GEMEENTEPRAAT
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie G.A. Schütte, Bureau Voorlichting
Aandacht voor werk ten behoeve van
jeugd en jongeren
DISCUSSIE AANLEG NOORDTANGENT
Administratief Assistent(e)
V.
NOORDTANGENT: JA, MISSCHIEN/OF NEE
IVI
V
Gemeente stippelt beleid uit
voor de toekomst
Een deel van de in het onder
staande verwoorde beleidspunten
is ontleend aan de nota „Bouw
stenen Jeugdbeleid Venray".
Grondgedachte van het gemeente
lijk beleid ten aanzien van het
jeugd- en jongerenwerk is. dat het
ontwikkelen van activiteiten voor
en door jeugdigen en de uitvoe
ring hiervan in eerste instantie
een taak is voor het particulier
initiatief. Alleen waar dit tekort
schiet moet de gemeente stimule
ren en desnoods initiëren.
Vanwege de landelijke decentra
lisatie in de beleidsvorming voor
het jeugd- en jongerenwerk, komt
er toch wel meer indirecte be
moeienis van gemeentewege met
het particulier initiatief: de ge
meente moet immers een beleids
plan maken in het kader van de
rijksbijdrageregeling sociaal-cul
turele activiteiten. Als eerste aan
zet tot zo'n beleidsplan moet de
nota „Bouwstenen Jeugdbeleid
Venray" gezien worden.
Directe gevolgen voor de organi
saties en instellingen zullen niet zo
duidelijk merkbaar zijn in de Ven-
rayse situatie omdat men al groten
deels afhankelijk was van gemeen
telijke subsidies Desondanks be
slaat er voor de langere termijn eni
ge onzekerheid over het beschikbaat
zijn van de financiële middelen om
dat voor het omzetten van beleids
voornemens in activiteiten toch de
goedkeuring van de rijksoverheid
nodig is.
Het gemeentebestuur is er zich
wel van bewust, dal de. decentrali
satie van de beleidsbepaling inzake
het jeugd- en jongerenwerk die mo
menteel doorgevoerd -wordt, méér
willekeur kan veroorzaken dan wan
neer hel beleid op één niveau - hel
rijksniveau be|»aald zou worden.
Er zal voor moeten worden ge
waakt, dat bepaalde van hel voor
Venray normale patroon afwijkende
groepen, niet of minder geaccepteerd
worden waardoor er voor de gioep
vyel moeilijker subsidie beschikbaar
gesteld zou worden.
AANTAL ORGANISATIES
Wal hel aantal door de gemeente
te subsidiëren organisaties betreft,
wordt gestreefd naar een stabilise
ring. De indruk beslaat, «tal het aan
tal organisaties en insl< Hingen dat
nu beslaat, voldoende is om het
werk op dit terrein li- verrichten. De
kwaliteitsverbetering van het werk,
moid nu vooral 'komen Ie liggen op
bijvoorbeeld door de inschakeling
van de. ambulante jeugdwerker.
Hel gemeentebestuur wil niet uit
het oog verliezen dal er in de toe
komst nog jeugdgroepen kunnen
ontstaan die een eigen identiteit heb
ben (en verder willen ontwikkelen)
en die voor subsidie in aanmerking
zullen komen. Bevordeul zal worden,
dat de activiteiten voor jcugdgroe-
peringen zoveel mogelijk onderge
bracht worden bij beslaande orga
nisaties en instellingen, maar de ge
meente wil een dergelijke integratie
niet dwingend opleggen.
DOEMATIGHEID SUBSIDIES
Het gemeentebestuur wil een toet
singsmethode ontwikkelen om de
doelmatigheid van gelijke spreiding
van de ter beschikikng gestelde mid
delen, die in de nabije toekomst be
perkt zullen zijn, kunnen nagaan.
Omwille van een rechtvaardig be
leid en gelet op de noodzakelijke
prioriteiten moet dit aspect voor de
tcekomst meer aandacht krijgen.
Voor de beoordeling van een sub
sidieaanvraag van een organisatie
behoeft de gemeente een minimaal
inzicht in de boekhouding van die
organisatie.
