Van paardetram tot buurtbus S.V. Leunen opent uitgebreid .sportcomplex VENRAY van S. V. Leunen 30 jaar geleden ebberink Zeventig jaar openbaar vervoer in Venray Uit de jaarvergadering Frans van de Kamp Financieringen UIT PEEL EN MAAS VAN 20 AUGUSTUS 1949 - No. 33 Venray Vooruit heeft een van haar commissies belast met de res tauratie en herstelling van de ver schillende wegkapellen rond Venray, die door oorlogsgeweld en verwaar lozing dikwijls onderkomen zijn. Na enkele kleine verbeteringen leverde deze commissie een geheel gerestau reerd St. Rochuskapelletje af te Vel- tum. Na een plechtig Lof werd het beeldje van St. Rochus door bruid jes in processie naar de kapel gedra gen. waarbij Pater Briels een feest predikatie hield. In hotel „De Zwaan" werd voor rekening van de Zuivelfabriek aan besteed de uitbreiding van gebou wen. De hoogste inschrijver was: F. Heynen, Oostrum voor 44.500,—, de laagste Gebr. Oudenhoven Venray voor 31.995, De Harmonie van Oostrum behaal de op het Federatief muziekconcours te Deume een goede eerste prijs in de eerste afdeling met 104 punten. Bij hun terugkeer werden de leden hartelijk ontvangen door het thuis front. Op het Veulen werd door Deken W. Berden, na een plechtig Lof, de klokwijding verricht bestemd voor de nieuwe kerk. De doopnaam van de klok is Antonius, naar de pa troonheilige van de nieuwe kerk St. Antonius van Padua. Het nieuwe kerkgebouw nadert spoedig de vol tooiing. Het Provincialaat der Minderbroe ders te Weert heeft de officiële be noemingen aangekondigd. Hieruit blijkt dat in Venray benoemd werd tot Gardiaan Pater Juniperus Grondheid en tot Vicaris Pater Theofried Wassenaar. De vroegere Gardiaan Pater Herman Veldman werd benoemd tot pastoor in Am- merzoden, de oud Vicaris tot kape laan en leraar te Maastricht. Aan het Gymnasium alhier werd weer tot Gardiaan benoemd Pater Bur- chard van Summeren, de tegenwoor dige Rector, terwijl Pater Titus Plekker herbenoemd werd tot Vica ris. Pater Honoratius Camdnada, oud Rector van het Gymnasium alhier Werd benoemd tot Gardiaan aan de R.K.H.B.S. te Heerlen. Pater Abel Duindam, werd tot Gardiaan be- Hoek Marktstraat-Schoolstraat noemd in Brummen. Pater Florus Claassens (Venraynaar) werd be noemd tot vicaris te Alverna. *- Zondag 4 september hoopt de Eerw. Pater Coen Classens in de parochie kerk te Oirlo zijn plechtige eerste H, Mis opdragen. Tijdens de Venrayse kermis ont stond brand in de opslagplaats van Hub. de Jong te Merselo. Ondanks het feit dat de brandweer met vol materieel was uitgerukt ging de op slagplaats geheel verloren. Het woonhuis bleef bespaard. Bij de gehouden competitiewed strijd van de Kon. Ned. Politiehon denvereniging district Noord-Lim burg werd de heer H. Dechnard no. 1 met zijn bouvier Donki met 263 punten, de heer E. Beerkens werd met zijn Belgische herder Alma no. 4 met 236 punten. Op de Merseloseweg gebeurde een ernstig ongeluk, doordat de motor rijder M. uit Merselo tegen een dienstbus van Vitesse op botste en van zijn motor werd geslingerd. M. werd in zorgwekkende toestand naaf het ziekenhuis vervoerd. Nu Landbouwbelang te Wanssum met de opbouw van haar verwoeste silo en de pakhuizen reeds ver ge vorderd is, heeft men ook besloten de haven weer in zijn oude staat te rug te brengen. Door het vernie lingswerk der Duitsers aan de Mo lenbeek was de haven voor een groot deel verzand. Zo zullen nu bij na 44.000 m3 grond uitgebaggerd moeten worden waarvoor een tien tal aannemers hebben ingeschreven. De prijzen varieerden van 65.000, tot 41.909,Laagste inschrijver was firma Dikkerboom en Sybrandy uit Oud-Haske ,die het werk drie maanden na de gunning zal moeten opleveren. Op de jaarvergadering van S.V. Leunen kon voorzitter Th. Hendrix een zeer groot aantal leden welkom heten. Een bijzonder woord van wel kom richtte hij tot de nieuwe trai ners Gé Ummenthun en Pieter Lu- cassen