STIENSTRA
II
Aanleg van verkeersdrempels en in/uitritten
VFNRAVr
sl
-MM 5||IW||
verkeerscontrole
STEEDS
MINDER
BANEN
GOED ONDER DAK" MET AMAK
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
ri
Ter wille van betere verkeersveiligheid in Brukske
Andere
verkeers
maatregelen
Gezinszorg Venray
wacht nog met aktie
U^I^IA
k*lAar,
^■yap
1=3
9®
.9
c m
ifiir
Mini bromfietsclub
weeropt.v.
Volgende week grootscheepse
VRIJDAG 3 MAART 1978 Nr. 9
NEGEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
VOOR AL UW DRANKEN
UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 25 cL per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR 10 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
'De niet-actieven in de Nederland
se samenleving, dus degenen die niet
werken, kunnen zich verheugen in
een toenemende belangstelling. Of
zij er erg gelukkig mee zijn, staat te
bezien. Uit recente enquetes is ge
bleken dat de gemiddelde Nederlan
der niet zo'n hoge pet op heeft van
mensen die niet werken, en een der
gelijke opinie heeft weer zijn weer
slag op de gemiddelde niet-actieve,
die zich in een hoek voelt gedrukt,
waar hij het stempel „werkloze" of
„arbeidsongeschikte" op zich krijgt.
Zo groeit het probleem van de grote
arbeidsloosheid uit tot 'n algemeen
menselijk probleem, waarbij voor
oordelen en stigmatisering helaas 'n
steeds grotere rol gaan splen.
In de afgelopen 10 jaar is de niet-
actieve beroepsbevolking sterk ge-
gegroeid. Zo waren er in '68 190.000
langdurige arbeidsongeschikten of
wel 5% van de totale beroepsbevol
king en nu rond 450.000 ofwel 13#/o
van de beroepsbevolking.
Even schrikbarend zijn de werk
loosheidscijfers vergeleken met tien
jaar geleden. In 1968 waren rond
90.000 mensen werkloos tegen nu
ruim 200.000 De langdurige arbeid-
ongeschikten en werklozen samen,
vormen dus 'n legioen van minstens
650.000 mensen en daar komen dan
nog/ de gewone zieken, die van de
ziektewet trekken, bij. Al met al zit
ten we dan niet zover af van de één
miljoen niet-actieven; bejaarden en
kinderen niet meegerekend.
Ht is geen wonder dat velen van
dit hoge cijfer schrikken en dat in
de samenleving verzet rijst tegen de
alsmaar groeiende lasten, die op de
schouders van het slinkend aantal
actieven wordt gelegd. Toch moet
men oppassen niet tot goedkoop ge
neraliseren te vervallen. Wij zijn het
helemaal eens met C.N.V.-secretaris
Hofstede, die in het blad „Evangelie
en Maatschappij" de mening verkon
digd dat het wel heel simplistisch
zou zijn om aan te nemen dat ziekte
en arbeidsongeschiktheid veelal ,de
schuld" van de betrokkenen is. Zo'n
conclusie lijkt Hofstede niet overeen
komstig de werkelijkheid. Naar het
hem voorkomt zijn velen arbeidson
geschikt, omdat de maatschappij niet
aan hun geformuleerde eisen tege
moet komt of kan komen. Hij wijst
bijvoorbeeld op de omvangrijke ver
schillen in ziektepercentages, als be
drijven en bedrijfstakken vergele
ken worden. Zo is bijvoorbeeld in
bedrijven waar in ploegendienst ge
werkt moet worden, of waar veel
lawaai en stank heerst, het ziekte
percentage veel hoger dan in vele
andere bedrijfstakken.
Dan de werkloosheid. Het lijkt al
te simpel om van 200.000 Nederlan
ders te zeggen dat ze te lui zijn om te
werken. De hoofdzaak van de werk
loosheid is dat er gewoon niet vol
doende werk voorhanden is. Dat is
een vervelende waarheid, maar die
kan je daarom nog niet ontkennen.
Hoe precair de situatie op de Ne
derlandse arbeidsmarkt is. wordt
eveneens in „Evangelie en Maat
schappij" geschetst. In de jaren dat
we te maken hadden met een over
spannen arbeidsmarkt (begin zestig)
waren ongeveer 50.000 mensen werk
loos, terwijl de openstaande vraag
naar werknemers plm. 90.000 be
droeg. In 1976 was dit beeld totaal
anders 230.000 werklozen en een
geregistreerde vraag van slechts zo'n
50.000 Een simpel rekensommetje
leert dat hier een spanning tussen
zit van min 40.000 naar plus 180.000
Volgens „Evangelie en Maatschap
pij" rekent dit cijfer gevoegelijk af
met de fabel dat werkloosheid is
ontstaan omdat mensen niet meer
zouden willen werken.
