pfogmm 1983-lm STREEKSCHOUWBURG met o.a. DAS LAND DES l.ACHELNS IIDELIO MADAME BUTTERFI.Y DE JORDAAN DE ZOON VAN LOUIS DAVIDS IM WEISSEN RÖSSL BALLET VAN TAHITI BRASIL TROPICAL MUSICAL EVENAAR PUBl.lEKSTHEATER DE APPEL HAAGSE COMEDIE HOOFDSTAD OPERETTE COMPAGNIA D'OPERA ITALIANA LIMBURGS SYMPHONIE ORKEST ZUIDELIJK TONEEL GLOBE MAASTRICHTS SALON ORKEST TONEELGROEP DE APPEL FLAIRCK HET KLIEKSKE DANIËL WAAYENBERG THEO OLOF JENNY AREAN JOHN LANTINK GEORGETTE HAGENDOORN FRANK SANDERS ALEXANDRA RADIUS HAN EBBELAAR TON LUTZ SIEM VROOM JO DUSSELDORP CORRIE VAN GORP HENK MOLENBERG JACCO VAN RENESSE LUCAS VIS JOOST PRINSEN maandag 26 september "Das Land des Lachelns" operette van Franz Léhar Er zijn operettes die telkens opnieuw het publiek naar de theaters doen stromen. "Das Land des Lachelns" is zo'n uitvoe ring. De bekendste melodieën zijn: "Immer nur lëcheln", "Von Apfelblüten einen Kranz", "Dein is mein ganzes Herz", "Meine Lie- be, deine Liebe", "Ich möcht einmal wie der die Heimat sehen" Het gaat om een geheel andere enscene ring dan de uitvoeringen die wij eerder in Venray zagen. De voorstelling is en blijft daardoor nieuw. Wat voor de opera "Ma dame Butterfly" is, is voor de operette "Das Land des Lachelns". Beide voorstel lingen zijn geïnspireerd op de Oriënt en hebben een bekoring die uniek genoemd mag worden. Het is dan ook bijzonder prettig, dat men dit seizoen zowel genoemde opera als de ze operette in Venray kan zien en horen. Muzikale leiding: Ed Spanjaard. Regie: Leo Decker. Solisten o.a.: Monica Schanzer, Leo Dec ker. Koor: Studenten Conservatorium Maastricht. donderdag 29 september "Adèle's keus" voortreffelijke soloshow van ADELE BLOEMENDAAL Een verrassing! Ruim een jaar is Adèle met haar "theateravontuur" onderweg. In Amsterdam uitverkochte zalen en rijen mensen voor de kassa, waarvan de meesten helaas geen plaats konden krij gen. Hoe dat ineens mogelijk was. blijkt de verrassende soloshow door de mond- reklame waar te maken. Met als gevolg een enthousiaste pers en een nog enthousiaster publiek. De Volkskrant: "Sterk en muzikaal ondersteund program ma. dat ook een theater als Carré tot een zee van kolkend enthousiasme moet kun nen omtoveren. Afwisselend teder, hard, sarcastisch, brutaal, uitdagend en dik wijls bijzonder geestig, levert Adèle een voortreffelijk programma af, dat de een voud van het ware kent", Het Parool: "Dat Adèle een jofele zangstem heeft, weet iedereen. Dan ze ongenadig gek kan doen was ook bekend, maar dat ze stem mige teksten zo eenvoudig en zonder opsmuk en zeldzaam muzikaal kan bren gen, kwam als een verrassing". Brabants Dagblad: "Een heerlijk programma, een tijger van een vrouw. Adèle heeft de juiste keuze ge maakt. De keuze is nu aan u". dinsdag 4 oktober "Duet for One" van Tom Kempinski met JOSEE RUITER en DOLF DE VRIES De première van deze voorstelling heeft reeds plaatsgevonden en we weten dus wat ons te wachten staat. Pers en publiek zijn ronduit enthousiast. De parel der vrije produkties. N.R.C.: "Josée Ruiter speelt een schitterende rol. Toneel met allure". Leids Dagblad: "Indrukwekkend". Het Parool. "Dramatisch goed". Volkskrant: "Bijdehante gehandicapte spil van spannend stuk". vrijdag 7 oktober "Hardrose - Knalblauw" muzikaal theater rond een aanstaande vader - en zijn vrouw door GUUS PONSIOEN en LILS RENKEMA Met veel liefde en inzet voor hun werk brengen Guus Ponsioen en Lils Renkema een nieuw soort muziektheater-cabaret, dat inmiddels veel sukses boekt in het land. De pers schreef: "Met leuke en pakkende teksten, die vo- kaal op een uitstekende manier werden gebracht, werd er theater gebracht om "U" tegen te