De luchtoorlog boven Venray 1940-194?' Op maandag 31 december a.s. zullen onze kantoren na 12 uur 'smiddags gesloten zijn. DE GEZAMENLIJKE BANKEN IN VENRAY WERELD WiNKEf Linders-Volleberg Nieuws van de OUD PAPIE Pastoor Kemmerer' koor v_y J fé'; |n een onlangs gehouden ver gadering van ae Geschied- en Oudheidkundige kring Venray, deed de heer P, Wintels - des tijds redacteur-uitgever van het illegale blad „De Zwijger" - een beroep op de aanwezigen om hun bijdrage te leveren voor de geschiedschrijving over de zin ot de onzin van het bombarde ment van Venray. In afwachting daarop verzamelde onze mede werker. de heer W. Willemsen, alle bekende en tot dan onbe kende feiten over de luchtoorlog boven Venray in de jaren 1940 tot en met 1945. Deze en volgen de week plaatsen wij zijn bij drage in dit blad. Het bombar dement op Venray is daarbij be wust buiten beschouwing gelaten - mogelijk dat wij daarover in de nabije toekomst nog eens uitvoerig kunnen berichten. Volgens schattingen zijn er in We reldoorlog II van mei 1940 tot mei 1945 ongeveer 6500 vliegtuigen op Nederlandse bodem neergestort. Globaal genomen, waren dit 3000 En gelse, 2000 Amerikaanse en 1500 Duitse toestellen. Over hel aantal slachtoffers be staan evenmin nauwkeurige cijfers, maar voorzichtige ramingen komen uit op 20 tot 25.000. Ook de gemeente Venray heeft, ondanks dal ze in 1936 voor de lucht bescherming, was ingedeeld in ge- varenklassc III (de klasse van het minst risicolopend gebied), zeer rij kelijk haar deel gehad in dit hoofd stuk van de luchtoorlog. Hoewel er welhaast in iedere gemeente in Ne derland een of meerdere vliegtuigen zijn neergestort, mag wel worden aangenomen dat Venray (met 39 neergekomen vliegtuigen) in dit op zicht nauwelijks zal zijn overtroffen door enige andere gemeente. Hiervoor zijn enkele oorzaken aan te wijzen. Op de eerste plaats het grote aantal bombardementen dat door de Geallieerden werd uitge voerd op het Roergebied (Essen - Dortmund - Duisburg - Wuppertal - Boehum - Gclsenkirchcn) en steden als Keulen, Düsseldorf, Krefeld en Munster. Venray lag vaak op de aan vliegroute van deze doelen. Voorts het feit dat bij de grote Duitse operatie „Bodcnplatte' (een aanval op Nederlandse en Belgische vliegvelden op Nieuwjaarsdag 1945) een aantal Duitse formaties, op de terugweg naar de Heimat, het gebied rond Venray overvlogen. Tot slot dient nog te worden ge wezen op het in de nabijheid liggen de vliegveld Venlo, het belangrijkste Duitse vliegveld in de Lage Landen en het feit dat de gemeente Venray met een oppervlakte van 14.622 ha. de grootste gemeente in oppervlakte ten zuiden van de Grote rivieren CHRONOLOGISCH OVERZICHT Het eerste vliegtuig dat op Ven- rayse bodem neerkwam, was van Engelse nationaliteit. Het was een toestel van type Hampden, behoren de tot 83 squadron van de Royal Air Force. Om 02.00 uur in de nacht van 1-9-1941 werd het op de terugweg van Duitsland waar het doelen tussen Keulen en Essen had aange vallen neergeschoten door Feld- webel Launer van het Nachtjagdge- schwader 1. Het RAF-toestel, dat alkomstig was van de Engelse basis Scampton in Lincolnshire, sloeg te pletter in de eenzaamheid van de Meerselsepeel (Ysselsteyn). De be manning van 4 personen: sgt. R. Plaistowe (piloot), sergeant J. Hughes (marconist-schutter), sgt. R. Scott (schutter) en sgt. A. Somerville (pi loot), kwam hierbij om het" leven. Hun graven zijn te vinden op het Engelse militaire kerkhof te