I WEER AKTIE ROND DE VUILNISSTORTPLAATS LIJS! 2 HAWK-RAKETTEN VOOR VLIEGBASIS „DE PEEL" C y STIENSTRJ s «9 VENRAY Succesvolle overschakeling van Inalfa DINSDAG RAADSFORl! VENRAY TOLERANT ,GPED ONDER DAK" MET AMAK Kerkdor pen ook voor U... een leefbaar Venray VÉIWAV WtM WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING VRIJDAG 19 MEI 1978 Nr. 20 NEGEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG BH PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 VOOR AL UW ORANKEN ADVERTENTIEPRIJS 25 et per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR 10 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING Met het oog op de gemeenteraads verkiezing op 31 mei a.s., hebben enige tijd geleden enkele leden uit de tegenwoordige gemeenteraad, ver tegenwoordigende o.a. de Kerkdor pen, Samenwerking en de VVD, be sloten voor alle deelnemende groe peringen een gezamenlijke forum avond te organiseren. Deze avond, die bedoeld is als voorlichtingsavond voor alle inwoners van Venray, wordt gehouden op dinsdag 23 mei in zaal „In den Engel", Post- straat 3. De aanvang is gesteld op 20.00 uur. Aan deze avond, waaraan door al le lijsttrekkers wordt deelgenomen, staat onder leiding van onze ge meentesecretaris, de heer J. M. Poels. terwijl de verdere organisatie in handen is van de heer G, J. M. Ver linden van de V.V.D. In de zaal is voor iedere deelne mende groepering een tafel beschik baar voor het verspreiden van pro pagandamateriaal Gaarne nodigen wij iedereen voor deze ongetwijfeld interessante avond uit. De Werkgroep Homofilie Venray organiseert zaterdag as., op ver schillende punten in Venray een grote manifestatie onder de naam „Venray tolerant". De opzet van deze manifestatie is om de Ven- rayse bevolking op een positieve wyze te confronteren met het be grip homofilie cn het werk van de werkgroep. De aktiviteiten worden gehouden in de Grotestraat waar in een stand informatie wordt verstrekt over homos-exualiteit, er is een poppenkast voor kinderen van 3-9 jaar en 's middags zijn er diverse aktiviteiten in de Jeugdsoos „Free Wheelin" aan de Hoenderstraat. De aktiviteiten worden 's avonds in de schouwburg besloten met toneel, discussie en video. De ongeveer 1.500 homosexuele mannen en vrouwen, die Venray vol gens statistische cijfers telt, willen op deze dag laten zien, dat ook een homosexueel kan en mag leven. Daarnaast hoopt men, juist door het geven van veel informatie, de ver keerde indruk, welke men doorgaans van homosexuelen heeft, weg te ne men. IN DE JEUGDSOOS 's Middags om 15.00 uur wordt door „Pampus" uit Nijmegen een poppenkastvoorstelling gegeven voor kinderen van 3-9 jaar. In de jeugd soos „Free Wheelin" beginnen de aktiviteiten cm 13.30 uur. Hier zijn o.m. informatiestands ingericht door het COS, de NVSH en Vrouwenboek handel „De Feeks" uit Nijmegen. Er werden de hele middag video opnamen vertoond van telvisiepro- gramma's welke de homosexualiteit als onderwerp hebben gehad. Om 14.00 uur wordt de film „Le vensecht" vertoond en van 15.00 - 16.30 uur is er een politiek forum onder het motto: ..De plaats van minderheden in de Yenrayse samen leving". Aan dit forum wordt mee gewerkt door verschillende plaatse lijke politieke partijen. Om 17 uur treedt een Vrouwen groep uit Nijmegen op met een pa rodie op „Wie van de drie". Daarna Wordt opgetreden door de (homo) zanger Leo van Agt uit Deurne. IN DE SCHOUWBURG Om 20.00 uur treedt „Proloog" op in de schouwburg met „Vrouwen, als het aan ons ligt". In de pauze