„DE KRUUZE" MOET BLIJVEN
Ringweg Brukske wordt smaller
NOORDTANGENT
POELS
Hermans Prijsslag en
Hotel Almonda Venray
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Expositie te Meerlo
Meubelen
LINDEBOMEN
WERDEN GEVELD
INSTALLATIE
PASTOOR VAN DE
PATERSKERK
ALD PRINSE PLAK
voor LA. Nelissen
'SAMENWERKING'
SCHORT MOTIE OP
OVER ROSE VLEK
VRIJDAG 11 JANUARI 1980 Nr. 2
HONDERDENEERSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652
VOOR AL UW DRANKEN
ADVERTENTIEPRIJS 27 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALF JAAR f 10,- UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
Er is alle reden om aan te nemen,
dat binnen zeer afzienbare tijd de
discussie over de al jaren zeer om
streden z.g. „noordtangent" weer in
alle hevigheid zal losbarsten.
Zoals bekend is de noordtangent de
nog ontbrekende schakel in de wat
genoemd wordt de Venrayse bin
nenring rond het centrum. De vier
inmiddels nagenoeg op elkaar aan
gesloten singels (De aansluiting van
de Noordsingel op de Öostsingel is
in uitvoering) vormen de buitenring,
waardoor het verkeer, dat niet in de
kom behoeft te zijn, buitenom op de
plaats van bestemming kan komen.
Het verkeer, dat wèl in het centrum
moet zijn, kan dan gebruik maken
van de z.g. binnenring, bestaande uit
de Langeweg, Paterslaan, Oude Oos-
trumseweg, Julianasingel, Hofstraat,
noordtangent (doorgetrokken Sta
tionsweg, lopened tussen Jerusa
lem en Grote Kerk) via Bontekoe
straat en Hoenderstraat aansluiten
op de Langeweg.
Om deze noordtangent te kunnen
realiseren zal het huis van de deken
moeten worden afgebroken, alsmede
een gedeelte van het pand op de
hoek van de Hoenderstraat en de
Bontekoestraat (VéGé). Pand Hoen
derstraat 10 (Soos Free Wheelin')
blijft bestaan. Het grote parkeerter
rein bij het raadhuis (tussen Jerusa
lem en kerk) sneuvelt ten behoeve
van de aanleg van de nieuwe weg.
Het resterende terrein maakt overi
gens wel deel uit van het indertijd
door de landschapsarchitect ir. Wil
Thijsen uit Lith ontworpen groen
plan.
De plannen tot aanleg van deze
nieuwe verbinding dateren overigens
niet van vandaag of gisteren. Het
eerste plan werd n.l. al vlak na de
oorlog gelanceerd. De weg werd al
opgenomen in het basisplan voor de
wederopbouw.
In de zestiger jaren kwam de noord
tangent voor op het goedgekeurde
wederopbouwplan én op het cen
trumplan. Zoals bekend werd in 1967
dit centrumplan in Maastricht afgc-
keuid in verband met de hoge kos
ten .In het nieuwe centrumplan, dat
in 1973 werd vastgesteld, staat deze
noordtangent weer vermeld. De
moeilijkheden rondom de aanleg
daarvan dateren van die tijd.
Wij herinneren ons de felle stel-
lingname in de gemeenteraad van de
heer A. den Brok, toen nog voorzit
ter van „Opbouw '70" en we herin
neren ons ook de felle akties van de
in die iaren aktieve maar inmiddels
ter ziele gegane „Werkgroep In
spraak".
Het centrumplan werd in decem
ber 1974 door G.S. goedgekeurd,
maar de akties tegen de voorgeno
men aanleg van de Noordtangent
gingen door.
In de gemeenteraad werd door te
genstanders gesteld, dat het niet zo'n
bezwaar was om de Noordsingel of
de Gasstraat als „ontbrekende scha
kel" in de binnenring te gebruiken.
De voorstanders daarentegen we
zen er op dat in de toekomst Hof
straat, Marktstraat en Schoolstraat
voetgangersgebied gaat worden, zo
als nu al de Grotestraat. Om het ver
keer dan toch zo dicht mogelijk bij
het centrum te laten komen is een
noordtangent toch wel noodzakelijk.
De Werkgroep Inspraak hield een
opiniepeiling onder de Venrayse be
volking. De representativiteit van
dit onderzoek werd evenwel door de
gemeente sterk in twijfel getrokken.
Van de 4500 uitgedeelde formulieren
waren n.l. 600 ingevuld terug
gekomen. Een dikke 300 inwoners
kantte zich tegen de voorgenomen
aanleg van de noordtangent.
