VOLGEND JAAR AANLEG NRD.-TANGENT
VENDET V D IN 1985 IN DE ROSE VLEK
Winkelsluiting
koopavond
Oprichting NJN afd. Venray
IN CENTRUM
NOG GEEN
PARKEER
PROBLEMEN
OPENBAAR VERVOER
„GOED ONDER DAK" MET AMAK
Leenen
POELS
annex stadsdienst
B en W menen;
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Meubelen
Ontmoetingsmiddag
missionarissen
Sinterklaas
krijgt geen
subsidie van
de gemeente
RIJDAG 28 OKTOBER 1978 Nr. 43
NEGEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
ITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
ROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
VOOR AL UW DRANKEN
ADVERTENTIEPRIJS 25 ct per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR 10 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
.let ingang van 1 november a.s.
>rdt de nieuwe Winkelsluitings-
t van kracht. Zowel voor de mid-
nstanders als voor de kopers ver-
dert er niet zo heel veel, maar
di is het misschien nuttig even op
essentiële nader in te gaan.
De winkels mogen met ingang van
datum niet langer open zijn dan
uur per week, inclusief de weke-
[se koopavond. Dat is praktisch
Dr geen enkele middenstander een
obleem temeer omdat de win-
om 18.00 uur gesloten moeten
behalve op de koopavond om
.00 uur en zaterdags om 17.00 uur.
openstelling van diverse groot-
nkelbedrijven, zaterdags tot 18.00
dus per 1 november verleden
Waar een middenstander wel pro-
mien mee kan hebben, is het feit
zijn bedienend personeel slechts
dagen per week mag werken. Bij
linig personeel betekent dat dus,
zo'n middenstander op een be-
alde dag geen bediende(n) heeft,
idat die gebonden zijn aan hun 5-
agse werkweek. Heeft men meer
rsoneel in dienst, dan kan men
r verschuiving van de vrije da-
het nog wel zo zien te schippe-
dat de winkel niet 'n hele dag
week gesloten wordt. Gedachtig
gezegde „de klant is koning" zul-
verschillende winkeliers dan ook
oberen hun zaken slechts een hal
dag per week te sluiten De kap-
dcen dat b.v. landelijk op maan-
gmorgen, andere branches, als
kkers, slagers en manufacturiers
en dat weer op een andere dag.
ibrek aan eensgezindheid heeft
r in het verleden reeds gespeeld,
iar wordt ook door de nieuwe
nkelsluitingswet niet opgelost. El-
branche, desnoods elke midden-
ndar kan voor zijn eigen uitma-
wanneer de winkeldeur op slot
ïel brengt de nieuwe wet iets
ler duidelijkheid. Élke winkelier
namelijk verplicht aan de ingang
zijn zaak, duidelijk zichtbaar
ir de klant, bekend te maken op
lke uren zijn zaak geopend dan-
gesloten is. De gemeente dient
gelijke aankondigingen te legali-
en. Komt men dus aan een ge
en winkeldeur dan kan men di-
t zien wanneer de deur weer open
it. De winkelier kan eens per drie
anden verandering in deze tijden
ibrengen, maar we zien niet in
t dat voor nut kan hebben
Sen ander punt dat beslist meer
de belangstelling zal staan van
ikelier én klant, is de wekelijkse
ipavcnd.
ïnds jaar en dag wordt deze in
nray cp vrijdagavond gehouden,
de nabuurgemeenten, met name
inlo. Helmond, Eindhoven en Box
er, is men om niet geheel duide-
;e redenen overgegaan de koop-
icnd op donderdag te stellen. In
urne kwam een dergelijk voorstel
rige week in de gemeenteraad en
ewel de middenstandsafgevaardig-
er tegen was, gaat men ook in
urne de koopavond op donderdag
illen.
