attracties op
Nieuwe
de Venrayse kermis
DE INVALIDEN
IN HET VERKEER
THEORIE
EN
'RAKTIJK
„GOED ONDER DAK" MET AMAK
POELS
Tennisbanen
te Oostrum?
Meubelen
IfRIJDAG 28 JULI 1978 Nr. 30 NEGEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
PEETEN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN VOOR AL UW DRANKEN
UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING ADVERTENTIEPRIJS 25 ct per mm. ABONNEMENTSPRIJS
BROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 PER HALFJAAR 10 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
Kleuren
afdrukken
Veilig, snel. goedkoop
9x9 f 0.75
9 x 13 f 0,90
Alleen gelukte foto's be
talen I
Foto
validen zijn ook de parkeerfacilitei-
ten, die met ingang van vorig jaar
juli zijn verruimd. Juist voor een
gehandicapte is het parkeren altijd
een levensgroot probleem, omdat hij
als regel zich zonder zijn wagen
slecht kan voortbewegen en dus die
wagen moet kunnen parkeren zeer
nabij de plaats, waar hij moet zijn.
Weliswaar was het mogelijk (en is
het mogelijk) een vaste parkeerplaats
voor het woon- en werkadres te re
serveren, waartoe een aanvraag bij
de gemeente van inwoning kan wor
den ingediend.
Maar gehandicapten, die niet zelf
een wagen kunnen besturen en dus
voor hun vervoer zijn aangewezen
op anderen, hadden daar niet zoveel
aan. Maar sinds vorig jaar zijn zij
wat dat betreft uit de problemen.
Ook invaliden, die voor hun ver
voer op anderen zijn aangewezen,
konden vanaf toen een verzoek om
een gereserveerde parkeerplaats in
dienen. Een belangrijke verbetering
in vergelijking met vroeger.
Voorts werd op korte termijn een
parkeerkaart ingevoerd, die lande
lijke ontheffing geeft van parkeer
verboden, die door een bord zijn
aangegeven. (Stopverboden, straat
hoeken. in- en uitritten vallen hier
niet onder). Deze parkeeronthef-
fingskaart wordt echter alleen ver
strekt aan zeer ernstig gehandicap
ten. Gemeenten worden vrijgelaten
om aan invaliden, die niet in aan
merking komen voor zo'n landelijke
parkeerontheffingskaart, een plaat
selijke ontheffing te verlenen.
Het is de bedoeling dat zon par
keerontheffingskaart duidelijk zicht
baar wordt aangebracht. De wagen
mag hoogstens twee uur staan op
een plaats waar een parkeerverbod
van kracht is. Uitdrukkelijk zij ver
meld dat de ontheffingskaart geen
vrijstelling van parkeergeld geeft!
Al met al betekenen deze maat
regelen dat de centrale overheid zich
meer bewust is gaan worden van de
speciale problemen, waarmee inva
liden ook vervoerstechnisch m onze
samenleving te maken hebben. Zo
zeer zijn met name de vervoerstech-
nische voorzieningen afgestemd op
de „normale rijder", dat de rijder
met ernstige gebreken in de knel
dreigde te geraken.
Omdat de hierboven omschreven
regels door de gemeenten nogal ver
schillend worden toegepast, heeft het
Venrayse gemeenteraadslid J. Ko-
nings (P.v.d.A.) zich met de voigen-
de vragen tot b. en w. gewend:
a. Hoeveel parkeerplaatsen zijn in
Venray hiervoor ingericht en
waar?
b. Hoeveel houders van de parkeer
kaart telt Venray?
c. Hoeveel mensen werden na aan
vraag afgewezen?
d. Wordt door de plaatselijke artsen
die het in art. 3 lid 1-2-3 van de
beschikking genoemde onderzoek
verrichten andere artsen geraad
pleegd en is er eventueel een in-
struktie voor de pLaatslijke art
sen?
Verder is in een aantal Limburgse
gemeenten een ontheffingsregeling
voor invaliden van toepassing voor
het inrijden van het voetgangersge
bied. Na informatie blijkt deze o.a.
van toepassing in Maastricht. Heer
len, Sittard, Roermond en Weert, te
omschrijven als soepel toch niet
makkelijk te verkrijgen.
In de eerste drie gemeenten is de
ontheffingsbehoefdheid gedelegeerd
aan de gemeentepolitie, in de laatste
twee aan het college van B. en W.
Is het in Venray niet mogelijk een
invalidenkoopmorgen te introduceren
b.v. wekelijks c.q. maandelijks op
woensdagmorgen voor houders van
de landelijke parkeerkaart?
