VREDE EN VEILIGHEID Vredesberaad houdt grote hoorzitting 1 PEEL EN MAAS mim Gouden bruidspaar in Castenray cor zonder onderwerping en zonder overmacht Nota vrede en veiligheid Venray op donderdag 28 april in de foyer van de schouwburg om 20.00 uur De afgelopen decennia ver trouwde het westen op kernwa pens, haar conventionele bewapening was te zwak voor evenwicht. Een minder dure oplossing dan tanks en leger korpsen. Goedkoper? Jazeker en we hebben gekregen waar in' voor we betaalden. Deze eenzij dige nadruk op atoomkracht breekt ons nu op en brengt ons op een splitsing met de keuze tussen vier kwade alternatieven: dreigen wij de kernbewape ning op te voeren, als de Ge- nee/se onderhandelingen fout lopen? of bereiden wij plaatsing van deze wapens al eerder voor om überhaupt succes in Geneve af te kunnen dwingen? of verhogen wij in deze econo mische recessie onze defensie- uitgaven zo drastisch dal wij mede een conventioneel ant woord kunnen geven op de ge mengde kern/conventionele dreiging uit het oosten? of leggen wij het hoofd in de schoot en wachten in Gods naam dan maar af wal er komt. Misschien betrekkelijke rust zo als in Finland, misschien een kalme wandeling langs het Scheveningse strand onder Rus sische bescherming, of een be zetting zoals Afghanistan? SPIONAGE Wij leefden onder een atoom-paraplu. Deze zorgde mede voor vrede in onze tijd. ongekend lang voor de Europe se geschiedenis. Conventioneel wij te zwak om partij te zijn voor het oosten. Na to ge neraal Rogers zegt op 8 januari hek 2* ïm* els. in Vrij Nederland: ,,als ze ons vandaag conventioneel aanval len zal ik heel kort daarna moe ten vragen kernwapens te mo gen gebruiken". De Russische ideologie roept volgens velen, die zich verdiept hebben in de theoretische ach tergronden 'van het Marxis tische-Leninisme, om wereld overheersing. Hoe het ook zij een heel andere systeem van waarden dan het westen. Solz- jemtsyn beschrijft dat systeem huiveringwekkend precies in de NRC van 19 maart jl. Een systeem dat het kennelijk inte ressant genoeg vindt om Russi sche lankcommandanten als vrachtwagenchauffeur ver trouwd te maken met het westerse wegennel en de diepte en de stroomsnelheid van de ri vieren. Recent zet Nederland de spion A. Konaval over de grens, elders komt een waare uittocht van Russische spion nen op gang. Woensdag 6 april jl. zet President Mitterrand op staande voet 135 Russen op re tourvlucht richting Moskou (Pikante bijzonderheid: hel Russische toestel dat de spion nen na gedane arbeid ophaalde, was een type Ilyoesin dat een verrossende" copie is van de recente, ten koste van veelgeld, door enkele West-Europese landen ontwikkelde Airbus- 300). Dit staat niet op zichzelf als een incident, want eerder nam Spanje soortgelijke maatrege len, alleen wat discreter. Het komt ook niet toevallig zo uit dat in dit ..raketten-jaar", want al vroeger heeft „Lon den 105 ambassade-leden uit gewezen. Militaire, economi sche. industriële spionage, zeker maar de Russische spionnen werden er ook uitgezet, naar men zegt, vanwege de aanslag op onze Poolse Paus en/of een voorgenomen aanslag op Mitte- rand (rond om wie op de laatste Europese top opvallend veel veiligheidsmaatregelen waren), georganiseerd door Moskou via Sofia, waar tevoren het voor malige hoofd van de Franse in lichtingendienst Alexandre de Marenches het Valicaan voor gewaarschuwd zou hebben. Vanwege de bewijzen die hij over de rol van de geheime diensten van het Oostblok daar bij bezat, zou op 15 