Eindho ven. Volgens Engelse berichten gingen bij deze missie nog 6 andere toestel len verloren. De eerste Hampden koos het lucht ruim op 21 juni 1936. Vanaf mei 1938 werd het toestel op grote schaal ver vaardigd voor de RAF. In het begin van de oorlog werd de Hampden in gezet bij dagvluchten, maar al gauw bleek dat het niet opgewassen was tegen de Duitse jagers. Daarom werd het toestel nadien hoofdzakelijk ge bruikt voor nachtvluchten, maar ook hierbij bleven de verliezen aan zienlijk. In maart 1942 werd het vliegtuig nadat er 1430, waarvan 160 in Ca nada. waren vervaardigd uit de produklie gehaald. Op 26-12-1941 (2e Kerstdag) stort te te Veulen (tussen de Jagerhofweg en de Middenpeelweg) een Duits toe- Op de folo de restanten van het eerste vliegtuig dat in de oorlog op Venrayse bodem neerstortte: een Engelse Hampden. Het vliegtuig kwam terecht in de Meer selsepeel, op 1 september 1941. Bij de wrakstukken, van links naar rechts, veld wachter Janssen, een Duitse officier, wachtmeester Schoonderbeek en (opper wachtmeester Dielisen. stel neer. Het betrof hier een Hein- kei 111, van IV 1 Kampfgeschwader 1 dat overdag onderweg was van Frankrijk naar Duitsland. Hel neer storten was het gevolg van ijsafzet ting op het toestel. De vier inzitten den: luitenant J. Stürzer, H. Strodl, H. Kadner en E. Günther vonden hierbij de dood. Ze zijn begraven op het Duitse militaire kerkhof te Ys selsteyn (vak L 10, nrs. 234 t.m. 237). Oorspronkelijk zijn ze te Venlo be graven geweest. In het begin van 1936 kwam de Heinkel 111 voor het eerst in het nieuws als een passagiersvliegtuig. Maar al spoedig werd duidelijk dat het een „vermomde" bommenwerper was. De vermomming werd definitief afgelegd op 9 maart 1937, toen Hein- kels in de Spaanse burgeroorlog Franco steun verleenden door het bombarderen van Republikeinse vliegvelden. Van de Heinkel 111, die tot eind 1944 in produktie bleef, wer den door de Heinkel Flugzeugwerke in Rostock ongeveer 7300 stuks ver vaardigd. Op 14-2-1943 viel om 20.20 uur een Halifax van 158 RAF-squadron aan de Lorbaan te Veulen (in een wei land bij de boerderij Groetelaars). Het vliegtuig dat afkomstig was van een (onbekende) Engelse basis, was op weg naar Keulen. Het werd neer gehaald door een Duitse jager, waar schijnlijk van de basis Venlo. Van de zeven-koppige bemanning kwamen er 5 om het leven. Het wa ren W. Fletcher (piloot), J.JBousfield, F. Howe, H. Kay en G. Miller. De twee anderen slaagden er in te ont snappen aan Duitse gevangenschap. Een van hen (M. Pierre) slaagde er (volgens Engelse berichten) in óm langs geheime lijnen op 20-4-1943 Engeland te bereiken. De omgekomenen hebben een laat ste rustplaats gekregen op het Engel se kerkhof Jonkerbosch te Nijmegen. De Halifax, die vanaf 1940 in serie gebouwd werd, verscheen voor het eerst boven het Contingent in de nacht van 11-12 maart 1941, toen de Transe havenstad Le Havre werd aangevallen. Van dit toestel dat een grote rol heeft gespeeld in het offensief tegen Hitler-Duitsland werden in totaal in verschillende uitvoeringen ruim 6100 exempla ren gemaakt. Op 12-3-1943 kwam opnieuw een Halifax naar beneden. De machine sloeg om kwart voor tien in de avond te pletter te Ysselsteyn (aan het eind van de Moostdijk, vlak bij de grens met de gemeente Horst). Tijdens een hevig luchtgevecht was het neerge schoten door een Duitse jager. Het toestel dat deel uitmaakte van het 76e squadron van de RAF. ge legerd up dc basis Linton