gezon
den aan het college van burgemeester en
wethouders.
Hieronder is de Inspraakverordening
en de toelichting daarop, zoals door het
college is vastgesteld, in haar geheel af
gedrukt. Het is de bedoeling van het col
lege de inspraakverordening samen met
de inspraakreakties in februari 1984 in
de vergadering van de commissie voor
Algemene Zaken te behandelen en daar
na in de gemeenteraad. Voor nadere in
formatie kan men zich wenden tot A.
Jansen, Bureau Voorlichting en In
spraak.
Inspraak
verordening
gemeente Venray
Artikel 1.
Onder inspraak wordt verstaan: een
georganiseerd proces waarbij de bevol
king in een vroegtijdig stadium ideeën,
belangen en wensen naar voren kan
brengen zodat het gemeentebestuur in
stsst wordt gesteld een besluit te nemen
dan wel een plan vast te stellen waarin
alle aspecten en belangen zo goed moge
lijk zijn afgewogen.
Artikel 2.
1. Inspraak is in beginsel mogelijk op
alle gemeentelijke beleidsterreinen.
2. Burgemeester en wethouders beslis
sen of met betrekking tot een aange
geven object een inspraakprocedure
wordt geopend.
Artikel 3.
Voor zover een inspraakprocedure
wordt geopend heeft een ieder het recht
inspraak te leveren.
Artikel 4.
1. Iedere inwoner van de gemeente
Venray of in de gemeente gevestigde
instelling kan burgemeester en we
thouders verzoeken een insprakpro-
cedure te openen met betrekking tot
een aangegeven gemeentelijk pro-
jekt.
2. Binnen één maand na ontvangst
beslist het college op het verzoek.
3. Het met redenen omkleed besluit
wordt aan de verzoeker schriftelijk
medegedeeld.
4. De beslissing wordt aan de gemeente
raad en aan de betrokken raadscom
missie^) ter kennis gebracht.
Artikel 5.
1Voor elk inspraakprojekt stellen bur
gemeester en wethouders de
inspraakprocedure vast, overeen
komstig artikel zes van deze verorde
ning.
2. De inspraakprocedure wordt alge
meen bekendgemaakt en aan de ge
meenteraad en de betrokken raad
scommissie^) ter kennis gebracht.
Binnen het gebied, dat wordt be
grensd door aan de oostzijde de Nieuwe
Maasheseweg, aan de zuidzijde de Stati
onsweg, aan de westzijde de Raad
huisstraat en de Dr. Kortmannweg en
aan de noordzijde het industrieterrein
Smakterheide liggen enkele wegen met
een verkeersintensiteit van 2450 voertui
gen per etmaal. Uit een voor deze wegen
gehouden akoestisch onderzoek is ge
bleken, dat de wettelijk toegestane
grenswaarden van geluidbelasting voor
een aantal in het plan opgenomen moge
lijkheden voor woningbouw en een aan
tal reeds bestaande woningen worden
overschreden, met name langs de Nieu
we Maasheseweg en de Noordsingel.
Gedeputeerde Staten van Limburg zal
worden gevraagd hogere grenswaarden
vast te stellen voor de geluidsbelasting
aan de gevels van de betreffende wonin
gen.
Het ontwerp-verzoek aan Gedepu
teerde Staten met de daarbij behorende
stukken liggen met ingang van 12 sep
tember 1983 gedurende één maand voor
iedereen ter inzage bij de afdeling ruim
telijke ordening, kamer 201 van het
raadhuis, geopend van 9.00 tot 12.00
uur en overigens volgens afspraak.
Opmerkingen betreffende het
ontwerp-verzoek kunnen gedurende de
ze termijn schriftelijk worden kenbaar
gemaakt aan burgemeester en wethou
ders.
Tevens wordt op 20 september a.s.
een openbare hoorzitting gehouden,
waarbij iedereen in de gelegenheid
wordt gesteld mondeling opmerkingen
omtrent het ontwerp-verzoek te maken,
deze hoorzitting begint om 20.00 uur in
het raadhuis.
Venray, 9 september 1983
Burgemeester en wethouders
voornoemd,
Artikel 6.
In de inspraakprocedure wordt gere
geld:
a. de onderwerpen die in het inspraak
projekt aan de orde komen en de
randvoorwaarden;
b. welke personen, instellingen, organi
saties en groeperingen in ieder geval
bij het inspraakprojekt worden be
trokken;
c. de wijze waarop informatie wordt
verschaft over het projekt en de in
spraakmogelijkheid;
d. de tijdsplanning voor het projekt en
de besluitvorming;
e. de wijze waarop de inspraakproce
dure kan worden bijgesteld;
f. op welke wijze de inspraakresultaten
worden verwerkt.
Artikel 7.
