I
WEER AKTIE ROND DE
VUILNISSTORTPLAATS
LIJS!
2
HAWK-RAKETTEN VOOR
VLIEGBASIS „DE PEEL"
C
y
STIENSTRJ
s
«9
VENRAY
Succesvolle overschakeling van Inalfa
DINSDAG
RAADSFORl!
VENRAY
TOLERANT
,GPED ONDER DAK" MET AMAK
Kerkdor
pen
ook voor
U...
een leefbaar
Venray
VÉIWAV WtM
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
VRIJDAG 19 MEI 1978 Nr. 20
NEGEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
BH PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
VOOR AL UW ORANKEN
ADVERTENTIEPRIJS 25 et per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR 10 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
Met het oog op de gemeenteraads
verkiezing op 31 mei a.s., hebben
enige tijd geleden enkele leden uit de
tegenwoordige gemeenteraad, ver
tegenwoordigende o.a. de Kerkdor
pen, Samenwerking en de VVD, be
sloten voor alle deelnemende groe
peringen een gezamenlijke forum
avond te organiseren. Deze avond,
die bedoeld is als voorlichtingsavond
voor alle inwoners van Venray,
wordt gehouden op dinsdag 23 mei
in zaal „In den Engel", Post-
straat 3. De aanvang is gesteld op
20.00 uur.
Aan deze avond, waaraan door al
le lijsttrekkers wordt deelgenomen,
staat onder leiding van onze ge
meentesecretaris, de heer J. M. Poels.
terwijl de verdere organisatie in
handen is van de heer G, J. M. Ver
linden van de V.V.D.
In de zaal is voor iedere deelne
mende groepering een tafel beschik
baar voor het verspreiden van pro
pagandamateriaal
Gaarne nodigen wij iedereen voor
deze ongetwijfeld interessante avond
uit.
De Werkgroep Homofilie Venray
organiseert zaterdag as., op ver
schillende punten in Venray een
grote manifestatie onder de naam
„Venray tolerant". De opzet van
deze manifestatie is om de Ven-
rayse bevolking op een positieve
wyze te confronteren met het be
grip homofilie cn het werk van
de werkgroep.
De aktiviteiten worden gehouden
in de Grotestraat waar in een
stand informatie wordt verstrekt
over homos-exualiteit, er is een
poppenkast voor kinderen van 3-9
jaar en 's middags zijn er diverse
aktiviteiten in de Jeugdsoos „Free
Wheelin" aan de Hoenderstraat.
De aktiviteiten worden 's avonds
in de schouwburg besloten met
toneel, discussie en video.
De ongeveer 1.500 homosexuele
mannen en vrouwen, die Venray vol
gens statistische cijfers telt, willen
op deze dag laten zien, dat ook een
homosexueel kan en mag leven.
Daarnaast hoopt men, juist door het
geven van veel informatie, de ver
keerde indruk, welke men doorgaans
van homosexuelen heeft, weg te ne
men.
IN DE JEUGDSOOS
's Middags om 15.00 uur wordt
door „Pampus" uit Nijmegen een
poppenkastvoorstelling gegeven voor
kinderen van 3-9 jaar. In de jeugd
soos „Free Wheelin" beginnen de
aktiviteiten cm 13.30 uur. Hier zijn
o.m. informatiestands ingericht door
het COS, de NVSH en Vrouwenboek
handel „De Feeks" uit Nijmegen.
Er werden de hele middag video
opnamen vertoond van telvisiepro-
gramma's welke de homosexualiteit
als onderwerp hebben gehad.
Om 14.00 uur wordt de film „Le
vensecht" vertoond en van 15.00 -
16.30 uur is er een politiek forum
onder het motto: ..De plaats van
minderheden in de Yenrayse samen
leving". Aan dit forum wordt mee
gewerkt door verschillende plaatse
lijke politieke partijen.
Om 17 uur treedt een Vrouwen
groep uit Nijmegen op met een pa
rodie op „Wie van de drie". Daarna
Wordt opgetreden door de (homo)
zanger Leo van Agt uit Deurne.
