GEMEENTEPRAAT
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie G.A. Seluitle, Bureau Voorlichting
82635
IN DE RAADSVERGADERING VAN A.S.
DINSDAG WORDEN COMMISSIELEDEN
BENOEMD
Bouwvergunning
aangevraagd
BEHEER VAN GEMEENTELIJK GROEN
KRIJGT AANDACHT IN DE MILIEUNOTA
Bouwvergunningen
verleend
ONTEIGENINGEN
Lb.v. ROSE VLEK
VERKEERSRUBRIEK
0-1
het goede
adres
1'
Het belangrijkste agendapunt uit de
agenda van de gemeenteraadsvergade
ring van dinsdag 12 oktober is ongetwij
feld de benoeming van leden in de vaste
commissies van advies en bijstand aan
burgemeester en wethouders.
Zoals bekend is in de laatste vergade
ring van de gemeenteraad besloten dat 7
commissies zullen worden ingesteld
voor de huidige zittingsperiode, n.l.:
een commissie voor Algemene Zaken,
een commissie voor Financiën en Eco
nomische Zaken, een commissie voor
Onderwijs en Cultuur, een commissie
voor Jeugd, Sport en Recreatie, een
commissie voor Maatschappelijke
Zorg, een commissie voor Ruimtelijke
Ordening en Huisvesting en een com
missie voor Openbare Werken, Verkeer
en Agrarische Zaken.
In diezelfde vergadering is ook
besloten dat de commissies zullen
bestaan uit maximaal 10 leden, exclusief
de voorzitter. De voorzitter wordt
aangewezen door het college van b. en
w. De tien leden worden benoemd door
de gemeenteraad. Hierbij wordt er van
uitgegaan dat in een commissie tenmin
ste 5 raadsleden en ten hoogste 5 niet-
raadsleden zitting hebben. Besloten is
verder, dat de niet-raadsleden bij voor
keur afkomstig zijn uit de z.g.
„achterban" van de zittende raadsfrac
ties. Hoewel op dit laatste besluit van
verschillende zijden kritiek is uitgeoe
fend, valt niet te verwachten dat de raad
op deze uitgesproken voorkeur terug
komt.
De raadsfracties zullen in onderling
overleg proberen te komen tot voorstal
len voor de samenstelling van de
commissies. Pas tijdens de raadsverga
dering zal bekend worden wie kandi
daat staat voor een plaatsje in een van
de commissies. Het beraad van de
fracties gebeurt achter gesloten deuren.
Inmiddels is wel bekend dat het college
van b. en w. geen kandidaten zal voor
dragen.
Maar voordat er gediscussieerd en
gestemd gaat worden over de samenstel
ling van de commissies krijgt de raad
een 13-tal agendapunten te verwerken.
Na de benoeming van de leden van de
commissies van advies en bijstand zal de
raad discussiëren en stemmen over de
benoeming van leden in een aantal
andere commissies en besturen.
AGENDA
Achtereenvolgens staan op de agenda
van de raad o.m. de volgende
onderwerpen:
Garanderen van lening t.b.v. de
isolatie van 284 woningen.
Garanderen van een lening voor de
financiering van 87 premie-huurwonin
gen in Land weert.
Garanderen van een geldlening
voor de verbouw en uitbreiding van het
bejaardencentrum Het Schuttersveld.
Vaststelling subsidie 1981 van het
regionale alfabetiseringsproject.
Dito voor het regionale project
educatieve activiteiten voor culturele
minderheden.
Verlaging van de leeftijdsgrens
V.U.T.-regeling tot 61 jaar.
Beschikbaarstellen van een krediet
voor isolatiewerkzaamheden en de
vervanging van de C.V.-installatie in de
Gelderkoel te Heide.
Goedkeuring van de jaarrekening
1981. van de Openbare Bibliotheek en
vaststelling van de gemeentelijke ver
goeding 1981.
Beschikbaar stellen van gelden
voor de aanschaf van leermiddelen voor
de openbare lagere school De Fliere-
fluit.
