De luchtoorlog boven Venray 1940-1945 KERK IN NOOD VENRAY 30 jaar geleden HULPAKTIE Tentoonstelling „Beschreven Verleden" Hieronder treft U het tweede en laatste deel aan van de „Luchtoorlog boven Venray 1940-1945". Vorige week berichtten wij daarbij dat de oud-Venrayer P. Wintels destijds redacteur-uit gever van het illegale blad „De Zwijger" een aanbeveling deed om de geschiedenis van het bombardement van Venray vast te leggen. Hij deed dit niet in een vergadering van de Ge schied- en Oudheidkundige Kring, zoals wij abusievelijk ver meldden, maar in een vergade ring van „Het Veldeke", afdeling Venray. Overigens hebben wij in dit tweede verhaal, ook weer het bombardement van Venray bui ten beschouwing gelaten. De zin of onzin van deze oorlogshande ling is zeker een aparte afleve ring waard. Wij hopen daarop in de nabije toekomst te kunnen terugkomen. In de middaguren van 30-3 1944 werd te Ysseisteyn een jager van het type P. 47 Thunderbolt neergescho ten. Hij kwam terecht in het Peel- gebied tussen de aan de Timmer- mannsweg gelegen boerderij Arts en Verstappen en het Defensiekanaal. De piloot Albert Werder uit Ohio (U.S.A.), behorende tot het 83e squa dron van de 78 Fightergroup, kwam hierbij om het leven. Hij is begraven op het Amerikaanse kerkhof van Neuville-en-Condroz in de Arden nen. Op 1-10-1944 stortte opnieuw een Vliegtuig neer te Ysseisteyn. Het was een Tempest-jager van het 3e squa dron van de RAF, die te pletter sloeg in een weiland bij de splitsing van de Groeneweg en de Ysselsteyn- seweg. De piloot Francis Reid kwam hierbij om. Hij is begraven op de Britse militaire begraafplaats te Venray. In de periode van 5-10 oktober 1944 maakte een Engelse jager (waarschijnlijk een Spitfire) een noodlanding achter de boerderij Pouwels aan de Ringweg te Yssei steyn. De piloot die in de veronder stelling verkeerde in bevrijd gebied geland te zijn, werd onmiddellijk door de nog in de omgeving aanwe zige Duitsers gevangen genomen. Het toestel, dat vrijwel onbescha digd was, werd de volgende dag door de Engelsen, die reeds achter het De fensiekanaal stellingen hadden be trokken, stuk geschoten om te ver hinderen dat de Duitsers het vlieg tuig zouden gaan gebruiken. Begin oktober 1944 (mogelijk don derdag de 5e) maakte een Ameri kaanse B 17 (Vliegend Fort) een noodlanding in een bosperceel tus sen de Vliegert en de Oosterbosweg (Castenray). Het toestel dat door de gehele bemanning verlaten was, bleef bij de noodlanding vrijwel on beschadigd. Verdere bijzonderheden over dit voorval ontbreken tot nu toe. Een aantal jongelui uit Castenray die het vliegtuig kwamen bekijken werden door de Duitsers verdacht van het meenemen van onderdelen van het toestel. Via het Paterskloos- ter dat in beslag genomen was door de Duitsers werden ze per vrachtauto afgevoerd naar Venlo. Bij Californië (tussen Horst en Seve- num) slaagden vier van hen er in van de rijdende auto te springen en er tussen uit te komen. In de herfst van 1944 (oktober, maar mogelijk september) crashte een Hawker Tempest in een verlaten gebied tussen Veulenseweg - Jager hofweg en de Rouwkuilenweg. De piloot verbrandde hierbij in het toe stel. Nadere gegevens ontbreken tot nu toe. Ysseisteyn was weer aan de beurt. Op 11-10-1944 stortte hier overdag pen Auster van de Royal Canadian Air Force neer op geringe afstand van de Deurneseweg (bij de boerde rijen Fleurkens en Jeurissen). De Auster die onderweg was van Grave (toen reeds bevrijd) naar