GEMEENTEPRAAT 7.95 9.95 8.95 NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie G.A. Scliütte, Bureau Voorlichting Ondanks financiële meevaller is gemeente toch arm o Ua: Zomertijd bij uw Vleesthmeester NIEUWE AANPAK VAN VOORLICHTING EN BESTUURSKONTAKTEN INSPRAAK REEKPLAN NOORD- EN MIDDEN-LIMBURG Dus extra voordelige vleesaanbiedingen! magere dikke runder- RIBLAPPEN of BRAADSTUK 95 BIEFLAPPEN 500gram STOOFLAPPENkio GEHAKT SPECIAAL kilo 1 BLINDE VINKEN HALF VARKEN E CÉ De gemeentebegroting zou men kunnen vergelijken met een uitgavenplan, dat men ook voor een gezin kan opstellen. Een soort huishoudboekje dus. Men begint dan met het noteren van de uitgaven die noodzakelijk zijn of waartoe men zich in het verleden heeft verplicht. In een gezinshuishouding zijn dat de kosten van voeding, huisvesting, kleding enz. Bij de gemeente zijn dat de salariskosten van de bestuur ders en ambtenaren, het onderhoud van wegen, het verlenen van subsidies aan verenigingen, enz. Het zelfde wordt gedaan met de inkomsten van de ge meente. De gemeentebegroting bevat dus een schat ting van de inkomsten en uitgaven van de gemeente vooreen bepaald (dienst)jaar, bijvoorbeeld 1980. Behalve het opmaken van de begroting voor het ge meentebestuur de noodzakelijkheid meebrengt om zich ten minste eens per jaar rekenschap te geven van de financiële toestand van de gemeente, is een dergelijke raming nodig om te verzekeren, dat er tus sen de ontvangsten en de uitgaven zoveel mogelijk evenwicht bestaat. Vervallen spreek uren van burgemeester en wethouders Gemeente stippelt toekomstig beleid uit BEGROTING Om dat evenwicht te krijgen wordt het saldo, dus het verschil tussen inkomsten en uitgaven, als post „onvoorziene uitgaven" opge voerd. Deze post kan alleen een voordelig saldo zijn. Een nadelig saldo wordt namelijk door de toe zichthouder van de gemeente ge deputeerde staten van Limburg niet aanvaard. Heeft de gemeentebegroting tóch een nadelig saldo, dan wordt door gedeputeerde staten eerst gekeken of de gemeentelijke belastingen vol doen aan de minimum-opbrengsten, die hiervoor gesteld zijn door het rijk. Is ddt niet het geval, dan wordt de gemeente verplicht de gemeen telijke belastingen te verhogen. Is dit wel hel geval en de gemeente begroting heeft toch een nadelig sal do. dan kan de gemeente bij het rijk een aanvraag indienen om een extra bijdrage (men spreekt dan van een „artikel 12 gemeente"). Krijg je deze bijdrage dan kom je onder „voogdijschap" van het rijk. Met andere woorden, alle financiële besluiten moeten eerst worden goed gekeurd door het rijk. Uit het voorgaande is wel duide lijk dat ook de vaststelling van de bedragen welke in het komende jaar wegens plaatselijke belastingen zullen worden geheven, steunt op de in de begroting opgenomen ramin gen. Uit de post „onvoorziene uitga ven" kunnen in de loop van het dienstjaar te hoog geraamde in komsten en niet of te weinig ge raamde uitgaven worden gedaan. Om u een goed idee te geven om wélke bedragen het gaat nog hel volgende. De totale inkomsten en dus ook uitgaven zijn voor 1980 ge raamd op afgerond 80 miljoen gul den. Voor 1979 bedroeg de post „on voorziene uitgaven" in de gemeen tebegroting afgerond 315.000,en voor 1980 was dat nog maar geen rekening gehouden met de be- 105.000,—. Voor 1980 is dan nog zumigingen die 'het rijk aan de ge meente gaat opleggen. Dit is ook de reden dat het ge meentebestuur de financiële positie Vöor 1980 en volgende jaren zeer somber inziet. REKENING Bij het onderdeel begroting is ver meld dat de gemeentebegroting een schatting bevat van de inkomsten en uitgaven voor een bepaald (dienst)jaar. Bij deze raming wor den onder meer de volgende Uit gangspunten gehanteerd. De uitgaven worden maximaal geraamd, terwijl de inkomsten minimaal worden geraamd. Dat de uitgaven maximaal worden geraamd komt omdat de begro ting te beschouwen is als een aanduiding