GEMEENTEPRAAT GROTE en KLEINE VERKEERSPROBLEMEN Woonvoorzieningen gehandicapten NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie G.A. Schütte, Bureau Voorlichting Vervallen spreek uren van burgemeester en wethouders Burgemeester mr. H. J. M. Defe- sche houdt op maandagen 14 juli, 21 juli en 28 juli geen spreekuur. Vanaf 14 juli t.m. 1 augustus fun geert wethouder G. Schols als loco burgemeester. Wethouder Mevr. A. P. Rutten- Tielen houdt op de maandagen en dinsdagen tot en met 29 juli a.s. geen spreekuur. Het spreekuur van wethouder J. Loonen vervalt op de maandagen 14 en 21 juli. Wethouder J van Oers houdt op de maandagen 14, 21 en 28 juli a.s. geen spreekuur. Maandag a.s. JAARMARKT Maandag a.s. wordt op het gere construeerde Henseniusplein èn op de Grote Markt de traditionele jaar markt gehouden. Tussen 9 uur en 's middags 4 uur zal er op beide markten een gezellige sfeer heersen, met extra koopjes en de verschij ning van de mysterieuze „Mister X" die waardebonnen uitdeelt. Deze bonnen kunnen op de markt worden besteed. Glascontainer in Oostrum verplaatst Op verzoek van de dorpsraad van Oost rum is de glascontainer, die op de Watermolenstraat, verplaatst. De container staat nu aan de Mgr. Hanssenstraat nabij de S.R.V. win kel. Werk aan de Welzijnswinkel De werkgroep Volksgezondheid stelt een beleidsplan op voor de curatieve en preventieve gezond heidszorg. Men beperkt zich tot de z.g. 1ste lijns-gezondheidszorg (huis artsen, tandartsen, fysio-therapeuten, wijkverpleging e.d.) en de openbare gezondheidszorg. Onder openbare gezondheidszorg wordt verstaan de zorg, die uitgaat van particuliere organisaties resp. overheidsdiensten ten behoeve van de mens en groepen van mensen in hun eigen milieu. Deze zorg is over wegend preventief (schoolgezond- heidszorg, schooltandverzorging, be volkingsonderzoeken). De inventarisatie is thans afge rond. De bedoeling is in augustus de dorps- en wijkraden te vragen naar wensen, behoeften en knelpunten met betrekking tot de gezondheids zorg. Na verdere uitwerking van het concept-plan, zullen de beleidsuit gangspunten worden geformuleerd. Beleid De „algemene politieverordening Venray" (A.P.V.), door de raad vastgesteld op 15 december 1971, bevat regels die betrekking heb ben op onder andere de openbare orde, de openbare gezondheid en de zedelijkheid. Die regels zijn ge baseerd op bepaalde inzichten en een bepaald normbesef, die echter voortdurend veranderen. Daarom acht het gemeentebestuur het juist, dat de A.P.V. steeds na circa 10 jaar „doorgelicht" wordt om te bezien of deze regels nog in overeenstemming zijn met de dan geldende opvattingen. De eerstkomende jaren zal een herziening moeten plaatsvinden, waarbij enerzijds zaken als be scherming woonklimaat, bestrij ding geluidshinder, onder meer ten aanzien van muzieklawaai eA. gerichter aan de orde zullen ko men en anderzijds het bestaande stelsel van vergunningen en ont heffingen voor diverse activitei ten op de bruikbaarheid, noodzaak en waarde zal worden getoetst. MARKT- EN KERMISTERREIN De markt en kermis wil het ge meentebestuur in de toekomst con centreren op één centrale lokatie. Hierbij denkt men in de eerste plaats aan het nog te realiseren gro te parkeerterrein in het centrum. Als blijkt dat door de overige eve nementen die op dit terrein kunnen worden gehouden (circus, taptoe, e.d.) de druk op het parkeren te (groot wordt, zal voor dergelijke evenementen een ander terrein ge zocht moeten worden. Hoewei voor de meest belangheb bende partijen bij de wekelijkse markt het gunstiger is te noemen dat de markt op één plaats gecon centreerd wordt, zal nadere studie en overleg noodzakelijk zijn alvo rens een terreinkeuze te kunnen maken. Er