Saab
CDA
„Samenwerking" in moeilijkheden
CAMPINA VENRAY
ISTIENSTRA
I VENRAY
Gekrakeel over machtspositie V D
Show
GEEN RODE VLAG
SCHOOL
VERZUIM
„GOED ONDER DAK" MET AMAK
Elke stem
is er een
en de werkgelegenheid
Auto
wijs..
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Fraktie voorzitter bedankt voor de eer
OPEN DAGEN
STATEMKRING HORST - LIJST 1
STATENKRING HORST - LIJST 1
Centrumplancommissie over invulling „rose vlek"
SPEED
VRIJDAG 24 MAART 1978 Nr. 12
NEGEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
S PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
VOOR AL UW DRANKEN
ADVERTENTIEPRIJS 25 ct per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR 10 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
Woensdag 29 maart a.s. is het weer
zo ver: Iedere kiesgerechtigde Ne
derlander boven achttien jaar mag
dan van zijn democratisch recht ge
bruik maken om de man of de
vrouw te kiezen die voor de komen
de vier jaar deel zal uitmaken van
het college van Provinciale Staten.
Nu is het een bekend feit, dat de
provinciale statenverkiezingen niet
zo erg in het middelpunt van de be
langstelling staan als de tweede ka
mer verkiezingen en om dichter
bij huis te blijven de gemeente
raadsverkiezingen.
De reden hiervoor zou kunnen
zijn, dat men zich meer betrokken
voelt bij de landspolitiek, die door
de volksvertegenwoordiging in Den
Haag wordt bedreven en bij de ge
meentepolitiek die wordt bedreven
door mensen, die men het dichtst bij
de bevolking staan en die men veel
al kent.
Provinciale staten-leden timmeren
minder aan de weg en meestal zijn
de lijsttrekkers „onbekende groot
heden" wiens gezicht alleen maar
bekend is van verkiezingsaffiches en
advertenties in de krant in dc tijd
vóór de verkiezingen.
Voor Venray ligt de zaak evenwel
een tikkeltje anders omdat er ver
schillende Venrayers hoog genoteerd
staan op de kandidatenlijsten van
verschillende politieke partijen.
Een reden temeer om woensdag
deel te nemen aan de provinciale
statenverkiezingen. Al is het alleen
maar om te proberen een man of
vrouw „van eigen bodem" in het al
gemeen bestuur van de provincie te
krijgen.
Maar wat doet nu eigenlijk het
college van Provinciale Staten? De
provinciewet zegt heel eenvoudig,
dat „aan de Staten de regeling en
het bestuur van de huishouding (van
de provincie) wordt overgelaten. In
dit kader geven provinciale staten
de hoofdlijnen aan en pemen zij be
langrijke beslissingen.
Zij bepalen het algemeen beleid
van de provincie en als zodanig is
de functie van provinciale staten te
vergelijken met die van de gemeen
teraad.
De Provinciale Staten stellen on
der meer de provinciale begroting
vast en nemen „wetten" aan. Zo'n
wet heet dan provinciale verorde
ning. Enkele voorbeelden daarvan
zijn de ontgrondingsverordening, de
kampeerverordening, de verordening
op de opslagplaatsen, de verordening
ambulancevervoer, de reclameveror
dening en de grondwaterverordening.
Allemaal provinciale „wetten",
waarmee de gemeenten, maar indi
rect dan ook alle inwoners van de
provincie te maken hebben.
Bovendien behandelen provinciale
staten vele aanvragen om subsidies.
Ook stellen provinciale staten het
provinciaal wegenplan vast en niet
te vergeten de streekplannen. Ver
der kiezen provinciale staten om de
drie jaren de helft van de leden
van de Eerste Kamer. En zeker niet
op de laatste plaats houden zij toe
zicht op het dagelijks bestuur, dat
door de uit hun midden gekozen Ge
deputeerde Staten wordt uitgeoefend.
En dit zijn nog maar een paar
voorbeelden. In werkelijkheid komt
er heel wat meer op de vergader
tafel.
In de praktijk vergaderen provin
ciale staten elke maand en wel op
de derde donderdag in het Gouver
nement in Maastricht. Naar gelang
de verschillende deeltaken van het
provinciale beleid kunnen provin
ciale staten commissies vormen,
deels voor de voorbereiding van hun
maandelijkse vergaderingen en deels
om het college van gedeputeerde sta
ten advies en bijstand te geven.
Het provinciaal bestuur staat tus
sen de centrale overheid in Den
Haag en de besturen van de gemeen
ten in de provincie. De provincie
verricht taken, die beter in de eigen
omgeving kunnen worden geregeld,
dan op de centrale plaats waar het
rijk zetelt.