van de grens, waar toe burgemeester en wethouders btj het doen van Uitgaven per post kunnen gaan. Bg overschryding zal eerst door de raad besloten moeten worden tot een wijziging van de begro ting. Bij de inkomsten is dit uiter aard niet het geval. Half augustus wordt het Vooront werp Streekplan Noord- en Midden- Limburg gepubliceerd en dan start tevens een nieuw opgezette in spraakprocedure over dit Streek plan. Dit Voorontwerp vormt het sluit stuk van de studies die tot nog toe in de streek hebben plaatsgehad. Nu kan men dus starten met het opstellen van het eigenlyke plan. By het opstellen van dit plan zullen planning en inspraak hand in hand gaan. Er zijn intussen duidelijke afspra ken gemaakt tussen de Inspraak- organisatie en het Provinciaal Be stuur over de wyze van inspraak en de verwerking van de inspraak-re sultaten in het plan. In de komende weken zal in deze rubriek een artikelenreeks ver- sdhynen, waarin wordt aangegeven welke onderwerpen in dit streek plan aan de orde 'komen: o.a. de landbouw, het wonen en de voor zieningen, de werkgelegenheid, de natuur en het milieu. Ook over ver keer en vervoer en over de win ning van grondstoffen zoals grind en zand zal gesproken worden. Dit houdt wèl in dat bij het af sluiten van de rekening van een bepaald (dienst)jaar en bij de gemeente is dit op 30 juni van het daaropvolgend jaar men meestal ziet dat de werkelijke inkomsten hoger zyn dan ge raamd en dat de werkelijke uit gaven lager zyn dan geraamd. Dit noemt men een meevaller. Een tweede uitgangspunt is dat alle verplichtingen (dus uitga ven) in de begroting moeten wor den geraamd. Dit is een eis van gedeputeerde staten. Zodoende kunnen zü direct zien hoe de ge meente er voor staat. Hoe werkt dit in de praktijk. Als voorbeeld het wijkcentrum Brukske. Door de raad is in 1979 hiervoor een krediet beschikbaar gesteld. De lasten hiervan bedragen 129.000,(rente en aflossing). Deze uitgaven zijn voor het tota le bedrag in de gemeentebegro ting 1980 opgenomen, terwijl iedereen nu weet dat het wijk centrum Brukske niet voor ok tober 1980 in gebruik zal worden genomen en dus veel minder zal kosten .In totaliteit gaat het na tuurlijk om nog grotere bedra gen. Dit noemt men ook een mee valler. Alles bij elkaar kan men stellen dat de uitkomsten van de gemeente rekening altijd gunstiger zijn dan de gemeentebegroting. Het is echter verboden om hiermee bij de ge meentebegroting rëkening te hou den. REKENING 1979 De gemeente rekening 1979 werd door de raad in zijn juni-vergade- ring afgesloten. In de gemeente- rekening worden alleen de werke lijke inkomsten en uitgaven opge nomen. Men houdt geen rekening met nog te verwachten inkomsten en uitgaven over 1979. De post „onvoorziene uitgaven" van het dienstjaar bleek toen een half miljoen gulden te bedragen, terwijl bij de gemeentebegroting 1989 was uitgegaan van 315.000, De verhoging is een gevolg van ge noemde meevallers. Dit half miljoen was reeds door de raad besteed. In december 1979 verwachtte de raad zelfs dat de post „onvoorziene uitgaven" voor het dienstjaar 1979 785.000,zou gaan bedragen en dit bedrag heeft men toen reeds opgemaakt.. In feite zat de raad nu met een tekort van 285.000,en daarover gaat het volgende onderdeel. SALDI-RESERVE Een dienstjaar wordt afgesloten op 30 juni van het daaropvolgende jaar. Toch moeten na die bewuste datum van 30 juni nog inkomsten en uitgaven worden geboekt over afge sloten, voorafgaande dienstjaren. Dus over 1978, 1977, 1976 enz. Deze inkomsten en uitgaven worden apart gehouden en mogen het betreffende dienstjaar niet beïnvloeden. Het voordelig of nadelig saldo wordt toegevoegd aan de gemeentelijke saldi-reserve. Dat is een soort spaarpot, waar het overgebleven „huishoudgeld" in wordt gestopt voor eventuele kwade jaren. Het beschikken over dit spaar- De lezer zal dan merken dat dit allemaal alledaagse onderwerpen zyn, waarmee