Woensdag
een grote
oefening
Kleine stijging aantal werklozen
BIECHTSTOELBEELDEN IN WEERT EN VENRAY
STIENSTRA
Medewerking bevolking gevraagd
Leenen
UFNDAV
Pastores
bezorgd over
werk
gelegenheid
Afscheid Pastoor
Buschman
Nieuwe pastoor in
Oirlo
Tweede Kamerleden
op bezoek in Venray
Verkeerstellingen
in Brukske
Winkeldiefstallen
Honderd veertig jaar geleden al massa-produktie
d'ouwe moestuin
VRIJDAG 27 MAART 1981 Nr. 13
HONDERDENTWEEDE JAARGANG
PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
ABONNEMENTSPRIJS
UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY lA/FFIfRIAft VHOD VENRAY FN OAAflF\/INA ADVERTENTIEPRIJS 28 ct. per mm.
GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 fISfclVMbMI/ f WVa f bllllM I kftl WIflVJh T II1NJ PER HALFJAAR 11,—UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
BUITEN DE REGIO 15.-
i
Woensdag a.s. wordt in Venray
een grote gecombineerde militaire
oefening gehouden, waaraan wordt
deelgenomen door onderdelen van
de koninklijke landmacht in sa
menwerking met de koninklijke
luchtmacht. Het hoogtepunt van
deze oefening ligt rond het middag-
Landmachtonderdelen zullen met
tanks een aanval inzetten op de
vliegbasis de Peel, waar op dat
ogenblik het 306-fotoverkennings-
squadron van Volkel aktief is. Om
deze tankaanval af te slaan zullen
de Starfighters van verschillende
richtingen aanvliegen, hetgeen
uiteraard met de nodige geluids
overlast gepaard zal gaan. Bij wijze
van proef zullen woensdag tussen
11 en 12 uur vanaf de vliegbasis
„De Peel" enkele nieuwe PAR-
Glirparaketten worden afgevuurd.
Het is niet ondenkbeeldig, dat
door de geweldige luchtdruk, die
bij het afschieten van eze raketten
ontstaat ruiten in Merselo en Ven
ray zullen sneuvelen.
Om dit te voorkomen wordt een
beroep gedaan op de bevolking.
Men doet er verstandig aan a.s.
woensdag zoveel mogelijk de ra
men open te zetten waardoor het
springen van het glas wordt voor
komen, Nóg beter is het de ruiten
te voorzien van stroken plakband,
dit voorkomt versplintering.
Wanneer met dat doet zo ver
nemen we van het Basiscommando
is de kans op het springen van
de ruiten uiterst miniem.
Wanneer men deze voorzorgs
maatregelen niet heeft getroffen zal
geen schadevergoeding worden uit
gekeerd.
Dus om op alles voorbereid te
zijn: woensdag a.s. tussen elf en
twaalf uur de ruiten voorzien van
repen plakband óf de ramen open
zetten.
Van militaire zijde zijn voorzorgs
maatregelen genomen, dat het zie
kenhuis en de in en om Venray
gelegen psychiatrische inrichtingen
geen hinder zullen ondervinden, al
thans niet meer dan strikt nodig is.
VEHMil rr:
Op 1 maart stonden in Venray
1227 werkloze mannen geregis
treerd, wat een kleine stijging van
19 betekent ten opzichte van 1 fe
bruari. Maar dat aantal van 1227
is bijna het dubbele van dat van
vorig jaar. Toen stonden er per 1
maart „slechts'1 695 werkloze man
nen geregistreerd.
In het rayon Venray dus Ven
ray en Gennep samen bleef het
aantal werklozen prec/es gelijk aan
dat van de vorige maand. Venray
ging er zoals gezegd 19 op achter
uit, terwijl in Gennep 19 mannen
werk vonden.
Percentagegewijze komt Venray
gevaarlijk dicht bij het werkloos
heidspercentage van de Oostelijke
Mijnstreek te liggen. Het Venrayse
cijfer 9,2 en dat van het rayon
Venray 9,6 is al gelijk aan de si
tuatie zoals die het vorig jaar in
de Oostelijke' Mijnstreek bestond.
En toen sprak men daar al van
een probleemgebied. Dat kan men
ongetwijfeld ook van Venray gaan
zeggen Zeker als straks de ontsla
gen komen bij Rank Xerox en an
dere bedrijven.
Het grootste aantal werklozen
vindt men onder de bouwvakkers.