februari jl. de Franse Kolonel Bernard Nul bij Nice door de Russen geliqui deerd zijn. De dader van de moordaanslag, Patrick Guer- rier, zit inmiddels weer veilig in Oost-Duitsland. Ook recent: drie Russen van de Russische mantelorganisatie Elorg worden Antwerpen uilge wezen; eerder waren ze al uil Nederland (Hilversum) gezel, maar gingen gewoon vanuit België door. Tokio waarschuwt voor Russische militaire spiona ge; de volgende schoonmaak schijnt in Rome gehouden te worden. VREDESBE WEGINGEN Vredesbewegingen proberen ons te overtuigen van „alle kernwapens de wereld uit, te beginnen met Nederland" (eventueel al met Venray of Hellevoetsluis). Een nobel stre ven, maar hoe reëel? Toen in de dertiger jaren de Oxford- beweging in Engeland luidkeels en duidelijk haar afkeer van oorlog kenbaar maakte en haar overtuiging ventileerde dat geen Engelsman meer bereid mocht zijn in een oorlog te vechten kreeg zij grote aanhang. Mede deze en andere vredesbewegin gen en hun succes, brachten Hitler tot de overtuiging dat het Engelse volk niet bereid zou zijn om te vechten. Dit heeft Europa geweten. Je kunt jezelf niet ongestraft eenzijdig tot neutraal land (of tot neutrale gemeente) verklaren, zoals Ne derland tussen de twee werel doorlogen, en gezien haar erva ring van mei 1940, behoort Nederland deze les geleerd te hebben. UITSPRAKEN Een van de leiders van de Britse vredesbeweging, profes sor Thomson heeft op dinsdag 12 februari jl. in het gezagheb bende Engelse blad The Gar- dian", gewaarschuwd voor misbruik van de Europese vre desbeweging door de Sovjet- Unie: „De vredesbeweging in West-Europa is als een slaap wandelaar op de verkeerde weg. Dank zij de propagandistische manouevres van de Russische leiders is de kans groot dat te gen het einde van 1983 de vre desbewegingen het machtseven wicht in de hele wereld ver stoord zullen hebben. Publieke opinie, directe actie en verkie zingen zullen de Kruis- en Pers- hing raketten uit de ene Euro pese staat naar de andere gedre ven hebben en Europa losge koppeld hebben van de V.S. aldus Thomson. „De moderni sering van de NA VO zat onmo gelijk gemaakt zijn door de ac ties van de West-Europeanen en de Sovjet-Unie zat welwil lend presidiëren over de af braak van het westelijk bondge nootschap. Thomson die een aanhanger is van de anti- atoombeweging en jarenlang een sleutelfiguur is geweest in de Britse beweging voor eenzij dige ontwapening, meent daar om dat een andere benadering van de ontwapeningspoliliek hoogst noodzakelijk is. Hij wijst er mat nadruk op dat het Russische vredesoffen sief alleen voor de export is be doeld. „In Polen, Oost- Duitsland, Tsjechoslowakije en de Sovjet-Unie zelf, worden aanhangers van de vredesbewe ging vervolgd en gearresteerd. Hun wordt", zo schrijft Thom son, „onafhankelijk handelen onmogelijk gemaakt". Maar alsof er echt niets aan de hand is spreekt M.J. Fabcr: „Raket ten hebben we nog niet tegen gehouden, maar dat komt nog wel zegt hij zelfverzekerd" (DvNL, 25-2). In de avond krant van dezelfde dag staat dat de Russen met de constructie van twee nieuwe SS-20 bases achter de Oeral zijn begonnen (NRC). Tweezijdige ontwape ning is werkelijk het enige aan vaardbare alternatief en zeker niet kansloos. A.B. Ederveen (wordt vervolgd) en IS Het gemeentebestuur stelt burgers en organisaties tot 1 mei a.s. in de gelegen heid, kommentaar op de nota aan de ge meenteraad kenbaar te maken. In december vorig jaar hebben 8200 burgers van Venray hun handtekening gezet onder een