GEMEENTEPRAAT NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie G.A. Seluitle, Bureau Voorlichting 82635 IN DE RAADSVERGADERING VAN A.S. DINSDAG WORDEN COMMISSIELEDEN BENOEMD Bouwvergunning aangevraagd BEHEER VAN GEMEENTELIJK GROEN KRIJGT AANDACHT IN DE MILIEUNOTA Bouwvergunningen verleend ONTEIGENINGEN Lb.v. ROSE VLEK VERKEERSRUBRIEK 0-1 het goede adres 1' Het belangrijkste agendapunt uit de agenda van de gemeenteraadsvergade ring van dinsdag 12 oktober is ongetwij feld de benoeming van leden in de vaste commissies van advies en bijstand aan burgemeester en wethouders. Zoals bekend is in de laatste vergade ring van de gemeenteraad besloten dat 7 commissies zullen worden ingesteld voor de huidige zittingsperiode, n.l.: een commissie voor Algemene Zaken, een commissie voor Financiën en Eco nomische Zaken, een commissie voor Onderwijs en Cultuur, een commissie voor Jeugd, Sport en Recreatie, een commissie voor Maatschappelijke Zorg, een commissie voor Ruimtelijke Ordening en Huisvesting en een com missie voor Openbare Werken, Verkeer en Agrarische Zaken. In diezelfde vergadering is ook besloten dat de commissies zullen bestaan uit maximaal 10 leden, exclusief de voorzitter. De voorzitter wordt aangewezen door het college van b. en w. De tien leden worden benoemd door de gemeenteraad. Hierbij wordt er van uitgegaan dat in een commissie tenmin ste 5 raadsleden en ten hoogste 5 niet- raadsleden zitting hebben. Besloten is verder, dat de niet-raadsleden bij voor keur afkomstig zijn uit de z.g. „achterban" van de zittende raadsfrac ties. Hoewel op dit laatste besluit van verschillende zijden kritiek is uitgeoe fend, valt niet te verwachten dat de raad op deze uitgesproken voorkeur terug komt. De raadsfracties zullen in onderling overleg proberen te komen tot voorstal len voor de samenstelling van de commissies. Pas tijdens de raadsverga dering zal bekend worden wie kandi daat staat voor een plaatsje in een van de commissies. Het beraad van de fracties gebeurt achter gesloten deuren. Inmiddels is wel bekend dat het college van b. en w. geen kandidaten zal voor dragen. Maar voordat er gediscussieerd en gestemd gaat worden over de samenstel ling van de commissies krijgt de raad een 13-tal agendapunten te verwerken. Na de benoeming van de leden van de commissies van advies en bijstand zal de raad discussiëren en stemmen over de benoeming van leden in een aantal andere commissies en besturen. AGENDA Achtereenvolgens staan op de agenda van de raad o.m. de volgende onderwerpen: Garanderen van lening t.b.v. de isolatie van 284 woningen. Garanderen van een lening voor de financiering van 87 premie-huurwonin gen in Land weert. Garanderen van een geldlening voor de verbouw en uitbreiding van het bejaardencentrum Het Schuttersveld. Vaststelling subsidie 1981 van het regionale alfabetiseringsproject. Dito voor het regionale project educatieve activiteiten voor culturele minderheden. Verlaging van de leeftijdsgrens V.U.T.-regeling tot 61 jaar. Beschikbaarstellen van een krediet voor isolatiewerkzaamheden en de vervanging van de C.V.-installatie in de Gelderkoel te Heide. Goedkeuring van de jaarrekening 1981. van de Openbare Bibliotheek en vaststelling van de gemeentelijke ver goeding 1981. Beschikbaar stellen van gelden voor de aanschaf van leermiddelen voor de openbare lagere school De Fliere- fluit. Verlenen van medewerking voor het herstellen van vernielingen aan de lagere school St. Franciscus. Verlenen van medewerking voor de aanschaffing van een opbergkast door de kleuterschool te Merselo. SPREEKRECHT Het dertiende agendapunt van de vergadering is de wijziging van de ver ordening op de commissies van advies en bijstand. De verordening zelf is in de vorige raadsvergadering al aan de orde geweest en vastgesteld. Toen