on 'Ouse (Yorkshire), had met 456 andere ma chines een bombardement op Essen uitgevoerd. De verliezen bij deze vlucht waren aanzienlijk. In totaal kwamen 23 bommenwerpers niet op hun thuisbasis terug. Hiervan kwa men er 14 in ons land omlaag. Bij het wrak werd het lijk gevon den van de staartschutter A. Sharpe. De overige zes bemanningsleden: P. Nevines (piloot), R. Poland, J. Locke, W. Right, R. Ratcliffe en F Stapleton waren bijtijds gesprongen, maar raakten vrij snel in Duitse krijgs gevangenschap. Een van hen, de ser geant Poland, overleed tijdens zijn krijgsgevangenschap. Een landbouwer uit Ysselsteyn werd op 23 t.m. 30 maart d.a.v. ge dwongen om „mit Pferden und Wa gen Flugzcugschrolt zu transportie ren aus den Sumpf' De nacht van 25-5-1943 was voor Düsseldorf zeer ongunstig. 686 RAF- toestellen wierpen toen bijna 2000 ton bommen op de metropole van het Rijnland. Een van deze toestel len was de Wellington HE 990 van het 431 Royal Canadian Air Force squadron. Op de terugtocht naar de basis Burns in Yorkshire, werd het om 01.24 omlaag geschoten door Ober-leutnant Meurer van het Nachtjagdgeschwader I van de Duit se basis Venlo. De nachtjagers van dit vliegveld werden vanaf medio 1941 naar hun doelen geleid door de radar-installatie van het tussen Leu nen en Veulen gelegen Duitse kamp. De Wellington boorde zich in de grond op het Eikenveld te Oostrum (in de omgeving van de Geysterse- weg). Tussen de wrakstukken wer den de lijken gevonden van de be manningsleden: A. Bonner (uit Li verpool), M. Jefferies en H. Sweet De twee overige leden: sergeant R. Barclay en sergeant K. Dix, wisten zich gedurende de nacht te verber gen in een schuur van een boerderij, gelegen in de omgeving van de crashplaats. Bij het aanbreken van de dag bleken ze uit eigen beweging vertrokken te zijn. Nog diezelfde dag werden ze opgepakt en via Venray naar Venlo gebracht. Het prototype van de Vickers Wel lington ging de lucht in op 15 juni 1936. Eind 1938 werden de eerste Wellingtons (180) aan de RAF af geleverd. Het toestel dat genoemd was naar de Hertog van Wellington (1769-1852), de Engelse staatsman, veldheer en als zodanig de tegen stander van Napoleon in de slag bij Waterloo in 1815, bleef in service tot 1945. In totaal werden er bijna 11.500 gebouwd op een drietal Engelse fa brieken. In de avond van 30-5-1943 vertrok ken van Engelse vliegvelden 644 bommenwerpers voor een aanval op de stad Wuppertal in het Roergebied, hetzelfde gebied waarvan Rijksmaar schalk Hermann Goring in 1939 had voorspeld dat er nooit een bom op zou vallen. Ondanks deze groot spraak werd de stad geteisterd door 1822 ton bommen. Bij deze aanval verloor de RAF 33 toestellen. Een er van was een Lan caster van het 44 squadron, van de basis Dunholme Lodge in Lincoln shire. Het vliegtuig werd in de om geving van Castenray neergeschoten door de reeds eerder genoemde leut- nant Mepurer van de basis Venlo. Het bereikte brandend de aarde aan het einde van de tegenwoordige Lol- lebeekweg (bij de Castenrayse berg) om kwart voor twee in de nacht. Bij deze ramp kwamen zes be manningsleden om: P. Holt (piloot), D. Mc. Coll, H. Robinson, I. Tucker, W Young en Himpton. Vermoedelijk heeft één bemanningslid het ongeluk overleefd. Of hij is ontsnapt of ge vangen genomen, is niet bekend. De slachtoffers die aanvankelijk begraven werden te Venlo, zijn later overgebracht naar de Engelse be graafplaats Jonkerbosch te Nijme gen. De Lancaster kwam