Door de Werkgroep Inspraak werd
een handtekeningenaktie gehouden,
waarbij zelfs handtekeningen werden
verzameld onder de leerlingen van
de scholengemeenschap „Jerusalem".
De Inspraakgroep er was toen
nog geen wet AROB stootte door
tot de Kroon.
In januari 1978 kwam het konink
lijk besluit waarbij het beroep van
de toen al niet meer bestaande
Werkgroep Inspraak ongegrond werd
verklaard.
Nu een gedeelte van de binnenring
al is gereconstrueerd (Langeweg en
Paterslaan) wordt de aanleg van de
noordtangent weer aktueel. In de
Nota van aanbieding bij de begroting
1980 is de gemeenteraad een ge-
dachtenwisseling hierover in het
vooruitzicht gesteld en verwacht mag
worden, dat deze gedachtenwisseling
zeer binnenkort zal gaan plaatsvin
den.
In ieder geval zal de raad het laat
ste woord hebben wanneer het gaat
over het al dan niet aanleggen van
deze noordtangent. Uiteraard zullen
de meningen wel weer verdeeld zijn.
Voorstanders van destijds künnen nu
wel eens tegenstanders zijn gewor
den en andersom. Maar gezien de
lange en slepende voorgeschiedenis
geloven we niet, dat de eventuele
aanleg van de noordtangent straks
gewoon een gevolg zal zijn van neu
zen tellen in de gemeenteraad
Donderdag heeft het bestuur van
„De Kruuze" aan maatschappelijke
en andere organisaties, alsmede aan
de heren doktoren uit Venray en de
naaste gemeenten, infiprmatie gege
ven over de door haar ingenomen
standpunten inzake de toekomst van
„De Kruuze".
Reeds eerder werd hierover het
personeel geïnformeerd, terwijl j.l.
zaterdag de familie en verwanten
van de bewoners werden ingelicht.
Per brief van 22 december j.l. heeft
eveneens het Venrayse gemeentebe
stuur zijn standpunt in deze kwestie
bepaald en ter kennis gebracht van
college van gedeputeerde staten in
onze provincie.
De konklusie welke men uit beide
standpuntbepalingen kan opmaken,
luidt kort en bondig „De Kruuze
moet blijven".
Zoals men zich zal herinneren is
het al of niet voortbestaan van de
Kruuze voor enkele jaren terug ak
tueel geworden toen Horst plannen
lanceerde voor de inrichting van een
instituut waarin zowel geestelijk ge
stoorde bejaarden (geriatrische) als
lichamelijk gestoorde bejaarden (so
matische) patiënten tesamen ver
pleegd konden worden. Horst werd
hier in feite bij gerteund door de
richtlijnen van het departement voor
Volksgezondheid en Milieuhygiëne,
dat inderdaad voorkeur toekent aan
nieuwbouw waar deze verpleging
gecombineerd wordt. Horst had in
het bejaardencentrum Berkele Heem
al een aantal bedden voor somatische
patiënten en dacht dit dan prima te
kunnen combineren door in hel leeg
komende St. Antonius ziekenhuis ge
riatrische patiënten op te nemen.
Tot zover zou cr nog niets aan de
had zijn geweest, als daar geen te-
Kleuren
afdrukken
Veilig, «nel, goedkoop
9 *9 f 0 75
9» 13 f 0.90
Alleen gelukte loto s be
talen
A.s. zondag 13 januari exposeert
Anja Bollen-Cox een twintigtal olie
verf schilderijen in café Oud-Meerlo
van 11.00 - 18.00 uur.
De stukken bestaan onder meer uit
Polder, Peel en winterlandschappen.
De entree is gratis.
Was U al bij
in Horst
Speciaal adres voor
massief eiken meubelen
veel aan verpleegbedden door zou
zijn ontstaan.
De Kruuze, waarin tijdens de eer
ste jaren zo'n 200 geriatrische patiën
ten verpleegd werden, was inmiddels
al tot de ontdekking gekomen, dat
dit aantal teveel was in het vroegere
Patersklooster. Men begon daarom
geheel zelfstandig al aan de afbouw
van dit aantal. Waar vroeger op de
zaaltjes 6 patiënten verpleegd wer
den, bracht men dit aantal terug op
5, en nu zelfs tot 4. Dat betekent dat
per bed-patiënt zo'n 10V2 m2 zaal
ruimte beschikbaar is. Dat is méér
dan de eisen welke er gesteld wor
den. Het betekent ook dat het aantal
van 200 daalde tot 175 en uiteindelijk
op 150 gesteld kan worden. De Kruu
ze is dan qua kapaciteit en struk-
tuur in staat optimaal te funktione-
ren.