is uitge breid stilgestaan bij het spreekrecht voor bezoekers van commissievergade ringen. Het college stelde toen voor met een nieuw voorstel voor het betreffende artikel te komen; een voorstel dat ook zou aansluiten bij de resultaten van de discussie in die vergadering. Het college stelt nu voor om in de verordening op te nemen: De bezoekers van een comissie-ver- gadering kunnen in een sprekersronde voorafgaande aan de agenda-behande ling het woord voeren over onderwer pen vermeld op de agenda. De voorzit ter van de commissie-vergadering inven tariseert of de bezoekers van dit spreekrecht gebruik willen maken. Zo nodig stelt hij spreektijd-beperking in. Dgarnaast kan de voorzitter de aanwe zigen tijdens de agenda-behandeling om [nadere] informatie vragen. Het spreek recht zoals dat geldt voor dorps- en wijkraden, is onveranderd. SAMENSTELLING COMMISSIES Het veertiende punt op de agenda is de benoeming van de leden van de vaste commissie van advies en bijstand. In de inleiding van dit artikel is daar al uitvoerig op ingegaan. MUSEUMCOMMISSIE Het college stelt voor de commissie van beheer voor het Geschied- en Oudheidkundig museum Venray als volgt samen te stellen: weth. van Oers als voorzitter met daarnaast 2 raads leden en 4 niet-raadsleden n.l. de heren ir. C. Colsen, M. A. Kooien, C. A. M. van de Ven en C. J. M. Verlinden. De voordracht door het college van de 4 niet-raadsleden moet ook in de komen de vergadering aanvaard worden door de raad. MUZIEKSCHOOL Hierna komen aan de orde de benoeming van leden in het bestuur van de muziekschool. In de statuten van de Stichting Bevordering Muziekonderwijs 1 Venray is vastgelegd dat burgemeesters en wethouders en de gemeenteraad van Venray elk één lid benoemen voor het bestuur. Het college stelt nu voor af te zien van de vertegenwoordiger van het college in het schoolbestuur. Verder wordt voorgesteld om 2 leden van de raad aan te wijzen voor het bestuur van de muziekschool, in plaats van één. Alleen betekent dit wel dat de statuten gewijzigd moeten worden. Nu één lid van de gemeenteraad be noemen in het bestuur van de stichting en de stichting verzoeken om de statuten te wijzigen, aldus het voorstel vanb. en w. GEORGANISEERD OVERLEG Het ambtenarenreglement Venray schrift voor dat er een commissie voor georganiseerd overleg moet zijn voor alle zaken, die in de ruimste zin van het woord de arbeidsvoorwaarden van de ambtenaren in dienst van deze gemeente betreffen. Voorgesteld wordt om wethouder van Oers te benoemen tot lid en tevens voorzitter van de commissie en dat 3 raadsleden worden benoemd in deze commissie. GEEN BESTUURSDEELNAME Volgens de statuten van Het Cultu reel Centrum, het Bejaardencentrum en de Openbare Bibliotheek hebben enkele leden van college en raad zitting in de besturen van deze instellingen. Het college stelt nu aan de raad voor om af te zien van deze plaatsen in de besturen. Als de raad het college volgt in dit voorstel betekent dat wel dat de statuten van deze instellingen gewijzigd zullen moeten worden. GEWEST In de gewestraad van het Gewest Noord-Limburg hebben zitting de bur gemeester en drie leden van de gemeenteraad. In de raadsvergadering zullen de drie raadsleden en hun plaatsvervangers aangewezen worden. RECREATIESCHAP PEEL EN MAAS Het recreatieschap is bijna opgeheven en wordt een onderdeel van het gewest Noord-Limburg. Het opheffingsbesluit moet nog genomen worden. Voor zolang het duur^wordt voorgesteld om de gemeen te Venray te laten vertegenwoordigen door de burgemeester, wethouder van Oers en één lid van de gemeenteraad. De laatste in deze vergadering te benoe men. Tenslotte staat de benoeming van bestuursleden in de Stichting Centrale Antenne-Inrichting op de agenda. Voorgesteld wordt om 3 leden van de gemeenteraad in de