15 JAAR STREEKSCHOUWBURG VENRAY
STREEKSCHOUWBURG VENRAY
S
Dit
weekend
weer
theater
beurs-
dagen
COMPAGN1A
ivo komt li september in l enrav
maar men wacht met het ruilen van de
plaatsen tot de avond van de voorstelling.
Men denkt dan dat een entreekaart een
soort annuleringsverzekering heeft. Dat
is natuurlijk niet zo, maar geeft men een
vinger, dan nemen sommige mensen een
hele hand en worden dan nog kwaad als
we die hand niet geven. Ook wacht men
met het inleveren van tegoedbonnen tot
men nauwelijks nog een keuze kan ma
ken, of erger nog, men wacht tot er geen
voorstellingen meer zijn. Toch adverte
ren wij maandenlang, dat men deze bon
nen in het betreffende seizoen moet inle
veren. Wij kunnen onmogelijk schuiven
met bedragen van het ene naar het an
dere seizoen. Sommige mensen die ver
gaten deze bonnen te verzilveren, moe
ten dit niet naar ons toeschuiven maar de
konsequenties eerlijk nemen. De regels
staan in ons programmablad, op de abon
nementskaarten en worden regelmatig in
onze advertenties genoemd.
Vraag: Heeft u nog een advies voor
mensen die een abonnement gaan ne
men?
Antwoord: Die vraag is eigenlijk al
eerder beantwoord. Kies nauwkeurig.
Lees goed wat er aan gegevens bekend
is. Let niet teveel op spreiding van data.
Noteer eerst in uw agenda de data dat u
beslist geen schouwburg kunt bezoeken,
zodat u niet vaak genoodzaakt bent te
ruilen.
Leden van personeelsverenigingen
kunnen bij hun vereniging informeren
naar reduktiemogelijkheden. Zo geven
o.a. Rank Xerox, St. Elisabeth Zieken
huis en de Psychiatische Centra redukties
aan hun leden. Ook andere personeelsve
renigingen of bedrijven doen dat. Infor
meer daar dus naar.
Iedereen tot en met 25 jaar kan reduk-
tie krijgen via het Cultureel Jongeren
Paspoort. Ons jaarprogramma geeft hier
over nadere informatie. Ook 65 plussers
hebben reduktiemogelijkheid middels
een PAS 65, die op het Gemeentehuis
verkrijgbaar is.
Op onze beursdagen (13 en 14 juni)
kan men zelf zijn plaatsen uitzoeken. Als
men er vertrouwen in wil hebben dat wij
de plaatsen eerlijk en naar volgorde van
binnenkomst indelen, dan kan men het
formulier ook per post inzenden. Deze
postbestellingen zullen maandag 15 juni
in behandeling worden genomen. De
programma's verdienen dat.
Vraag: Een laatste vraag. Komt WIM
KAN nog naar Venray?
Antwoord: Zeer waarschijnlijk w^l.
Wim heeft in 1966 ons theater geopend,
dat geeft toch wel een bepaalde band.
Het probleem met Wim Kan is dat hij
niet meer een van de jongste is en dat hij
daarom zeer voorzichtig is met het afslui
ten met kontrakten. Meestal geeft hij zijn
handtekening pas enkele weken voor de
voorstelling en dat houdt natuurlijk ver
band met zijn konditie. Het is een zwaar
programma en dat vraagt heel wat van
zo'n man. Maar nogmaals, we staan bo
venaan zijn lijstje en ik wil hem toch
graag nog eens in Venray hebben. Voor
hij er een punt achter gaat zetten.
Overigens, wist u dat ook Wim Kan,
Toon Hermans en Jos Brink begonnen
zijn met slecht gevulde zalen voordat hun
definitieve doorbraak kwam?
Eenzelfde doorbraak vragen nu groe
pen als Cabaret Nar, het Spiegeltheater,
Robert Paul, etc. die in de komende sei
zoenen in onze schouwburg te zien zijn
en die uw aandacht en bezoek meer dan
waard zijn.
ANNIE
PORGY AND BESS
AMERIKA AMERIKA
BLACK AFRICA
BALLET TAIWAN
DER ZIGEUNERBARON
W IM KAN
DE PARELVISSERS
FLAIRCK I
BALLET VAN VLAANDEREN
HAAGSE (X)MEDIE
URBANUS vAN A^US
WILLEM NIJHÖLTV.
PUBLIF.KSTHF.ATER
BRASIL TROPICAL N.
