15 JAAR STREEKSCHOUWBURG VENRAY STREEKSCHOUWBURG VENRAY S Dit weekend weer theater beurs- dagen COMPAGN1A ivo komt li september in l enrav maar men wacht met het ruilen van de plaatsen tot de avond van de voorstelling. Men denkt dan dat een entreekaart een soort annuleringsverzekering heeft. Dat is natuurlijk niet zo, maar geeft men een vinger, dan nemen sommige mensen een hele hand en worden dan nog kwaad als we die hand niet geven. Ook wacht men met het inleveren van tegoedbonnen tot men nauwelijks nog een keuze kan ma ken, of erger nog, men wacht tot er geen voorstellingen meer zijn. Toch adverte ren wij maandenlang, dat men deze bon nen in het betreffende seizoen moet inle veren. Wij kunnen onmogelijk schuiven met bedragen van het ene naar het an dere seizoen. Sommige mensen die ver gaten deze bonnen te verzilveren, moe ten dit niet naar ons toeschuiven maar de konsequenties eerlijk nemen. De regels staan in ons programmablad, op de abon nementskaarten en worden regelmatig in onze advertenties genoemd. Vraag: Heeft u nog een advies voor mensen die een abonnement gaan ne men? Antwoord: Die vraag is eigenlijk al eerder beantwoord. Kies nauwkeurig. Lees goed wat er aan gegevens bekend is. Let niet teveel op spreiding van data. Noteer eerst in uw agenda de data dat u beslist geen schouwburg kunt bezoeken, zodat u niet vaak genoodzaakt bent te ruilen. Leden van personeelsverenigingen kunnen bij hun vereniging informeren naar reduktiemogelijkheden. Zo geven o.a. Rank Xerox, St. Elisabeth Zieken huis en de Psychiatische Centra redukties aan hun leden. Ook andere personeelsve renigingen of bedrijven doen dat. Infor meer daar dus naar. Iedereen tot en met 25 jaar kan reduk- tie krijgen via het Cultureel Jongeren Paspoort. Ons jaarprogramma geeft hier over nadere informatie. Ook 65 plussers hebben reduktiemogelijkheid middels een PAS 65, die op het Gemeentehuis verkrijgbaar is. Op onze beursdagen (13 en 14 juni) kan men zelf zijn plaatsen uitzoeken. Als men er vertrouwen in wil hebben dat wij de plaatsen eerlijk en naar volgorde van binnenkomst indelen, dan kan men het formulier ook per post inzenden. Deze postbestellingen zullen maandag 15 juni in behandeling worden genomen. De programma's verdienen dat. Vraag: Een laatste vraag. Komt WIM KAN nog naar Venray? Antwoord: Zeer waarschijnlijk w^l. Wim heeft in 1966 ons theater geopend, dat geeft toch wel een bepaalde band. Het probleem met Wim Kan is dat hij niet meer een van de jongste is en dat hij daarom zeer voorzichtig is met het afslui ten met kontrakten. Meestal geeft hij zijn handtekening pas enkele weken voor de voorstelling en dat houdt natuurlijk ver band met zijn konditie. Het is een zwaar programma en dat vraagt heel wat van zo'n man. Maar nogmaals, we staan bo venaan zijn lijstje en ik wil hem toch graag nog eens in Venray hebben. Voor hij er een punt achter gaat zetten. Overigens, wist u dat ook Wim Kan, Toon Hermans en Jos Brink begonnen zijn met slecht gevulde zalen voordat hun definitieve doorbraak kwam? Eenzelfde doorbraak vragen nu groe pen als Cabaret Nar, het Spiegeltheater, Robert Paul, etc. die in de komende sei zoenen in onze schouwburg te zien zijn en die uw aandacht en bezoek meer dan waard zijn. ANNIE PORGY AND BESS AMERIKA AMERIKA BLACK AFRICA BALLET TAIWAN DER ZIGEUNERBARON W IM KAN DE PARELVISSERS FLAIRCK I BALLET VAN VLAANDEREN HAAGSE (X)MEDIE URBANUS vAN A^US WILLEM NIJHÖLTV. PUBLIF.KSTHF.ATER BRASIL TROPICAL N. THEATER X LOUIS VAN DIJK f GLOBE 1 JOS BRINK DE APPEL FONS JANSEN V LIMBURGS SYMPHONÏE ORKES^^ KITTY JANSSEN THE LONDONCAVOYARDS BALLET DE AfEXICO W EMMY VF.RflE^ ANDRE Wfc^ïEN HEUVEL NOOYS \K>LKSTHEATER THE MIKADO LEEN JONGEWAARD CHERUB