Verlenen van medewerking voor
het herstellen van vernielingen aan de
lagere school St. Franciscus.
Verlenen van medewerking voor
de aanschaffing van een opbergkast
door de kleuterschool te Merselo.
SPREEKRECHT
Het dertiende agendapunt van de
vergadering is de wijziging van de ver
ordening op de commissies van advies
en bijstand. De verordening zelf is in de
vorige raadsvergadering al aan de orde
geweest en vastgesteld. Toen is uitge
breid stilgestaan bij het spreekrecht
voor bezoekers van commissievergade
ringen.
Het college stelde toen voor met een
nieuw voorstel voor het betreffende
artikel te komen; een voorstel dat ook
zou aansluiten bij de resultaten van de
discussie in die vergadering.
Het college stelt nu voor om in de
verordening op te nemen:
De bezoekers van een comissie-ver-
gadering kunnen in een sprekersronde
voorafgaande aan de agenda-behande
ling het woord voeren over onderwer
pen vermeld op de agenda. De voorzit
ter van de commissie-vergadering inven
tariseert of de bezoekers van dit
spreekrecht gebruik willen maken. Zo
nodig stelt hij spreektijd-beperking in.
Dgarnaast kan de voorzitter de aanwe
zigen tijdens de agenda-behandeling om
[nadere] informatie vragen. Het spreek
recht zoals dat geldt voor dorps- en
wijkraden, is onveranderd.
SAMENSTELLING COMMISSIES
Het veertiende punt op de agenda is
de benoeming van de leden van de vaste
commissie van advies en bijstand.
In de inleiding van dit artikel is daar
al uitvoerig op ingegaan.
MUSEUMCOMMISSIE
Het college stelt voor de commissie
van beheer voor het Geschied- en
Oudheidkundig museum Venray als
volgt samen te stellen: weth. van Oers
als voorzitter met daarnaast 2 raads
leden en 4 niet-raadsleden n.l. de heren
ir. C. Colsen, M. A. Kooien, C. A. M.
van de Ven en C. J. M. Verlinden. De
voordracht door het college van de 4
niet-raadsleden moet ook in de komen
de vergadering aanvaard worden door
de raad.
MUZIEKSCHOOL
Hierna komen aan de orde de
benoeming van leden in het bestuur van
de muziekschool. In de statuten van de
Stichting Bevordering Muziekonderwijs 1
Venray is vastgelegd dat burgemeesters
en wethouders en de gemeenteraad van
Venray elk één lid benoemen voor het
bestuur.
Het college stelt nu voor af te zien
van de vertegenwoordiger van het
college in het schoolbestuur. Verder
wordt voorgesteld om 2 leden van de
raad aan te wijzen voor het bestuur van
de muziekschool, in plaats van één.
Alleen betekent dit wel dat de statuten
gewijzigd moeten worden.
Nu één lid van de gemeenteraad be
noemen in het bestuur van de stichting
en de stichting verzoeken om de
statuten te wijzigen, aldus het voorstel
vanb. en w.
GEORGANISEERD OVERLEG
Het ambtenarenreglement Venray
schrift voor dat er een commissie voor
georganiseerd overleg moet zijn voor
alle zaken, die in de ruimste zin van het
woord de arbeidsvoorwaarden van de
ambtenaren in dienst van deze gemeente
betreffen.
Voorgesteld wordt om wethouder van
Oers te benoemen tot lid en tevens
voorzitter van de commissie en dat 3
raadsleden worden benoemd in deze
commissie.
GEEN BESTUURSDEELNAME
Volgens de statuten van Het Cultu
reel Centrum, het Bejaardencentrum en
de Openbare Bibliotheek hebben enkele
leden van college en raad zitting in de
besturen van deze instellingen.
Het college stelt nu aan de raad voor
om af te zien van deze plaatsen in de
besturen. Als de raad het college volgt
in dit voorstel betekent dat wel dat de
statuten van deze instellingen gewijzigd
zullen moeten worden.
GEWEST
In de gewestraad van het Gewest
Noord-Limburg hebben zitting de bur
gemeester en drie leden van de
gemeenteraad. In de raadsvergadering
zullen de drie raadsleden en hun
plaatsvervangers aangewezen worden.