Het raadslid Konings verzocht b.
en w. schriftelijke beantwoording
van bovenstaande vragen en behan
deling daarvan in de raadsvergade
ring van 15 augustus a.s.
In Oostrum blijken 245 personen
geïnteresseerd te zijn in het beoefe
nen van de tennissport ter plaatse.
De kontakten welke S.V. Oostrum
met de gemeente onderhoudt, en de
plannen zijn reeds in een ver gevor
derd stadium, zodat het bestuur goe
de hoop heeft binnen korte tijd de
officiële toestemming van b en w te
mogen ontvangen en dat met de re
alisatie van 2 tennisbanen in Oos-
trums sportpark „De Spar" gestart
kan worden.
Was U al bij
in Horst
VRAGEN VAN RAADSLID J. KONINGS (P.v.d.A)
Het vorige kabinet Den Uyl heeft in de slotfase van zijn bestaan
nog een serie maatregelen afgekondigd, die gehandicapten meer
ruimte in het verkeer moeten bieden.
Deze maatregelen zijn per 1 juli vorig jaar ingegaan en houden
onder meer in dat invaliden in hun voertuigen zelf uitmaken waar
zij willen rijden (althans binnen de bebouwde kom) en een par
keerplaats kunnen aanvragen voor hun invalidevoertuig. Door
deze maatregelen worden gehandicapten eindelijk als gelijk
waardige verkeersdeelnemers erkend, die ook bepaalde rechten
hebben en dat is natuurlijk een verheugende zaak, waarvoor de
diverse gehandicaptenorganisaties alsook vele individuele gehan
dicapten jaren gestreden hebben.
maal zo mooi en het is zo erg goed
bedoeld, doch dan wel speciaal en
uitsluitend voor politiek geënga
geerde groepen, die leven voor het
aktievoeren en protesteren. De ge
wone burger heeft geen belangstel
ling voor al die vergaderingen. Hij
weet zich ondeskundig en vertrouwt
er op ,dat de gekozen vertegenwoor
digers de zaken zo goed mogelijk
behandelen. Het in het geweer ko
men van aktiegroepen tegen aange
kondigde plannen betekent feitelijk
dat men de gekozen vertegenwoor
digers niet capabel genoeg acht om
het algemeen belang te dienen.
We hebben met de te ver doorge
voerde demokratisering ons politiek
stelsel bijkans onwerkzaam gemaakt.
De beslissingen komen er te laat
door tot stand, de uitvoering vergt
miljoenen meer en niemand voelt er
zich gelukkiger mee en beter bevei
ligd Er wordt alleen maar gemop
perd over laksheid van de overheid,
die daar echter zelf weinig aan kan
doen. Die beter geachte demokrati-
sche verhoudingen blijken in de
praktijk tot niets beters te leiden.
Ze hebben veel tegen en weinig
voor. Hoe eerder we van die in
spraakprocedure en meer openbaar
heid weer af kunnen komen, hoe be
ter dat zou zijn voor een adequaat
werkend demokratisch bestuur.
RIJBAAN, STOEP OF FIETSPAD
NAAR EIGEN KEUS
Met ingang van genoemde datum
mochten dus mensen met een invali-
denwagen zelf uitmaken of zij op de
rijbaan, de stoep dan wel op het
fietspad willen rijden. Deze keus
geldt overigens alleen voor het rij-
gebied binnen de bebouwde kom.
Daarbuiten mag alleen op de rijbaan
worden gereden wanneer de stoep of
fietspad ontbreken of het rijden op
stoep of fietspad te moeilijk wordt.
Het rijden op autowegen en auto
snelwegen blijft voor invalidewagens
verboden. Vanzelfsprekend, lijkt ons,
want één invalidewagen kan op deze
wegen de gehele verkeersstroom
ontwrichten met alle daaraan ver
bonden risico's. Krachtens de bepa
lingen gelden voor rijders in inva-
lidenwagens de regels voor voet
gangers als gebruik wordt gemaakt
van het trottoir. Wanneer op de rij
baan of het fietspad wordt gereden,
dan gelden de regels die voor fiet
sers en bromfietsers gelden.
Invalidenwagens rijn dus wettelijk
erkende voertuigen. Wel moeten de
wagens uiteraard voldoen aan de
eisen van verlichting en verzekering.