en de nieuwe leden. Kon de voorzitter op de vorige jaarvergadering nog spreken van een goed en gemakkelijk seizoen, het afgelopen seizoen vond hij het beste tot nu toe al was het beslist geen gemakkelijk jaar. De gehele verbou wing en uitbreiding van de akkom- modatie heeft veel tijd en inspan ning gevergd van het bestuur en een aantal leden. Dankzij hun grote inzet kan nu toch alles op tijd ge reed komen. Zowel van het bestuur als van de leden was er wederzijds veel waardering voor het vele werk dat is verzet, vooral door Th. Hen drix en F. Lucassen. Evenals voorgaande jaren heeft S.V. Leunen weer het jaarverslag gepubliceerd in een boekje dat in Leunen, Veulen en Heide huis aan huis is bezorgd, waardoor de inwo ners volledig met S.V. Leunen op de hoogte worden gehouden. Ook dit jaar zag het boekje er wederom voortreffelijk uit. Enkele positieve dingen van het afgelopen seizoen waren dat de Al, Cl en E3 kampioen werden, dat Leu nen 1 en 2 een zeer goed seizoen hadden, al werden ze net geen kam pioen, en dat de sfeer en samen werking binnen de vereniging uit stekend waren. Spijtig is dat als ge volg van de uitbreiding de jeugd van Leunen geen trapveldje meer tot haar beschikking heeft. Als dank voor de vele verdiensten voor de club kregen Jan Gielens, Pieter Lucassen en Ber Swinkels, die ieder zo'n 8 a 9 jaar o.a. als jeugdleider en -trainer aktief zijn geweest, een sportbeeldje uitgereikt. Een legpenning was er voor Johan van Kreij en Geert van Kreij, die respectievelijk 5 en 3 jaar als jeugd leider werkzaam zijn geweest. Tijdens de bestuursverkiezing wer den Th. Hendrix en G. Janssen bei de herkozen met algemene stemmen. In het komende seizoen zullen weer dezelfde aktiviteiten plaatsvin den, die de laatste jaren zoveel suk- ses hebben opgeleverd. Op 27 augus tus is er een donateursaktie en met nieuwjaar een toepaktie, terwijl te vens het rikken, de loterij, de ver loting van de wedstrijdbal, het jaar verslag en de toto en lotto gehand haafd blijven. Verder wordt er aan een vermeerdering van de reklame- borden gewerkt. Iets nieuws is dat Pieter Lucassen zij het nog op kleine schaal gaat beginnen met sportmassage. Trainer Gé Ummenthun maakte van de sprekershoek gebruik om de vereniging te bedanken voor de ge weldige opvang en sprak de hoop uit een goed seizoen te zullen be leven. Erevoorzitter H. Baltussen toonde zich verheugd over de nieuwe ak- kommodatie, die erg modern is en daardoor is aangepast aan deze tijd. Hij had veel lof voor de vereniging, vooral omdat door het vele verant woordelijke en ook wel ondankbare werk van een aantal mensen iets groots is ontstaan. Verder prees hij het plooibare bestuursbeleid en het feit dat er met sportmassage begon nen wordt. Voorzitter Th. Hendrix bedankte iedereen die heeft meegewerkt aan de sloop- en bouwwerkzaamheden. In de inmiddels erg groot geworden vereniging (23 elftallen) zijn weke lijks zo'n 50 mensen aktief om er voor te zorgen dat ieder kan voetbal len. Voor die mensen, waaraan het tot nog toe niet heeft ontbroken, had hij veel lof evenals voor Henk Dee- gens, die als A-trainer met de Al naar de selektie is gepromoveerd. Verder bedankte hij de vertrokken trainers Sjaak Terpstra en Frans de Bruin en stelde hij in de nieuwe trainers het volste vertrouwen. Konkluderend kan men stellen dat S.V. Leunen op alle fronten een uit stekend jaar heeft gehad en dat het nieuwe seizoen ongetwijfeld weer veel positiefs te zien zal geven. GELD NODIG? KAN U HELPEN BEL 87575 Het einde van de paardetram kwam op 30 juni 1926. „Der Mohr hat seine Schuldigkeit getan, er kan gehen" (aannemende tenminste dat het zwarte paarden waren die de tram trokken). Met weemoed werd er afscheid genomen. De trouwe viervoeters hadden gedurende negentien jaar een kleine één miljoen passagiers (niet vlug), maar wel veilig en voor delig vervoerd. De laatste paardetram in