De luchtoorlog boven Venray 1940-194?'
Op maandag 31 december a.s.
zullen onze kantoren na 12 uur
'smiddags gesloten zijn.
DE GEZAMENLIJKE BANKEN IN VENRAY
WERELD WiNKEf
Linders-Volleberg
Nieuws van de
OUD PAPIE
Pastoor Kemmerer'
koor
v_y J fé';
|n een onlangs gehouden ver
gadering van ae Geschied- en
Oudheidkundige kring Venray,
deed de heer P, Wintels - des
tijds redacteur-uitgever van het
illegale blad „De Zwijger" - een
beroep op de aanwezigen om
hun bijdrage te leveren voor de
geschiedschrijving over de zin
ot de onzin van het bombarde
ment van Venray. In afwachting
daarop verzamelde onze mede
werker. de heer W. Willemsen,
alle bekende en tot dan onbe
kende feiten over de luchtoorlog
boven Venray in de jaren 1940
tot en met 1945. Deze en volgen
de week plaatsen wij zijn bij
drage in dit blad. Het bombar
dement op Venray is daarbij be
wust buiten beschouwing gelaten
- mogelijk dat wij daarover in
de nabije toekomst nog eens
uitvoerig kunnen berichten.
Volgens schattingen zijn er in We
reldoorlog II van mei 1940 tot mei
1945 ongeveer 6500 vliegtuigen op
Nederlandse bodem neergestort.
Globaal genomen, waren dit 3000 En
gelse, 2000 Amerikaanse en 1500
Duitse toestellen.
Over hel aantal slachtoffers be
staan evenmin nauwkeurige cijfers,
maar voorzichtige ramingen komen
uit op 20 tot 25.000.
Ook de gemeente Venray heeft,
ondanks dal ze in 1936 voor de lucht
bescherming, was ingedeeld in ge-
varenklassc III (de klasse van het
minst risicolopend gebied), zeer rij
kelijk haar deel gehad in dit hoofd
stuk van de luchtoorlog. Hoewel er
welhaast in iedere gemeente in Ne
derland een of meerdere vliegtuigen
zijn neergestort, mag wel worden
aangenomen dat Venray (met 39
neergekomen vliegtuigen) in dit op
zicht nauwelijks zal zijn overtroffen
door enige andere gemeente.
Hiervoor zijn enkele oorzaken aan
te wijzen. Op de eerste plaats het
grote aantal bombardementen dat
door de Geallieerden werd uitge
voerd op het Roergebied (Essen -
Dortmund - Duisburg - Wuppertal -
Boehum - Gclsenkirchcn) en steden
als Keulen, Düsseldorf, Krefeld en
Munster. Venray lag vaak op de aan
vliegroute van deze doelen.
Voorts het feit dat bij de grote
Duitse operatie „Bodcnplatte' (een
aanval op Nederlandse en Belgische
vliegvelden op Nieuwjaarsdag 1945)
een aantal Duitse formaties, op de
terugweg naar de Heimat, het gebied
rond Venray overvlogen.
Tot slot dient nog te worden ge
wezen op het in de nabijheid liggen
de vliegveld Venlo, het belangrijkste
Duitse vliegveld in de Lage Landen
en het feit dat de gemeente Venray
met een oppervlakte van 14.622 ha.
de grootste gemeente in oppervlakte
ten zuiden van de Grote rivieren
CHRONOLOGISCH OVERZICHT
Het eerste vliegtuig dat op Ven-
rayse bodem neerkwam, was van
Engelse nationaliteit. Het was een
toestel van type Hampden, behoren
de tot 83 squadron van de Royal Air
Force. Om 02.00 uur in de nacht van
1-9-1941 werd het op de terugweg
van Duitsland waar het doelen
tussen Keulen en Essen had aange
vallen neergeschoten door Feld-
webel Launer van het Nachtjagdge-
schwader 1. Het RAF-toestel, dat
alkomstig was van de Engelse basis
Scampton in Lincolnshire, sloeg te
pletter in de eenzaamheid van de
Meerselsepeel (Ysselsteyn). De be
manning van 4 personen: sgt. R.
Plaistowe (piloot), sergeant J. Hughes
(marconist-schutter), sgt. R. Scott
(schutter) en sgt. A. Somerville (pi
loot), kwam hierbij om het" leven.