Er wordt geen onderscheid gemaakt
tussen invalidewagens met elektri
sche voortbeweging en met een ben
zinemotor, Aangepaste auto's wor
den niet als invalidenwagens aan
gemerkt. Door de invaliden vrij te
laten om zelf te bepalen waar zij
(althans binnen de bebouwde kom)
willen rijden, is de samenleving als
het ware weer een stuk toeganke
lijker geworden voor vele gehandi
capten.
PARKEREN
Van groot belang voor rijdende in-
Juli is de enige maand in het jaar
aarin de Venrayse gemeenteraad
iet in vergadering bijeenkomt. Ook
e commissievergaderingen worden
aar een later tijdstip verschoven,
jat zal dan zijn in augustus, waar-
iee dan tevens een punt wordt ge-
et achter de zittingsperiode van de-
t raad, want in september komt de
emeenteraad in zijn nieuwe samen-
elling voor het eerst aan bod.
Steeds meer verdemokratisering is
e politieke mode van de laatste
iren en dat vormde ook in de ver-
iezingsstrijd voor de gemeenteraad
reer een voornaam punt in de pro-
ramma's van vrijwel alle partijen,
[et lijkt dan ook zo prachtig: het
olk meer betrekken bij het bestuur-
jk beleid en de besluitvorming. Het
lijkt niet genoeg te zijn dat het volk
»ds zijn vertegenwoordigers koos
oor gemeenteraden, provinciale sta-
en en parlement. De burger moet
ilf, persoonlijk, mee kunnen praten
ier plannen en beslissingen die in
e vertegenwoordigende lichamen
r sprake komen. Algehele open-
aarheid en inspraak moeten wor-
en toegepast, anders handelt men,
ndanks de op demokratische wijze
ïkozen vertegenwoordigingen, niet
fmokratisch meer.
Het gevolg van die drang naar
erdere demokratisering is, dat het
esturen van gemeente, provincie en
md hoe langer hoe moeilijker en
eroerder gaat. Ook de tot bestuur-
ers gekozen vertegenwoordigers
an partijen die de inspraak en
penbaarheid hebben gepropageerd
i bewerkstelligd, zuchten en steu-
en zwaar over de moeilijkheden die
j er bij hun werk voor de gemeen-
:hap van ondervinden. De lijn van
ispraak die voor bepaalde plannen
»r b.v. een gemeentebestuur ge-
)l.gd moet worden, veroorzaakt een
ïorm verlies aan tijd. Dat tijdsver-
es betekent ook een sterke verfio-
ng van de kosten van uitvoering
an het plan, die immers ieder jaar
«nemen In de loop der jaren dat
en die inspraak van de burgerij
«past, heeft dat de gemeenschap al
entallen, wellicht honderden mil-
tenen meer gekost dan oorspronke-
jk voor het uitvoeren van de plan-
en werd geraamd.
Maar in negen van de tien geval-
jn heeft de hele inspraakprocedure
reinig of niets aan de plannen ver-
nderd .Het was tevoren door de
eskundigen al zo goed uitgekiend,
11e alternatieven erbij in ogen-
rhouw genomen, dat de burgers,
■ken als ze zijn, geen betere oplos-
ng meer konden aandragen. Hun
leningen, van milieugroepen bij
oorbeeld, is meestal al in de uit-
indelijke plannen verwerkt, want
ok deskundigen hebben meestal wel
e nodige eerbied voor het milieu, al
verdrijven ze het misschien niet zo
ls sommige groepen wel zouden
rillen. In Venray is daar het plan-
eel Westeinde wel een sprekend
»rbeeld van.
Om al die demokratiseringsrede-
en moeten b.v. sinds een jaar of
en, behalve de vergaderingen van
emeenteraad, ook de commissiever-
aderingen openbaar zijn. Er komt
reliswaar. althans wat de gemeente
enray betreft, in de meeste geval-
n geen enkele burger naar die ver
keringen of het zou een direkte
elanghebbende moeten zijn, die
aarvoor speciaal werd uitgenodigd,
laar er is indertijd heftig voor ge
treden dat deze vergaderingen ook
penbaar zouden worden en dus zijn
f het. Het gevolg ervan is, dat de
den van de commissie, die tevens
ck lid van de gemeenteraad zijn,
u minstens tweemaal hun stand-
imt over een voorgelegd plan te
erde gaan brengen. Het zou immers
unnen zijn, dat er ook van die com-
ussievergadering iets in de pers
omt. Daar wil het lid wel even re-
ening mee houden. En als een in de
ommissie besproken plan niet naar
ijn inzichten is gewijzigd wanneer
et in de raad komt, dan zal hij die
elfde inzichten ook daar nog eens
itmeten. zelfs al weet hij reeds
och geen meerderheid voor zijn
landpunt te zullen vinden. En dat
peelt niet alleen in de gemeente
aden, maar ook bij de provincie en
e Tweede Kamer.
