GEMEENTEPRAAT
GROTE en KLEINE
VERKEERSPROBLEMEN
Woonvoorzieningen gehandicapten
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie G.A. Schütte, Bureau Voorlichting
Vervallen spreek
uren van
burgemeester en
wethouders
Burgemeester mr. H. J. M. Defe-
sche houdt op maandagen 14 juli,
21 juli en 28 juli geen spreekuur.
Vanaf 14 juli t.m. 1 augustus fun
geert wethouder G. Schols als loco
burgemeester.
Wethouder Mevr. A. P. Rutten-
Tielen houdt op de maandagen en
dinsdagen tot en met 29 juli a.s. geen
spreekuur.
Het spreekuur van wethouder J.
Loonen vervalt op de maandagen 14
en 21 juli.
Wethouder J van Oers houdt op
de maandagen 14, 21 en 28 juli a.s.
geen spreekuur.
Maandag a.s.
JAARMARKT
Maandag a.s. wordt op het gere
construeerde Henseniusplein èn op
de Grote Markt de traditionele jaar
markt gehouden. Tussen 9 uur en
's middags 4 uur zal er op beide
markten een gezellige sfeer heersen,
met extra koopjes en de verschij
ning van de mysterieuze „Mister X"
die waardebonnen uitdeelt. Deze
bonnen kunnen op de markt worden
besteed.
Glascontainer in
Oostrum verplaatst
Op verzoek van de dorpsraad van
Oost rum is de glascontainer, die op
de Watermolenstraat, verplaatst.
De container staat nu aan de Mgr.
Hanssenstraat nabij de S.R.V. win
kel.
Werk aan de
Welzijnswinkel
De werkgroep Volksgezondheid
stelt een beleidsplan op voor de
curatieve en preventieve gezond
heidszorg. Men beperkt zich tot de
z.g. 1ste lijns-gezondheidszorg (huis
artsen, tandartsen, fysio-therapeuten,
wijkverpleging e.d.) en de openbare
gezondheidszorg.
Onder openbare gezondheidszorg
wordt verstaan de zorg, die uitgaat
van particuliere organisaties resp.
overheidsdiensten ten behoeve van
de mens en groepen van mensen in
hun eigen milieu. Deze zorg is over
wegend preventief (schoolgezond-
heidszorg, schooltandverzorging, be
volkingsonderzoeken).
De inventarisatie is thans afge
rond. De bedoeling is in augustus de
dorps- en wijkraden te vragen naar
wensen, behoeften en knelpunten
met betrekking tot de gezondheids
zorg.
Na verdere uitwerking van het
concept-plan, zullen de beleidsuit
gangspunten worden geformuleerd.
Beleid
De „algemene politieverordening
Venray" (A.P.V.), door de raad
vastgesteld op 15 december 1971,
bevat regels die betrekking heb
ben op onder andere de openbare
orde, de openbare gezondheid en
de zedelijkheid. Die regels zijn ge
baseerd op bepaalde inzichten en
een bepaald normbesef, die echter
voortdurend veranderen.
Daarom acht het gemeentebestuur
het juist, dat de A.P.V. steeds na
circa 10 jaar „doorgelicht" wordt
om te bezien of deze regels nog in
overeenstemming zijn met de dan
geldende opvattingen.
De eerstkomende jaren zal een
herziening moeten plaatsvinden,
waarbij enerzijds zaken als be
scherming woonklimaat, bestrij
ding geluidshinder, onder meer
ten aanzien van muzieklawaai eA.
gerichter aan de orde zullen ko
men en anderzijds het bestaande
stelsel van vergunningen en ont
heffingen voor diverse activitei
ten op de bruikbaarheid, noodzaak
en waarde zal worden getoetst.
MARKT- EN KERMISTERREIN
De markt en kermis wil het ge
meentebestuur in de toekomst con
centreren op één centrale lokatie.
Hierbij denkt men in de eerste
plaats aan het nog te realiseren gro
te parkeerterrein in het centrum.
Als blijkt dat door de overige eve
nementen die op dit terrein kunnen
worden gehouden (circus, taptoe,
e.d.) de druk op het parkeren te
(groot wordt, zal voor dergelijke
evenementen een ander terrein ge
zocht moeten worden.
Hoewei voor de meest belangheb
bende partijen bij de wekelijkse
markt het gunstiger is te noemen
dat de markt op één plaats gecon
centreerd wordt, zal nadere studie
en overleg noodzakelijk zijn alvo
rens een terreinkeuze te kunnen
maken. Er moet voor gewaakt wor
den ,dat te allen tijde een geschikt
terrein voor de wekelijkse markt en
de jaarlijkse kermis te gebruiken is,
ook tijdens reconstructiewerkzaam
heden en gróte evenementen.