voor het eerst in het nieuws op 17 april 1942 Toen maakte de B.B.C. namelijk bekend dat fabrieken in Augsburg overdag waren aangevallen door nieuwe vier motorige Engelse bommenwerpers van het type Lancaster. De meest bekende Lancaster-basis was Wad dingion. Van hier vertrokken ook Guy Gibson en zijn mannen voor de beroemdste raid uit de gehele oor log de succesvolle aanval van 16 mei 1943 op de Möhne- en Ederdam in het Sauerland. Bij ons, meer spe ciaal in het Westen, zijn de Lancas ters bekend geworden door de voed- seldroppings van eind april/begin mei 1945 bij Haarlem. Leiden en Rot terdam. Op 22-6-1943 was Klein Oirlo het toneel van de ondergang van een En gelse bommenwerper. Een Halifax van 35 RAF squadron werd op de te rugweg van Krefeld, bij helder maanlicht, aangevallen door een Duitse jager en in brand geschoten. Het toestel afkomstig van de basis Gravely Hunts stortte een half uur na middernacht neer in dc buurt schap Valkenberg (in de omgeving van dc boerderijen Maas en Mar tens). Zeven van de acht bemannings leden wisten voor de val van het toestel per parachute te verlaten, maar de Australiër sgt. Kroh kwam helaas om het leven. Hel toestel maakte deel utt van een „padvin- dersgroep". Deze had tol taak het te bombarderen gebied te markereft door het afwerpen van lichtfakkels en een markeringsbom. Van de zeven gesprongen beman ningsleden: W. Hickson (piloot), A. Hutchison, J. Graham, P. Croft, J. Dowsing, W. Brown en F. Maltus, vielen er 5 spoedig in Duitse han den De Nieuw-Zcelander William Hickson en de Canadees Hutchison wisten zich voor de Duitsers te ver bergen. Hickson kwam na enkele dagen terecht op de boerderij Eiken hof te Veulen (bij de familie van Sta veren) die daarna met groot gevaar voor eigen leven, aan nog 31 andere geallieerde vliegers een gastvrij on derdak zou bieden). Op de foto de Engelse piloot William Hickson, die op 22 juni 1943 kans zag tijdig uit zijn neergeschoten „Halifax" te springen, ergens boven Klein Oirlo. William Hickson bleef één week op Eikenhof en werd toen door de „ondergrondse", via Meterik en Horst naar Sittard gebracht. Hij maakte de reis in gezelschap van een andere Nieuw-Zeelander: Basil Broadmead, afkomstig uit een toe stel dat hierna ter sprake komt. Vanuit Sittard werd hij op een „lijn" naar Tilburg gezet. Vandaar werd hij met verschillende andere piloten naar Apeldoorn gebracht, waar hij in handen van de Gestapo viel. Na enige tijd in Scheveningen ge vangen te hebben gezeten, werd hij overgebracht naar het kamp Stalag Luft III te Sagan in Silezië. Begin 1945. toen de Russen vanuit het oos ten begonnen op te dringen, werd hij naar Bremen vervoerd. Uiteindelijk werd hij bij Lübeck bevrijd door de komst van het Eerste Britse Leger. De reeds genoemde Alan Hutchin son was reeds een heel eind gevor derd op de ontsnappingsroute naar Engeland, toen hij in Frankrijk (Bor deaux) in Duitse handen viel. Op 23-6-1943 (daags na het neer schieten van 't vorige toestel) heers te er opnieuw grote aktiviteit in het luchtruim boven Venray. De RAF had in die late avonduren met 557 vliegtuigen de industriestad Mülheim (in het Roergebied) aangevallen. Op retourvlucht naar Engeland ont stond er boven Venray een luchtge vecht, waarbij een Engels vliegtuig werd getroffen. Het stortte om 02.10 uur brandend neer te Oostrum (Hoogheide, in de omgeving van de weg van Oostrum naar Geysteren). Ditmaal betrof het een Sterling- bommenwerper van het 