P. J. Konings, PEEL EN MAAS WASSERIJ WERD TAXICENTRALE [foto dom melskens Leunens Catharinamolen verdween door grof geweld VOORDEELTIPSÜ! at 10.000 NIEUW! DIASET bestaande uit: 100 diaraampjes diaraagazijn diasnijapparaat met verlichting voor 42,50 Titelletters vanaf 18,'00 Plakpers vanaf 29,00 Diasorteerraam vanaf 27,50 VERREKIJKERS miniatuurmodel nu 30% korting Negatiefalbum vanaf 11,90 Fotoalbum HENZO vanaf 9,90 Lijstjes vanaf 6,00 Fototassen vanaf 49,50 POLAROID DIRECT CAMERA v.a. ƒ.119,- incl. tas en film POCKETCAMERA's vanaf 39,50 KLEINBEELD- COMPACTCAMERA's vanaf 69,00 KOOP UW FOTO ROLLETJES PER 2 .OF 3 TEGELIJK EEN STUK VOORDELIGER 1 FÏLM TIJDENS DE FEESTDAGEN MET EEN NIZ0 CAMERA INTEGRAL 5 895,00 Proj ec tiescherm 125x125 vanaf 49,50 Projectietafels vanaf 27,00 Filmafstrijktang vanaf 11,00 Blaaskwastjes vanaf 5,90 KODAK BELICHTINGS SCHIJF De ideale methode om de belichtingS' tijd van Uw kleur of zw.w.' .*ergro- ting te bepalen 15,00 Draadontspanner vanaf 6,90 Retoucheerset vanaf 7,*00 Retoucheerpen- selen vanaf 7,20 DIAPROJECTOR ZEISS IKON AUTO FOCUS slechts ƒ.249,00 ELECTR. FLITSERS vanaf 49,50 Zelfontspanners vanaf 29,50 STATIEVEN vanaf 59,00 VENRAY SCHOOLSTRAAT 15 0478Ü-83467 Op 26 mei 1893 werd in de registers gemeente Venray een nieuwe ïwoner ingeschreven onder de naam 'eter Johannes Koonings, geboren 21 ugustus 1854 te Dommelen (N.B.). Voordien was hij woonachtig in het Irabantse, aan de Maas gelegen dorp jth, dat in de dertiger jaren bekend- id zou verwerven door de roman Dorp aan de rivier" van Antoon Coo- en de verfilming van het boek in 958 door de cineast Fons Rademakers. In Lith staat de uit ca. 1800 daterende rindmolen ..Zeldenrust" en omdat [oonings bij zijn komst naar Venray eeds als molenaar te bock stond is ij mogelijk op genoemde molen werk- lam geweest. Ook zou hij in loon- Senst gewerkt hebben op de watcr- uolen van de familie Havens in fierlingsbeek. Beter een kleine molenaar dan een jote knecht zal Koonings gedacht lebben en daaróm nam hij het besluit iet vak voor eigen rekening te gaan litvoeren. Maar waarom liet hij zijn oog vallen op Leunen als vestigingsplaats? Zeker heid bestaat hierover niet, maar waar- jchijnlijk is dat een verkering hier een Hl rol in speelde. BOUW EN INGEBRUIKNEMING I De eerste aanzet tot de vcrwezenlij- ■Iking van zijn plan vormde de aankoop van een stuk grond uit het perceel D 2806, in eigendom toebehorende aan de Leunse timmerman Jan Hendrik Tac- V ken. Vervolgens vroeg hij op 20 april 1893 aan de gemeente Venray toestemming om op het aangekochte perceel een windgraanmolen en oliemolen te bou wen. Omdat gebleken was dat de bouw volgens de voorschriften zou plaatsvin den enn er geen bezwaren waren ingediend tegen het plan, gaf de gemeenteraad op 15 mei 1893 al zijn goedkeuring. Daarop ging de molenbouwer Jan Wijnhoven in samenwerking met metselaar Grad Poels met veel voort varendheid aan de slag. De bouw ver liep door de lange zomerdagen en niet minder lange werkdagen (de acht-urige werkdag en de vrije zaterdag was nog niet uitgevonden) zeer voorspoedig, want al op 2 september 1893 kon Koonings in Peel en Maas aan het „geachte publiek van Venray en Om streken" berichten dat hij met het malen begonnen was. Als maalloon bracht hij l/20e in re kening als het graan aan huis afgehaald en teruggebracht moest worden. Werd het echter aan de molen bezorgd, dan