PEEL EN MAAS
feel belangstelling voor de Grand-Prix Motocross op zondag a.s. te Venray-Heide
losmolen is geen rosmolen
Toeristisch trekpleister in Geysterse bossen
Verwarring
Prijzenregen bij
Spaarbank Limburg
Programma van de
Venrayse
Omroep Stichting
De „Rosmolen" naar een foto uit het begin van deze eeuw
De naam Rosmolen, zoals die
in nevenstaand verhaal gebruikt
wordt, heeft nogal wat verwar
ringgesticht in de geschiedschrij
ving. Om te beginnen is een
Rosmolen een door paarden
aangedreven molen. De water
molen die we nu kennen onder de
naam Rosmolen is dus helemaal
geen rosmolen
Het gebied daar in de Geyster-
sebossen heette vroeger „Aan de
Rosmolen". Er lag toen inder
daad een Rosmolen en eveneens
een boerderij met die naam. 'n
Eind verderop lag dan de water
molen met boerderij, welke in de
loop der jaren dc naam Rosmo
len georven heeft....
Dc naam Rosmolen komt voor het
tstvoor in een document uit 1520, in-
Hidende de mededeling dat Gerrit van
1 van zijn moeder Elisabeth
duwe van Johan van Eyl, Heer van
lystercn twaalf en een halve malder
gge krijgt toebedeeld uit dc Rosmo-
Daarna duikt de naam weer op in
Het „meetbock" van Vcnray
eldt dan dat er op de Rosmolen
tbiedsaanduiding) vroeger twee mo
ts lagen, namelijk een watermolen en
n rosmolen en dal de inwoners van
root en Klein Oirlo verplicht waren op
molens hun graan te laten malen,
daas valt in het mcctbock niet te lezen
elke molen er het eerste was, de
molen of de watermolen.
Uit het feit dat het gebied waarop de
ide molens stonden, in 1628 al de
«molen werd genoemd, zou kunnen
orden geconcludeerd dat de rosmolen
bestond voordat de watermolen werd
tbouwd.
Deze conclusie wordt nog aanneme-
ler door de wetenschap dat op
igeveer honderd meter van de water-
olen een hoeve was gelegen reeds
noemd in 1617 die ook dc naam
Kniolen droeg.
Maar wat was nu eigenlijk een ros
molen?
Het Gelders Contactbericht van
december 1970 probeert deze vraag te
beantwoorden. Daarin wordt gezegd
dat de Romeinen al enkele eeuwen vóór
Christus gebruik maakten van rosmo
lens, die werden aangedreven door
paarden, maar ook wel door slaven.
Bij onze Rosmolen zal het maal-
mechanisme wel in beweging zijn
gehouden door een of meer gestaag
rondsjouwende paarden, die gewoon
lijk geblinddoekt waren.
Rosmolens, die niet alleen werden
gebruikt voor het malen van graan,
maar ook en vooral voor het slaan van
olie en het vollen van stoffen, hebben
op sommige plaatsen nog heel lang
dienst gedaan, hier en daar \ye! tot in de
19e eeuw.
Vaak kwamen rosmolens voor in
combinatie met een wind- of water
molen. Als de natuur bij tijd en wijle
niet voldoende wind of water leverde,
was men toch in staat te malen door
gebruik te maken van de rosmolen.
De 17e eeuw brengt ons weinig
nieuws over de Rosmolen, waarmee dan
in 't vervolg van dit verhaal de
watermolen bedoeld wordt.
Wel weet de te Venray geboren histo
ricus kapelaan Martin Janssen in zijn
„Historie der aloude heerlijkheid
Spracland-Oostrum" te melden, dat in
1667 de richterbode van Oostrum voor
de Heer van Geysteren gewerkt heeft
aan de Rosmolen. Verder blijkt uit het
overlijdensregister van de Grote Kerk te
Venray, dat op 19-10-1697 is overleden
Gijsbert Hoefnaegels, de mulder van de
„Rosmeule".