stichting te benoe men en daarnaast de heren J. G. M. Arts, J. H. J. M. Martens en E. B. Noordhuis te benoemen. Vragen..? Wendt u tot de gemeentelijke voorlichter Bij burgemeester en wethouders van Venray zijn de navolgende aanvragen ingekomen om in afwijking van het geldende bestemmingsplan c.q. vooruit lopend op een in voorbereiding zijnd herzieningsplan bouwvergunning te verlenen voor: het uitbreiden van 2 fokvarkens- stallen aan de Steegse Peelweg 87, t.n.v. E. Emonts; het plaatsen van een tuinhuisje aan de Kruidenlaan, t.n.v. L. Piket. Burgemeester en wethouders zijn voornemens aan deze bouwplannen medewerking te verlenen. De bouw plannen liggen met ingang van 8 oktober 1982 gedurende veertien dagen voor een ieder ter inzage bij de afdeling ruimtelijke ordening, kamer 201 van het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur). Gedurende deze termijn kunnen even tuele bezwaren schriftelijk bij burge meester en wethouders worden inge diend. Venray, 8 oktober 1982 De burgemeester van Venray, mr. H.J.M. Defesche Met betrekking tot de milieubescher ming zijn voor de gemeente Venray ten aanzien van natuurbeheer te onder scheiden: het beheer van de gemeentelijke bos- en natuurgebieden; het beheer van het stedelijk groen en landschappelijke beplantingen. De gemeentelijke bos- en natuurgebieden. Het boscomplex van Vlakwater heeft een hoofdzakelijk recreatieve functie. Deze intensieve recreatieve functie dient verder te worden uitgebouwd. De bossen in de Vredepeel worden geschikt gemaakt voor houtproduktie met uitzondering van het gebied langs het Zwart water, dat verder ontwikkeld moet worden tot natuurterrein. Bij deTestrik en Kempkensberg dient de houtproduktiefunctie samen te gaan met de extensieve recreatieve functie. Zowel de Merselose Peel als de Boschhuizer bossen en Breehei worden geschikt gemaakt voor de toekomstige houtproduktie. Bij Hoogriebroek dient naast deze functie de extensieve recrea tieve functie te worden bewaard. De Paardekop moet zich verder ontwikkelen tot een natuurlijk bos. Het St. Odapark zal verder worden uitgebouwd tot een educatief object. In zijn algemeenheid wordt opge merkt dat een natuurlijke ontwikkeling meebrengt, dat bestrijding van ziekten en plagen langs natuurlijke weg plaats vindt. Alleen de Amerikaanse vogelkers dient actief te worden bestreden. Stedelijk groen en landschappelijke beplantingen. De kom van Venray heeft veel groen, ondanks de uitbreiding van de laatste decennia, waarbij veel van het oor spronkelijke dorpskarakter verloren is gegaan. Bij het beheer zal worden ge streefd naar zoveel mogelijk aanplanten van bomen langs de hoofdverbindings wegen, de singels en op de pleinen, al thans voor zover de verkeerssituatie dat toelaat. In de wijken Brukske, Kuluut en Landweert dient een ander groenbeleid te worden gevoerd. Hier is sprake van stedelijk groen, zoals bedoeld en beschreven in het algemeen deel van de milieunota. Bij de inrichting van woonwijken komen andere zaken aan de orde dan bij een groenplan voor de historisch gegroeide kern van Venray. Voor het groen in de kerkdorpen geldt bovenstaand evenzeer, aangezien ook daar uitbreidingen plaatsvinden. Belangrijk is de beplanting van de ver bindingswegen rond en tussen de verschillende kerkdorpen. In het buitengebied is bijzonder veel groen in de vorm van wegbeplantingen, singels en houtwallen. Van de wegen in de gemeente is het merendeel voorzien van een bermbeplanting. Dit vereist veel onderhoud. In de nieuwe bestemmingsplannen of in de onmiddellijke nabijheid ervan Burgemeester en wethouders van Venray hebben in hun vergadering van 6 oktober 1982 voor de navolgende bouwplannen bouwvergunning ver leend. Zij, die menen door de afgifte van een van de bouwvergunningen rechtstreeks in hun belang te zijn