RECREATIESCHAP
PEEL EN MAAS
Het recreatieschap is bijna opgeheven
en wordt een onderdeel van het gewest
Noord-Limburg.
Het opheffingsbesluit moet nog
genomen worden. Voor zolang het
duur^wordt voorgesteld om de gemeen
te Venray te laten vertegenwoordigen
door de burgemeester, wethouder van
Oers en één lid van de gemeenteraad.
De laatste in deze vergadering te benoe
men.
Tenslotte staat de benoeming van
bestuursleden in de Stichting Centrale
Antenne-Inrichting op de agenda.
Voorgesteld wordt om 3 leden van de
gemeenteraad in de stichting te benoe
men en daarnaast de heren J. G. M.
Arts, J. H. J. M. Martens en E. B.
Noordhuis te benoemen.
Vragen..? Wendt u tot
de gemeentelijke
voorlichter
Bij burgemeester en wethouders van
Venray zijn de navolgende aanvragen
ingekomen om in afwijking van het
geldende bestemmingsplan c.q. vooruit
lopend op een in voorbereiding zijnd
herzieningsplan bouwvergunning te
verlenen voor:
het uitbreiden van 2 fokvarkens-
stallen aan de Steegse Peelweg 87, t.n.v.
E. Emonts;
het plaatsen van een tuinhuisje aan
de Kruidenlaan, t.n.v. L. Piket.
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens aan deze bouwplannen
medewerking te verlenen. De bouw
plannen liggen met ingang van 8
oktober 1982 gedurende veertien dagen
voor een ieder ter inzage bij de afdeling
ruimtelijke ordening, kamer 201 van het
raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur).
Gedurende deze termijn kunnen even
tuele bezwaren schriftelijk bij burge
meester en wethouders worden inge
diend.
Venray, 8 oktober 1982
De burgemeester van Venray,
mr. H.J.M. Defesche
Met betrekking tot de milieubescher
ming zijn voor de gemeente Venray ten
aanzien van natuurbeheer te onder
scheiden:
het beheer van de gemeentelijke bos-
en natuurgebieden;
het beheer van het stedelijk groen en
landschappelijke beplantingen.
De gemeentelijke bos- en
natuurgebieden.
Het boscomplex van Vlakwater heeft
een hoofdzakelijk recreatieve functie.
Deze intensieve recreatieve functie dient
verder te worden uitgebouwd.
De bossen in de Vredepeel worden
geschikt gemaakt voor houtproduktie
met uitzondering van het gebied langs
het Zwart water, dat verder ontwikkeld
moet worden tot natuurterrein.
Bij deTestrik en Kempkensberg dient
de houtproduktiefunctie samen te gaan
met de extensieve recreatieve functie.
Zowel de Merselose Peel als de
Boschhuizer bossen en Breehei worden
geschikt gemaakt voor de toekomstige
houtproduktie. Bij Hoogriebroek dient
naast deze functie de extensieve recrea
tieve functie te worden bewaard.
De Paardekop moet zich verder
ontwikkelen tot een natuurlijk bos.
Het St. Odapark zal verder worden
uitgebouwd tot een educatief object.
In zijn algemeenheid wordt opge
merkt dat een natuurlijke ontwikkeling
meebrengt, dat bestrijding van ziekten
en plagen langs natuurlijke weg plaats
vindt. Alleen de Amerikaanse vogelkers
dient actief te worden bestreden.
Stedelijk groen en landschappelijke
beplantingen.
De kom van Venray heeft veel groen,
ondanks de uitbreiding van de laatste
decennia, waarbij veel van het oor
spronkelijke dorpskarakter verloren is
gegaan. Bij het beheer zal worden ge
streefd naar zoveel mogelijk aanplanten
van bomen langs de hoofdverbindings
wegen, de singels en op de pleinen, al
thans voor zover de verkeerssituatie dat
toelaat.