Limburg was hiermee verdwenen. De drie andere lijden die Limburg gekend heeft, waren: Venlo-Tegelen-Steyel (18888-1910), Vaals (1889-1895) en Maastricht (1903-1914). De laatste paardetram in Nederland werd bui ten dienst gesteld in 1930 (Makkum- Harkezijl). Het materieel van de paardetram werd in augustus en september 1926 in het openbaar aan de hoogstbie dende verkocht. De kopers van de wagens waren: V. Pijls, Grotestraat 28,Michel Camps, Oostrum 35,—), C. Görtz, Maasheseweg 23,en J. v. d. Looveren te Hel mond die voor 26,twee wagens voor zijn rekening nam. Kopers vari de rails waren o.m. P. v. d. Munckhof, Grotestraat, P. Lin- ders, Gasstraat en J. Aerts, Veld- straat. Daags na de opheffing van de paardetram brak er een nieuw hoofdstuk aan in de geschiedenis van het openbaar vervoer in Ven ray. Voortaan kon men het station bereiken met de autobus, die overi gens heel wat kleiner was dan de comfortabele bussen van tegenwoor dig. De exploitatie was via inschrijving toegewezen aan de uit Weert af komstige firma Kupers. Deze voer de de dienst uit met 2 bussen wel ke respectievelijk 12 en 13 personen konden vervoeren. In 1930 werd de dienst ook weer via inschrijving overgeno men door de firma Derksen (Paters- straat), welke firma 25 jaar lang het vervoer bleef verzorgen. Ingaande 1-3-1955 ging de exploi tatie over naar de firma van Ham, die ze heeft uitgevoerd tot maart 1974. In maart 1974 ontstond er een grote verandering in de tot dan be staande gang van zaken. Toen ging namelijk de stadsdienst van start. Dit werd mogelijk door ze te inte greren in het regionale busdienst programma van de Zuid-Ooster. trum stopplaats was). Al deze diensten kwamen voor re kening van de firma Kupers. Na paardetram, stationsbus, lijn bus en stadsbus, zal nu de „buurt bus" in Venray haar intrede doen. De „uitvinding" van de buurtbus staat op naam van Engeland, waar ze sinds 1975 met groot succes een „link" vormt tussen de kleine en de grote kernen. Vandaar waaide het idee over naar Nederland. Bij ons ging men van start in 1977 en ook hier bleek het een succes te zijn en te voorzien in de behoeften van die gebieden di'e voorheen verstoken waren van openbaar vervoer. Verwacht mag worden dat de buurtbus Venray-Merselo-Vredepeel in dit opzicht geen uitzondering zal vormen. W. Willemsen Voor dienstregeling etc. van de nieuwe buurtbus verwijzen wij naar een publikatie in de rubriek „Ge meentepraat". Volledigheidshalve dient te wor den opgemerkt, dat de mogelijkhe den tot lokaal vervoer in 1926 ook nog waren vergroot door de invoe ring van een aantal busdiensten. In 1925 kwam tot stand de lijn Venray-Horst-Venlo (6 x per dag, met opstapmogel ij kheid te Leunen en Castenray). In 1926 de lijn Ven- ray-Deume-Helmond (5 x per dag, waarbij ook Heide (Nachtigaal) en Ysselsteyn halteplaats waren). En. tenslotte nog de verbinding Venray- Boxmeer-Cuyk (waarbij ook Oos oude gedeelte werd gerenoveerd, terwijl de kantine vergroot is. Bij de kantine is tevens een vergader ruimte en een keuken aangebracht. S.V. Leunen neemt in het nieuwe seizoen met 23 elftallen aan de kom petitie deel. De vereniging telt mo menteel ruim 350 leden, die voor namelijk uit de dorpen Leunen, Veu len en Heide afkomstig zijn. Ook de diverse korfbalteams zullen van de nieuwe akkommodatie gebruik ma ken. die a.s. zaterdag 25 augustus officieel geopend wordt. Op zondag 26 augustus is er een open dag. Het programma ziet er als volgt uit: Zaterdag: 15.30 u. Officiële ope ning door wethouder J. van Oers, waarbij de naam van het sportpark onthuld zal worden. 16.00 Bezichtiging van het sport- komplex; 17.00 u. Openingswedstrijd Leunen 1Venray 1. Het geheel zal muzikaal opgeluisterd worden door fanfare en drumband „St. Cathari- na" uit Leunen. Zondag: vanaf 14.00 u. Open dag (tot 19.00 uur). Ballonwedstrijd voor de jeugd. 