moet voor gewaakt wor den ,dat te allen tijde een geschikt terrein voor de wekelijkse markt en de jaarlijkse kermis te gebruiken is, ook tijdens reconstructiewerkzaam heden en gróte evenementen. CAFÉ'S De spreiding van de cafébedrijven en een toename van 'het aantal kun nen op een bepaald moment proble men geven als gevolg van diverse vormen van overlast. Om dergelijke Bouwvergunningen verleend Burgemeester en wethouders van Venray hebben in hun vergadering van 9 juli 1980 voor de navolgende bouwplannen bouwvergunning ver leend. Zij, die menen door de afgif te van een van deze bouwvergun ningen rechtstreeks in hun belang te zijn getroffen, kunnen gedurende 30 dagen na datum van deze publi catie op grond van de Wet Admini stratieve Rechtspraak Overheids beschikkingen (AROB) een gemoti veerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. het uitbreiden van de woning Veulensewaterwkeg 3 t.n.v. F. W. G. Weijs; het bouw envan een woning aan de Leikeswei t.n.v. J. R. A. H. M. Swirrkels; het uitbreiden en verbouwen van de woning Timmermarmsweg 84 tn.v. Th. P. M. Smolders; het uitbreiden van de woning Al penhof 4 t.n.v. P L. M. de Ruy- ter; het bouwen van een carport tuinmuur aan de Verkleystraat 12 t.n.v. Th. Leenders; het verbouwen van een garage aan de Pioniersstraat 35 t.n.v. H. J. H. Pouwels; het oprichten van een verlich tingsinstallatie aan de Casten- rayseweg tn.v. Sportstichting Oirlo-Castenray het uitbreiden van een loods en het bouwen van een zwembad aan de Timmermannsweg 1 t.n.v. Th. P. H. Tetunissen; het bouwen van een doods aan de Puttenweg 110 tJi.v. H. A van der Staak; het herbouwen van een tuinka mer aan de Kruisstraat 3 t.n.v. J. H. M. Maessen; het bouwen van een woning aan de Athoslaan t.n.v. H. J. van Heumen; het verbouwen van het pand Sta tionsweg 11 tot kantoor bo venwoning t.n.v Makelaardij Stienstra het verbouwen van een berg ruimte tot kantoor garage aan de Peelweg 35 t.n.v. W. A. Claes- sens; het bouwen van een garage/ber ging/hobbyruimte aan de Haal- akker 35 t.n.v .G. C. M. Nelissen; het aanbrengen van een draai poon aan de Geysterseweg 1 t.n.v. J. P. A. Mols; het aanbrengen van een poort aan de Stationsweg 55 t.n.v. C. K. W. Bergmans; het 'bouwen van een woning in Vlakwater II t.n.v. B. T. Lunter; het 'bouwen van een garage/ber- ging/tuinmhur aan de Stations weg 68 t.n.v. A. H. P. Emonls; het bouwen van een voli8re aan de Engelenstraat 31 t.n.v. J. G. L. problemen te voorkomen kan door middel van een vergunningenbeleid het aantal cafébedrijven beperkt ge houden worden of in bepaalde stra ten geconcentreerd worden. Het gemeentebestuur heeft voorals nog niet de bedoeling om een der gelijk beleid te voeren. BRANDWEER Het beleid met betrekking tot de brandpreventie en brandbestrijding voor de komende jaren is kort ge leden uiteengezet 'in de Brandweer nota. Als belangrijkste beleidslijnen kunnen hier worden aangestipt: in de komende jaren zal moeten worden overgegaan tot de vor ming van een organisatorische eenheid-brandweer binnen het Venrayse ambtelijk apparaat; de bemanning van die eenheid kan mede of in hoofdzaak ge schieden door de ook thans reeds met 'brandweertaken be laste functionarissen daarbij in te delen; de overgang naar personeel met de status van beroepsbrandweer man en de daarvoor geldende rechtspositieregeling ligt niet op korte termijn in het voornemen; door het ontbreken van voldoen de open water (rivieren, kana len, vijvers) ös de bluswatervoor- zi erring in Venray verre van ideel. Op de eerste plaats zal het aantal geboorde putten bij „risi co-objecten" (verzorgingstehui zen, scholen, winkelcentra, in dustrieterreinen) uitgebreid moe ten worden. Op de tweede plaats moet bezien worden in