iedereen in aanraking komt. Indien u zich zorgen maakt over bepaalde zaken, het eens of oneens bent met sommige ontwikkelingen of zelf bepaalde ideeën heeft hoe streekproblemen moeten worden aangepakt, dan geeft deze inspraak een rechtstreeks kanaal naar de planologen en naar het provinciaal bestuur. De inspraak start half augustus met een reeks informatieavonden in de streek. Daarna gaan de inspraak deelnemers in groepsverband aan het werk om hun bijdrage te'leve ren voor het plan. Dit duurt tot eind november. Na het vastleggen en verwerken van de inspraakresultaten gaat dan de provinciale overheid het plan opstellen. In de tweede helft van 1981 komt het uiteindelijke plan op tafel, dat begin 1982 door de Provinciale Sta ten zal worden vastgesteld. Als u belangstelling heeft voor de toekomst van uw streek, let u dan BATIG SALDO VAN EEN HALF MILJOEN In zijn juni-vergadering heeft de gemeenteraad de ge meenterekening over 1979 vastgesteld- Hierbij bleek, dat de gemeente een half miljoen méér over had, dan aanvan kelijk in de begroting was ge raamd. Dit half miljoen is intussen zijn éigen leventje gaan leiden. Men ging zich afvragen hoe de gemeente kan spreken over „een moeilijke financiële po sitie voor 1980 en volgende ja ren" terwijl er ineens een be hoorlijke financiële meevaller blijkt te zijn. Met name de wijkraad Vel- tum verbaasde zich hierover, temeer omdat de gemeente raad by de behandeling van de prioriteiten vcor 1980 het wijkcentrum Vel turn naar een later tijdstip heeft verschoven. Deze verschuiving heeft ech ter niets te maken met de fi nanciële positie van de ge meente, maar alles met de on duidelijkheid over behoeften en noodzaak in de wijk Vel- tum van een wijkcentrum. Omdat ook elders misver standen zijn ontstaan over het grote batig saldo over 1979 en de tóch moeilijke financiële positie van de gemeente, wil len we proberen Ln bijgaand artikel enige duidelijkheid te verschaffen over de vermeen de meevallder van een half miljoen. potje is aan bepaalde regels gebon den. Daarom vindt de gemeente raad dat die reservepot groot genoeg is als er vijf miljoen gulden in zit. Want wat je er meer in stopt krijg je onder normale omstandigheden maar moeilijk eruit. In de praktijk is het zo dat deze „oude" posten meestal inkomsten zyn. Voornameiyk inkomsten van het rijk. Dit komt omdat het rijk achteraf de uitkeringen aam de ge meente vaststelt. En achteraf bete kent in de praktyk wel tien jaren (dus nu nog vanaf 1970!!!). Hierdoor bedroeg de saldi-reser ve op 1 januari 1980 vijf en een half miljoen gulden. Dus een half mil joen te veel. En met dit half mil joen is het tekort van 285.000, gedekt, terwyl het restant van 215.000,als extra potje is gere serveerd voor toekomstige prioritei ten. Feit is nu wel, dat door de „post onvoorzien" van het dienstjaar 1979 van een half miljoen en door het overschot op de saldireserve van ook een half miljoen gulden enkele van de vele nog nodige onrendabele investeringen kunnen worden ge daan, zonder de belastingbetaler ex tra te belasten. En dat is in deze tijd ook belang rijk. de komende weken op de artikelen in dit blad. Daarin leest u ook waar en wanneer in augustus en septem ber Voorlichtingsbyeenkomsten ge organiseerd worden. Nadere inlichtingen by: Provin ciaal Orgaan Welzynsbevordering, Godsweerdersingel 39B, 641 GK Roermond en de S.S.O.'s in de regio. Markt op kerm is-maandag Burgemeester en wethouders van Venray maken bekend dat de markt op maandag 4 augustus 1980 wegens de kermis verplaatst wordt naar de Dr. Poelsstraat. In verband hiermee zal de Dr. Poelsstraat op 4 augustus a.s. van 05.00 uur tot 14.30 uur voor het rij- verkeer gesloten zijn. Venray, 15 juli 1980 Burgemeester en wethouders voor noemd, mr. H.J.M. Defesche, burgemeester A.L.G. Janssen, loco-secretaris Burgemeester mr. H. J. M Defe sche houdt op maandagen 14 juli, 21 juli en 28 juli geen spreekuur. Vanaf 