Antwerpen, raakte uit de koers en werd neerge schoten. De twee inzitenden de vlieger officieren A. Horrell en L. Pliché overleefden de val niet. Beiden zijn begraven op de Britse militaire be graafplaats te Venray. Op de zo lang verwachte bevrij dingsdag (18-10-1944) werd in de be bouwde kom van Heide een Hawker Typhoon van het 182e RAY-squa- dron uit de lucht gehaald. De piloot, Stanley Beyer vond hierbij de dood. Hij is een van de 692 oorlogsslacht offers die begraven zijn op het Brit se militaire kerkhof te Venray. De Typhoon, die hoofdzakelijk ge bruikt werd voor aanvallen op gronddoelen (locomotieven, vliegvel den) heeft men in oktober 1944, in gezet om met raketbommen de to ren van de Grote Kerk van Venray te vernietigen, omdat daarin een Duitse observatiepost was gevestigd. De massieve toren hield echter stand. Al was Venray dan voor een groot deel bevrijd (Oirlo en Castenray nog niet), de oorlog ging in alle hevig heid verder. Dit werd ons weer heel duidelijk op 4-11-1944. Toen kwam te Ysseisteyn vlak achter het te genwoordige Duitse" kerkhof een Halifax-bommenwerper neer van het 78e squadron van de Royal Canadian Air Force. Het was afkomstig van de basis Breighton (Yorkshire). Met 748 andere toestellen had het een aanval uitgevoerd op de stad Bo- chum in het Roergebied. Hierbij gin gen 25 toestellen verloren. Van de zeven-koppige bemanning verloren er zes het leven. Het waren: E. Love (captain), C. Evans, K. Brooks, K. Collins, G. Harding en N. Jodrell. De sergeant A. Roach werd door de Duitsers gevangen genomen. Waar schijnlijk is hij als enige gesprongen boven nog door de Duitsers bezet ge bied. Van de zes slachtoffers is al leen de piloot E. Love begraven op het Engelse kerkhof te Venray. ONRUSTIGE NIEUWJAARSDAG Op Nieuwjaarsdag 1945 ondernam de Luftwaffe een laatste groot wan hoopsoffensief, dat bekend geworden is onder de codenaam „Bodenplatte'' Het doel hiervan was de suprematie in de lucht in het Westen te herwin nen. De operatie, die door Hitier per soonlijk was bevolen, ging in de vroege morgenuren van 1-1-45 in de diepste geheimhouding van start. Ongeveer 800-900 vliegtuigen ver trokken toen van Duitse vliegvelden met de opdracht om op 17 Engelse en Amerikaanse vliegvelden in Neder land. België en Noord-Frankrijk, het daar aanwezige vliegtuigbestand, te vernietigen. Om de geallieerde radar te ontlopen werd gevlogen op een hoogte van slechts 200 meter. Hoewel de aanval voor de geal lieerden een grote verrassing was, had ze toch niet in elk opzicht suc ces. Dat was wel het geval bij de aanval op het Engelse vliegveld te Eindhoven. Daar werden grote aan tallen op de grond staande Spitfires en Typhoons vernietigd. De aanval daarentegen op het vliegveld Volkel werd een kompleet fiasco. Juiste cij fers zijn niet bekend, maar aangeno men wordt dat bij de aanval onge veer 500 Engelse en Amerikaanse ja gers zijn vernield op vliegvelden of tijdens de luchtgevechten, die volg den op de Duitse aanval. De Duitse verliezen bedroegen on geveer 300 toestellen. Hiervan wer den er minstens 180 door de eigen FLAK (luchtafweergeschut) omlaag gehaald. De geheimhouding rond de operatie was zover doorgevoerd, dat zelfs de luchtafweerverbanden niet op de hoogte waren van de routes voor de terugvlucht van de Duitse vliegtuigen. Omdat de route van een aantal terugkerende eskaders over onze streken liep ontwikkelden zich ook hier grote luchtgevechten. Het.is dan ook niet zo verwonder lijk dat op deze