Hun graven zijn te vinden op het
Engelse militaire kerkhof te Eindho
ven.
Volgens Engelse berichten gingen
bij deze missie nog 6 andere toestel
len verloren.
De eerste Hampden koos het lucht
ruim op 21 juni 1936. Vanaf mei 1938
werd het toestel op grote schaal ver
vaardigd voor de RAF. In het begin
van de oorlog werd de Hampden in
gezet bij dagvluchten, maar al gauw
bleek dat het niet opgewassen was
tegen de Duitse jagers. Daarom werd
het toestel nadien hoofdzakelijk ge
bruikt voor nachtvluchten, maar
ook hierbij bleven de verliezen aan
zienlijk.
In maart 1942 werd het vliegtuig
nadat er 1430, waarvan 160 in Ca
nada. waren vervaardigd uit de
produklie gehaald.
Op 26-12-1941 (2e Kerstdag) stort
te te Veulen (tussen de Jagerhofweg
en de Middenpeelweg) een Duits toe-
Op de folo de restanten van het eerste vliegtuig dat in de oorlog op Venrayse
bodem neerstortte: een Engelse Hampden. Het vliegtuig kwam terecht in de Meer
selsepeel, op 1 september 1941. Bij de wrakstukken, van links naar rechts, veld
wachter Janssen, een Duitse officier, wachtmeester Schoonderbeek en (opper
wachtmeester Dielisen.
stel neer. Het betrof hier een Hein-
kei 111, van IV 1 Kampfgeschwader
1 dat overdag onderweg was van
Frankrijk naar Duitsland. Hel neer
storten was het gevolg van ijsafzet
ting op het toestel. De vier inzitten
den: luitenant J. Stürzer, H. Strodl,
H. Kadner en E. Günther vonden
hierbij de dood. Ze zijn begraven op
het Duitse militaire kerkhof te Ys
selsteyn (vak L 10, nrs. 234 t.m. 237).
Oorspronkelijk zijn ze te Venlo be
graven geweest.
In het begin van 1936 kwam de
Heinkel 111 voor het eerst in het
nieuws als een passagiersvliegtuig.
Maar al spoedig werd duidelijk dat
het een „vermomde" bommenwerper
was. De vermomming werd definitief
afgelegd op 9 maart 1937, toen Hein-
kels in de Spaanse burgeroorlog
Franco steun verleenden door het
bombarderen van Republikeinse
vliegvelden. Van de Heinkel 111, die
tot eind 1944 in produktie bleef, wer
den door de Heinkel Flugzeugwerke
in Rostock ongeveer 7300 stuks ver
vaardigd.
Op 14-2-1943 viel om 20.20 uur een
Halifax van 158 RAF-squadron aan
de Lorbaan te Veulen (in een wei
land bij de boerderij Groetelaars).
Het vliegtuig dat afkomstig was van
een (onbekende) Engelse basis, was
op weg naar Keulen. Het werd neer
gehaald door een Duitse jager, waar
schijnlijk van de basis Venlo.
Van de zeven-koppige bemanning
kwamen er 5 om het leven. Het wa
ren W. Fletcher (piloot), J.JBousfield,
F. Howe, H. Kay en G. Miller. De
twee anderen slaagden er in te ont
snappen aan Duitse gevangenschap.
Een van hen (M. Pierre) slaagde er
(volgens Engelse berichten) in óm
langs geheime lijnen op 20-4-1943
Engeland te bereiken.
De omgekomenen hebben een laat
ste rustplaats gekregen op het Engel
se kerkhof Jonkerbosch te Nijmegen.
De Halifax, die vanaf 1940 in serie
gebouwd werd, verscheen voor het
eerst boven het Contingent in de
nacht van 11-12 maart 1941, toen de
Transe havenstad Le Havre werd
aangevallen. Van dit toestel dat
een grote rol heeft gespeeld in het
offensief tegen Hitler-Duitsland
werden in totaal in verschillende
uitvoeringen ruim 6100 exempla
ren gemaakt.
Op 12-3-1943 kwam opnieuw een
Halifax naar beneden. De machine
sloeg om kwart voor tien in de avond
te pletter te Ysselsteyn (aan het eind
van de Moostdijk, vlak bij de grens
met de gemeente Horst). Tijdens een
hevig luchtgevecht was het neerge
schoten door een Duitse jager.