Het betuur van De Kruuze vindt
de ligging, midden in het centrum
van Venray, de kerngemeente van
het plangebied, ideaal. De acceptatie
door de plaatselijke gemeenschap en
de inmiddels erkende dagbehande
ling dragen daar verder toe bij.
Het bestuur van De Kruuze is er
van overtuigd, dat na vorenvermelde
terugbrenging van de kapaciteit en
een bouwkundige renovatie, er een
ook voor aan de toekomst te stellen
eisen aangepast verpleegtehuis tot
stand komt.
Men is er verder van overtuigd,
dat indien in Horst zowel de geria
trische als somatische patiënten te-
samen verpleegd gaan worden, er
daar nieuwbouw nodig is. Daar is ge
woonweg geen geld voor. Het bedrag
dal het rijk aan de provincie jaar
lijks beschikbaar stelt voor nieuw
bouw in de gezondheidszorg is al on
voldoende voor de plannen die op
stapel staan.
Samengevat luidt de visie van het
bestuur van De Kruuze als volgt:
Het ziekenhuis in Horst ombou
wen tot een verpleegtehuis voor
100 somatische zieken, benevens
een ziekenhuis buitenpolikliniek;
De Kruuze bouwt af tot 150 ge
riatrische patiënten;
Een samenwerkingsverband tus
sen de verpleegtehuizen van Ven
ray en Horst dient bevorderd te
worden;
Voor de lange termijnplanning
(vanaf 1990) zal een vergelijkende
studie gemaakt moeten worden
van de diverse voorzieningen.
In de standpuntbepaling van Ven-
rays gemeentebestuur, welke vrijwel
gelijkluidend is aan die van het be
stuur van De Kruuze, stelt men ook
dat men niet kan uitgaan van een
blanco situatie. Met andere woorden:
het is niet reëel te stellen, dat hier
in de regio een voorziening gescha
pen moet worden; want deze is er al
in Venray, en heeft al 10 jaar lang
tot volle tevredenheid gefunktio-
neerd. Bovendien konstateert het ge
meentebestuur dat Horst met de slui
ting van het ziekenhuis een vergun
ning heeft gekregen om 100 bedden
voor somatische bejaarden te reali
seren.
In een bijgevoegde prognose van
het aantal geriatrische patiënten in
de regio Venray/Horst, komt het ge
meentebestuur op een gemiddelde
van 106 bedden voor de eerstkomen
de jaren. De voorgestelde kapaciteit
van De Kruuze is daarvoor dus ruim
voldoende, hoewel er momenteel ook
nog een 30-tal religieuzen van de
Franciscaanse Orde verpleegd wor
den. Dit is ingevolge een afspraak die
men destijds maakte met de vertrek
kende Paters Franciscanen uit het
klooster. En dat is dan ook al weer
de reden dat een kleine communiteit
van Franciscaanse Zusters van
„onder de bogen" uit Maastricht
zich in De Kruuze gevestigd heeft en
mede de verpleging op zich heeft ge
nomen.
Het gemeentebestuur van Venray,
schrijft in zijn brief aan gedeputeer
de staten verder, dat Venray be
schikt over meerdere voorzieningen
van gezondheidszorg, zoals het zie
kenhuis en de psychiatrische centra.
Dat maakt samenwerking bij een
goede voortdurende zorgverlening
gemakkelijk. Bovendien hebben die
voorzieningen de voorkeur, als het
gaat om het realiseren van een obser
vatie-afdeling ten behoeve van gees
telijk gestoorde bejaarden, die voor
opname in een verpleegtehuis in
aanmerking wensen te komen.
Ook voor wat betreft de vraag
naar de optimale plaats van vesti
ging van een voorziening voor gees
telijk gestoorde bejaarden is het ge
meentebestuur van mening, dat zo
wel op de middellange als lange ter
mijn de voorkeur uit moet gaan naar
handhaving van De Kruuze.
De Kruuze ligt nu eenmaal opti
maal ten opzichte van het primaire
verzorgingsgebied, vooral omdat uit
de vooruitberekeningen blijkt dat de
gemeente Venray een overgroot deel
van de kapaciteit van een geriatri
sche voorziening invult, waardoor
het als primair verzorgingsgebied
kan worden aangemerkt.
De Kruuze is verder zeer gunstig
gelegen ten opzichte van het regio
nale verzorgingsgebied.