petitie tegen voorberei ding, plaatsing en vervoer van kernwa pens op Venrays grondgebied. De nota Vrede en Veiligheid is een uitwerking van deze petitie. Het Vredesberaad nodigt alle mensen uit, die tegen kernbewapening zijn, om middels een hoorzitting tot gezamelijke meningsvorming over hoe we in Venray de uitgangspunten van de petitie kunnen realiseren. HISTORISCHE BETEKENIS De nota Vrede en Veiligheid met de uitspraak dat het Gemeentebestuur met alle legitieme middelen zal pogen deze raketten van Venrays grondgebied te weren, zal samen met de voorkeur van de Amerikanen voor de Peelbasis van historische betekenis kunnen worden voor ombuiging van de bewapenings wedloop. meesterschilders omdat schilderen een zaak van vertrouwen is. cor reijnders dr. poelsstraat 14 venray telefoon: 82810 Tweezijdige ontwapening Binnenkort zal de Venrayse ge meenteraad een vergadering wij den aan de problematiek m.b.t. de nota Vrede en Veiligheid". De vroede dames en heren wor den dan in de gelegenheid gesteld hun ideeën daarover te lanceren. Dit heeft er toe geleid dat de werkgroep „Noord-Limburg" van het I.C.T.O. (Interkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwape ning), op donderdag 28 april a.s. in het wijkcentrum „De Kiosk" Brukske 1 Venray, een openbare bijeenkomst belegt om aan be langstellenden informatie te ver strekken. Op deze avond zal Drs. R. Jobse, hoofdbestuurslid van het I.C.T.O.een inleiding houden over de noodzaak van tweezijdi ge ontwapening en de verant woordelijkheid en de plaats van de rijks- en lagere overheden. Het een cn ander met betrekking tot de gemeentelijke nota Vrede en Veiligheid". Werkgroep Noord-Limburg van het I.C.T.O. Van de nota Vrede enjVciligheid zijn al meer dan 700 exemplaren verkocht. Ook aan de meningsvorming van de Venrayse bevolking door de hoorzitting van 28 apri91 wordt in heel Nederland veel waarde gehecht. Het Vredesberaad heeft gezocht naar een aesKunaig en ervaren voorzitter voor de hoorzitting. Jan ter Laak, omroeppastor en sekre- taris van Pax Christi, was direkt bereid deze funktie te vervuilen. Alle landelijke vredesorganisaties hebben aangekondigd, vertegenwoordi gers naar de hoorzitting in Venray te sturen. Naast deskundigen van Vredesinstitu- ten en Universiteiten, zullen ook defensie-specialisten van politieke parti jen aanwezig zijn. De frakties van de Gemeenteraad en van de Provinciale Staten zullen voor de hoorzitting worden uitgenodigd. Van de 131 gemeenten die in juni meedoen aan het congres over gemeen telijk vredesbeleid, kunnen ook veel ver tegenwoordigers verwacht worden. De media hebben ook al veel be langstelling voor de hoorzitting ge toond. VOORBEREIDING HOORZITTING Een werkgroep van het Vredesberaad heeft de hoorzitting intensief voorbe reid. De gemeentelijke nota is samen met deskundigen grondig bestudeerd en alle kommentaren worden nu gepubliceerd om de deelnemers van de hoorzitting te helpen zich voor te bereiden op de standpuntbepaling bij de hoorzitting. Bij de organisatie van de hoorzitting wordt gebruikt gemaakt van technische apparatuur om iedereen de kans te ge ven zijn mening kenbaar te maken. De hoorzitting van 28 april is voor de mensen die geen lid zijn van een politie ke partij de enige mogelijkheid om hun mening gezamenlijk kenbaar te maken. De uitspraken van de deelnemers aan de hoorzitting zullen aan de Gemeente raad kenbaar gemaakt worden, zodat zij de mening van een belangrijk deel van de bevolking bij de beraadslagingen op 31 mei