hoeverre het noodza kelijk is om in bosgebieden en langs druk bereden wegen in het buitengebied (Midden Peelweg) geboorde putten te laten aan brengen; het mag bijna overbodig genoemd worden om te wijzen op de nood zaak van de realisering van de brandweerkazerne. Getracht zal worden om de kazerne in gedeel ten te realiseren. AMBULANCE-VERVOER Per 1 juli 1979 is voor het Gewest Noord-Limburg de regionale alarm van Cuyck; het bouwen van een hobbyruim te aan de Dakdekkerstraat 20 ten name van J. A. Gossens; het verbouwen van de woning het bouwen van een garage aan de Hoofdstraat 30 t n.v. E, R. M. Achten; het plaatsen van een terras- afscheiding aan de Eijkenhofweg 14 t.n.v. F. A. H. Mulders; het verbouwen van een berging aan het Lovinckplein 14 t.n.v. M. Custers-Claassens 'het bouwen van een landbouw- loods aan de Merseloseweg 101 t.n.v. H. J. de Mulder. Venray. 11 juli 1980 De burgemeester van Venray, mr .H. J. M. Defesche „Geen bezwaar" voor bouwvergunningen Van Gedeputeerde Staten van Limburg zijn de navolgende ver klaringen van geen bezwaar zoals bedoeld in artikel 50, lid 8, van de Woningwet en eventueel artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Or dening, ontvangen, welke zijn ver eist voor het verlenen van de ge vraagde bouwvergunningen voor: het bouwen van een bedrijfswo ning aan de Laagheidseweg 30 t.n.v. J. P. M. van Dijck; het bouwen van een rundveestal aan de Pastoor Jacobspeel 5 t.n.v. L. W. Smits; het bouwen van een kippenhok aan de Lollebeeweg 26A t.n.v. A. N. Veldhuizen; het bouwen van een varkensstal aan de Steegse Peelweg 100 t..nv. F. A. M. Gommers; het bouwen van een bedrijfswo ning aan de Begijnhofweg 12 t.n.v. Gebr. Poels; het bouwen van een schuur aan de Kempkensberg 50 t.n.v. J. M. Swinkels; het bouwen van een kippenhok aan de Timmermannsweg 90t.n.v. Th. Peters; het bouwen van een varkensstal aan de Rouwkuilenweg 23 t.n.v. Th. Tilleman; het bouwen van een varkensstal aan de Meerloseweg 18 t.n.v. J. Voermans; het bouwen van een fokvarkens- stal aan de Ericaweg op perceel S 125 t.n.v. Th. Wismans; het bouwen van een woning met garage aan de Johan van Stal- bergwog t.n.v. J. A. M. Classens; het bouwen van een woning aan de Urbanusweg t.n.v. J. Litjens; het bouwen van een vervangende bedrijfswoning aan de Jaeger hofweg 1 t.n.v. F. van Staveren; het bouwen van 2 woningen op perceel P 93 nabij de Lollebeek- weg t.n.v. G. J. M. Smits. Deze verklaringen van geen be zwaar kunen worden ingezien bij de afdeling ruimtelijke ordening, kamer 201 van het raadhuis, ge- centrale voor ambulance en brand weer operationeel geworden. Dat betekent, dat met ingang van die datum geen ambulancevervoer mag worden verricht zonder op dracht van die centrale. Er wordt naar gestreefd overeenkomstig de doelstelling van de wet om tot kostendekkende tarieven te komen, waardoor de gemeentelijke bijdrage in het exploitatie-tekort van de door het ziekenhuis Venray geëxploiteer de ambulancedienst vervalt. BEDRIJFSZELFBESCHERMING Elk bedrijf met meer dan 30 werk nemers is in feite wettelijk ver plicht om een bedrijfszelfbescher- mingsplan te hebben. Bedrijven met 30 tot 100 werknemers kunnen vol staan met het bijhouden van een model'kaart waarop de belangrijk- ste gegevens zijn vermeld. Het gemeentebestuur streeft er naar dat de bedrijven, die nog geen, ook vredesomstandigheden, toepas baar plan hebben, primair een plan voor (vredes-kHigevallen opstellen, dat vervolgens uitgebouwd kan wor den tot het voor oorlogsomstandig heden bedoelde bedrijfszelfbescher- mingsplan. Een en ander kan sa mengaan met de voor die bedrijven op te stellen brandweeraanvals plannen. GEMEENTEPOLITIE Binnen het korps gemeentepolitie van Venray wordt duidelijk de