In de wijken Brukske, Kuluut en
Landweert dient een ander groenbeleid
te worden gevoerd. Hier is sprake van
stedelijk groen, zoals bedoeld en
beschreven in het algemeen deel van de
milieunota. Bij de inrichting van
woonwijken komen andere zaken aan
de orde dan bij een groenplan voor de
historisch gegroeide kern van Venray.
Voor het groen in de kerkdorpen
geldt bovenstaand evenzeer, aangezien
ook daar uitbreidingen plaatsvinden.
Belangrijk is de beplanting van de ver
bindingswegen rond en tussen de
verschillende kerkdorpen.
In het buitengebied is bijzonder veel
groen in de vorm van wegbeplantingen,
singels en houtwallen. Van de wegen in
de gemeente is het merendeel voorzien
van een bermbeplanting. Dit vereist veel
onderhoud.
In de nieuwe bestemmingsplannen of
in de onmiddellijke nabijheid ervan
Burgemeester en wethouders van
Venray hebben in hun vergadering van
6 oktober 1982 voor de navolgende
bouwplannen bouwvergunning ver
leend. Zij, die menen door de afgifte
van een van de bouwvergunningen
rechtstreeks in hun belang te zijn
getroffen, kunnen gedurende 30 dagen
na datum van deze publicatie op grond
van de Wet Administratieve Recht
spraak Overheidsbeschikkingen (Arob)
een gemotiveerd bezwaarschrift indie
nen bij burgemeester en wethouders.
het bouwen van een duivenhok
aan de Bazuinstraat 13, t.n.v. H. G. P.
van Rijt;
het uitbreiden van het horecabe-
"drijf aan de Wilhelminastraat I, t.n.v.
J. E. M. van Meijel;
het verbouwen van de varkens-
schuur aan de Hoofdstraat 5, t.n.v. H.
P. G. Kusters;
het maken van een tuinschutting
aan de Oostsingel 6a, t.n.v. J. G. H. F.
Herraets;
het renoveren van de woning en
bedrijfsruimte aan Haag 6, t.n.v. J. H.
van Meijel;
het plaatsen van een duivenhok
aan de Chopinstraat 10, t.n.v. C. H.
Davids;
het bouwen van een loods aan de
Teeuwenhofweg 3, t.n.v. J. A. M.
Direks;
het bouwen van een carport aan de
Hubertusstraat 25, t.n.v. L. H. G.
Hendriks;
het verbouwen van een werktui
genstalling en varkensstal aan de Straat
1 la, t.n.v. J. M. P. M. Poels;
het verbouwen van een winkel
ruimte aan de Kiosk 24, t.n.v. V.B.
T. Makelaarskantoor b.v.;
het bouwen van 87 woningen in
Landweert (eerste fase), t.n.v. Bouw-
coördinatiekantoor Drs. Ruyters;
het verbouwen van het bankge
bouw aan Grootdorp 34a, t.n.v.
bestuur Rabobank Merselo;
het uitbreiden van het kantoor aan
de Burg. v. d. Loostraat 2b, t.n.v.
Bouw- en Houtbond FNV;
hel verbouwen van winkelruimten
tot woningen en het bouwen van 2
containerbergingen, t.n.v. A.B.P.
Heerlen.
Venray, 8 oktober 1982
De burgemeester van Venray,
mr. H.J.M. Defesche
kunnen kleinschalige groenvoorzienin
gen voorkomen, zoals kruidentuintjes,
een bloem- of plukwei, kijk- en
siergroen.
Kijk- en siergroen
Onder kijk-en siergroen wordt een
plantsoen verstaan, met een sierlijke
beplanting zoals vaste planten, heesters
etc. Dit groen is over het algemeen erg
arbeidsintensief wat onderhoud betreft.
Op tijdelijk braakliggende terreinen
kan een mengsel van honing- en stuif-
meeldragende gewassen worden inge
zaaid ten behoeve van de bijen.
Doordat deze gewassen .een bodembe-
dekkende groeiwijze hebben, krijgt het
onkruid minder kans om zich te ontwik
kelen. Deze bodembedekkers werken
levens als groenbemesters.