Inmiddels heeft het bestuur van
Winkelcentrum Venray in de
itst gehouden vergadering een bal-
je hierover opgeworpen; zonder
arbij echter een besluit te nemen,
nwel de gemeente te adviseren de
topavond te verplaatsen. Wel heeft
sn zich tot de Vereniging van Zelf-
andige Ondernemers gewend, met
verzoek dit punt ter bespreking
de agenda te zetten, zodat men
ogelijk over een meer uitgebreide-
visie van de middenstanders kan
schikken.
We kunnen ons echter niet aan de
druk onttrekken, dat hier gehan-
ld of gedacht wordt over de hoof-
n van de kopers/klanten heen.
slot van rekening zijn zij het,
ie destijds de koopavond op vrijdag
abben vastgesteld,, en het is voor
len intussen een "„ingeroeste" ge-
oonte geworden om op die vrijdag-
'ond hun (meeste) inkopen te doen.
eer dikwijls zijn dat ook inkopen
»r de komende zondag zoals
ees en vleeswaren, brood en ban-
t dan behoeft men tenmniste za-
rdags niet meer te winkelen Gaat
en nu die koopavond verplaatsen
lar donderdag, dan komt het inko-
31 voor het weekend wel in een
rijfelachtig licht te staan.
De voordelen van een vrijdagse
aopavond was en is verder b.v. nog,
t man en vrouw al dan niet met de
nderen gezamenlijk hun inkopen
oen. Voor manlief is de werkweek
{gelopen en zaterdags kan men lan-
er uitslapen. We kunnen ons voor
ellen dat er mannen zijn, die er
einig voor voelen om donderdags
gaan winkelen en 's anderdaags
eer aan het werk te moeten.
Ook de financiën kunnen voor de
lant een hindernis zijn, om van een
Dnderdagse koopavond gebruik te
laken. Ondanks dat velen intussen
laandloners geworden zijn, zijn er
vengoed nog velen die vrijdags hun
'eekloon ontvangen. En het is moei-
)k om donderdags geld te besteden
In de loop van dit jaar is er zo het een en ander gebeurd aan de
wegen in en rond Venray-centrum.
Zo is in het kader van,het centrumplan een begin gemaakt met
de aanleg van de „centrumring' rond de kom van Venray. De
Langeweg is gereconstrueerd vanaf de Frans Michelsstraat tot
aan de Langstraat. Momenteel is men bezig met de reconsrtuctie
van de Paterslaan, waarna het kruispunt met de Leunseweg volgt.
Tenslotte zal dan nog het gedeelte van de Oude Oostrumseweg
tot aan de Julianasingel onderhanden worden genomen. Afwer
king en inrichting zullen het volgend jaar geschieden.
De bedoeling is, dat de ring uiteindelijk gesloten wordt via de
Julianasingel en de omstreden z.g. Noordtangent" over de Bon
tekoestraat naar de Hoenderstraat. Maar zover is het nóg
niet.
In de toelichting op de gemeentebegroting voor het volgend jaar
staat te lezen, dat de plannen voor de nog ontbrekende Noord
tangent binnenkort aan de raad zullen worden gepresenteerd.
Het college van b. en w. is van me
ning. dat de aanleg hiervan in 1979
zou kunnen geschieden, afhankelijk
uiteraard van beschikbaarstelling
van het hiervoor nodige krediet.
Maar zover is het óók nog niet. Want
in diezelfde aanbiedingsbrief van b.
en w. staat te lezen, dat ook na ver
kregen Koninklijke goedkeuring
„nogmaals zorgvuldig zal worden ge
toetst of de argumenten, welke des
tijds tot de projectie van deze weg
hebben geleid, hun geldigheid nog
steeds hebben behouden".
Indit verband mag er aan worden
herinnerd, dat enkele jaren geleden
o m. de Inspraakgroep Venray tot bij
de Kroon bezwaren heeft gemaakt
tegen de aanleg van deze weg. welke
het tot gemeentehuis verbouwde
zal lopen tussen de Grote Kerk en
voormalige klooster „Jerusalem".- In
tussen heeft de Kroon de bezwaren
verwerpen en is de voormalige moes
tuin van de Zusters Ursulinen thans
als ruime parkeerruimte in gebruik.