Het toestel dat deel uitmaakte van
het 76e squadron van de RAF. ge
legerd up dc basis Linton on 'Ouse
(Yorkshire), had met 456 andere ma
chines een bombardement op Essen
uitgevoerd. De verliezen bij deze
vlucht waren aanzienlijk. In totaal
kwamen 23 bommenwerpers niet op
hun thuisbasis terug. Hiervan kwa
men er 14 in ons land omlaag.
Bij het wrak werd het lijk gevon
den van de staartschutter A. Sharpe.
De overige zes bemanningsleden: P.
Nevines (piloot), R. Poland, J. Locke,
W. Right, R. Ratcliffe en F Stapleton
waren bijtijds gesprongen, maar
raakten vrij snel in Duitse krijgs
gevangenschap. Een van hen, de ser
geant Poland, overleed tijdens zijn
krijgsgevangenschap.
Een landbouwer uit Ysselsteyn
werd op 23 t.m. 30 maart d.a.v. ge
dwongen om „mit Pferden und Wa
gen Flugzcugschrolt zu transportie
ren aus den Sumpf'
De nacht van 25-5-1943 was voor
Düsseldorf zeer ongunstig. 686 RAF-
toestellen wierpen toen bijna 2000
ton bommen op de metropole van
het Rijnland. Een van deze toestel
len was de Wellington HE 990 van
het 431 Royal Canadian Air Force
squadron. Op de terugtocht naar de
basis Burns in Yorkshire, werd het
om 01.24 omlaag geschoten door
Ober-leutnant Meurer van het
Nachtjagdgeschwader I van de Duit
se basis Venlo. De nachtjagers van
dit vliegveld werden vanaf medio
1941 naar hun doelen geleid door de
radar-installatie van het tussen Leu
nen en Veulen gelegen Duitse kamp.
De Wellington boorde zich in de
grond op het Eikenveld te Oostrum
(in de omgeving van de Geysterse-
weg). Tussen de wrakstukken wer
den de lijken gevonden van de be
manningsleden: A. Bonner (uit Li
verpool), M. Jefferies en H. Sweet
De twee overige leden: sergeant R.
Barclay en sergeant K. Dix, wisten
zich gedurende de nacht te verber
gen in een schuur van een boerderij,
gelegen in de omgeving van de
crashplaats. Bij het aanbreken van
de dag bleken ze uit eigen beweging
vertrokken te zijn. Nog diezelfde dag
werden ze opgepakt en via Venray
naar Venlo gebracht.
Het prototype van de Vickers Wel
lington ging de lucht in op 15 juni
1936. Eind 1938 werden de eerste
Wellingtons (180) aan de RAF af
geleverd. Het toestel dat genoemd
was naar de Hertog van Wellington
(1769-1852), de Engelse staatsman,
veldheer en als zodanig de tegen
stander van Napoleon in de slag bij
Waterloo in 1815, bleef in service tot
1945. In totaal werden er bijna 11.500
gebouwd op een drietal Engelse fa
brieken.
In de avond van 30-5-1943 vertrok
ken van Engelse vliegvelden 644
bommenwerpers voor een aanval op
de stad Wuppertal in het Roergebied,
hetzelfde gebied waarvan Rijksmaar
schalk Hermann Goring in 1939 had
voorspeld dat er nooit een bom op
zou vallen. Ondanks deze groot
spraak werd de stad geteisterd door
1822 ton bommen.
Bij deze aanval verloor de RAF 33
toestellen. Een er van was een Lan
caster van het 44 squadron, van de
basis Dunholme Lodge in Lincoln
shire. Het vliegtuig werd in de om
geving van Castenray neergeschoten
door de reeds eerder genoemde leut-
nant Mepurer van de basis Venlo.
Het bereikte brandend de aarde aan
het einde van de tegenwoordige Lol-
lebeekweg (bij de Castenrayse berg)
om kwart voor twee in de nacht.
Bij deze ramp kwamen zes be
manningsleden om: P. Holt (piloot),
D. Mc. Coll, H. Robinson, I. Tucker,
W Young en Himpton. Vermoedelijk
heeft één bemanningslid het ongeluk
overleefd. Of hij is ontsnapt of ge
vangen genomen, is niet bekend.
De slachtoffers die aanvankelijk
begraven werden te Venlo, zijn later
overgebracht naar de Engelse be
graafplaats Jonkerbosch te Nijme
gen.