75 squadron, van de thuisbasis Mepal in Cam bridgeshire. De bemanning (7 man) zag kans het brandende toestel tijdig te ver laten, maar voor twee van hen was het een sprong met een fatale' af loop. De hoogte waarop zij de sprong in de diepte waagden was te gering, zodat hun parachutes zich niet open den Het waren de „skipper" F. M. McKenzie, afkomstig uit Nieuw Zee land en zijn bomrichter sergeant J. Blank. Ook zij zijn toevertrouwd aan de aarde van (het Engelse kerkhof Jonkerbosch le Nijmegen. De 5 anderen bereikten veilig de grond, maar werden de een wal eerder dan de ander toch weer door de Duitsers gepakt. Hel waren de sergeanten: A. West, E. McConi- gal, R. Triplee, J. Chrystal en de reeds eerder genoemde Basil Broad mead. Van de Sterling, die operationeel was van begin 1941 tot september 1944 werden door vier Engelse fa brieken bijna 2400 stuks afgeleverd. Amerikaanse bommenwerpers (282 in getal) vielen op zaterdag 20»10- 1943 (bij daglicht) de stad Duren (tus sen Keulen en Aken) aan. Op de te rugweg kwam een B 17 (Vliegend Fort) in de omgeving van Wezel in moeilijkheden, veroorzaakt door aan vallen van Duitse jagers en afweer geschut. De bemanning slaagde er in de thuisreis nog een eindwecgs te vervolgen, maar toen was het ge beurd. De grote bommenwerper (vleugelwijdte bijna 32 m.) kwam om 14 45 uur neer te Leunen (naast de Overbroekseweg). Brokstukken van het toestel waren tot ver in de om trek te vinden. Het behoorde tot het 331 Bomber- squadron, een onderdeel van de 94e Bombergroup. De vertrekplaats was het grote Amerikaanse vliegveld Bu ry St. Edmunds, ten noord-oosten van Londen. Bij deze ramp kwamen de piloot H. Sharpe en zes andere bemannings leden (L. Weaner, G. Reardon, Ch. Gunn, W. Rich, M. Cook en M. Cole) De drie overige leden van de crew (W. Miller, die 2e piloot was, C. Horn en H. Ward) werden door de Duit sers gevangen genomen. De zeven slachtoffers werden be graven te Venlo, maar vonden later een rustplaats op het 36 ha. grote Amerikaanse Ardennenkerkhof van Neuville-en-Condroz in België (20 km. zuidelijk van Luik aan de grote weg naar Dinant). Hier zijn 5310 Amerikaanse soldaten begraven. De meesten van hen zijn gesneuveld tij dens het Ardennenoffensief op het eind van 1944 en in de zware strijd rond Aken. Maar ook veel Ameri kaanse vliegers hebben hier de eeu wige rust gevonden. Vliegende Forten verschenen voor het eerst in 1942 boven het Europese vasteland. Aanvankelijk leden de Amerikanen op hun vluchten met Vliegende Forten grote verliezen. Soms ging wel 20% van de ingezette toestellen verloren. Later in de oor log, toen de Vliegende Forten werden begeleid door jagers, liepen de ver liezen aanzienlijk terug. Het was inmiddels 1944 geworden en aan die vervloekte oorlog wilde maar geen eind komen. De strijd ging verder: te land, ter iee, maar ook in de lucht. Op 31-1-1944 kwam de eerste Amerikaanse jager in Venray om laag. Het was een Lightning van het 38c Fighter-squadron van de USAAF (de Amerikaanse luchtmacht). Het drama speelde zich af te Ysselsteyn, aan de Zeilbergseweg, dicht bij de grens met Deurnc. De twee-motori- ge jager werd na de beschieting van een trein bij Griendtsveen, neerge schoten door een Duitse jager. De enige inzittende, de piloot David Fi scher, vond hierbij de dood. Hij maakte gebruik van zijn parachute, maar kwam bij de sprong in aanra king met het staartstuk van zijn ma chine. Ook hij is begraven op het Ar dennenkerkhof van