getroffen, kunnen gedurende 30 dagen na datum van deze publicatie op grond van de Wet Administratieve Recht spraak Overheidsbeschikkingen (Arob) een gemotiveerd bezwaarschrift indie nen bij burgemeester en wethouders. het bouwen van een duivenhok aan de Bazuinstraat 13, t.n.v. H. G. P. van Rijt; het uitbreiden van het horecabe- "drijf aan de Wilhelminastraat I, t.n.v. J. E. M. van Meijel; het verbouwen van de varkens- schuur aan de Hoofdstraat 5, t.n.v. H. P. G. Kusters; het maken van een tuinschutting aan de Oostsingel 6a, t.n.v. J. G. H. F. Herraets; het renoveren van de woning en bedrijfsruimte aan Haag 6, t.n.v. J. H. van Meijel; het plaatsen van een duivenhok aan de Chopinstraat 10, t.n.v. C. H. Davids; het bouwen van een loods aan de Teeuwenhofweg 3, t.n.v. J. A. M. Direks; het bouwen van een carport aan de Hubertusstraat 25, t.n.v. L. H. G. Hendriks; het verbouwen van een werktui genstalling en varkensstal aan de Straat 1 la, t.n.v. J. M. P. M. Poels; het verbouwen van een winkel ruimte aan de Kiosk 24, t.n.v. V.B. T. Makelaarskantoor b.v.; het bouwen van 87 woningen in Landweert (eerste fase), t.n.v. Bouw- coördinatiekantoor Drs. Ruyters; het verbouwen van het bankge bouw aan Grootdorp 34a, t.n.v. bestuur Rabobank Merselo; het uitbreiden van het kantoor aan de Burg. v. d. Loostraat 2b, t.n.v. Bouw- en Houtbond FNV; hel verbouwen van winkelruimten tot woningen en het bouwen van 2 containerbergingen, t.n.v. A.B.P. Heerlen. Venray, 8 oktober 1982 De burgemeester van Venray, mr. H.J.M. Defesche kunnen kleinschalige groenvoorzienin gen voorkomen, zoals kruidentuintjes, een bloem- of plukwei, kijk- en siergroen. Kijk- en siergroen Onder kijk-en siergroen wordt een plantsoen verstaan, met een sierlijke beplanting zoals vaste planten, heesters etc. Dit groen is over het algemeen erg arbeidsintensief wat onderhoud betreft. Op tijdelijk braakliggende terreinen kan een mengsel van honing- en stuif- meeldragende gewassen worden inge zaaid ten behoeve van de bijen. Doordat deze gewassen .een bodembe- dekkende groeiwijze hebben, krijgt het onkruid minder kans om zich te ontwik kelen. Deze bodembedekkers werken levens als groenbemesters. Het is momenteel niet bekend hoeveel groen qua oppervlakte in de gemeente aanwezig is. Een inventarisatie is wellicht op zijn plaats. Aan de hand daarvan kan een beheers- en werkplan worden opgesteld voor een periode van bijvoorbeeld 10 jaar. In verband met de controle op de naleving van de Kapverordening zal ook inventarisatie en waardering van het particuliere groen noodzakelijk zijn. Met name bomen met een monumentale waarde zullen in een lijst moeten worden opgenomen. Onkruid Bij de aanleg van gemeentelijke groenvoorzieningen doet zich het pro bleem voor van de bodemverwildering door onkruid. Ter verwijdering en voorkoming hiervan moet bestrijding plaatsvinden. Hierboven is reeds gewe zen op het aanbrengen van bodembe- dekkende planten, die onkruidgroei tegengaan. Het zal duidelijk zijn dat deze biologische wijze van bestrijding de voorkeur verdient. Waar dit niet mogelijk is zal handmatige en mecha nische bestrijding worden toegepast. Financiële omstandigheden maken het echter vaak noodzakelijk het onkruid via chemische middelen te bestrijden. Jacht De gemeente streeft ernaar, dat de jacht wordt uitgeoefend op een wijze, die leidt tot een optimale wildpopulatie, flora en overige fauna; een en ander met inachtneming van de land- en tuinbouw -en de recreatie. Daartoe zal de gemeente bij de jachtverpachting aan de pachters de verplichting opleggen zich te houden aan de voorschriften, die worden gesteld door de wildbeheerseenheden. Ontgrondingen Gedeputeerde Staten van Limburg zijn bevoegd een vergunning ingevolge de Ontgrondingswet te verlenen. De gemeente heeft een adviserende