noodzaak gezien van openheid en vermaatschappelijking van het po- litie-apparaat. Het gemeentebestuur stimuleert deze ontwikkeling. In de komende jaren zal getracht worden om aan de vermaatschappelijking inhoud te geven door het onder meer laten deelnemen van politie ambtenaren aan vormende cursus sen over maatschappelijke proble men. WIJKAGENTEN Momenteel wordt de schaal van Venray nog te klein geacht voor het zinvol functioneren van wijkagen ten. Het is n'iet uitgesloten, dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn. In het medio 1979 verschenen rapport „Politie in verandering" wordt gepleit voor het instellen van wijkteams, waaraan de hele politie taak in een bepaalde wijk wordt opgedragen. Specialsatie is er dan ook niet of nauwelijks. Of deze si tuatie ideaal is, is nog niet bekend. In Venray is gekozen voor een variant op de in het rapport aanbe volen structuur en wel als volgt: Per april 1980 werd bij de survedi- opend van 900 tot 12.00 uur. Zij, die menen door de afgifte van een van deze verklaringen van geen bezwaar rechtstreeks in hun belang te zijn getroffen, kunnen gedurende 30 da gen na datum van deze publicatie op grond van de Wet Administra tieve Rechtspraak Overheidsbeschik kingen (AROB) een bezwaarschrift indienen bij Gedeputeerde Staten van Limburg te Maastricht. Venray, 11 juli 1980 De burgemeester van Venray, mr. H J. M. Defesche Bouwvergunningen aangevraagd Bij burgemeester en wethouders zijn aanvragen ingekomen om in afwijking van het geldende plan c.q. vooruitlopend op een in voorberei ding zijnd plan bouwvergunning te verlenen voor: het uitbreiden van een mestvar- kensstal aan de Scheiweg 15 t.n.v. G. van Kempen; het bouwen van een garage/ berging aan de Albionstraat 41 t.n.v. H. G. W. Martens; het plaatsen van een demontabele koelcel aan de Stationsweg 45 t.n.v. H. G. M. Drabbels; het verbouwen en uitbreiden van de woning Kruisstraat 7 t n.v. H. Olde Daalhuis; het uitbreiden van bedrijfsruim te aan de Smakterweg 23 t.n.v. Speciaal werk Venray; het bouwen van een berging aan de Da'kdekkerstraat 18 t.n.v. J. J. M. van Kempen; het bouwen van een hobbyruim te aan de Vogezenlaan 15 t.n.v. J. E. G. Smits; het uitbreiden van tuincentrum „Thuylshof" aan de Langstraat 83 t.n.v. A. J. J. Poels; het uitbreiden van de woning Peelweg 12 t.n.v. H. Maessen; het bouwen van een zeugenstal aan de Ericaweg op perceel S 125 t.n.v. Th. Wismans; het uitbreiden van de woning Veulenseweg 55 tJi.v. J. W. M. Spreeuwenberg het bouwen van een varkensstal aan de Heidse Peelweg op perceel M 300 t.n.v. H. Pouwels; het uitbreiden van de woning Rochusstraat 8 met een kelder- hobbyruimte t.n.v, J. van Weert; het bouwen van een landbouw- schuur aan de Deurneseweg 142 t.n.v. W. van Dijck; het bouwen van een R.K. basis school in Landweert t.n.v. Ge meentebestuur Venray; het bouwen van een openbare basisschool in Landweert t.n.v. Gemeentebestuur Venray. Burgemeester en wethouders zijn voornemens aan deze bouwplannen medewerking te verlenen. De bouw plannen liggen met ingang van 14 juli 1980 gedurende veertien dagen voor iedereen ter inzage bij de af deling ruimtelijke ordening, kamer 201 van het raadhuis, geopend van 9.00 tot 12.00 uur. Gedurende deze termijn kunnen eventuele bezwaren schriftelijk bij burgemeester en wet houders worden ingediend. Venray, 11 juli 1980 lancedienst gestart met een zoge naamd zesploegensysteem. De zes surveillanceteams zullen ieder een deel van de hiertoe in zes wijken verdeelde gemeente toegewezen krijgen. De teams worden belast met de politietaak in het algemeen in de hele gemeente, alsmede met een groot aantal taken in het bij zonder in de hen toegewezen wijk. In de toekomst zal het wijkteam onder meer