CAFÉ'S
De spreiding van de cafébedrijven
en een toename van 'het aantal kun
nen op een bepaald moment proble
men geven als gevolg van diverse
vormen van overlast. Om dergelijke
Bouwvergunningen
verleend
Burgemeester en wethouders van
Venray hebben in hun vergadering
van 9 juli 1980 voor de navolgende
bouwplannen bouwvergunning ver
leend. Zij, die menen door de afgif
te van een van deze bouwvergun
ningen rechtstreeks in hun belang
te zijn getroffen, kunnen gedurende
30 dagen na datum van deze publi
catie op grond van de Wet Admini
stratieve Rechtspraak Overheids
beschikkingen (AROB) een gemoti
veerd bezwaarschrift indienen bij
burgemeester en wethouders.
het uitbreiden van de woning
Veulensewaterwkeg 3 t.n.v. F. W.
G. Weijs;
het bouw envan een woning aan
de Leikeswei t.n.v. J. R. A. H. M.
Swirrkels;
het uitbreiden en verbouwen van
de woning Timmermarmsweg 84
tn.v. Th. P. M. Smolders;
het uitbreiden van de woning Al
penhof 4 t.n.v. P L. M. de Ruy-
ter;
het bouwen van een carport
tuinmuur aan de Verkleystraat
12 t.n.v. Th. Leenders;
het verbouwen van een garage
aan de Pioniersstraat 35 t.n.v. H.
J. H. Pouwels;
het oprichten van een verlich
tingsinstallatie aan de Casten-
rayseweg tn.v. Sportstichting
Oirlo-Castenray
het uitbreiden van een loods en
het bouwen van een zwembad
aan de Timmermannsweg 1 t.n.v.
Th. P. H. Tetunissen;
het bouwen van een doods aan
de Puttenweg 110 tJi.v. H. A van
der Staak;
het herbouwen van een tuinka
mer aan de Kruisstraat 3 t.n.v.
J. H. M. Maessen;
het bouwen van een woning aan
de Athoslaan t.n.v. H. J. van
Heumen;
het verbouwen van het pand Sta
tionsweg 11 tot kantoor bo
venwoning t.n.v Makelaardij
Stienstra
het verbouwen van een berg
ruimte tot kantoor garage aan
de Peelweg 35 t.n.v. W. A. Claes-
sens;
het bouwen van een garage/ber
ging/hobbyruimte aan de Haal-
akker 35 t.n.v .G. C. M. Nelissen;
het aanbrengen van een draai
poon aan de Geysterseweg 1
t.n.v. J. P. A. Mols;
het aanbrengen van een poort
aan de Stationsweg 55 t.n.v. C.
K. W. Bergmans;
het 'bouwen van een woning in
Vlakwater II t.n.v. B. T. Lunter;
het 'bouwen van een garage/ber-
ging/tuinmhur aan de Stations
weg 68 t.n.v. A. H. P. Emonls;
het bouwen van een voli8re aan
de Engelenstraat 31 t.n.v. J. G. L.
problemen te voorkomen kan door
middel van een vergunningenbeleid
het aantal cafébedrijven beperkt ge
houden worden of in bepaalde stra
ten geconcentreerd worden.
Het gemeentebestuur heeft voorals
nog niet de bedoeling om een der
gelijk beleid te voeren.
BRANDWEER
Het beleid met betrekking tot de
brandpreventie en brandbestrijding
voor de komende jaren is kort ge
leden uiteengezet 'in de Brandweer
nota. Als belangrijkste beleidslijnen
kunnen hier worden aangestipt:
in de komende jaren zal moeten
worden overgegaan tot de vor
ming van een organisatorische
eenheid-brandweer binnen het
Venrayse ambtelijk apparaat;
de bemanning van die eenheid
kan mede of in hoofdzaak ge
schieden door de ook thans
reeds met 'brandweertaken be
laste functionarissen daarbij in
te delen;
de overgang naar personeel met
de status van beroepsbrandweer
man en de daarvoor geldende
rechtspositieregeling ligt niet op
korte termijn in het voornemen;
door het ontbreken van voldoen
de open water (rivieren, kana
len, vijvers) ös de bluswatervoor-
zi erring in Venray verre van
ideel. Op de eerste plaats zal het
aantal geboorde putten bij „risi
co-objecten" (verzorgingstehui
zen, scholen, winkelcentra, in
dustrieterreinen) uitgebreid moe
ten worden.