kan betrekken. NOTA VREDE EN VEILIGHEID De strekking van de nota sluit aan op de petitie, die door een groot deel van de bevolking in december vorig jaar is on dertekent. Men mag zich gelukkig prijzen in een gemeente te wonen, waar het gemeente bestuur zich zo intensief met Vrede en Veiligheid bezig houdt. Het is jammer dat de nota, die als titel heeft „Vrede en Veiligheid" zich teveel beperkt tot alleen de kruisraketten op de Peelbasis. Stelling 1. Dat het gemeentebestuur zich duide lijk uitspreekt tegen kruisraketten op de Peelbasis, verdient waardering. Stelling 2. Het standpunt van het gemeente bestuur tegen kruisraketten moet uitge breid worden tot: tegen alle kernwa pens. INLEIDING PAG. 1 EN 2 Het is terecht, dat gemeenteraden zonder meer het recht hebben zich uit te spreken omtrent plaatsing van kernwa pens op hun grondgebied. Plaatsing van kernwapens op eigen grondgebied is ook een zaak van open bare orde en veiligheid en behoort daar om tot het beleidsterrein van de gemeen teraad. Als de gemeenteraad zich uitspreekt tegen plaatsing van kruisraketten op de Peel, is ze tegen stationering van kruis raketten op zich en dus tegen plaatsing elders in Nederland. Stelling 3. Plaatsing van kernwapens tast zoda nig de vrede en veiligheid aan van de ei gen bevolking, dat een gemeenteraad zich daarover uit moet spreken. Stelling 4. De argumenten tegen plaatsing van kruisraketten gelden ook voor andere plaatsen in Nederland. HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN PAG. 3 E.V. De tekst op pag. 3 en 4 over de strate gie is niet helemaal juist. In de jaren zestig is de „flexible response" ontwik keld. Aanvankelijk werd het kernwapen als gewoon een nieuw soort bom aan het konventioneel wapenarsenaal toege voegd. De eerste jaren na de oorlog bleef de militaire strategie gebaseerd op ideeën over een konventionele oorlog voering. Vanaf de jaren vijftig werd de militaire strategie op het afschrikkings- denken gebaseerd. Overeenkomstig de ze strategie dient het bezit van en de dreiging met kernwapens de tegenstan der af te houden van het gebruik van kernwapens. OVER DE GEVOLGEN PAG. 5 EN 6. De gevolgen van een nucleaire aanval worden op pag. 6 op een onoverzichte lijke en weinig concrete manier beschre ven. De gevolgen van een nucleaire aanval zijn te verdelen in een aantal facetten: De direkte persoonlijke gevolgen: die bestaan uit vele tienduizenden doden en de honderdduizenden overle venden, die binnen enkele weken zullen sterven aan akute stralingsziekten, in wendige bloedingen etc. De persoonlijke gevolgen op langere termijn: deze bestaan uit ziekten die binnen enkele jaren allerlei vormen van kanker openbaren (leukemie of bloedkanker, schildklierkanker, longkanker of borst kanker). Tevens zullen vele baby's dood of gehandicapt geboren worden. Het overleven van een nucleaire aan val zal geen reden tot blijdschap zijn: de overlevenden zullen uit iedere sa menleving gestoten worden en besmet worden verklaart. Tevens zal ook bij hen de angst van kanker voelbaar zijn. Het sociale leven zal in alle opzichten enorm verstoord zijn. Hulpverlening en opvangmogelijkheden zullen totaal ont breken. Internationaal zullen zich problemen voordoen, zoals klimaatverandering en aantasting van de natuur. Geen land, geen volk zal bij een kernoorlog buiten schot blijven. OVER DE BEPERKTE KERNOORLOG PAG. 6 Die deskundigen die geloven dal een beperkte kernoorlog mogelijk is bestaan alleen in de Verenigde Staten. In Euro pa gelooft niemand