Op dit moment betekent de aanleg
van de Noordtangent verlies van
parkeerruimte en een streep door dc
rekening van de makers van plan
nen voor een plantsoen (stiltegebied)
tussen kerk en gemeentehuis.
Het voordeel vai) de Noordlangent,
zoals destijds door het college werd
aangevoerd en verdedigd is de kort
sluiting van de binnenring rond Ven
ray, waardoor men met de auto dich
ter bij het winkelcentrum kan ko
men. De tegenstanders van de noord
tangent pleitten destijds voor het
gebruik van de Noordsingel of Gas-
straat als schakel tussen de binnen
ring.
Dit nu lijkt moeilijk te worden,
wanneer men kennis heeft genomen
van de nieuwe gemeentelijke plan
nen met betrekking tot de aanslui
ting van de zg tweede ring rond Ven
ray (buitenring), bestaande uit de
vier op elkaar aangesloten singels.
AANSLUITING VAN
OOST- OP NOORDSINGEL
Het mag intussen als bekend wor
den verondersteld, dat de gemeente
Venray subsidie in het vooruitzicht
is gesteld voor de doortrekking vart
de Oostsingel vanaf de Stationsweg
tot aan de Maasheseweg, alsmede
voor het ontbrekende gedeelte van
de Noordsingel.
Uit deze formulering valt al op te
maken en zo is intussen ook al
uitvoerig met de gemeenteraad be
sproken dat de aansluiting van
de Oost- op de Noordsingel niet komt
te liggen ter hoogte van garage van
Haren, maar op een punt verder in
Land weert.
Het is n.l. de bedoeling en ook
hierover is al dikwijls gesproken en
geschreven dat de Maasheseweg
wordt verlegd en meer Landweert-
inwaarts komt te liggen.
Het is dus straks de verlegde Maas
heseweg die rechtstreeks aansluit
op de Oostsingel, met halverwege
een aftakking naar de Noordsingel.
Dan zullen de vier Venrayse sin
gels op elkaar zijn aangesloten en
kan de buitenring voor het ver
keer dat niet persé in Venray be
hoeft te zijn ten volle funktione-
ren.
Met deze nieuwe verkeerssituatie
voor ogen lijkt het moeilijk vol te
houden om de Noordsingel of Gas-
straat als schakel van de binnen
ring te laten fungeren i.p.v. de
Ncordtangent. De funktie van het
huidige stuk Maasheseweg tussen
..Buitenlust" en de Hofstraat zal n.l.
geheel anders worden.
VERKEERSLICHTEN
Ook de wens van velen, om ver
keerslichten te plaatsen op het kruis
punt Maasheseweg/Noordsingel komt
met de voorgenomen doortrekking
van de Noordsingel in een ander
licht te staan. Immers, dit punt komt
als „druk kruispunt" goeddeels te
vervallen als gevolg van de andere
funktie, welke de Maasheseweg daar
zal krijgen.
Wél is in de toelichting op de be
groting de mededeling gedaan. 3at
voor de doortrekking Oost- en Noord
singel twee verkeerslichtinstallaties
zijn opgenomen en wel voor de krui
sing Stationsweg-Oostsingel en aan
sluiting Noordsingel op Oostsingel.
Afgewacht zal moeten worden zo
zeggen b. en w. de na het gereed
komen van de singels waar te nemen
verkeerscirculatie. Afhankelijk daar
van zullen mogelijk nog op andere
punten verkeerslichtinstallaties nood
zakelijk blijken.
Was U al bij
in Horst
Speciaal adres voor
massief eiken meubelen
De vergadering van Zelfstandige
Ondernemers heeft zich deze week
uitgesproken voor vestiging van V
D in de Rose Vlek. Node is men
tot dit besluit gekomen, cmdat er in
feite geen enkel ander alternatief is.
