Brief van de korpschef schoot commissie in verkeerd keelgat H OPENBAAR VERVOER Opnieuw perikelen over de vloeivelden PARKEERPLAATS WERD MODDERPOEL Eigen monumentenlijst voor gemeente Venray POELS Onderscheiding WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING Meubelen REIJNOERS beglazingstechnieken Gedeelte van Tuinstraat afsluiten voor autoverkeer Noordtangent BOMALARM PEEL EN MAAS A.P.K.-PLAK voor L.A. Nelissen Parkeerplaats voor vrachtwagens VRIJDAG 8 FEBRUARI 1980 Nr. 6 HONDERDENEERSTE JAARGANG S3 PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 VOOR AL UW DRANKEN ADVERTENTIEPRIJS 27 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALF JAAR f 10,- UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING De Federatie Nederlandse Vakbe weging (FNV) afdeling Limburg, heeft zich vorige week schriftelijk tot de minister van verkeer en wa terstaat gewend. In dat schrijven heeft men gedetailleerde klachten opgesomd over het openbaar ver voer in Limburg, verzameld middels een rondvraag onder de aangesloten leden, tevens gebruikers van het openbaar vervoer. De FNV gaat er terecht vanuit, dat „openbaar vervoer" een zaak is van algemeen belang; vergelijkbaar in zijn soort met bijv. onderwijs, volks huisvesting e.d. Rendement mag en moet niet de eerste en enige norm zijn, als het gaat over de dienstrege ling van een lijn. Wat de klachten in Noord-Lim burg betreft: deze hebben allemaal betrekking op het openbaar vervoer in en rond Venray. Allereerst de busverbinding Ven ray—Venlo via de Maasdorpen. Deze buslijn sluit te slecht aan bij het middagbezoekuur van het Venlose ziekenhuis. Des avonds is het nog slechter met deze lijn gesteld, want dan rijdt er van Venlo Lilt slechts een bus om 19.35 en 23.35 uur; mist men de ene dan moet men 4 uur wachten! Het FNV vermeldt in zijn brief ook de slechte busaansluitingen bij vertrek en aankomst van de treinen te Oostrum NS. Wij hebben gekon- stateerd dat die aansluitingen in middels met ingang van 20 januari J.L wat verbeterd zijn voor zover het de verbinding Venray-Dorp naar Oostrum NS betreft. Voor reizigers uit de richting Meerlo, Wanssum en Oirlo is er jammer genoeg weinig verbeterd: men heeft een overstap- tijd (als de bus op tijd is tenminste) van 1 minuut. In omgekeerde rich ting, als men mot de trein is aange komen. is de bus juist vertrokken en dient men 1 uur te wachten. Tenslotte liggen er klachten over de busverbinding Venray-Helmond- Eindhoven v.v. Deze busdiensten zijn niet of slecht aangepast bij de begintijden der scholen in Helmond. Evenmin geven ze aansluiting te Helmond op en van de treinen rich ting Eindhoven. Wij kunnen deze klachten onder schrijven. Speciaal wat betreft de dienst VenrayHelmond hebben wij reeds eerder van het ongenoegen det er leeft kennis gegeven in dit blad. Scholieren uit Venray, die in Helmond of Eindhoven les volgen, hebben dagelijks met deze slechte verbinding te maken. Het aantal lif ters naar en van beide plaatsen is dan ook abnormaal groot. Maar ook reizigers naar het wes ten ervaren het ongemak van de dechte aansluiting van bus op trein en omgekeerd. Daarbij speelt het niet meer per bus bereikbaar zijn van het station Deume, zeker geen onbelangrijke rol. Bij het station Helmond zijn de wachttijden van trein of bus of om gekeerd toch nog altijd rond de 25 minuten. Het is geen excuus om te zeggen dat men met de bus door kan reizen naar Eindhoven. Alleen al om het station Helmond vanuit Venray te bereiken, heeft de bus meer dan 3 kwartier nodig. De reis van Venray naar Eindhoven neemt bijnt 2 uur in beslagEen behoorlijke fietser zou het net zo vlug kunnen In de vergadering van de Commis sie van