taak. Een positief advies zal alleen worden gegeven' als de voorgenomen ontgron ding niet strijdt met het bestemmings plan Buitengebied en de daaraan ten grondslag liggende milieustudie. Uiteraard dient de gemeente attent te zijn op clandestiene ontgrondingen, die worden doorgegeven aan de bevoegde provinciale instanties. Het hoofd van het gemeentebestuur van Venray brengt hierbij, ter uitvoe ring van het bepaalde in artikel 80 van de Onteigeningswet, ter openbare ken nis, dat ingaande maandag 11 oktober 1982 gedurende één maand ter gemeen tesecretarie, Raadhuisstraat 1, afdeling administratief-juridische zaken en se cretariaat gemeentewerken, kamer 202, voor een ieder ter inzage ligt een uitgewerkt plan tot onteigening in het belang van ruimtelijke ontwikkeling en van de volkshuisvesting, ten name van de gemeente Venray, van ongebouwd c.q. gebouwd eigendom, als aangegeven op een grondtekening en lijst, vermel dende het kadastrale nummer en grootte van de te onteigenen percelen en de namen van de eigenaars en mede- eigenaars volgens de registers van het kadaster. De onteigening strekt ter verkrijging van de beschikking over eigendommen bestemd voor woondoeleinden, winkel doeleinden 1 en 2, gemengde bebou wing, openbare of bijzondere gebou wen, gemeenschappelijke tuin binnen erf 1 en 2, bedieningshof, openbaar groen, voetgangersgebied, parkeerter rein en verkeersdoeleinden. De eigendommen zijn benodigd ter uitvoering van het uitwerkings-/wijzi- gingsplan Rose Vlek c.a. vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van Venray d.d. 23 december 1981, nr. 1435 en goedgekeurd door gedeputeerde staten van Limburg bij besluit van 23 maart 1982, le afdeling nr. BL 769. Voornoemd uitwerkings-/wijzigings- plan maakt deel uit van het bestem mingsplan „Centrum" vastgesteld bij raadsbesluit van 30 oktober 1973, nr. 1969, goedgekeurd door gedeputeerde staten van Limburg bij besluit van 23 december 1974, le afdeling nr. BD 220 en na beroep goedgekeurd bij Konink lijk Besluit van 27 januari 1978, nr. 18, met uitzondering van enkele gedeelten van de bijbehorende gebruiksvoor schriften. Conform artikel 30 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is bij raadsbesluit van 19 december 1978 een herziening gebruiksvoorschriften bestemmingsplan „Centrum" vast gesteld, welk besluit In een serie artikelen kunnen lezers hun kennis van de wettelijke bepalingen voor het wegverkeer nog eens opfrissen. Hieronder het 3e hoofdstuk in onze verkeersrubriek. 3. PLAATS OP DE WEG. (1) Een bestuurder moet zoveel moge lijk rechts houden. (2) Bestuurders mogen echter in files naast elkaar rijden als het verkeer zó druk is dat sprake is van een aaneenge sloten reeks voertuigen. (3) Veranderen van file of rijstrook is toegestaan als men andere voertuigen niet hundert. (4) Een verkeersheuvel moet men aan de rechterkant voorbij rijden. Links voorbijrijden is slechts toegestaan aan het snelverkeer, mits dat daarbii on de eigen weghelft blijft. Dit geldt voor motorvoertuigen, welke sneller kunnen en mogen dan 20 km. per uur. (5) Buiten de bebouwde kom moet men zoveel ruimte laten tot een voorlig ger, dat een inhaler zich kan invoegen. Voor vrachtauto's en autobussen geldt hierbij een tussenruimte van minstens 50 meter. (6) Wanneer een weg twee gelijkwaar dige rijbanen heeft, waarbij de schei ding bestaat uit een bomenrij, een middenberm of dergelijke, dan moeten bestuurders de rechterrijbaan volgen. Wordt de scheiding gevormd door water (gracht of singel) dan mag men zowel de rechter- als de linkerrijbaan volgen. (7) Als er een verplicht fietspad is (witte fiets op rond vlauw bord) moeten fietsers en bromfietsers déér rijden. Is er geen fietspad, dan rijden ze op de rijbaan. Is er eeen verplicht fietspad, dan mogen bromfietsers op