Saab CDA „Samenwerking" in moeilijkheden CAMPINA VENRAY ISTIENSTRA I VENRAY Gekrakeel over machtspositie V D Show GEEN RODE VLAG SCHOOL VERZUIM „GOED ONDER DAK" MET AMAK Elke stem is er een en de werkgelegenheid Auto wijs.. WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING Fraktie voorzitter bedankt voor de eer OPEN DAGEN STATEMKRING HORST - LIJST 1 STATENKRING HORST - LIJST 1 Centrumplancommissie over invulling „rose vlek" SPEED VRIJDAG 24 MAART 1978 Nr. 12 NEGEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG S PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 VOOR AL UW DRANKEN ADVERTENTIEPRIJS 25 ct per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR 10 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING Woensdag 29 maart a.s. is het weer zo ver: Iedere kiesgerechtigde Ne derlander boven achttien jaar mag dan van zijn democratisch recht ge bruik maken om de man of de vrouw te kiezen die voor de komen de vier jaar deel zal uitmaken van het college van Provinciale Staten. Nu is het een bekend feit, dat de provinciale statenverkiezingen niet zo erg in het middelpunt van de be langstelling staan als de tweede ka mer verkiezingen en om dichter bij huis te blijven de gemeente raadsverkiezingen. De reden hiervoor zou kunnen zijn, dat men zich meer betrokken voelt bij de landspolitiek, die door de volksvertegenwoordiging in Den Haag wordt bedreven en bij de ge meentepolitiek die wordt bedreven door mensen, die men het dichtst bij de bevolking staan en die men veel al kent. Provinciale staten-leden timmeren minder aan de weg en meestal zijn de lijsttrekkers „onbekende groot heden" wiens gezicht alleen maar bekend is van verkiezingsaffiches en advertenties in de krant in dc tijd vóór de verkiezingen. Voor Venray ligt de zaak evenwel een tikkeltje anders omdat er ver schillende Venrayers hoog genoteerd staan op de kandidatenlijsten van verschillende politieke partijen. Een reden temeer om woensdag deel te nemen aan de provinciale statenverkiezingen. Al is het alleen maar om te proberen een man of vrouw „van eigen bodem" in het al gemeen bestuur van de provincie te krijgen. Maar wat doet nu eigenlijk het college van Provinciale Staten? De provinciewet zegt heel eenvoudig, dat „aan de Staten de regeling en het bestuur van de huishouding (van de provincie) wordt overgelaten. In dit kader geven provinciale staten de hoofdlijnen aan en pemen zij be langrijke beslissingen. Zij bepalen het algemeen beleid van de provincie en als zodanig is de functie van provinciale staten te vergelijken met die van de gemeen teraad. De Provinciale Staten stellen on der meer de provinciale begroting vast en nemen „wetten" aan. Zo'n wet heet dan provinciale verorde ning. Enkele voorbeelden daarvan zijn de ontgrondingsverordening, de kampeerverordening, de verordening op de opslagplaatsen, de verordening ambulancevervoer, de reclameveror dening en de grondwaterverordening. Allemaal provinciale „wetten", waarmee de gemeenten, maar indi rect dan ook alle inwoners van de provincie te maken hebben. Bovendien behandelen provinciale staten vele aanvragen om subsidies. Ook stellen provinciale staten het provinciaal wegenplan vast en niet te vergeten de streekplannen. Ver der kiezen provinciale staten om de drie jaren de helft van de leden van de Eerste Kamer. En zeker niet op de laatste plaats houden zij toe zicht op het dagelijks bestuur, dat door de uit hun midden gekozen Ge deputeerde Staten wordt uitgeoefend. En dit zijn nog maar een paar voorbeelden. In werkelijkheid komt er heel wat meer op de vergader tafel. In de praktijk vergaderen provin ciale staten elke maand en wel op de derde donderdag in het Gouver nement in Maastricht. Naar gelang de verschillende deeltaken van het provinciale beleid kunnen provin ciale staten commissies vormen, deels