zeggen Een staande ovatie was hier inderdaad op z'n plaats". zondag 9 oktober 11.30 uur Jo Dusseldorp piano-recital Aan Jo Dusseldorp werden op twintigjari ge leeftijd de Prix d'Exellence van het Amsterdams Conservatorium en de Jubi- leumprijs van de Maatschappij tot Bevor dering der Toonkunst toegekend. Hierna volgden gedurende tien jaar solo optredens in Nederland en de meeste West-Europese landen. Kort na de oprichting van het Maastrichts Conservatorium werd Jean Franssen en Jo Dusseldorp de opleiding van pianisten en docenten voor het hoofdvak piano toe vertrouwd. PAUL VAN VLIET ADÈLE BLOEMENDAAL PETER FABER BOUDEWIJN DE GROOT ANDRÉ VAN DUIN ROBERT LONG LEEN JONGEWAARD WILLEM NIJHOLT LEX GOUDSMIT MARY DRESSELHUYS FONS JANSEN ROBERT PAUL RIJK DE GOOYER JOSÉE RUITER SETH GAAI KEMA TON THISSEN LINDA VAN DIJCK JOS BRINK maandag 24 oktober "Richard III" Zuidelijk Toneel Globe Kennismaken met dit stuk lijkt nog het meest op een bezoek aan een achtbaan: in adembenemend tempo stort je, zodra je bent ingestapt, van de ene bloedstol lende situatie in de volgende. Tijd om er over na te denken krijg je niet, je bent overgeleverd en nog slechts in staat met een mengeling van ongeloof, angst en fascinatie de rit uit te zitten. "Richard III" is het summum van pure slechtheid, daarover laat Shakespeare geen enkele twijfel bestaan. Tegelijkertijd toont hij dat deze duivel wel degelijk een gevallen engel is, want hij rust hem toe met een aantrekkingskracht, intelligentie en humor die moeilijk te weerstaan zijn. De schurk krijgt meer charme dan zijn minder slechte tegenstanders. Voor het milieu aan het hof. waar het stuk zich af speelt, paart hij de sfeer van een jongens boek aan die van een ambitieuze Tweede Kamerfraktie: niemand in het stuk staat buiten de spanning die het manipuleren van de macht met zich meebrengt. "Richard III" wordt door Globe op eigen tijdse manier gebracht en wij verwachten een uitermate boeiende toneelavond. Bijna het gehele gezelschap zult u in deze voorstelling aan het werk kunnen zien. De vertaling werd gemaakt door Gerrit Komrij, de regie voert Peter de Baan en de vormgeving is van Paul Gallis. donderdag 27 oktober André van Duin met zijn nieuwe revue "Teleater" André wordt in deze nieuwe show als van ouds terzijde gestaan door: Frans van Dusschoten, Corrie van Gorp, Hans Leen- dertsen en de Barrie Stevens Dancers. De tijden van de revue zijn nog niet voor bij. De ongeschreven wet van de crisis, die omvangrijke produkties onmogelijk zou maken, wordt doorbroken door een andere wetmatigheid: die van de golfbe weging in de omvang van de produkties waarmee André van Duin ons overspoelt. André van Duin is in het theater klein be gonnen en langzaam uitgegroeid tot een revuester van allure. Na een onderbreking van twee jaar. waarin hij bezig was met andere produk ties, gaat zijn voorkeur toch weer uit naar een groots aangepakte revue, zij het in een nieuwe, moderne vorm. U kunt in ieder geval weer vele komische sketches verwachten in samenwerking met zijn vaste theaterpartners, afgewis seld met solistische konférences. André heeft ook in onze regio vele fans. Uit bezuinigingsoverwegingen konden wij maar één voorstelling boeken. Wij ver wachten dan ook dat die voorstelling in een mum van tijd uitverkocht zal zijn. Dus wilt u verzekerd zijn van kaarten, dan zult u onze eerste beursdag moeten bezoe ken! donderdag 13 oktober Brasil Tropical Deze sprankelende, exotische show vol bruisend temperament van de bronskleu rige mulatten-meisjes en de spektaculai- re sprongen van de akrobatische dansers, is in Europa nog steeds ongeëvenaard. "Brasil Tropical" met