In de Burger- en Utiliteitsbouw
staan 316 man genoteerd. Nauw
verband houdt de groep bouwvak
kers in grond-, weg- en water
bouw, waar 114 werkzoekenden
zijn.
Een tweede groep met veel werk
lozen is de metaalsector. Daar vra
gen 176 mannen om werk.
Telt men de werkloze bouwvak
kers en metaalbewerkers samen,
dan blijkt dat er 644 werkzoeken
den zijn, iets meer dan de helft
van het totale. De andere helft
wordt gevormd door verschillende
beroepsklassen, waarbij het kan
toor- en handelspersoneel met resp.
98 en 60 de grootste groepen zijn.
Wat men verder onder personeel
in algemene dienst moet verstaan
(156) is ons niet helemaal duidelijk.
Bij de vrouwen kon men in de
maand februari opnieuw een kleine
daling van werkzoekenden konsta-
teren. Hun aantal daalde van 633
tot 603. Sinds november vorig jaar,
toen het aantal werkzoekende vrou
wen nog op 684 stond, gaat er el
ke maand een klein aantal weg,
zonder dat men precies kan zeg
gen of deze dames nu werk gevon
den hebben of hun inschrijving als
werkzoekenden niet hebben ver
lengd.
Met werkloosheidspercentages van
9 2 resp. 9.6 blijft Venray en zijn
rayon net iets onder het Limburgse
gemiddelde van precies 10%, maar
blijft wel ruim 2°/o boven het lan
delijk gemiddelde van 7,5%. De
Limburgse cijfers geven ook aan
in welke leeftijdsgroep men de
meeste werklozen moet zoeken. En
dan blijkt dat bijna 40°/o van de
mannelijke werkzoekenden jonger
dan 25 jaar is. Uitschieter hierbij
is de groep van 19 t.m. 22 jaar, die
20.2#/o werklozen kent. Maar trou
wens in de leeftijdgroep 25 t.m. 39
jaar zijn de problemen zeker niet
minder: 40.5% werkzoekenlen
Bij de vrouwen zijn de meeste
werkzoekenden (33.8%) 19 t.m. 22
jaar. Maar ook in de categorie 25
t.m. 39 jaar is het percentage be
droevend, namelijk 25,3%.
ONROEREND GOED
IS ONS VAK
Advies en Taxatieburo
HILHORST
Stationsweg 7b, Venray
Tel. 04780-85958
Pastores van Venray en omge
ving hebben een verklaring opge
steld, welke ter kennis is gebracht
van de directies van in Venray en
omgeving gevestigde industrieën.
In deze verklaring spreken de
pastores hun ongerustheid uit over
de recente negatieve ontwikkelin
gen op het gebied van de werk
gelegenheid. De tekst luidt:
„Wij voelen ons genoodzaakt on
ze bezorgdheid uit te spreken aan
bedrijven als Rank Xerox, en an
dere bedrijven, die van plan zijn
over te gaan tot ontslag van werk
nemers op grote schaal.
Wij zien het niet als onze taak
te oordelen over financieel-ekono-
mische faktoren, die voor dit ont
slag aanleiding zijn. Wèl zien we
ons geroepen op te komen voor
een aantal waarden, die voor werk-
némers van levensbelang zijn.
Iedere werknemer doet graag
werk, dat hij met plezier doet. Hij
hoopt er waardering voor te krij
gen; niet alleen in geld uitgedrukt.
Hij wil zijn werk graag als zipvol
beleven. En hij hoopt er zich nuttig
mee te maken, voor zichzelf, maar
ook voor zijn gezin en de samen
leving.
Waar deze waarden en belangen
verdwijnen of aan het verdwijnen
zijn, voelt hij zich afgedankt, ver
stoten en afgevoerd. Niet alleen
door „zijn" bedrijf, maar vaak ook
door zijn partner, zijn kinderen en
zijn ex-kollega's.
Als werknemer loop je daar deu
ken aan op, die zéér gevoelig kun
nen zijn. Allereerst voor jezelf,
maar ook voor je gezin en je naas
te omgeving.
Wij willen voor deze waarden
opkomen, waar ze in de knel ko
men, of al langere tijd op de proef
gesteld worden. Mogen wij U, die
minstens deel heeft aan de leiding
van „uw" bedrijf herinneren aan
deze werknemers-waarden en uw
taak hierin.
Alle werknemers, die met ontslag
bedreigd worden, willen we sterkte
wensen. De laatste weken was voor
U al een spannende tijd, die veel
van uw krachten gevergd heeft.
Het is ook bijna onmenselijk zo'n
spanning" te moeten ondergaan.