Neuville-en- Condroz. Op 22-2-1944 (carnavalsdinsdag, de dag ook van het bombardement van Nijmegen) doemde in de richting van de Duitse grens een vliegtuig op, dat zich langzaam voortbewoog in de richting van Venray. In de omgeving van Oostrum aangekomen, werd het eerst beschoten door een Duitse ja ger, die daarna een poging deed het toestel te rammen.' De bommenwerper, die een groot gat in de linkervleugel had. maakte nog een bocht en stortte daarop neer (om 13.40 uur) dicht bij de boerderij Moorrees te Halfweg, Oostrum. Een aantal in de buurt gelegen boerderijen liep hierbij schade op. Nog steeds is het niet duidelijk om welke Amerikaanse bommenwerper (B 17) het hier ging. Tussen de uit gebrande wrakstukken werden geen slachtoffers aangetroffen. Het toe stel was kennelijk reeds geruime tijd voor zijn val door de bemanning ver laten. Ooggetuigen menen gezien te hebben dat de laatste bemannings leden het toestel in de omgeving van de grens (Weeze-Kevelaer) verlieten. Dezelfde dag kwam in Noord-Lim burg nog een Vliegend Fort neer (rond 12.30 uur op enkele kilometers ten oosten van Afferden). Ook bij dit voorval was de bemanning (10 per sonen) tijdig gesprongen. Ze kwamen aan de grond tussen Vierlingsbeek en Boxmeer en in de omgeving Af- ferden-Siebengewald. Slechts één van hen werd door de Duitsers opge pikt. De negen anderen werden door de illegaliteit „weggewerkt". Het grootste gedeelte van hen hee een tijdlang onderdak gevond de boerderijen de Zwarte Plak rica) en Eikenhof (Veulen). lb00' Dc Duitse jager die bij zijn j om de Amerikaanse bommenv te rammen, stuurloos was gewi ging ook onmiddellijk de diep 09 A Het stortte echter niet neer, piloot slaagde er nog in een landing uit te voeren. Na het t door het moerassige Kerkewat der: Jo lertj JC n M' 29 JAC VAN hebben getrokken, bracht de het toestel tot stilstand in een land van de landbouwer 7.aln z (thans Loonen) gelegen dicht 1 aansluiting van de Koepas oj De Beemdweg tussen Leunen en 3laa hoek). ^e,r ray De Duitsers, die sne\ ter p ceP waren, brachten de ongedeerd zaa loot naar de neergeschoten Hu" menwerper te Oostrum. en Jeai De trotse overwinnaar was de J*en' Oost Pruisen afkomstige Jos ^,a' Chucholowius, die met zijn Mes ^ofl schmidt 109 op de basis Venlo ge nra gen was. Twee dagen later was hij opn in de lucht, maar deze keer wai lot hem minder gunstig gezind. werd zijn laatste vlucht. Hij neergeschoten in de gemeente rup, 50 km noordelijk van O brück. (Slot'volgt). Ree leKC V VRIJDAG 11 JANUARI 20.00 UUR)»"! DANS- EN SHOW-AVOND met de Rszelkapel, Venlo EN BUUTREEDNER BERT HEIJNEN, SWALMEI Ten bale van de kinderbedevaart naar Lourdes z Stationsweg 147 - Venray - Teleloon 815101, allen 'n voorspoedig 1980 - -Ook voor onze wereldwinkel na dert weer het einde van hel jaar en elke winkel maakt aan het einde van hel jaar z'n balans op. Wij uiteraard pok. Wat hebben wij het afgelopen jaar kunnen bieden? 1. Elke vrijdagavond was de win kel open van 7-9 uur. U kon hier informatie inwinnen over allerlei derde wereldlanden, over aktuele ge beurtenissen in binnen- en buiten land b.v. de boycotaklie tegen de Shell in Zuid-Afrika. Ook verkoch ten wij allerlei artikelen o.a. de kof fie en thee uit Guatomala en Tanza nia om boerencoöperaties te steunen en om de ongelijke verdeling in de wereld aan te tonen. Verder kon en kunt U bij ons terecht voor kring looppapier, stoffen uit Kenia, anti- plastictassen, affiches, stickers en informatie over kernenergie. 