Het provinciaal bestuur heeft ver
der een duidelijke coördinerende, sti
mulerende en bemiddelende taak.
In vele gevallen kan het de belan
gen van de gemeenten onder de aan
dacht van de miinsters en het parle
ment brengen. Omgekeerd kunnen
ministers en het parlement het pro
vinciaal bestuur benaderen over re
gionale en gemeentelijke zaken, die
de provincie op haar beurt weer be
ter kan overzien. Met elkaar dragen
rijk, provincie en gemeenten zorg
voor de belangen van de bevolking;
ieder naar eigen inzicht en mogelijk
heden.
Gezien het bovenstaande is het
duidelijk, dat het kiezen van leden
voor provinciale staten een belang
rijke zaak is. Een politieke zaak ook
omdat er 63 zetels verdeeld moeten
worden onder vertegenwoordigers
van landelijke politieke partijen.
Belangrijk is het daarom woens-
Vorig jaar juni hebben wij in dit
blad, aan de hand van de verkie
zingsuitslagen voor de Tweede Ka
mer, een prognose gemaakt voor de
samenstelling van de Venrayse ge
meenteraad. Hierbij kwamen we
toen aannemende dat iedereen op
dezelfde partij zou stemmen tot
de volgende zetelverdeling: CDA 13
(nu 10 7 1), eventueel Samen
werking 7 en Kerkdorpen 6; Partij
van de Arbeid 5; WD 3; D'66 1;
PPR 1.
Het zij nogmaals duidelijk gesteld
dat deze prognose tot stand kwam
volgens de uitgebrachte stemmen
voor de Tweede Kamer. Nu kan men
inderdaad aannemen dat bij een ge
meenteraadsverkiezing de kaarten
wat anders komen te liggen en men
b.v. op de kerkdorpen toch de plaat
selijke kandidaat verkiest boven een
partijman. Eventuele wijzigingen
mogen o.i. dan ook alleen in die sec
tor gezocht worden.
Opvallend is de daling van het
aantal zetels, toebedacht aan „Sa
menwerking". Van 10 terugvallen op
7 is geen kleinigheid. Hier zal bo
vendien een rol kunnen spelen het
feit dat deze lijst niet met de naam
„Samenwerking" uit kan komen, om
dat vergeten werd deze naam tijdig
te laten registreren. Het gevolg zal
zijn dat men onder de naam Lijst 1,
of Lijst Schols, voor het publiek
treedt. Begrijpelijk zal het echter
zijn dat men toch propaganda maakt
met „Samenwerking" omdat deze ge
vestigde naam een goede klank bij
het publiek heeft.
Het minder aantal zetels voor „Sa
menwerking" betekent dat een aan
tal zittende raadsleden niet meer te
rug zullen komen. Dat is natuurlijk
geen plezierige zaak, maar de feiten
liegen er niet om. Binnenskamers is
daar in „Samenwerking" die on
getwijfeld ook met deze daling re
kening houdt al lang en breed
over gepraat. Zijn we goed ingelicht
dan botert 't er ook niet helemaal.
Zo zou de fraktie de zittende
raadsleden geen genoegen nemen
met de volgorde van de kandidaten
lijst zoals die in eerste instantie
door het dagelijks bestuur van „Sa
menwerking" is vastgesteld. Onder
voorbehoud van een kleine afwijking
zou deze lijst er zó uitzien:
G. Schols
A. P. Rutten-Tielen
H. Poels-Peters
A. den Brok
J. Truyen
J. Poels
J. de Bruyn
W. van Rijs wij ck
G, Beterams
A. Broeksteeg
G. Mulders
G. Hendrix
F. Geenen
H. van Valkengoed
H. Arts
G. Janssen
E. Cadirci
A. Franken
A. Millen
J. Stevens-Heinen
Bekijken we deze lijst, en houden
we rekening met onze prognose van
Ons nieuw tuincentrum is nu helemaal
klaar
Wij houden van zaterdag 18 maart tot en
met zaterdag 25 maart
Tijdens deze dagen 10% korting op elke
aankoop.
Tevens een leuke verrassing voor iedere
bezoeker.
TUINCULTURES
Lorbaan 12A, Veulen-Venray, 04780-4181
Begin deze maand heeft het
P.v.d.A. gemeenteraadslid J. Konings
schriftelijke vragen gesteld aan Ven-
rays college van b. en w., over de
werkgelegenheid bij Campina. Dit
naar aanleiding van de voorgenomen
opheffing van dit bedrijf in Venray.