historische dag in de gemeente Venray maar liefst 9 toe stellen omlaag kwamen (al was er een bij die niets met „Bodenplatte" van doen had). Om ongeveer 10 uur kwamen aan de Deurneseweg (achter de boerderij Haantjeshof) twee jagers naar bene den, die elkaar hadden neergescno- ten. Een er van was een Spitfire, waarvan de piloot werd gedood. Na dere bijzonderheden ontbreken ech ter. Het Duitse toestel dat hierbij werd neergeschoten was een Focke Wulf 190. De piloot wist zich per para chute te redden. Na zijn sprong waarbij hij zijn benen gekneusd had bracht hij een half uur door op de boerderij van de familie Janssen aan de Rouwkuilenweg. Hij vroeg hen om hem te verbergen voor de Engel sen. omdat Duitsland, dank zij een geheim wapen, de oorlog toch zou winnen. De Engelsen werden toch ingelicht en de totaal verblufte lui tenant Hans Wulf (van 8JG 6) werd gearresteerd. Rond kwart over tien maakte een Focke Wulf een noodlanding in de Heidsepeel. De piloot vermoe delijk Oberfeldwebel Fr. Hameister had hierbij een lichte verwonding aan een van zijn armen opgelopen. Hij vluchtte de Peel in, zwierf daar een tijd rond, maar werd de volgen de dag door de Engelsen gepakt. Tussen tien uur en half elf kwam een Focke Wulf van de Luftwaffe omlaag te Ysseisteyn, bij het thans verdwenen arbeidskamp-D aan het einde van de Paardekopweg. De pi loot verbrandde hierbij in zijn toe stel. Over dit voorval ontbreken ver dere bijzonderheden. Rond dezelfde tijd kwam ook nog een Focke Wulf neer in het bosge bied aan de Geysterseweg (in de om geving van de boerderijen Jacobs en Wijnhoven). De piloot, Helmut Gris- lawski van 5 JG 6, was bij de val gewond geraakt en kon niet meer lopen. Hij werd door de Engelsen voor eerste hulpverlening naar het nood-lazaret Camps in Oostrum ver voerd. Op 4 september 1946 werd hij uit Engelse krijgsgevangenschap ontslagen en kon hij terugkeren naar zijn vaderland. Omstreeks half tien stortten in de Vredepeel (toen nog niet ontgonnen) drie Duitse jagers neer. Het. waren twee Messerschmidts 109 en één Focke Wulf. Slechts één van de drie piloten bracht het er levend af. Hij vluchtte in de richting Westerbeek, maar werd later op de dag door de Engelsen gepakt. De omgekomenen waren waar schijnlijk Hans Schaupp en Kar1 Fries ,die aan de Ripse kant van de Vredepeel begraven zijn geweest. La ter zijn ze overgebracht naar de Duitse begraafplaats te Ysseisteyn. Op 1-1-45 stortte in de gemeente Venray nog een vliegtuig neer, maar dit was niet het gevolg van de ope ratie „Bodenplatte". Het was de Lancaster PA169 behorende tot het 467e squadron van de Royal Austra lian Air Force. Het vliegtuig was van de reeds genoemde basis Waddington bij Lin coln opgestegen voor een aanval op een brug in het Dortmund-Eemska- naal (de verbinding tussen het Roer gebied en de Noordzee). Vlak voor de aanval werd de bom menwerper zwaar beschadigd door Duits afweergeschut, maar het bom bardement was desondanks toch met succes uitgevoerd. Op de terugweg bleek dat het toestel nagenoeg onbe stuurbaar was omdat er aan één zij de twee motoren waren uitgevallen. Met ware stuurmanskunst slaagde de piloot er in zijn kist in de lucht te houden. Maar toen zijn toestel de Rijn pas seerde werd het opnieuw vanaf de grond beschoten en daardoor verloor het steeds meer hoogte. Toch be reikte men de Maas, die op dat ogen blik de grens vormde tussen het be vrijd en nog door de Duitsers bezet gebied. Toen het toestel nog 5 km verder gevlogen