het "Carnaval in Rio" is en blijft een spektakelstuk, dat het publiek in zijn enthousiaste ritme mee sleurt. Dit gezelschap heeft in Venray al een tiental uitvoeringen gegeven en steeds voor stampvolle zalen. Het is dan ook een ongekompliceerde avond, een wervelende show, een avond "uit". De show wordt steeds vernieuwd en aan gezien wij vorig seizoen geen "Brasil Tro pical" op het programma hadden, zal het voor de meeste mensen om een nieuwe show gaan. dinsdag 1 november "...en het bleef nog lang onrustig in de stad!" ROBERT LONG en LEEN JONGEWAARD Het lag voor de hand dat Robert Long en Leen Jongewaard na hun suksesvolle programma's "Duidelijk Zo" en "Tot Hier toe" een derde programma zouden sa menstellen. Het opnieuw door Robert Long geschre ven programma "....En het bleef nog lang onrustig in de stad", is dan ook een lo gisch vervolg op de ontwikkeling in de vo rige programma's. Ook deze keer worden wanhoop en angst afwisselend vertaald in blijdschap, woede en schaterlach. Met name één van de essenties van "theater", te weten het transformeren van een levensvisie en filosofie in een theater programma, beheerst Robert Long als geen ander. Dat beiden daarnaast niet schromen van tijd tot tijd de gangbare normen van kaba- ret te overschrijden, bevestigt slechts dat zij zich zowel inhoudelijk als qua presen tatie kwetsbaar durven opstellen zondag 6 november 11.30 uur Het Maastrichts Salon Orkest recital André Rieu - eerste viool Frans Vermeulen - tweede viool Gemma Serpenti - cello Jean Sassen - bas Thieu Heyltjes - piano Het Maastrichts Salon Orkest heeft zich ten doel gesteld de letterlijk en figuurlijk naar "de achtergrond" verdrongen salon- muziek op het concertpodium te brengen En dat doen zij met veel sukses dank zij de geheel eigen en unieke klank die zij hebben ontwikkeld en aan het perfekte samenspel. Het Maastrichts Salon Orkest trad regel matig in Venray op voor een enthousiast publiek. Om deze reden werd het ensem ble opnieuw op het programma geplaatst. Onder leiding van "Stehgeiger" André Rieu brengt het Salon Orkest een nieuw repertoire van beroemde schlagers "van toen", bekende operettemelodieën en an dere gezellige salonmuziek. Laat u zich voor het eerst of opnieuw ver- wennpn door dit unieke ensemble! dinsdag 8 november "Madame Butterfly" opera van Puccini Compagnia d'Opera Italiana di Milano Men hoeft heleméal niet van opera te houden om toch ontroerd en overweldigd te worden door de mooiste en populairste opera die ooit werd geschreven. "Madame Butterfly" spreekt tot de ver beelding en is een voorstelling met een hart, maar bovenal is het een opera met een aaneenschakeling van prachtige aria's en duetten. Na het overweldigende sukses vorig jaar met "II Trovatore" en het jaar daarvoor met "Un Ballo in Ma- schera" mogen wij ook nu weer een belcanto-avond van formaat verwachten. Prachtige stemmen zijn verbonden aan dit beroemste Europese reisgezelschap. "Madame Butterfly" heeft een partituur met sublieme nuances, aangrijpende stemmingsaksenten, maar heeft ook een dramatische kracht die velen aanspreekt. Bezoekers die de vorige uitvoeringen van de "Compagnia d'Opera Italiana" zagen, hoeven we niet meer aan te sporen deze voorstelling te gaan zien, want die gaan zondermeer. Anderen die het gezelschap nog niet kennen zouden, nu het om een zo tot de verbeelding sprekende opera gaat, zeker eens moeten gaan luisteren. De muzikale begeleiding wordt verzorgd door het Postas Symphonie Orkest uit Budapest. De koren worden gezongen door het Musicakoor uit Boekarest. De solisten zijn traditiegetrouw uit de grote Italiaanse operapaleizen. donderdag 10 