COMPANY DANIËL W'AYENBERG ROBERT LONG HOOFDSTAD OPERETTE - LUCLUTZ BRAM VERMEULEN -«■Pg ANN E- W KAMEJULflHj^jjg^lXPBi^pi SETH GAAI KEMA PROGRAMMA 19S1 - 1982 DERDF. LUSTRUM Hullet Folklorico of Mex r De Venrayse schouwburg bestaat dit ar 15 jaar. Naar aanleiding daarvan en k in verband met de presentatie van t nieuwe seizoenprogramma, stelden jde direkteur een aantal vragen: Vraag: Sinds de opening in 1966 is er el wat te doen geweest in Venray. unt u enkele markante hoogtepunten «men? Antwoord: Er zijn in de afgelopen ja- vele honderden voorstellingen ge test. die een breed scala van het thea- rgebeuren te zien gaven. Hoogtepun- noemen is eigenlijk onbegonnen rk. Laat ik me beperken tot het op- imen van genres. Alle bekende Ne- rlandse toneelgezelschappen treden in tnray op, daarnaast hadden we ook elvuldig gasten uit het buitenland. De «ra's die we brachten, waren van hoog reau. Als uitschieter noem ik graag met >ts 'Lucia di Lammermoor' met Chris- ia Deutekom. Ook op balletgebied zijn verwend met gezelschappen als het itionale Ballet, het Nederlands Dans- eater. het Koninklijk Ballet van Vlaan- ren en anderen. Alle kabarettiers die tderland kent. treden met grote regel- aat op in Venray. Zo kun je doorgaan, jt komt er echter op neer, dat we in •nray een all-round programma heb- 6, dat zwaar geselekteerd is en dat zich n meten met de grote theaters in Ne tland. Vraag: Kunt u inderdaad alle voor- sllingen krijgen die u wilt? Antwoord: Theoretisch wel. Als we ina Mouskouri. Aznavoer of Bécaud uden willen hebben, is dat wat ons be ft een kwestie van een handtekening. i probleem is echter, dat we voor dit Ort programma's niet genoeg mensen idkaar krijgen, die bereid zijn f 50.- of Jker op tafel te leggen voor zo'n uitvoe- r% I De Nederlander is van nature zuinig j geeft over het algemeen weinig uit ir cultuur. Een voorstelling van pak- g f 25,- vindt men al schreeuwend ur. In vergelijking met het buitenland n de prijzen hier erg laag. Ga maar is in Parijs naar de eerder genoemde detten, dan betaalt men daar grif f .of meer. Daar doet de Nederlander look. Maar dan gaat het om iets een- ligs. lij ons gaat bijna alles per abonne- int en dan tikken dergelijke prijzen or Dus doen we dat niet. Wij vinden theater voor iedereen betaalbaar iet zijn en blijven. Goedkoop kan het I zijn. Daarvoor zijn er bij het theater cel mensen betrokken. Denk maar is aan de internationale groepen die jaar naar Venray komen: het Ballet Iklorico uit Mexico, de negeropera uit w York, het Ballet uit Taiwan. Deze >te groepen berekenen om te beginnen 5- cn verblijfskosten naast het gebrui- lijke honorarium. Iedereen weet wat i werknemer kost. Het is een eenvou- rekensommetje om erachter te ko- n. dat dergelijke uitvoeringen onmo- ijk goedkoop kunnen zijn. Door iral subsidies vandaan te halen, wor de prijzen in Venray tot redelijke •porties teruggebracht Vraag: Kun je nu ook een grote Broad- y-revue of een schow uit Parijs over la- komen? Antwoord. In principe kan dat wel, maar laten we met beide benen op de grond blijven staan. Iedereen weet dat dergelijke voorstellingen in de steden en treeprijzen kennen van f75, tot f 100,-- en meer. Daar speelt men voor zalen tot 2.000 bezoekers. Maar nogmaajs, aan biedingen voor dit soort voorstellingen hebben we. alleen het publiek ervoor ontbreekt ons, want dan moeten we ten minste 5 dagen achtereen volle zalen kunnen trekken tegen prijzen die slechts weinigen zullen willen opbrengen. Maar is dat nu wel nodig. Wij zijn uiterst tevre den met de voorstellingen zoals we die hier krijgen. Vraag: Als je operettes, balletvoorstel lingen. etc. in het buitenland vergelijkt met wat in Nederland geboden wordt, is dat dan