hart van Venray: GROTE STRAAT dienen zich in matige draf of daarmee gelijk te stellen snelheid voort te bewe gen. Bij de markt, de kerk en het ge meentehuis dient men stapvoets te rij den. Onder deze omstandigheden ging er van het straatbeeld natuurlijk een gro te rust uit. Foto 6, is rond 1912 gemaakt vanaf de toren van de Grote Kerk. Luchtfotografie was toen nog onbekend. De foto's 7 en 8, genomen rond 1915, la ten zien dat het straatbeeld al enigszins veranderd is. In de straat liggen nu de rails van de in 1909 begonnen paarde- tramdienst Venraystation Oostrum. Ook was de petroleumverlichting in 1907 vervangen door gasverlichting. De foto's 9 en 10 tonen de Grotestraat rond het midden der twintiger- en het begin der dertiger jaren. De stoepen zijn verdwenen omdat de straat vanaf 1922 is voorzien van trottoirs. Ook de rails van de in 1926 opgeheven paardetram zijn verdwenen. De beelden 11 en 12 maken overduidelijk hoe hoog de prijs is geweest die de Gro testraat heeft moeten betalen voor de bevrijding op 18 oktober 1944. De foto's 13 tot en met 16 laten ons de Grotestraat zien in de vijftiger en de zes tiger jaren. De oorlogsschade is hersteld en vele panden zijn al gemoderniseerd. Hoe druk en ook gezellig het kan zijn, blijkt uit foto 17, gemaakt tijdens een maandagse markt in het midden der ze ventiger jaren. Dat de Grotestraat ook wel eens een minder vriendelijke aanblik heeft gebo den, zien we op foto 18. Het was echter onvermijdelijk, omdat voor de aanleg van de promenade", eerst de riolering ver nieuwd moest worden. De laatste twee foto's tonen de Grote straat na zijn grootste gedaanteverande ring in 1977, toen de winkelpromenade tot stand kwam. De oorlog en de na-oor- logse ontwikkeling van Venray zijn er debet aan dat de Grotestraat aan iden titeit en karakter heeft verloren. De tijd staat nu eenmaal niet stil. Vandaag vormt ze het gezellige hart van een uit stekend geoutilleerd centrum-winkel apparaat met een regionale functie

Peel en Maas | 1980 | | pagina 7