in een beperkte ker noorlog. Mocht zo'n oorlog al tot Euro pa beperkt blijven, dan zijn de gevolgen niet te overzien, daarover zijn de des kundigen het eens. Wanneer gesproken wordt over een beperkt kernwapenge- bruik, dan betreft dat niet alleen het ge bruik op het slagveld, maar ook het ge bruik van de Eurostrategische wapens tegen militaire doelen in heel Europa. Ook wordt in dit verband gedacht aan het beperkt gebruik van interkonlinen- tale raketten tegen militaire doelen in de Sovjet-Unie. De zin „Veel deskundigen als volgt te veranderen: „De laatste jaren wordt er in de Vere nigde Staten druk gespekuleerd over een beperkte kernwapenoorlog". In een dergelijke oorlog zal Europa als slagveld fungeren. De gevolgen zullen voor Eu ropa niet beperkt zijn. DE DOCTRINE VAN DE AFSCHRIKKING PAG. 9 Het onderscheid tussen defensieve en offensieve vermogens van de afschrik king is niet juist. In zijn zuivere vorm beoogt afschrikking de tegenstander van een aanval af te houden. Faalt de afschrikking, dan gaat men niet lot de verdediging over, maar tot vergelding. Het afschikkingsevenwicht wordt ver stoord, wanneer één of beide partijen als mogelijkheid heeft, ook verrassings aanval uit te voeren en daarbij in staat is het vergeldingspotentiëel vanvde te genstander uit te schakelen. Om in een krisissituatie de eerste klap uit te kun nen delen, worden steeds nieuwe tech- nologiën ontwikkeld en ingevoerd. Stelling 5. De overheid is niet in staat de bevol king te beschermen tegen een nucleaire aanval. Stelling 6. Elk rampenplan is bij het uitbreken van een nucleaire oorlog waardeloos. Stelling 7. Alleen de Amerikanen denken dat een beperkte kernoorlog mogelijk is en beperkt blijft tot totale vernietiging van Europa. Stelling 8. Het evenwichtsdenken bij de kernwa pens rechtvaardigt de toenemende be wapening. HOOFDSTUK 2 RAKETTEN OP DE PEEL PAG. 12 E.V. De 'Vliegbasis De Peel beslaat meer dan 550 ha., waar de afgelopen jaren circa 20 vliegtuigbunkers zijn gebouwd. Amerika heeft de voorbereiding voor stationering van een F-16 squadron stopgezet. Er zijn plannen om de start baan uit te breiden voor 17.000.000,-. Alle gegevens en pubfikaties wijzen in de richting van de Peelbasis. De plaatsing en het beheer van kruis raketten is een Amerikaanse zaak. Zij zeggen waar ze de raketten willen plaat sen en waarom en het Nederlandse Par lement mag het voorstel bespreken. Als het Parlement „Ja" gaat zeggen tegen de kruisraketten, zal ze ook „Ja" moeten zeggen tegen de door de Ameri kanen meest gewenste plaats. Stelling 9. De beweringen van de Minister van Defensie dat nog geen enkele plaats in beeld is, zegt meer over het gebrek aan invloed op de plaatsing dan op de stand van voorbereiding van de Amerikanen. HOOFDSTUK 3 BAAS IN EIGEN HUIS PAG. 15 E.V. Naast het besluit van de gemeenteraad op 14 december 1982 moet ook de tekst van de petitie van het Vredesberaad in de nota opgenomen worden. geen voorbereiding voor plaatsing van kruisraketten op de Peelbasis. geen plaatsing van kernraketten in Venray. geen vervoer van kernwapens over Venrays grondgebied. Door het besluit, dat de gemeente raad op 14 december 1982 genomen heeft, wordt de bevoegdheid van het ge meentebestuur benadrukt om zich uit te spreken over de plaatsing van kruisra ketten. Het gemeentebestuur mag alle oirbare middelen gebruiken om Regering en Parlement vooraf te beïnvloeden op de te nemen beslissing. VRIJDAG 22 APRIL 1983 Nr. 16 HONDERDENVIERDE JAARGANG A V tb' gisteren, donderdag, was