voor de voorbereiding van hun maandelijkse vergaderingen en deels om het college van gedeputeerde sta ten advies en bijstand te geven. Het provinciaal bestuur staat tus sen de centrale overheid in Den Haag en de besturen van de gemeen ten in de provincie. De provincie verricht taken, die beter in de eigen omgeving kunnen worden geregeld, dan op de centrale plaats waar het rijk zetelt. Het provinciaal bestuur heeft ver der een duidelijke coördinerende, sti mulerende en bemiddelende taak. In vele gevallen kan het de belan gen van de gemeenten onder de aan dacht van de miinsters en het parle ment brengen. Omgekeerd kunnen ministers en het parlement het pro vinciaal bestuur benaderen over re gionale en gemeentelijke zaken, die de provincie op haar beurt weer be ter kan overzien. Met elkaar dragen rijk, provincie en gemeenten zorg voor de belangen van de bevolking; ieder naar eigen inzicht en mogelijk heden. Gezien het bovenstaande is het duidelijk, dat het kiezen van leden voor provinciale staten een belang rijke zaak is. Een politieke zaak ook omdat er 63 zetels verdeeld moeten worden onder vertegenwoordigers van landelijke politieke partijen. Belangrijk is het daarom woens- Vorig jaar juni hebben wij in dit blad, aan de hand van de verkie zingsuitslagen voor de Tweede Ka mer, een prognose gemaakt voor de samenstelling van de Venrayse ge meenteraad. Hierbij kwamen we toen aannemende dat iedereen op dezelfde partij zou stemmen tot de volgende zetelverdeling: CDA 13 (nu 10 7 1), eventueel Samen werking 7 en Kerkdorpen 6; Partij van de Arbeid 5; WD 3; D'66 1; PPR 1. Het zij nogmaals duidelijk gesteld dat deze prognose tot stand kwam volgens de uitgebrachte stemmen voor de Tweede Kamer. Nu kan men inderdaad aannemen dat bij een ge meenteraadsverkiezing de kaarten wat anders komen te liggen en men b.v. op de kerkdorpen toch de plaat selijke kandidaat verkiest boven een partijman. Eventuele wijzigingen mogen o.i. dan ook alleen in die sec tor gezocht worden. Opvallend is de daling van het aantal zetels, toebedacht aan „Sa menwerking". Van 10 terugvallen op 7 is geen kleinigheid. Hier zal bo vendien een rol kunnen spelen het feit dat deze lijst niet met de naam „Samenwerking" uit kan komen, om dat vergeten werd deze naam tijdig te laten registreren. Het gevolg zal zijn dat men onder de naam Lijst 1, of Lijst Schols, voor het publiek treedt. Begrijpelijk zal het echter zijn dat men toch propaganda maakt met „Samenwerking" omdat deze ge vestigde naam een goede klank bij het publiek heeft. Het minder aantal zetels voor „Sa menwerking" betekent dat een aan tal zittende raadsleden niet meer te rug zullen komen. Dat is natuurlijk geen plezierige zaak, maar de feiten liegen er niet om. Binnenskamers is daar in „Samenwerking" die on getwijfeld ook met deze daling re kening houdt al lang en breed over gepraat. Zijn we goed ingelicht dan botert 't er ook niet helemaal. Zo zou de fraktie de zittende raadsleden geen genoegen nemen met de volgorde van de kandidaten lijst zoals die in eerste instantie door het dagelijks bestuur van „Sa menwerking" is vastgesteld. Onder voorbehoud van een kleine afwijking zou deze lijst er zó uitzien: G. Schols A. P. Rutten-Tielen H. Poels-Peters A. den Brok J. Truyen J. Poels J. de Bruyn W. van Rijs wij ck G, Beterams A. Broeksteeg G. Mulders G. Hendrix F. Geenen H. van Valkengoed H. Arts G. Janssen E. Cadirci A. Franken A. Millen J. Stevens-Heinen Bekijken we deze lijst, en houden we rekening met onze prognose van Ons nieuw tuincentrum is nu helemaal klaar Wij houden van zaterdag 18 maart tot en met zaterdag 25 maart Tijdens deze dagen 10% korting op elke aankoop. Tevens een leuke verrassing voor iedere bezoeker. TUINCULTURES Lorbaan 12A, Veulen-Venray, 04780-4181 Begin deze maand heeft het P.v.d.A. gemeenteraadslid J. Konings