In 1809 kwam de Rosmolen in het
bezit van Charles Caspar baron de
Weichs de Wenne (1777-1850) die na
zijn huwelijk met Maria Anna Louise
van Hoensbroeck op 8 april 1806, de
nieuwe bewoner van het kasteel Geyste
ren was geworden.
Het Tableau der gemeente Venray
van 1822, dat ook een overzicht geeft
van de dan in Venray aanwezige
molens, vermeldt dat de Rosmolen één
paar molenstenen bezit voor het malen
van rogge, maar ook, dat de molen
door watergebrek maar de helft van het
jaar kan malen
Het Tableau geeft ook de geschatte
opbrengst van de molen aan en hieruit
blijkt dat hij in economisch opzicht de
minst belangrijke is van de drie toen in
Venray bestaande watermolens.
Op 22 november 1861 gaven Gedepu
teerde Staten van Limburg toestemming
tot het vernieuwen der sluiswerken
onder voorwaarde dat de afmetingen
gelijk bleven aan de bestaande.
VERGROTING WATERRAD
Het waterrad mocht wel worden
vergroot, maar zonder verhoging of
verbreding der schoepen.
In 1862 bleek bij controle dat het rad,
Doorsneetekening van een roskorenmolen
Op een oude kadasterkaart werden de
watermolen, de rosmolen en boerderij
de Rosmolen ingetekend. Met ziet de
toen nog kronkelige loop van de Geys
terse beek.
dat voorheen een diameter had van 1.91
m., was vergroot tot een middellijn van
2.60 m.
Uit de schaarse berichtgeving uit die
tijd valt ook op te maken, dat de water
molen in 1861 bouwvallig was en rond
die tijd is vernieuwd.
Omstreeks 1910 werd het waterrad
opnieuw vergroot. Het rad kreeg toen,
inclusief de schoepen, een middellijn
van 5.40 m. Dit nieutve rad zou zijn
vervaardigd door de Venrayse molen
bouwer Driek Wijnhoven.
Aan scheploon vroeg de molenaar
pachter in die tijd het l/25e deel, maar
later werd dit uit concurrentieoverwe-
gingen teruggebracht tot l/30e deel.
Het einde van de activiteiten van de
molen brak aan in 1928, toen in het
kader van de kanalisatie van de Oos-
trumse beek, door de gemeente Venray
de stuwrechten werden afgekocht van
de eigenaar, Baron Joseph de Weichs de
Wenne. In juli van dat jaar werden de
sluiswerken verwijderd. Omdat voor
een vrije doorstroming van de beek kon
worden volstaan met het afzagen van de
onderste schoepen, bleef het waterrad
werkloos en verminkt .aan het gebouw
hangen tot in november 1944.
Om de aftocht te dekken liet het
Duitse leger toen de hou' ;n brug over
de beek springen. D. hoeveelheid
springstof die men hiervoor .gebruikte
was voor zo'n karwei nogal aan de
royale kant en dit had tot resultaat dat
het waterrad werd vernield en ook het
molengebouw veel schade opliep.
NIEUW WATERRAD
Op 11 juli 1975 in het Monumen
tenjaar kon de Rosmolen (uiterlijk
althans) weer in zijn oude luister wor
den hersteld. Dank zij de spontane
medewerking van de Rijksdienst voor
de Monumentenzorg, het gemeentebe
stuur van Venray, de A.N.W.B., Baron
de Weichs de Wenne (eigenaar;) en het
Bouwbedrijf Janssen, werd 't mogelijk
de molen, die het ruim 31 jaar zonder
rad had moeten stellen, van een nieuw
scheprad te voorzien.
Vooral sindsdien is de vroegere
watermolen, met het bijbehorende lang-
gele huis, gelegen in een uniek stukje
ongerepte natuur, een trekpleister voor
veel toeristen, recreanten en fotografen
VRIJDAG 26 MAART 1982 Nr. 12
HONDERDENDERDE JAARGANG
en een romantische herinnering aan ver
vlogen tijden.