het 50 jaar geleden dat het echtpaar SJEF DU IJKERS en THEODORA KLAAS- SEN elkaar het ja-woord gaven. De Castenrayse gemeenschap zal nog tot 8 juli a.s. moeten wachten om het gouden paar geluk te wensen, omdat men eerst op die datum het feest gaat vieren. Reden waarom het feest zo lang wordt uitgesteld, is het feit dat hun oudste zoon in Canada een goed florerende bloemenkwekerij heeft en dat het juist in deze maanden daar hoogseizoen is. DE GOUDEN BRUIDEGOM is ge boren en getogen aan het Hoogriebroek als zoon van een echte pionier. Op de dag van vandaag is het onvoorstelbaar om woeste grond met de schop of met paardekracht te ontginnen. Toch kreeg de familie Duijkers het klaar om daar aan het Hoogriebroek zóveel grond te ontginnen dat er maar liefst vier boer derijen konden worden gebouwd. Het was dan ook geen wonder dat Sjef Duij kers na zijn huwelijk voor zichzelf wilde beginnen, op een eigen bedrijf van 11 hectare. Voor de lezer van nu is het in teressant te vertellen, wat het opzetten van dat bedrijf destijds heeft gekost: de bouw van de boerderij en de bedrijfs gebouwen, enkele stuks melk- en jong vee in totaal18.000 gulden. Ja, U leest 't goed: een bedrag waar nu nog geen stalling voor kan worden ge- Ook nadat Regering en Parlement een besluit hebben genomen over plaatsing, houdt de bevoegdheid niet op teneinde plaatsing van kernwapens op haar grondgebied te belemmeren. Op de voorkant van de nota is de ver klaring van Neurenberg gedrukt, waarin staat: „3. In het bijzonder is iedere strategie en iedere vorm van uitbreiding van ato maire bewapening, die een eerste slag mogelijk maakt, tegen het volkenrecht en misdadig. Daarom is ook de statione ring van Pershing- en kruisraketten in West-Europa tegen het volkenrecht en misdadig." De bestaande atoomwapens in Neder land, die onder Amerikaans beheer staan, worden gelanceerd door onder Nederlands beheer staande wapensyste men. Bij de kruisraketten zijn kernkop en Janceerinrichting beide in Amerikaanse handen, waardoor Amerika de kruisra ketten op ons grondgebied kan gebrui ken tegen de wil van Nederland, wat een inbreuk is op onze soevereiniteit. Artikel 194 van de Grondwet zegt, dat alle daartoe in staat zijnde Neder landers verplicht zijn mee te werken „tot handhaving der onafhankelijkheid van het Rijk en tot verdediging van hun grondgebied". Venray kan en moet proberen de soe vereiniteit van Nederland te verdedigen, door met alle oirbare middelen plaatsing van kruisraketten legen te gaan. Het plaatsen van borden „Kernwa- penvrije Gemeente" konfronteert de Rijksoverheid met een duidelijk NEEN tegen kernwapens. Bij de toetsing van de juridische mo gelijkheden om plaatsing te voorkomen, blijkt steeds, dat het Rijk uit „ver meend" landsbelang alle procedures kan doorkruisen. De informatie over de mogelijkheden van de gemeente om zich te verzetten, is niet systematisch en niet kernachtig. De centrale vraag staat bijna verstopt in de machteloze term over de „brullende muis". De nadruk ligt teveel op machte loosheid. De regering kan uit landsbe lang de juridische procedures doorkrui sen. Gemeente en bevolking moeten een houding van kreatieve weerbaarheid ontwikkelen. Als een gemeente door de meerderheid van de Nederlandse bevol king wordt gesteund tegen plaatsing, kan de regering de gemeente en de ge meentelijke bevoegdheden niet zo gauw aan de kant zetten. Stelling 10. Er bestaan geen wapens voor de vre de, er bestaan alleen wapens voor de oorlog. Stelling 