schriftelijke vragen gesteld aan Ven- rays college van b. en w., over de werkgelegenheid bij Campina. Dit naar aanleiding van de voorgenomen opheffing van dit bedrijf in Venray. Uit het antwoord van b. en w. blijkt dat het college eind februari .een gesprek heeft gehad met de hoofddirektie van Campina. Duide lijk werd dat de reorganisatieplan nen op puur economische motieven zijn gebaseerd. Het staat ook niet vast of met het verdwijnen van de vestiging Venray, in de regio een nieuw bedrijf zal komen. Tijdens dit gesprek hebben b. en w. verklaard niet in deze ontwikkeling te kunnen berusten en andermaal verzet aan tekenen. Het is b. en w. niet bekend dat er tekeningen bestaan voor de ombouw van de boterfabriek tot kaasfabriek. Volgens de Campina-direktie zou ten behoeve van de kaasproduktie de bestaande Venrayse fabriek moeten worden afgebroken en opnieuw op gebouwd. Het gemeentebestur heeft de Cam pina-direktie gewezen op de voor Venray geldende investeringspremie regeling en op het beleid van de re gering en het provinciaal bestuur met betrekking tot de werkgelegen- heidsfunktie van Venray voor de re gio. Ook de direktie van het Venrayse bedrijf zal met kracht van argumen ten het voortbestaan van deze fa briek blijven bepleiten. Overigens is tijdens bedoeld ge sprek van b. en w. medegedeeld dat op grond van de voorgenomen reor- ganiatie alleen uit Venray zullen verdwijnen, die funkties, die onmid dellijk te maken heben met de melk- verwerking dus niet de chauf- feurfunkties. IV BV, Stationsweg 11, tel.04780-4438 UwHlAKi £t-AAFti Makelaars in onroerende goederen Wij verzorgen voor u: koop en verkoop - huur en vertil taxaties bouwprojektenontwikkeling - hypotheken verzekeringen beheer dag a.s. een duidelijke politieke keus te doen en dus weloverwogen het rode potlood te hanteren op het ver kiezingsbiljet. Om geen stem verloren te laten gaan is enkele jaren geleden de Kieswet veranderd. De kiesgerech tigden wordt het tegenwoordig wel bijzonder gemakkelijk gemaakt, juist om geen enkele stem verloren te la ten gaan. Men kan stemmen bij vol macht. Dat wil zeggen, dat men een ander kan laten stemmen wanneer men zelf verhinderd is. Men kan zelfs stemmen in een andere plaats in de provincie Limburg wanneer men daarvoor een kiezerslegitimatie bewijs heeft afgehaald. Ook de gemeente heeft het de kie zers vrij gemakkelijk gemaakt. Bin nen Venray-kom zijn er niet minder dan veertien stemlokalen terwijl er tegenwoordig in ieder kerkdorp een stembureau is gevestigd. Men kan derhalve vlak bij huis stemmen. Van de kiesgerechtigden wordt slechts een kleine moeite gevraagd; ga even naar het stembureau „om de hoek"; maak een goede keus en vul een hokje op de lijst in met het bekende rode potlood. Wanneer men dat heeft gedaan dan heeft men er zelf aan meege werkt dat de provincie Limburg wordt bestuurd door mensen, die men zelf in het algemeen bestuur en indirect in het dagelijks bestuur van de provincie heeft gekozen. 7 raadsleden,dan zou J. de Bruyn nog net de hekkesluiter zijn. De he ren Truyen en Poels vormen de „nieuwlichters" in deze club, terwijl de heren Beterams, Broeksteeg, Mul- ders, van Valkengoed en Janssen niet meer in de gemeenteraad zou den terugkeren. De heer Den Brok voorheen Opbouw '70 heeft met zijn overstapje naar „Samen werking" zich van een vierde plaats kunnen verzekeren. De heer Bol komt op de lijst niet meer voor. We kunnen begrijpen dat het de heren Beterams en consorten hele maal niet lekker zit, met deze plaats toebedeling. Maar nog is niet alles overboord, want de leden van „Sa menwerking" hebben ook nog een vinger in de pap. Tijdens een nog op te roepen ledenvergadering kunnen zij door middel van puntentoewijzing een (andere) volgorde bepalen hoewel het bestuur als zodanig be paalde voorrechten geniet. De fraktie Samenwerking heeft deze week al eens vergaderd en naar verluidt is men niet tot over eenstemming gekomen inzake een standpuntbepaling. Een nieuwe ver- CDA CDA CDA CDA CDA CDA CDA CDA Samen verantwoordelijk voor Limburg. 