Het is momenteel niet bekend hoeveel
groen qua oppervlakte in de gemeente
aanwezig is. Een inventarisatie is
wellicht op zijn plaats. Aan de hand
daarvan kan een beheers- en werkplan
worden opgesteld voor een periode van
bijvoorbeeld 10 jaar.
In verband met de controle op de
naleving van de Kapverordening zal ook
inventarisatie en waardering van het
particuliere groen noodzakelijk zijn.
Met name bomen met een monumentale
waarde zullen in een lijst moeten
worden opgenomen.
Onkruid
Bij de aanleg van gemeentelijke
groenvoorzieningen doet zich het pro
bleem voor van de bodemverwildering
door onkruid. Ter verwijdering en
voorkoming hiervan moet bestrijding
plaatsvinden. Hierboven is reeds gewe
zen op het aanbrengen van bodembe-
dekkende planten, die onkruidgroei
tegengaan. Het zal duidelijk zijn dat
deze biologische wijze van bestrijding
de voorkeur verdient. Waar dit niet
mogelijk is zal handmatige en mecha
nische bestrijding worden toegepast.
Financiële omstandigheden maken het
echter vaak noodzakelijk het onkruid
via chemische middelen te bestrijden.
Jacht
De gemeente streeft ernaar, dat de
jacht wordt uitgeoefend op een wijze,
die leidt tot een optimale wildpopulatie,
flora en overige fauna; een en ander met
inachtneming van de land- en tuinbouw
-en de recreatie. Daartoe zal de gemeente
bij de jachtverpachting aan de pachters
de verplichting opleggen zich te houden
aan de voorschriften, die worden
gesteld door de wildbeheerseenheden.
Ontgrondingen
Gedeputeerde Staten van Limburg
zijn bevoegd een vergunning ingevolge
de Ontgrondingswet te verlenen. De
gemeente heeft een adviserende taak.
Een positief advies zal alleen worden
gegeven' als de voorgenomen ontgron
ding niet strijdt met het bestemmings
plan Buitengebied en de daaraan ten
grondslag liggende milieustudie.
Uiteraard dient de gemeente attent te
zijn op clandestiene ontgrondingen, die
worden doorgegeven aan de bevoegde
provinciale instanties.
Het hoofd van het gemeentebestuur
van Venray brengt hierbij, ter uitvoe
ring van het bepaalde in artikel 80 van
de Onteigeningswet, ter openbare ken
nis, dat ingaande maandag 11 oktober
1982 gedurende één maand ter gemeen
tesecretarie, Raadhuisstraat 1, afdeling
administratief-juridische zaken en se
cretariaat gemeentewerken, kamer 202,
voor een ieder ter inzage ligt een
uitgewerkt plan tot onteigening in het
belang van ruimtelijke ontwikkeling en
van de volkshuisvesting, ten name van
de gemeente Venray, van ongebouwd
c.q. gebouwd eigendom, als aangegeven
op een grondtekening en lijst, vermel
dende het kadastrale nummer en
grootte van de te onteigenen percelen en
de namen van de eigenaars en mede-
eigenaars volgens de registers van het
kadaster.
De onteigening strekt ter verkrijging
van de beschikking over eigendommen
bestemd voor woondoeleinden, winkel
doeleinden 1 en 2, gemengde bebou
wing, openbare of bijzondere gebou
wen, gemeenschappelijke tuin binnen
erf 1 en 2, bedieningshof, openbaar
groen, voetgangersgebied, parkeerter
rein en verkeersdoeleinden.
De eigendommen zijn benodigd ter
uitvoering van het uitwerkings-/wijzi-
gingsplan Rose Vlek c.a. vastgesteld bij
besluit van burgemeester en wethouders
van Venray d.d. 23 december 1981, nr.
1435 en goedgekeurd door gedeputeerde
staten van Limburg bij besluit van 23
maart 1982, le afdeling nr. BL 769.
Voornoemd uitwerkings-/wijzigings-
plan maakt deel uit van het bestem
mingsplan „Centrum" vastgesteld bij
raadsbesluit van 30 oktober 1973, nr.