Uit het antwoord van b. en w.
blijkt dat het college eind februari
.een gesprek heeft gehad met de
hoofddirektie van Campina. Duide
lijk werd dat de reorganisatieplan
nen op puur economische motieven
zijn gebaseerd. Het staat ook niet
vast of met het verdwijnen van de
vestiging Venray, in de regio een
nieuw bedrijf zal komen. Tijdens dit
gesprek hebben b. en w. verklaard
niet in deze ontwikkeling te kunnen
berusten en andermaal verzet aan
tekenen.
Het is b. en w. niet bekend dat er
tekeningen bestaan voor de ombouw
van de boterfabriek tot kaasfabriek.
Volgens de Campina-direktie zou ten
behoeve van de kaasproduktie de
bestaande Venrayse fabriek moeten
worden afgebroken en opnieuw op
gebouwd.
Het gemeentebestur heeft de Cam
pina-direktie gewezen op de voor
Venray geldende investeringspremie
regeling en op het beleid van de re
gering en het provinciaal bestuur
met betrekking tot de werkgelegen-
heidsfunktie van Venray voor de re
gio.
Ook de direktie van het Venrayse
bedrijf zal met kracht van argumen
ten het voortbestaan van deze fa
briek blijven bepleiten.
Overigens is tijdens bedoeld ge
sprek van b. en w. medegedeeld dat
op grond van de voorgenomen reor-
ganiatie alleen uit Venray zullen
verdwijnen, die funkties, die onmid
dellijk te maken heben met de melk-
verwerking dus niet de chauf-
feurfunkties.
IV BV, Stationsweg 11, tel.04780-4438
UwHlAKi
£t-AAFti
Makelaars in onroerende goederen
Wij verzorgen voor u: koop en verkoop - huur en vertil
taxaties bouwprojektenontwikkeling - hypotheken
verzekeringen beheer
dag a.s. een duidelijke politieke keus
te doen en dus weloverwogen het
rode potlood te hanteren op het ver
kiezingsbiljet.
Om geen stem verloren te laten
gaan is enkele jaren geleden de
Kieswet veranderd. De kiesgerech
tigden wordt het tegenwoordig wel
bijzonder gemakkelijk gemaakt, juist
om geen enkele stem verloren te la
ten gaan. Men kan stemmen bij vol
macht. Dat wil zeggen, dat men een
ander kan laten stemmen wanneer
men zelf verhinderd is. Men kan
zelfs stemmen in een andere plaats
in de provincie Limburg wanneer
men daarvoor een kiezerslegitimatie
bewijs heeft afgehaald.
Ook de gemeente heeft het de kie
zers vrij gemakkelijk gemaakt. Bin
nen Venray-kom zijn er niet minder
dan veertien stemlokalen terwijl er
tegenwoordig in ieder kerkdorp een
stembureau is gevestigd. Men kan
derhalve vlak bij huis stemmen.
Van de kiesgerechtigden wordt
slechts een kleine moeite gevraagd;
ga even naar het stembureau „om
de hoek"; maak een goede keus en
vul een hokje op de lijst in met het
bekende rode potlood.
Wanneer men dat heeft gedaan
dan heeft men er zelf aan meege
werkt dat de provincie Limburg
wordt bestuurd door mensen, die
men zelf in het algemeen bestuur en
indirect in het dagelijks bestuur van
de provincie heeft gekozen.
7 raadsleden,dan zou J. de Bruyn
nog net de hekkesluiter zijn. De he
ren Truyen en Poels vormen de
„nieuwlichters" in deze club, terwijl
de heren Beterams, Broeksteeg, Mul-
ders, van Valkengoed en Janssen
niet meer in de gemeenteraad zou
den terugkeren. De heer Den Brok
voorheen Opbouw '70 heeft
met zijn overstapje naar „Samen
werking" zich van een vierde plaats
kunnen verzekeren. De heer Bol
komt op de lijst niet meer voor.
We kunnen begrijpen dat het de
heren Beterams en consorten hele
maal niet lekker zit, met deze plaats
toebedeling. Maar nog is niet alles
overboord, want de leden van „Sa
menwerking" hebben ook nog een
vinger in de pap. Tijdens een nog op
te roepen ledenvergadering kunnen
zij door middel van puntentoewijzing
een (andere) volgorde bepalen
hoewel het bestuur als zodanig be
paalde voorrechten geniet.