De Lancaster kwam voor het eerst
in het nieuws op 17 april 1942 Toen
maakte de B.B.C. namelijk bekend
dat fabrieken in Augsburg overdag
waren aangevallen door nieuwe vier
motorige Engelse bommenwerpers
van het type Lancaster. De meest
bekende Lancaster-basis was Wad
dingion. Van hier vertrokken ook
Guy Gibson en zijn mannen voor de
beroemdste raid uit de gehele oor
log de succesvolle aanval van 16
mei 1943 op de Möhne- en Ederdam
in het Sauerland. Bij ons, meer spe
ciaal in het Westen, zijn de Lancas
ters bekend geworden door de voed-
seldroppings van eind april/begin
mei 1945 bij Haarlem. Leiden en Rot
terdam.
Op 22-6-1943 was Klein Oirlo het
toneel van de ondergang van een En
gelse bommenwerper. Een Halifax
van 35 RAF squadron werd op de te
rugweg van Krefeld, bij helder
maanlicht, aangevallen door een
Duitse jager en in brand geschoten.
Het toestel afkomstig van de basis
Gravely Hunts stortte een half uur
na middernacht neer in dc buurt
schap Valkenberg (in de omgeving
van dc boerderijen Maas en Mar
tens).
Zeven van de acht bemannings
leden wisten voor de val van het
toestel per parachute te verlaten,
maar de Australiër sgt. Kroh kwam
helaas om het leven. Hel toestel
maakte deel utt van een „padvin-
dersgroep". Deze had tol taak het
te bombarderen gebied te markereft
door het afwerpen van lichtfakkels
en een markeringsbom.
Van de zeven gesprongen beman
ningsleden: W. Hickson (piloot), A.
Hutchison, J. Graham, P. Croft, J.
Dowsing, W. Brown en F. Maltus,
vielen er 5 spoedig in Duitse han
den De Nieuw-Zcelander William
Hickson en de Canadees Hutchison
wisten zich voor de Duitsers te ver
bergen. Hickson kwam na enkele
dagen terecht op de boerderij Eiken
hof te Veulen (bij de familie van Sta
veren) die daarna met groot gevaar
voor eigen leven, aan nog 31 andere
geallieerde vliegers een gastvrij on
derdak zou bieden).
Op de foto de Engelse piloot William
Hickson, die op 22 juni 1943 kans zag
tijdig uit zijn neergeschoten „Halifax"
te springen, ergens boven Klein Oirlo.
William Hickson bleef één week
op Eikenhof en werd toen door de
„ondergrondse", via Meterik en
Horst naar Sittard gebracht. Hij
maakte de reis in gezelschap van een
andere Nieuw-Zeelander: Basil
Broadmead, afkomstig uit een toe
stel dat hierna ter sprake komt.
Vanuit Sittard werd hij op een
„lijn" naar Tilburg gezet. Vandaar
werd hij met verschillende andere
piloten naar Apeldoorn gebracht,
waar hij in handen van de Gestapo
viel.
Na enige tijd in Scheveningen ge
vangen te hebben gezeten, werd hij
overgebracht naar het kamp Stalag
Luft III te Sagan in Silezië. Begin
1945. toen de Russen vanuit het oos
ten begonnen op te dringen, werd hij
naar Bremen vervoerd. Uiteindelijk
werd hij bij Lübeck bevrijd door de
komst van het Eerste Britse Leger.
De reeds genoemde Alan Hutchin
son was reeds een heel eind gevor
derd op de ontsnappingsroute naar
Engeland, toen hij in Frankrijk (Bor
deaux) in Duitse handen viel.
Op 23-6-1943 (daags na het neer
schieten van 't vorige toestel) heers
te er opnieuw grote aktiviteit in het
luchtruim boven Venray. De RAF
had in die late avonduren met 557
vliegtuigen de industriestad Mülheim
(in het Roergebied) aangevallen. Op
retourvlucht naar Engeland ont
stond er boven Venray een luchtge
vecht, waarbij een Engels vliegtuig
werd getroffen. Het stortte om 02.10
uur brandend neer te Oostrum
(Hoogheide, in de omgeving van de
weg van Oostrum naar Geysteren).
Ditmaal betrof het een Sterling-
bommenwerper van het 75 squadron,
van de thuisbasis Mepal in Cam
bridgeshire.