IN DE SCHOUWBURG
Om 20.00 uur treedt „Proloog" op
in de schouwburg met „Vrouwen, als
het aan ons ligt". In de pauze kan
men met de spelers van Proloog dis
cussiëren over de inhoud van het
stuk.
In de foyer van de schouwburg
worden uit het middagprogramma de
video-opnamen en de film „Levens
echt" nog eens vertoond.
Met de co-produktie van de Delft-
se Komedie/Werkgroep homosexuali
teit „Aardige jongensals ze
maar van mijn kinderen afblijven"
wordt het programma om 22.15 uur
in de schouwburg besloten.
Dit programma-onderdeel is be
slist niet alleen interessant voor
Nu dertien onderzoekende instanties er nog steeds niet in zijn
geslaagd de oorzaak te vinden van de dood van een honderdtal
koeien van de heer A. van Dijck in Venrays Broek en van de ziek
te van de tien ,,proefkoeien", die er vorig jaar werden geweid, is
het Milieu Actiecentrum Nederland (MAN) afd. Venray weer in
het geweer gekomen.
Onmiddellijke aanleiding daarvoor was het maken van een ver-
bindingspijp (pvc-pijp van 2 meter en een doorsnee van 25 cm.)
tussen twee sloten. Hierdoor vloeit z.g. perculatiewater, afkom
stig van de Venrayse stortplaats op het oppervlaktewater, t.w. de
waterlossing Endepoel.
Volgens het MAN is dit in strijd met twee artikelen van de ver
gunning ingevolge de hinderwet van de vuilnisstortplaatsen.
Het MAN afdelüng Venray, met de
heer Ch. van den Berg aan het
hoofd, heeft de officier van justitie
te Roermond van deze overtreding
door de gemeente Venray op de
hoogte gesteld. Zou de omstreden
lossing binnen een termijn van twee
dagen niet volledig worden afgeslo
ten, dan zal de afd. Venray van het
MAN een kort geding aanspannen
tegen de gemeente Venray. Tevens is
de officier van justitie gevraagd tot
strafvervolging over te gaan voor
het feit, dat de gemeente Venray
heeft gehandeld tegen de bepalingen
van de hinderwetsvergunning. De
officier van justitie heeft inmiddels
een onderzoek gelast.
Hoewel de doodsoorzaak van de
koeien van v. Dijck door de onder
zoekende instanties nog steeds niet
is opgespoord, blijft het MAN er aan
vasthouden, dat het water rond de
stortplaats is vergiftigd door stor
tingen van chemisch afval door Rank
Xerox op de gemeentelijke stort
plaats. Dit verklaarde de heer v. d.
Berg zaterdag jJ. nog in het Vara-
radioprogramma „Dingen van de
Dag", waarin dit programma-onder
deel letterlijk werd genoemd: „Rank
Xerox en de dooie koeien".
De heer v. d. Berg verweet de ge
meente op de stortplaats een nieuwe
sloot te hebben gegraven, via welke
het zwaar verdachte water in het
oppervlaktewater werd geloosd.
Wethouder Loonen verklaarde, dat
het water uit de „verdachte sloot"
vanaf Pasen 1976 tot 24 februari j.l.
inderdaad met tankwagens naar de
gemeentelijke vloeivelden werd af
gevoerd. Zowel het afvoeren van hc-t
water met tankwagens als het over
stromen van de weg, waardoor het
perculatiewater in de weilanden van
boer van Dijck terecht komt, wordt
de gemeente door het MAN verwe
ten.
Waar het nu om gaat is, dat door
de gemeente een buisverbinding tot
stand is gebracht tussen de omstre
den sloot en een bestaande, maar
onlangs opgeschoonde sloot, waar
door als het ware een overstort is
ontstaan voor overtollig water in de
verdachte sloot.
Dit overtollige water stroomt via
de Endepoel naar de Loobeek en
vervolgens naar de Maas Hierin
komt hetzelfde water ook terecht,
wanneer het met tankwagens naar
de vloeivelden wordt gebracht.
Wethouder Loonen tijdens de ra
dio-uitzending: We moeten er ten
slotte iets mee doen.
De insinuatie van het MAN, dat
wethouder Loonen als „machtig
man" in Venray er alles aan doet om
een oplossing tegen te gaan. werd
door de wethouder voor de VARA-
microfoon duidelijk ontzenuwd.