Verkeer in Venray van af gelopen maandag heeft het lid van de commissie, de heer Grol, ook nog eens de aandacht gevestigd op de slechte aansluitingen in deze regio. Hij had dat al eerder gedaan in een schrijven aan het College van B. en W. In die brief noemt hij o.a. de aan sluiting van lijn 30 (Venlo-Horst- Casten ray-Leunen-Venray) op de Stadsdienst naar Veltum (belangrijk voor ziekenhuisbezoekers, nu het ziekenhuis te Horst is opgeheven) en Oostrum NS. In het eerste geval moeten de reizigers 20 minuten, in het tweede geval een half uur wach ten. Op zon- en feestdagen zijn deze waöhttijden zelfs nog ongunstiger, daar zowel trein als buslijn 30 dan om het uur rijden; de wachttijd is dan ook een uur! Wil men het openbaar vervoer be vorderen en ongetwijfeld zullen velen door de steeds stijgende ben zineprijzen van dat openbaar ver- invoer gebruik gaan maken dan moet men ook zorgen dat het open baar vervoer onderling een redelijke «ansluiting geeft. En daar mankeert nog veel aan! Was U al bij in Horst Speciaal adres voor massief eiken meubelen „Pietleuterig en aanmatigend" noemde mevr. H. Poels-Peters de brief, welke de hoofdinspekteur- korpschef G. H. de Brujjn had ge schreven aan de voorzitter van de commissie voor verkeer. Deze brief, met als onderwerp „Verkeerszorg ook een „welzjjnstaak" voor de po litie", werd maandag in de ver- keerscommissie aan de orde ge steld en werd aanleiding tot een vrü onprettige discussie. De korps-chef had het samenvat tende verslag van de commissiever gadering van 3 december j.l. gelezen Naar aanleiding daarvan schreef hij, zich niet aan de indruk te kunnen onttrekken, dat in deze vergadering detai 1 -verkeersprx>bleempjes te veel nadruk krijgen. Hij herinnerde aan schilderwerken bv Venray Plataanstraat 12 Tel. 04780-82635 Bent U energiebewust Wij verhogen uw warmtecomfort en ver lagen uw verwarmingsbudget met dubbe le beglazing de overheid helpt U hierbij met 30% subsidie I vraag vrijblijvend inlichtingen of offerte. De langdurige regen van de laatste week heeft veel automobilisten cp de parkeerplaats aan de Schoolstraat t.o. Ebberink parten gespeeld. De ondergrond, totaal doordrenkt van water, bood geen weerstand meer, en de auto's zakten tol aan de assen in de modder. Zij die op eigen gelegenheid poogden vaste grond te bereiken .maakten de situatie alleen maar erger. Op een gegeven moment zaten 5 auto's tegelijk vast en moest men de hulp van anderen inroepen om uit de brei getrokken te worden. De gewaarschuwde dienst ge meentewerken, Sloot tijdelijk een ge deelte van deze parkeerplaats af. Het is in het jongste verleden al meer gebeurd, dat auto's hier vast kwamen te zitten. Een grondige ver- beteringi van deze parkeerplaats is betering van deze parkeerplaats is keerplaatsen hebben we in het cen trum nu ook weer niet, dat we deze nog kunnen missen. In de commissie voor verkeer werd deze week voorgesteld het gedeelte van de Tuinstraat tussen Bongerd- straat en Stationsweg af te sluiten voor autoverkeer. Sinds een supermarkt gevestigd is in de Bongerdstraat, vormen daar geparkeerde auto's een obstakel voor het doorgaande verkeer. Die zouden dan kunnen parkeren in het af te sluiten gedeelte van de Tuinstraat.' Fietsers met name schoolgaan de jeugd van Mavo en Marianum zouden wel van dit straatje gebruik mogen blijven maken. Het betreffende voorstel zal nader bestudeerd worden door b. en w. Volgens heit thans geldende cen trumplan van Venray moet er een verbindingsweg komen tussen de Hoenderstraat en de Stationsweg over het terrein van het voormalige klooster Jeruzalem. Deze weg. de z.g. Noord-tangent, moet de binnenring om Venray com pleet maken. Niet