Zoals bekend heeft V D zich
destijds door aankoop van De Gou
den Leeuw op dat perceel bouwrech
ten verworven. Achteraf vond de ge
meente dat terrein tcch niet zo gun
stig en kon men het met V D eens
werden over vestiging in de Rose
Vlek. V D stelde daarbij wel de
eis dat dan tegelijkertijd meerdere
zaken in die Rose Vlek gebouwd zou
den worden.
De gehele Rose Vlek als zodanig
ligt bij de Venrayse ondernemers
niet zo lekker. Men vreest dat de
overbewinkeling dusdanige vormen
aan gaat nemen, dat de „spoeling"
erg dun zal gaan werden. Veel liever
had men gezien dat V D zich in
de Schoolstraat zou vestigen, maar
dat werd door dit concern afgewe-
De Zelfstandige Ondernemers ver
bonden aan hun principiële akkoord-
EERLIJK IS EERLIJK
Een keukeninterieur kopen
is een kwestie van
vertrouwen....
Vertrouwen kan men
winnen door eerlijke
adviezen te geven....
WANT EERLIJK IS EERLIJK
B boi ïbonTntorToi irA
Leunseweg 6 Venray
telefoon 04780-4392
dat men vrijdags nog moet beuren.
We willen helemaal niet „tegen
de verdrukking in" de vrijdagse,
koopavond verdedigen; want ook
vóór een donderdagse koopavond
zijn argumenten aan te voeren. Men
sen die b.v. van een lang weekend
willen profiteren en dat zijn er
toch al weer heel veel gaan dik
wijls vrijdags al op stap naar cam
ping of dergelijke. Voor hen is een
donderdagse koopavond beslist wel
ideaal. En de banken zullen dan heus
wel donderdagsavond open zijn, zo
als dat nu op vrijdag het geval is.
Waar het ons in feite om gaat, is,
dat het ons niet de taak lijkt van de
ondernemers om daar de beslissende
stem in te hebben. Wie het feitelijk
aangaat, zijn de klanten: het kopen
de pubuiek. Van hen zal men moeten
vernemen welke dag zij als koop
avond prefereren. Dat te weten te
komen, b.v. middels een enquête of
opinie-peiling, vinden wij een eerste
taak, wanneer men er serieus over
denkt van koopavond te veranderen.
Het gaat gewoonweg niet aan, om
maar te zeggen „andere plaatsen
doen het ook.
verklaring echter de nodige voor
waarden, die, zo lijkt het ons, op
nieuw tot de nodige discussies aan
leiding zullen geven.
Als eerste eis werd op tafel gelegd,
dat de gemeente cp de proppen komt
met een nauwkeurige afbakening
van het kern-winkelgebied, waar
buiten geen nieuwe winkels meer
gebouwd mogen worden. Dat zal dan
vermoedelijk een verbod tot winkel
vestiging opleveren in de Poststraat.
Patersstraat, Henseniusstraat. Leeuw
straat, Kempweg en Merseloseweg.
Een tweede eis was, dat de onder
nemers die nu in de Schoolstraat ge
vestigd zijn, of daar belangen heb
ben, zo spoedig mogelijk de moge
lijkheid wordt geboden daar hun
(bcuw)plannen te verwezenlijken.
Ock werd nog eens de nadruk ge
legd op de afspraak die onlangs met
V D werd gemaakt, dat de vesti
ging in Venray niet zal geschieden
voor het voorjaar 1985.
Voor zover mogelijk moet het ge
plande winkelcentrum in Landweert
zoveel mogelijk worden ingekrom
pen. Ook hier speelt weer de ge
dachte aan een te ruime overbewin
keling.
Van de gemeente wordt voorts de
grootste terughoudendheid verlangd
bij mogelijke vestiging van detail
handelaren in z.g. volumineuze ar
tikelen. zoals dat in het verleden aan
de Zuidsingel is geschied.