kan men met de spelers van Proloog dis cussiëren over de inhoud van het stuk. In de foyer van de schouwburg worden uit het middagprogramma de video-opnamen en de film „Levens echt" nog eens vertoond. Met de co-produktie van de Delft- se Komedie/Werkgroep homosexuali teit „Aardige jongensals ze maar van mijn kinderen afblijven" wordt het programma om 22.15 uur in de schouwburg besloten. Dit programma-onderdeel is be slist niet alleen interessant voor Nu dertien onderzoekende instanties er nog steeds niet in zijn geslaagd de oorzaak te vinden van de dood van een honderdtal koeien van de heer A. van Dijck in Venrays Broek en van de ziek te van de tien ,,proefkoeien", die er vorig jaar werden geweid, is het Milieu Actiecentrum Nederland (MAN) afd. Venray weer in het geweer gekomen. Onmiddellijke aanleiding daarvoor was het maken van een ver- bindingspijp (pvc-pijp van 2 meter en een doorsnee van 25 cm.) tussen twee sloten. Hierdoor vloeit z.g. perculatiewater, afkom stig van de Venrayse stortplaats op het oppervlaktewater, t.w. de waterlossing Endepoel. Volgens het MAN is dit in strijd met twee artikelen van de ver gunning ingevolge de hinderwet van de vuilnisstortplaatsen. Het MAN afdelüng Venray, met de heer Ch. van den Berg aan het hoofd, heeft de officier van justitie te Roermond van deze overtreding door de gemeente Venray op de hoogte gesteld. Zou de omstreden lossing binnen een termijn van twee dagen niet volledig worden afgeslo ten, dan zal de afd. Venray van het MAN een kort geding aanspannen tegen de gemeente Venray. Tevens is de officier van justitie gevraagd tot strafvervolging over te gaan voor het feit, dat de gemeente Venray heeft gehandeld tegen de bepalingen van de hinderwetsvergunning. De officier van justitie heeft inmiddels een onderzoek gelast. Hoewel de doodsoorzaak van de koeien van v. Dijck door de onder zoekende instanties nog steeds niet is opgespoord, blijft het MAN er aan vasthouden, dat het water rond de stortplaats is vergiftigd door stor tingen van chemisch afval door Rank Xerox op de gemeentelijke stort plaats. Dit verklaarde de heer v. d. Berg zaterdag jJ. nog in het Vara- radioprogramma „Dingen van de Dag", waarin dit programma-onder deel letterlijk werd genoemd: „Rank Xerox en de dooie koeien". De heer v. d. Berg verweet de ge meente op de stortplaats een nieuwe sloot te hebben gegraven, via welke het zwaar verdachte water in het oppervlaktewater werd geloosd. Wethouder Loonen verklaarde, dat het water uit de „verdachte sloot" vanaf Pasen 1976 tot 24 februari j.l. inderdaad met tankwagens naar de gemeentelijke vloeivelden werd af gevoerd. Zowel het afvoeren van hc-t water met tankwagens als het over stromen van de weg, waardoor het perculatiewater in de weilanden van boer van Dijck terecht komt, wordt de gemeente door het MAN verwe ten. Waar het nu om gaat is, dat door de gemeente een buisverbinding tot stand is gebracht tussen de omstre den sloot en een bestaande, maar onlangs opgeschoonde sloot, waar door als het ware een overstort is ontstaan voor overtollig water in de verdachte sloot. Dit overtollige water stroomt via de Endepoel naar de Loobeek en vervolgens naar de Maas Hierin komt hetzelfde water ook terecht, wanneer het met tankwagens naar de vloeivelden wordt gebracht. Wethouder Loonen tijdens de ra dio-uitzending: We moeten er ten slotte iets mee doen. De insinuatie van het MAN, dat wethouder Loonen als „machtig man" in Venray er alles aan doet om een oplossing tegen te gaan. werd