De fraktie Samenwerking heeft
deze week al eens vergaderd en
naar verluidt is men niet tot over
eenstemming gekomen inzake een
standpuntbepaling. Een nieuwe ver-
CDA CDA CDA CDA CDA CDA CDA CDA
Samen verantwoordelijk voor
Limburg.
1. Chr. v. d. Broek
2. H. Poels-Peters
3. M. v. Soest-Jansbeken
4. P. Hilhorst
5. G. Dings
CDA CDA CDA CDA CDA CDA CDA CDA
gadering zou ook deze week nog
plaats hebben.
Het ziet er naar uit dat er harde
noten gekraakt zullen worden, en
zelfs een splitsing in deze groepering
is niet denkbeeldig. Op slot van re
kening heeft elk raadslid een bepaal
de achterban, maar dat levert dan
wel weer een versnippering van
stemmen op. Daarom alleen al vin
den wij het jammer dat „Samenwer
king" en de „kerkdorpen" zich niet
hebben kunnen vinden in het CDA;
men speelt nu de andere politieke
partijen in de kaart.
De eerste breuk als we dat zo
mogen formuleren is al een feit
door de verklaring van de heer G.
Beterams, fraktievoorzitter van „Sa
menwerking", dat hij bedankt
als kandidaat. Het eventueel terug
trekken van dhr. van Rijswijck ver
mocht zijn standpunt niet te ver
anderen.
Vorige week hebben we in dit blad uitvoerig aandacht besteed aan
het rapport „Centrum Venray", dat betrekking heeft op de ontwikke
ling van de z.g. „Rose Vlek". Dit is het gebied, omsloten door de
Schoolstraat, Jan Hensenstraat, Deken Thielenstraat en Hoenderstraat.
In het rapport is een stedebouwkundige opzet gegeven voor dit ge
bied. In haar openbare vergadering van maandag j.l. heeft de Cen
trumplancommissie uitvoerig gediscussieerd over het rapport en de
gedachte invulling van de Rose Vlek.
De gedachtenwisseling hierover
ging niet gemakkelijk omdat ver
schillende commissieleden zo hun
eigen gedachten hadden over de tot
nu toe gevolgde gang van zaken. Met
name de heer G. Thijssen, fractie
voorzitter van de WD in de ge
meenteraad kantte zich nog al fel
tegen het feit, dat de gemeente te
veel rekening zou hebben gehouden
met de wensen van V D in ver
band met de vestiging van een Ven-
det in Venray.
Zoals bekend heeft V D destijds
de grond van het voormalige Gou
den Leeuw aangekocht voor deze
vestiging. In een later stadium werd
V D betrokken bij de gesprek
ken over de invulling van de Rose
Vlek, waarbij zij de bereidheid toon
de eventueel, naar dit gebied te wil
len „verhuizen".
De heer Thijssen stelde oironwon-
den, dat hij er zo zachtjes aan ge
noeg van had om alsmaar te moeten
praten over V D en over de vraag
hoe men het toch wel zo mooi mo
gelijk voor V D zou moeten ma
ken. „Dat komt me intussen wel de
strot uit" zei de heer Thijssen. Ook
de PvdA-voorzitter H. Willems duid
de op de door hem veronderstelde
grote macht van dit concern bij de
ontwikkeling van Venrays winkel
centrum. Volgens hem zou er nooit
over de Rose Vlek zijn gesproken,
als V D niet naar Venray zou ko
men.
De uitlatingen van de heren Thijs
sen en Willems werden uiteraard
niet in dank geaccepteerd door
de heren J. Mol (rijksconsulent voor
handel, ambacht en diensten) en G.
G. M. van Wesemael van Vroom en
Dreesmann. Zij stelden, dat hier
geen sprake was van een schuld van
V D, maar wel van de gemeente
Venray. Overigens, zo werd van die
zijde gesteld, is een vestiging van
een Vendet in de centrumplaats Ven
ray zeker op zijn plaats.
De heer J. Konings wilde niet zo
ver gaan als zijn partijvoorzitter
Willems, maar vond wel, dat V D
intussen wel voor een groot gedeelte
bepaalt wat in Venray gaat gebeu-
De heer Thijsen bleef zich verzet
ten. Volgens hem zou de gemeente
de Rose Vlek naar eigen inzichten
moeten invullen en het aan V D
overlaten of zij al dan niet met die
plannen akkoord gaat.
Sprekende over de voorgestelde in
vulling bracht de heer J. Colsen
naar voren het niet juist te vinden,
dat alleen de bibliotheek, een WV
en gemeentelijk informatiecentrum
plaatsen zouden krijgen in dit ge
bied. Met mevr. H. Poels-Peters
pleitte hij voor een plaats voor VW
en informatiecentrum in het oude
gemeentehuis. Ook de heren Thijssen
en Konings waren deze mening toe
gedaan.