was, bedroeg de hoogte nog maar 700 m. De afloop was duidelijk. Zes bemanningsleden waagden de sprong in de diepte. Als laatste verliet de piloot het toestel, dat toen nog maar op 400 m. vloog. Het vliegtuig stortte daarop neer le Merselo (op Hansenberg) op maar en kele meters van de grens met Over- loon. De zeven bemanningsleden kwa men zonder noemenswaardig letsel op Overloons gebied tussen een aan tal mijnenvelden terecht. OPERATIE „VERITABLE" In de namiddag van 14-2-1945 viel er opnieuw een Spitfire uit de lucht. Ditmaal tussen de kom van Oirlo en de Zandhoek. Ook hier wist de piloot het toestel tijdig te verlaten. Bij zijn sprong liep hij enige lichte verwon dingen op. De twee bovengenoemde jagers verongelukten tijdens de operatie „Veritable'. Dit was het offensief dat op 8-2-45 door Canadese en Engelse troepen vanuit omgeving Nijmegen- Mook-Bergen in gang werd gezet met als doel de verovering van het Reichswald, Kleef, Goch, Xanten enz. Na verbitterde strijd gelukte dit en op 10 maart 1945 hadden de Ge allieerden de gehele westoever van de Rijn in handen. Tijdens dit offen sief heerste ook in onze omgeving een grote luchtaktiviteit. Bij helder maanlicht werd om kwart over negen in de avond van 21-2-1945 een Engelse bommenwer per neergeschoten te Ysseisteyn. Het toestel een Lancaster van het 463e Royal Australische Airforce squa dron (basis Waddington), was na een aanval op het Mittellandkanaal uitgevoerd te hebben, op de terug reis naar Engeland. Tussen Venray en Merselo werd het vliegend op een hoogte van 2300 m plotseling getroffen door het vuur van een Duitse jager. Onmiddellijk stond een van de motoren in brand en kort daarop al de gehele vleugel. De gezagvoerder was zich bewust van de ernst van de situatie en gaf het bevel: springen. Razend snel ver liet de gehele bemanning (7 man) de brandende bommenwerper, die kort daarop neerkwam in een bosgebied op 250 m. van de Middenpeelweg. Alle zeven parachutisten bereikten veilig de aarde. Het waren de Aus traliërs: Graham Farrow (captain), R. Birmingham, J. Wiltshire en de Engelsen Stan Bridgman, P. Harris, Fr. Bone en St. Clay. Ze warer. neergekomen bij diver se boerderijen langs de Middenpeel weg en in het dorp Ysseisteyn. Stan Bridgman. die bij de beschieting door de Duitse jager, een beenwon de had opgelopen, werd bij de fami lie van Lipzig aan de Jan Poelsweg binnengebracht. Enige tijd later wa ren alle vliegers hier verzameld. Bridgman werd daarop naar hel hospitaal in Helmond gebracht en de overige zes naar Venray, waar ze de (Op de foto de 7 bemanningsleden) Het waren de Australiërs: M. Ba- che, de piloot wiens val gebroken werd door een boom, L. Paterson, SI Nelson, L. Court, C. Dreger, J. Jay en de Engelsman E. Wilson In 1979 bezochten twee bemanningsleden (Leslie Court en Safn Wilson) de plaats van de crash en de omgeving waar het geluk hen zo goed gezind was. In de nacht van 5 op 6 januari 1945 (Driekoningen) stortte in de Geys- terse bossen (westelijk van de Wil- librorduskapel) een Duits vliegtuig neer. Mogelijk betrof het hier een Messerschmidt 110 nacht jager-bom menwerper. Het was tot nu toe niet mogelijk hierover meer aan de weet te komen, maar wel staat vast dat hierbij 3 of (misschien) 4 man zijn omgekomen. In de winter van 1944-45 (waar schijnlijk in januari) maakte een En gelse jager (Spitfire of Mustang) een noodlanding bij de boerderij Erica te Veulen. De piloot bleef ongedeerd. Het toestel werd daarna door de En gelsen