1. Chr. v. d. Broek 2. H. Poels-Peters 3. M. v. Soest-Jansbeken 4. P. Hilhorst 5. G. Dings CDA CDA CDA CDA CDA CDA CDA CDA gadering zou ook deze week nog plaats hebben. Het ziet er naar uit dat er harde noten gekraakt zullen worden, en zelfs een splitsing in deze groepering is niet denkbeeldig. Op slot van re kening heeft elk raadslid een bepaal de achterban, maar dat levert dan wel weer een versnippering van stemmen op. Daarom alleen al vin den wij het jammer dat „Samenwer king" en de „kerkdorpen" zich niet hebben kunnen vinden in het CDA; men speelt nu de andere politieke partijen in de kaart. De eerste breuk als we dat zo mogen formuleren is al een feit door de verklaring van de heer G. Beterams, fraktievoorzitter van „Sa menwerking", dat hij bedankt als kandidaat. Het eventueel terug trekken van dhr. van Rijswijck ver mocht zijn standpunt niet te ver anderen. Vorige week hebben we in dit blad uitvoerig aandacht besteed aan het rapport „Centrum Venray", dat betrekking heeft op de ontwikke ling van de z.g. „Rose Vlek". Dit is het gebied, omsloten door de Schoolstraat, Jan Hensenstraat, Deken Thielenstraat en Hoenderstraat. In het rapport is een stedebouwkundige opzet gegeven voor dit ge bied. In haar openbare vergadering van maandag j.l. heeft de Cen trumplancommissie uitvoerig gediscussieerd over het rapport en de gedachte invulling van de Rose Vlek. De gedachtenwisseling hierover ging niet gemakkelijk omdat ver schillende commissieleden zo hun eigen gedachten hadden over de tot nu toe gevolgde gang van zaken. Met name de heer G. Thijssen, fractie voorzitter van de WD in de ge meenteraad kantte zich nog al fel tegen het feit, dat de gemeente te veel rekening zou hebben gehouden met de wensen van V D in ver band met de vestiging van een Ven- det in Venray. Zoals bekend heeft V D destijds de grond van het voormalige Gou den Leeuw aangekocht voor deze vestiging. In een later stadium werd V D betrokken bij de gesprek ken over de invulling van de Rose Vlek, waarbij zij de bereidheid toon de eventueel, naar dit gebied te wil len „verhuizen". De heer Thijssen stelde oironwon- den, dat hij er zo zachtjes aan ge noeg van had om alsmaar te moeten praten over V D en over de vraag hoe men het toch wel zo mooi mo gelijk voor V D zou moeten ma ken. „Dat komt me intussen wel de strot uit" zei de heer Thijssen. Ook de PvdA-voorzitter H. Willems duid de op de door hem veronderstelde grote macht van dit concern bij de ontwikkeling van Venrays winkel centrum. Volgens hem zou er nooit over de Rose Vlek zijn gesproken, als V D niet naar Venray zou ko men. De uitlatingen van de heren Thijs sen en Willems werden uiteraard niet in dank geaccepteerd door de heren J. Mol (rijksconsulent voor handel, ambacht en diensten) en G. G. M. van Wesemael van Vroom en Dreesmann. Zij stelden, dat hier geen sprake was van een schuld van V D, maar wel van de gemeente Venray. Overigens, zo werd van die zijde gesteld, is een vestiging van een Vendet in de centrumplaats Ven ray zeker op zijn plaats. De heer J. Konings wilde niet zo ver gaan als zijn partijvoorzitter Willems, maar vond wel, dat V D intussen wel voor een groot gedeelte bepaalt wat in Venray gaat gebeu- De heer Thijsen bleef zich verzet ten. Volgens hem zou de gemeente de Rose Vlek naar eigen inzichten moeten invullen en het aan V D overlaten of zij al dan niet met die plannen akkoord gaat. Sprekende over de voorgestelde in vulling bracht de heer J. Colsen naar voren het niet juist te vinden, dat alleen de bibliotheek, een WV en gemeentelijk informatiecentrum plaatsen zouden krijgen in dit ge bied. Met mevr. H. Poels-Peters