OPENBAAR VERVOER GEMEENTE CONTRA HERMANS GROEP Kantoren of woningen tegenover De Krauze? POELS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING - £2 SW BEKROONDE OPGAANDE LIJN MET KAMPIOENSCHAP EERSTE ELFTAL Zonnebloemvakantie voor Venrayse zieken en gehandicapten Gunning van de bouw nieuw politiebureau BRADERIE Meubelen PARKEERPLAATS VRACHTWAGENS IIJDAG 19 APRIL 1980 Nr. 16 HONDERDENEERSTE JAARGANG IRUID PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN ITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY ROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 27 cl. per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALF JAAR f 10,- UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING OOR ?S E M 9 uur uur de ingekomen stukken voor de mmissie voor verkeer, lag deze iek een aantal brieven dat een mmissielid aan de raadsleden ge- nden had en waarin de problema- jk over het openbaar vervoer in ae gemeente nog eens duidelijk tafel gelegd weid. Het moge vreemd klinken dat een mmissielid een brief schrijft naar raadsleden, maar omdat hij zelf m raadslid is, zag hij geen kans raadsleden op een andere manier benaderen en hun aandacht te stigen op deze problematiek. Maar {enlijk nog vreemder is. dat nu n commissie ging discussiëren over ieven van een eigen commissielid. De problemen welke in dé bewus- brieven aangeroerd worden, heb- n wij ook al eens in dit blad te rde gebracht, maar wij willen ze nwege de aktualiteit nog wel even srtialen: de slechte busaansluiting (voor namelijk op zon- °n feestdagen) op de treinen; de slechte busaansluiting vanaf Oirlo op de treinen; de slechte busaansluiting vanaf Horst op de bus naar het Venray- se ziekenhuis; de slechte busaansluiting vanuit VenrayHelmond op de treinen naar Eindhoven, en eveneens in omgekeerde richting; de slechte busaansluiting vanuit Venray naar Boxmeer op andere busdiensten; irken de slechte treinverbindingen vanuit Venray via Nijmegen naar Den Bosch, en ook weer in omgekeerde richting; de late start van de busdiensten op zon- en feestdagen .waardoor men geen busverbinding heeft met de vroege treinen. Afijn, dit lijstje zou men nog kun- n uitbreiden, maar hei is zó al oot genoeg om de aandacht gevan- n te houden. Zoals gezegd, moest de commissie or verkeer nu gaan discussiëren er brieven van een mede-commis- Daarbij verkeerde men in de lukkig omstandigheid dat een ter deskundig persoon van de Zuid jster-busdienst als toehoorder op ze vergadering aanwezig was. En ds we in ons land en zeker in nray de inspraak kennen, mag ai ook al eens in commissieverga ringen vanaf de publieke tribune steentje bijdragen aan een zin- ge discussie. Nu bleek dat de gemeentelijke erkgroep Stadsvervoer eind deze aand toch al een vergadering met Zuid Ooster-direktie gepland eft. Men wil dan al deze punten revue laten passeren, en proberen een oplossing voor te vinden. Te- wil men dan het stadsvervoer n de orde stellen betreffende Vel- irn II (Kulut) en Landweer!. In |n titum II zijn al diverse woningen |y woond en in plan Landweert zul- de eerste bewoners nog komen- herfst er hun intrek nemen. En en wil toch wel voorkomen, dat en net zo lang moet wachten op enbaar vervoer als destijds in Vel- sn en Brukske. Nu kan men als gemeente en als nd Ooster wel plannen en afspra- n maken, maar het laatste woord left toch weer de Rijks Verkeers- ispectie. Met andere woorden, als ergens niet precies klopt moet in niet direct de gemeente of de «onderneming de schuld geven Het enige dat die meneer van de lid Ooster-busdiensten nu al defi- itief kon zeggen, was, dat vanaf half «i een meer uitgebreide busdienst inaf Venray N.S. onderhouden zal orden met Overloon. Dat dan voor toeristen die men in het zomer koen in Overloon verwacht. Maar De de treinreiziger die in Vier- ïgsbeek uitstapt in Overloon moet *nen, werd er niet bij verteld En het tweede lichtpuntje dat Br voren kwam, was de betere insluiting welke per 1 juni a.s. ordt ingevoerd voor de bussen van orst naar het Venrayse ziekenhuis terug. Nu het Horster ziekenhuis opgeheven moet het mogelijk zijn de Horster patiënten