De vergaderingen worden er dus
itermate door gerekt. Waar men
rroeger gezamenlijk een uur praten
oor nodig had, vergt nu drie uur,
onder dat het noemenswaardig bij-
raagt tot een betere beleidsuitvoe-
ing, noch dat de burger nu van een
rotere betrokkenheid blijk geeft,
let nut van de openbaarheid der
ommissieverga deringen wordt in
e kring der betrokkenen dan ook
eer miniem geacht. Het lijkt alle-
Als de voortekenen niet bedriegen, dan is de gemeente er bij
de aanbesteding van de attrakties er dit jaar in geslaagd een
unieke kermis in Venray te krijgen. Het aantal inschrijvingen
heeft dit jaar alle records geslagen met een totaal van circa 270
inschrijfbiljetten voor ongeveer 220 atrakties. Om de kermis zo
attraktief mogelijk te maken zal voor het eerst het gehele Gouden
Leeuwterrein (het verharde gedeelte) worden benut, zodat in
totaal op Grote Markt en Henseniusplein dertig (vorig jaar 26)
attrakties kunnen worden geplaatst.
Bij de gunning heeft men verschillende aspekten moeten afwe
gen zoals attraktiviteit, variatie in het jaarlijkse patroon, onder
linge combinatie van de vermakelijkheden etc. Uiteindelijk is een
voor Venray unieke kermis uit de bus gekomen met een vijftal
totaal nieuwe attrakties voor Venray. Dat zijn dan op het Hense-
niusplein/Gouden Leeuw-terrein de Wellenflieger. de Flying
Dutchman, de Buggy en Muizenstand (Walt Disneyland) en op de
Grote Markt een nieuw soort enveloppespel onder de naam
„Bingo".
Uiteraard zijn de van ouds beken
de attrakties weer terug te zien zo
als het Lunapark van Reemer-Jan-
vier en de Musik-Express van Jan
Stuy (weliswaar met een goednieuwe
inrichting), de nougat-suikerkraam
van Camps, kinderdraaimolens, hol-
lycranes, klokkenspel en andere
„goktentjes". Om meer variatie in
het kermispatroon te krijgen zijn en
kele nieuwe exploitanten aanwezig,
terwijl enige bekende attrakties niet
zullen terugkeren. Nieuw in Venray
zijn o.m. het lopend spookhuis „Bel-
zebuth" op het Gouden Leeuwter
rein en de Fotoschietsalon en de
ouderwetse draaimolen op het Hen
seniusplein.
ENTREEPRIJZEN
Dit jaar heeft de gemeente extra
werk gemaakt van de entreeprijzen.
Zo zijn de prijzen voor de kinder-
attrakties beschermd. Babysport en
de draaimolen op het Henseniusplein
mogen niet meer vragen dan 0.40,
terwijl de kindervliegtuigmolen en
de Buggy niet hoger mogen gaan dan
0.50.
Andere vermaakzaken zullen zich
ook aan vooraf afgesproken prijzen
moeten houden. De toegangsprijzen
voor de grotere attrakties liggen op
gemiddeld 1.50 tot een maximum
van 2,00. De behendigheidsspelen
liggen rond 0.25 0,50.
Door deze afspraken heeft de ge
meente de prijzen betrekkelijk in de
hand. Wijkt men af van de gemaak
te afspraken, dan bestaat de kans.
dat de exploitanten zich zelf in de
vingers snijden.
OP DE GROTE MARKT
De in Venray inmiddels bekende
Johan Stuij zal op de Grote Markt
met een prachtige, gloednieuwe
autoscooter (Rally 2000) komen. Ter
hoogte van het voormalige gemeen
tehuis plaatst deze exploitant een
orgel ter verhoging van de kermis-
gezelligheid.
Jan Lütjens jr. uit Nuth komt
voor het tweede jaar naar Venray
met zijn babysport.
Sinds 1975 staat A. Por uit het
Groningse Garmerwolde op de Gro
te Markt met zijn kindervliegtuig/
helicoptermolen. Het zal veel kinde
ren plezieren, dat hij er dit jaar weer
Het Bingospel van de Rotierdam
mer Jan Wanningen is een nieuwe
vorm van brievenspel. Wie de naam
„BINGO" verzameld heeft 'mag een
speelgoedbeest als prijs uitzoeken.