Bij de besluitvorming worden de uit
komsten van de inspraak vermeld. De in
het kader van de inspraak geproduceer
de stukken worden voor een ieder ter in
zage gelegd.
Artikel 8.
1. Iedere verzoeker kan tegen een op
grond van deze verordening door het
college genomen besluit, dan wel in
dien het college binnen de in artikel
4, lid 2, genoemde perioden geen
beslissing heeft genomen, beroep in
stellen bij de gemeenteraad.
2. Het beroepschrift dient te worden in
gediend binnen dertig dagen nadat
het besluit is verzonden, dan wel na
dat de in artikel 4, lid 2, genoemde
periode is verstreken zonder dat het
college heeft beslist.
3. De gemeenteraad neemt binnen twee
maanden na ontvangst van een be
roepschrift een beslissing ten aanzien
van het beroepschrift.
Artikelsgewijze
toelichting
Artikel 1.
De gebruikte definitie is overgenomen
uit de Inspraaknota, pagina 5.
Artikel 2.
Geen enkel gemeentelijk beleidster
rein is bij voorbaat uitgesloten van in
spraak. Dat elk bestuursbesluit moet
worden voorafgegaan door inspraak is
hiermee niet gezegd. De zinvolheid van
een inspraakprocedure moet voorop
staan. Het is immers niet altijd mogelijk
voor het gemeentebestuur om met de in
spraakresultaten rekening te houden.
Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- wettelijke voorschriften;
- eerder genomen besluiten;
- eerder getroffen voorzieningen;
- de beperkte financiële middelen;
- de beperktheid van de beschikbare
tijd.
Gemeentelijke beleidsterreine.i die
zich in principe voor inspraak lenen zijn
onder andere:
1. welzijnsplannen;
2. plannen v- jrtvloeiend uit de Wet
op de Ruimtelijke Ordening;
3. stadsvernieuwingsplannen;
4. woningbouwprojekten;
5. verkeersplannen;
6. de plannen voor geluidswerende
voorzieningen langs de wegen;
7. wegaanleg en wegreconstructie;
8. inrichting en herinrichting speelter
reinen;
9. inrichting en herinrichting van de
directe woonomgeving;
10. straatnaamgeving;
11. kermissen.
De beslissing voor het openen van een
inspraakprocedure ligt bij burgemeester
en wethouders, veelal op voorspraak
van inspraakcoördinator en/of de be
trokken vakafdeling.
Artikel 3.
Iedereen en dus ook personen en in
stellingen en dergelijke van buiten de ge
meente kunnen aan de inspraak deelne
men.
Artikel 4.
Een verzoek tot het starten van een
inspraakprocedure voor een gemeente
lijke zaak moet uitgaan van een inwoner
Op donderdag 15 september om 17.30
uur houdt de commissie voor jeugd,
sport en recreatie een openbare vergade
ring in kamer 127 van het raadhuis. Op
de agenda komen drie bespreekpunten
voor nl. de algemene subsidieverode-
ning, de nota „Het Noordlimburgse
welzijnsweg op het goede spoor" van
het POWL en het werkplan van Free
Wheelin.
Zoals bekend is het gemeentelijk be
leid er op gericht Free Wheeling om en
uit te bouwen tot een aktiviteitencen-
trum voor jongeren die plaats- noch
wijkgebonden zijn. Uit het door de
commissie te behandelen werkplan
blijkt, dat binnen Free Wheelin flink
aan de opdracht wordt gewerkt binnen
de Financiële mogelijkheden. De com
missie voor jeugd, sport en recreatie
wordt voorgesteld zich akkoord te ver
klaren met de door Free Wheelin in
geslagen weg; de subsidiering volgens de
regeling jeugd- en jongerenwerk veilig te
stellen; besluiten te nemen over de
kosten van stagtiair(e)s, poetskosten en
vervanging inventaris; inzet projektlei-
der (40 uren) voor 1984 te handhaven en
in het kader van de begroting en priori
teitenlijst 1984 nader advies te formule
ren over kosten beheerdersfunktie en
geluidsisolerende voorzieningen aan het
gebouw.
van de gemeente of een, plaatselijk ge
vestigde instelling.
Artikel 5.
Een inspraakprocedure wordt door
het college vastgesteld. Uiteraard is het
college dus ook verantwoordelijk voor
de uitvoering daarvan.
Artikel 6.
Van belang is dat voor ieder inspraak
projekt een inspraakprocedure wordt
opgesteld, dat aangegeven wordt hoe
hel proces moet verlopen, wie erbij be
trokken zijn enz. Daarnaast is het van
belang dat vastgelegd wordt welke de
grenzen van de inspraak zijn en welke
de randvoorwaarden. Een inspraakpro
ces is elke keer weer een leerproces. Het
is van belang dat een eenmaal vastgestel
de procedure tussentijds kan worden
bijgesteld. Een inspraakproces mag de
besluitvorming niet onnodig vertragen.