zonder lan- wachttijden het Venrayse zieken- Luis kunnen bereiken; zowel 's mor- ens voor de polikliniek als 's mid- sgs en 's avonds voor de bezoek- 359l|ren. Maar dat zijn nog slechts twee op gingen van de problematiek bij openbaar vervoer in en rondom no's nze gemeente. En nu men aller- Jplil ijen 741 3 er fege het openbaar vervoer aan- rijst, verdient het toch ook wel anbeveling er voor te zorgen dat openbaar vervoer ook up to date ';t. Dat men de knelpunten boven omschreven binnen kortst mogelijke tijd uit de we- eld helpt. Nic van der Veen Juwelier 2f ay Qnxe Markt T3 Venra/ SAMEN STELEN WIJ HET MOEDERHART Zoals wij vorige week reeds ter loops opmerkten, zou donderdag j.l. de presttgeslag beginnen tussen ge meente en Hermans Prijsslag, over een vestiging van dit bedrijf in het pand Almonda aan de Julianasingel. Het is inderdaad een prestigeslag geworden, maar het lijkt ons, dat het in de nabije toekomst meer een touwtrekken wordt tussen beide partijen. En het zou ons helemaal niet. verwonderen als deze kwestie tot in de hoogste instanties wordt „uitgevochten". Eind vorig jaar heeft Hermans Prijsslag (groot levensmiddelenbe- drijf annex slijterij) bij de gemeen te Venray een aanvraag ingediend voor verbouw en uitbreiding van het pand Almonda, ten behoeve van winkeldoeleinden. Het college van b. en w. stuurde op 22 februari een brief aan Her in nas waarin de redenen van de weigering tot het afgeven van een bouwvergunning werden omschre ven. In die brief stelt de gemeente dat in 1975 hotel Almonda gebouwd werd na voorafgaande verklaring van geen bezwaar van gedeputeerde staten; en dat de bouw afwijkt van de ter plaatse geldende bestemmin gen. Die afwijkingen zijn dan voor namelijk de hoogte en een ver door gevoerde bebouwing achter 't pand. Uiteraard zijn voor die afwijkingen in de bestaande bestemmingen vrij stellingen verleend. B. en w. konstateren in die brief verder, dat bij de voorgenomen ver bouwing door Hermans, die afwij kingen in de bestemmingen niet te niet gaan ,maar veel eerder nog vergroot worden door b.v. de bouw van een 1000 m2 grote hal op het binnenterrein. Tenslotte vinden b. en w. dat het bouwplan ook in strijd is met de parkeereis, zoals die in de bouwver ordening is vervat. Daar kan wel vrijstelling voor gegeven worden, maar dan is zeker op dat punt van de Julianasingel een levensgevaar lijke verkeerssituatie te verwachten, en daarom is b. en w. niet bereid een dergelijke vrijstelling te geven. Donderdag kreeg dan Hermans Prijsslag, bij monde van haar advo caat mr. Moszkowicz j r., in de ver gadering van de commissie voor ruimtelijke ordening de kans het in gediende beroepschrift tegen de wei gering van een bouwvergunning na der toe te lichten. Dat beroepsschrift (on)duidelijk gesteld in het advoca- ten-jagon gaat uitvoerig in tegen de hier bovengenoemde weigerings- gronden van b. en w. Vrij summier vertaald luidt hun verweer, dat de bestemming daar ter plaatse winkels, café's en restau rants zou zijn. Daar wijkt het bouw plan niet van af. Het pand zoals het Het behaalde kampioenschap van SW in de 2e klasse K.N.V.B. bete kent een mijlpaal in het 35-jarig be staan van deze vereniging. Spelen in de eerste klas is een lang gekoes terde wens die nu eindelijk in ver vulling is gegaan. Na een reeks ma gere jaren is de reeks vette jaren defintief aangebroken. Zonder cr ie lang stil bij te willen staan, kijken we nog even terug naar hel ver leden. Na de degradatie uit de 2e klasse (seizoen 71-'72) duurde het zeer lang voordat de vereniging zich van deze klap herstelde. Trainers wisselden elkaar snel af en een ne derwaarts gerichte spiraal draaide! Dit gold niet voor de grote jeugd afdeling; jarenlang bleeft het hoog ste jeugdelftal onder leiding van A. van Bergen meedraaien in de top. De komst van trainer Beerendonk in 1976 was voor SW van grote be tekenis. De Zuid-Limburger bracht het eerste elftal naar de le klasse. Eenmaal daar aanbeland moet de SW-basis breed genoeg geacht wor den om een continue aanvoer van eerste klas voetballers te garan deren. Qua spelerspotentieal moet SW self-supporting