PACHTERS VAN D.E
WATERMOLEN DE ROSMOLEN
18067-1813 Jan Janssen, gehuwd met
Maria Coopmans.
1813-1851 Gerard Lenssen, geboren 14-
10-1778 te Meerlo. gehuwd
met Willemina Claessen uit
Bergen (L.).
1851-1881 Johannes van den Heuvel,
geboren 23-1-1811 te Venray,
gehuwd met Petronella Jeuc-
ken, geboren te Venray
3-11-1825.
1881-1890 Martin van den Heuvel (zoon
van Johannes van den Heu
vel), geboren 23-5-1857 te
Venray, gehuwd met Maria
Camps.
1980-1896 Gérard Jetten, geboren 1-11-
1851 te Goch (D), gehuwd
met Maria Linders, geboren
10-3-1861 te Wanssum. Op
9-5-1869 vertrokken naar Ber
gen, waar hij pachter was van
een windmolen.
1896-1944 Franciscus Derkx, geboren
4-3-1869 te Geysteren, ge
huwd met Johanna Peeters,
geboren 9-9-1869 te Meerlo.
Voor hij naar de Rosmolen
kwam was hij en zijn voor
vaderen ppfhfpr op wees t van
de Geysterse watermolen
(niet té" verwarren met de Ros
molen).
HOEVE DE ROSMOLEN
De hofstede, die in de geschiedenis
nogal voor verwarring heeft gezorgd,
bestaat niet meer sinds 18 oktober 1863.
Op de avond van die dag was het
gezin van de bewoner (Martin Rongen,
geboren 19-1-1814 te Venray, gehuwd
met Johanna Fleurkens, geboren 19-11-
1819), zoals gebruikelijk in die tijd,
vroeg onder de wol gegaan. Rond tien
uur schrok een van de dochters wakker
van het geloei van de koeien. Toen
bleek dat de gehele boerderij al in lich
terlaaie stond. De familie Rongen kon
zich nog ternauwernood in veiligheid
brengen. De boerderij met stallen en
schuur brandde volledig uit. Vier
koeien, zes kalveren en 3 varkens
kwamen in de vlammen om. Alleen een
paard overleefde de ramp. De schade
die door de verzekering werd gedekt,
bedroeg/4855,—
De pachtboerderij (eigendom van de
familie de Weichs de Wenne) werd niet
meer opgebouwd. Sporen van funda
menten herinneren nu nog steeds aan de
plaats waar eens de hofstede de Ros
molen ston. En dan natuurlijk de
naam, die blijft voortleven in de oude
watermolen.
W. Willemsen
Frans Derkx, de laatste „rosmulder"
Vorige week donderdag zijn bij
Spaarbank Limburg in de Poststraat, de
prijzen uitgereikt aan de winnaars van
de twee openingswedstrijden. Zoals
bekend organiseerde deze bank, bij
haar vestiging in Venray, twee wed
strijden. Een wedstrijd in het maken
van originele spaarpotten, een in het af
maken van een reclame-zin.
Beide wedstrijden telden elk meer dan
200 deelnemers. En deskundige jury's
hebben er de nodige moeite mee gehad
om de beste inzendingen er uit te halen.
Elf winnaars waren er bij de
„spaarpotten-makers", waarbij menig
origineel idee verwezenlijkt was. Deze
zullen op diverse plaatsen in Limburg
worden tentoongesteld. De veelal jeug
dige inzenders kregen prijzen van
minimaal 50,tot maximaal 500,
en natuurlijk allemaal een echt spaar
varken.