Veeleer moeten we zeggen dat de
werkloosheid en arbeidloosheid ont
staan door factoren, die vrijwel al
tijd ontstaan buiten de schuld van
de mensen die geen werk hebben.
De algemene verwachting is dat de
arbeidsloosheid de komende jaren
verder zal toenemen en dat onge
veer 23% van de beroepsbevolking
(circa 1 miljoen mensen) geen werk
zal hebben.
Onderzoekingen hebben ook uitge
wezen, dat mensen die geen werk
hebben daar doorgaans allesbehalve
blij mee zijn. Daarbij gaat het beslist
niet alleen en zelfs niet in de eerste
plaats om geld In een nota inzake
de werkgelegenheid uit 1975 wordt
door middel van een enquete gecon
cludeerd, dat bijvoorbeeld werklo
zen allerlei andere aspecten belang
rijker vinden dan geld De omgang
met goede collega's; gunstige werk
omstandigheden; werk waarvan je
resultaten ziet; gunstige ontplooiings
mogelijkheden; verantwoordelijk
heid dragen etc., werden als zeer be
langrijk ervaren. Nergens blijkt uit
dit onderzoek dat werklozen blij zijn
met hun huidige situatie. Het tegen
deel is duidelijk het geval. Met de
gemiddelde arbeidsongeschikte zal
dat zeker niet anders zijn. Het feit
om arbeidsongeschikt te worden is
zo mogelijk nog erger dan werkloos
te worden.
Degenen die wel werk hebben of
Te hard rijden op de rondweg Brukske is een probleem. Hiermee
worden niet alleen de bewoners van Venrays nieuwe woonwijk vrij
wel dagelijks geconfronteerd, maar bezorgt ook iedereen, die iets
met de verkeersveiligheid in de gemeente heeft te maken hoofdbre
kens. Het is een gelukkige omstandigheid, dat er tot op heden nog
geen ernstige ongelukken zijn gebeurd. Maar om te voorkomen, dat
eerst het spreekwoordelijke kalf in de even spreekwoordelijke put
moet zijn verdronken, zullen nu toch maatregelen worden genomen.
Of zij afdoende zullen zijn, zal de tijd moeten leren. In ieder geval:
het begin wordt gemaakt met de beveiliging van de rondweg Brukske.
in de weg, waardoor ze het wel uit
hun hoofd zullen laten de rondweg
Brukske als raceweg te gebruiken.
De afdeling Verkeersgroep van de
wijkraad Brukske heeft haar ge
dachten laten gaan over het te hard
rijden op de rondweg Brukske naar
aanleiding van de vele klachten
van de bewoners van de wijk. Zij
heeft daarom de gemeente gevraagd
om z.g. „verkeerstafels" aan te leg
gen in deze rondweg.
„VERKEERSTAFELS"
Verkeerstafels zijn verhogingen in
het wegdek verkeersdrempels
worden ze ook wel genoemd die
de automobilisten automatisch tot
langzaam rijden dwingen. Schiet
men met een auto over zo'n drempel
heen met een hoge snelheid, dan is
zoiets niet goed voor de auto en
evenmin goed voor het hoofd
Dergelijke verkeersdrempels afijn
in Venray ook aangelegd op de oude
Oostsingel en hebben intussen al aar
dig hun nut bewezen.
De in de rondweg Brukske aan te
leggen verkeersdrempels zijn onge
veer 8 cm. hoog.
Op de plaatsen waar ze aangelegd
worden, wordt tevens een' vlucht
heuvel met een voetgangersover
steekplaats aangelegd. Op verzoek
van de verkeersgroep van de wijk
raad Brukske zullen de verkeers
drempels worden aangelegd op de
volgende plaatsen: aan het begin en
het eind van het centrale voet/rij
wielpad tussen de Pavanestraat en
de Mambostraat en tussen de Etude
straat en de Serenadestraat en nabij
de Rumbastraat (nabij de openbare
school „De Flierefluit".)