gedemonteerd en afgevoerd. Nadere bijzonderheden zijn niet be kend. In de nacht van 8-2-45 vielen er opnieuw slachtoffers op Venrayse bodem. Toen stortte een Mosquito neer bij de Hazenhut (bij het tegen woordige vliegveld De Peel). Het maakte deel uit van het 169e squa dron van de RAF op de basis Great- Massingham (Norfolk) en had als „padvinder" deelgenomen aan een aanval op Bonn. Op de terugweg werd het waarschijnlijk neergescho ten door een Duitse jager. Voor de beide inzittenden de piloot J. Smith en de navigator L. Goldthor- pe was het de laatste vlucht ge worden. Ze zijn begraven op het En gelse kerkhof te Venray. De Mosquito met een houten romp was een razendsnelle bommen werper die veel precisieaanvallen heeft pïtgevoerd, o.a. op het gebouw Kleykamp in Den Haag op 11-4-1944, waar het Centrale Bevolkingsregis ter van Nederland was opgeslagen. Op 13-2-1945 moest een Engelse jager (Spitfire?) overdag een nood landing uitvoeren te Merselo. De pi loot kon zich met zijn parachute redden (hij landde in het Venrays Broek). Het vliegtuig sloeg te pletter op de (toen nog) onverharde weg tussen het St. Jan-kapelletje en Kleindorp. UIT PEEL EN MAAS VAN 7 JANUARI 1950 - No. 1 Ingezonden werd het gedicht: VENRAODS Halven tied ziej 'k ien de krant, 't Weurdje „Rooise" minsche, Da's rats verkiërd en groëte schand, Dat mot zien „Roodse" minsche. De Roodse mernt is biëëstig druk, De Roodse kermis drukker, Dén Rooise minsch geschreven hit, Dén mot zien Roods nog liëre. Went Dokter Poels den zei ens dit: Hald moeders taal ien iëre. Ik lèsde ien en Noord Limburg blad Van Hès zien doen en laote, De schriever dén vergaat dor wat, Heej liët Has Tegels praote. Wil.Roodse minsche hier ien Rooy, Oos Roodse taal toch spare, Dat is 't wat ik vraoge wooj, Oos aid Roods te beware. Enne Roodsche Minsch Voor de leden van de Derde Orde I zal zondagavond 8 januari in de aula van het Gymnasium I.C. de Francis caanse Kerstviering plaats hebben. Naast de kerstavond zal de jaarlijk se „EEN STUKS ACTIE" tentoon stelling gehouden worden, van alles wat bij elkaar werd gebracht of door de leden vervaardigd werd, voor arme grote gezinnen. Tijdens de pauze zullen de leden afscheid nemen van Pater Ruffus Meyer o.f.m. als directeur en de nieuw be noemde Pater Adjutor Rietjes o.f.m. zal het directeursschap aanvaarden. Door de Jeugd-afdelingen zal wor den opgevoerd: De Kerststal van Mijnheer Pastoor. Loop der bevolking: Bevolking op 31 december 1948: 8777 mannen en 8258 vrouwen, totaal 17035. Bevolking op 31 december 1949: 8834 mannen en 8384 vrouwen. Totaal: 17218. Sinds Limagas in augustus j.L de gemeentegasfabriek heeft overgeno men zijn reeds meer dan 100 nieuwe aansluitingen er bij gekomen, ter wijl nog een honderdtal op afwikke- nacht doorbrachten. De volgende dag vertrokken ook zij naar Helmond. Onderweg werd er nog een bezoek gebracht aan het totaal uitgebrande wrak van hun Lancaster. Stan Bridg man bezocht in 1972 nog eens Ven ray en ook Roy Birmingham had er in 1975 een reis van Australië naar Nederland voor over om nog een maal de plaats te bekijken, die ge luk bracht bij een ongeluk. Na een inleidend bombardement, van 2380 kanonnen, en ondersteund door 14.000 man luchtlandingstroe pen vervoerd door duizenden vliegtuigen forceerden Engelse en Amerikaanse troepen op 24 maart 1945 een overtocht over de Rijn tus sen Wezel en Rees. Uiteraard leden de transportvlieg tuigen bij deze operatie verliezen. Van de Amerikaanse luchtmacht