Op de tweede plaats moet bezien
worden in hoeverre het noodza
kelijk is om in bosgebieden en
langs druk bereden wegen in het
buitengebied (Midden Peelweg)
geboorde putten te laten aan
brengen;
het mag bijna overbodig genoemd
worden om te wijzen op de nood
zaak van de realisering van de
brandweerkazerne. Getracht zal
worden om de kazerne in gedeel
ten te realiseren.
AMBULANCE-VERVOER
Per 1 juli 1979 is voor het Gewest
Noord-Limburg de regionale alarm
van Cuyck;
het bouwen van een hobbyruim
te aan de Dakdekkerstraat 20 ten
name van J. A. Gossens;
het verbouwen van de woning
het bouwen van een garage aan
de Hoofdstraat 30 t n.v. E, R. M.
Achten;
het plaatsen van een terras-
afscheiding aan de Eijkenhofweg
14 t.n.v. F. A. H. Mulders;
het verbouwen van een berging
aan het Lovinckplein 14 t.n.v. M.
Custers-Claassens
'het bouwen van een landbouw-
loods aan de Merseloseweg 101
t.n.v. H. J. de Mulder.
Venray. 11 juli 1980
De burgemeester van Venray,
mr .H. J. M. Defesche
„Geen bezwaar"
voor
bouwvergunningen
Van Gedeputeerde Staten van
Limburg zijn de navolgende ver
klaringen van geen bezwaar zoals
bedoeld in artikel 50, lid 8, van de
Woningwet en eventueel artikel 19
van de Wet op de Ruimtelijke Or
dening, ontvangen, welke zijn ver
eist voor het verlenen van de ge
vraagde bouwvergunningen voor:
het bouwen van een bedrijfswo
ning aan de Laagheidseweg 30
t.n.v. J. P. M. van Dijck;
het bouwen van een rundveestal
aan de Pastoor Jacobspeel 5 t.n.v.
L. W. Smits;
het bouwen van een kippenhok
aan de Lollebeeweg 26A t.n.v. A.
N. Veldhuizen;
het bouwen van een varkensstal
aan de Steegse Peelweg 100 t..nv.
F. A. M. Gommers;
het bouwen van een bedrijfswo
ning aan de Begijnhofweg 12
t.n.v. Gebr. Poels;
het bouwen van een schuur aan
de Kempkensberg 50 t.n.v. J. M.
Swinkels;
het bouwen van een kippenhok
aan de Timmermannsweg 90t.n.v.
Th. Peters;
het bouwen van een varkensstal
aan de Rouwkuilenweg 23 t.n.v.
Th. Tilleman;
het bouwen van een varkensstal
aan de Meerloseweg 18 t.n.v. J.
Voermans;
het bouwen van een fokvarkens-
stal aan de Ericaweg op perceel
S 125 t.n.v. Th. Wismans;
het bouwen van een woning met
garage aan de Johan van Stal-
bergwog t.n.v. J. A. M. Classens;
het bouwen van een woning aan
de Urbanusweg t.n.v. J. Litjens;
het bouwen van een vervangende
bedrijfswoning aan de Jaeger
hofweg 1 t.n.v. F. van Staveren;
het bouwen van 2 woningen op
perceel P 93 nabij de Lollebeek-
weg t.n.v. G. J. M. Smits.
Deze verklaringen van geen be
zwaar kunen worden ingezien bij
de afdeling ruimtelijke ordening,
kamer 201 van het raadhuis, ge-
centrale voor ambulance en brand
weer operationeel geworden.
Dat betekent, dat met ingang van
die datum geen ambulancevervoer
mag worden verricht zonder op
dracht van die centrale. Er wordt
naar gestreefd overeenkomstig de
doelstelling van de wet om tot
kostendekkende tarieven te komen,
waardoor de gemeentelijke bijdrage
in het exploitatie-tekort van de door
het ziekenhuis Venray geëxploiteer
de ambulancedienst vervalt.
BEDRIJFSZELFBESCHERMING
Elk bedrijf met meer dan 30 werk
nemers is in feite wettelijk ver
plicht om een bedrijfszelfbescher-
mingsplan te hebben. Bedrijven met
30 tot 100 werknemers kunnen vol
staan met het bijhouden van een
model'kaart waarop de belangrijk-
ste gegevens zijn vermeld.