november Limburgs Symphonie Orkest dirigent: Wolfgang Trommer solist: Daniël Heifetz, viool R. Strauss - Metamorphosen voor 23 solostijkers F Mendelssohn - Vioolconcert in e, op. 64 F. Schubert - Zesde Symphonie in C Daniël Heifetz werd geboren in de staat Missouri (V.S.) in 1948 en studeerde bij Ef- rem Zimbalist en Ivan Galamian aan het Curtis Institute of Music. Hij behaalde de eerste prijs van het Merriweather-Post Concours in Washington en in 1978 was hij een der prijswinnaars van het Tchai- kowsky Concours in Moskou. In Amerika maakte hij zijn orkestdebuut in New York met de National Symphony en is sinds dien opgetreden met orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Cleveland Or chestra en het Philadelphia Orchestra met dirigenten als Zubin Mehta, Aldo Ceccato, Lorin Maazel. Hij maakte tour nees door Amerika, Canada, Europa, Midden- en Zuid-Amerika. dinsdag 15 november WILLEM NIJHOLT en LINDA VAN DIJCK in "Sukses" van Norman Beim Sukses is bij "Sukses" verzekerd! Als een jong akteursechtpaar aan het begin van een toneelkarrière staat en vastbesloten is om het grote sukses binnen te halen, moeten er flinke klappen worden geïnkas- seerd. De Telegraaf: "Sukses is een suksesvoorstelling van de eerste orde, die ik zonder de geringste te genzin binnen een week voor de tweede maal zou willen zien. Een groter kompli- ment kan ik eigenlijk niet bedenken". Het Vrije Volk: "Met zijn tweeën op het toneel en het pu bliek in de houdgreep houden, valt niet mee en is een zware opgave. Tenzij na tuurlijk het stuk enorm boeiend is of de akteurs bijzondere prestaties leveren. "Sukses" is een kombmatie van beide voorwaarden Verdere krantenkoppen zijn: "Van de eerste tot de laatste sekonde in de ban". "Indringend spel van Nijholt en van Dijck" "Suksesvoorstelling. maar wel voor een gevormd toneelpubliek" Kortom een geslaagde toneelavond, waarbij bij voorbaat vast staat, dat het een sukses wordt. donderdag 17 november vrijdag 18 november Nooy's Volkstheater Amsterdam "De Jordaan" volksmusical naar boeken van Israël Querido Zelden heeft het volkstoneel meer in de belangstelling gestaan dan juist nu Het^ sukses van de produktie "De Jantjes", dat dit gezelschap vorig seizoen bracht, was dan ook ongekend groot Daarom heeft het Nooy's Volkstheater besloten om in het nieuwe theaterseizoen opnieuw een grote volksmusical uit te brengen en wel "De Jordaan" naar boe ken van Israël Querido in een bewerking van Dick Noov. De Jordaan.... een gezellig en rondborstig stukje Amsterdam, met toch de aanloop van en de uitloop naar die rauwe Zeedijk. De Jordaan.... met z'n grote tegenstellin gen: feesten en vechten, oprechtheid en geslepenheid, de armen en de woeke raars, vreugde en verdriet De Jordaan... met z'n lief en leed, z'n lach en traan en z'n zang en dans De Jordaan.... een warmbloedig brok volkstheater. Aan de produktie werken o.a. mee: Carry Tefsen, Henk Molenberg. Hanny Vree. Dick Rienstra, IJf Blokker. Wim Wa- MH zondag 20 november 11.30 uur Odette Burger De veertienjarige, in Overloon woonachti ge Odette Burger krijgt al zes jaar viool les. Deze zeer talentvolle Havo-scholiere stu deert tevens aan de vooropleiding van het Sweelinck Conservatorium te Amster dam, waar zij les krijgt van Jan Nicolai, oud eerste concertmeester van het Utrechts Symphonie Orkest. In januari 1982 won zij de eerste prijs tij dens het Nationaal Vioolconcours lor- dens Baronesse Sweerts de Landa in den Haag en naar aanleiding daarvan werd zij uitgenodigd aan enkele radio- en T.V.