beter of slechter? Antwoord: Over het algemeen denkt het publiek, dat wat uit het buitenland komt, ook het beste is. Vergeet dat maar. Nederland kent hele goede gezelschappen. Zo hebben wij in Venray een uitvoering gehad van 'Gisele' door het Nationale Ballet. Ik kan u ver zekeren, dat ik deze uitvoering beter vond, dan vele andere uitvoeringen die ik heb gezien, inklusief in de metropolitan in New York en in het Nationaal Theater van Praag, zo heb ik in het 'mekka' van de operette Wenen uitvoeringen gezien van bekende operettes, waarvoor ik me in Venray zou schamen. Natuurlijk zijn er in die steden uitstekende uitvoeringen en soms in topbezetting, maar dat zijn ook daar uitzonderingen, die men duur moet betalen. Men vergelijkt altijd ongelijkwaardige groothetfcn. Natuurlijk mankeert er ook aan Nederlandse voorstellingen wel een het een en ander, maar dat is over de hele wereld zo. Er wordt altijd met men sen gewerkt en dat is de meest onbere kenbare faktor. Vraag: hoe kiest u uw programma? Antwoord: Allereerst ga ik veel voor stellingen zien. Dan bekijk ik het totale aanbod (dat zijn vaak meer dan 400 voor stellingen per jaar) en daaruit maak ik een eerste selektie. Na vele schiftingen blijft dan het uiteindelijke programma over. Dat is ook voor ons een moeilijke taak, omdat de meeste voorstellingen op het moment dat ze aangeboden worden, nog niet geproduceerd zijn. We gaan dus uit van konkrete gegevens, zoals de in houd. de schrijver of komponist. de be zetting, de regie, de reputatie van het be treffende gezelschap. We hebben daar toch wel feeling en intuïtie voor en meestal pakt het goed uit. Maar zoals eerder gesteld, bij theater werk je met mensen en dat blijft een onberekenbare faktor. Eigenlijk moet het publiek voor zichzelf ook een dergelijke selektie ma ken. Als men vijf of zes keer naar het theater gaat. zijn er mensen die vooral letten op de spreiding van de data. Dat is ons inziens gewoon funest, dat moet lei den tot teleurstelling. Er zijn zoveel ver schillende genres, dat men onmogelijk al les kan waarderen. Ik kan er best inko men. dat er mensen zijn die een breed beeld willen hebben van het theater aanbod en daarom steeds andere dingen kiezen, maar de kans op teleurstellingen is dan wel groot. Voorop dient te staan de keuze van de voorstellingen, waarvoor men interesse heeft. Echte toneel-of operaliefhebbers zullen er geen bezwaar tegen hebben om een bepaald stuk. verdeeld over een aan tal jaren in meerdere versies te gaan zien. Men krijgt dan echt totaal andere voorstellingen. De ene 'Hamlet' kan he melsbreed verschillen van de anderen 'Hamlet'. Bij opera spreekt dit nog meer. Echte opera-liefhebbers zullen bepaalde opera's misschien wel drie. vier of vijf keer gaan zien. Dan maakt men een ge richte keuze. Ook moet men oppassen geen voor stellingen te kiezen, waarover weliswaar veel gesproken wordt, maar die men ei genlijk niet wil zien. Zo zijn er mensen die niet van Jaspe- rine de Jong houden. Die mensen moeten dan beslist niet naar zo'n uitvoering gaan. ondanks het feit, dat heel veel anderen dit een geweldige voorstelling vinden. Als men bewust selekteert. uitgaande van ervaringen die men in voorgaande ja ren heeft gehad, dan kan het bijna niet mis gaan. We hebben het systeem van vrije- keuze-abonnement. Dat doen we niet voor niets, we hebben er niets aan ons publiek een voorstelling te verkopen, die men eigenlijk niet wil zien. Er zijn altijd anderen die zo'n voorstelling wel waarde ren maar misschien geen kaartje meer hebben kunnen krijgen. Daarom, als u niet geteisterd wenst te worden door striemende teksten, ga dan in godsnaam niet naar progressief kabaret. Als u in de schouwburg alleen maar