iedereen is het eens met het aanleggen van deze weg. Eerstdaags zal in de gemeenteraad de aanleg van de Noord-tangent weer aan de orde komen. De vereniging „Samenwerking" zal in een algemene openbare ledenver gadering op 14 februari a.s. om 8 uur in de Burggraaf een voorlichtings avond organiseren. Er zullen dan nadere gegevens ver strekt worden en zal van verschil lende standpunt uit de aanleg beke ken worden. Iedereen die belangstelling heeft voor deze zaak kan de vergadering bijwonen. het bestaan van de Stuurgroep Ver keer en de Werkgroep Verkeers maatregelen, die zioh toch uitvoerig met deelproblemen betreffende het verkeer in Venray bezighouden. „Nu is er dan een verkeerscommissie waarvan enkele leden eveneens over deze deelproblemen menen te moe ten spreken" schreef hij in zijn brief. Na een aantal voorbeelden te heb ben aangehaald, vervolgde de heer de Bruijn met de mededeling, dat de politie in de ordehandhavende taak bij uitstek is belast met operationele verkeersbeheOsing. Mochten de commissieleden daarvan niet op de hoogte zijn, dan verzocht de korps chef in zijn brief de voorzitter van de commissie dit mede te delen. Bovendien stelde hij, dat deskun dige medewerkers van zijn dienst graag deze operationele verkeerstaafk nader zouden willen toelichten. Hij gaf in zijn brief de verzeke ring, dat de gemeentepolitie een ge meentelijke instantie is, die zich be wust wil inzetten in het belang van het welzijn van de Venrayse burge rij. „Verkeersvrijheid en verkeers veiligheid is naar onze mening toch ook een welzijnsaspekt", aldus de korpschef. Maar de commissie stoorde zich toch wel erg aan deze brief, die door mevr. Poels-Peters als pietleuterig en aanmatigend werd genoemd. „Tenslotte kunnen we zelf wel uit maken waarover wij in deze com missie praten", stelde zij. Men vroeg zich af wat de politie zich wel ver beeldde om de commissie op de vin gers meende te moeten tikken. Uiteindelijk werd men het er over eens, dat het zin had met de politie over deze zaken te praten, omdat het werk van de comrrv Ae toch wel raakvlakken heeft met de politie. De uit 1856 daterende St. Petrus Molen ook bekend als Stoks mo len dient een gedeeltelijke res tauratie te ondergaan. Zoals bekend is deze molen op de monumentenlijst geplaatst. Deze gedeeltelijke restauratie is begroot op f 11.741,Deze begro ting is niet van recente datum, mede daarom is in verband met mogelijke tegenvallers, deze post opgevoerd tot 14.000,Volgens de thans gelden de maatstaven subsidieert het Rijk 40%, de provincie 20% en de ge meente 25%. Voor de eigenaresse blijft dan nog 15% voor eigen reke ning. Bekend is echter Üat de subsidies voor restauratie van monumenten eerst enkele jaren later worden uit betaald. Dat betekent in dit geval dat de gemeente de totale kosten moet voorfinancieren. Deze week heeft de oommissie voor cultuur zich hiermee accoord ver klaard. In de raadsvergadering van a.s. dinsdag zal de gemeenteraad nog haar fiat moeten geven. Zoals wij vorige week reeds mede deelden heeft de Provinciale Water staat geen bezwaar tegen het gebruik van het vloeiveld-slib, als afdeklaag op de vuilnisstortplaats Venrays Broek. Als enige voorwaarde werd daaraan verbonden, dat dit Slib ge mengd zou worden met de eerste 30 cm zand onder het slib. Voor het gemeentebestuur was daarmee het sein op groen gezet om de vloeivelden te ruimen en de zaak schoon op te leveren aan de eigenaar, Rank Xerox. Maar, kennelijk door ervaring wijs geworden, heeft het gemeentebe stuur bedoelde toestemming ter in zage gegeven aan het Provinciaal be stuur en aan de Provinciale Inspec tie voor de Volksgezondheid. Eerst als beide instanties ook hun toestem