gingen op die dag 42 Dakota's ver loren. Een er van maakte een nood landing in een boomgaard aan de Hogeweg te Oirlo. De zes inzitten den verlieten na de noodlanding het toestel. Enkelen van hen waren ge wond geraakt en werden opgeno men in het hospitaal van St. Pas- calis te Oostrum. (Op de foto de bemanding van de Aus tralische Lancaster, welke boven Ven ray werd neergeschoten en terecht kwam in de bossen langs de huidige Midden Peelweg). In maart 1945 maakte een Engelse jager of verkenner overdag een duik bij de boerderij Buyssen aan de En ge Steeg, tussen Leunen en Venray. De piloot wist zich met zijn para chute te redden. Nadere bijzonder heden ontbreken. Op zondag 8 april 1945 (de datum staat niet helemaal vast) maakte een Engelse bommenwerper van het type Lancaster een noodlanding in het open veld tussen Leunen-Heide en de Deurneseweg. Het was op de te rugweg van een opdracht in Duits land. De bemanning kon na de lan ding het toestel ongedeerd verlaten. Op zondag 7 mei 1945 de dag waarop in Reims de onvoorwaarde lijke overgave van het Duitse leger werd getekend maakte een Engel se Typhoon nog een noodlanding aan de Ysselste.vnseweg. tussen Heide en Ysseisteyn. De piloot was safe. BALANS Bij het opmaken van de balans van vijf jaar luchtoorlog, blijkt dat bij hel neerkomen van 39 vliegtuigen op Venrays grondgebied, 56 beman ningsleden zijn omgekomen. Hier van waren er 37 afkomstig uit Groot- Brittannië en de Dominions (Canada, Australië en Nieuw-Zeeland), 9 uit de Verenigde Staten en 10 uit Duits land. Verder blijkt dat de meeste vlieg tuigen te Ysseisteyn zijn neergestort, namelijk niet minder dan 15. Oos trum komt op de tweede plaats met vijf en Veulen is derde met vier crashes. Het mag overigens wel een won der genoemd worden, dat bij het neerstorten van zoveel vliegtuigen, geen enkel slachtoffer onder de Ven rayse bevolking is gevallen. Opgemerkt moet worden, dat in dit artikel niet alle facetten van de luchtoorlog aan de orde zijn geko men. Bijvoorbeeld het noodlottige bombardement van Venray op 12 oktober 1944. Wellicht bestaat in de toekomst gelegenheid hier nog eens op terug te komen. Een vriendelijk verzoek tot besluit. Om gegevens te bemachtigen uit ar chieven zowel in Nederland als in het buitenland is noodzakelijk de beschikking te hebben over tenmin ste één „sleutelgegeven" (de juiste datum van het neerstorten van een vliegtuig ,het type, een nummer, één naam van een inzittende). Ook een foto verschaft soms veel opheldering. In een aantal gevallen, hoofdzake lijk in de periode van 1-9-1944 tot 7-5-45, ontbrak deze informatie. Mogelijk zijn er echter lezers van dit artikel die deze aanvullende in formatie kunnen geven. Zou dit zo zijn, dan wordt een briefje aan het gemeentearchief (Maasheseweg 1, Venray) of aan de redaktic van dit blad bijzonder op prijs gesteld. W. Willemsen Op de foto de enige overgebleven Lancaster boven de Derwestdam (En geland). Hier oefenden Guy Gibson en zijn mannen voor de grote aanval op de Möhne en Ederdam. ling wachten. Verder overweegt men met het oog op de nieuwbouw langs de Molenpad, Langeweg, Kempweg en het Desselke een geheel nieuwe leiding vanaf de Gasfabriek aan te leggen. De le Luitenant Ophey ontving het Kruis van Verdiensten voor zijn beleidvol en moedig optreden tijdens de tweede politionele aktie in Indo nesië in december van het vorige jaar. Luitenant Ophey is na zijn te rugkomst in Venray komen wonen op de Langeweg. Het 2-jarig