1969, goedgekeurd door gedeputeerde
staten van Limburg bij besluit van 23
december 1974, le afdeling nr. BD 220
en na beroep goedgekeurd bij Konink
lijk Besluit van 27 januari 1978, nr. 18,
met uitzondering van enkele gedeelten
van de bijbehorende gebruiksvoor
schriften.
Conform artikel 30 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening is bij raadsbesluit
van 19 december 1978 een herziening
gebruiksvoorschriften bestemmingsplan
„Centrum" vast gesteld, welk besluit
In een serie artikelen kunnen lezers
hun kennis van de wettelijke bepalingen
voor het wegverkeer nog eens opfrissen.
Hieronder het 3e hoofdstuk in onze
verkeersrubriek.
3. PLAATS OP DE WEG.
(1) Een bestuurder moet zoveel moge
lijk rechts houden.
(2) Bestuurders mogen echter in files
naast elkaar rijden als het verkeer zó
druk is dat sprake is van een aaneenge
sloten reeks voertuigen.
(3) Veranderen van file of rijstrook is
toegestaan als men andere voertuigen
niet hundert.
(4) Een verkeersheuvel moet men aan
de rechterkant voorbij rijden. Links
voorbijrijden is slechts toegestaan aan
het snelverkeer, mits dat daarbii on de
eigen weghelft blijft. Dit geldt voor
motorvoertuigen, welke sneller kunnen
en mogen dan 20 km. per uur.
(5) Buiten de bebouwde kom moet
men zoveel ruimte laten tot een voorlig
ger, dat een inhaler zich kan invoegen.
Voor vrachtauto's en autobussen geldt
hierbij een tussenruimte van minstens
50 meter.
(6) Wanneer een weg twee gelijkwaar
dige rijbanen heeft, waarbij de schei
ding bestaat uit een bomenrij, een
middenberm of dergelijke, dan moeten
bestuurders de rechterrijbaan volgen.
Wordt de scheiding gevormd door
water (gracht of singel) dan mag men
zowel de rechter- als de linkerrijbaan
volgen.
(7) Als er een verplicht fietspad is
(witte fiets op rond vlauw bord) moeten
fietsers en bromfietsers déér rijden. Is
er geen fietspad, dan rijden ze op de
rijbaan. Is er eeen verplicht fietspad,
dan mogen bromfietsers op de rijbaan
rijden, indien er onder het bord een
onderbord vermeldt: „bromfietsen op
de rijbaan toegestaan".
(8) Op een toeristisch (zwart recht
hoekig bord met het woord „fietspad")
mag een bromfiets alleen rijden als de
motor is afgezet.
(9) Bromfietsers mogen niet naast el
kaar rijden. Fietsers mogen met twee
naast elkaar rijden als het andere ver
keer er niet door wordt gehinderd.
(10) Andere voertuigen mogen niet op
een fietspad rijden.
(11) Een voetganger maakt gebruik
van een voetpad of'ïrottoir. Als hij een
fiers of bromfiets voortduwt of een
groot voorwerp meevoert, mag hij
slechts van het voetpad of trottoir ge
bruik maken, als hij andere voetgangers
niet hindert. Hij mag ook aan de kant
van de rijbaan lopen.
(12) Als er geen voetpad of trottoir is
moet een voetganger op het fietspad
lopen, zonder fietsers en bromfietsers te
hinderen.
(13) Is er ook geen fietspad, dan loopt
de voetganger aan de kant van de rij
baan. Buiten de bebouwde kom loopt
hij aan de linkerkant, tenzij er een gel
dige reden is om rechts te lopen.
(14) Als de voetganger buiten de
bebouwde kom op de rijbaan een fiets
of bromfiets aan de hand meevoert,
moet hij aan de rechterkant lopen en bij
voorkeur aan de rechterzijde van de
fiets.
(15) Personen in een invalidenwagen
rijden aan de rechterkant van de
rijbaan.
(16) Een voetpad of trottoir mag
enkel door voetgangers worden ge
bruikt. Op plaatsen waar het trottoir
verlaagd is mogen andere weggebrui
kers het wél oversteken.