Voor velen wordt het hoogtijd,
dat hieraan een spoedig einde komt.
Hopelijk gaat U niet twijfelen aan
de uiteindelijke waarde die U heeft
als mens-tussen-mensen. Ook al
wordt die waarde zwaar beproefd."
Deze verklaring wordt onder
schreven door de pastores: L. Theu-
nissen, H. v. d. Sande, W. Bam-
hoom, H. de Wit, A. van Ooster
hout, P. Hendriks, P. Lonissen, B.
v. Bronkhorst, W. Geerits, H. Reij-
nen. B. de Lahaye, Th. van Galen,
J. Heine, allen te Venray; J. Hae-
nen te Leunen; W. Jansen te Mer
selo; J. Sangers te Wanssum; W.
Holtus te Blitterswijek; C. Verbeten
en J. Wessels te Smakt; H. Hoogers
te Veulen; J. van Uden te Yssel-
steyn; J. Slots te Wanssum; M.
Cox te Heide, J. de Ceuster te Oos
trum; H. Keulaerds te Castenray;
C. Buschman te Oirlo; G. Lie-
bregts te Vredèpeel en J. Peters te
Geysteren.
Zoals reeds eerder gemeld, gaat
Pastoor Buschman Oirlo verlaten.
Zondag neemt zijn parochie af
scheid, na de Hoogmis van 10 uur.
Een kort woord zal daarbij gespro
ken worden door een lid van het
kerkbestuur en een lid van de
dorpsraad. Daarna is er gelegenheid,
om persoonlijk van mijnheer Pas
toor en mejuffrouw Loozen afscheid
te nemen.
Als opvolger van pastoor Busch
man werd door bisschop Mgr. Gij-
sen benoemd pastoor H. Lempens
(o.m.i.) thans nog kapelaan te Neer.
Pastoor Lempens zal tijdens de
plechtige H. Mis van zondag 5 april
welke begint om 10 uur, geïnstal
leerd worden door deken L. A.
Theunissen.
Heden vrijdagmiddag brengt een
drietal Tweede Kamerleden van de
WD een werkbezoek aan het Ven
rayse Metaalbedrijf Hermus aan de
Stationsweg. Eerder op de dag heb
ben deze kamerleden eveneens een
bezoek gebracht aan bedrijven in
Mook en Gennep.
De keuze om een werkbezoek aan
Hermus te brengen, vindt zijn oor
zaak in het feit, dat dit bedrijf op
voorbeeldige wijze expansie heeft
gezocht en gevonden in de metaal
sector, waardoor voor honderd pro
cent werkgelegenheid kan worden
behouden en uitgebreid.
Enkele andere groepen van VVD
kamerleden brengen vandaag ook
elders in Limburg werkbezoeken,
om zich te oriënteren op de werk
gelegenheid in onze provincie.
De verkeerskommissie Brukske,
verzoekt alle ouders en kinderen
gebruik te willen maken van de
oversteekplaatsen: Mambostraat,
Bachstraat en Bazuinstraat; dit in
verband met tellingen die door de
gemeente worden gehouden.
Deze tellingen woirden gehouden
om te bekijken of een zebrapad wel
of niet nodig is op deze plaatsen.
De tellingen duren tot 6 april a.s.
De Werkgroep Verkeerscommissie
Brukske
Op maandag 30 maart a.s., 20.00
uur organiseert de VZO (Vereniging
van Zelfstandige Ondernemers) afd.
Venray in restaurant Vlakwater
voor alle ondernemers een infor
matie-avond handelend over win
keldiefstallen.
Tijdens deze avond zal door de
heren de Bruijn, korps-chef van
de Gemeentepolitie Venray en
de heren Janssen en Sietsma, me
dewerkers van de Afd. Recherche,
d.m.v. woord en beeld voorlichting
gegeven worden over het voorko
men, bestrijden en afhandelen van
winkeldiefstallen.
Gezien het grote belang van dit
onderwerp voor de bedrijven van
onze leden zijn op deze avond be
drijfsleiders, winkel- en afdelings
chefs eveneens van harte welkom.
En natuurlijk zijn ook niet-vereni-
gingsleden op deze avond gaarne
uitgenodigd.
Het programma ziet er als volgt
uit:
Inleiding van winkeldiefstal met
al haar betrokkenheden;
Engelstalige film over de modus
operandi van een winkeldief;
Aandragen van beveiligings
methoden;
Pauze.
Forum van specialisten van de
Gemeentepolitie Venray;
Gelegenheid tot het stellen van
vragen.