11. Eenzijdige ontwapening moet vanuit het westen op gang gezet worden. Stelling 12. De houding van machteloosheid moet veranderen in een houding van kreatieve weerbaarheid. bouwd. Wij zouden hier kunnen schrijven over de magere crisisjaren, toen er weinig door de boeren werd verdiend. Het was maar goed dat bij Duijkers het kippenbedrijf zorgde dat men niets tekort kwam. Dat was ook wel nodig, want het gezin breidde zich gestaag uit. Na veel overleg werd in 1952 besloten te emigreren. Het gezin was toen com pleet met 10 kinderen. CANADA Men dacht zich goed te hebben laten voorlichten om te emigreren naar Canada; ook door de voorlichting van het L.I.S. Emigreren betekende in 1952 nog vertrekken per boot. De boerderij werd verkocht en met behoorlijk wat geld om de eerste tijd door te komen, werd naar het land van de onbegrensde mogelijkheden vertrokken. Vanuit het opvangcentrum bij de haven ging men per trein verder, om tenslotte per vrachtauto naar de plaats van bestem ming te gaan. Echt goed konden ze daar in Canada niet aarden. Na 8 jaar hielden ze het voor gezien; ze keerden terug naar Casten ray. Een zoon bleef achter en deze heeft daar een goed florerend bloe- menteeltbedrijf weten op te bouwen. Later keerden nog twee zoons naar HOOFDSTUK 4 KONKRETE BELEIDSVOORNEMENS PAG. 22 Als de gemeente met het bestem mingsplan „buitengebied" weinig kan doen tegen de Vliegbasis omdat dit al militair gebied L kan ze wel al het mo gelijke doen om een Amerikaans dorp tegen te houden. Een Amerikaans dorp is een gesloten gemeenschap met eigen voorzieningen en zal geen financiële impulsen geven en de werkloosheid niet verminderen. Een Amerikaans dorp op Venrays grondgebied zal een negatieve invloed hebben op de Venrayse samenleving door meer misdrijven, handel in verdo vende middelen en prostitutie. Stelling 13. Vestiging van een Amerikaans dorp betekent geen positief effekt voor de Venrayse economie; er is geen verband tussen nering en stationering. Venray heeft door haar duidelijke houding tegen kruisraketten een belan grijke signaalfunktie. Gemeente en vredesbewegingen moe ten aan het komend konflict met de Rijksoverheid de nodige publiciteit ge ven om weerstand tegen kernbewape ning te vergroten. Door zich onomwonden uit te spre ken tegen stationering van nieuwe kern wapens, waar dan ook, komt Venray in de niet benijdenswaardige positie een speerpunt te worden in de strijd tegen de kernbewapening. Stelling 14. Venray moet haar positie gebruiken' als signaalfunktie tegen de kernbewape ning. BEVORDERING VAN DE VREDES BEWUSTWORDING PAG. 24 E.V. Het gemeentebestuur ziet voor zich zelf een duidelijke taak in het kader van de v redesbewustwording. Als de gemeente de „vredesbewust- wording" als een duidelijke taak ziet. zal zij haar beleid daar ook op moeten richten. De in de nota genoemde punten zijn niet meer dan ondergeschikte aktivitei- ten. Om het vredesbewustw'ordings-beleid gestalte te geven, zal een „vredes- ambtenaar" aangesteld moeten worden. In samenwerking met vredesinstituten moet een meerjarenplan worden op gesteld. In het welzijnsplan moet de vredes bewustwording geïntegreerd worden. Naast vredes-onderw ijs voor de schoolgaande jeugd moet ook in de volwassenen-edukatic de vredesbewust wording op gang komen. Hier is een be langrijke taak weggelegd voor het Plaat selijk Edukatief Centrum, de Open School en de Volksuniversiteit. Door de koude oorlog-politiek van de vijftiger jaren is het beeld wat we heb ben over de vijand sterk