verlangde hij slechts 1 /25e als maal loon. Zoals bijna alle molens, kreeg ook Koonings (het was een bere- of belt molen) een naam. Naar het voorbeeld van de patrones van de kerk van Leu nen, werd de molen de naam St. Catharina gegeven. Koonings liefde bleef echter niet be perkt tot zijn nieuwe molen, want op 12 October 1894 sloot hij een huwelijks overeenkomst met de op 12 juli 1862 in Venray geboren Johanna Maria Di- recks. Van de wind kan men niet leven zegt een spreekwoord, maar de molenaar vormt hierop toch wel een uitzondering. Om te kunnen malen had men (tenmin ste in zijn tijd) de wind broodnodig. Omdat de wind op sommige dagen nog al eens op zich liet wachten, ging Koo nings in februari 1902 over tot de aan schaf van een petroleummotor. Op een dag in 1909 het kan ook 1910 geweest zijn was er echter te veel wind. In een zware storm sloegen de wieken los en ging de molen op hol. Om herhaling van dat angstaanjagende gebeuren te voorkomen zouden de houten wieken toen vervangen zijn door stalen. ZWARTE DAG De dag van 23 juli 1915 zal in de geschiedenis van de Catharina-molen geboekstaafd blijven als een „zwarte" dag', omdat toen molenaar Koonings door een bedrijfsongeval in zijn molen om het leven kwam. Met goede hulp van een molenaarsknecht (Petran van Dijck uit Merselo) heeft de weduwe daarna het bedrijf nog enige jaren kunnen voortzetten. Daarna werd het bedrijf in stand ge houden door Joseph Direks (Veulen), een zwager van de overledene, totdat in maart 1930 een zoon (P. G. Koonings) de taak van molenaar weer kon overnemen. In het begin van de dertiger jaren liet hij de wieken „stroomlijnen" volgens het systeem van de uitvinder Chris van Bussel uit Weert. Hierdoor was het mo gelijk ook bij geringe windkracht de molen in beweging te zetten. Op een topografische kaart uit de der tiger jaren staat de St. Catharinamolen nog ingetekend als Km (korenmolen). De Ondergeteekende 'bericht het geachte publiek van Venray en Omstreken, dat hy *ijn NIEUWEN MOLEN gereed heeft, en met raaien be- gonnen is. Op verlangen worden bestellingen door hem aan huis of aan ,t station afgehaald en de granen gemalen thuis bezorgd. Maalloon: aan huis afgehaald en terug bezorgd 20,te; aan de molen gebracht 25***. Hopende door een prompte, nette en vlugge bediening een ieders gunst waardig te wor den blijf ik Uw Dw. Dienaar, MOLENAAR. LEUNEN. CRISISJAREN In 1933 werd er een inventarisatie van de Nederlandse windmolens opgemaakt waarvoor de gemeenten een opgaaf moesten verstrekken aan het provin ciaal bestuur. Bij brief van 1 maart berichtte de bur gemeester ven Venray, dat op de Catharinamolen wind als drijfkracht werd gebruikt en dat bij te geringe windkracht, een zuiggasmotor werd ingeschakeld. De verzekering van de molen was ondergebracht bij dé Onder linge Brandwaarborgmaatschappij voor molenaars te Bussum. De toestand van het bedrijf werd als „slap" omschreven. Dit was niet ver wonderlijk omdat verreweg de meeste molens in deze situatie verkeerden, omdat door de in 1929 ingetreden eco nomische crisis van ongekende omvhng, ook de landbouw in grote moeilijkhe den was gebracht. Vooral de jaren 1931 t/m 1933 waren voor de boeren zeer zorgelijke jaren. Doordat de Regering in 1933 voor de landbouw een aantal crises-maatregelen trof, kwam er in de daaropvolgende jaren een lichte verbe tering tot stand. Toen kwam op 10 mei 1940 de onverhoedse