Evenals voorgaande jaren staat L.
Vinck uit Maastricht met zijn pinda-
popcornkraam op de Grote Markt en
op het Henseniusplein.
M. Janvier uit Breda is de laatste
jaren ook een trouwe klant in Ven
ray met zijn flipper-bumperspel.
Natuurlijk is dc van oudsher be
kende nougat-suikerkraam van de
fa. J. Camps en zn. uit Horst zowel
op de Grote Markt als op het Hense
niusplein aanwezig met o.m. de tra
ditionele „Camps moppen".
Geen onbekenden zijn ook H. Kees
en J. Otlen met resp. ijs en vis op
de Grote Markt en op het Hensenius
plein .En dat zijn dan in totaal ne
gen exploitanten op de Grote Markt.
HENSENIUSPLEIN E.O.
Op het Henseniusplein annex par
keerterrein naast café HuLsman ko
men in totaal eenentwintig attrak
ties. waaronder enkele grote en voor
Venray onbekende.
Evenals vorig jaar is er mevr. H.
Lutgens uit Roermond met haar sui
kerspin te vinden en G. Bierens uit
Helmond met gebak en een limo
nade-automaat.
J. H. Dauphin uit Apeldoorn is
nieuw in Venray met zijn fotoschiet
salon. Bovendien exploiteert hij
„Football", een krachttoestel, waar
bij men tegen een bal moeten schop
pen.
Buggy kiddyride is een aantrekke
lijke nieuwe kinderattraktie waar
mee W. Ordelman jr. voor het eerst
naar Venray komt.
Tussen de grote attrakties door
zijn dc gokspelen Holly-cranes, bull
dozer schuifspel, balco-roter en
klokkenspel te vinden.
Jan Stuij uit Roermond plaaLst in
de hoek van het Henseniusplein zijn
splinternieuwe Muziek-Exprcss,
waarvan beweerd wordt, dat deze
de mooiste in zijn soort is.
W. Polman uit Apeldoorn is ook
weer een nieuw gezicht in Venray
met een bijzondere attraktie, waar
mee hij sinds vorig jaar de kermis
sen bezoekt. Het is de „Wellenflie
ger", die op het terrein voor café
Hulsman wordt opgebouwd. Deze at
traktie heeft een nostalgisch tintje,
maar is toch hypermodern. De at
traktie werkt als een ouderwetse
zweefmolen, welke echter drietrap-
pig tot grote hoogte wordt uitgescho
ven. Dit vernuftige apparaat is
prachtig afgewerkt en 's avonds feeë
riek verlicht.
H. J. de Vries uit Lochem komt
bijna ieder jaar met een nieuwe,
grote attraktie naar Venray. Deze
keer komt hij met de „Flying Dutch
man". Dit is een pirwtenschip met
één grote schuit, die als een ouder
wetse luchtschommcl omhoog wordt
gestuwd. Met deze attraktie kunnen
45 personen tegelijk tot 20 meter
hoog de lucht in. Deze Flying Dutch
man sluit het kermisgebeuren op het
parkeerterrein van de voormalige
Gouden Leeuw af.
Eveneens ter afsluiting van dit
terrein vindt men het Lunapark van
G. L. Reemer-Janvier uit Bergen op
Zoom, Met de gebroeders Camps uit
Horst behoort de heer Ree mors tot
de oudste exploitanten op de Ven
rayse kermis. Hun traditie bestaat
al ruim 55 jaar.
Tenslotte is er het lopend spook
huis van C. Brouwer uit Bergen op
Zoom, die tegen de zijkant van café
Hulsman komt te staan. Ook dit is
een nieuwe attraktie van een voor
Venray nieuwe exploitant.
Doordat het Gouden Leeuwterrein
helemaal voor het kermisgebeuren
mag derhalve worden, dat de Ven-
wordt benut, krijgt de kermis dit
jaar meer mogelijkheden. Verwacht
ray se kermis van 1978 er een wordt,
zoals nooit tevoren.
H. J. Roulaux uit Roermond komt
voor het eerst naar de Venrayse ker
mis met een ouderwetse draaimolen.
Voor groot en klein interessant is
Walt Disneyland, een „kijkwerk met
levende have" (muizen). Deze attrak
tie heeft een fraai front en een
prachtige verlichting. Exploitant is
A. Kroon uit Overschild.
MAKELAARSKANTOOR PATERSSTRAAT 16 VENRAY (04780) 3456