blijven! Positief werkt in dit verband de groeiende bereidheid van oud-spe lers om zich in te zetten voor elftal len 2, 3 en 4. Hun werk werpt nu al vruchten af. Om tot goede prestaties op 't veld te komen is ook binnenskamers veel werk verricht. Het bestuur van SW maakte zich sterk voor concentra tie van alle voetbalaktiviteilen op één sportcomplex. Het had succes en met de overgang van de senioren naar „de Wieën" werd 't organisa torische een heel stuk beter en mak kelijker. De organisatie kwam meer tot rust. Financieel was er ook vooruit gang: een druk bezocht eigen club huis „den Boggerd" en goede pres taties op de groene mat verlichtten de zware lasten van Limburgs grootste voetbalvereniging enigszins. Hoe groot de vereniging ook is, toch zou ze nog veel groter kunnen zijn wanneer de accommodatie het toe zou laten. Tientallen jeugdige kna pen staan op een wachtlijst. Ook zij zouden lid willen worden van SW; op zaterdag zijn de velden echter al overvol. Zo ziet SW zich nog van dag tot dag voor allerlei problemen ge plaatst. Gelukkig groeit 't aantal leden dat zich belangeloos in wil zetten voor 't goed draaien van de club .Dagelijks worden nieuwe ini tiatieven geboren; ambities bestaan er nog volop. Dit doet ons toch weer terugkeren bij het eerste elftal: De vereniging wil haar vaandeldrager goed mee zien draaien in de eerste klas ('t woord „hoofdklasser" valt in SW-kringen nog niet te beluiste ren. Het elftal verdient daarbij alle steun. Succes wordt immers geboren in 'n wisselwerking tussen spelers en publiek. Of 't elftal in de komen de seizoenen nog steeds voor 100°/o uit Venraynaren bestaat is nog maar de vraag. Des te hoger 'n elftal speelt, des te meer „spelers-van- buitenaf" zich aanmelden als lid. Nieuwe senioren-leden worden met open armen ontvangen, „gehaald" wordt er echter niemand. Het hui dige eerste elftal verdient dat ook niet, het bracht Venray waar iedere Venraynaar al jaren vond dat 't thuis hoorde: In de eerste klas! Peel en Maas feliciteert SVV met het behaalde kampioenschap en wenst haar veel succes in het vol gende seizoen. er nu ligt, is gebouwd met vergun ningen van de gemeente. Hermans behoeft daarvoor geen nieuwe ver gunningen te hebben, wel voor de geplande uitbreiding. En volgens art. 3 van de algemene bepalingen van het centrumplan kan b. en w. die ontheffing verlenen Wat de parkeergelegenheid be treft kon mr. Moszkowicz mede delen dat van de totale 2800 m2 grondoppervlakte er 13-1400 m2 bestemd zijn voor parkeerruimte. Telt men 20 tot 25 m2 per auto, dan kunnen er daar toch ruim 60 auto's tegelijk parkeren. Dit terrein en de toegang daarheen ligt op eigen grondgebied en kan dus nooit ver keersgevaarlij k zijn. Trouwens de oprit naar de Julianasingel wordt nog verbeterd, en als hij goed was ingelicht, dan zou binnenkort geen vrachtverkeer meer over de Julia nasingel mogen rijden. Kennelijk werd hier bedoeld de totale aanslui ting van het singelcircuit Oostsingel, Noordsingel en Maasheseweg. „Was 't maar waar", verzuchtte wethou der Schols De heer Moszkowicz kon zich niet aan de indruk onttrekken dat de kern van de zaak heel anders ligt, dan de aangevoerde motieven zou den doen vermoeden. Volgens hem past een supermarkt aan de Juliana singel niet in het planologisch beleid dat b. en w. voor ogen hebben. Maar daar heeft Hermans geen boodschap aan. Het-gaat er om, of de bouwaanvrage voldoet aan de eisen welke er nu in het bestemmingsplan gesteld worden. En dat bestemmingsplan is (nog) niet aangepast aan de verlan gens van b. en w. om bijvoorbeeld de Rose Vlek te bevolken. Hij wees ook nog eens op de be langen die hierbij voor Hermans ge moeid zijn, het gaat om meer dan „tonnen" alleen. Hier wordt ook weer werkgelegenheid geschapen en daarom alleen al, mag Venray zich gelukkig prijzen met een dergelijk intiatief. En daarmee moesten dp commis sieleden het voorlopig doen. Er werd geen discussie over gehouden. Toen later op de avond het onderwerp opnieuw aan de orde kwam, was men weldra de overtuiging toege daan, dat het beter is om het ver weer van Hermans Prijsslag op pa pier te