Lachende derde was de Invaliden
Sportclub Venray. De directie van
Spaarbank Limburg had namelijk bij
elke spaarpot-inzending een klein be
drag aan de kant gelegd voor de
gehandicapten. En zo kon voorzitter
van den Biggelaar dan een cheque van
1500,— in ontvangst nemen. In zijn
dankwoord wees dhr. van den Biggelaar
er op, dat er vele bestemmingen aan het
geld gegeven zouden kunnen worden.
Het bestuur vond het echter een zinnige
zaak dit geld te bestemmen voor een
fondsvorming waarmee in de toekomst
bepaalde zaken voor de gehandicapte
jeugd gefinancierd kon worden.
Omdat er onder de inzenders een
aantal L.T.S.-leerlingen waren, die hun
spaarpot op school gemaakt hadden,
kreeg de onderwijzer van de L.T.S.-
brugklas een cheque aangeboden, met
de bedoeling de jeugd een tractatie aan
te bieden.
Negen prijzen waren er te verdienen
bij het afmaken van een reclame-zin.
Ook hier varieerden de geldprijzen van
50,tot 500,en evenmin ontbrak
er het spaarvarken voor de gelukkige
winnaars. Een bedrag van 100,- werd
verder nog beschikbaar gesteld voor de
kleuterschool De Foekepot.
Al met al heeft Spaarbank Limburg
een flinke duit uit 't zakje gedaan en
zeker bij de gelukkige winnaars good
will gekweekt.
INBRAAK
In de nacht van zaterdag op
zondag werd wederom ingebroken in
het gemeenschapshuis te Ysselsteyn.
Ontvreemd werden sigaretten, sigaren
en sterke drank. De fooienpot en het
voetbalspel werd van hun inhoud ont
daan. De totale waarde van het
gestolene bedraagt meer dan 1000
gulden.
lussen zaterdagavond en maan
dagmorgen werd ingebroken in de
textielzaak van B.-Tr. in de School
straat. Vier antieke stoelen en een
geluidsbox werden ontvreemd. In hoe
verre er kleding gestolen is kon nog niet
worden medegedeeld.
DRANK IN BESTUURSTER
Een 25-jarige Venrayse autobestuur
ster moest na het bekende pijpje blazen,
de bloedproef ondergaan. Haar werd
een rijverbod opgelegd. Terzake het
rijden onder invloed zal procesverbaal
worden opgemaakt.
St. Elisabeth Ziekenhuis Venray:
Te beluisteren via kanaal 4.
Dinsdag van 10.15 tot 11.00 uur: het
programma „Fijne luistermuziek".
Eerste woensdag van de maand: van
10.15 tot 11.15 uur: „Onder ons",
een programma over mensen en
dingen die de aandacht verdienen.
Donderdag van 10.15 tot 11.15 uur:
„Nieuws en informatie", daarna het-
verzoekplatenprogramma.
Donderdag van 14.00 tot 14.45 uur:
speciaal programma voor de jeugdige
luisteraar.
St. Anna, Psychiatrisch Centrum
Venray:
Maandag van 15.00 tot 16.30 uur:
programma „non-stop lichte en veel
gevraagde muziek".
Woensdag: van 10.00 tot 10.45 uur:
het programma 'Fijne luistermuziek'.
Vrijdag: van 10.00 tot 11.30 uur: het
programma „nieuws en aktualitei-
ten" waarin het verzoekplatenpro-
gramma.
Eerste dinsdag van de maand van
14.00 tot 15.00 uur: „Onder ons" een
programma over mensen en dingen
die de aandacht verdienen.
Wilt' U aan familie, vrienden of
bekenden in een van bovenstaande in
stellingen een muzikale groet brengen?
Wij zijn U graag van dienst.
Stuur Uw aanvrage tijdig naar de
Venrayse Omroep Stichting, Postbus
320 5800 AH Venray.
VENRAYSE OMROEP STICHTING
AANVRAAGFORMULIER VOOR
VERZOEKPLATEN
De plaat is bestemd voor: Dhr./Mevr./
Mej.
Instelling:_
Afdeling, kamer:.