Daarom is het opstellen van een tijd
schema en zich daar aan houden van
groot belang.
De onderwerpen van inspraak kun
nen zeer verschillend zijn. Het is dan
ook niet wenselijk om telkens weer de
zelfde inspraakvorm te kiezen.
Bij het opstellen van de inspraakpro
cedure moet een keuze gemaakt worden
uit meerdere mogelijkheden, bepalend
daarbij zijn ondermeer: de aard van het
objekt, de beschikbare middelen, de
randvoorwaarden enz.
Inspraak is een aktiviteit waaraan ie
dereen kan deelnemen. Vanzelfspre
kend zullen bepaalde groepen uit de sa
menleving meer bij het projekt betrok
ken kunnen zijn dan andere. Voor een
goed verloop van het proces is van be
lang te weten wie in ieder geval betrok
ken zou moeten worden bij het in
spraakproces.
Bij een inspraakbeleid op lokaal ni
veau is de methode van regelmatig over
leg ook een zeer bruikbare vorm. In dit
verband kan gewezen worden op de
raadpleging van de dorps- en wijkraden.
Artikel 7.
Een raadsvoorstel zal uiteraard een
weergave bevatten van de meningen en
standpunten die tijdens de inspraakpro
cedure naar voren zijn gekomen. De
„inspraak-stukken" liggen voor.eeniede
ter inzage.
Artikel 8.
Tegen beslissingen, of het uitblijven
ervan, is op grond van deze verordening
beroep bij de raad mogelijk. Een beslis
sing is een beschikking in de zin van de
Wet A.R.O.B.
Achterstands
groepen
In haar beleidsvoornemens, met na
me in het plan specifiek welzijn, geeft
het gemeentebestuur aan dat groepen
die in achterstandssituaties verkeren
voorrang genieten. On» deze groepen
aktief te betrekken bij de inspraakpro
cedures, zal ook extra aandacht nodig
zijn.
Dit kan op de volgende manieren:
- extra aandacht voor de voorlichting
aan deze groepen over beleidsonder
delen waarop een inspraakprocedure
zal worden toegepast (artikel 6, punt
- een aan deze groepen aangepaste in
spraakprocedure (artikel 6).
Eventueel kunnen derden worden be
trokken bij de inspraak door groepen.
Te denken valt hierbij aan opbouw
werk, welzijnsinstellingen, dorps- en
wijkraden.
In de inspraakverordening is geen ar
tikel opgenomen ten behoeve van deze
groepen maar zijn er voldoende waar
borgen ingebouwd.
In de „tijdelijke bijdrageregeling ex
tra bestuurskosten minderhedenbeleid
gemeenten" (1981), wordt als voor
waarde vor het verkrijgen van de bijdra
ge gesteld: „De gemeente heeft een door
de gemeenteraad vastgestelde geregle
menteerde inspraakregeling voor min
derheden of heeft op basis van een
besluit .van de gemeenteraad een derge
lijke inspraakregeling in voor
bereiding".
De wijze waarop de minderheidsgroe
pen worden betrokken bij de voorberei
ding en uitvoering van beleid, wordt aan
de gemeente overgelaten.
De gemeente Venray ontvangt een
bijdrage volgens deze regeling.
Naar anleiding van bovengenoemde
voorwaarde heeft het gemeentebestuur
een afzonderlijke gereglementeerde in
spraak voor minderheidsgroepen over
wogen. Vooralsnog wordt er de voor
keur aan gegeven geen aparte inspraak
verordening voor minderheden tc for
muleren, maar hier dezelfde uit
gangspunten te hanteren als voor ach
terstandsgroepen is geformuleerd. Hier
mee wordt de voorgestane integratie van
minderheden niet onnodig tegenge
werkt.
In artikel 6 van de verordening is be
paald dat bij elk inspraakproces nage
gaan wordt wie in ieder geval betrokken
moeten worden bij de inspraak. Mocht
dan blijken dat de culturele minderhe
den tot die groep behoren, dan zal er ex
tra aandacht nodig zijn. Te denken valt
aan het verzorgen van vertalingen, een
eigen groepsbenadering enz.
Buiten formele inspraakprocedures
zijn er nog de informele procedures. Via
deze laatste mogelijkheid (raadpleging,
ad hoe overleg, geregeld overleg) is ook
invloed op het gemeentelijk beleid mo
gelijk. Ten einde minderheden los van
de formele inspraakprocedures meer te
betrekken bij beleidszaken, wordt er
naar gestreefd minderheden meer te be
trekken bij werkgroepen, commissies en
dergelijke.