door de wethouder voor de VARA- microfoon duidelijk ontzenuwd. „We hebben aan alles meegewerkt, de onderzoekende instanties hebben alle medewerking gekregen, de ak- tiegroepen niet. De hoogste instan ties hebben er zich, destijds nog op last van minister Vorrink, mee be moeid. Persoonlijk heb ik mijn uiterste best gedaan om de heer van Dijck te helpen. Het was mijn idee om de heer van Dijck 165.000,toe te spelen. Dit plan werd door het colle ge geaccepteerd." „Ik weet niet door wie hem dit is geadviseerd, doch nu doe ik ook een veronderstelling; ik geloof dat hem door de MAN-groep is gezegd dit niet aan te nemen omdat de gemeen te zodoende haar schuld wil afko pen", aldus wethouder Loonen. De gemeente wacht intussen rus tig de resultaten van het onderzoek door de officier van justitie af, maar heeft wel i.o.v het Zuiveringschap de verbindingspijp tussen de twee sloten verwijderd. In het kader van de bescherming van militaire luchtmachtbases in Nederland zullen alle militaire vliegvelden worden beveiligd met luchtafweerraketten. Wanneer het slapende vliegveld „De Peel" in Vredepeel van lijd tot tijd operationeel wordt gemaakt, zal vanuit Vclkel een eenheid van drie lanceerinrichtingen, elk geschikt voor het afvuren van drie rakelten, op „De Peel" worden geplaatst. Aan apparatuur behoort daarbij een commandopost, een doelopsporings- en een geleidingsradar. Hel geheel is mobiel en kan normaal over de weg zonder gevaar van Volkel naar Vredepeel v.v. worden ge transporteerd in vijftonners. Het Amerikaanse HAWK-wapen- systeem (HAWK Homing-Alle-the Way-Killer) werd ontwikkeld als af weer tegen luchtdoelen (b.v. vijan delijke vliegtuigen) op voornamelijk betrèkkelijke hoogte. De raket wordt gelanceerd vanaf een betrekkelijk lichte mobiele drielingaffuit, waar na hij met grote trefzekerheid op het doel afgaat. Het wordt daarbij geleid door een zelfzoekend elektronisch besturingssysteem, dat gebruik maakt van de door het doel gere flecteerde hoogfrequente energie. Zou onverhoopt het doel worden ge mist, dan zorgt een zelfsvernieti- gingsinstallatie er voor dat de raket in de lucht explodeert en geen on bedoelde schade elders aanbrengt. Het afvuren van de raketen ge beurt alleen in oorlogstijd. Het daad werkelijk afvuren van de HAWIC- raket in vredestijd wordt op Kreta beoefend. Van de zijde van het Luchtmacht commando in Volkel werd ons ver zekerd. dat dit geleide wapen abso luut betrouwbaar en veilig is. De in gebouwde zekerheden beperken de kans op ongelukken met b.v. de con ventionele lading tot een aosoluut minimum. Zo kan de lading uilslui tend tot ontploffing worden gebracht na een langere vluchtduur. Met an dere woorden: alleen na een doelbe wuste lancering. Spontane explosie, ook bij eventuele brand, is uitgeslo ten. De HAWK-apparatuur voor „De Peel" is in vredestijd op Volkel ge huisvest en zal alleen op deze basis worden opgesteld wanneer een squa dron van Volkel om de een of ande re reden voor korte tijd naar „De Peel" moet uitwijken. r Stienatra Venray BV. Stationsweg 11, ««I.0478O443J lil i Makalaara In onroaranda goaOaran Wij varrorgan voor u: koop an varkoop huur an varhuur 1 varzakanngan bahaar Wie geen vreemde in Venray is, kent wel zo'n beetje de vestigings geschiedenis van INALFA, een van de „echte" fabrieken, die mee als eerste na de oorlog naar Venray kwam, en bijdroeg aan de industria lisatie van het Noord Limburgse land. Nu al weer 23 jaar geleden. De in Utrecht gevestigde firma Burgman, grossierderij