(17) Een voetganger steekt een
rijbaan of fietspad voorzichtig, zonder
nodeloze onderbreking en haaks over.
Is er een „zebrapad" binnen 30 m af
stand, dan moet hij daarvan gebruik
maken.
Hij heeft daarop voorrang boven het
rijverkeer, maar mag zich slechts op het
pad begeven als het verkeer redelijk
kans heeft te stoppen.
De voorrang van voetganger op het
zebrapad geldt niet als voertuigen van
politie, brandweer en ziekenvervoer na
deren. Indien zij de voorgeschreven op
tische en geluidssignalen voeren en
evenmin bij een militaire colonne en een
uitvaartstoet.
Tevens mogen weggebruikers militai
re kolonnes, uitvaartstoeten, processies
en door voetgangers gevormde optochr
ten en marskolonnes niet doorsnijden.
(18) Een marskolonne van voetgan
gers (met leider van minstens 16 jaar
oud)
een opt oen t van voetgangers
een processie,
een kolonne militairen te voet,
een uitvaartstoet,
mogen gebruik maken van de rijbaan.
(19) Voor een marskolonne gelden de
volgende eisen:
a. ten hoogste 3 personenbreed en 30
personen lang;
b. voor hen gelden de regels voor on-
bespannen wagens;
c. de tussenruimte tussen twee kolon
nes moet minstens 30 m zijn.
De leider is voor één en ander aan
sprakelijk.
(20) Vrije doorgang moet worden
verleend (desnoods gaat U stilstaan)
aan: motorvoertuigen van politie,
brandweer en ziekenvervoer, wanneer
door gedeputeerde staten van Limburg
is goedgekeurd d.d. 15 mei 1979, le
afdeling nr. BI 4964.
Belanghebbenden kunnen uiterlijk
binnen 14 dagen na verloop van boven
genoemde termijn hun bezwaren schrif
telijk aan het gemeentebestuur opgeven.
Venray, 8 oktober 1982
Het hoofd van het gemeentebestuur
voornoemd,
mr. H.J.M. Defesche
zij de voorgeschreven optische geluids
signalen voeren.
(21) Een tram moet men onbelem
merd doorgang verlenen, behalve als
dat niet kan, b.v. omdat men voor een
verkeerslicht moet stoppen.
Volgende week zijn in deze rubriek,
verzameld, de voorschriften over „te
genkomen en inhalen" en opnieuw een
test.
Hieronder de test voor deze week.
TEST Nr. 3
1 Mogen twee fietsers naast elkaar
rijden?
a. Neen, behalve op fietspaden.
b. Neen.
c. Ja; maar als zij daardoor het an
dere verkeer hinderen mag het
niet.
2 U nadert op uw motor een kruising
met verkeerslichten.
Het licht springt van groen naar geel.
Moet u dan doorrijden, of moet u
stoppen?
a. Ik moet doorrijden, wanneer dat
niet gevaarlijk is.
b. Ik moet stoppen. Maar als ik het
verkeerslicht zo dicht genaderd
ben dat ik redelijkerwijs niet meer
stoppen kan moet ik doorrijden.
c. Ik moet stoppen. Maar als er nog
geen verkeer uit de zijstraten
komt en het rode licht nog niet
zichtbaar is mag ik doorrijden.
3 U nadert een spoorweg-overgang met
halve overwegbomen [AHOB].
Mag u op die overweg links inhalen?
a. Ja.
b. Neen.
C. Op deze spoorweg-overgang mag
ik alleen fietsers en bromfietsers
inhalen.
4 In een door strepen op het wegdek
aangegeven rijstrook is het woord
„bus" aangebracht. Welke betekenis
heeft dit?
a. Nadering bushalte.
b. Deze rijstrook mag door andere
bestuurders dan die van autobus
sen alleen worden gevolgd, indien
doorrijden bij de bushalte(n)
mogelijk is.
c. Deze rijstrook mogen andere be
stuurders dan die van autobussen
niet volgen.
c. Bestuurders van motorvoertuigen
die sneller mogen en kunnen rij
den dan 20 km per uur.
