hart van Venray: GROTE STRAAT
dienen zich in matige draf of daarmee
gelijk te stellen snelheid voort te bewe
gen. Bij de markt, de kerk en het ge
meentehuis dient men stapvoets te rij
den. Onder deze omstandigheden ging
er van het straatbeeld natuurlijk een gro
te rust uit.
Foto 6, is rond 1912 gemaakt vanaf de
toren van de Grote Kerk. Luchtfotografie
was toen nog onbekend.
De foto's 7 en 8, genomen rond 1915, la
ten zien dat het straatbeeld al enigszins
veranderd is. In de straat liggen nu de
rails van de in 1909 begonnen paarde-
tramdienst Venraystation Oostrum.
Ook was de petroleumverlichting in 1907
vervangen door gasverlichting.
De foto's 9 en 10 tonen de Grotestraat
rond het midden der twintiger- en het
begin der dertiger jaren. De stoepen zijn
verdwenen omdat de straat vanaf 1922
is voorzien van trottoirs. Ook de rails
van de in 1926 opgeheven paardetram
zijn verdwenen.
De beelden 11 en 12 maken overduidelijk
hoe hoog de prijs is geweest die de Gro
testraat heeft moeten betalen voor de
bevrijding op 18 oktober 1944.
De foto's 13 tot en met 16 laten ons de
Grotestraat zien in de vijftiger en de zes
tiger jaren. De oorlogsschade is hersteld
en vele panden zijn al gemoderniseerd.
Hoe druk en ook gezellig het kan zijn,
blijkt uit foto 17, gemaakt tijdens een
maandagse markt in het midden der ze
ventiger jaren.
Dat de Grotestraat ook wel eens een
minder vriendelijke aanblik heeft gebo
den, zien we op foto 18. Het was echter
onvermijdelijk, omdat voor de aanleg van
de promenade", eerst de riolering ver
nieuwd moest worden.
De laatste twee foto's tonen de Grote
straat na zijn grootste gedaanteverande
ring in 1977, toen de winkelpromenade
tot stand kwam. De oorlog en de na-oor-
logse ontwikkeling van Venray zijn er
debet aan dat de Grotestraat aan iden
titeit en karakter heeft verloren. De tijd
staat nu eenmaal niet stil. Vandaag
vormt ze het gezellige hart van een uit
stekend geoutilleerd centrum-winkel
apparaat met een regionale functie