wilt lachen, ga dan niet naar een stuk van Tsjechof, maar naar een uitvoering van het Theater van de Lach. Wij kunnen niet voor ieder een bepalen wat goed voor iemand is. Dat moet men zelf uitzoeken. Het enige wat wij kunnen doen, is een zo hoog mo gelijke kwaliteit over de gehele linie aan bieden, waaruit ieder naar eigen inzicht en naar hartelust kan puren. Vraag: Is het waar dat de concerten slecht bezocht worden? Antwoord: Dat zou inderdaad beter kunnen. De oorzaak is, dat men via de plaat uitstekende, puntgave uitvoeringen te horen kan krijgen. Toch is het verschil tussen mechanische muziek en een echt concert dermate groot, dat dit geen oor zaak mag zijn. Vaak motiveert men het wegblijven met de kwaliteit van het gebodene. Wat we daartegen kunnen doen, is gewoon de beste solisten te kontrakteren, die maar denkbaar zijn. Wat is nu een grotere er varing dan live befaamde pianisten als Youri Egorov, Jeremy Menuhin, of de violist Josef Rassin te zien en te horen. Dat zijn sterren die schitteren in de grote concertzalen van de wereld. Wat goed i genoeg is voor Carnegie Hall en andere grote concertpodia, zal toch ook voor Venray wel voldoende kwaliteit hebben, meen ik zo. Een echte muziekliefhebber kan zoiets toch niet langs zich heen laten gaan. Voor de prijs hoeft men het hele maal niet te laten, want het is een fraktie van hetgeen men in Moskou of New York voor deze solisten rekent. Vraag: Heeft het bezoek te lijden van de T.V.? Antwoord: Geen sj^ke van. Wat men live kan beleven met alle mogelijke ge breken en falen, is met de perfektie, zo als de T V. die brengt (de meeste opna men zijn eindeloos herhaald om een opti maal resultaat te krijgen) niet te vergelij ken. Een voorstelling die in het theater goed overkomt, kan via de T.V. floppen. Theater veroorzaakt een wisselwerking tussen artiesten en publiek. Dat mist men bij T.V. ten ene male. Het publiek is een zeer grote en doorslaggevende faktor. Het beste bewijs is, dat twee uitvoerin gen van hetzelfde stuk of van dezelfde kabaretier, geheel verschillende voor stellingen kan opleveren. Als het publiek afwachtend is en nauwelijks reageert, dan krijgt men vaak een matte voor stelling- Anderzijds als het publiek en thousiasme toont, kan zo'n voorstelling uitgroeien tot een unieke ervaring. Dat hebben we ondervonden met 'Hair'. met Sonneveld en anderen. Het ging om dezelfde uitvoering, de ene dag was het een top-voorstelling en de andere dag wou het maar niet lukken. Natuurlijk kan het ook aan de uitvoe renden liggen, die kunnen ook hun dag niet hebben. Het publiek dan daar echter veel aan doen. Het publiek kan de uit voerenden beinvloeden en over een dood punt heen helpen. Ik zelf applaudiseer niet of nauwelijks als ik iets niet goed vind. Daarentegen reageer ik enthousiast wanneer ik het wel goed vind. Deed het publiek dat ook maar. Dikwijls wacht men af tot de pauze tot men van anderen hoort, dat men het ook goed of leuk mag vinden. Typisch is dan ook. dat vele voor stellingen pas na de pauze hun niveau be reiken. Dat is echt niet alleen in Venray het geval, dat is weer zo'n echt Neder lands verschijnsel. Als 'iedereen vanuit zichzelf laat blijken wat men ervan vindt, dan loopt alles op rolletjes. Vraag: Hoe is het programma voor het komende seizoen? Antwoord: Het is ons derde lustrum, dus we hebben toch wel wat extra's ge daan. Zelf ben ik erg tevreden over het aanbod voor het komende seizoen. Zeker in een ekonomisch moeilijke tijd. waar mensen extra op kwaliteit gaan letten en prioriteiten stejlen. moeten we ervoor zorgen dat goed materiaal geleverd wordt. Dat hebben we gedaan. Nu is een programma op papier uiteraard een glo bale graadmeter. Zo vond ik het pro