Het reconstrueren van het Hense-
niusplein dient op een zo kort moge
lijke termijn te geschieden. Over de
plannen daaromtrent hebben wij vo
rige week in dit blad nadere tekst
en uitleg gegeven.
Nu V D naar de Rose Vlek gaat,
komt het terrein van de Gouden
Leeuw ter beschikking voor de bouw
van een nieuw postkantoor en diens
tencentrum. Men verwacht dat met
de bouw daarvan zo spoedig moge
lijk begonnen zal worden. Op de
plaats van het huidige postkantoor
dient een publiek-trekkende instel
ling of winkel te kernen, waarbij
men uiteraard aan de winkel be
paalde maximum bedrijfsoppervlak-
te wil toekennen.
Tot slot stelde men de als eis. dat
voordat met de bebouwing van de
Rose Vlek begonnen wordt, gezorgd
zal worden voor vervangende par
keergelegenheid. Los daarvan wilde
ook de Zelfstandige Ondernemers
een gedegen onderzoek naar de be
hoefte aan parkeerplaatsen in en
rond het winkelgebied. Men is het
niet eens met de gemeente, dat er in
Venray geen parkeerproblemen zijn.
Wij zeiden het reeds, deze eisen
van de Zelfstandige Ondernemers,
zullen ongetwijfeld weer aanleiding
zijn tot discussies. Temeer omdat ze
door de Z.O. als onverbrekelijk ver
verbonden moeten worden be
schouwd aan hun akkoordverkla
ring.
Sinds 1 oktober rijden de bussen
van de Zuid-Ooster Autobusdiensten
nv een uitgebreidere route dan voor
heen. Het openbaar vervoer waar
mee we dan bedoelen het vervoer
naar de rond Venray liggende plaat
sen is zo verweven met de stads
dienst, dat beidé diensten niet meer
los van elkaar gezien kunnen wor
den.
Opvallend in de nieuwe dienstrege
ling, is het feit dat het busvervoer
naar het station praktisch niet meer
over de Stationsweg rijdt, maar op 2
diensten na, geheel via het Brukske
gaat. Deze twee diensten gaan na de
middag vanaf het ziekenhuis en rij
den, om dan dezelfde route terug te
maken. Kennelijk is het aantal be
zoekers aan St. Servatius en St. An
na dat per trein naar Venray komt,
dermate gedaald, dat men aan twee
diensten over de Stationsweg genoeg
heeft.
De reizigers van en naar Wanssum
zouden aan die twee diensten te wei
nig hebben, maar zij kunnen ge
bruik blijven maken van de dienst
Venray-Maasdorpen-Venlo v.v. wel
ke ook het Station Venray aandoet,
maar dan over het Brukske rijdt
waar inmiddels 5 stopplaatsen zijn.
Van en naar Wanssum en verder rij
den de bussen praktisch om het uur.
De oude bekende route Venray-
Deurne-Helmond uit uitgebreid tot
Eindhoven. Deze route gaat via
Noordsingel, Veltum, Heide en Yssel-
steyn. De doortrekking naar Eind-
hoven-station lijkt ons voor de Ven
rayse reizigers niet interessante want
de bus doet er van Helmond tot
Eindhoven bijna 1 uur over; en rijdt
over Mierlo-Hout, Mierlo en Geldrop.
Maar wil men in Helmond per trein
verder reizen, dan is de trein juist
10 minuten weg. Komt men per trein
in Helmond aan, dan moet men 20
minuten op de bus wachten
De busdienst Venray-Horst-Venlo
gaat niet via de Venrayse woonwij
ken. maar rijdt rechtstreeks naar
Leunen en verder. Deze dienst is
sinds 1 oktober doorgetrokken naar
Roermond, en doet onderweg alle
plaatsen aan langs de oostelijke
Maasoever.