zetten, met daarnaast het antwoord van b. en w. De commis sieleden kunnen een en ander dan beter bestuderen en in de vergade ring van 8 mei een advies uitbren gen. Dat advies gaat dan naar b. en w. die er een raadsvoorstel van ma ken, om behandeld te worden in de raadsvergadering. Met een beetje goede wil kan de raad dan nog voor de vakantie besluiten of Hermans Prijsslag zidh aan de Julianasingel mag vestigen, ja of neen Wordt het „neen" dan mpg men nog een lange procedure verwach ten. In de commissie ruimtelijke orde ning en volkshuisvesting werd eind vorige week de principe-vraag aan de orde gesteld of de commissieleden vóór- of tegenstanders waren van bebouwing van de Oude Oostrumse- weg. Het gaat hier om het eerste ge deelte tussen de Julianasingel en dö* Patersstraat, beter bekend als „den tuin van de familie Janssen". Het gedeelte op de hoek van da Juliana singel alsmede de grondstrook ten noorden van het onderhavige per ceel is eigendom van de gemeente. De familie Janssen is bereid „den tuin" te verkopen, en een niet na der genoemd persoon is bereid die grond te kopen, mits hij er mag bou wen .Zijn gedachten gaan uit naar kantoren met bovenwoningen. Op het trottoir en in de tuin staan enkele grootse bomen, wier bla derdak bijna eenderde van de „bouwplaats" beslaan. De gemeen te voelt er kennelijk niets voor de ze bomen te rooien, hoewel van één destijds de top is uitgeslagen. Vanwege de diepte van het per ceel .moet de bouwlustige zo hij zijn plannen doorzet ook de ach terliggende grond van de gemeente kopen. Daarbij moet hij dan reke ning houden met een grondprijs van ca. 250,per m2. Het commfssielid mevr. Poels-Pe- ters was al direct tegen. Die bomen ELDERS IN DIT BUD LEEST U MEER OVER moeten gespaard worden, maar ook de openheid en het uitzicht ter plaat se. Moderne bouw zou er bovendien afbreuk doen aan de toch wel monu mentale hoekhuizen van de Paters straat. De heer Konings was destijds bij de vaststelling van het centrumplan al tegen bebouwing ter plaatse ge weest. Kantoren passen daar niet, evenmin als enige lintbebouwing. Het bouwen van een paar villas zou bij hem eventueel nog genade kun nen vinden. De heer Poels vond dat men niet alles van een paar bomen moest laten afhangen. Hij zag er wel bouw mogelijkheden, maar dan wel in de stijl van de belendende percelen. De heer Houba vroeg zich af waar men de benodigde parkeerruimte voor deze kantoren zou realiseren. Een ontsluiting van deze parkeer ruimte op de Julianasingel op Oude Oostrumseweg was niet ideaal. Voorzitter G. Schols meende niet al te veel enthousiasme bij de com missieleden te mogen konstateren; eerder een tendens van: laat maar liggen wat er ligt. Hijzelf zag wel mogelijkheden voor bebouwing, aan gepast aan de omgeving. Hij stelde voor de architekt een schetsplan te laten maken, dat dan zéér kritisch door de commissie zou worden beke ken en geen enkele verplichting of recht zou geven. Dit voorstel kwam in stemming en alleen mevr. Poels-Peters en de he ren Konings en Claessens waren te gen. Voor hen hoefde het allemaal niet. Een zonovergoten Eikenburg te Eindhoven is deze week weer gast heer geweest voor een aantal Ven rayse zieken en gehandicapten, die op initiatief van de Zonnebloem afd. Venray daar een week vakantie kon den houden. Vorige week zaterdagavond had de opening plaats van deze vakan tieweek, waarbij 25 helpers en help sters er voor zorgden dat alles reil de en zeilde zoals men dat intussen al verschillende jaren gewend is. Loco-burgemeester G. Schols met echtgenote waren bij deze opening aanwezig, en dat werd door de gas ten zeer op prijs gesteld. Namens het gemeentebestuur sprak hij zijn dank en erkentelijkheid uit aan het adres van de vrijwilligers die hier hun vrije tijd opofferen. De zieken en gehandicapten wenste hij vreugde volle dagen toe en met het mooie lenteweer in het vooruitzicht zou dat best luikken. Op de eerste avond was het het Dameskoor Venrode dat met een rijk repertoire zorgde voor ruim twee uur muzikaal genot, o l.v. Jean van den Tillaart. Zondagmorgen waren de Zangers van St. Frans speciaal uit