„We hebben aan alles meegewerkt,
de onderzoekende instanties hebben
alle medewerking gekregen, de ak-
tiegroepen niet. De hoogste instan
ties hebben er zich, destijds nog op
last van minister Vorrink, mee be
moeid.
Persoonlijk heb ik mijn uiterste
best gedaan om de heer van Dijck
te helpen. Het was mijn idee om de
heer van Dijck 165.000,toe te
spelen. Dit plan werd door het colle
ge geaccepteerd."
„Ik weet niet door wie hem dit is
geadviseerd, doch nu doe ik ook een
veronderstelling; ik geloof dat hem
door de MAN-groep is gezegd dit
niet aan te nemen omdat de gemeen
te zodoende haar schuld wil afko
pen", aldus wethouder Loonen.
De gemeente wacht intussen rus
tig de resultaten van het onderzoek
door de officier van justitie af, maar
heeft wel i.o.v het Zuiveringschap
de verbindingspijp tussen de twee
sloten verwijderd.
In het kader van de bescherming van militaire luchtmachtbases in
Nederland zullen alle militaire vliegvelden worden beveiligd met
luchtafweerraketten. Wanneer het slapende vliegveld „De Peel" in
Vredepeel van lijd tot tijd operationeel wordt gemaakt, zal vanuit
Vclkel een eenheid van drie lanceerinrichtingen, elk geschikt voor
het afvuren van drie rakelten, op „De Peel" worden geplaatst. Aan
apparatuur behoort daarbij een commandopost, een doelopsporings-
en een geleidingsradar. Hel geheel is mobiel en kan normaal over de
weg zonder gevaar van Volkel naar Vredepeel v.v. worden ge
transporteerd in vijftonners.
Het Amerikaanse HAWK-wapen-
systeem (HAWK Homing-Alle-the
Way-Killer) werd ontwikkeld als af
weer tegen luchtdoelen (b.v. vijan
delijke vliegtuigen) op voornamelijk
betrèkkelijke hoogte. De raket wordt
gelanceerd vanaf een betrekkelijk
lichte mobiele drielingaffuit, waar
na hij met grote trefzekerheid op het
doel afgaat. Het wordt daarbij geleid
door een zelfzoekend elektronisch
besturingssysteem, dat gebruik
maakt van de door het doel gere
flecteerde hoogfrequente energie.
Zou onverhoopt het doel worden ge
mist, dan zorgt een zelfsvernieti-
gingsinstallatie er voor dat de raket
in de lucht explodeert en geen on
bedoelde schade elders aanbrengt.
Het afvuren van de raketen ge
beurt alleen in oorlogstijd. Het daad
werkelijk afvuren van de HAWIC-
raket in vredestijd wordt op Kreta
beoefend.
Van de zijde van het Luchtmacht
commando in Volkel werd ons ver
zekerd. dat dit geleide wapen abso
luut betrouwbaar en veilig is. De in
gebouwde zekerheden beperken de
kans op ongelukken met b.v. de con
ventionele lading tot een aosoluut
minimum. Zo kan de lading uilslui
tend tot ontploffing worden gebracht
na een langere vluchtduur. Met an
dere woorden: alleen na een doelbe
wuste lancering. Spontane explosie,
ook bij eventuele brand, is uitgeslo
ten.
De HAWK-apparatuur voor „De
Peel" is in vredestijd op Volkel ge
huisvest en zal alleen op deze basis
worden opgesteld wanneer een squa
dron van Volkel om de een of ande
re reden voor korte tijd naar „De
Peel" moet uitwijken.
r Stienatra Venray BV. Stationsweg 11, ««I.0478O443J
lil
i
Makalaara In onroaranda goaOaran
Wij varrorgan voor u: koop an varkoop huur an varhuur 1
varzakanngan bahaar
Wie geen vreemde in Venray is,
kent wel zo'n beetje de vestigings
geschiedenis van INALFA, een van
de „echte" fabrieken, die mee als
eerste na de oorlog naar Venray
kwam, en bijdroeg aan de industria
lisatie van het Noord Limburgse
land. Nu al weer 23 jaar geleden.