- programma's mee te werken Al komt Odette uit een muzikale familie - een van haar zusjes speelt prachtig fluit toch is het repertoire voor een leerling van haar leeftijd zeer bijzonder Odette speelt het repertoire van een professionele vol wassene- Tijdens het viool-recital in Venray zal zij o.a. de volgende werken spelen: "Introduction et Rondo Capriccioso" van Saint-Saëns, "Caprice Viennois" van Kreisler en de "Polonaise brillante opus 21" van Wieniawski. donderdag 24 november Seth Gaaikema met zijn nieuwe cabaretprogramma "Het Orakel" Het nieuwe programma van Seth Gaaike ma bevat voor een belangrijk deel politie ke konférences, die telkens opnieuw wor den aangepast aan de aktualiteit. Seths uitgangspunt is op te komen voor het individu, te wijzen op de noodzaak om zelfstandig te blijven nadenken en niet te snel met modeverschijnselen mee te doen. In zijn programma's is weinig plaats voor zwart-wit uitspraken, omdat hij van me ning is dat de praktijk dwingt tot het aan brengen van nuances. "Het Orakel" zal u derhalve konfronteren met een aantal geschakeerde, maar daar om met minder duidelijke standpunten ten aanzien van aktuele thema's zaterdag 26 november Shusaka Dormu Dance Theatre Het Shusaka Durmu Dance Theatre is een gezelschap dat is samengesteld uit medewerkers van zeer uiteenlopende na tionaliteiten, ieder met een geheel eigen theaterachtergrond Haar programma's hebben daardoor, mede door toepassing van meerdere disciplines (dans en mime) en een diversiteit aan gebruikte theater vormen (bewegings-en muziektheater) een zeer eigen karakter gekregen, dat moeilijk te vergelijken valt met andere he dendaagse theatervormen. zondag 11 december 11.30 uur Wies de Waard, dwarsfluit Bauke Oosterhout, gitaar De muziek die dit dwarsfluit/gitaarduo ten gehoren zal brengen, strekt zich uit van de renaissance tot hedendaagse muziek. Op het programma staan werken van o.a. Handel, Carulli, Bach, Kont, Gato, Villa- Lobos, Burkhard en Ravel. Tevens zullen zij enige solowerken laten horen. Gezien het intieme karakter van beide in strumenten is de kombinatie gitaar/ dwarsfluit bijna ideaal en vele heden daagse componisten zijn er dan ook door geïnspireerd ervoor te schrijven. donderdag 15 december lm Weissen Rössl" operette van Benatzky Hoofdstad Operette De Hoofdstad Operette maakt van haar uitvoeringen steeds een feest. Pracht en praal, goed gezongen, met oog voor het détail Elke voorstelling is opnieuw een muzikaal hoogtepunt, waar velen naar uitzien. U kent waarschijnlijk de onvergetelijke muziek uit deze operette: "lm Weissen Rössl am Wolfgangseè", "Was kann der Sigismund dafür dass er so schön ist", 'lm Salzkammergut, da kann man gut lustig sein", "Zuschaun kann ich nè", "Es muss etwas Wunderbares sein, von dir geliebt zu werden". U zou ze meteen al mee willen zingen nu u de titels leest. U ziet en hoort in de hoofdrollen: Marga de Boer, Ton Hofman, Antoni Wink, Germaine Compier, Jan Hander- son, Jacco van Renesse, Henk Boelhou wers, Anita Heins, Johan van der Zalm en Lily Loerkens. dinsdag 20 december Daniël Wayenberg, piano Theo Olof, vlooi concert Twee virtuozen op één avond! We denken dan ook dat we héél hoge verwachtingen mogen koesteren. Het is volstrekt zinloos om de kwaliteiten van de pianist en de violist te bewieroken, wat dat is door ve len reeds bij herhaling gebeurd. De ware muziekliefhebber weet dat het hier om de top van de Nederlandse mu ziekwereld gaat, en dan bezoekt men zo'n concert.... al vergaat de wereld. maandag 19 december ujn "Stille Nacht" pt een tragi-komedie van Peter Turrini Lg met MARY DRESSELHUYS en JAN RETEL |l "Stille Nacht" beschrijft twee mense *ai een werkster en een nachtwaker, beidt ior gedurende hun hele leven niet allee Ka slaaf geweest