Het gemeentebestuur streeft er
naar dat de bedrijven, die nog geen,
ook vredesomstandigheden, toepas
baar plan hebben, primair een plan
voor (vredes-kHigevallen opstellen,
dat vervolgens uitgebouwd kan wor
den tot het voor oorlogsomstandig
heden bedoelde bedrijfszelfbescher-
mingsplan. Een en ander kan sa
mengaan met de voor die bedrijven
op te stellen brandweeraanvals
plannen.
GEMEENTEPOLITIE
Binnen het korps gemeentepolitie
van Venray wordt duidelijk de
noodzaak gezien van openheid en
vermaatschappelijking van het po-
litie-apparaat. Het gemeentebestuur
stimuleert deze ontwikkeling. In de
komende jaren zal getracht worden
om aan de vermaatschappelijking
inhoud te geven door het onder
meer laten deelnemen van politie
ambtenaren aan vormende cursus
sen over maatschappelijke proble
men.
WIJKAGENTEN
Momenteel wordt de schaal van
Venray nog te klein geacht voor het
zinvol functioneren van wijkagen
ten. Het is n'iet uitgesloten, dat dit
in de toekomst wel het geval zal
zijn. In het medio 1979 verschenen
rapport „Politie in verandering"
wordt gepleit voor het instellen van
wijkteams, waaraan de hele politie
taak in een bepaalde wijk wordt
opgedragen. Specialsatie is er dan
ook niet of nauwelijks. Of deze si
tuatie ideaal is, is nog niet bekend.
In Venray is gekozen voor een
variant op de in het rapport aanbe
volen structuur en wel als volgt:
Per april 1980 werd bij de survedi-
opend van 900 tot 12.00 uur. Zij, die
menen door de afgifte van een van
deze verklaringen van geen bezwaar
rechtstreeks in hun belang te zijn
getroffen, kunnen gedurende 30 da
gen na datum van deze publicatie
op grond van de Wet Administra
tieve Rechtspraak Overheidsbeschik
kingen (AROB) een bezwaarschrift
indienen bij Gedeputeerde Staten
van Limburg te Maastricht.
Venray, 11 juli 1980
De burgemeester van Venray,
mr. H J. M. Defesche
Bouwvergunningen
aangevraagd
Bij burgemeester en wethouders
zijn aanvragen ingekomen om in
afwijking van het geldende plan c.q.
vooruitlopend op een in voorberei
ding zijnd plan bouwvergunning
te verlenen voor:
het uitbreiden van een mestvar-
kensstal aan de Scheiweg 15
t.n.v. G. van Kempen;
het bouwen van een garage/
berging aan de Albionstraat 41
t.n.v. H. G. W. Martens;
het plaatsen van een demontabele
koelcel aan de Stationsweg 45
t.n.v. H. G. M. Drabbels;
het verbouwen en uitbreiden van
de woning Kruisstraat 7 t n.v. H.
Olde Daalhuis;
het uitbreiden van bedrijfsruim
te aan de Smakterweg 23 t.n.v.
Speciaal werk Venray;
het bouwen van een berging aan
de Da'kdekkerstraat 18 t.n.v. J. J.
M. van Kempen;
het bouwen van een hobbyruim
te aan de Vogezenlaan 15 t.n.v.
J. E. G. Smits;
het uitbreiden van tuincentrum
„Thuylshof" aan de Langstraat
83 t.n.v. A. J. J. Poels;
het uitbreiden van de woning
Peelweg 12 t.n.v. H. Maessen;
het bouwen van een zeugenstal
aan de Ericaweg op perceel S 125
t.n.v. Th. Wismans;
het uitbreiden van de woning
Veulenseweg 55 tJi.v. J. W. M.
Spreeuwenberg
het bouwen van een varkensstal
aan de Heidse Peelweg op perceel
M 300 t.n.v. H. Pouwels;
het uitbreiden van de woning
Rochusstraat 8 met een kelder-
hobbyruimte t.n.v, J. van Weert;
het bouwen van een landbouw-
schuur aan de Deurneseweg 142
t.n.v. W. van Dijck;
het bouwen van een R.K. basis
school in Landweert t.n.v. Ge
meentebestuur Venray;
het bouwen van een openbare
basisschool in Landweert t.n.v.
Gemeentebestuur Venray.
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens aan deze bouwplannen
medewerking te verlenen. De bouw
plannen liggen met ingang van 14
juli 1980 gedurende veertien dagen
voor iedereen ter inzage bij de af
deling ruimtelijke ordening, kamer
201 van het raadhuis, geopend van
9.00 tot 12.00 uur. Gedurende deze
termijn kunnen eventuele bezwaren
schriftelijk bij burgemeester en wet
houders worden ingediend.