THEATER X
LOUIS VAN DIJK f
GLOBE 1
JOS BRINK
DE APPEL
FONS JANSEN V
LIMBURGS SYMPHONÏE ORKES^^
KITTY JANSSEN
THE LONDONCAVOYARDS
BALLET DE AfEXICO W
EMMY VF.RflE^
ANDRE Wfc^ïEN HEUVEL
NOOYS \K>LKSTHEATER
THE MIKADO
LEEN JONGEWAARD
CHERUB COMPANY
DANIËL W'AYENBERG
ROBERT LONG
HOOFDSTAD OPERETTE -
LUCLUTZ
BRAM VERMEULEN -«■Pg
ANN E- W
KAMEJULflHj^jjg^lXPBi^pi
SETH GAAI KEMA
PROGRAMMA
19S1 - 1982
DERDF. LUSTRUM
Hullet Folklorico of Mex
r
De Venrayse schouwburg bestaat dit
ar 15 jaar. Naar aanleiding daarvan en
k in verband met de presentatie van
t nieuwe seizoenprogramma, stelden
jde direkteur een aantal vragen:
Vraag: Sinds de opening in 1966 is er
el wat te doen geweest in Venray.
unt u enkele markante hoogtepunten
«men?
Antwoord: Er zijn in de afgelopen ja-
vele honderden voorstellingen ge
test. die een breed scala van het thea-
rgebeuren te zien gaven. Hoogtepun-
noemen is eigenlijk onbegonnen
rk. Laat ik me beperken tot het op-
imen van genres. Alle bekende Ne-
rlandse toneelgezelschappen treden in
tnray op, daarnaast hadden we ook
elvuldig gasten uit het buitenland. De
«ra's die we brachten, waren van hoog
reau. Als uitschieter noem ik graag met
>ts 'Lucia di Lammermoor' met Chris-
ia Deutekom. Ook op balletgebied zijn
verwend met gezelschappen als het
itionale Ballet, het Nederlands Dans-
eater. het Koninklijk Ballet van Vlaan-
ren en anderen. Alle kabarettiers die
tderland kent. treden met grote regel-
aat op in Venray. Zo kun je doorgaan,
jt komt er echter op neer, dat we in
•nray een all-round programma heb-
6, dat zwaar geselekteerd is en dat zich
n meten met de grote theaters in Ne
tland.
Vraag: Kunt u inderdaad alle voor-
sllingen krijgen die u wilt?
Antwoord: Theoretisch wel. Als we
ina Mouskouri. Aznavoer of Bécaud
uden willen hebben, is dat wat ons be
ft een kwestie van een handtekening.
i probleem is echter, dat we voor dit
Ort programma's niet genoeg mensen
idkaar krijgen, die bereid zijn f 50.- of
Jker op tafel te leggen voor zo'n uitvoe-
r%
I De Nederlander is van nature zuinig
j geeft over het algemeen weinig uit
ir cultuur. Een voorstelling van pak-
g f 25,- vindt men al schreeuwend
ur. In vergelijking met het buitenland
n de prijzen hier erg laag. Ga maar
is in Parijs naar de eerder genoemde
detten, dan betaalt men daar grif f
.of meer. Daar doet de Nederlander
look. Maar dan gaat het om iets een-
ligs.
lij ons gaat bijna alles per abonne-
int en dan tikken dergelijke prijzen
or Dus doen we dat niet. Wij vinden
theater voor iedereen betaalbaar
iet zijn en blijven. Goedkoop kan het
I zijn. Daarvoor zijn er bij het theater
cel mensen betrokken. Denk maar
is aan de internationale groepen die
jaar naar Venray komen: het Ballet
Iklorico uit Mexico, de negeropera uit
w York, het Ballet uit Taiwan. Deze
>te groepen berekenen om te beginnen
5- cn verblijfskosten naast het gebrui-
lijke honorarium. Iedereen weet wat
i werknemer kost. Het is een eenvou-
rekensommetje om erachter te ko-
n. dat dergelijke uitvoeringen onmo-
ijk goedkoop kunnen zijn. Door
iral subsidies vandaan te halen, wor
de prijzen in Venray tot redelijke
•porties teruggebracht
Vraag: Kun je nu ook een grote Broad-
y-revue of een schow uit Parijs over la-
komen?
Antwoord. In principe kan dat wel,
maar laten we met beide benen op de
grond blijven staan. Iedereen weet dat
dergelijke voorstellingen in de steden en
treeprijzen kennen van f75, tot f 100,--
en meer. Daar speelt men voor zalen tot
2.000 bezoekers. Maar nogmaajs, aan
biedingen voor dit soort voorstellingen
hebben we. alleen het publiek ervoor
ontbreekt ons, want dan moeten we ten
minste 5 dagen achtereen volle zalen
kunnen trekken tegen prijzen die slechts
weinigen zullen willen opbrengen. Maar
is dat nu wel nodig. Wij zijn uiterst tevre
den met de voorstellingen zoals we die
hier krijgen.