Het blijkt dat nogal wat organisa
ties, door optredende wijzigingen :n
de samenstelling van hun besturen,
tijd, mankracht en/of deskundigheid
tekort komen, om de boekhouding
voldoende bij te houden. Daarnaast
is gebleken, dat sommige organisa
ties niet alle subsidie-mogelijkheden
kennen. Het is derhalve van weder
zijds belang,-dat 01- een permanente
•en gerichte voorlichting blijft over
de interpretaties van de subsidiever
ordening.
BESTUURSCOMMISSIE
De bclcidsslrucluur en de beleids
vorming ten behoeve van het'jougd-
en jongerenwerk is door liet werk
van de best-urs-oiviniisoie j. ugcï- en
jongerenwerk de laats'e jaren dui
delijk verbeterd. De commissie zal
verder moeten werken aar.:
1. hel bevorderen van overleg lus
sen plaatselijke en/of gelijkge
richte jeugdorganisaties. Con
creet beteken* (lil gezamenlijk
overleg over problemen en ont
wikkel -ngen; gesprekken mil
dorps- en wijkraden inzake de
verhouding ten aanzien van
plaatselijke jeugdorganisal»
2. het uitgever, van een informatie
bulletin waarin vei slag wordt
uilgcbracte over de werkzaam
heden van en in de cninnuss.e;
3. optimalisering van d* samenstel-
ling van de bcsluurseommesle
waarbij wij onder moor dt nken
aan de dee'najïle van jongeren;
4. hel jaarlijks opstellen van een
programma vim ik'ivileilen voor
<le bestuurscommissie om me er
systeem te brengen m het weik
van de commissie.
VRIJWILLIGERS
Er wordt van uitgegaan dat hel
uitvoerende werk in de organisaties
en instellingen dient te geschieden
door vrijwillige!s. -'let vrijwilligers
kader heeft wel duidelijk behoefte
aan ondersteuning door professio
nele begeleiding, met name op gebie
den als;
hel scheppen van condities waar
door uitvoeiend werk kan ont
staan en gedijen;
de begeleiding en training van
het vrijwilligerskader;
a.s. dinsdag vergadert de gemeenteraad
Op dinsdag 24 juni a.s. 's avonds
om zeven uur komt de gemeente
raad in openbare vergadering bij
een ter afhandeling van een uit der
tien punten bestaande agenda.
De meeste punten zullen waar
schijnlijk wel als hamerstuk worden
afgehandeld, doch het „venijn" zit
'm deze keer in de staart.
„Her-overweging aanleg Noord
tangent" is het laatste punt getiteld
en verwacht mag worden, dat over
dit onderwerp uitvoerig zal worden
gediscussieerd.
Zoals bekend mag worden geacht,
is er over dit onderwerp verdeeld
heid binnen het college van burge
meester en wethouders. Na zorg
vuldige overweging van het voor en
tegen van deze noordtangent de
aan te leggen verbinding tussen de
Maasheseweg en de Eindstraat is
de meerderheid van het college vóór
de aanleg.
Deze meerderheid vindt deze ver
binding, zoals opgenomen in het gel
dende bestemmingsplan (Centrum
plan) een zó wezenlijk onderdeel,
dat deze niet achterwege kan wor
den gelaten zonder de uitgangspun
ten van de gekozen en grotendeels
gerealiseerde structuur prijs te ge
ven, met de daaraan verbonden con-
sequenties.
Daar tegenover staat de mening
van twee collegeleden. Zij zijn niet
overtuigd van de noodzaak reeds
thans een beslissing te nemen over
de uitvoering van dit project met de
offers, die dit betekent voor het ge
bied tussen Grote Kerk en raadhuis.
Naar hun mening kan die beslis
sing worden uitgesteld tot een mo
ment in de toekomst. Eerst zal huns
inziens moeten worden aangetoond,
dat die weg onvermijdelijk is voor
de ontwikkeling van de centrum
functie van Venray's binnenstad.