Venray, 11 juli 1980
lancedienst gestart met een zoge
naamd zesploegensysteem. De zes
surveillanceteams zullen ieder een
deel van de hiertoe in zes wijken
verdeelde gemeente toegewezen
krijgen. De teams worden belast
met de politietaak in het algemeen
in de hele gemeente, alsmede met
een groot aantal taken in het bij
zonder in de hen toegewezen wijk.
In de toekomst zal het wijkteam
onder meer contacten dienen te ver
zorgen met de wijkraden, hoofden
van scholen, besturen van vereni
gingen, leiders van jeugdclubs, comi-
té's uit verschillende straten, buur
ten etc. Het adviseren omtrent het
al dan niet verlenen van vergunnin
gen zoals drank- en horecaver-
gunningen, standplaatsvergunningen
etc. de controle van de bijzondere
wetten en de voorlichting op veler
lei gebied in de hen toegewezen wijk
zal dan ook tot de taak van het
team toöhoren.
De mogelijkheid bestaat dat dit in
de toekomst uitgebouwd wordt tot
een situatie met hetzij full-time
wijkteams, hetzij full-time wijk
agenten.
Inspraak over
„Beleidslijnen"
Om iedereen in de gelegen
heid te stellen te kunnen mee
praten over de door het ge
meentebestuur van Venray opge
stelde „Beleidslijnen", zullen wij
in een aantal afleveringen in de
ze rubriek „Gemeentepraat" de
inhoud van deze nota weerge
ven.
Tot 1 juli a.s. heeft men de
gelegenheid schriftelijk bij het
college van b. en w. zijn/haar
visie op deze nota te geven.
Gehoopt wordt dat van deze
mogelijkheid tot inspraak ruim
schoots gebruik zal worden ge
maakt.
Na de inspraakprocedure zal
de Nota Beleidslijnen gemeente
Venray door de gemeenteraad
worden vastgesteld.
Uiteraard zal daarbij rekening
worden gehouden met de vanuit
de bevolking naar voren ge
brachte wensen en opmerkin
gen.
De nota „Beleidslijnen" is gra
tis verkrijgbaar bij de receptie
van het raadhuis te Venray.
In de maandelijkse commissie
vergadering voor verkeer kwamen
ook ditmaal weer diverse grote en
kleine verkeersprobleempjes aan de
orde.
Allereerst kon vastgesteld worden,
dat op de zijtrappen van het ge
meentehuis nu eindelijk een vrij
staande leuning was aangebracht.
De commissieleden hadden daar al
maanden om gevraagd, opdat ook
invaliden en ouden van dagen een
beetje gemakkelijker het gemeente
huis kunnen betreden. In de vorige
vergadering hadden ze nog gedreigd
deze leuning dan maar zelf aan te
brengen, maar nu was het dan toch
gebeurd; en zo te zien nog pas
slechts enkele dagen geleden. Het
dreigement had dan toch wel effekt.
In een vorige vergadering was
verzocht eens na te gaan of het
tweezijdig parkeren op de Lange-
weg, tussen Langstraat en het St.
Annakapelletje, niet veranderd
moest worden in éénzijdig parkeren.
Het elkaar tegemoetkomende ver
keer moet nu dikwijls tussen ge
parkeerde auto's door lavéren. De
verkeersdeskundigen ten gemeente
huize meenden echter dat de hui
dige situatie verhindert dat er over
de Langeweg en de kruising met de
Langstraat „geraced" wordt. Op
stoppingen voorzover ze dan
vóórkomen duren slechts enkele
minuten. Zolang het niet erger
wordt wil men er niets aan veran
deren.
Nog steeds heeft men geen plaats
gevonden voor het parkeren van
vrachtwagens. Zoals bekend vor
men die vooral in de weekends gro
te obstakels op onze ringwegen en
met name op de rondweg Brukske.
Het laatste plan, een parkeerplaats
nabij het duiven-inkorfcentrum aan
de Henri Dunantstraat, is ook al
weer niet goed mogelijk, omdat Hui
ze Servatius daar nog bouwplannen
heeft, en men dan last krijgt met de
hinderwet.
