JEUGD EN VERKEER Alle uren in gevaar h DE CLANDESTIENE BROMFIETSER 0 Naar school en het verkeersonderwijs op school Raadsvergadering gemeente V ierlingsbeek Het kind in het verkeer een gemeenschappelijke zorg ZIET U KINDEREN OP STRAAT, WEES DAN DU88EL PARAAT Té jonge lui: beidt uw tijd! Ouders: let op uw taak! De baby, kleuter en het oudere kind ais weggebruiker RIJDT ALTIJD MET VERANTWOORDELIJKHEID J Doen wij daarom wat wij kunnen dan doen wij (slechts) onze plicht Niet alleen zij wij allen! PAS OP GEVAARLIJKE UREN Beste man of vrouw achter het stuur. Mijn vriendje ls tateren overreden doordat hy plotseling- de weg overstak, [isschlen ben ik morgen ook zo dom, maar wilt u daar dan lstublieft rekening mee houden...? In het verkeer wordt niet naar een leef- d gekeken en hoewel iedereen een onge- k kan krijgen, hoe bekend met de ver- iersregels en hoe ervaren ook in het ver ier, nemen de ongevalskansen wel toe ten nzien van hen die daarin minder onder ezen, onderlegd en bedreven zijn. Dit >ldt in het bijzonder ten aanzien van onze nderen in het verkeer. Dat zijn er zo'n •ie miljoen in ons land. Het is dan ook een armerende zaak dat jaarlijks in ons land X) tot 400 kinderen in de leeftijd van 14 jaar in het wegverkeer worden ge- Dod, terwijl er nog eens bijna tienduizend orden gewond. Van de schoolgaande achtoffers verongelukte 66% te voet en 3% op de fiets. Veel slachtoffers vallen er >k in de leeftijd van 1-4 jaar. Wanneer we aarbij nog het aantal slachtoffers voegen an de jeugdige beginnende bromfietsers, an is er alle reden om aan de jeugd in het erkeer aandacht te bestedén. Wij allen, groot en klein, nemen dage- jks op verschillende manieren en op ver- ihillende tijden deel aan het verkeer. He- las betekent dit ook dat wij dagelijks alle ren in gevaar zijn. Voor kinderen geldt at in bijzondere mate. Zij zijn zich de vele evaren van het wegverkeer niet bewust. Iet onberekenbare kind springt, holt en liegt naar alle kanten over de weg. Vaak intkomen zij slechts aan een ongeval door ijdige reactie van andere weggebruikers. )it komt vooral doordat kinderen voor hun .chtste jaar nauwelijks in staat zijn om erkeerssituaties te beoordelen. Daar komt •erder bij dat in vele gezinnen elke vorm van verkeersopvoeding ontbreekt, terwijl de volwassen weggebruiker vaak te weinig rekening houdt met het onberekenbare kind. Dit alles is er de oorzaak van dat dage lijks een of meer kinderen niet bij hun ou ders thuis komen om achter hun bordje te schuiven, doordat de dood onverwachts en onverbiddelijk toesloeg. Wat dat wil zeggen laat zich niet beschrijven. Wat we eraan kunnen, wat we eraan moeten doen om deze trieste dingen zoveel mogelijk te voorko men, is het kind onderwijzen in de ver keersregels, opvoeden tot een verantwoord verkeersgedrag en het met voorkomend heid aanvaarden als medeweggebruiker, opdat men van ons niet zal kunnen zeggen: hij/zij dacht aan alles, behalve aan het kind. aan a&4 aanlU Kina. Hoewel de minimumleeftyd voor bromfietsers is bepaald op 16 jaar wordt deze bepaling: zo reg-elmatig overtreden dat jaar lijks een aantal bromfietsers be neden de 16 jaar by verkeerson gevallen worden g-edood. Het totaal aantal bromfietsers dat jaar lijks in ons land bij verkeersongevallen verongelukt varieert de laatste jaren tus sen de vijf- en zeshonderd. Daarvan maken ook kinderen boven de 10 jaar een belang rijk deel uit, de 16- tot en met 19-jarigen maken daarvan bijna dertig procent uit. De 18- en 19-jarigen 13 procent, en de groep van 20 t/m 24 jaar 9 procent. Dat vooral jeugdige bromfietsers bij on gevallen zijn betrokken, blijkt bovendien uit het gegeven dat 16- en 17-jarigen zeven maal zoveel daarbij betrokken zijn dan de grote groep bromfietsers van 26 tot 66 jaar. Gebrek aan rij-ervaring, inzicht en ver antwoordelijkheidsgevoel spelen bij jeugdi ge bromfietsers een belangrijke rol. Daar om is het noodzakelijk en belangrijk dat de clandestiene ritjes op de bromfiets worden tegengegaan zolang de wettelijke mini mumleeftijd van 10 jaar nog niet is bereikt. Mede ook om de aansprakelijkheid bij een ongeval, aangezien in die gevallen de scha de (en die kan zeer groot zijn) door de ver zekering op de ouder/3 wordt verhaaldl Zie er vooral op toe dat uw kinderen bij het brommen de verplichte valhelm dra gen. Even belangrijk is het er op toe te zien dat niet wordt