14 juli t.m. 1 augustus fun geert wethouder G. Schols als loco- burgemeester. Wethouder Mevr. A. P. Rutten- Tielen houdt op de maandagen en dinsdagen tot en met 29 juli a.s. geen spreekuur. Het spreekuur van wethouder J. Loonen vervalt op de maandagen 14 en 21 juli. Wethouder J. van Oers houdt op de maandagen 14, 21 en 28 juli a.s. geen spreekuur. Overwegen worden tijdelijk afgesloten In verband met reconstructie werkzaamheden worden twee spoorwegovergangen tydelijk afge sloten voor alle verkeer. Op 4 augustus a.s. wordt de over weg in de Gunhoekweg tussen 7.30 uur en 16.00 uur afgesloten. Voor de Zuid-Oosterbussen worden geen aparte maatregelen getroffen. Anders is het met de afsluiting van de overweg in de Meerloseweg in Oirlo. Deze wordt op dinsdag 5 augustus afgesloten van 7.30 tot 16.00 uur. Komende vanuit Oostrum rijden de bussen van de Zuid Oos- ter over de Oirloseweg om naby aardappelhandel Custers de Gun hoekweg te nemen. Via de Dwars weg komen de bussen nabij de Eri ca weg weer op de oude route. Uiteraard geldt dit dus ook voor de bussen uit tegenovergestelde rich ting. Bouwvergunningen verleend Burgemeester en wethouders van Venray hebben in hun vergadering van 16 juli 1980 voor de navolgende bouwplannen bouwvergunning ver leend. Zij, die menen door de afgifte van een van deze bouwvergunnin gen rechtstreeks in hun belang te zijn getroffen kunnen gedurende 30 dagen na de datum van deze publi catie op grond van de Wet Admini stratieve Rechtspraak Overheidsbe schikkingen (AROB) een gemoti veerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. het oprichten van een centrale antenne nabij de St. Franciscus- laan t.n.v. Stichting C.A.I. „De Wieën"; het uitbreiden van de woning Allegrostraat 6 tn.v. M .Th. P. Wynands; het uitbreiden van de woning Allegrostraat 8 t.n.v. V. M. Jan sen; het verbouwen van de bovenver dieping van het pand Mgr. Hanssenstraat 23 tot woning t.n.v. M. J. G. Derks; het uitbreiden van de woning Van Megenstraat 22 t.n.v. J. Holtackers; het bouwen van een carport fietsenberging aan de woning Weth. Pubbenstraat 19 t-n.v. Th. J. C. Berents; het verbouwen en uitbreiden van een berging aan de Pastoor v. d. Gaetstraat 31 t.n.v. J. C. Hen driks; het verbouwen van het pand Ys- selsteynseweg 76 t.n.v. J. H. A. Houben; het bouwen van een woning met garage aan de Johan van Stal- bergweg 7 t.n.v. J. A. M. Clas sens; De komende jaren zal er volgens het gemeentebestuur inhoud wor den gegeven aan het nieuwe werk van het qua benaming, takenpak ket en bemanning uitgebouwde bureau voorlichting en bestuurs contacten. Onder bestuurscontacten, waar mee het bureau sinds kort mede belast is, moeten worden ver staan de contacten die het bestuur heeft met anderen: bevolking, dorps- en wijkraden, buurge meenten, gewest, provincie en ryk. Daarvan zijn de contacten met de bevolking heel essentieel. Belang rijk aspect hierby is de inspraak. Het bureau is dan ook met de or ganisatie en coördinatie hiervan belast. Een goede inspraak van de bevol king is niet mogelijk zonder een goede voorlichting van de zijde van de gemeente, omtrent datgene wat de gemeente als haar taak ziet, wat haar als taak is opgelegd (bijvoor beeld door hogere overheden), wat de gemeente als problemen ziet, hoe zij die wil oplossen enz. Dit is de reden waarom voorlich ting en inspraak met elkaar verbon den zijn: goede voorlichting is een noodzakelijke voorwaarde voor in spraak overigens niet de enige. Na verloop van tijd zal een eva luatie plaatsvinden met betrekking tot het functioneren van het bureau voorlichting en bestuurscontacten. VOORLICHTING De gemeentelijke voorlichting zal naar de mening van 'het gemeente bestuur voornamelijk een problema tiserend karakter moeten hebben. Dat wil zeggen: de informatie moet zodanig verstrékt worden, dat ver wacht kan worden dat de ontvan ger iets met de informatie doet, er over nadenkt, erop