Bovendien zou moeten worden aan
getoond, dat de daarbij eventueel
aan het licht tredende moeilijkhe
den niet kunnen worden opgevan
gen door mogelijke wijzigingen in
verkeersgedrag en het daarop af te
stemmen verkeersbeleid.
Verder vermeldt de agenda de
volgende voorstellen:
wijziging van de begroting in
verband met de bouw van 14 be
jaardenwoningen aan de Willem-
straat-Maasheseweg, 13 bejaarden
woningen aan de St. Antoniusstraat,
6 bejaardenwoningen aan de Lange-
weg, 41 kleine woningwetwoningen
en 24 Van Damwoningen aan de St.
Antoniusstraat;
verlenen van medewerking
voor het aanschaffen van leer- en
hulpmiddelen, het aanbrengen van
rolgordijnen en elektriciteitsleidin
gen t.b.v. de Bernadetteschool in
Heide;
het verlenen van medewerking
voor het aanschaffen van leer- en
hulpmiddelen en meubilair ten be
hoeve van de St. Jozefschool in
Castenray;
het verlenen van medewerking
voor het aanschaffen van leer- en
hulpmiddelen t.b.v. de openbare ba
sisschool „De Flierefluit";
het verlenen van medewerking
voor het aanschaffen van rolgordij
nen t.b.v. de kleuterschool in Heide;
het verlenen van medewerking
voor het verharden van een gedeelte
van de speelplaats en het leveren en
aansluiten van een straatkolk t.b.v.
de L.O.M.-school ,,'t Groenewold";
het verlenen van medewerking
voor een aanvulling van audiovisuele
hulpmiddelen voor de St. Lucia-
school;
'het verlenen van eervol ontslag
aan mevr. H. M. Bouten-Aarts als
ambtenaar van de burgerlijke stand;
slotwijzigingen gewone dienst
en kapitaalsdienst 1979;
verkoop van grond in het be
stemmingsplan Land weert aan de
Woningbouwvereniigng Noord Lim
burg.
het verlenen van diensten varj
velerlei aard.
Hoewel geldgebrek rcmer.d werkt
en zal blijven werken, moet volgens
het gemeentebestuur de ondersteu
ningsstructuur vooral gevonden
worden in de professionele begelei
ding van de vrijwilligers.
Het vinden en behouden van ol-
doende vrijwilligers is voor vele or
ganisaties een groot probleem. Voor
verbetering van deze situatie wordt
gedacht aan een „viijwiligersccn-
trale" als een bemiddelend orgaan.
ACCOMMODATIES
Voor het algemeen en clubgebon
den jeugdwerk en instuifactiviteiten
voor de jeugd van 6-16 jaar dient
er per wijk of dorp een accommoda
tie beschikbaar te zijn. Waar moge
lijk zal dez eaccommodatie wel deel
uit moeten maken van een dorps-
of wijkcentrum, dan wel van een
centraal jeugdgebouw voor deze
leeftijdsgroepen.
Als redenen hirevoor zijn te noe
men:
de bevordering van een doelma
tig gebruik en exploitatie van de
accommodaties:
de bevordering van de samen
hang van en het sociaal contact in
de wijk .respectievelijk het dorp;
het behoud van de eigenheid van
de wijk, respectievelijk het dorp.
Het beheer van de verschillende
accommodaties vormt in een aantal
gevallen problemen van uiteenlopen
de aard. Momenteel is een werk
groep uit de bestuurscommissie
bezig met een onderzoek inzake de
ze problematiek.
Verwacht wordt dat de resultaten
van dit onderzoek richtlijnen zullen
geven om de^e problemen doelmatig
op te lossen.
SPEEL VOORZIENINGEN
Spelen is een belangrijke bezig
heid vcor de groei en ontwikkeling
van het kind. Doof toename van de
verstedelijking, het verkeer etc. is
de vroeger in de natuurlijke situatie
aanwezige ruimte steeds minder ge
worden. Derhalve zullen op „kunst
matige .wijze" deze noodzakelijke
ruimte en voorzieningen gecreëerd
moeten worden.
Het gemeentebestuur slaat een
planmatige aanpak van de realise
ring van deze voorzieningen voor.