Tijdens deze avond zal de heer
W. A. O. van Soest afscheid nemen
van het bestuur van de VZO afd.
Venray, waarvan hij vele jaren se
cretaris was.
Johannes Nepomuk. Bij de andere
biechtstoel staan beelden van de
H. Petrus en Maria Magdalena en
bovenop een beeld van de H. Hie-
ronymus.
Beide biechtstoelen zijn vervaar
digd door De Cuiper uit Antwer
pen; de hovenbeelden door Peters-
Divoort uit Turnhout.
De conclusie ligt voor de hand,
dat zo'n 140 jaar geleden zowel de
pastoor van Venray als de pastoor
van Weert aan dezelfde ateliers in
België de opdracht hebben gegeven
tot het maken van biechtstoelen.
Wellicht hebben ze zelfs keus kun
nen maken uit een aantal tekenin
gen. Mogelijk is ook, dat in de ene
kerk de „meesier'' zelf de biecht
stoelen maakte, terwijl in de ande
re kerk een „leerling" de opdracht
uitvoerde. Want behalve de gelijke
beelden, zijn er in de bouw van
de biechtstoelen toch wel grote ver
schillen.
De Weerter biechtstoelen hebben
bijvoorbeeld geen hovenbeelden.
Daar is een enkele houtgesneden
medaillon aangebracht. In de Ven
rayse biechtstoelen zijn telkens drie
lager geplaatste, eveneens uit hout
gesneden medaillons tegen de ach
terwand bevestigd. De Venrayse
biechtstoelen zijn vlakker de Weer-
ter meer in een gebogen vorm ge
bouwd.
En als je dan zo ver met je on
derzoekje gevorderd bent, vraag je
je toch wel af, waarom juist deze
beelden hier geplaatst werden.
Beelden waarvan Sint Petrus en
Maria Magdalena en Koning David
feitelijk de bekendsten zijn.
Maar dan herinner je je, dat Pe
trus zijn Heer tot driemaal toe ver
loochende, berouw kreeg en bitter
weende. Hem werd vergeven, even
als Maria Magdalena, die in haar
jonge jaren niet zo'n beste was ge
weest, maar desondanks van haar
zonde werd ontslagen. Zij hebben
dus duidelijk met biechten en het
schenken van vergiffenis te maken.
Maar die anderen?
Een speurtochtje door de be
schrijvingen van de levens van
Gods lieve Heiligen, levert dan
toch wel interessante gegevens op
waaronder het antwoord op de
vraag „waarom Koning David en
Maria van Egypte". Beiden hadden
beslist niet uit de suikerpot ge
snoept in hun jonge jaren. David
had een scheve schaats gereden met
ene mevrouw Bath-Sjeba. Zijn spijt
daarover heeft hij in de vijftigste
David-psalm uitgeschreven en in de
beeldende kunst wordt hij derhal
ve uitgebeeld als opwekker tot
boetvaardigheid. Maria van Egypte,
ook wél Maria de boetvaardige ge
noemd, had zeventien niet al te
beste jaren achter de rug, voordat
zij het voorbeeld werd van heilig
heid na een zondig leven.
Op Johannes Nepomuk oftewel
Nepcmucenus, is niets aan te mer
ken, maar zijn houten conterfeitsel
boven op 'n biechtstoel is alleszins
te rechtvaardigen. Hij was namelijk
de biechvader van de vrouw van
koning Wenceslaus van Bohemen.
Hij werd gefolterd, omdat de ko
ning hem 'l biechtgeheim van de
koningin wilde ontwringen. Ne
pomuk schond het biechtgeheim
niet en daarom werd hij 's nachts
van de Moldaubrug geworpen. Hij
staat te boek als heilige en marte
laar. Vandaar ook voor hem een
plaats op de biechtstoel.
Bij het zoeken naar Hieronymus,
wisten we zeker, dat we niet bij
de Nederlandse dichter Hieronymus
van Alphen, noch bij zijn landge
noot Hieronymus (Jeroen) Bosch
moesten zijn. Maar overigens had
den we een rijke keuze uit vele
heilige naamgenoten. We houden
het op Hieronymus, heilige, kerk
vader en kerkleraar, die in de beel
dende kunst als een zich zelf kas
tijdende kluizenaar met lange baard
wordt voorgesteld.
Ofzou het gezien de over
eenkomst tussen de biechtstoelen
van Weert en Venray mogelijk
de H. Hieronymus van Weert kun
nen zijn, die als een van de mar
telaren van Gorkum aan de galg
zijn leven liet?