Duitse inval. ONDERGANG De lange, donkere en gevaarvolle be zettingstijd bezorgde ook de landbou wers en dientengevolge ook de molenaars grote moeilijkheden. Maar od de Catharinamolen bleef men malen tot in de tragische bevrijdings- maand October 1944 de granaten van de langzaam oprukkende bevrijders, rond de molen begonnen te gieren. Op 19 October was voor Leunen de bevrijding aangebroken, maar omdat de opmars daarna stagneerde, kwam Leunen zoals ook Venray in de frontlinie te liggen. Onmiddellijk na de bevrijding begon het Duitse geschut vanuit de richting Castenray een ware granaatregen af te vuren. Ook de molen werd na enkele dagen getroffen. Een projectiel sloeg een groot gat in de bovenkant van de romp. Omdat de situatie onhoudbaar was geworden besloot de Engelse legerlei ding vier dagen na de bevrijding, de burgerbevolking te evacueren. De fami lie Koonings verbleef 7 weken in Maar- heeze en daarna nog enkele weken in Deurne. Toen ze tegen de jaarwisseling naar Leunen terugkeerden, bleek dat van de molen die onder de kap het opschrift Oost-West-Thuis Best droeg slechts een ruïne over was. Duitse patrouilles die 's nachts vanuit Castenray het bevrijde gebied wisten binnen te dringen, hadden in de eerste helft van de maand november de molen met explosieven opgeblazen. Opnieuw was een Venrayse molen verdwenen. W. Willemsen VRIJDAG 20 NOVEMBER 1981 Nr. 47 HONDERDENTWEEDE JAARGANG Toen in februari van dit jaar notaris Kooien de voormalige wasserij De Peel- parel bij inschrijving te koop aanbood, was Taxibedrijf van den Beuken een der eersten die daarop reflecteerde. Het bekende bedrijf op de Langeweg-hoek Kempweg sukkelde al jaren met plaats gebrek, niet alleen voor het onderbren gen van het wagenpark, maar ook wat betreft het parkeren. Dat was daar aan de Langeweg bovendien levensge vaarlijk. De oplossing zou inderdaad gevon den kunnen worden in de voormalige wasserij, waar inclusief de verdieping, ongeveer 3000 mJ bebouwde bedrijfs- oppervlakte beschikbaar was. Toen het pand dan ook aan van den Beuken werd toegewezen is men weldra van start gegaan met inwendige verbou wingen en herstel van de schade die daar in 2 jaar leegstand was aangericht. Zo waren er 180 ruiten gesneuveld... En op de bovenverdieping had zich zelfs een eenzame landloper gevestigd, die met behulp van de politie moest worden verwijderd, maar toch elke avond weer terugkwam. Nieuw hang- en sluitwerk belette hem echter voorgoed de toe gang. Diezelfde bovenverdieping was feite lijk voor het taxibedrijf overbodig; kan toorruimte was er beneden genoeg. Er was al gauw een huurder gevonden, die nu deze bovenverdieping nog volop aan het inrichten is voor een „konditie- centrum"; een soortement sportschool. Misschien nog einde deze maand wordt dit nieuwe instituut geopend. Ruim een half jaar «s van den Beuken bezig geweest het gebouw aan te passen en geschikt te maken voor zijn bedrijf. Dat heeft dan als resultaat ge had, dat men nu de beschikking heeft over een grote taxigarage met verhuur- inrichting van auto's en verhuiswagens, een autowasserette of-te-wel autowas- straat voor de particuliere auto's en een garagebedrijf voor reparatie en onder houd. Kantoorruimte is er, zoals gezegd, voldoende. In een apart staand gebouw de vroegere garages van De Peelparel is zelfs nog ruimte gescha pen voor twee ot drie kantoren, die des gewenst te huur zijn. Tot