Venray naar Eindhoven gekomen om de eucharistieviering op te luisteren, en natuurlijk gingen deze Venrayse ambassadeurs niet weg zonder een toegift. Maandag werd als vast onderdeel op het weekprogramma een bingo avond georganiseerd, terwijl het operettekoor „Tussen de rails" ar tiesten „van andere bodem" zijn, die zich ook belangeloos voor deze Ven rayse vakantiegangers inzetten. Dinsdagavond werd een gezellige avond georganiseerd door gasten én helpers(sters). Op het programmaa staan verder nog een beozek van de Blaosikapel De Meulebekers uit Wanssum; een bezoek van de Joekskapel „Efkes Waachte" uit Venray en een bonte avond als afsluiting van deze vakan tieweek. Genoemde programma-onderdelen waren allemaal voor'de avonduren.' Overdag waren evenwel ook diver se aktiviteiten georganiseerd, welke naar gelang de weersgesteldheid be stonden uit een marktbezoek, een puzzel tocht enz. enz. Al met al een fijne week, waar over de deelnemers best tevreden zijn en waarvoor men alle lof en dank voor de organisatie heeft. En menigeen kijkt al weer uit naar een volgende vakantieweek Het college van b. en w. heeft de bouw van het nieuwe politiebureau gegund aan J. P. A. Nelissen Aan nemingsbedrijf b.v. te Venray voor een bedrag van 3.460.000,Het werktuigkundige gedeelte is voor de som van 783.000,opgedragen aan Heemstede-Obelt-Mijnsen b.v. (Homij) te Weert, terwijl Tummers- Cremers Installatiebedrijven b.v. Roermond voor het bedrag van 477.000,het elektrotechnische gedeelte zal verzorgen. De aanbesteding van het bouw kundige werk vond plaats op 10 maart. Voor deze onderhandse aan besteding waren uitgenodigd de drie Venrayse bouwbedrijven J. P. A. Nelissen, Bouwmaatschappij Jans sen en Verhoeven Venray c.v. J. P. A. Nelissen kwam als laag ste inschrijver uit de bus. Een week later werden de werk tuigkundige en elektronische gedeel ten onderhands aanbesteed. Voor het werktuigkundige gedeelte waren 6 en voor het elektronische deel 5 in schrijvers. Deze week is op het terrein aan de Leunseweg met het voorberei dende werk begonnen. Maandag a.s. wordt met het grondwerk gestart. Er wordt uitgegaan van 275 werk bare dagen, zodat verwacht mag worden, dat het nieuwe politie bureau rond september 1981 klaar zal zijn. UITNODIGING Weer een kunstekspositie bij RANK XEROX VENRAY NU: Hannah de Vries textiel-reliëfs Peter Salentijn pentekeningen OPEN: zaterdag 19 april van 14.30 tot 17.00 uur Op het terrein van Huize St. Anna te Venray wordt zóndag 27 april van 13.00 - 17.00 uur een braderie ge houden ter gelegenheid van Konin ginnedag; tevens zullen een klom penmaker, spinster, kunstschilder en een pottenbakker dit gebeuren een kreatief tintje geven. Verder zullen er kraampjes staan met enkele spelen en krea lieve spul len. Was U al bij in Horst Speciaal adres voor massief eiken meubelen Reeds geruime tijd zoekt de ge meente naar een geschikte parkeer plaats voor vrachtwagens, welke meestal in de weekends her en der in onze gemeente geparkeerd staan en dikwijls een gevaar vormen voor het overige verkeer. In eerste instantie dacht men aan een strook grond aan de zuidzijde van St. Servatius op het voormalige gedeelte van de Oude Oostrumse weg. Maar toen bleek dat St. Ser vatius zelf die grond in de toekomst nodig z»u hebben. De volgende oplossing dacht men te vinden aan de Henri Dunanlstraat tussen het in aanbouw zijnde Scou- ting-home en de Koninkrijkszaal. Maar ook hier ging de zaak achteraf niet door. Men was bang dat de te genover wonende bewoners van de Mambostraat last zouden hebben van het geluid van startende, warm- lopende en wegrijdende vrachtwa gens. Deze week werd herhalve een nieuw voorstel gedaan. Wel aan de Henri Dunaritstraat maar dan ach ter het viaduct en meer nabij het industrieterrein de Hulst. Iedereen was het er mee eens. Alleen ging men zich afvragen of de vracht wagenchauffeurs die afstand niet te groot zullen vinden, en derhalve hun wegkolossen maar langs de wegen zullen laten staan. Als dat inderdaad het geval blijkt te zijn, dan zal men parkeerverboden voor vrachtwa gens gaan instellen

Peel en Maas | 1980 | | pagina 1