15.00 u. Korfbaldemonstratiewed- strijd tussen Leunen 1 en Swift 1. Tot slot is er 's avonds een gezellig samenzijn voor de leden met hun da mes. We verwachten dat in het komen de weekeinde vele inwoners uit Leunen, Veulen en Heide, alsook daarbuiten, een bezoek aan het sportpark zullen brengen. land 1 op de 13 inwoners). Aan vervoer per auto viel toen in Venray nog niet te denken. Welis waar was in ons land in 1896 de eer ste auto op de weg verschenen, maar het aantal van deze (primitieve) vehicles groeide maar uiterst lang zaam (in 1905 telde ons land onge veer 1000 auto's). Eerst in 1911 zou de eerste Ven- rayer zich autobezitter kunnen noe men, want toen kocht de arts Strü- ben een 7 P.K. Renault met 2 zit plaatsen. De veearts H. Sala volgde in 1913 zijn voorbeeld met de aan koop van een 7 P.K. driewielige Phanomobiel met 2 zitplaatsen en 2 klapplaatsen. Voor de Venrayse bevolking moet daarom de 15e juni 1909 wel een feestelijke dag zijn geweest, want op die dag werd de paardetramdienst VenrayStation geopend, die aan sluiting gaf op de treinen die dage lijks vertrokken in de richting Ven- lo en Nijmegen. De lengte van de enkelsporige tramlijn die begon bij de remise aan de Paterskoel (nu Past. Wijn- hovenpark) bedroeg 4 kilometer. Het „rollend" materieel (3 gesloten en 3 open wagens, 1 goederenwagen In het komende weekend zal in Leunen de nieuwe uitgebreide sport- ak-kommodatie geopend worden. De noodzaak tot uitbreiding was er reeds vijf jaar geleden, toen de eer ste planhen kenbaar gemaakt wer- k JAaandag a.s. gaat de langver wachte buurtbus rijden tussen Vre- depeel, Merselo en Venray. Daarmee iken ook deze kerkdorpen uit isolement, wat betreft een bus- inding met het centrum van on- [èemeente. iit op zich toch wel heugelijke was voor onze medewerker een Féde aanleiding om in oude pape en te gaan neuzen en de geschie- van 70 jaar openbaar vervoer jjyenray voor onze lezers op papier je Wie vóór 15 juni 1909 gebruik Jde maken van de in 1883 geopen- jgspoorwegverbinding Nijmegen HMo, moest zich in de regel „per Jys aposrtulorum" (te voet, zoals Apostelen gewoon waren) naar f station Oostrum begeven. latuuriijk waren er uitzonderin- i; De gasten van de wijd en zijd inde hotels „de Zwaan"* en „de luden Leeuw" hadden het voor recht per koets te worden afgehaald en teruggebracht. De meeste landbouwers hadden wel een paard en wagen en een klein aantal reizigers beschikte toen al over een fiets (in 1908 in Neder en 1 pekelwagen) was overgenomen van de Utrechtse Tramwegmaat schappij voor het toen niet geringe bedrag van 25.000, Voor de uitvoering van de dienst waren vier paarden beschikbaar. De route liep van de remise via de St. Antoniusstraat, Patersstraat, Henseniusplein, Grotestraat, Hof straat, Stationsweg (waar bij Sint Servatius en café Halfweg gewisseld kon worden) naar het station te Oos trum. In 1916 maakten 68200 reizigers gebruik van de paardetram, gemid deld dus bijna 190 per dag, terwijl het goederenvervoer 31.000 kg be droeg. Later liep het personenvervoer waarschijnlijk mede door de op komst van de fiets terug. De cij fers voor 1919, 1923 en 1925 bedroe gen namelijk respectievelijk 47.239, 40.600 en 49.000. Ook het goederenvervoer vertoon de enige achteruitgang. In 1925 be droeg dit nog 24.000 kg. (de goede ren waren hoofdzakelijk afkomstig van Van Gend en Loos en het post kantoor te Venray). den. S.V. Leunen was toen al een snelgroeiende vereniging .die kamp te met een ernstig ruimtetekort. In het najaar van 1978 kon men eindelijk met de uitbreiding begin nen. Ondanks de lange winter die toen volgde is men er toch in ge slaagd voor de kompetitie de werk zaamheden te voltooien, dankzij de grote inbreng van de eigen leden en het bestuur. De akkommodatie is uitgebreid met een voetbalveld, een korfbal- veld, 4 kleedlokalen, 2 scheidsrech- terslókalen en 3 bergruimtes. Het

Peel en Maas | 1979 | | pagina 5