contacten dienen te ver zorgen met de wijkraden, hoofden van scholen, besturen van vereni gingen, leiders van jeugdclubs, comi- té's uit verschillende straten, buur ten etc. Het adviseren omtrent het al dan niet verlenen van vergunnin gen zoals drank- en horecaver- gunningen, standplaatsvergunningen etc. de controle van de bijzondere wetten en de voorlichting op veler lei gebied in de hen toegewezen wijk zal dan ook tot de taak van het team toöhoren. De mogelijkheid bestaat dat dit in de toekomst uitgebouwd wordt tot een situatie met hetzij full-time wijkteams, hetzij full-time wijk agenten. Inspraak over „Beleidslijnen" Om iedereen in de gelegen heid te stellen te kunnen mee praten over de door het ge meentebestuur van Venray opge stelde „Beleidslijnen", zullen wij in een aantal afleveringen in de ze rubriek „Gemeentepraat" de inhoud van deze nota weerge ven. Tot 1 juli a.s. heeft men de gelegenheid schriftelijk bij het college van b. en w. zijn/haar visie op deze nota te geven. Gehoopt wordt dat van deze mogelijkheid tot inspraak ruim schoots gebruik zal worden ge maakt. Na de inspraakprocedure zal de Nota Beleidslijnen gemeente Venray door de gemeenteraad worden vastgesteld. Uiteraard zal daarbij rekening worden gehouden met de vanuit de bevolking naar voren ge brachte wensen en opmerkin gen. De nota „Beleidslijnen" is gra tis verkrijgbaar bij de receptie van het raadhuis te Venray. In de maandelijkse commissie vergadering voor verkeer kwamen ook ditmaal weer diverse grote en kleine verkeersprobleempjes aan de orde. Allereerst kon vastgesteld worden, dat op de zijtrappen van het ge meentehuis nu eindelijk een vrij staande leuning was aangebracht. De commissieleden hadden daar al maanden om gevraagd, opdat ook invaliden en ouden van dagen een beetje gemakkelijker het gemeente huis kunnen betreden. In de vorige vergadering hadden ze nog gedreigd deze leuning dan maar zelf aan te brengen, maar nu was het dan toch gebeurd; en zo te zien nog pas slechts enkele dagen geleden. Het dreigement had dan toch wel effekt. In een vorige vergadering was verzocht eens na te gaan of het tweezijdig parkeren op de Lange- weg, tussen Langstraat en het St. Annakapelletje, niet veranderd moest worden in éénzijdig parkeren. Het elkaar tegemoetkomende ver keer moet nu dikwijls tussen ge parkeerde auto's door lavéren. De verkeersdeskundigen ten gemeente huize meenden echter dat de hui dige situatie verhindert dat er over de Langeweg en de kruising met de Langstraat „geraced" wordt. Op stoppingen voorzover ze dan vóórkomen duren slechts enkele minuten. Zolang het niet erger wordt wil men er niets aan veran deren. Nog steeds heeft men geen plaats gevonden voor het parkeren van vrachtwagens. Zoals bekend vor men die vooral in de weekends gro te obstakels op onze ringwegen en met name op de rondweg Brukske. Het laatste plan, een parkeerplaats nabij het duiven-inkorfcentrum aan de Henri Dunantstraat, is ook al weer niet goed mogelijk, omdat Hui ze Servatius daar nog bouwplannen heeft, en men dan last krijgt met de hinderwet. Wethouder Loonen kwam weer terug op een eerder gelanceerd voor stel om het sportterreintje aan de Accaciastraat voor dit doel in te richten. Eventueel met wat geven en nemen van gemeentelijk terrein daar ter plaatse, moest dat toch wel mogelijk zijn. Maar weer vond wet houder Loonen in mevr. Poels-Pe- ters een tegenstandster. Zij wil dit terreintje voor de jeugd behouden- En gelukkig kon zij ditmaal een al ternatief aandragen. Rond de zuivel fabriek ligt in de weekends een groot en verlicht parkeerterrein leeg. Dit zou ideaal zijn, gezien de grote toegankelijkheid van het ter rein met de daaraan verbonden uit valswegen. Namens de gemeente