De bemanning (7 man) zag kans
het brandende toestel tijdig te ver
laten, maar voor twee van hen was
het een sprong met een fatale' af
loop. De hoogte waarop zij de sprong
in de diepte waagden was te gering,
zodat hun parachutes zich niet open
den Het waren de „skipper" F. M.
McKenzie, afkomstig uit Nieuw Zee
land en zijn bomrichter sergeant J.
Blank. Ook zij zijn toevertrouwd aan
de aarde van (het Engelse kerkhof
Jonkerbosch le Nijmegen.
De 5 anderen bereikten veilig de
grond, maar werden de een wal
eerder dan de ander toch weer
door de Duitsers gepakt. Hel waren
de sergeanten: A. West, E. McConi-
gal, R. Triplee, J. Chrystal en de
reeds eerder genoemde Basil Broad
mead.
Van de Sterling, die operationeel
was van begin 1941 tot september
1944 werden door vier Engelse fa
brieken bijna 2400 stuks afgeleverd.
Amerikaanse bommenwerpers (282
in getal) vielen op zaterdag 20»10-
1943 (bij daglicht) de stad Duren (tus
sen Keulen en Aken) aan. Op de te
rugweg kwam een B 17 (Vliegend
Fort) in de omgeving van Wezel in
moeilijkheden, veroorzaakt door aan
vallen van Duitse jagers en afweer
geschut. De bemanning slaagde er in
de thuisreis nog een eindwecgs te
vervolgen, maar toen was het ge
beurd. De grote bommenwerper
(vleugelwijdte bijna 32 m.) kwam om
14 45 uur neer te Leunen (naast de
Overbroekseweg). Brokstukken van
het toestel waren tot ver in de om
trek te vinden.
Het behoorde tot het 331 Bomber-
squadron, een onderdeel van de 94e
Bombergroup. De vertrekplaats was
het grote Amerikaanse vliegveld Bu
ry St. Edmunds, ten noord-oosten
van Londen.
Bij deze ramp kwamen de piloot H.
Sharpe en zes andere bemannings
leden (L. Weaner, G. Reardon, Ch.
Gunn, W. Rich, M. Cook en M. Cole)
De drie overige leden van de crew
(W. Miller, die 2e piloot was, C. Horn
en H. Ward) werden door de Duit
sers gevangen genomen.
De zeven slachtoffers werden be
graven te Venlo, maar vonden later
een rustplaats op het 36 ha. grote
Amerikaanse Ardennenkerkhof van
Neuville-en-Condroz in België (20
km. zuidelijk van Luik aan de grote
weg naar Dinant). Hier zijn 5310
Amerikaanse soldaten begraven. De
meesten van hen zijn gesneuveld tij
dens het Ardennenoffensief op het
eind van 1944 en in de zware strijd
rond Aken. Maar ook veel Ameri
kaanse vliegers hebben hier de eeu
wige rust gevonden.
Vliegende Forten verschenen voor
het eerst in 1942 boven het Europese
vasteland. Aanvankelijk leden de
Amerikanen op hun vluchten met
Vliegende Forten grote verliezen.
Soms ging wel 20% van de ingezette
toestellen verloren. Later in de oor
log, toen de Vliegende Forten werden
begeleid door jagers, liepen de ver
liezen aanzienlijk terug.
Het was inmiddels 1944 geworden
en aan die vervloekte oorlog wilde
maar geen eind komen. De strijd
ging verder: te land, ter iee, maar
ook in de lucht.
Op 31-1-1944 kwam de eerste
Amerikaanse jager in Venray om
laag. Het was een Lightning van het
38c Fighter-squadron van de USAAF
(de Amerikaanse luchtmacht). Het
drama speelde zich af te Ysselsteyn,
aan de Zeilbergseweg, dicht bij de
grens met Deurnc. De twee-motori-
ge jager werd na de beschieting van
een trein bij Griendtsveen, neerge
schoten door een Duitse jager. De
enige inzittende, de piloot David Fi
scher, vond hierbij de dood. Hij
maakte gebruik van zijn parachute,
maar kwam bij de sprong in aanra
king met het staartstuk van zijn ma
chine. Ook hij is begraven op het Ar
dennenkerkhof van Neuville-en-
Condroz.