Wethouder Loonen kwam weer
terug op een eerder gelanceerd voor
stel om het sportterreintje aan de
Accaciastraat voor dit doel in te
richten. Eventueel met wat geven en
nemen van gemeentelijk terrein
daar ter plaatse, moest dat toch wel
mogelijk zijn. Maar weer vond wet
houder Loonen in mevr. Poels-Pe-
ters een tegenstandster. Zij wil dit
terreintje voor de jeugd behouden-
En gelukkig kon zij ditmaal een al
ternatief aandragen. Rond de zuivel
fabriek ligt in de weekends een
groot en verlicht parkeerterrein
leeg. Dit zou ideaal zijn, gezien de
grote toegankelijkheid van het ter
rein met de daaraan verbonden uit
valswegen. Namens de gemeente zal
er nu bij de directie van Campina
over de gebruiksmogelijkheden van
dit parkeerterrein in de weekends
kontakt worden opgenomen.
De verkeerslichten op de Venray
se ringwegen kregen ook nu weer
alle aandacht. Volgens wethouder
Loonen zou het moeilijk zün een
„groene golf' in te stellen. Daarbij
zijn namelijk de van verkeerslich
ten voorziene oversteekplaatsen op
de Oostsingel, bij St. Servatius, spel
brekers. Met de commissieleden was
GOEDE woonvoorzieningen zijn uiter
aard voor ieder mens van groot be
lang, maar voor lichamelijk gehandi
capten geldt dit in nog sterkere mate
dan voor andere burgers. Wie gehan
dicapt is, wordt vaak ten zeerste in
zijn bewegingsmogelijkheden geremd
en stuit dan op allerlei ongemakken in
zijn woning. Ongemakken, die de
niet-gehandicapten nauwelijks opval
len, maar die voor een gehandicapte
soms een schier onoverkomelijke hin
dernis vormen. Mensen, die eens
gezond waren maar door een ziekte of
ongeval plots (blijvend) gehandicapt
zijn geworden, komen tot de ont
dekking dat de voorzieningen in hun
woning niet zijn aangepast aan hun
handicap. Degenen, die door welke
oorzaak moeilijk kunnen lopen, reali
seren zich opeens dat alle drempels in
hun woning te hoog zijn en zij, die
tengevolge van hun ziekte zich moei
lijk kunnen uitkleden, komen opeens
voor het feit te staan dat de badkamer
voor hen veel te klein is geworden.
We noemen slechts enkele van de
ongemakken, er zijn er in de praktijk
natuurlijk veel meer. In zo'n precaire
situatie zijn er vóór de gehandicapte
drie mogelijkheden:
1. Hij blijft wonen waar hij woont en
neemt de ongemakken op de koop
toe, hetgeen echter gelet op de aard
van de handicap praktisch lang niet
altijd mogelijk is en bovendien een
ernstige verstoring van het levensge
luk van de betrokkene inhoudt.
2. Hij gaat verhuizen naar een aange
paste woning, hetgeen echter fikse
verhuiskosten met zich mee kan bren
gen.
de wethouder van mening dat één
van deze béide oversteekplaatsen
wel kon vervallen .Het (noodzakelij
ke) gebruik is niet zo heel hoog.
Men kon dan een stel verkeerslich
ten plaatsen bij de toegang van het
Brukske en de oversteek vanaf de
Zuidsingel. Daar is het dikwijls
voor de voetgangers (en fietsers)
zeer moeilijk om de weg over te
steken.
Ook de plaatsing van verkeers
lichten op de kruising Westsingel
Merseloseweg kwam weer aan de
orde. De gemeente 'heeft er tellin
gen gehouden en is tot de konklusie
gekomen dat daar inderdaad (op be
paalde uren) verkeerslichten nodig
zijn. Deze waren al gepland bij de
toekomstige reconstructie van de
Westsingel. Die reconstructie zal
echter nog wel enkele jaren op zich
laten wachten. Maar dat mag plaat
sing van verkeerslichten niet ver
hinderen.
Vanuit de commissie werd gepleit
vcor ruimere voorlichting over de
stadsbusverbindingen en de moge
lijkheden met de Z.O. bussen. Bij
velen zijn die mogelijkheden niet of
onvoldoende bekend. Als voorbeeld
werd aangehaald, dat men vanuit
het centrum (busstation) ook met de
buurtbus naar het ziekenhuis kan;
en even zo goed weer terug. Hoewel
deze voorlichting feitelijk een taak
van de Z.O- busdienst zou zijn, ging
de wethouder ermee akkoord dat de
verkeersdeskundige van deze com
missie, de heer Grol, zijn bijdragen
aan „gemeentepraat" zou kunnen
leveren.