zal er nu bij de directie van Campina over de gebruiksmogelijkheden van dit parkeerterrein in de weekends kontakt worden opgenomen. De verkeerslichten op de Venray se ringwegen kregen ook nu weer alle aandacht. Volgens wethouder Loonen zou het moeilijk zün een „groene golf' in te stellen. Daarbij zijn namelijk de van verkeerslich ten voorziene oversteekplaatsen op de Oostsingel, bij St. Servatius, spel brekers. Met de commissieleden was GOEDE woonvoorzieningen zijn uiter aard voor ieder mens van groot be lang, maar voor lichamelijk gehandi capten geldt dit in nog sterkere mate dan voor andere burgers. Wie gehan dicapt is, wordt vaak ten zeerste in zijn bewegingsmogelijkheden geremd en stuit dan op allerlei ongemakken in zijn woning. Ongemakken, die de niet-gehandicapten nauwelijks opval len, maar die voor een gehandicapte soms een schier onoverkomelijke hin dernis vormen. Mensen, die eens gezond waren maar door een ziekte of ongeval plots (blijvend) gehandicapt zijn geworden, komen tot de ont dekking dat de voorzieningen in hun woning niet zijn aangepast aan hun handicap. Degenen, die door welke oorzaak moeilijk kunnen lopen, reali seren zich opeens dat alle drempels in hun woning te hoog zijn en zij, die tengevolge van hun ziekte zich moei lijk kunnen uitkleden, komen opeens voor het feit te staan dat de badkamer voor hen veel te klein is geworden. We noemen slechts enkele van de ongemakken, er zijn er in de praktijk natuurlijk veel meer. In zo'n precaire situatie zijn er vóór de gehandicapte drie mogelijkheden: 1. Hij blijft wonen waar hij woont en neemt de ongemakken op de koop toe, hetgeen echter gelet op de aard van de handicap praktisch lang niet altijd mogelijk is en bovendien een ernstige verstoring van het levensge luk van de betrokkene inhoudt. 2. Hij gaat verhuizen naar een aange paste woning, hetgeen echter fikse verhuiskosten met zich mee kan bren gen. de wethouder van mening dat één van deze béide oversteekplaatsen wel kon vervallen .Het (noodzakelij ke) gebruik is niet zo heel hoog. Men kon dan een stel verkeerslich ten plaatsen bij de toegang van het Brukske en de oversteek vanaf de Zuidsingel. Daar is het dikwijls voor de voetgangers (en fietsers) zeer moeilijk om de weg over te steken. Ook de plaatsing van verkeers lichten op de kruising Westsingel Merseloseweg kwam weer aan de orde. De gemeente 'heeft er tellin gen gehouden en is tot de konklusie gekomen dat daar inderdaad (op be paalde uren) verkeerslichten nodig zijn. Deze waren al gepland bij de toekomstige reconstructie van de Westsingel. Die reconstructie zal echter nog wel enkele jaren op zich laten wachten. Maar dat mag plaat sing van verkeerslichten niet ver hinderen. Vanuit de commissie werd gepleit vcor ruimere voorlichting over de stadsbusverbindingen en de moge lijkheden met de Z.O. bussen. Bij velen zijn die mogelijkheden niet of onvoldoende bekend. Als voorbeeld werd aangehaald, dat men vanuit het centrum (busstation) ook met de buurtbus naar het ziekenhuis kan; en even zo goed weer terug. Hoewel deze voorlichting feitelijk een taak van de Z.O- busdienst zou zijn, ging de wethouder ermee akkoord dat de verkeersdeskundige van deze com missie, de heer Grol, zijn bijdragen aan „gemeentepraat" zou kunnen leveren. Nog te veel verkeer, dat er in feite niets te maken heeft, komt er door de Tuinstraat. Dat betekent extra gevaar voor spelende kinderen. Het geheel of gedeeltelijk afsluiten van het eerste gedeelte (tussen Stations weg en Bongerdstraat zou wellicht al verbeterend kunnen werken. Ook deze vraag was reeds eerder gesteld, maar nu zal de gemeente de zaak eens nauwkeuriger bekijken. In verband met het zware verkeer van de ontgrondingsgroeve langs de