De plaat wordt aangeboden door:
Dhr./Mevr./Mje.
Woonplaats..
DIEFSTALLEN
Woensdag werden op de parkeer
plaats bij het station NS te Oostrum uit
een geparkeerde auto twee luidspreker
boxen ontbreemd. Toegang tot de auto
was verkregen door forcering van het
portierslot.
Een portemonnaie met 265 gulden
werd woensdag ontvreemd uit een tas
die aan de fiets hing, achter de woning
van de benadeelde aan de Touwslager
straat. De politie tast in het duister en
heeft geen aanwijzingen, tenzij moge
lijke getuigen zich melden.
ONDER INVLOED
Een 29-jarige Venrayse autobestuur
der reed zondagavond op de Zuidsingel
plotseling naar rechts en de auto botste
tegen een lichtmast. De bestuurder werd
bij de botsing niet gewond, wel werd
zijn auto zwaar beschadigd. De bestuur
der bleek onder invloed van alcohol te
verkeren en moest de bekende proeven
ondergaan. Mogelijk is het benevelde
brein oorzaak van de botsing geweest.
Komende zondag is het dan zover dat
in de Deurneseweg op het alom
tkende Janslust circuit het Gcand Prix
otocross-seizoen van start gaat. Een
rand Prix te mogen organiseren is een
tk eer voor een vereniging, omdat dit
n wedstrijd is die meetelt voor het
treldkampioenschap, en dal wil toch
*1 wat zeggen.
Een organisator die graag eens een
irand Prix wedstrijd wil hebben moet
rst bewezen hebben grote inetnationa-
evenementen aan te kunnen. Dit
bben de mensen van M.C.V. *Jans-
si" reeds ten volle laten zien. Sinds de
Jrichting in 1961 wordt dit al de 36e
edstrijd waarvan de laatste vier met
cces internationaal zijn geweest.
Janslust" probeert steeds kosten
xh moeite te sparen om een zo goed
ogelijk programma te brengen tegen
•orhet publick betaalbare prijzen. Dit
eft er toe bijgedragen dat steeds meer
enscn de weg naar de cross aan de
eurneseweg weten te vinden.
Dit was voor de K.N.M.V. en de
I.M. (internationaal overkoepelende
ond, gevestigd in Geneve) dan ook de
inleiding, om uit de negen aanvragen
Wrdeze Grand Prix „Janslust" uit te
ikken. Niet alleen vanwege de goed
skend staande organisatie, maar zeker
ok vanwege het circuit, dat voor zulk
evenement bijzonder geschikt is.
Met 't aannemen van de steeds
opulairder wordende Grand Prix 125
vond de M.C.V. „Janslust" dat zij
engoed haar traditionele klasse
W cc inters moest brengen. Dit werd
i wikken en wegen ook gedaan, en dat
etekent een dubbel internationaal top-
'Ogramma.
In dit weekend komen even uit 17 ver
slende lande de beste coureurs in
'nray aan de start. Voor de felle klasse
cc Grand Prix hebben in totaal 70
finers ingeschreven. Voor het eerst is
"*o'n groot aantal sinds er Grand Prix
wedstrijden worden verreden. Oorzaak
hiervan is het nieuwe systeem, dat door
de F.I.M. op haar najaarscongres in
Tokio is aangenomen en waarvan
VÉnray de wereldprimeur heeft.