Vraag: Als je operettes, balletvoorstel
lingen. etc. in het buitenland vergelijkt
met wat in Nederland geboden wordt, is
dat dan beter of slechter?
Antwoord: Over het algemeen denkt
het publiek, dat wat uit het buitenland
komt, ook het beste is.
Vergeet dat maar. Nederland kent hele
goede gezelschappen. Zo hebben wij in
Venray een uitvoering gehad van 'Gisele'
door het Nationale Ballet. Ik kan u ver
zekeren, dat ik deze uitvoering beter
vond, dan vele andere uitvoeringen die ik
heb gezien, inklusief in de metropolitan
in New York en in het Nationaal Theater
van Praag, zo heb ik in het 'mekka' van
de operette Wenen uitvoeringen gezien
van bekende operettes, waarvoor ik me
in Venray zou schamen. Natuurlijk zijn
er in die steden uitstekende uitvoeringen
en soms in topbezetting, maar dat zijn
ook daar uitzonderingen, die men duur
moet betalen.
Men vergelijkt altijd ongelijkwaardige
groothetfcn. Natuurlijk mankeert er ook
aan Nederlandse voorstellingen wel een
het een en ander, maar dat is over de
hele wereld zo. Er wordt altijd met men
sen gewerkt en dat is de meest onbere
kenbare faktor.
Vraag: hoe kiest u uw programma?
Antwoord: Allereerst ga ik veel voor
stellingen zien. Dan bekijk ik het totale
aanbod (dat zijn vaak meer dan 400 voor
stellingen per jaar) en daaruit maak ik
een eerste selektie. Na vele schiftingen
blijft dan het uiteindelijke programma
over. Dat is ook voor ons een moeilijke
taak, omdat de meeste voorstellingen op
het moment dat ze aangeboden worden,
nog niet geproduceerd zijn. We gaan dus
uit van konkrete gegevens, zoals de in
houd. de schrijver of komponist. de be
zetting, de regie, de reputatie van het be
treffende gezelschap. We hebben daar
toch wel feeling en intuïtie voor en
meestal pakt het goed uit. Maar zoals
eerder gesteld, bij theater werk je met
mensen en dat blijft een onberekenbare
faktor. Eigenlijk moet het publiek voor
zichzelf ook een dergelijke selektie ma
ken. Als men vijf of zes keer naar het
theater gaat. zijn er mensen die vooral
letten op de spreiding van de data. Dat is
ons inziens gewoon funest, dat moet lei
den tot teleurstelling. Er zijn zoveel ver
schillende genres, dat men onmogelijk al
les kan waarderen. Ik kan er best inko
men. dat er mensen zijn die een breed
beeld willen hebben van het theater
aanbod en daarom steeds andere dingen
kiezen, maar de kans op teleurstellingen
is dan wel groot.
Voorop dient te staan de keuze van de
voorstellingen, waarvoor men interesse
heeft. Echte toneel-of operaliefhebbers
zullen er geen bezwaar tegen hebben om
een bepaald stuk. verdeeld over een aan
tal jaren in meerdere versies te gaan
zien. Men krijgt dan echt totaal andere
voorstellingen. De ene 'Hamlet' kan he
melsbreed verschillen van de anderen
'Hamlet'. Bij opera spreekt dit nog meer.
Echte opera-liefhebbers zullen bepaalde
opera's misschien wel drie. vier of vijf
keer gaan zien. Dan maakt men een ge
richte keuze.
Ook moet men oppassen geen voor
stellingen te kiezen, waarover weliswaar
veel gesproken wordt, maar die men ei
genlijk niet wil zien.
Zo zijn er mensen die niet van Jaspe-
rine de Jong houden. Die mensen moeten
dan beslist niet naar zo'n uitvoering gaan.
ondanks het feit, dat heel veel anderen
dit een geweldige voorstelling vinden.
Als men bewust selekteert. uitgaande
van ervaringen die men in voorgaande ja
ren heeft gehad, dan kan het bijna niet
mis gaan.