De belangrijkste uitgangspunten
hierbij zijn:
1. de speeigelegenheid voor peuters
dient in de directe woonomgeving
voorhanden te zijn. Trapvelden
voor de oudere jeugd kunnen wat
verder afgelegen zijn, doch maxi
maal 800 meter;
'2. ouders en omwonenden moeten
zoveel mogelijk kunnen inspre
ken en zelf mee bepalen welke
voorzieningen gewenst zijn. In
schakeling van scholen met be
trekking lot ontwerp en vormge
ving (wensen van de kinderen
zelf) moet. waar mogelijk, ge
schieden;
3. zo mogelijk kunnen ook speel
plaatsen van scholen geschikt ge
maakt worden voor meer alge
meen gebruik;
4. waar mogelijk moeten ouders in
geschakeld worden bij aanleg,
onderhoud en beheer van de ge
realiseerde voorzieningen;
5. voor bestaande wijken, oudere
woonbuurten, kan het „woonerf-
of „woonstraat"-idee een alter
natief zijn voor het ontbreken
van ruimte en groen.
Naast deze voorzieningen in de di
recte woonomgeving dienen bovën-
wijkse voorzieningen tot stand te ko
men, gericht op een grotere gebrui
kersgroep uit. de bevolking. In dit
verband wordt gedacht aan een kin
derboerderij en een bouwspeelplaats.
Beide voorzieningen zullen hoge
exploitatiekosten met zich mee
brengen, met name ook in verband
met de noodzaak van een permanent
beheer en begeleiding.
Voor een kinderboerderij zal als
voornaamste uitgangspunt dienen,
dat deze een educatieve waarde
dient te hebben.
Als aanvulling op de wijkvoorzie-
ningen kan een bouwspeelplaats een
bredere functle'-vervullen op het ge
bied van spel en recreatie, waarbij
ook grotere groepen opgevangen
kunnen worden. Naast het pure
bouwspel dient een uitgebreid sca-
!ct van mogelijkheden aanwezig te
Zijn. Te denken .valt hier aan tradi
tionele spelelementen, wandel- en
natuurgebied, waterpartijen, gele
genheid voor sportieve recreatie.
In de plannen met betrekking tol
hel recreatiegebied Vlakwater wordt
getracht bovenvermelde elementen
te realiseren, i
PEUTERSPEELZALEN
Omtrent de peuterspeelzalen wor
den in de concept-nota de volgende
punten uit de nota „Bouwstenen
Jeugdbeleid Venray" aangehaald:
de peuterspeelzaal dient be
schouwd te worden als een aan
vulling op het natuurlijke opvoe
dingsmilieu, het gezin (en der
halve niet als een eerste fase van
het kleuteronderwijs);
dit betekent, dat de peuterspeel
zaal slechts beperkt bezocht dient
te worden door de kinderen (bij
voorbeeld twee halve dagen in de
week) en verder, dat de peuter
speelzaal zowel bestuurlijk als
programmatisch in handen dient
te blijven van de ouders in kwes
tie;
peuterspeelzalen dienen be
schouwd te worden als een vorm
van sociaal-cultureel werk. Dit
houdt in dat peuterspeelzalen bij
voorkeur ingebed dienen te zijn
of worden in het wijk- c.q. dorps-
gebeuren.
Inspraak over
„Beleidslijnen"
Om iedereen in de gelegen
heid te stellen te kunnen mee
praten over de door het ge
meentebestuur van Venray opge
stelde „Beleidslijnen", zullen wij
in een aantal afleveringen in de
ze rubriek ..Gemeentepraat" de
inhoud van deze nota weerge-
Tot 1 juli a.s. heeft men de
gelegenheid schriftelijk bij het
college van b. en w, zijn/haar
visie op deze nota te geven.
Gehoopt wordt dat van deze
mogelijkheid tot inspraak ruim
schoots gebruik zal worden ge
maakt.
Na de inspraakprocedure zal
de Nota Beleidslijnen gemeente
Venray door de gemeenteraad
worden vastgesteld.