Dit nieuwe systeem houdt in dat ieder
die beschikt over een internationale
startlicentie van de F.I.M. kan inschrij
ven. Middels tijdtrainingen moet men
zich dan kwalificeren om aan de Grand
Prix te mogen deelnemen. In totaal
mogen er 40 coureurs aan deze Grand
Prix meedoen.De eerste tien uit de
eindstand van het wereldkampioen
schap 1981 hebben zondermeer een
start, doch zij moeten wel meetrainen
omdat dat ook meetelt voor de startop
stelling. Van de 70 inschrijvers moeten
er in dit geval dus 30 afvallen. Op zater
dagmiddag zullen die doorslaggevende
tijdtrainingen verreden worden in 2
series. Dat het er tijdens de trainingen
hard aan toe zal gaan, behoeft geen
H. EVERTS (B)
Viervoudig wereldkampioen 125 cc
verdere uitleg, want ieder, waar ook
vandaan, zal zijn uiterste best doen om
een zo goed mogelijke tijd op de
klokken te laten afdrukken, die hem
dan een start aan de Grand Prix
oplevert. Zo niet, is hij helemaal voor
niets naar Venray gekomen.
De twee uur lang durende vrije trai
ning, welke plaats heeft tussen half elf
en half een, zullen voornamelijk ge
bruikt worden om het circuit te
verkennen en voor het aanpassen van de
machine, opdat deze op dit circuit zo
goed mogelijk uit de verf komt. Vele af
stellingen en veranderingen zullen dan
worden uitgevoerd, omdat ieder circuit
anders is. Zelfs de weersomstandighe
den spelen hierin een grote rol.
De fabrieksrijders zijn in deze
dikwijls bevoordeeld op privérijdende
jongens, aangezien de fabrieken voor
zulke wedstrijden er wel voor zorgen
dat voldoende technici aanwezig zijn,
om alles zo optimaal mogelijk voor
elkaar hebben. Niet alleen technici maar
ook alle benodigde materialen zijn bij
deze heren ruim aanwezig, wat bij de
privérijders wel eens problemen kan
door verschillende grote importeurs
worden coureurs gesteund. Zonder deze
steun en die van vele andere sponsors,
zou het voor die coureurs onmogelijk
zijn om aan alle Grand Prix te kunnen
deelnemen, omdat hiervoor alleen al
dikwijls honderden, ja zelfs wel eens
duizenden kilometers moeten worden
afgelegd.
We zien in elk geval onder de deel
nemers de viervoudig wereldkampioen
Harry Everts uit België op zijn fa-
brieks Suzuki, evenals zijn landgenoot
Eric Geboers, uitkomende voor hetzelf
de merk. Als Yamaha fabrieksrijder
zien we ook aan de start de bekende
Belg Mare Velekeneers. Uit Japan de
ook reeds in deze klasse rijdende we
reldkampioen Akira Watanabe, uitko
mende op een fabrieks Suzuki. Uit Italië
in elke geval Michele Rinaldi, Giuseppe
Andreani en Corrado Maddi. Uit
Frankrijk Jacky Vimon en uit Luxem
burg Alain Lejeune.
Deze negen genoemde namen beho
ren bij de eerste tien uit de uitslag van
1981. Eén naam missen we en wel die
van de BelgGaston Rahier, hij is
namelijk overgestapt naar een andere
klasse.
Wie er verder nog aan de Grand Prix
zullen mogen deelnemen is pas zater
dagavond bekend. Zeker is, dat ieder
alles zal geven, om er bij te horen.
Wat de nederlanders betreft, wordt
zeker veel verwacht van de op Kawasaki
uitkomende Johnny Ponjée uit Bergen.
Reeds in diverse wedstrijden dit jaar
heeft hij laten zien het serieus te menen.
Zeker, voor eigen publiek zal hij laten
zien er bij te horen.
Alle genoemde heren (en de nog niet
bekend zijnde) garanderen zeker een
N. HUDSON (GB)
wereldkampioen 1981 250 cc
spannende en spectaculaire Grand Prix.
Voor elk van hen telt, dat de eerste klap
een daalder waard is.
De Grand Prix die op zondag om een
uur begint zal niet alleen fel zijn
vanwege de zo begeerde wereldkam-
pioenschappunten, maar ook vanwege
de te verdienen Camel Challenge. Ook
het nogal verhoogde prijzenschema zal
zeker zijn uitwerking hebben, in twee
zware manches van elk 40 minuten plus
twee ronden zal er strijd geleverd
worden op het prachtige 1870 meter
lange Janslust circuit.