Op 22-2-1944 (carnavalsdinsdag, de
dag ook van het bombardement van
Nijmegen) doemde in de richting van
de Duitse grens een vliegtuig op, dat
zich langzaam voortbewoog in de
richting van Venray. In de omgeving
van Oostrum aangekomen, werd het
eerst beschoten door een Duitse ja
ger, die daarna een poging deed het
toestel te rammen.'
De bommenwerper, die een groot
gat in de linkervleugel had. maakte
nog een bocht en stortte daarop neer
(om 13.40 uur) dicht bij de boerderij
Moorrees te Halfweg, Oostrum.
Een aantal in de buurt gelegen
boerderijen liep hierbij schade op.
Nog steeds is het niet duidelijk om
welke Amerikaanse bommenwerper
(B 17) het hier ging. Tussen de uit
gebrande wrakstukken werden geen
slachtoffers aangetroffen. Het toe
stel was kennelijk reeds geruime tijd
voor zijn val door de bemanning ver
laten. Ooggetuigen menen gezien te
hebben dat de laatste bemannings
leden het toestel in de omgeving van
de grens (Weeze-Kevelaer) verlieten.
Dezelfde dag kwam in Noord-Lim
burg nog een Vliegend Fort neer
(rond 12.30 uur op enkele kilometers
ten oosten van Afferden). Ook bij dit
voorval was de bemanning (10 per
sonen) tijdig gesprongen. Ze kwamen
aan de grond tussen Vierlingsbeek
en Boxmeer en in de omgeving Af-
ferden-Siebengewald. Slechts één
van hen werd door de Duitsers opge
pikt. De negen anderen werden door
de illegaliteit „weggewerkt". Het
grootste gedeelte van hen hee
een tijdlang onderdak gevond
de boerderijen de Zwarte Plak
rica) en Eikenhof (Veulen). lb00'
Dc Duitse jager die bij zijn j
om de Amerikaanse bommenv
te rammen, stuurloos was gewi
ging ook onmiddellijk de diep 09 A
Het stortte echter niet neer,
piloot slaagde er nog in een
landing uit te voeren. Na het t
door het moerassige Kerkewat der:
Jo
lertj
JC
n M'
29
JAC
VAN
hebben getrokken, bracht de
het toestel tot stilstand in een
land van de landbouwer 7.aln z
(thans Loonen) gelegen dicht 1
aansluiting van de Koepas oj De
Beemdweg tussen Leunen en 3laa
hoek). ^e,r
ray
De Duitsers, die sne\ ter p ceP
waren, brachten de ongedeerd zaa
loot naar de neergeschoten Hu"
menwerper te Oostrum. en
Jeai
De trotse overwinnaar was de J*en'
Oost Pruisen afkomstige Jos ^,a'
Chucholowius, die met zijn Mes ^ofl
schmidt 109 op de basis Venlo ge nra
gen was.
Twee dagen later was hij opn
in de lucht, maar deze keer wai
lot hem minder gunstig gezind.
werd zijn laatste vlucht. Hij
neergeschoten in de gemeente
rup, 50 km noordelijk van O
brück.
(Slot'volgt).
Ree
leKC
V VRIJDAG 11 JANUARI 20.00 UUR)»"!
DANS- EN SHOW-AVOND
met de Rszelkapel, Venlo
EN
BUUTREEDNER BERT HEIJNEN, SWALMEI
Ten bale van de kinderbedevaart naar Lourdes z
Stationsweg 147 - Venray - Teleloon 815101,
allen 'n voorspoedig 1980
- -Ook voor onze wereldwinkel na
dert weer het einde van hel jaar en
elke winkel maakt aan het einde van
hel jaar z'n balans op. Wij uiteraard
pok.
Wat hebben wij het afgelopen jaar
kunnen bieden?
1. Elke vrijdagavond was de win
kel open van 7-9 uur. U kon hier
informatie inwinnen over allerlei
derde wereldlanden, over aktuele ge
beurtenissen in binnen- en buiten
land b.v. de boycotaklie tegen de
Shell in Zuid-Afrika. Ook verkoch
ten wij allerlei artikelen o.a. de kof
fie en thee uit Guatomala en Tanza
nia om boerencoöperaties te steunen
en om de ongelijke verdeling in de
wereld aan te tonen. Verder kon en
kunt U bij ons terecht voor kring
looppapier, stoffen uit Kenia, anti-
plastictassen, affiches, stickers en
informatie over kernenergie.