Valkenberg nabij de gemeentegrens Meerlo-Wanssum, wil de gemeente de route over Klein Oirlo voor dat verkeer verbieden, zodat dit van de Tienrayseweg gebruik moet maken. De wegen worden anders maar ver nield en men heeft geen enkel ver haal op de aannemers die de schade veroorzaken. De Stationsweg is, sinds de ver keerslichten op de kruising met de Noordsingel in gebruik zijn, geen voorrangsweg meer. Toch wil men de voorrangskruisingen met de se cundaire wegen behouden. De daar voor te treffen maatregelen en voor zieningen ondervonden bij de com missie geen bezwaar. De Geysterseweg trekt als door gaande weg enorm veel verkeer. Op Geysterse gebied is deze voorrangs weg, doch niet op het Oostrums ge bied. Aangezien dat drukke verkeer toch voorrang neemt, en dit gevaar 3. De woning wordt aangepast aan de handicap van de betrokkene, maar dat brengt zeker hoge kosten met zich mee (materialen, arbeidskosten, kos ten van de aannemer, leges voor bouwvergunning etc. etc.). WELKE REGELING? IEDER weldenkend mens zal beamen dat het blijven wonen in een on aangepaste woning een onaanvaard bare 'oplossing' is. Vaak zal het om praktische redenen trouwens niet eens kunnen en zou de gehandicapte bij gebrek aan alternatieve woonvoor zieningen in een verpleeghuis ver pleegd moeten worden. Het aanpas sen van een woning aan een handicap kost echter zoveel geld, dat slechts weinig mensen dat zelf zouden kun nen betalen. Maar aangezien er een regeling be schikking geldelijke steun huisvesting bestaat, behoeven de gehandicapten die kosten ook niet zelf te betalen. Volgens die door het het Ministerie van Volkshuisvesting uitgevoerde re geling komen alle ingezetenen (dus ook die van 65 jaar en ouder) in aan merking voor toepassing van de rege ling, ongeacht of men huurder of ei genaar van een woning is. Krachtens de regeling is vergoeding van de kosten voor aanpassen van de woning mogelijk alsook vergoeding van de kosten van tijdelijke huisves ting en huurderving. Een bijdrage in eens kan worden gegeven als het aan- passingskosten betreft die liggen tus sen f 250,-- en f 6.000,--. Beneden f 250,-- wordt geen vergoeding gege ven. Ten jaarlijkse bijdrage wordt ge durende 20 jaar verleend indien de betekent voor de op deze weg uit mondende woonstraten, zijn waar schuwingen of verkeersmaatregelen hier toch wel gewenst. Er gebeuren nu regelmatig „bijna ongelukken" en dat moeten geen hele ongeluk ken worden. Reeds eerder was gepleit voor meer service van de Nederlandse Spoorwegen op het station Oostrum. Met name voor de verkoop van treinkaartjes naar buitenlandse be stemmingen. Een toegezegde infor matie hierover bij de N.S. had nog niet plaats gehad. Maar de gemeen te houdt dit in gedachten. Gelukkig hebben we in Venray de laatste jaren veel openbaar groen gekregen. Maar dat openbaar groen moet niet het uitzicht voor het ver keer belemmeren. En dat doet het wel, zoals b.v. op de kruising Henri Dunantstraat - Rondweg Brukske. Het is hier en ook op andere plaatsen dringend nodig dat de snoeischaar er in gezet wordt. Wet houder Loonen beloofde er voor te zullen zorgen. De voetgangers, die vanaf het hockeyveld aan de Leunseweg over het trottoir richting "centrum lopen, komen onherroepelijk vast te zitten op het fietspad aan de Zuidsingel of op het doodlopende trottoir achter het benzine-tankstation aldaar. Overwogen moet worden, of er op de hoogte van Accaciastraat (garage van de Ven) een oversteekplaats moet komen. Maar misschien is er op de kruising nog een voorziening te treffen. Zowel in het kader van het fiets padenplan als in verband met de re constructie van het Henseniusplein, mogen wielrijders voortaan ook vanaf de Julianasingel de Poststraat inrijden. Daartoe