Uiteraard zal daarbij rekening
worden gehouden met de vanuit
de bevolking naar voren ge
brachte wensen en opmerkin
gen.
De nota „Beleidslijnen" is gra
tis verkrijgbaar bij de receptie
van het raadhuis te Venray.
ja re:
jelij
Op de onderafdeling BOUWKUNDE EN ONDERHOUD van gemeentewerke niai
kan geplaatst worden een
Hij/zij zal binnen een kring van 10 technische medewerkers admmistratlev
ondersteuning aan de gehele afdeling „openbare werken" moeten verlene jU]
door o.a.:
'A
P/
de verzorging van de postcirculatie:
het bijwonen en notuleren van besprekingen:
het bijhouden van administratieve systemen;
het verzorgen van type-, telefoon- en loketwerk.
Gedacht wordt aan een jonge kracht (bij voorkeur met MEAO-diploma) van wi
een grote mate van nauwgezetheid wordt verwacht.
Aan de funktie zal een salariëring van maximaal 2.148.bruto per maam
verbonden kunnen worden. Het aanvangssalaris wordt afhaiikelijk gesteld va
leeftijd en opleiding.
Sollicitaties in te zenden aan het College van Burgemeester en WethouderAfen
Maasheseweg 1,*5800 AM Venray, binnen 10 dagen na het verschijnen
dit blad en onder vermelding van het vakaturenummer PZ-175.
KERMIS HEIDE VAN 21 t.m. 24 JUNI
De kermis te Heide begint op za
terdag 21 juni te 16.00 uur en duurt
tct dinsdagavond 24 juni te 24.00 uur.
Ten behoeve van de kermis wordt
Idc Hcidseweg Utssen Spiekert en
Ysselsleynseweg tijdelijk voor het
verkeer afgesloten. Op het kermis
terrein voor de kerk worden de vol
gende attracties geplaatst:
Autoscooter - (Boeken, Helmond)
Kindervkcgtuigmolen (Boeken Hel
mond)
Schielsalon (v. Werven. Apeldoorn)
I-ijntrekspcl en Bussensport (Van
Bcnthem, Bcrkel en Rodenrijs)
Balco-rotor (Van Spronsen, Delft)
Suikerspin (Hendriks, Venray)
Nougat-suikerkraam (Camps, Horst).
In het algemeen zijn de exploit!
ten niet gebonden aan een vast)
steld tarief, maar de ritprijs
de kindervliegtuigmolen mag
hoger zijn dan 50 cent. terwijl v
de autoscooter de volgende tar
per 2-persoonswagen gelden:
voor l.4 ritten voor 3,
ritten voor 5,15 ritten
10.-.
irg
>ra>
luit
arbi
van
kee
lert
di
os'
da
lela
ai 'uri
at>
De exploitanten mogen hun attn
lies vroeger openen maar op de
gende tijdstippen móéten ze zijn
opend.
op zaterdag te 17.00 uur;
op zondag te 13.00 uur;
op maandag te 13.00 uur;
op dinsdag te 16.00 uur.
Spreekuur
wethouder Loonen
vervalt
Op de maandagen 14 en 21 juli a.s.
zal wethouder J. Loonen geen
sprot/kuur 'houden.
RECREATIEVE
SCHOOL-ZWEM-
ONTMOETINGEN
Op woensdag 25 juni a.s. organi
seert het Gemeentelijk Combi
Zwembad Venray in samenwerking
met zwemvereniging „Spio" „Re
creatieve Schoolzwemontmoetingon"
voor de derde en vierde klassen, die
deelnemen aan het schoolzwemmen.
De inzet zijn twee wisselbekers,
die vorig jaar in bezit zijn gekomen
van derde en vierde klas van de St.
Luciaschool.
Door het recreatieve karakter van
deze schoolzwemontmoQting kan zo
wel door zwemmers, als niet-zwem
mers worden deelgenomen.
Niet-zwemmers spelen in het on
diepe bad een Klein Duimpje race,
een banden-brugrace, een glijbaan
race en een wedstrijd matvaren.