in ijzerwa ren en gereedschappen, begon in 1945 aan de fabrikage van gordijnrails. Omdat deze fabrikage feitelijk niet paste in de bestaande zaak. werd een nieuwe n.v. opgericht; INALFA (INdustrie van ALuminium FAbri- katen). Deze naam werd gekozen omdat men dacht in het nieuwe be drijf de meeste produkten van alu minium te vervaardigen. Dat is wel heel anders gebleken in de praktijk. De Utrechtse INALFA draaide zo lekker dat men steeds weer ruimte tekort kwam en in 1954 werd be sloten naar Venray te verhuizen, waar in 1955 de eerste hal en kan toren betrokken werden. Met de re gelmaat van de klok werden er be drijfshallen bijgebouwd en in 1959 had het bedrijf al een oppervlakte van 30.000 m.2. homosexuelen, maar zeker ook voor degenen, die weinig of niets over homosexualiteit weten. Het schouwburgprogramma wordt besloten met muziek en dansen in de foyer tot 2 uur. Het programma in de jeugdsoos is geheel gratis, Voor het programma in de schouwburg wordt een toe gangsprijs van J 6,gevraagd. In de zestiger jaren bleek in Ven ray geen uitbreiding meer mogelijk wegens gebrek aan arbeidskrachten. Dit dwong de direktie tot decentra lisatie naar Stadskanaal en Hamont (België). De grootste bekendheid kreeg des tijds INALFA toen men begon aan de produktie van oliehaarden, later gevolgd door die van gashaarden. Duizenden en duizenden kachels, luchtverhitters, carburateurs, aircon- trols, magneetventielen en thermos taten, verlieten de fabriek. Onder de naam NOBEL zag men overal het Venrayse produkt en sprak men van INALFA: IN ALle FAmilies. Hoewel destijds de verwarmings- predukten de hoofdmoot uitmaakten van het gehele produktieschema. ver vaardigde men ook toen al onder delen voor de auto-industrie, zoals bumpers, knaldempers. sierÜijkten, wieldoppen en auto-stoelen. Het was in die tijd dat de stalen-frame-meu- belen onder de naam ELSRIJK op de markt gebracht werden. In het begin van de jaren zeven tig, zakte de markt in olie- en gas kachels in elkaar. De dertien neder- landse fabrieken die zich op deze produktie hadden toegelegd maak ten kwade tijden door, en 9 bedrij ven legden uiteindelijk het loodje. INALFA poogde nog te redden wat te redden was door de fabricage van centrale verwarmingsketels, die toen hoe langer hoe meer in ge bruik kwamen, en feitelijk mede oorzaak waren dat de haardenpro- duktie ten einde liep. Maar de kon- kurrentie op het gebied van ver warmingsketels was dermate groot, dat men daar ook geen brood meer in zag. Uiteindelijk werd toen de ge hele verwarmingsbussiness afgesto ten. In die tijd telde INALFA ruim 600 man personeel in Venray en in Ha mont en Stadskanaal elk 'n kleine honderd man. Het bedrijf in Stads kanaal bleek niet zo levensvatbaar als wel gedacht was. Mede door het ook daar heersende personeelsge brek, werd na jaren sukkelen deze fabriek gesloten. Het wegvallen van de verwar- mingsprodukten in het produktie schema van INALFA was een zwa re dobber. Opnieuw moest een markt gevonden worden waarop INALFA kon inspelen. In eerste instantie was dat de auto-industrie omdat men daar al jaren relaties had, niet al leen in het Venrayse bedrijf maar ook in Hamont. Daarnaast bezat men de capaciteit en apparatuur voor fijnmechanische artikelen. Wilde men die markt veroveren, dan kon men dit slechts doen door het leveren van produkten met een uiterste precisie en perfektie, om aan de konkurrentie het hoofd te bieden, INALFA is daarin geslaagd en heeft intussen een reputatie op gebouwd, de eerste kwaliteitsleve