Bij de foto's: de biechtstoelen met een
hovenbeeld zijn van de Petrus Banden.
Vroeger hadden we het niet ver
der kunnen brengen dan de weten
schap, dat bij de ene biechtstoel
Koning David met harp stond af
gebeeld, en bij de andere biecht
stoel vermoedelijk sprake was van
St. Petrus wie de twee hout-
gesneden vrouwen waren zijn we
nooit te weten gekomen. Maar nu
we daar in Weert opeens de over
eenkomst tussen de Weerter en de
Venrayse biechtstoelen ontdekten,
was onze nieuwsgierigheid gewekt.
Al zoekende in velerlei literatuur,
ontdek je dan, dat er veel geschre
ven is over de rijke beeldenschat
uit de vijftiende en zestiende eeuw
in de Venrayse Grote Kerk, maar
dat er welgeteld slechts vijfeneen-
halve regel is gewijd aan „twee
driecellige biechtstoelen van Korin-
tische orde" uit de vorige eeuw.
Maar die 5'/* regel zijn dan weer
net genoeg om achter de mogelijke
oplossing van het .biechtstoelen
raadsel" te komen én te leren
dat niet alle heiligen een even
heilig leven achter de rug hebben
gehad, zoals wij als kleine jon
gens altijd hebben veronder
steld
Te lezen staat, dat de middencel
bij de ene biechtstoel geflankeerd
wordt door op consolevormige pos
tamenten staande beelden, respec
tievelijk de H. Maria Aegyptiaca en
Koning David. Boven op de kroon
lijst staat een beeld van de Heilige
wachtenden zichtbaar zou zijn
Dan nam je de tijd om de beel
den, voor, tegen, op en naast de
biechtstoel in je op te nemen. De
strenge uitdrukkingen op hun ge
zichten waren niet bepaald bevor
derlijk voor je innerlijke rust. Dan
zag je toch wel liever Don Bosco,
Aloysius en Gerardus Majella met
hun brave gladgeschoren gezichten.
En was je in een erg devote stem
ming, dan nam je je voor later net
als zij te worden.
Neen, die heilige beelden bij de
biechtstoelen, die ruigbehaarde en
vreemd uitgedoste vrouwen konden
je vertrouwen niet winnen.
Vele tientallen jaren later als
een kunstgebit definitief een einde
maakte aan de angst voor de tand
arts en de herinnering aan de don
kerte en het geheimzinnige van
achter het velours-gordijn nog
slechts vagelijk aanwezig is, blijkt
dat de voorstelling van de heilige
beelden, voor, tegen, op en naast
de biechtstoel nog steeds in je her
senen staat gegrift. Dat bleek ons
overduidelijk toen we toevalliger
wijze in Weert de Martinuskerk
bezochten en daar plotsklaps ge
confronteerd werden met „dezelfde
beelden" van de Grote Kerk. De
zelfde beelden op hun sokkels *voor
de twee monumentale biechtstoe
len
Als kleine jongen hadden we aan
twee dingen een gruwelijke hekel:
aan de tandarts en aan de biecht
stoel, Van de eerste wist je, dat
hü je pijn zou doen en van de
tweede ging een stille dreiging uit
was het niet van hel en verdoe
menis, dan toch op zijn minst van
het vagevuurMjpstens eenmaal
per veertien dagen had je mees
tal in schoolverband de gang te
maken naar een van de „donkere
kasten" achter in de kerk
Al wachtende op je beurt, zag
je onder het zware velours-gordijn
een knielend been van de man of
vrouw, die ongetwijfeld méér op
zijn kerfstok moest hebben dan jij
o( je klasgenoten. Want je kon je
niet voorstellen dat zijzelf van de
suikerpot of koekjestrommel ge
snoept hadden, terwijl zij dat uit
drukkelijk aan ons hadden verbo
den
Hoe het ook zij!, al wachtende
werd van je verondersteld, dat je
de „tien geboden van God", de
„vijf geboden van de heilige kerk",
„de voornaamste waarheden" en
„de wraakroepende zonden" aan je
geest voorbij zou laten gaan, om
daaruit je overtredingen vast te
stellen. En als je dan al je moge
lijke en onmogelijke onvolmaakt
heden op een rijtje had gezet keek
je weer schichtig naar het net nog
zichtbarfe knielende been onder
het gordijn, om te wachten tot
jouw been straks voor de andere
speciaalzaak voor groenten en fruit
grotestraat 8b venray
tel, 04780-80857