eind vorige week was het nieuwe bedrijf alleen nog maar te bereiken via het bedrijfsstraatje vanaf de Kempweg. Sinds zaterdag j.l. heeft de ontsluiting plaatsgevonden aan het parkeerterrein De Gouden Leeuw, vanwaar men nu niet alleen ruim zicht heeft op het nieuwe bedrijf, maar waar men de garages en de wasstraat ook kan berei ken. Als 'n soort eenrichtingsverkeer worden de auto's dan weer via de Kempweg afgevoerd. Dat betekent in ieder geval 'n halvering van het verkeer voor deze straat, voor wat betreft de auto's die van en naar het nieuwe bedrijf gaan. Zijn we goed ingelicht, dan volgt ook binnen niet al te lange tijd de ontsluiting van de diverse café's van de Langstraat, door een bedrijfsweg die tussen de Langstraat en het Gouden Leeuw-ter rein komt te liggen. Dit zou mede nood zakelijk zijn door de voorgenomen bouw van etagewoningen aldaar. Het vroegere plan, dat deze bedrijfsweg zou uitmonden op de Langeweg, gaat niet door. Die weg zou nu met een fraaie hoek voor-langs de Taxi-centrale van den Beuken uitmonden, terug op het Gouden Leeuwterrein. Deze grote uitbreiding vereiste ook een geheel nieuw interne telefoonaan sluiting met 'n eveneeens geheel nieuwe buitenlijn. En dat betekende ook weer een nieuw telefoonnummer. Nu mag het bekend zijn, dat taxibedrijven prijsstel- len op gemakkelijk onc/noudbare num mers... Toen de PTT dan ook het num mer 10010 (tienduizendtien) aambood, viel dat niet in goede aarde. Enkele proeven bewezen dat veel mensen óf een nul te weinig óf te veel draaiden. Het kostte toch wel wat overreding om het nummer 10000 los te krijgen, en ook daarmee waren in het begin proble men, omdat men in Venray gewend is alle nummers met 'n 8 ervoor te draaien. Intussen is men daar ook weer aan gewend geraakt. Als de winter geen spelbreker wordt, gaat men, nadat van binnen alles piekfijn in orde is, ook nog aandacht schenken aan de verbetering en ver fraaiing van het terrein rondom. 'taxicentrale VAN DEN BEUKEN Kempweg 23a Venray AUTOVERHUUR TARIEVEN 1981 Per dag incl. meer Type Brandstof 100 km Per km Ford Fiësta benzine 40,- 0,30 Mazda 929 Hardtop gas 55,- 0,35 Mercedes 200D diesel 80, 0,70 Ford Transit diesel 55,- 0,35 personenbus Mercedes 302D personenbus diesel 55.- 0,35 Mercedes 307D met gesloten bak 18m3 verhuiswagen diesel 75,- 0,45 uniek in Venray! i Nu kunt U uw personenauto of busje (tot 2.40 m. hoogte) voordelig laten wassen, met de modernste borstelmachine van Europa A Grondig wassen met wielborstels f 5,50 B. A drogen super hot-wax f 8,50 C. B voorwas voor extra vuile auto's f 10,00 D. C chassis wassing f 12,50 Deze service biedt U. tcixkcntrala *>10.000 van den Beuken in de voormalige wasserij "DE PEELPAREL" Kempweg 23A Tel 04780-10000 TARIEVEN EN BETALING: De huurtarieven zijn exclusief brandstof en BTW Tarieven huur op langere termijn op aanvraag. Waarborgsom Mercedes 200D: 750,-; overige auto's 300,-. VERZEKERING: Alle auto's zijn All-risk verzekerd en voorzien van groene kaart. W.A.-dekking per schadegeval 1.000.000,- Eigen risico per schadegeval voor de huurder 300,- Ongevallen inzittenden verzekering per auto 2,00 per dag. OVERIGE INFORMATIE: Voor alle huurauto's volstaat het rijbewijs BE. Alle auto's zijn voorzien van FM radio. Wij verhuren uitsluitend jonge auto's, modellen 1980 en 1981. Geen verhuur toegestaan aan personen jonger dan 21 jaar.

Peel en Maas | 1981 | | pagina 9