vervormd. Kulturele en sociale kontakten en uit wisselingen tussen West- cn Oost Euro- Canada terug; de een als mede-vennoot in een exportslagerij, de andere als pi loot. Toch denkt het echtpaar niet met wrok aan hun emigratieavontuur terug, want reeds een viertal keren zijn ze er met vakantie terug geweest. Ook nu hebben ze nog plannen om als hun feest achter de rug is, toch maar weer te boeken voor Canada. DE GOUDEN BRUID is vanuit haar ouderlijke woning naar de Horsterwcg getrokken. Daar werd ze moeder van een groot gezin: 10 kinderen kwamen uit hun huwelijk voort. Deze zijn alle maal getrouwd en zullen met hun 30 kleinkinderen 8 juli a.s. het gouden feest meemaken. Dat wordt begonnen in de parochiekerk te Castenray cn voortgezet in zaal De Ruif te Oirlo. Op de gebruikelijke tijden zal ieder een de gelegenheid hebben het gouden paar met hun familie geluk te wensen. Het is nog een zeer vitaal echtpaar dat wij aan de Lollebeekweg mochten be zoeken. En ondanks een emigratie welke niet verliep zoals zij hadden ver wacht, kijkt men tevreden terug op een welbesteed leven; dankbaar voor hun goede gezondheid, maar vooral voor hun rustige welvoorziene levensavond temidden van de Castenrayse gemeen schap. pa moet gestimuleerd worden om 't vij andsbeeld te verminderen. De gemeen te moet hierin een stimulerend en voor waarde scheppend beleid voeren. Stelling 15. De gemeente moet een aktief beleid voeren om de vredesbewustwording te bevorderen. HOOFDSTUK 5 OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de Algemene Politic Verordenin gen. De Burgemeester is als Hoofd van de Politic verantwoordelijk voor de open bare orde. De Officier van Justitie is verant woordelijk voor het vervolgen bij over tredingen van het Wetboek van Straf recht. De politic zal, door de onomwonder uitspraak van de gemeente tegen kern wapens, qcn zeer zware verantwoorde lijkheid krijgen bij het handhaven van de openbare orde. Het is van groot belang dat alle poli tiemensen een bijscholing krijgen in vre desbewustwording, zodat ze de beweeg redenen van de tegenstanders van kernwapens beter kunnen begrijpen cn daarnaar handelen. De Burgemeester zal vanuit zijn ver antwoordelijkheid voor de openbare or de een duidelijke beleidslijn moeten for muleren, hoe de politie zal optreden bij demonstraties en ordeverstoringen. De gemeente moet vanuit haar stel- lingnamc tegen kernwapens, zoveel mo gelijk hulp verlenen bij aktiviteiten en demonstraties tegen de kruisraketten, mits deze aktics het dod niet voorbij streven. De gemeentelijke diensten, als Ge meentewerken, Brandweer cn Politic moeten bij een vredeskampaktieve hulp verlenen. Stelling 16. De Venrayse bevolking heeft recht op een duidelijke beleidslijn over het optre den van de politie bij demonstraties. Het gemeentebestuur zegt. dat Ven ray de rekening gepresenteerd zal krij gen voor haar houding tegen de kruisra ketten. De voortgaande kernbewapening kost veel geld cn wordt steeds minder betaal baar. De dcfensiekosten moeten ook door de bevolking via belastingen wor den betaald. Als Venray door*haar speerpunt funk tie de wapenwedloop kan verminderen, hoe weinig dan ook. dan worden de de- lensickostcn lager cn zal hierdoor de be lasting minder worden. Stelling 17. In de nota moet hoofdstuk 4 en 5 ge wisseld worden, zodat de nota „Vrede en Veiligheid" niet eindigt met „Wie zal dat betalen?" maar sluit mei de bevor dering van de „vredesbewustwording". Vredesberaad Venray

Peel en Maas | 1983 | | pagina 9