de rijbaan rijden, indien er onder het bord een onderbord vermeldt: „bromfietsen op de rijbaan toegestaan". (8) Op een toeristisch (zwart recht hoekig bord met het woord „fietspad") mag een bromfiets alleen rijden als de motor is afgezet. (9) Bromfietsers mogen niet naast el kaar rijden. Fietsers mogen met twee naast elkaar rijden als het andere ver keer er niet door wordt gehinderd. (10) Andere voertuigen mogen niet op een fietspad rijden. (11) Een voetganger maakt gebruik van een voetpad of'ïrottoir. Als hij een fiers of bromfiets voortduwt of een groot voorwerp meevoert, mag hij slechts van het voetpad of trottoir ge bruik maken, als hij andere voetgangers niet hindert. Hij mag ook aan de kant van de rijbaan lopen. (12) Als er geen voetpad of trottoir is moet een voetganger op het fietspad lopen, zonder fietsers en bromfietsers te hinderen. (13) Is er ook geen fietspad, dan loopt de voetganger aan de kant van de rij baan. Buiten de bebouwde kom loopt hij aan de linkerkant, tenzij er een gel dige reden is om rechts te lopen. (14) Als de voetganger buiten de bebouwde kom op de rijbaan een fiets of bromfiets aan de hand meevoert, moet hij aan de rechterkant lopen en bij voorkeur aan de rechterzijde van de fiets. (15) Personen in een invalidenwagen rijden aan de rechterkant van de rijbaan. (16) Een voetpad of trottoir mag enkel door voetgangers worden ge bruikt. Op plaatsen waar het trottoir verlaagd is mogen andere weggebrui kers het wél oversteken. (17) Een voetganger steekt een rijbaan of fietspad voorzichtig, zonder nodeloze onderbreking en haaks over. Is er een „zebrapad" binnen 30 m af stand, dan moet hij daarvan gebruik maken. Hij heeft daarop voorrang boven het rijverkeer, maar mag zich slechts op het pad begeven als het verkeer redelijk kans heeft te stoppen. De voorrang van voetganger op het zebrapad geldt niet als voertuigen van politie, brandweer en ziekenvervoer na deren. Indien zij de voorgeschreven op tische en geluidssignalen voeren en evenmin bij een militaire colonne en een uitvaartstoet. Tevens mogen weggebruikers militai re kolonnes, uitvaartstoeten, processies en door voetgangers gevormde optochr ten en marskolonnes niet doorsnijden. (18) Een marskolonne van voetgan gers (met leider van minstens 16 jaar oud) een opt oen t van voetgangers een processie, een kolonne militairen te voet, een uitvaartstoet, mogen gebruik maken van de rijbaan. (19) Voor een marskolonne gelden de volgende eisen: a. ten hoogste 3 personenbreed en 30 personen lang; b. voor hen gelden de regels voor on- bespannen wagens; c. de tussenruimte tussen twee kolon nes moet minstens 30 m zijn. De leider is voor één en ander aan sprakelijk. (20) Vrije doorgang moet worden verleend (desnoods gaat U stilstaan) aan: motorvoertuigen van politie, brandweer en ziekenvervoer, wanneer door gedeputeerde staten van Limburg is goedgekeurd d.d. 15 mei 1979, le afdeling nr. BI 4964. Belanghebbenden kunnen uiterlijk binnen 14 dagen na verloop van boven genoemde termijn hun bezwaren schrif telijk aan het gemeentebestuur opgeven. Venray, 8 oktober 1982 Het hoofd van het gemeentebestuur voornoemd, mr. H.J.M. Defesche zij de voorgeschreven optische geluids signalen voeren. (21) Een tram moet men onbelem merd doorgang verlenen, behalve als dat niet kan, b.v. omdat men voor een verkeerslicht moet stoppen. Volgende week zijn in deze rubriek, verzameld, de voorschriften over „te genkomen en inhalen" en opnieuw een test. Hieronder de test voor deze week. TEST Nr. 3 1 Mogen twee fietsers naast elkaar rijden? a. Neen, behalve op fietspaden. b. Neen. c. Ja; maar als zij daardoor het an dere verkeer hinderen mag het niet. 2 U nadert op uw motor een kruising met verkeerslichten. Het licht springt van groen naar geel. Moet u dan doorrijden, of moet u stoppen? a. Ik moet doorrijden, wanneer dat niet gevaarlijk is. b. Ik moet stoppen. Maar als ik het verkeerslicht zo dicht genaderd ben dat ik redelijkerwijs niet meer stoppen kan moet ik doorrijden. c. Ik moet stoppen. Maar als er nog geen verkeer uit de zijstraten komt en het rode licht nog niet zichtbaar is mag ik doorrijden. 