Zetten we de stopplaatsen in Ven
ray op een rijtje, dan krijgen we het
volgende beeld:
Voor de route Veltum-Venray-
Brukske- Oostrum station en terug,
eventueel aansluiting gevende op de
lijndiensten naar Deumue-Helmond
c.q. Maasdorpen-Venlo:
Veltum. Weg in den Berg, Veltum-
se Kleffen (of Haammakersstraat),
Westsingel, de Clockert. Ursula-
straat, Noordsingel, De Burggraaf,
Autobusstation aan de Juliasingel,
Mavo Zuidsingel, Etudestraat, Win
kelcentrum Brukske, Mambostraat,
Henri Dunantstraat, Station Oos
trum.
Voor de route Venray-Well en
terug via Oostrum, Geysteren en
Wanssum:
Ziekenhuis, Merseloseweg, Schut
tersveld, Ursulastraat. Noordsingel,
De Burggraaf Autobusstation Julia
nasingel, Stationsweg, Oostrum.
Voor veel middenstanders zal het
intussen wel een geruststelling zijn,
dat de vestiging van V D nu is
uitgesteld tot 1985. In eerdere be
sprekingen was men er steeds van
uitgegaan dat z-eeds in 1982 de Rase
Vlek verwezenlijkt zou zijn, terwijl
onlangs nog onofficieel sprake was
van „liever vandaag dan morgen".
Dcor dit uitstel tot 1985 krijgt b.v. de
Schoolstraat alle kans om gereno
veerd te werden, terwijl de bouw
plannen die daar bestaan, los van de
Rose Vlek verwezenlijkt kunnen
worden. Eveneens zou in afwachting
van de Rose Vlek de geplande wo
ningbouw in de Hoenderstraat een
aanvang kunnen nemen.
Een centrum-vorming van School
straat - Marktstraat - Schoolstraat -
Henseniusplein (zoals door velen
wordt voorgestaan) is in de komende
jaren dus mogelijk, waarop dan t.z.t.
de Rose Vlek, ongetwijfeld beter dan
nu, zal kunnen aansluiten.
Zaterdag 21 oktober j.l. is van de
Nederlandse Jeugdbond voor Na
tuurstudie de afdeling Venray offi
cieel opgericht. Dit gebeurde door
een toespraak van de voorziter dhr.
B. van Noorden.
Nadat men vorig jaar startte met
een ledenwerfexcursie waaraan 67
jongeren deelnamen, telt de afdeling
thans 30 leden. Uiteraard hoeft het
daarbij niet te blijven; de N.J.N.
staat open voor jongeren van 12 t.m.
23 jaar.
Wat doet de N.J.N.? Kort gezegd:
men onderzoekt en bestudeert met
elkaar alles wat leeft en groeit in de
natuur. Daartoe organiseert men we
kelijkse excursies welke onder lei
ding staan van een deskundige ex
cursieleider. Deze excursies vinden
meetal op zondag plaats.
In het achterliggende oprichtings
jaar organiseerde men naast de ex
cursies in de nabije omgeving ook
een excursie van iets langere adem,
n.l. naar de Ooypolder bij Nijmegen.
Tevens werd al deelgenomen aan de
diverse kampen welke de N.J.N. lan
delijk organiseert en waarvan het
zeer recente Herfstkamp te Groe^-
beek nog maar net uit de slaapzak
ken is geschud.
Men zoekt nog naar een ruimte die
geschikt is om te vergaderen, na te
praten en thee te zetten na de ex
cursies, dia-avonden te organiseren
en wat dies meer zij.
Ook zijn nieuwe leden altijd wei-
worden bij J. Kengen, Maasheseweg
67, Venray.
Door de afsluiting van de
Paterslaan is TOOLSHOP
thans het gemakkelijkste
te bereiken via de kruising
Langstraat Langeweg
Paterslaan. U kunt dan met
de auto doorrijden tot bij
onze zaak.