Uiteraard worden automobilisten
door middel van borden gewezen op
de aanwezigheid van de verhogingen
IN- EN UITRITTEN
Een tweede verkeersmaatregel,
welke door de gemeente zal worden
toegepast om een betere verkeers
veiligheid op de rondweg Brukske
te verkrijgen, zal bestaan uit de
aanleg van achtentwintig uit- en in
ritten in de woonwijk. Hierdoor krij
gen alle straten, welke uitmonden op
de rondweg Brukske het karakter
van in- en uitrit, hetgeen wil zeg
gen, dat het verkeer uit deze straten
voorrang zal moeten geven op het
verkeer op de rondweg. Momenteel
is de situatie zo, dat het verkeer op
de rondweg voorrang moet geven
aan het verkeer, dat uit de zijstra
ten komt. Dat geeft moeilijkheden
omdat automobilisten meestal den
ken, dat de rondweg Brukske een
voorrangsweg is. Een bijzonder ver
keerde gedachte overigens.
In Brukske II zijn nagenoeg alle
uitmondingen op de rondweg al als
in/uitrit uitgevoerd. Hier zullen al
leen de oostelijke uitmondingen van
de Rumba- en Polkastraat en de
beide uitmondingen van de Mambo
straat en die van de Pavanestraat
nog moeten worden gereconstreerd.
In Brukske I moeten alle uitmon
dingen worden gereconstrueerd.
RECONSTRUCTIE
Momenteel zijn de uitmondingen
van bovengenoemde straten en die
van de straten in Brukske I uitge
voerd met „ronde hoeken". Bij de
reconstructie gaan de „ronde hoe
ken" er af. De klinkers bij de uit
monding gaan er uit om plaats te
maken voor een min of meer ver-
~m «xnöERStSCR
nnnf r J
.yj'~ ffoc
[.- 0 CCS2S22C3
JOOD.-, -ifr ueislroi-
hoogd tegelplateau, welke als het
ware ook als verkeersdrempel zal
fungeren. Hierdoor wordt bereikt,
dat het verkeer uit de rijstraten met
de nodige omzichtigheid de rondweg
Brukske zal oprijden.
Nadat de commissie voor open
bare werken en verkeer zich in het
begin van dit jaar al had verenigd
met deze plannen, heeft de raad
dinsdagavond „ja" tegen het voorstel
gezegd. Dat betekent, dat hieraan
128.500,mag worden besteed.
De heer J. Konings had aanvanke
lijk nog al wat bedenkingen tegen
deze maatregelen omdat hij vreesde,
dat men hierdoor in het gedrang zou
komen met de verkeerswetgeving.
Hij vroeg zich n.l. af of en in hoe
verre het verkeer uit een uitrit ver
plicht was voorrang te geven op het
verkeer op de rondweg.
De heer J. Reintjes vroeg zich af
of de verkeersveiligheid er wel mee
was gediend, wanneer automobilis
ten verplicht waren „van de ene
hobbel naar de andere" te rijden.
De heer W. Grootjans. directeur
gemeentewerken lichtte een en an
der toe. De maatregelen zijn geno
men in nauw overleg met de ver-
keersdeskundige van de gemeente,
zodat men er wel van overtuigd mag
zijn, dat deze in overeenstemming
zijn met de verkeerswetgeving. Bo
vendien is al gebleken, dat het aan
brengen van de rijwielpadmarkering
op de 9 meter brede rondweg de
verkeersveiligheid ten goede komt.
Tevens is gebleken, dat de in Bruks
ke II aangebrachte in- en uitritten
tot tevredenheid funktioneren.
De heer Konings gaf tenslotte met
een breed gebaar het college van b.
en w. het voordeel van de twijfel en
legde zich bij het voorstel neer.
Wanneer het werk wordt uitge
voerd hangt af van de goedkeuring
door Gedeputeerde Staten.
Het gemeentebestuur hoopt even
wel, dat de maatregelen spoedig
kunnen worden uitgevoerd.
O bestaande inritten
aan te leggen inritten
aan te leggen verkeersdrempels
De afdeling Verkeersgroep van de
Wijkraad Brukske heeft een aantal
wensen kenbaar gemaakt aan het
college van b. en w. Omdat ver
schillende suggesties de verkeers
veiligheid in Brukske ten goede ko
men. hebben b. en w. besloten tege
moet te komen aan enige van die
wensen. Gevraagd is naar het aan
brengen van een „obstakel" in de
Ouverturestraat omdat er nog al
eens te hard wordt gereden over het
plein waardoor gevaarlijke situaties
ontstaan.
B. en w. hebben besloten om het
plein te voorzien van een groen
strook in het midden, waardoor het
„racen" over dit plein wordt voor
komen. Hierbij zal een verplichte
rijrichting worden aangegeven.
Ten behoeve van ouden van dagen
die „De Wiekslag" bezoeken werd
door de afd. verkeersgroep gevraagd
om een verhard pad tussen de flats
aan de Mozartstraat en de Bach-
straat om te voorkomen, dat deze
bezoekers geen gebruik behoeven te
maken van de drukke rondweg
Brukske. B. en w. zullen dit ver
zoek inwilligen.