reageert. Het staat de gemeente duidelijk voor ogen, dat deze vorm van voor lichting noodzakelijk is voor in spraakprocedures die zowel voor de betrokken burgers als voor het be stuur bevredigend verlopen. Hierop za!l, meer dan voorheen, het accent worden gelegd. Verder zal bijzondere aandacht geschonken moeten worden aan: a. de leesbaarheid van de gemeen telijke publicaties; b. de mate waarin verstrekte in formatie die groep van de be volking bereikt waarvoor zy be doeld is. Om de herkenbaarheid en de leesbaarheid te peilen lykt het ge wenst om na verloop van «nkele jaren een onderzoek hiernaar te verrichten. INSPRAAK In de Inspraaknota, vastgesteld door de raad op 8 mei 1979 is een aantal uitgangspunten en voorwaar den geformuleerd, bedoeld als lei draad voor burgers, bestuur en ambtenaren ten einde de burgers De achterliggende doeleinden hier- optimaal te laten inspreken, voor zijn en zullen ook in de verde re ontwikkeling van de inspraak blyven: a. het stimuleren dat de burger by de beleidsvoorbereiding een rol gaat spelen; b. het vergroten van de toeganke- lykheid van het bestuurlyk en ambtelyk apparaat. De Inspraaknota moet gezien wor den als een belangrijke aanzet voor het betrekken van de burgers bij het bestuur, zeker niet als definitie ve lange-termijnvisie. Aangezien de democratisering op gemeentelyk ni veau en daarmee ook de inspraak nog volop in beweging is, is een lange-termijn-visie noch mogelijk noch gewenst. Voorlopig zal, aan de hand van ervaringen van bevolking en be stuur mét lopende inspraakproce dures, de inspraak critisch worden gevolgd. Wanneer daartoe aanlei ding bestaat zullen de procedures bijgesteld worden. DORPS- EN WIJKRADEN Dorps- en wijkraden hebben naar de mening van het gemeentebestuur een tweeledige functie: 1. een communicatieve: zij treden cp als vertegenwoordigend li chaam namens dorp of wijk naar derden, bijvoorbeeld in de rol van advieslichaam voor de ge meente op basis van het grond- reglement dorps- en wijkraden; 2. een bindende: zij werken aan de contacten en de samenwerking in dorp of wijk. In dit kader is vooral de communicatieve func tie van belang. Ten aanzien van de oprichting van wijkraden met een adviesfunc tie kan opgemerkt worden, dat wij geen initiatieven nemen opdat in wijken, waar nog geen wijkraad functioneert, een dergelijke raad tot stand komt. Dorps- en wijkraden zijn niet de enige mogelijkheden tot participa tie. De communicatieve functie kan namelijk ook vervuld worden door het bestuur van een wijk- of buurt vereniging. De bestaande dorps- en wijkraden, en die wélke spontaan zullen ont staan, zullen worden aanvaard als gesprekspartners, zodra zij voldoen aan het rompreglement voor dorps- en wijkraden en zodra zij door de gemeenteraad zijn erkend, door mid del van toekenning van een subsidie. A.R.O.B. Door de Wet A.R.O.B. (Admini stratieve Rechtspraak Overheidsbe schikkingen) is het voor burgers mogelijk geworden om bezwaar schriften in te dienen tegen gemeen telijke beschikkingen en eventueel vervolgens een beroep in te stellen tegen een op het bezwaarschrift ge geven beschikking. 'Hoewel niet bij de wet verplicht, heeft het gemeentebestuur het ge wenst gevonden om voor de proce dure voor het indienen en behan delen van bezwaarschriften tegen gemeentelijke beslissingen nadere regels vast te stellen. De in het voorjaar van 1980 afge kondigde „Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften ingevolge de Wet Administratieve Rechtspraak Overheidsbeschikkin gen" geeft deze regels. Het is de bedoeling dat ongeveer twee jaar na het in werking treden van de verordening een evaluatie van de behandeling van bezwaar schriften plaatsvindt. Uit deze stu die zal onder andere moeten blijken of de bekendmaking van voor be zwaar vatbare zaken aan derde be langhebbenden (byvoorbeeld buren) optimaal heeft plaatsgevonden en zo neen hoe dit verbeterd kan wor