rancier te zijn van de Benelux. In ternationaal zit INALFA in de kop groep. Door deze produktie-omschakeling verdween de naam INALFA uit de Teklame-media, omdat men het pu bliek rechtstreeks niets meer te bie den had. Zelfs in Venray wist men feitelijk niet wat daar aan de Maas- heseweg nog gefabriceerd werd. Het was ook de komst van Rank Xerox die alle aandacht op zich trok, en zo verdween INALFA een beetje uit de publieke belangstelling. Voor ons gaven de. de laat ste tijd regelmatig terugkerende per soneelsadvertenties, aanleiding ons licht eens te gaan opsteken bij dit Venrayse bedrijf, en te informeren naar het reilen en zeilen van deze industrie. De hierboven geschetste, noodge dwongen produktie-omschakeling bleek een sukses te zijn geworden. Een van de meest markante huidige produkten van INALFA tooit letter lijk het straatbeeld in vrijwel elke Westerse stad ter wereld: bumpers voor automobielen van allertiande merken. Deze bumpers worden in een keer geprofileerd uit roestvrij stalen band, in een gepolijste kwali teit Overigens worden niet alle bum pers uit roestvrij staal vervaardigd. Waar andere staalkwaliteiten wor den toegepast, krijgen de bumpers een finishing in hoogstmoderne, vol automatische ontvet- en lakkasten. Een ander produkt voor de auto industrie, waarin INALFA zich ge specialiseerd heeft, is de fabrikage van radiatorkappen voor tractoren. Deze tractomeuzen worden recht streeks verzonden naar wereldwijd gevestigde assamblagebedrijven. Hoewel dit onderdeel voor INALFA produktieteehnisch vrij eenvoudig is, stelt het bijzonder hoge eisen aan de planning. Het gaat hier namelijk om meer dan 50 verschillende uitvoerin gen, die in steeds wisselende kwan- tums en binnen een zeer scherp tijdslimiet moeten worden aangele verd. Hetzelfde zou men kunnen zeggen van de brandstoftanks die INALFA maakt. Maatvoering en dichtheid spelen hier een belangrijke rol. Deze en nog veel andere produk ten, niet alleen voor de auU>-indus- trie, behoren in feite te worden be schouwd als toelevering aan andere bedrijven. Maar voor een onderne ming van het kaliber INALFA is „eigen" produktie van eminent be lang. Een oorspronkelijke apparaten- bouwer als INALFA kan namelijk méér registers opentrekken dan die op het traditionele orgel van de toe leverancier. Na een uitvoerig marktonderzoek besloot INALFA dan ook te gaan werken aan de ontwikkeling van een standaard schuifdak voor personen auto's. Hoewel hier in eerste instan tie werd samengewerkt met Vermeu- len-Hollandia in Haarlem een be drijf met jarenlange ervaring met de inbouw van schuifdaken in aller lei typen wagens zocht INALFA het meer op seriematige fabricage voor inbouw aan de montageband van elke autofabrikant. Gebleken is inmiddels dat vorig jaar 10van de autokopers prijs stelde op een schuifdak. en men verwacht dat dit percentage dit jaar wel bijna kan verdubbelen. De schuifdaken in kwestie worden thans in diverse uitvoeringen, oa. hand- en elektrisch bediend, gele verd aan bekende automobielindus trieën en auto-assemblagebedrijven. Onder de INALFA-klanten telt men momenteel de Simca, Saab, Rover cn Jaguar automerken die een repu tatie op te houden hebben en dus uiteraard zeer strenge controle uit oefenen op de geleverde schuifda ken. De fabrikage van deze schuif daken heeft al een grote vlucht ge nomen. INALFA verwacht er dit jaar 30.000 te kunnen afleveren, dat (vervolg eerstvolgende tekstpagina) MAKELAARSKANTOOR G. Schols H

Peel en Maas | 1978 | | pagina 1