We hebben het systeem van vrije-
keuze-abonnement. Dat doen we niet
voor niets, we hebben er niets aan ons
publiek een voorstelling te verkopen, die
men eigenlijk niet wil zien. Er zijn altijd
anderen die zo'n voorstelling wel waarde
ren maar misschien geen kaartje meer
hebben kunnen krijgen. Daarom, als u
niet geteisterd wenst te worden door
striemende teksten, ga dan in godsnaam
niet naar progressief kabaret. Als u in de
schouwburg alleen maar wilt lachen, ga
dan niet naar een stuk van Tsjechof,
maar naar een uitvoering van het Theater
van de Lach. Wij kunnen niet voor ieder
een bepalen wat goed voor iemand is.
Dat moet men zelf uitzoeken. Het enige
wat wij kunnen doen, is een zo hoog mo
gelijke kwaliteit over de gehele linie aan
bieden, waaruit ieder naar eigen inzicht
en naar hartelust kan puren.
Vraag: Is het waar dat de concerten
slecht bezocht worden?
Antwoord: Dat zou inderdaad beter
kunnen. De oorzaak is, dat men via de
plaat uitstekende, puntgave uitvoeringen
te horen kan krijgen. Toch is het verschil
tussen mechanische muziek en een echt
concert dermate groot, dat dit geen oor
zaak mag zijn.
Vaak motiveert men het wegblijven
met de kwaliteit van het gebodene. Wat
we daartegen kunnen doen, is gewoon de
beste solisten te kontrakteren, die maar
denkbaar zijn. Wat is nu een grotere er
varing dan live befaamde pianisten als
Youri Egorov, Jeremy Menuhin, of de
violist Josef Rassin te zien en te horen.
Dat zijn sterren die schitteren in de grote
concertzalen van de wereld. Wat goed i
genoeg is voor Carnegie Hall en andere
grote concertpodia, zal toch ook voor
Venray wel voldoende kwaliteit hebben,
meen ik zo. Een echte muziekliefhebber
kan zoiets toch niet langs zich heen laten
gaan. Voor de prijs hoeft men het hele
maal niet te laten, want het is een fraktie
van hetgeen men in Moskou of New York
voor deze solisten rekent.
Vraag: Heeft het bezoek te lijden van
de T.V.?
Antwoord: Geen sj^ke van. Wat men
live kan beleven met alle mogelijke ge
breken en falen, is met de perfektie, zo
als de T V. die brengt (de meeste opna
men zijn eindeloos herhaald om een opti
maal resultaat te krijgen) niet te vergelij
ken. Een voorstelling die in het theater
goed overkomt, kan via de T.V. floppen.
Theater veroorzaakt een wisselwerking
tussen artiesten en publiek. Dat mist men
bij T.V. ten ene male. Het publiek is een
zeer grote en doorslaggevende faktor.
Het beste bewijs is, dat twee uitvoerin
gen van hetzelfde stuk of van dezelfde
kabaretier, geheel verschillende voor
stellingen kan opleveren. Als het publiek
afwachtend is en nauwelijks reageert,
dan krijgt men vaak een matte voor
stelling- Anderzijds als het publiek en
thousiasme toont, kan zo'n voorstelling
uitgroeien tot een unieke ervaring.
Dat hebben we ondervonden met
'Hair'. met Sonneveld en anderen. Het
ging om dezelfde uitvoering, de ene dag
was het een top-voorstelling en de andere
dag wou het maar niet lukken.
Natuurlijk kan het ook aan de uitvoe
renden liggen, die kunnen ook hun dag
niet hebben. Het publiek dan daar echter
veel aan doen. Het publiek kan de uit
voerenden beinvloeden en over een dood
punt heen helpen. Ik zelf applaudiseer
niet of nauwelijks als ik iets niet goed
vind. Daarentegen reageer ik enthousiast
wanneer ik het wel goed vind. Deed het
publiek dat ook maar. Dikwijls wacht
men af tot de pauze tot men van anderen
hoort, dat men het ook goed of leuk mag
vinden.
Typisch is dan ook. dat vele voor
stellingen pas na de pauze hun niveau be
reiken. Dat is echt niet alleen in Venray
het geval, dat is weer zo'n echt Neder
lands verschijnsel. Als 'iedereen vanuit
zichzelf laat blijken wat men ervan vindt,
dan loopt alles op rolletjes.
Vraag: Hoe is het programma voor het
komende seizoen?