3 U nadert een spoorweg-overgang met halve overwegbomen [AHOB]. Mag u op die overweg links inhalen? a. Ja. b. Neen. C. Op deze spoorweg-overgang mag ik alleen fietsers en bromfietsers inhalen. 4 In een door strepen op het wegdek aangegeven rijstrook is het woord „bus" aangebracht. Welke betekenis heeft dit? a. Nadering bushalte. b. Deze rijstrook mag door andere bestuurders dan die van autobus sen alleen worden gevolgd, indien doorrijden bij de bushalte(n) mogelijk is. c. Deze rijstrook mogen andere be stuurders dan die van autobussen niet volgen. c. Bestuurders van motorvoertuigen die sneller mogen en kunnen rij den dan 20 km per uur. 6 Noem de volgorde van voorrang. a. Auto 1-auto2-motor. b. Motor-auto 2-auto 1. c. Auto 1 motor - auto 2. 7 Mag auto 1 die linksaf wil slaan in deze verkeerssituatie zich hier opstel len' a. Ja, maar niet in gevaar brengen. b. De fietser niet, de voetganger wel. c. Neen. 9 Welke betekenis heeft het verlicht rood kruis? aDe rijsttrook mag niet gevolgd worden. b. De rijstrook mag alleen gevolgd worden als er geen tegemoetko mend verkeer nadert c. Nadering gevaarlijke kruising. 10 Wat betekent dit bord? a. Verplichte rijrichting voor alle verkeer. b. Gesloten voor alle verkeer behalve voor voetgangers in een andere richting dan de pijl aanwijst. Rich tinaaanduidins a. Ja, want auto 2 moet aan auto I voorrang verlenen. b. Neen, want hij blokkeert de krui sing. C. Ja, want hij moet het van rechts komende verkeer voorrang ver lenen. 8 mag de auto die links afslaat de fiet ser en/of voetganger hinderen? CURSUSWERK IN HET KADER VAN DE SPORTIEVE RECREATIE Eerder in Peel en Maas vermeld wr u in de gelegenheid gesteld om u op kunnen geven voor cursuswerk t.b,. sporttechnisch kader binnen de recre tiesport of wellicht binnen een tri; groep of sportvereniging. WELKE CURSUSSEN WORDB NU GEGEVB Naar aanleiding van dit artil hebben er zich voldoende leden aani meld voor de cursus: A.B.O. (algemene basis opleiding) J.V.L. (jeugdvoetballeider) R.S.L.-b (recreatiesportleider B). WAAR WORDEN DE CURSUSS GEGEVB De cursus A.B.O. in combinatie a J.V.L. wordt gegeven op: Maandagavond: 19.00 uur t/m 21.30uur in sporthal „de Wetteling" op het sportpark „de Wieën" Zuidi gel te Venray. De A.B.O. cursus zonder vervolgd sus wordt gegeven op: Donderdagavond: 19.00 uur i 21.00 uur in sporthal „de Wettelinj Zuidsingel te Venray. De cursus Recreatiesportleider wordt gegeven op: Maandagavond: 19.30 uur t/m 22. uur te Roermond (plaats nog nader bepalen). WAT ZIJN DE KOSTEN ALSMB DE DUUR VAN DE CURSl De cursus A.B.O. in combinatie J.V.L. kost 140,— p/p incl. boeltr De duur van deze opleiding: klokuren, organisatie: N.K.S. De cursus A.B.O. zonder vervolge leiding kost 68,— p/p incl. boekt De duur van deze opleiding: klokuren, organisatie: K.N.V.B. N.K.S. De cursus R.S.L.-B kost ƒ500,—p incl. boeken (evt. betalen 2 term.), duur van deze opleiding: 100 klc uren incl. 2 weekends alsmede overlevingstocht excl. 50 uren stag Organisatie: BRES. Inschrijven c.q. aanmelden cunuoi*? alsmede informatie: Dhr. J. Faassen tel. 04767-2272 Go Venray: 04780-83838 T 244 BRE 83463-3014. lil het juiste telefoonnummer schilderwerken Uk VENRAY Plataanstraat 12 Tel. 82635 VENLO GENNEP MEUBELEN INRUILEN Bij aankoop van een nieuw bankstel kunt u uw oud bankstel inruilen I FRANS VOERMANS MEUBELEN - BOXMEER telefoon 08855-1611 UITSLAG TEST 3 S'6 3'8 q'i 3'9 3'S 3't-B'E qtJ'l :£lj

Peel en Maas | 1982 | | pagina 12