2. Verder verzorgden wij een aan tal avonden bij een jeugdgroep over ontwikkelingslanden. Voor een le zing of avond verzorgen over een bepaald onderwerp kunt U dus bij ons terecht. 3. Bij een vrouwengroep verzorg den wij een avond over het werk en het doel van een wereldwinkel. 4. In augustus hielden wij „open huis" in onze winkel, zodat iedereen kon zien waar we mee bezig waren. 5. In september stonden we op de leermarkt in de schouwburg. 6. Verder maakten we een begin met de organisatie van de cursus „wereldwijs" een projekt over over kernenergie. Wat kunt U in in 1980 o.a. van ons verwachten? 1. De informatie en produkten lig gen voor U klaar in de winkel op vrijdagavond van 7-9 uur op Markt straat 8. 2. In januari starten we met de cursus „wereldwijs". Deze cursus wil dieper ingaan op en antwoorden zoeken op tal van vragen, die gaan over de problemen van de arme lan den of derde wereld en wat wij in onze omgeving daarmee te maken hebben. De cursus „wereldwijs" wil een bron van informatie zijn en een training om met informatie te leren omgaan. Deze cursus is niet gebonden aan leeftijd of opleiding, geschoold of on geschoold, iedereen is welkom. Voor deze cursus zoeken wij nog een aan tal deelnemers. Voor verdere infor matie hierover kunt U terecht in de wereldwinkel of bij Mariet v. d. Locht, Broekweg 6a, Venray, tel. 85173. 3. De wereldwinkel mensen zijn in tern bezig met een scholing over kernenergie. In januari - februari gaan we met dit projekt naar groe pen. Bent U geïnteresseerd hierin, laat het ons dan horen. 4. Ook zoeken we mensen, die mee willen werken op vrijdagavond en ook voor de andere wereldwinkel- aktiviteiten. Wanneer U op vrijdagavond b< schappen doel, komt U gerust vrijblijvend een kopje zuivere I fie bij ons drinken. Verder wensen wij U ccn vrefp zaam 1980 loc. Wereldwinkel p/a Marktstraat 8 (tegenover Kbberink). Venray TEN BATE VAN VENRAYS MANNENKOOR KAN MEN BEZORGEN IN DE CONTAINER ACHTER GARAGE VAN HAM. MAASHESEWEG ingang via Bosweg Bijzondere Drie koningen-viering in de St. Petrus- bandenkerk Venra Op zaterdag 5 januari 1980 zal h Pastoor Kemmerekoor uit Geysten tijdens de Eucharistieviering v: 19.00 uur in de St Petrus Bande J kerk te Venray de St. Cecilia-n u van Charles Gounod, die leefde v 1818 tot 1893, zingen. De soli-partijen in voornoem! mis zullen worden vertolkt do niemand minder dan Marie-Céci Moerdijk, sopraan. Pieter van Li rop, tenor, terwijl Joep Langenho uit Goirle de baspartij voor zijn r kening zal nemen. De begeleiding in de uiterst vakkundige handen vi organist Tjeu Zeyen, een jong tale die hard op weg is een grote carriè te maken in binnen- en buitenlan Koor en solisten staan onder leidifl van de midden-limburgse musici Sef Adams. Overigens is het niet de eerste ke< dat het Pastoor Kemmerekoor de mis zingt; ook in Geysteren heeft hi koor deze mis tijdens de kerstvierir gezongep. Het bijzondere van de „Messe s< lennelle St .Cecilia" is dat dit wei van Charles Gounod bijna noo wordt uitgevoerd en het Pasto< Kemmere Koor uit Geysteren is bi zonder blij dit werk op het repe toire te hebben staan. Hoewel het meest bekende wei van Charles Gounod de opera „Faus is, moet worden gekonstateerd d een groot deel van zijn muzika oeuvre ligt op het religieuze vla Wie kent bijvoorbeeld niet het „Ai Maria" van Gounod? De laatste ren van zijn leven heeft hij gehe gewijd aan de religie.

Peel en Maas | 1979 | | pagina 8