Men mag aannemen dat gedepu
teerde staten van beide visies van
het bestuur van De Kruuze en van
het gemeentebestuur niet zonder
meer naast zich neer zal leggen. Maar
gedeputeerde staten hebben even
eens de visies gekregen van het Sa
menwerkingsverband Gezondheids
zorg Noord Limburg en van de Pro
vinciale Raad voor de Volksgezond
heid in Limburg. Deze beide visies
wijken wel af van de Venrayse en
geven min of meer de voorkeur aan
een gecombineerde verpleging in
Horst. Ongetwijfeld zal ook de ge
meente Horst haar zienswijze aan
G.S. duidelijk gem-.akt hebben, even
als de subregio Venlo/Tegelen. Uit
deze veelvoud van visies moeten ge
deputeerde staten dan uiteindelijk
de minister adviseren. En de minis
ter zal dan tenslotte een beslissing
moeten nemen. Hoe die uitvalt, is op
het ogenblik natuurlijk niet te voor
spellen. Voor Venray en de geeste
lijk gestoorde bejaarden is het echter
te hopen dat De Kruuze mag blijven.
In de vergadering van de com
missie voor verkeer werd deze week
voor de zoveelste maal de rondweg
Brukske aan de orde gesteld. Over
het algemeen is men er van over
tuigd dat het snelverkeer er zich niet
houdt aan een maximum snelheid
van 50 km. Dat heeft men proberen
te ondervangen door enkele ver
keersdrempels aan te leggen. Maar
veel resultaat heeft dat niet opgele
verd. De auto's remmen even af, en
het passeren gaat het weer lustig in
volle snelheid door.
Voor andere weggebruikers, en
met name voetgang'-r;, leveren de
ze drempels bovendien gevaar op.
Men meent veelal dat dit zebra-
oversteekplaatsen zijn, wat niet het
geval is. Die indruk wordt bovendien
nog versterkt door de afremmende
auto's.
De aanleg van een derde verkeers
drempel, waarover het vorig jaar
nog sprake was, gaat niet door. Voor
de Zuid Ooster autobusdiensten zijn
deze obstakels zo hinderlijk, dat men
bij een derde hindernis geen bus
dienst meer in het Brukske zou door
voeren.
Om de snelheid op deze rondweg
toch binnen de perken te houden,
heeft men al verschillende oplossin
gen bedacht .Maar van geen een ver
wacht men een blijvend resultaat.
Zelfs niet van een regelmatige poli
tiecontrole.
Het laatste nieuwe wat men nu be
dacht heeft, is het visueel smaller
maken van de ringweg.
Kort na de aanleg van deze ring
weg, heeft men ten behoeve van fiet
sers en voetgangers aan weerszijde
van de weg een smalle strook afge
bakend. Dit was geen fietspad in de
zin van de wet, en auto's konden er
rustig over rijden en zelfs op par
keren.
Het visueel smaller maken van de
weg, behelst nu dat de strook aan
weerszijden van de weg wordt ver
breed tot 1,50 meter en middels een
onafgebroken witte streep als fiets
pad wordt aangeduid. De eigenlijke
rijbaan wordt dus van 8 meter te
ruggebracht op 5 meter. Bovendien
zou men op die stroken ten overloede
nog de bekende fietsafbeeldingen
schilderen, en wellicht ook op de rij
baan nog eens regelmatig de maxi
mum snelheid van 50 km aangeven.
Mevr. Poels-Peters, die zich even
als de andere commissieleden wel
met dit voorstel kon 'verenigen, vroeg
echter of er zie hop die rondweg nu
ook inderdaad zoveel ongelukken
voordeden door te hoge snelheid.
Voor zover bekend was dat niet het
geval, zeker niet sinds uitmondende
straten geen voorrang meer hebben.
„Waarom maken we er dan zoveel
woorden aan vuil, en zoeken we zo
veel oplossingen als er zich geen on
gelukken voordoen. Laat die auto's
dan maar rijden
Op de foto hebben we de toekom
stige fietspad-lijnen reeds doorge
trokken.
Zoals wij vorige week reeds aan
kondigden, werden er donderdag in
de commissie ruimtelijke ordening
vragen gesteld over een eventuele
vestiging van de supermarkt Her
mans Prijsslag in hotel Almonda aan
de Julianasingel. Daarmee kwam 'n
einde aan de geruchten die reeds
enige tijd circuleerden, en waarvan
wij bij het afsluiten van onze krant
noch van de firma Hermans, noch
van hotel Almonda, noch van de ge
meente enige bevestiging kregen.