In het diepe bad houden zwem
mers een badkuiprace, een kabel
baanrace en wedstrijden waterpolo
en vlotje varen.
De derde klassers starten om 13.00
uur en de vierde klassers om 15.30
uur,
Ouders en overige leerlingen heb
ben deze middag gratis toegang.
HOORZITTINGEN
WERKGROEP
JEUGD- EN
JONGERENWERK
De werkgroep die bezig is met de
voorbereiding van het facetplan
voor het jeugd- en jongerenwerk
heeft momenteel het hoofdstuk In
ventarisatie nagenoeg afgerond.
Om alle organisaties zoveel moge
lijk de kans te geven hun eigen
ideeën en suggesties door te seinen
naar de werkgroep en duidelijk te
maken welke gedachten en ver
wachtingen er leven voor de komen
de jaren, wordt een tweetal hoor
zittingen georganiseerd, en wel op
dinsdag 19 en donderdag 21 augus
tus a.s.
Gelet op de komende vakantie
periode zijn alle organisaties voor
jeugd- en jongerenwerk nu reeds
hiervan op de hoogte gesteld.
In de laatste week van juli zullen
de concept-stukken worden toege
zonden. Overigens zullen deze stuk
ken tezijnertijd ook voor iedere ge-
interesseerde ter inzage liggen in de
„welzijnswinkel" in de hal van het
gemeentehuis. Mogelijke reacties of
commentaren kunnen ter plaatse
worden gegeven.
Middels publikaties in deze ru
briek houden wij u van de voortgang
op de hoogte.
di.
Volgende week dinsdag zal de ge
meenteraad opnieuw aandacht be
steden aan «ie Nooidtangcnl.
Met de Noordtangent wordt be
doeld een wegverbinding tussen de
Maasheseweg en de Lange weg aan
de noordzijde van het Venrayse cen
trum.
Venray-kom kent voor de gelei
ding van het gemotoriseerde ver
keer twee „ringen" rond het cen
trum:
De buitenring, gevormd door de
Noord-, West-, Zuid- en Oostsingel
met als doel het doorgaande veckecr
te verwerken. De binnenring, ge
vormd door de Langeweg, Paters-
laan. Oude Oostrumseweg, Juliana-
singel en de nog te maken verbin
ding tussen Hofstraat en Langeweg
Deze laatste verbinding wordt „de
Noordtangent" genoemd.
Doel van deze weg is verwerking
van hel centrumgerichte verkeer en
het vormen van een verbinding tus
sen de aangrenzende woonwijken.
Het is niet de eerste keer dat deze
wegverbinding ter discussie staat.
In het kort na de tweede wereld
oorlog gemaakte wederopbouwplan
voor Venray wordt deze weg reeds
genoemd.
In het in 1973 vastgestelde Cen
trumplan is deze verkeersverbinding
ook opgenomen. En na een beroeps-
kwestie bij de Kroon, werd de
Noordtangent in januari 1978 als zo
danig goedgekeurd.
Of de ook uit dit bestemmings
plan „Centrum" voortkomende
Noordtangent nu daadwerkelijk
moet worden aangelegd, staat ter
discussie in de komende raadsver
gadering. Net zoals drie jaar ge
leden zijn daar weer Voor- en
tegenstanders van.
In het Centrumplan is ook de ont
wikkeling tot winkelcentrumgebied
van de Rose Vlek meegenomen. De
Rose Vlek is gelegen tussen Hoen
derstraat, Deken Thielenstraat. Jan
Henscnstraat en de Schoolstraat. De
Noordtangent wordt vaak in ver
band gebracht met de ontwikkeling
van de Rose Vlek: geen Noordtan-
genl geen goede bereikbaarheid van
de Rose Vlek enz.
Terug naar het centrumplan.
Doel van dit plan was vooraj „de
verbetering van de vcrblijfsk\valiteit
van het centrum". Met andere woor
den: hoe zorgen we er voor, dat in
het centrum van Venray prettig kan
worden gewinkeld en dat de bevol
king ook naar het centrum korpt
wanneer zij niet doelgericht wil
gaan winkelen.