TOOLSHOP PATERSLAAN
Het drie-dekenaal overleg van de
drie noordelijke dekenaten organi
seert ieder jaar rond Wereldmissie-
dag een ontmoetingsmiddag voor
vrouwelijke en mannelijke missiona
rissen die dan toevallig op vakantie
zijn. Ook dit jaar bleek weer dat de
ze ontmoetingsmiddag door de mis
sionarissen zeer op prijs wordt ge
steld. Verleden week dinsdag had
deze ontmoetingsmiddag plaats bij de
Karmelieten in Smakt. Met de drie
dekens, de secretarissen van de de
kenale centra en de aalmoezenier
werd levendig en plezierig van ge
dachten gewisseld.
Degenen, die op maandag(markt)-
mergen, op de vrydag(kcop)avond
of op zaterdag er in Is geslaagd
zijn/haar auto, te parkeren met
het vooruitzicht na markten of
winkelen honderden meters met
zware boodschappentassen te moe
ten zeulen, zullen het niet eens
z(jn met het college van b. en w.
In de b(j de begroting van het vol
gend jaar behorende toelichting
wordt n.l. gesteld, dat „naar de
mening van b. en w. in het cen
trum neg geen echt parkeerpro
bleem aanwezig is Maar er
wordt wel direct aan toegevoegd:
„cp een aantal punten zyn toch
wel verbeteringen, middels maat
regelen aan te brengen".
Dat er wat aan gedaan moet wor
den laat zich uiteraard gemakkelijk
denken, want er staat nog het een en
ander te gebeuren, waardoor de par-
keermegelijkheid nóg geringer wor
den. Hiervoor behoeven we slechts
te denken aan de eventuele recon
structie van het Henseniusplein,
waarover we onlangs berichtten en
de plannen, die al lang bestaan om
de Grote Markt bij het voetgangers
gebied" te trekken. Dat alles ten koste
van parkeerruimte.
Een totaal aanpak thans of op kor
te termijn is volgens het college niet
goed mogelijk, gezien de vele her-
structueringen. welke nog in het
centrum moeten plaatsvinden.
Daarbij wordt behalve aan de
inrichting van Grote Markt en Hen
seniusplein gedacht aan de aanleg
van definitieve parkeerterreinen, het
opruimen van noodparkeerterreinen,
het wijzigen van rijrichtingen, af
sluiting van wegen voor autoverkeer
etc.
Om echter in de parkeerproblema-
tiek enig inzicht te krijgen is de ge
meente begonnen met het inventari
seren van de thans benodigde be
hoefte aan parkeerruimte op een
aantal mogelijke probleemmomenten,
alsmede de aanwezige parkeerplaat-'
sen.
Intussen wordt gehoopt dat de
grondverwerving ten behoeve van
het in het centrumplan opgenomen
parkeerterrein achter de Leeuw
straat/Langstraat binnenkort te kun
nen afronden.
Voor degenen, die in Venray wèl
geconfronteerd worden met parkeer
problemen moge het dan een troost
zijn te weten, dat de gemeenteraad
wordt geïnformeerd waarna waar
mogelijk concrete voorstellen over
inrichting en uitvoering zullen wor
den gedaan.
Aangezien het Venrayse St. Nico-
laasgilde geen bijdrage ontvangt van
de gemeente, in de kosten verbonden
aan de jaarlijkse intocht van de
goedheilige man, deed de deken van
dit gilde in een vergadering van de
Zelfstandige Ondernemers een drin
gend beroep op de leden om de vrij
willige bijdragen te handhaven.
Uiteraard werd dit gaarne toegezegd.
Desgevraagd verklaarde de deken
dat de gemeente het St. Nicolaas-
gebeuren als een commerciële aange
legenheid beschouwt, hetwelk door
de ondernemers gefinancierd dient te
worden. Zelfs een garantie-subsidie
in mogelijke financiële tekorten zat
er bij het gemeentelijk college niet
aan.
Het ligt in de bedoeling van het
gilde om de route welke St. Nicolaas
door de Venrayse straten maakt uit
te breiden.
MAKELAARSKANTOOR PATERSSTRAAT 1» VENRAT (04780) 3456