In het centrum zou dan nog ruim
te moeten komen voor de vestiging
van de bibliotheek en de vrije aca
demie.
Ondanks het feit, dat de meningen
van de commissieleden erg verdeeld
waren, ging de Centrumplancommis
sie zij het met een bezwaard hart
akkoord met het rapport terwijl
de meerderheid van de commissie er
zich over uitsprak, dat zo spoedig
mogelijk een besluit moet vallen
over de Rose Vlek.
Bijgaand kaartje laat zien hoe in
het rapport de invulling van de Rose
Vlek wordt gedacht.
De Vendet is gepland in de noord
zijde van het gebied, terwijl in het
centrum de mediatheek is gedacht.
Ten oosten van de Vendet is een
parkeerruimte van 85 a 120 auto's
ingetekend.
Woningen zijn gedacht aan de
noordzijde en boven de winkelh. Ook
onder V D is op een schuin af
lopend plateau aan parkeerruimte
gedacht. Via een trappenhuis zal de
stadspatio een rechtstreekse verbin
ding hebben met het parkeren onder
de Vendet.
De aan- en afvoer zal zoveel mo
gelijk gebeuren via de parkeerruim
ten, welke aan de westzijde zijn ge-
projekteerd en overigens via de
Schoolstraat op een gelijke wijze als
thans het geval is in de Grotestraat.
Op het kaartje is duidelijk te zien,
dat er een doorbraak is gedacht van
af de Grote Markt naar de School
straat, doorlopend naar het centrum
van de Rose Vlek. Het huidige
Schoutenstraatje krijgt een verlen
ging door het pand Berden (naast
sigarenmagazijn Schols) terwijl een
derde toegangsweg naar het cen
trumgebied komt tegenover het pand
van bakker Siem Claessens.
De algemene ingang tot het nieu
we winkelgebied komt te liggen
naast de schouwburg, terzijde van
het Tuincentrum Henk Smits.
SAAB personenauto's vroeger
een begrip in tweetakt, thans
reeds vermaard door z'n Turbo.
Keuze uit een modelienserie van
16 stuks.
Bezoek onze showdagen: vrijdag
24 maart van 10-20 uur; zaterdag
25 maart van 10-17 uur.
AUTOMOBIELBEDRIJF
Horsterweg 200 - Venlo-Blerick
Tel. 077-21443 21911
Zoals wij reeds eerder publiceer
den heeft de PSP afd. Venray e.o.
aan het gemeentebestuur gevraagd
om op 1 mei a.s. de dag waarop
dit jaar Koninginnedag wordt ge
vierd naast de nationale vlag met
oranje wimpel op officiële plaatsen
ook rode vlaggen te hijsen, als teken
van de viering van de „internatio
nale strijddag van de arbeidersbe
weging".
B. en w. hebben hierop nu geant
woord met de opmerking, dat het
gemeentebestuur ervoor behoort te
zorgen het vertrouwen te genieten
van ALLE inwoners van de gemeen
te. Ieders belangen zullen door dat
bestuur, zonder aanziens des per-
soons en zonder te vragen naar po
litieke gezindheden, in zuivere ob
jectiviteit moeten worden behartigd.
Het uitsteken van de rode vlag van
het gemeentehuis betekent het ver
eenzelvigen van het plaatselijk be
stuur met een bepaalde politieke
richting. Het is een daad waardoor
men als gemeentebestuur grote groe
pen van de bevolking van zich ver
vreemdt.
Dit antwoord betekent dus: geen
rode vlaggen op officiële plaatsen.
Degenen, die het gezag over een
minderjarige uitoefenen zijn ver
plicht er voor te zorgen, dat de leer
ling de school, waaraan hij is inge
schreven geregeld zonder verzuim
bezoekt. Indien aan deze verplich
ting niet wordt voldaan, is de leer
plichtambtenaar bevoegd om daar
van procesverbaal op te maken, dat
wordt doorgezonden naar het open
baar ministerie.
Een aantal ouders van leerlingen
van de L.T.S., die veelvuldig de
school hebben verzuimd, zijn thans
door het college van b. en w aan
geschreven met het dringend ver
zoek in hun eigen belang er aan te
willen meewerken, dat de leerplich
tige de lessen niet zonder geldige re
denen verzuimt.
MAKELAARSKANTOOR PATERSSTRAAT 16 VENRAT (047 80) 34S6