Antwoord: Het is ons derde lustrum,
dus we hebben toch wel wat extra's ge
daan. Zelf ben ik erg tevreden over het
aanbod voor het komende seizoen. Zeker
in een ekonomisch moeilijke tijd. waar
mensen extra op kwaliteit gaan letten en
prioriteiten stejlen. moeten we ervoor
zorgen dat goed materiaal geleverd
wordt. Dat hebben we gedaan. Nu is een
programma op papier uiteraard een glo
bale graadmeter. Zo vond ik het pro
gramma van twee jaar geleden op papier
goed. Toch waren er in dat seizoen meer
missers dan wc gewend zijn. maar dat
ook wel hoogtepunten kende.
Voor het komende seizoen zijn er toch
wel een aantal voorstellingen, die we al
gezien hebben en waarvan we weten dat
ze zondermeer goed zijn. Of dat voor ie
dereen geldt, moet het publiek zelf uit
maken.
Ons programmablad verschaft zoveel
gegevens, dat een verantwoorde keuze
mogelijk moet zijn.
Hrasil Tropical komt 27 oktober in I enrav
Vraag: Hóe zit het met de entreeprij
zen?
Antwoord: Die zijn nauwelijks ver
hoogd. In deze tijd van prijsstijgingen
meenden wij, dat stabilisatie gewenst is.
Alleen de top-voorstellingen uit het
buitenland zijn wat duurder, maar zijn
nog steeds goed betaalbaar, bovendien
hebben wij een zware selektie uitgevoerd
en het is nu eenmaal zo dat men meer
moet betalen voor de smaak van boter,
dan voor de smaak van margarine, maar
ondanks de kwaliteit is de prijs zeer rede
lijk.
Vraag: Verwacht u een daling van het
bezoek tengevolge van de noodzakelijke
gezinsbezuinigingen?
Antwoord: Ik hoop van niet. Schouw
burgbezoek is geen levensnoodzaak. Het
heeft echter wel te maken met de kwali
teit van het leven. Dat moet ieder voor
zich bepalen. Toch geloof ik niet dat men
er komt door te bezuinigen op uitgaven
als schouwburg, minder frequent uitgaan,
etc. Bezuiniging zal mijns inziens toch
komen uit de grote bezuinigingen zoals
die overal merkbaar zijn. Misschien een
vakantie minder, wellicht uitstel van aan
schaf dure artikelen, etc., dat zet zoden
aan de dijk. Als men deze grote uitgaven
niet achterwege laat en men zoekt het in
een ons vlees, een biertje, een uitje, dan
wordt je jaarlijks tientallen keren geteis-
men zitten en die toch theater willen ge
nieten.
Ons stieven is en blijft, dat theater
voor iedereen open moet staan en dat het
voor iedereen betaalbaar moet zijn. Als
men echter goed selekteert, kan men een
uitstekend abonnement samen stellen te
gen een zeer redelijke prijs. Duur wordt
het pas als men de krenten eruit pikt.
Vraag: Hoe zit het met de ruiling van
voorstellingen?
Antwoord: Dat is een service die ei
genlijk uniek is in Nederland. Wij vinden
dat als iemand een voorstelling niet kan
bezoeken, hij meent verkeerd gekozen te
hebben of als blijkt dat de voorstelling
minder goed is of anders geworden is (dat
blijkt meestal pas na de première), dan
hoeft men er van ons echt niet heen. Wij
willen het publiek geven waar het om
vraagt. Deze service kent uiteraard be
perkingen. Zo nemen wij geen kaarten
terug binnen twee dagen voor de betref
fende voorstelling, omdat wij de moge
lijkheid moeten hebben om de kaarten
cjoor te kunnen verkopen, anders gaat
het ten koste van ons budget en dat kun
nen wij ons niet permiteren. Helaas
wordt er soms misbruik gemaakt van
deze service, zodat wij overwogen heb
ben dit systeem af te schaffen. 'Gekocht
is gekocht' geldt bij de meeste theaters
en daarmeé uit. Toch willen wij ons rui-
lings-systeem voorlopig handhaven, om-
terd. Ik denk dat men liever een zware
bezuiniging voor lief neemt en dan verder
normaal en prettig verder kan leven.
Overigens hoop ik van ganser harte, dat
de ekonomie zo aantrekt, dat ieder weer
wat kan doei) wat hij gewend was. Daar
naast hoop ik subsidies te kunnen vinden
om schouwburgbezoek mogelijk te ma
ken voor mensen die echt in de proble
dat wij er al veel mensen mee geholpen
hebben.
Klachten krijgen we alleen van mensen
die boos zijn omdat ze te laat waren met
ruilen en die hun kaarten dus niet meer
konden inleveren. Die vinden zulks onre
delijk. Dikwijls gaat het dan om een
voetbalavond, een feestje of iets derge
lijks. Dat weet men weken van tevoren.