Naast de uitvoerig beschreven Grand
Prix 125 cc klasse brengt de M.C.V.
„Janslust" als bijprogramma de 250 cc
junioren internationaal.
Wat de 500 cc betreft, kun je eigenlijk
niet spreken van een bij programma
daar deze klasse er ook een is van de
hoogste orde. Ook hierin zal de strijd en
spanning niet ontbreken.
De organisatie heeft naast alle Neder
lands toppers ook verschillende buiten
landse cracks van naam weten te con
tracteren. Door het hanteren van een
aantrekkelijk prijzenschema vooral in
de top zal ook deze klasse zeker tot het
uiterste gaan.
Behalve voor prijzengeld per manche
zullen de 500 cc rijders strijden om de
„Pullshaw Nederland"-trophee, waar
ook nog eens een flink geldbedrag aan
vastzit. Deze klasse zal verreden worden
in twee manches van elk 25 minuten
plus 2 ronden.
Het deelnemersveld in deze klasse zal
bestaan uit o.a. werelskampioen 1981
250 cc Neil Hudson uit Engeland. Dit
gaat hij samen met zijn merkgenoot
Hakan Carlqvist uit Zweden doen die
ook in Venray van de partij is. In St.
Anthonis heeft Hakan overduidelijk
laten zien zijn vorm reeds ten volle te
hebben. Hij werd daar dan ook
winnaar. Wegens machineproblemen
kon Neil Hudson daar niet veel pres
teren. Neil is echter een figuur die het er
niet zomaar bij laat zitten en dan zal
dan zeker alles doen om de anderen te
laten merken dat hij wel degelijk ook in
de 500 cc klasse zijn mannetje staat.
Ook hier aan de start de steeds beter
draaiende Finse kampioen Tapani
Pikarainnen met zijn landgenoot Matti
Tarkonen. Beiden kwamen in St.
Anthonis reeds zeer goed voor dé dag.
Verder komen uit het buitenland Conny
Carlson uit Zweden, de Noorse kam
pioen Jan Kristoffersen, de Duitse kam
pioen Walter Gruhler, enz.
Al deze genoemde heren zullen
terdege rekening moet houden met onze
eigen nationale toprijders. Vooral van
Kees v. d. Ven wordt veel verwacht.
Kees draait de laatste jaren verschrik
kelijk goed mee in de 250 cc Grand Prix
en ook in de 500 cc internationale wed
strijden is hij steeds voorin te vinden.
Verder zien we Nederland in deze klasse
vertegenwoordigd door Gerard Rond,
\MA
H. CARLQVIST (SW)
winnaar in St. Anthonis
Gerrit Wolsink,'Peter Herlings, Frans
Sigmans, Toon Karsmakers, Henk van
Mierlo, enz.
De organisatie verwacht bij een beetje
goed weer met dit top-motocross-evene-
ment een record aantal bezoekers. In
elk geval bestaat er van de kant van de
binnen- en buitenlandse pers bijzonder
veel belangstelling voor dit gebeuren.
Tot zelfs uit Japan zijn aanvragen
binnen om perskaarten. Ook de Japan
se televisie zal opnames komen maken.
Wat onze NOS Studio Sport betreft
moet de beslissing nog vallen, maar het
is vrijwel zeker dat ze naar Venray
zullen komen.
De 'trainingen, op zaterdag, die
zonder meer ook het bekijken waard
zullen' zijn, hebben plaats tussen 10.00
uur en 17.00 uur. Op zondag wordt nog
getraind van 10.00 uur tot 12.00 uur,
waarvan het laatste half uur een tijdtrai-
ning is voor de 500 cc internationalen.
Om 13.00 uur zal het grote gebeuren
van start gaan.
G. ROND (N)
Nederlandse kanshebber