ming geven, gaat de gemeente over tot het verwijderen van het slib. In de commissie voor openbare werken had men overigens weinig problemen met het verwijderen van het slib. Alleen mevr. Klerk-Jans (PvdA) meende haar toestemming te moeten onthouden. Zij had aan de hand van de percentages chemische stoffen, zoals genoemd in het rapport van de Provinciale Waterstaat, bere kend, dat er bij een afvoer van 6000 ton slib, 62 kilo arsenicum en 150 kg silendum op de voormalige vuilnis belt terecht komt. En dat is toch wel een hoeveelheid waarmee men een een groot aantal mensen om zeep kan brengen. De heer Philipsen vroeg zich ech ter af, waarom er hier problemen gemaakt worden. De percentages aan chemische stoffen wijken slechts weinig af van die welke voorkomen in het slib in het westen van het land. En daar wordt het slib gebruikt in de land- en tuinbouw, terwijl het hier als afdeklaag gebruikt gaat wor den. De heer Ch. van den Berg, spre kende namens de Milieu Aktiegroep Nederland, meende aan de hand van keiharde cijfers te moeten conclu- dei-en dat het percentage silenicum veel hoger was. Volgens hem zou dit wel 1 pond per ton slib bedragen. Overigens was het M.A.N. nog wach tende op een rapport van de Chemie winkel van de Universiteit van Utrecht, dat het slib ook onderzoekt. De heer van den Berg was er ver der van overtuigd dat in de loop van de jaren, bij de verschillende schoon maakbeurten van de vloeivelden, reeds de nodige giftige stoffen op de vuilnisstort gedeponeerd zijn. Alles bij elkaar een onverantwoorde hoe veelheid. Ook de heer Konings was met het rapport van de Prov. Waterstaat niet tevreden. Alle giftige stoffen welke men op de vuilnisbelt deponeert ko men uiteindelijk in de sloten en het grondwater terecht. Hij betwijfelde of de verdunning van dien aard zou zijn, dat de chemische stoffen onge vaarlijk zouden zijn voor mens, dier •en planten. Hoe het ook zij, de gemeente wacht de beslissingen af van het Provin ciaal Bestuur en van de Provonciale Inspectie voor de Volksgezondheid. Overigens had ook T.N.O. te Delft tegen het storten van slib op de Stortplaatsen geen bezwaar, omdat het door deze instantie uitgevoerde onderzoek op de stortplaats, niet wordt doorkruist. De commissie voor cultuur heeft zich maandagavond o.m. bezig ge houden met een door de Geschied en Oudheidkundige Kring opgestelde lijst van waardevolle gebouwen bin nen de gemeente Venray. De bedoe ling is namelijk, dat Venray, evenals enkele andere gemeenten (waaron der Venlo), een eigen monumenten lijst gaat samenstellen. Gebouwen, die op deze lijst voorkomen hebben een historische of gemeenschappe lijke waarde en zullen dus niet zon der meer afgebroken of verbouwd mogen worden. Er bestaat reeds een officiële lijst van monumenten, samengesteld door Rijksmonumentenzorg. Hierop ko men 27 gebouwen voor, waaraan niets mag gebeuren zonder toestem ming van de minister. Daarnaast bestaat uiteraard een aantal gebouwen, dat niet voorkomt op deze lijst, maar die gezien hun leeftijd of geschiedenis de moeite waard zijn om voor het nageslacht behouden te blijven. Van deze gebouwen heeft de Ge schied- en Oudheidkundige Kring 'n lijst gemaakt. Hierop komen dertig gebouwen voor. Deze gebouwen zou den dan onder de gemeentelijke mo numentenverordening moeten val len. De commissie heeft deze lijst uit voerig bestudeerd. Uiteraard hadden de commissieleden nog aanvullingen op deze lijst, die ook niet de preten tie had volledig te zijn. Verschillende groepen zullen deze lijst nog eens bestuderen. In april a.s. zal men zich gaan be zighouden met de gemeentelijke mo numentenverordening. Hierin zal o.m. worden vastgelegd hoe regelin gen