De in Utrecht gevestigde firma
Burgman, grossierderij in ijzerwa
ren en gereedschappen, begon in 1945
aan de fabrikage van gordijnrails.
Omdat deze fabrikage feitelijk niet
paste in de bestaande zaak. werd
een nieuwe n.v. opgericht; INALFA
(INdustrie van ALuminium FAbri-
katen). Deze naam werd gekozen
omdat men dacht in het nieuwe be
drijf de meeste produkten van alu
minium te vervaardigen. Dat is wel
heel anders gebleken in de praktijk.
De Utrechtse INALFA draaide zo
lekker dat men steeds weer ruimte
tekort kwam en in 1954 werd be
sloten naar Venray te verhuizen,
waar in 1955 de eerste hal en kan
toren betrokken werden. Met de re
gelmaat van de klok werden er be
drijfshallen bijgebouwd en in 1959
had het bedrijf al een oppervlakte
van 30.000 m.2.
homosexuelen, maar zeker ook voor
degenen, die weinig of niets over
homosexualiteit weten.
Het schouwburgprogramma wordt
besloten met muziek en dansen in de
foyer tot 2 uur.
Het programma in de jeugdsoos is
geheel gratis, Voor het programma
in de schouwburg wordt een toe
gangsprijs van J 6,gevraagd.
In de zestiger jaren bleek in Ven
ray geen uitbreiding meer mogelijk
wegens gebrek aan arbeidskrachten.
Dit dwong de direktie tot decentra
lisatie naar Stadskanaal en Hamont
(België).
De grootste bekendheid kreeg des
tijds INALFA toen men begon aan
de produktie van oliehaarden, later
gevolgd door die van gashaarden.
Duizenden en duizenden kachels,
luchtverhitters, carburateurs, aircon-
trols, magneetventielen en thermos
taten, verlieten de fabriek. Onder de
naam NOBEL zag men overal het
Venrayse produkt en sprak men van
INALFA: IN ALle FAmilies.
Hoewel destijds de verwarmings-
predukten de hoofdmoot uitmaakten
van het gehele produktieschema. ver
vaardigde men ook toen al onder
delen voor de auto-industrie, zoals
bumpers, knaldempers. sierÜijkten,
wieldoppen en auto-stoelen. Het was
in die tijd dat de stalen-frame-meu-
belen onder de naam ELSRIJK op
de markt gebracht werden.
In het begin van de jaren zeven
tig, zakte de markt in olie- en gas
kachels in elkaar. De dertien neder-
landse fabrieken die zich op deze
produktie hadden toegelegd maak
ten kwade tijden door, en 9 bedrij
ven legden uiteindelijk het loodje.
INALFA poogde nog te redden wat
te redden was door de fabricage
van centrale verwarmingsketels, die
toen hoe langer hoe meer in ge
bruik kwamen, en feitelijk mede
oorzaak waren dat de haardenpro-
duktie ten einde liep. Maar de kon-
kurrentie op het gebied van ver
warmingsketels was dermate groot,
dat men daar ook geen brood meer
in zag. Uiteindelijk werd toen de ge
hele verwarmingsbussiness afgesto
ten.
In die tijd telde INALFA ruim 600
man personeel in Venray en in Ha
mont en Stadskanaal elk 'n kleine
honderd man. Het bedrijf in Stads
kanaal bleek niet zo levensvatbaar
als wel gedacht was. Mede door het
ook daar heersende personeelsge
brek, werd na jaren sukkelen deze
fabriek gesloten.
Het wegvallen van de verwar-
mingsprodukten in het produktie
schema van INALFA was een zwa
re dobber. Opnieuw moest een markt
gevonden worden waarop INALFA
kon inspelen. In eerste instantie was
dat de auto-industrie omdat men
daar al jaren relaties had, niet al
leen in het Venrayse bedrijf maar
ook in Hamont. Daarnaast bezat men
de capaciteit en apparatuur voor
fijnmechanische artikelen.
Wilde men die markt veroveren,
dan kon men dit slechts doen door
het leveren van produkten met een
uiterste precisie en perfektie, om
aan de konkurrentie het hoofd te
bieden, INALFA is daarin geslaagd
en heeft intussen een reputatie op
gebouwd, de eerste kwaliteitsleve
rancier te zijn van de Benelux. In
ternationaal zit INALFA in de kop
groep.