den. Voorlopig wil de gemeente alleen een voor bezwaar vatbare beslis sing publiceren als redelijkerwijs sprake kan zijn van mogelijke be nadeling voor derde belanghebben den. Het is wettelijk mogeiyk om een afzonderlijke commissie functio nele commissie ex artikel 61 ge meentewet in het leven te roepen voor het horen inzake en het beslis sen over een, op grond van de Wet A.R.O.B. ingediend, bezwaarschrift. De gemeenteraad heeft vooralsnog niet voor een dergelijke commmis- sie gekozen omdat eerst voldoende ervaring opgedaan moet worden be treffende de aard en de hoeveelheid van de binnenkomende bezwaar schriften. Een inventarisatie van alle be zwaar- en beroepsmogelijkheden die bij de wet of verordening in Venray van toepassing zijn kan uitwyzen of het zin 'heeft om voor alle be zwaar- en beroepschriften een af zenderlij ke (functionele) commissie in te stellen. Verwacht wordt dat deze inven tarisatie tevens duidelijk kan ma ken of het gewenst en praktisch mogelijk is om in de wat verdere toekomst te werken naar een gelijke bezwaar/beroepsregeling voor alle verordeningen die in Venray van kracht zijn. Bouwvergunningen aangevraagd Bij burgemeester en wethouders zijn aanvragen ingekomen om in afwijking van het geldende plan c.q. vooruitlopend op een in voorberei ding zijnd plan bouwvergunning te verlenen voor: het verbouwen van het winkel pand Henseniusplein 6 t.n.v. M. Hoedemaekers het uitbreiden van een varkens- stal aan Schei weg 15 t.n.v. G. van Kempen. Burgemeester en wethouders zijn voornemens aan deze bouwplannen medewerking te verlenen. De bouw plannen liggen met ingang van 21 juli 1980 gedurende veertien voor iedereen ter inzage bij de afdeling ruimtelijke ordening, kamer 201 van het raadhuis, geopend van 9.00 tot 12.00 uur. Gedurende deze termijn kunnen eventuele bezwaren schrif- telijk bij burgemeester en wethou- 1 ders worden ingediend. Venray, 18 juli 1980 De burgemeester van Venray, mr. H. J. M. Defesche Geen bezwaar tegen bouwplan Van Gedeputeerde Staten van Lmburg is de navolgende verklaring van geen bezwaar, zoals bedoeld in artikel 50, lid 8, van de Woningwet ontvangen, welke is vereist voor het verlenen van de gevraagde bouwvergunning voor: het verbouwen van een bedrijfs ruimte aan Grootdorp 43 tot wot ning tur.v. J. Pubben. Deze verklaring van geen bezwaar kan worden ingezien by de afdeling ruimtelijke ordening kamer 201 van het raadhuis geopend van 9.00 tot 12.00 uur. Zy, die menen door de afgifte van deze verklaring van geen bezwaar rechtstreeks in hun belang te zijn getroffen, kunnen gedurende 30dagen na datum van deze publi- kate op grond van de Wet Admini stratieve Rechtspraak Overheidsbe schikkingen (AROB) een bezwaar schrift indienen bij Gedeputeerde Staten van Limburg te Maastricht. Venray, 18 juli 1980 De burgemeester van Venray, mr. H. J. M. Defesche. - het bouwen van een mestvar- kensstal aan de Steegse Peelweg 100 t.n.v. F. A. M. Gommers; - het bouwen van een schuur aan de Kempkensberg 50 tn.v. J. M. Swinkels; - het bouwen van een kippenhok aan de Timmermannsweg 90 tn.v. Th. H. Peters; - het bouwen van een rundveestal aan de Pastoor Jacobspeel 5 t.n.v. L. W. Smits; - het bouwen van een landbouw- werktuigenloods aan Zwartwater 1 t.n.v. J. G. L. Kersten; - het bouwen van een woning aan de Tatralaan 12 t.n.v. G. L. P. Hinsen; - het bouwen van een woning aan de Tatralaan 13 t.n.v. H. H. G. Hermens; - het bouwen van 112 woningwet woningen (63 eengezinswoningen, 13 tweekamerwoningen, 16 be jaardenwoningen en 20 Van-Dam woningen) in Landweert t.n.v. de Woningbouwvereniging Noord- Limburg. Venray, 18 juli 1980 De burgemeester van Venray, mr. H. J. M. Defesche Vragen...? Wendt u tot de gemeentelijke voorlichter fTledSS molop 500gram SPECIAAL VOOR UW DIEPVRIEZER (gratis voor u panklaar gemaakt)^ c Het Spiegelkwartier, Grotestraat, Venray. l/enfiuHJUtid Vooxdefag

Peel en Maas | 1980 | | pagina 11