2. Verder verzorgden wij een aan
tal avonden bij een jeugdgroep over
ontwikkelingslanden. Voor een le
zing of avond verzorgen over een
bepaald onderwerp kunt U dus bij
ons terecht.
3. Bij een vrouwengroep verzorg
den wij een avond over het werk en
het doel van een wereldwinkel.
4. In augustus hielden wij „open
huis" in onze winkel, zodat iedereen
kon zien waar we mee bezig waren.
5. In september stonden we op de
leermarkt in de schouwburg.
6. Verder maakten we een begin
met de organisatie van de cursus
„wereldwijs" een projekt over over
kernenergie.
Wat kunt U in in 1980 o.a. van ons
verwachten?
1. De informatie en produkten lig
gen voor U klaar in de winkel op
vrijdagavond van 7-9 uur op Markt
straat 8.
2. In januari starten we met de
cursus „wereldwijs". Deze cursus
wil dieper ingaan op en antwoorden
zoeken op tal van vragen, die gaan
over de problemen van de arme lan
den of derde wereld en wat wij in
onze omgeving daarmee te maken
hebben. De cursus „wereldwijs" wil
een bron van informatie zijn en een
training om met informatie te leren
omgaan.
Deze cursus is niet gebonden aan
leeftijd of opleiding, geschoold of on
geschoold, iedereen is welkom. Voor
deze cursus zoeken wij nog een aan
tal deelnemers. Voor verdere infor
matie hierover kunt U terecht in de
wereldwinkel of bij Mariet v. d.
Locht, Broekweg 6a, Venray, tel.
85173.
3. De wereldwinkel mensen zijn in
tern bezig met een scholing over
kernenergie. In januari - februari
gaan we met dit projekt naar groe
pen. Bent U geïnteresseerd hierin,
laat het ons dan horen.
4. Ook zoeken we mensen, die mee
willen werken op vrijdagavond en
ook voor de andere wereldwinkel-
aktiviteiten.
Wanneer U op vrijdagavond b<
schappen doel, komt U gerust
vrijblijvend een kopje zuivere I
fie bij ons drinken.
Verder wensen wij U ccn vrefp
zaam 1980 loc.
Wereldwinkel
p/a Marktstraat 8 (tegenover
Kbberink). Venray
TEN BATE VAN
VENRAYS MANNENKOOR
KAN MEN BEZORGEN IN DE
CONTAINER ACHTER GARAGE
VAN HAM. MAASHESEWEG
ingang via Bosweg
Bijzondere Drie
koningen-viering
in de St. Petrus-
bandenkerk Venra
Op zaterdag 5 januari 1980 zal h
Pastoor Kemmerekoor uit Geysten
tijdens de Eucharistieviering v:
19.00 uur in de St Petrus Bande J
kerk te Venray de St. Cecilia-n u
van Charles Gounod, die leefde v
1818 tot 1893, zingen.
De soli-partijen in voornoem!
mis zullen worden vertolkt do
niemand minder dan Marie-Céci
Moerdijk, sopraan. Pieter van Li
rop, tenor, terwijl Joep Langenho
uit Goirle de baspartij voor zijn r
kening zal nemen. De begeleiding
in de uiterst vakkundige handen vi
organist Tjeu Zeyen, een jong tale
die hard op weg is een grote carriè
te maken in binnen- en buitenlan
Koor en solisten staan onder leidifl
van de midden-limburgse musici
Sef Adams.
Overigens is het niet de eerste ke<
dat het Pastoor Kemmerekoor de
mis zingt; ook in Geysteren heeft hi
koor deze mis tijdens de kerstvierir
gezongep.
Het bijzondere van de „Messe s<
lennelle St .Cecilia" is dat dit wei
van Charles Gounod bijna noo
wordt uitgevoerd en het Pasto<
Kemmere Koor uit Geysteren is bi
zonder blij dit werk op het repe
toire te hebben staan.
Hoewel het meest bekende wei
van Charles Gounod de opera „Faus
is, moet worden gekonstateerd d
een groot deel van zijn muzika
oeuvre ligt op het religieuze vla
Wie kent bijvoorbeeld niet het „Ai
Maria" van Gounod? De laatste
ren van zijn leven heeft hij gehe
gewijd aan de religie.