Door deze produktie-omschakeling
verdween de naam INALFA uit de
Teklame-media, omdat men het pu
bliek rechtstreeks niets meer te bie
den had. Zelfs in Venray wist men
feitelijk niet wat daar aan de Maas-
heseweg nog gefabriceerd werd. Het
was ook de komst van Rank Xerox
die alle aandacht op zich trok, en zo
verdween INALFA een beetje uit de
publieke belangstelling.
Voor ons gaven de. de laat
ste tijd regelmatig terugkerende per
soneelsadvertenties, aanleiding ons
licht eens te gaan opsteken bij dit
Venrayse bedrijf, en te informeren
naar het reilen en zeilen van deze
industrie.
De hierboven geschetste, noodge
dwongen produktie-omschakeling
bleek een sukses te zijn geworden.
Een van de meest markante huidige
produkten van INALFA tooit letter
lijk het straatbeeld in vrijwel elke
Westerse stad ter wereld: bumpers
voor automobielen van allertiande
merken. Deze bumpers worden in
een keer geprofileerd uit roestvrij
stalen band, in een gepolijste kwali
teit
Overigens worden niet alle bum
pers uit roestvrij staal vervaardigd.
Waar andere staalkwaliteiten wor
den toegepast, krijgen de bumpers
een finishing in hoogstmoderne, vol
automatische ontvet- en lakkasten.
Een ander produkt voor de auto
industrie, waarin INALFA zich ge
specialiseerd heeft, is de fabrikage
van radiatorkappen voor tractoren.
Deze tractomeuzen worden recht
streeks verzonden naar wereldwijd
gevestigde assamblagebedrijven.
Hoewel dit onderdeel voor INALFA
produktieteehnisch vrij eenvoudig is,
stelt het bijzonder hoge eisen aan de
planning. Het gaat hier namelijk om
meer dan 50 verschillende uitvoerin
gen, die in steeds wisselende kwan-
tums en binnen een zeer scherp
tijdslimiet moeten worden aangele
verd.
Hetzelfde zou men kunnen zeggen
van de brandstoftanks die INALFA
maakt. Maatvoering en dichtheid
spelen hier een belangrijke rol.
Deze en nog veel andere produk
ten, niet alleen voor de auU>-indus-
trie, behoren in feite te worden be
schouwd als toelevering aan andere
bedrijven. Maar voor een onderne
ming van het kaliber INALFA is
„eigen" produktie van eminent be
lang. Een oorspronkelijke apparaten-
bouwer als INALFA kan namelijk
méér registers opentrekken dan die
op het traditionele orgel van de toe
leverancier.
Na een uitvoerig marktonderzoek
besloot INALFA dan ook te gaan
werken aan de ontwikkeling van een
standaard schuifdak voor personen
auto's. Hoewel hier in eerste instan
tie werd samengewerkt met Vermeu-
len-Hollandia in Haarlem een be
drijf met jarenlange ervaring met
de inbouw van schuifdaken in aller
lei typen wagens zocht INALFA
het meer op seriematige fabricage
voor inbouw aan de montageband
van elke autofabrikant. Gebleken is
inmiddels dat vorig jaar 10van
de autokopers prijs stelde op een
schuifdak. en men verwacht dat dit
percentage dit jaar wel bijna kan
verdubbelen.
De schuifdaken in kwestie worden
thans in diverse uitvoeringen, oa.
hand- en elektrisch bediend, gele
verd aan bekende automobielindus
trieën en auto-assemblagebedrijven.
Onder de INALFA-klanten telt men
momenteel de Simca, Saab, Rover cn
Jaguar automerken die een repu
tatie op te houden hebben en dus
uiteraard zeer strenge controle uit
oefenen op de geleverde schuifda
ken.
De fabrikage van deze schuif
daken heeft al een grote vlucht ge
nomen. INALFA verwacht er dit
jaar 30.000 te kunnen afleveren, dat
(vervolg eerstvolgende tekstpagina)
MAKELAARSKANTOOR
G. Schols H