In het kader van de aanleg uit- en
inritten voor alle straten die op de
rondweg Brukske uitkomen (waar
toe de raad dinsdag besloot) zal aan
dacht worden besteed aan verbete
ring van de aansluiting Largostraat/
Brukske waarom door de afd. Ver
keersgroep is gevraagd. Het komt het
college op dit moment niet gewenst
voor om een belijning op de Henri
Dunantstraat aan te brengen om
hiermee een fietsstrook te suggere
ren. Een en ander houdt o.a. ver
band met het al of niet realiseren
van vrijliggende fietspaden langs
deze straat. Hierover is de studie
nog gaande.
Omdat er nog al eens bewoners
van „Sint Servatius" langs de Henri
Dunantstraat wandelen heeft het
college het psychiatrisch centrum
gewezen op de gevaren voor deze
wandelaars met het verzoek de be
woners hierop te attenderen.
Tenslotte is door de afd. Verkeers
groep gevraagd om een afrastering
te plaatsen nabij de Mambo-Pavanc-
straat.
Hierover zegt het college, dat ge
zien de bestaande barrières waar
van het plantsoen elk jaar dichter
groeit geen afrastering nodig is.
Tussen de speelterreinen nabij de
Mambostraat en de Pavanestraat en
de provinciale weg bevindt zich n.l.
een bosplantsoen van minimaal 5 m'
breed. Naast de provinciale weg be
vindt zich bovendien nog een berm-
sloot.
Op woensdag 1 maart is door een
afvaardiging van de gezinszorg uit
het Land van Cuyk een petitie aan
geboden. waarin werd geprotesteerd
tegen de bezuinigingen in de gezins
zorg.
Samen met instellingen uit Bem-
mel, Eist. Doetinchem en Oosterhout
(N. Br.) werden ca. 16.000 handteke
ningen aangeboden. Deze handteke
ningen werden vorig Jaar verzameld
op een landelijke actiedag.
De gezinszorg uit het Land van
Cuyk heeft ca. 2000 handtekeningen
verzameld. Voor deze inatelling zul
len de bezuinigingen vooral in 1778
hard aankomen. In dit jaar mag 16*
minder in uren worden besteed. Dit
betekent, dat voor ca. 60 helpsters
of verzorgsters, als die uit dienst
gaan. geen vervanging mogelijk is.
Het huidige bestand is 280 helpsters
en verzorgsters. Hierbij is het moei
lijk te becijferen hoeveel gezinnen
daardoor niet meer kunnen worden
geholpen.
IN VENRAY
De door het ministerie van C.R.M.
afgekondigde bezuinigingsmaatregel
komt ook in Venray bijzonder hard
aan. Toch heeft Venray niet deelge
nomen aan de landelijke aktie-dag
omdat vanuit Venray bij het minis
terie is aangedrongen op verruiming.
Zolang op het verzoek van Venray
nog niet is beslist, wil men zich van
verdere akties onthouden.
Genen de zware problematiek op
het gebied van de gezinszorg in Ven
ray hoopt men op het verkrijgen
van meer speelruimte. Deze zaak ia
momenteel in Den Haag in onder
zoek.
Stienstra Venray BV, Stationsweg 11, tel.04780-4438
Makelaars in onroerende goederen
Wij verzorgen voor u. koop en verkoop huur en verhuur
taxaties bouwprojektenontwikkeling hypotheken -
verzekeringen - beheer
Sxuu|ltr-ru'W
ea
- - DOi
PATERSSTRAAT 16
Heden vrijdagavond eal de mini-
bromfietsclub uit Venray weer te
zien zijn op de t.v. in het program
ma van de VARA „Hoe bestaat het"
om 19.30 uur.
Deze club zal ook tijdens het Ko-
ninginnefeest op 1 mei a.s. een de
monstratie van him kunnen geven
op het paleis Soestdijk.
Overal in den lande blijkt voor
deze miniclub grote belangstelling te
bestaan en bijna elke week geven zij
hier of daar wel een demonstratie
weg.
gezond zijn hebben gemakkelijk pra
ten. Als Je zelf goed zit is het altijd
erg eenvoudig om degenen die niet
geod zitten van kwade trouw, luiheid
ed. te beschuldigen. We moeten in
Nederland ophouden met een gru
welijke polarisering tussen niet- en
wei-werkenden op gang te brengen.