Nog te veel verkeer, dat er in feite
niets te maken heeft, komt er door
de Tuinstraat. Dat betekent extra
gevaar voor spelende kinderen. Het
geheel of gedeeltelijk afsluiten van
het eerste gedeelte (tussen Stations
weg en Bongerdstraat zou wellicht
al verbeterend kunnen werken. Ook
deze vraag was reeds eerder gesteld,
maar nu zal de gemeente de zaak
eens nauwkeuriger bekijken.
In verband met het zware verkeer
van de ontgrondingsgroeve langs de
Valkenberg nabij de gemeentegrens
Meerlo-Wanssum, wil de gemeente
de route over Klein Oirlo voor dat
verkeer verbieden, zodat dit van de
Tienrayseweg gebruik moet maken.
De wegen worden anders maar ver
nield en men heeft geen enkel ver
haal op de aannemers die de schade
veroorzaken.
De Stationsweg is, sinds de ver
keerslichten op de kruising met de
Noordsingel in gebruik zijn, geen
voorrangsweg meer. Toch wil men
de voorrangskruisingen met de se
cundaire wegen behouden. De daar
voor te treffen maatregelen en voor
zieningen ondervonden bij de com
missie geen bezwaar.
De Geysterseweg trekt als door
gaande weg enorm veel verkeer. Op
Geysterse gebied is deze voorrangs
weg, doch niet op het Oostrums ge
bied. Aangezien dat drukke verkeer
toch voorrang neemt, en dit gevaar
3. De woning wordt aangepast aan de
handicap van de betrokkene, maar dat
brengt zeker hoge kosten met zich
mee (materialen, arbeidskosten, kos
ten van de aannemer, leges voor
bouwvergunning etc. etc.).
WELKE REGELING?
IEDER weldenkend mens zal beamen
dat het blijven wonen in een on
aangepaste woning een onaanvaard
bare 'oplossing' is. Vaak zal het om
praktische redenen trouwens niet
eens kunnen en zou de gehandicapte
bij gebrek aan alternatieve woonvoor
zieningen in een verpleeghuis ver
pleegd moeten worden. Het aanpas
sen van een woning aan een handicap
kost echter zoveel geld, dat slechts
weinig mensen dat zelf zouden kun
nen betalen.
Maar aangezien er een regeling be
schikking geldelijke steun huisvesting
bestaat, behoeven de gehandicapten
die kosten ook niet zelf te betalen.
Volgens die door het het Ministerie
van Volkshuisvesting uitgevoerde re
geling komen alle ingezetenen (dus
ook die van 65 jaar en ouder) in aan
merking voor toepassing van de rege
ling, ongeacht of men huurder of ei
genaar van een woning is.
Krachtens de regeling is vergoeding
van de kosten voor aanpassen van de
woning mogelijk alsook vergoeding
van de kosten van tijdelijke huisves
ting en huurderving. Een bijdrage in
eens kan worden gegeven als het aan-
passingskosten betreft die liggen tus
sen f 250,-- en f 6.000,--. Beneden
f 250,-- wordt geen vergoeding gege
ven. Ten jaarlijkse bijdrage wordt ge
durende 20 jaar verleend indien de
betekent voor de op deze weg uit
mondende woonstraten, zijn waar
schuwingen of verkeersmaatregelen
hier toch wel gewenst. Er gebeuren
nu regelmatig „bijna ongelukken"
en dat moeten geen hele ongeluk
ken worden.
Reeds eerder was gepleit voor
meer service van de Nederlandse
Spoorwegen op het station Oostrum.
Met name voor de verkoop van
treinkaartjes naar buitenlandse be
stemmingen. Een toegezegde infor
matie hierover bij de N.S. had nog
niet plaats gehad. Maar de gemeen
te houdt dit in gedachten.
Gelukkig hebben we in Venray de
laatste jaren veel openbaar groen
gekregen. Maar dat openbaar groen
moet niet het uitzicht voor het ver
keer belemmeren. En dat doet het
wel, zoals b.v. op de kruising Henri
Dunantstraat - Rondweg Brukske.
Het is hier en ook op andere
plaatsen dringend nodig dat de
snoeischaar er in gezet wordt. Wet
houder Loonen beloofde er voor te
zullen zorgen.
De voetgangers, die vanaf het
hockeyveld aan de Leunseweg over
het trottoir richting "centrum lopen,
komen onherroepelijk vast te zitten
op het fietspad aan de Zuidsingel of
op het doodlopende trottoir achter
het benzine-tankstation aldaar.
Overwogen moet worden, of er op
de hoogte van Accaciastraat (garage
van de Ven) een oversteekplaats
moet komen. Maar misschien is er
op de kruising nog een voorziening
te treffen.