zoontje van de familie C. aan de Kruisstraat was bij de bu ren aan het spelen toen hij plotse ling schrok voor een hond en terug lopend in de kelder viel. In zorg wekkende toestand is hij naar het ziekenhuis overgebracht. Met ingang van het nieuwe jaar zijn niet alleen de zondagsrijvergun ningen in onbruik geraakt, maar heeft men bovendien voor een auto of motorfiets geen algemene rijver gunning meer nodig. Deze algeme ne vergunning blijft voorlopig nog wel nodig voor personenauto's in ge bruik bij het beroepsvervoer en voor alle bestel- en vrachtauto's. Met ingang van heden is het var kensvlees en vleeswaren, bereid uit varkensvlees, niet langer aan maxi mum prijsvoorschriften gebonden. Bij voldoende aanbod, mede als ge volg van toenemende concurrentie, behoeft niet voor prijsstijging ge vreesd te worden. Door blokkering van hun tarieven werden verschillende kappers ge noodzaakt in de industrie of de D.U.W. een broodwinning te gaan zoeken. Om deze toestanden uit de De Stichting Hulpaktie Kerk in Nood heeft van b. en w. vergunning gekregen voor het houden van' een inzamelingsaktie van kleding, houd bare levensmiddelen annex hqt inne men van een standplaats met een kapelwagen op diverse punten in de gemeente in de maand januari. Het aktieprogramma ziet er als volgt uit: Venray, bij de Paterskerk op maan dag 7 januari 1980 van 10.00-12.15 u.; bij de Vredeskerk, idem op 7 januari van 12.30-15.00 uur; op het parkeer terrein achter het oude raadhuis, idem op 7 januari van 13.00-15.00 u. (met 2e wagen). Merselo, bij de kerk, idem op 7 ja nuari van 10.00-12.30 uur. Ysseisteyn, bij de kerk, op dinsdag 8 januari 1980, van 10.00-12.30 uur. Vredepeel .bij de kerk, idem op 8 januari 1980, van 13.00-15.00 uur. Oostrum, bij gemeenschapshuis, idem op 8 januari 1980, van 10.00- 12.30 uur (met 2e wagen). Castenray, bij de kerk, op woens dag 9 januari 1980, van 10.00-12.00 u. Heide, bij de kerk, idem op 9 ja nuari 1980, van 13.00-15.00 uur. weg te ruimen en de kappers een normaal bestaan te verschaffen is het mogelijk, dat de organisaties de tarieven van 1939 zullen verdrievou digen. Dit omdat de levensstandaard, sedertdien ook verdrievoudigd is. Een arbeider die in 1939 een loon van 15,per week genoot zal he den van 45,per week zeker niet beter kunnen rondkomen. Oirlo, bij de kerk, op maandag 14 januari 1980, van 10.00-12.30 uur. Leunen, bij gemeenschapshuis, idem op 1 4januari 1980 van 13.00- 15.00 uur. Veulen, bij de kerk, op maandag 21 januari 1980, van 10.00-12.00 uur. In de periode van 25 januari t.m. 25 februari zal in het raadhuis de tentoonstelling „Beschreven Verle den" worden gehouden. Deze tentoonstelling over het ar chiefwezen heeft als opzet meer aandacht te vestigen op de archief dienst en- gebruiker. Met andere woorden: zij laat zien op welke wijze de burger gebruik kan maken van het gemeentelijk archief. Ongeveer 20°/o van het geëxposeer de is ingericht door de gezamenlijke Limburgse archiefdiensten. Omdat de bezoekers het meest geïnteres seerd zullen zijn in de lokale ge schiedenis zal het resterende gedeel te van de te exposeren voorwerpen en stukken worden geput uit het eigen gemeentelijk archief. Volgens de centrale opzet zal wor den uitgegaan van de volgende on derwerpen: schepenbanken en nota riële akten, burgerlijke stand, finan ciën. charters en zegels, bewaring, beschikbaarstelling, toegankelijkheid studieruimte en archief, bibliotheek en documentatie etc.

Peel en Maas | 1980 | | pagina 6