is aan noordkant van de Poststraat een witte streep getrokken. Natuurlijk is het nu de bedoeling dat het gemotoriseerd verkeer op de Poststraat zó voorsor teert, dat de wielrijders er ook nog kunnen passeren. Mevr. Poels-Peters bepleitte weer eens de ontsluiting van de achter zijde van de bars aan de Langstraat. Deze ontsluiting (al langer gepland) moet komen met een verbinding van het parkeerterrein van de Gou- j den Leeuw naar de Langeweg. Een dergelijke ontsluiting zou een ver lichting van het verkeer op de Langstraat betekenen. Grondkwes-M ties maken een dergelijke ontslui-^ ting voorlopig nog onmogelijk, aldus wethouder Loonen. Tenslotte werd gevraagd naar een voorsorteerstrook op de Langeweg, achter de Torro, op de kruising Mer seloseweg. Daar is nu een vlucht heuvel op de weg geschilderd. Het gevraagde is echter niet mogelijk omdat dan het overige verkeer te veel gehinderd wordt door de be- voorradings-vrachtwagens bij Torro. Ideaal is de toestand niet, maar in de praktijk kan het er mee door. kosten méér dan f 6,000,-- bedragen. Men betaalt dan - eventueel na een lening te hebben afgesloten de kos ten van aanpassing zelf, maar het Ministerie van Volkshuisvesting be taalt de kosten van aanpassing èn van financiering binnen 20 jaar terug. Soms kan een gehandicapte beter verhuizen, bijvoorbeeld naar een aan gepaste woning. In dat geval bestaat de mogelijkheid van een vergoeding voor verhuis- en inrichtingskosten tot een maximum van f 3.000,- {f 3.500," in de vier grote steden). HOE TE HANDELEN? DE regeling geldelijke steun huisves ting gehandicapten moet het belang van de gehandicapten uitdrukkelijk dienen. Alleen dan worden er vergoe dingen gegeven. Een voorwaarde is dat de voorzieningen slechts kunnen worden getroffen aan woningen die permanent worden bewoond. Aan passingen aan zomerhuisjes, tweede woningen èn dergelijke worden krach tens deze regeling niet vergoed. Hoe moet een gehandicapte nu han delen, als hij in aanmerking wil komen voor een bijdrage krachtens de be doelde regeling? Wel, een aanvraag formulier is verkrijgbaar bij de ge meente of een vestiging van de Ge meenschappelijke Medische Dienst. Het ingevulde formulier moet gezon den worden naar het GMD-kantoor waaronder de woonplaats ressorteert. Een arts van de GMD bekijkt vervol gens de lichamelijke situatie van be trokkene en een technische medewer ker neemt de woonsituatie op. Dan geeft de GMD advies aan het Ministe rie van Volkshuisvesting. Eventueel wordt een bouwschets bijgevoegd. Het Ministerie moet de definitieve goedkeuring geven. Het is duidelijk dat er heel wat for maliteiten afgewikkeld moeten wor den alvorens een definitieve beslissing valt. Dat zal echter gehandicapten, die dringend behoefte hebben aan aangepaste woonvoorzieningen, niet verhinderen een beroep te doen op de regeling 'geldelijke steun huisvesting gehandicapten'. Gemeente stippelt beleid uit met het oog op openbare orde en veiligheid WIE praat over arbeidsongeschiktheidswetten, denkt dan meestal al leen aan uitkeringen die krachtens deze wetten verleend kunnen wor den. Dat in ons land arbeidsongeschikten in aanmerking kunnen komen voor een WAO-uitkering of (dat geldt voor niet-werknemers) voor een AAW-uitkering, is algemeen bekend. Maar de Algemene Arbeidsonge schiktheidswet kent niet alleen uitkeringen, maar ook voorzieningen. Onder 'voorzieningen' worden verstaan die hulpmiddelen, die er toe leiden dat de betrokkene beter kan wonen, leven en werken. Eén van de voorzieningen, waarop de AAW recht gaf betrof de aanpassingen van woningen en verhuizingen van gehandicapten. Voor zulke voorzie ningen kan men nu terecht bij het Ministerie van Volkshuisvesting.

Peel en Maas | 1980 | | pagina 9