gramma van twee jaar geleden op papier goed. Toch waren er in dat seizoen meer missers dan wc gewend zijn. maar dat ook wel hoogtepunten kende. Voor het komende seizoen zijn er toch wel een aantal voorstellingen, die we al gezien hebben en waarvan we weten dat ze zondermeer goed zijn. Of dat voor ie dereen geldt, moet het publiek zelf uit maken. Ons programmablad verschaft zoveel gegevens, dat een verantwoorde keuze mogelijk moet zijn. Hrasil Tropical komt 27 oktober in I enrav Vraag: Hóe zit het met de entreeprij zen? Antwoord: Die zijn nauwelijks ver hoogd. In deze tijd van prijsstijgingen meenden wij, dat stabilisatie gewenst is. Alleen de top-voorstellingen uit het buitenland zijn wat duurder, maar zijn nog steeds goed betaalbaar, bovendien hebben wij een zware selektie uitgevoerd en het is nu eenmaal zo dat men meer moet betalen voor de smaak van boter, dan voor de smaak van margarine, maar ondanks de kwaliteit is de prijs zeer rede lijk. Vraag: Verwacht u een daling van het bezoek tengevolge van de noodzakelijke gezinsbezuinigingen? Antwoord: Ik hoop van niet. Schouw burgbezoek is geen levensnoodzaak. Het heeft echter wel te maken met de kwali teit van het leven. Dat moet ieder voor zich bepalen. Toch geloof ik niet dat men er komt door te bezuinigen op uitgaven als schouwburg, minder frequent uitgaan, etc. Bezuiniging zal mijns inziens toch komen uit de grote bezuinigingen zoals die overal merkbaar zijn. Misschien een vakantie minder, wellicht uitstel van aan schaf dure artikelen, etc., dat zet zoden aan de dijk. Als men deze grote uitgaven niet achterwege laat en men zoekt het in een ons vlees, een biertje, een uitje, dan wordt je jaarlijks tientallen keren geteis- men zitten en die toch theater willen ge nieten. Ons stieven is en blijft, dat theater voor iedereen open moet staan en dat het voor iedereen betaalbaar moet zijn. Als men echter goed selekteert, kan men een uitstekend abonnement samen stellen te gen een zeer redelijke prijs. Duur wordt het pas als men de krenten eruit pikt. Vraag: Hoe zit het met de ruiling van voorstellingen? Antwoord: Dat is een service die ei genlijk uniek is in Nederland. Wij vinden dat als iemand een voorstelling niet kan bezoeken, hij meent verkeerd gekozen te hebben of als blijkt dat de voorstelling minder goed is of anders geworden is (dat blijkt meestal pas na de première), dan hoeft men er van ons echt niet heen. Wij willen het publiek geven waar het om vraagt. Deze service kent uiteraard be perkingen. Zo nemen wij geen kaarten terug binnen twee dagen voor de betref fende voorstelling, omdat wij de moge lijkheid moeten hebben om de kaarten cjoor te kunnen verkopen, anders gaat het ten koste van ons budget en dat kun nen wij ons niet permiteren. Helaas wordt er soms misbruik gemaakt van deze service, zodat wij overwogen heb ben dit systeem af te schaffen. 'Gekocht is gekocht' geldt bij de meeste theaters en daarmeé uit. Toch willen wij ons rui- lings-systeem voorlopig handhaven, om- terd. Ik denk dat men liever een zware bezuiniging voor lief neemt en dan verder normaal en prettig verder kan leven. Overigens hoop ik van ganser harte, dat de ekonomie zo aantrekt, dat ieder weer wat kan doei) wat hij gewend was. Daar naast hoop ik subsidies te kunnen vinden om schouwburgbezoek mogelijk te ma ken voor mensen die echt in de proble dat wij er al veel mensen mee geholpen hebben. Klachten krijgen we alleen van mensen die boos zijn omdat ze te laat waren met ruilen en die hun kaarten dus niet meer konden inleveren. Die vinden zulks onre delijk. Dikwijls gaat het dan om een voetbalavond, een feestje of iets derge lijks. Dat weet men weken van tevoren.

Peel en Maas | 1981 | | pagina 5