van hun persoonlijke leve >ro somstandigheden, maar ook van het wfer reldgebeuren. Het stuk beschrijft hun b *r hoefte aan wederzijdse tederheid, de wJ"l ze waarop zij zich geleidelijk aan eeJ16* beetje vrijheid weten te veroveren en l> e I recht dat zij zich verwerven om overmo W dig te worden. U ziet deze ontwikkeling zich voltrekke tegen de achtergrond van Kerstmis, a^u symbool van de kommerciële naastenlie de. )ei Voor deze twee mensen is het echter c m: gelegenheid zich daaraan te onttrekke r0f door op Kerstavond te vluchten in hi )ee werk en er op een stille manier een geh© eigen feestje van te maken. De vertaling van dit stuk werd gemaal we door Mary Dresselhuys en Gerard Co ia£ De regie wordt gevoerd door Guus He an mus. woensdag 21 december "De Hulsbewaarder" van Harold Pinter Toneelgroep DE APF^EL Onder regie van Lodewijk de Boer bre gen Peter van der Linden, Rein Edzard Robert Prager een van de bekendste wefo ken van Pinter op het toneel. Pinter is de belangrijkste vertegenwoorieri ger van het Engelse drama uit het midi van de 20ste eeuw. De personages in Pinters stukken voeretDt een schijnbaar alledaagse konversatie. Uitschieters in woord en daad zorgt voor abnormale situaties en duurzarnfcn spanning. Een veelgespeelde voorstelling, die tiha van hoogtepunten kent. Geen gemakk ut lijk stuk, wel theater van de twintig: eeuw en bovendien gebracht door De A ep pel. een gezelschap dat theater van c, 20ste eeuw wil en kan brengen. De echte toneelliefhebber staat een neelavontuur te wachten, dat tot een giev' denkwaardige avond kan uitgroeien. zondag 8 januari 11.30 uur Amsterdams Loeki Starlust Quartet recital c •pc Het Amsterdam Loeki Starlust Quarti bestaat sinds oktober 1978. De vier bid fluitisten: Daniël Brüggen, Bertho Drieve Karei van Steenhoven en Paul Leenhou studeerden aan het Sweelinck Conserv torium en waren allen leerling van Kei Boeke en Walter van Houwe. Het repertq re omvat werken uit de renaissance, vroeg- en laat-barok. Het kwartet breni eveneens eigen arrangementen en m ziek van hedendaagse komponisten ti gehore. dinsdag 10 januari "Hamlet" van Shakespeare Haagse Comedie In 1976 werd "Hamlet" voor het laatst i Venray opgevoerd. We schreven toen ons programmablad: "Minstens eenma Ee in zijn leven moet men een "Hamlet" g 9ir zien hebben". Inderdaad. "Hamlet" is hét grote tond uit het onverwoestbare wereldrepertoirt,er Iedere Hamlet-versie is anders en zeki nu een gerenommeerd gezelschap als on Haagse Comedie dit stuk gaat brengen een uitzonderlijke sterbezetting, mogt we verwachten dat het een zeer bijzond nif re toneelavond wordt. Er zijn dan ook vave mensen, die al vele versies hebben gezie maar nooit uitgekeken raken op dit std Hl Terecht, het stuk is steeds weer nieuwe aktueel. De rol van Hamlet zal worden gespee door Hans Hoes. Onder de vele medesp lenden zijn o.a. Trins Snijders en Juli Croiset. De regie wordt gevoerd door Guido Moor. of vrijdag 13 januari Boudewijn de Groot "Concert III" Lange tijd verbleef Boudewijn de Groot de Verenigde Staten, waar hij aan de Dit M' Groove's Music Workshop in HollywcK de studies van arrangement en harom e- nie beëindigde Ongetwijfeld zal hem d a£ ze ervaring voor zijn reeds mdrukwekke kl' de muzikale kennis en kapaciteiten tl goede komen bij het nieuwe repertoi dat hij wenst voor te stellen tijdens zi .V.W. JICIICII UjUCIIS ti |g Nederlandse tournee. Vanzelfspreker "v zal ook nog een aantal van zijn bekent evergreens" op het programma voork men. Een groot aantal vernieuwde arrai gementen zal echter dit "Concert III" ei extra fris en jong klankdekor geven.

Peel en Maas | 1983 | | pagina 18