pleitte hij voor een plaats voor VW en informatiecentrum in het oude gemeentehuis. Ook de heren Thijssen en Konings waren deze mening toe gedaan. In het centrum zou dan nog ruim te moeten komen voor de vestiging van de bibliotheek en de vrije aca demie. Ondanks het feit, dat de meningen van de commissieleden erg verdeeld waren, ging de Centrumplancommis sie zij het met een bezwaard hart akkoord met het rapport terwijl de meerderheid van de commissie er zich over uitsprak, dat zo spoedig mogelijk een besluit moet vallen over de Rose Vlek. Bijgaand kaartje laat zien hoe in het rapport de invulling van de Rose Vlek wordt gedacht. De Vendet is gepland in de noord zijde van het gebied, terwijl in het centrum de mediatheek is gedacht. Ten oosten van de Vendet is een parkeerruimte van 85 a 120 auto's ingetekend. Woningen zijn gedacht aan de noordzijde en boven de winkelh. Ook onder V D is op een schuin af lopend plateau aan parkeerruimte gedacht. Via een trappenhuis zal de stadspatio een rechtstreekse verbin ding hebben met het parkeren onder de Vendet. De aan- en afvoer zal zoveel mo gelijk gebeuren via de parkeerruim ten, welke aan de westzijde zijn ge- projekteerd en overigens via de Schoolstraat op een gelijke wijze als thans het geval is in de Grotestraat. Op het kaartje is duidelijk te zien, dat er een doorbraak is gedacht van af de Grote Markt naar de School straat, doorlopend naar het centrum van de Rose Vlek. Het huidige Schoutenstraatje krijgt een verlen ging door het pand Berden (naast sigarenmagazijn Schols) terwijl een derde toegangsweg naar het cen trumgebied komt tegenover het pand van bakker Siem Claessens. De algemene ingang tot het nieu we winkelgebied komt te liggen naast de schouwburg, terzijde van het Tuincentrum Henk Smits. SAAB personenauto's vroeger een begrip in tweetakt, thans reeds vermaard door z'n Turbo. Keuze uit een modelienserie van 16 stuks. Bezoek onze showdagen: vrijdag 24 maart van 10-20 uur; zaterdag 25 maart van 10-17 uur. AUTOMOBIELBEDRIJF Horsterweg 200 - Venlo-Blerick Tel. 077-21443 21911 Zoals wij reeds eerder publiceer den heeft de PSP afd. Venray e.o. aan het gemeentebestuur gevraagd om op 1 mei a.s. de dag waarop dit jaar Koninginnedag wordt ge vierd naast de nationale vlag met oranje wimpel op officiële plaatsen ook rode vlaggen te hijsen, als teken van de viering van de „internatio nale strijddag van de arbeidersbe weging". B. en w. hebben hierop nu geant woord met de opmerking, dat het gemeentebestuur ervoor behoort te zorgen het vertrouwen te genieten van ALLE inwoners van de gemeen te. Ieders belangen zullen door dat bestuur, zonder aanziens des per- soons en zonder te vragen naar po litieke gezindheden, in zuivere ob jectiviteit moeten worden behartigd. Het uitsteken van de rode vlag van het gemeentehuis betekent het ver eenzelvigen van het plaatselijk be stuur met een bepaalde politieke richting. Het is een daad waardoor men als gemeentebestuur grote groe pen van de bevolking van zich ver vreemdt. Dit antwoord betekent dus: geen rode vlaggen op officiële plaatsen. Degenen, die het gezag over een minderjarige uitoefenen zijn ver plicht er voor te zorgen, dat de leer ling de school, waaraan hij is inge schreven geregeld zonder verzuim bezoekt. Indien aan deze verplich ting niet wordt voldaan, is de leer plichtambtenaar bevoegd om daar van procesverbaal op te maken, dat wordt doorgezonden naar het open baar ministerie. Een aantal ouders van leerlingen van de L.T.S., die veelvuldig de school hebben verzuimd, zijn thans door het college van b. en w aan geschreven met het dringend ver zoek in hun eigen belang er aan te willen meewerken, dat de leerplich tige de lessen niet zonder geldige re denen verzuimt. MAKELAARSKANTOOR PATERSSTRAAT 16 VENRAT (047 80) 34S6

Peel en Maas | 1978 | | pagina 1