Inderdaad bleek nu dat Hermans
Prijsslag b.v. uit Soest een bouw-
aanvrage voor een supermarkt had
ingediend. Het nieuwe bedrijf zou
een vloeroppervlakte krijgen van
1000 m2, waarvan 700 m2 als winkel
ruimte.
Reeds tijdens de commissieverga
dering voor ruimtelijke ordening
bleek dat men een vestiging op dit
punt nogal twijfelachtig vindt. Ove
rigens moest het plan ook nog bouw
technisch en esthetisch beoordeeld
worden. Twijfelachtig was ook of het
ingediende bouwplan helemaal in
overeenstemming was met de be
stemmingen die op het Almonda-
perceel zijn gelegd.
In dit verband herinneren wij er
aan, dat eind vorig jaar door de Ver
eniging van Zelfstandige Onderne
mers gevraagd werd om de Almon-
da-kant van de Julianasingel ook op
te nemen in het kernwinkelplan van
het centrum. Volgens de gemeente
lijke woordvoerders was dat echter
niet nodig, omdat op dat gebied reeds
een (winkel?) bestemming lag.
In de commissievergadering voor
verkeer, van j.l. maandag, kwam de
eventuele vestiging van Hermans
Prijsslag ook nog ter sprake. Men
voorzag grote moeilijkheden met het
parkeren voor een dergelijke super
markt; terwijl men vreesde dat het
overstekende winkelende publiek
(met levensmiddelen-wagentjes) een
groot gevaar voor het drukke ver
keer op de Julianasingel zou opleve
ren. Op een desbetreffende voorstel
uit de vergadering, verklaarden de
commissieleden zich reeds nu perti
nent tegen de vestiging van Hermans
Prijsslag op dit punt.
Deze week heeft men aan de Lan
geweg een 11 tal lindebomen geveld.
Deze bomen stonden te dicht bij de
woningen. De bewoners hebben jaar
lijks last van deze „druipende" lin
debomen.
Burgemeester en wethouders had
den reeds eerder besloten tot rooien
over te gaan, maar dan alleen die
bomen welke dichter dan 6 a 7 meter
bij de huizen staan, en waarvan men
inderdaad ongemak heeft.
Het is wel de bedoeling dat de nu
gevelde bomen door anderen vervan
gen gaan worden.
Zaterdag 12 januari a.s. zal Pater
W. H. J. Bamhoom o.f.m. worden
geïnstalleerd als Pastoor van de pa
rochie van O.L. Vrouw van Zeven
Smarten te Venray.
De installatie zal geschieden door
Deken L. A. Theunissen tijdens de
avondmis van 18.30 uur.
Na de H. Mis is er in de kerk ge
legenheid de nieuwe pastoor geluk te
wensen.
Nic van det Veen Juwelier
Grote Markt 13 Venray
Gouden sieraden voor als
woorden te kort schieten
De Aid Prinse Kompeneej te Ven
ray heeft de Aid Prinse Plak 1980
toegekend aan de heer L. A. Nelissen,
oud-direkteur van J. P. A. Nelissen,
aannemingsbedrijf te Venray.
Op 10 februari 1980 tijdens het
zondagochtendconcert met het Hof-
koor en de Hofkapel in de schouw
burg ia\ deze Plak aan de heer Ne
lissen op feestelijke wijze worden
uitgereikt.
Tijdens de openbare raadsvergade
ring van 18 december j.l. werd na
mens „Samenwerking" een motie in
gediend, betrekking hebbende op de
relatie Rose Vlek met Amro-West-
land. Volgens „Samenwerking" dien
de men zich ernstig te bezinnen op
de vraag of voortzetting van deze re
latie nog wel reëel is. Het college zou
dan ook moeten onderzoeken wat de
materiële konsekwenties zijn van een
eventuele beëindiging van deze re
latie.
Zoals bekend staakten in genoem
de vergadering de stemmen (11 voor
en 11 tegen), zodat deze motie in de
vergadering van j.l. dinsdag opnieuw
op de agenda stond.
Voordat men deze motie opnieuw
ging behandelen, liet „Samenwer
king" weten, de antwoorden van
wethouder Schbls, in eerstgenoemde
vergadering, nog eens bestudeerd te
hebben. Men kwam daarbij tot de
konklusie deze motie aan te houden,
en het niet zinvol te achten deze nu
in stemming te brengen.
„Samenwerking" verwacht dat de
ze materie in het najaar opnieuw ter
discussie gesteld zal worden, en dat
dan alle relevante gegevens bekend
zullen zijn. Alsdan zal men beslissen
of deze motie opnieuw in stemming
gebracht moet worden.