Er zijn verschillende elementen,
die de „verblijfskwaliteif bepalen.
Zoals het aanbod van winkels, aan
wezig zijn van een voetgangersge
bied, hoe deze is ingericht etc. Daar
naast moet natuurlijk het centrum
bereikbaar zijn. Je moet er kunnen
komen. Bereiken van een centrum
gaat op verschillende manieren. B.v.
lopend, of op de fiets, met het open
baar vervoer of met auto. Geen van
deze methoden kunnen we missen,
maar bevordering van de ene me
thode gaat vrijwel altijd ten koste
van andere methoden. Aanleg van
een Noordtangent moet een verbete
ring inhouden van de bereikbaar
heid per auto. Op dit moment wordt
de noordkant van het centrum me
de bereikt met over de Grote Markt
ti* rijden. Dit geldt voor auto's en
fietsen. Vooral de auto's op de Grote
Markt zijn hinderlijk voor de winke
lende mensen ter plaatse.
Als nu de auto's teruggedrongen
worden van de Grote Markt, wordt
het mogelijk de noordzijde van de
Grote Markt te betrekken bij de rest
van het voetgangersgebied.
Volgens de nota, welke nu aan de
raad is gestuurd, vergt het terug
dringen van het verkeer uit het cen
trum een vervangende verbinding
tussen Maashesew«jg en Langeweg.
Voor de vervanging van de huidi
ge route (de Hofstraat-Marktstraat
route) is een aantal alternatieven
t.w. via de Gasstraat. via de Noord
singel, via de mogelijk aan te leggen
verbindingsweg tussen kerk en ge
meentehuis.
Volgens de nota is de bestaande
route niet te handhaven om redenen
van te smal en conflicten tussen ge
motoriseerd verkeer en winkelend/
wandelend publiek. Eigenlijk zou dit
gebied als voetgangersgebied ge
schikt moeten worden gemaakt. De
route via de Gasstraat geeft veel
problemen omdat dan de Heuvel
straat niet meer verkeersarm kan
zijn zoals dat nu wel het. geval is.
Wordt gekozen voor een omleiding
van het autoverkeer over de Noord
singel dan is er sprake van vermen-
val wordt doorgaand verkeer ge-
ging van verkeerssoorten. In dat ge
mengd met centrum-gebonden ver
keer. Deze vermenging wordt als on
gewenst beschouwd.
Dit alles nog steeds volgens de no
ta.
Het laatste alternatief, wordt
„Noordtangent" genoemd, is de aan
leg van een nieuwe weg tussen gi ssi
te kerk en raadhuis. Voor dit alti
natief wordt in de nota gekozen "s.
Deze weg komt te liggen over
parkeerplaats, gaat door de
liggend tussen kerk en raadh^go:
(Kerkpad) terwijl de panden Hoi
derstraat 6 en 8 het veld moeten n Vc
men evenals het huis van de del
Aanleg van deze weg betekent W
gens de nota kwaliteitsverbeten
van de oost-westverbinding aan
noordzijde van het centrum.
Op dit moment zijn er volgens
nota nog geen uil komsten van vi
keerstellingen, die de noodzaak v
aanleg van de weg bevestigen.
Pas bij de daadwerkelijke ontwi
keling van de Rose Vlek zou zichi
behoefte aan een Noordtangent
gevoelen.
Het college van b. en w. is ondi
ling verdeeld. Een minderheid 1
het college is voor uitstel van
beslissing. Want aanleg van de
vraagt offers voor het gebied tl
sen kerk en raadhuis. Deze mififi
derheid wil wachten tot zich d;
werkelijk fricties voor de ontwi 'b
keling van de centrumfuncf
van de Venrayse binnenstad gi
voordoen. 01
Problemen, die niet meer op te
sen zijn door wijzigingen in het vi
keersgedrag en een daarop
stemd verkeersbeleid.
Het besluit is aan de gemeeriP
raad.
In de hal van het raadhuis ha
gen tekeningen van de Noordta
gent. Kom gerust eens kijken,
kunt daar ook de raadstukken nf- I
betrekking tot de Noordtangent i