Zowel in het kader van het fiets
padenplan als in verband met de re
constructie van het Henseniusplein,
mogen wielrijders voortaan ook
vanaf de Julianasingel de Poststraat
inrijden. Daartoe is aan noordkant
van de Poststraat een witte streep
getrokken. Natuurlijk is het nu de
bedoeling dat het gemotoriseerd
verkeer op de Poststraat zó voorsor
teert, dat de wielrijders er ook nog
kunnen passeren.
Mevr. Poels-Peters bepleitte weer
eens de ontsluiting van de achter
zijde van de bars aan de Langstraat.
Deze ontsluiting (al langer gepland)
moet komen met een verbinding
van het parkeerterrein van de Gou- j
den Leeuw naar de Langeweg. Een
dergelijke ontsluiting zou een ver
lichting van het verkeer op de
Langstraat betekenen. Grondkwes-M
ties maken een dergelijke ontslui-^
ting voorlopig nog onmogelijk, aldus
wethouder Loonen.
Tenslotte werd gevraagd naar een
voorsorteerstrook op de Langeweg,
achter de Torro, op de kruising Mer
seloseweg. Daar is nu een vlucht
heuvel op de weg geschilderd. Het
gevraagde is echter niet mogelijk
omdat dan het overige verkeer te
veel gehinderd wordt door de be-
voorradings-vrachtwagens bij Torro.
Ideaal is de toestand niet, maar in
de praktijk kan het er mee door.
kosten méér dan f 6,000,-- bedragen.
Men betaalt dan - eventueel na een
lening te hebben afgesloten de kos
ten van aanpassing zelf, maar het
Ministerie van Volkshuisvesting be
taalt de kosten van aanpassing èn van
financiering binnen 20 jaar terug.
Soms kan een gehandicapte beter
verhuizen, bijvoorbeeld naar een aan
gepaste woning. In dat geval bestaat
de mogelijkheid van een vergoeding
voor verhuis- en inrichtingskosten tot
een maximum van f 3.000,-
{f 3.500," in de vier grote steden).
HOE TE HANDELEN?
DE regeling geldelijke steun huisves
ting gehandicapten moet het belang
van de gehandicapten uitdrukkelijk
dienen. Alleen dan worden er vergoe
dingen gegeven. Een voorwaarde is
dat de voorzieningen slechts kunnen
worden getroffen aan woningen die
permanent worden bewoond. Aan
passingen aan zomerhuisjes, tweede
woningen èn dergelijke worden krach
tens deze regeling niet vergoed.
Hoe moet een gehandicapte nu han
delen, als hij in aanmerking wil komen
voor een bijdrage krachtens de be
doelde regeling? Wel, een aanvraag
formulier is verkrijgbaar bij de ge
meente of een vestiging van de Ge
meenschappelijke Medische Dienst.
Het ingevulde formulier moet gezon
den worden naar het GMD-kantoor
waaronder de woonplaats ressorteert.
Een arts van de GMD bekijkt vervol
gens de lichamelijke situatie van be
trokkene en een technische medewer
ker neemt de woonsituatie op. Dan
geeft de GMD advies aan het Ministe
rie van Volkshuisvesting. Eventueel
wordt een bouwschets bijgevoegd.
Het Ministerie moet de definitieve
goedkeuring geven.
Het is duidelijk dat er heel wat for
maliteiten afgewikkeld moeten wor
den alvorens een definitieve beslissing
valt. Dat zal echter gehandicapten,
die dringend behoefte hebben aan
aangepaste woonvoorzieningen, niet
verhinderen een beroep te doen op de
regeling 'geldelijke steun huisvesting
gehandicapten'.
Gemeente stippelt beleid uit
met het oog op openbare
orde en veiligheid
WIE praat over arbeidsongeschiktheidswetten, denkt dan meestal al
leen aan uitkeringen die krachtens deze wetten verleend kunnen wor
den. Dat in ons land arbeidsongeschikten in aanmerking kunnen komen
voor een WAO-uitkering of (dat geldt voor niet-werknemers) voor een
AAW-uitkering, is algemeen bekend. Maar de Algemene Arbeidsonge
schiktheidswet kent niet alleen uitkeringen, maar ook voorzieningen.
Onder 'voorzieningen' worden verstaan die hulpmiddelen, die er toe
leiden dat de betrokkene beter kan wonen, leven en werken. Eén van de
voorzieningen, waarop de AAW recht gaf betrof de aanpassingen van
woningen en verhuizingen van gehandicapten. Voor zulke voorzie
ningen kan men nu terecht bij het Ministerie van Volkshuisvesting.