voor het behoud van deze pan den kunnen worden getroffen. Voordat er maatregelen behoefden te worden genomen, hadden de des kundigen al ontdekt dat de bommel ding bij het Boschveldcollege een misplaatste grap was. De leerlingen hebben van die bommelding niets gemerkt. Er behoefde geen vrijaf te worden gegeven. Kleuren afdrukken Veilig, snel. goedkoop 9*9 f 0.75 9* 13 f 0.90 Alleen gelukte foto s be talen WINKELCENTRUM T BRUKSKE VENRAY Aan de heer P. Rippe werd eind vorige week door Burgemeester De- fesche een onderscheiding uitgereikt wegens 10 jaar trouwe dienst in B.B.- verband. Na zijn militaire diensttijd werd de heer Rippe ingedeeld bij de Be scherming Bevolking, uiteraard slechts voor een beperkte tijd. Zijn latere funktie in de afdeling Venray van het Nederlandse Rode Kruis was echter aanleiding dit B.B.-verband tot op heden te laten voortbestaan. uw Venrays weekblad ZONDAG A.S. TIJDENS HET CARNAVALSCONCERT Zoals reeds eerder gemeld is de Aid Prinse Plak 1980 toegekend aan de Heer Loek A Nelissen. De versierselen zullen hem door Deken Thei I worden uitgereikt, tij dens het carnavalsconcert van het Roois e Hofkoor en de Hofkapel op a.s. zondag 10 februari om 12 uur. De Aid Prinse Plak is een jaar lijkse onderscheiding met een, nu al 11-jarige traditie. De eerste plak werd toegekend aan Karei Wiinen, destijds Oud-Vorst van „De Piëlhaas". Daarna werd de onderscheiding in ontvangst genomen door: Toon Kort- ooms. Harrv Notenboom, Wim v. d. Munckhof, Dick van Bommel, Jan Ruyten, Frans v. d. Voort, Lambert Laurensse, Piet Muis. Henriëtte Poels-Peters, Sjoerd de Jong. De heer L. A. Nelissen krijgt de Plak 1980 omdat deze aktieve bouw ondernemer niet alleen veel ver diensten heeft voor de Venrayse ge meenschap, maar vooral ook omdat hij door zijn projekten in Nederland en ver daarbuiten, Venray bekend heid heeft gegeven. In Venray heeft hij zich, naast zijn dagelijkse taak ingezet voor de LTS en de MTS-in-voorbereiding. Zo is hij ook voorzitter geweest van de LOM-school, de Industriële Club, de Mater Amabilis s cho olhet Rode Kruis en de Stichting tot bevorde ring van een eigen woning. Dezer dagen trad de Heer Nelissen af als bestuurslid van de Kamer van Koop handel. Momenteel zet hij zijn kracht in voor de Stichting van een Wijkcen trum in Landweert. Nic van der Veen Juwelier (Y) /M4PKTHOF Grote Markt 13 Venray Een klok maakt uw Interieur pas echt kompleet Zoals reeds eerder gemeld zodht de gemeente naar een centrale par keerplaats voor vrachtwagens. In de commissie voor verkeer is dit punt al menigmaal onderwerp van gesprek geweest. Een voorgestelde grondruil met „Servatius", om een ceritrale par keerplaats te kunnen realiseren op het terrein aan de Henri Dunant- straat gaat niet door, dit in verband met mogelijke toekomstige uitbrei dingen van het Psychiatrisch Cen trum. Het centrale parkeerterrein voor vrachtwagens komt nu dichterbij de Henri Dunantstraat te liggen, tussen de Koninkrijkszaal en het in aan bouw zijnde Seoutingshome. Nage gaan moet worden of hierdoor wel licht geluidshinder ontstaat voor b.v. de bewoners in de Saimbastraat. Men verwacht echter hier geen proble men te hebben. Aangedrongen werd om met de rea lisering van deze parkeerplaats de meeste spoed te betrachten. Het par keren van vrachtwagens speciaal in de weekends langs de openbare weg, en met name langs de rondweg Brukske, werd zeer gevaarlijk ge noemd. Een tussentijds voorstel om dit par keerterrein achter het viaduct, tegen het industrieterrein De Hulst, aan te leggen, werd afgewezen. De grond daar is nog geen eigendom van de gemeente en wellicht werkt de af stand belemmerend.

Peel en Maas | 1980 | | pagina 1