Degenen die wel werk hebben, moe
ten altijd bedenken ,dat zij wellicht
de werklozen van morgen zijn
In het kader van een algehele lan
delijke centrale politiecontrole gaat
Venrays politiekorps komende week
zich intensief bezig houden met de
verkeersgedraglngen van automobi
listen, brommers, fietsers en voet
gangers.
Het zou feitelijk niet nodig moeten
zijn dat wij deze aktie van de politie
van tevoren aankondigen. Men kan
namelijk ook het standpunt huldigen
dat degene die om welke of wat
voor redenen fouten maakt in het
verkeer, zijn lesgeld maar betaalt in
de vorm van een bekeuring.
Wij hopen echter dat deze waar
schuwing een aanleiding moge zijn
om zich als „heer in het verkeer" te
gedragen; daarmee de verkeersvei-
lighied voor ieder van ons te ver
beteren. Bovendien krijgen bestuur
ders van auto's of andere voertuigen
nu nog de kans om zo nodig hun
voertuig in orde te laten maken. Als
het verkeersgedrag en de verkeers
veiligheid met deze waarschuwing
gediend is, zijn we al dik tevreden.
Waar de politie komende week ln
het bijzonder op gaat letten zijn de
volgende punten:
Het verkeersgedrag bij het nade
ren van kruispunten krijgt de aan
dacht; het inhalen op kruispunten;
het niet vrijhouden van kruisingen;
het niet verlenen van vrije toegang
aan het rechtdoorgaand verkeer; het
onoverzichtelijk oprijden van krui
singen, het niet verlenen van voor
rang; het niet tijdig aangeven van
richting veranderen; het niet Juist
voorsorteren; het naderen van de
stoplichten (b.v. te Ysselsteyn); het
niet om hebben van autogordels; het
niet in het bezit zijn of op een daar
voor aangegeven plaats hebben van
deel m.
Maar ook zal gelet worden op het
ln deugdelijke staat verkeren van
een auto; het in bezit hebben van de
aangegeven documentatie bij de
auto, zoals belasting, kentekenbewijs
en rijbewijs; of de remlichten en an
dere verlichting ln orde is. En na
tuurlijk of er van alcoholgebruik
sprake is.
Hoewel de aktie hoofdzakelijk ge
houden wordt tijdens de spitsuren,
is het niet uitgesloten dat ook op
andere uren aandacht aan de aktie
wordt geschonken.
Ook zal in die week extra controle
van de maximum snelheid, niet al
leen in de kom. maar ook op de we-
gehouden worden op de naleving
gen waar een snelheid van 60 kilo
meter is toegestaan.
De voetgangers willen wij nog eens
extra onder de aandacht brengen dat
ook op hen speciaal zal worden ge
let en dan hoofdzakelijk bij het
oversteken van de weg.
Uniek
sportgebeuren
op koninginne
dag
Voortbordurend op het ln de
gemeente Venray aanwesige
sportpatroon organiseert het
Oranjecomité op Koninginne
dag een uniek sportgebeuren
op het terrein van de voorma
lige ..Gouden Leeuw". Deze
festiviteit is tevens gekoppeld
aan de Oranjemarkt. welke op
die dag (maandag 1 mei a-a.)
op het Hensenluspleln wordt
gehouden.
Onder de titel „Het beste
sportgemiódelde" zullen ver
schillende sportteams uit de
gemeente zorgen voor een ak-
tief en passief kijkspel voor
jong en oud.
Verschillende teams, bestaan
de uit vier heren en twee da
mes zullen eikaars krachten
meten op de volgende sport
onderdelen: hometrainer, sla-
doelschieten op een bekende
lom-skilopen, mastkhmmen.
keeper, tonlopen, fiets-, c.q.
bromfietstnal en woody-wtp
(voor de dames).
De prestaties van de deel
nemers op elk van deze on
derdelen worden samengeteld
en het beste sportgemlddelde
bepaalt de winnaar.
Deelgenomen kan worden
door teams, waarvan de leden
tenminste veertien Jaar moe
ten zijn. Een team bestaat uit
10 personen 4 heren reser
ve. 2 dames reserve. 1 coach
en 1 verzorger). Teams kun
nen worden gevormd door ver
enigingen, dorpen, wijken,
scholen, bedrijven, instellin
gen etc.
Men kan zich tot uiterlijk 1
april ij opgeven bij de afd.
Sportzaken ca. Gemeentehuis
Venray.
Omdat het aantal teems
uiteraard niet onbeperkt Is,
geldt de datum van inschrij
ving als maatschaf om te kun
nen deelnemen. Spoedige op
gave is derhalve gewenst.