6 Noem de volgorde van voorrang.
a. Auto 1-auto2-motor.
b. Motor-auto 2-auto 1.
c. Auto 1 motor - auto 2.
7 Mag auto 1 die linksaf wil slaan in
deze verkeerssituatie zich hier opstel
len'
a. Ja, maar niet in gevaar brengen.
b. De fietser niet, de voetganger wel.
c. Neen.
9 Welke betekenis heeft het verlicht
rood kruis?
aDe rijsttrook mag niet gevolgd
worden.
b. De rijstrook mag alleen gevolgd
worden als er geen tegemoetko
mend verkeer nadert
c. Nadering gevaarlijke kruising.
10 Wat betekent dit bord?
a. Verplichte rijrichting voor alle
verkeer.
b. Gesloten voor alle verkeer behalve
voor voetgangers in een andere
richting dan de pijl aanwijst.
Rich tinaaanduidins
a. Ja, want auto 2 moet aan auto I
voorrang verlenen.
b. Neen, want hij blokkeert de krui
sing.
C. Ja, want hij moet het van rechts
komende verkeer voorrang ver
lenen.
8 mag de auto die links afslaat de fiet
ser en/of voetganger hinderen?
CURSUSWERK
IN HET KADER
VAN DE
SPORTIEVE
RECREATIE
Eerder in Peel en Maas vermeld wr
u in de gelegenheid gesteld om u op
kunnen geven voor cursuswerk t.b,.
sporttechnisch kader binnen de recre
tiesport of wellicht binnen een tri;
groep of sportvereniging.
WELKE CURSUSSEN WORDB
NU GEGEVB
Naar aanleiding van dit artil
hebben er zich voldoende leden aani
meld voor de cursus:
A.B.O. (algemene basis opleiding)
J.V.L. (jeugdvoetballeider)
R.S.L.-b (recreatiesportleider B).
WAAR WORDEN DE CURSUSS
GEGEVB
De cursus A.B.O. in combinatie a
J.V.L. wordt gegeven op:
Maandagavond: 19.00 uur t/m
21.30uur in sporthal „de Wetteling"
op het sportpark „de Wieën" Zuidi
gel te Venray.
De A.B.O. cursus zonder vervolgd
sus wordt gegeven op:
Donderdagavond: 19.00 uur i
21.00 uur in sporthal „de Wettelinj
Zuidsingel te Venray.
De cursus Recreatiesportleider
wordt gegeven op:
Maandagavond: 19.30 uur t/m 22.
uur te Roermond (plaats nog nader
bepalen).
WAT ZIJN DE KOSTEN ALSMB
DE DUUR VAN DE CURSl
De cursus A.B.O. in combinatie
J.V.L. kost 140,— p/p incl. boeltr
De duur van deze opleiding:
klokuren, organisatie: N.K.S.
De cursus A.B.O. zonder vervolge
leiding kost 68,— p/p incl. boekt
De duur van deze opleiding:
klokuren, organisatie: K.N.V.B.
N.K.S.
De cursus R.S.L.-B kost ƒ500,—p
incl. boeken (evt. betalen 2 term.),
duur van deze opleiding: 100 klc
uren incl. 2 weekends alsmede
overlevingstocht excl. 50 uren stag
Organisatie: BRES.
Inschrijven c.q. aanmelden cunuoi*?
alsmede informatie:
Dhr. J. Faassen tel. 04767-2272 Go
Venray: 04780-83838 T 244 BRE
83463-3014.
lil
het juiste telefoonnummer
schilderwerken Uk
VENRAY
Plataanstraat 12
Tel. 82635
VENLO
GENNEP
MEUBELEN
INRUILEN
Bij aankoop van een
nieuw bankstel
kunt u uw oud bankstel
inruilen I
FRANS VOERMANS
MEUBELEN - BOXMEER
telefoon 08855-1611
UITSLAG TEST 3
S'6 3'8 q'i 3'9 3'S 3't-B'E qtJ'l :£lj