gereden met een zoge naamde „opgevoerde" bromfiets. Wie daar mee wordt gesnapt kan er zeker van zijn dat zijn bromfiets in beslag wordt genomen- en moet maar afwachten of, wanneer en hoe deze wordt teruggegeven. Niet zelden ge beurt dat ingevolge een rechterlijke beslissing tot verbeurdverklaring en ver nietiging, in de vorm van een klein pakket je. Wel zijn dan moeders zorgen verdwe nen, maar tegelijk ook vaders centen. In dat verband is het heel belangrijk bij aan koop van een tweedehands bromfiets een onderzoek in te stellen of te doen instellen of de bromfiets niet is opgevoerd, want „ik wist het niet" wordt niet als excuus aan vaard. Dat baby's en kleuters wegge bruikers zijn, blijkt alleen al uit het feit dat delaatse jaren onge veer 40% van alle kinderen die tussen 0-14 jaar verongelukken in het verkeer, jonger ztyn dan 5 jaar. Plotseling de weg oversteken is daarvan oorzaak nr. 1. Algemene oorzaken zijn: te jong alleen op straat spelen of naar school gaan; te jong alleen op (kinderfietsje rij den; het onbeschermd zitten in auto's. De voornaamste oorzaak van de aan deze kinderen overkomen ongevallen ligt in hoofdzaak bij de ouders. Zij realiseren zich vaak onvoldoende de ook in de nabijheid van de ouderlijke woning dreigende geva ren voor het jonge kind en nemen ter af wending daarvan geen of te weinig voor zorgsmaatregelen. Niet zelden zijn de ouders zelf directe oorzaak van een Eian hun kind overkomen ongeval. Het gebruik van voetpaden Goed voorgaan doet goed volgen. Daar om is het belangrijk dat ouders en opvoe ders zelf het goede voorbeeld geven. Een ouder die met zijn kind door het rode voet gangerslicht loopt, onderschat de negatieve invloed die van deze daad uitgaat op het kind. Vaak stellen moeders met kinderwagen hun kind aan directe gevaren bloot door bijvoorbeeld geen gebruik te maken van het aanwezige voetpad maar met de kinderwa gen te lopen op de rijweg. Het is heel be langrijk voortdurend onze kinderen er op te wijzen dat zij van de voetpaden gebruik moeten maken. Het kind in het verkeer vraagt de aan dacht van iedereen. Niet alleen van de ge motoriseerde weggebruiker omdat het kind elk ogenblik de weg kan oversteken, vlak voor hem langs; niet alleen van de bestuur der bij het gevaarlijke achteruitrijden in de buurt van spelende kinderen, maar ook van vader en moeder die op het voetpad naast de drukke rijweg hun kind aan de hand ge leiden. Niet zelden rukken kinderen zich plotseling los of ontsnappen aan de aan dacht van de ouders en lopen plotseling de gevaarlijke rijweg op, hetgeen vaak ernsti ge gevolgen heeft. Het kind op de autoped Een aantrekkelijke en vlugge verplaat singsmogelijkheid voor kinderen is de au toped of step. Deze wordt niet méér alleen gebruikt om wat in de omgeving van het ouderlijk huis rond te rijden. Veel kleuters en ook grotere kinderen gaan per autoped naar school of maken daarmee voor plezier behoorlijke afstanden langs wegen en stra ten. Vooral deze kinderen dient te worden geleerd op het voetpad en van de gevaarlij ke rijweg te blijven. Een op de rijweg step pend kind dat plotseling van richting ver andert (hoe zijn kinderen!) kan onmogelijk door een op korte afstand genaderde auto worden ontweken. De gevolgen...? Vult u zelf maar in en denk dan aan uw eigen kind.. Het oversteken vanaf het verhoogde voet pad kan nooit zo plotseling zijn. Leer daar om kinderen steppen en spelen op het voet pad. Maar ook, dat zij hun step niet overal mogen laten slingeren zodat anderen er over kunnen vallen. Het meevoeren per (brom)flets Uit veiligheidsoverwegingen is bepaald dat fietsers boven 18 jaar bij uitzondering twee kinderen mogen vervoeren, mits geen van beiden ouder is dan tien jaar. Dat mag echter alleen als de kinderen op een veilige en doelmatige zitplaats zijn gezeten met voldoende steun voor de rug, handen en voeten. Personen (kinderen) beneden acht tien jaar mogen per fiets een persoon ver voeren die niet ouder mag zijn dan de be stuurder zelf. De oudste moet dus besturen. Er is geen minimumleeftijd hoe oud kinde ren moeten zijn om een ander kind te laten meerijden. Maar het mag alleen als het (oudste) kind, dat bestuurt, goed kan fiet- V voim IU*s#r.-«nl8xv De zorg: van ouders tot kinderen bepaalt zich niet aUeen tot voldoende eten en op tyd naar bed gaan, maar ook, en niet het minst, tot hun „veilig: uit - veilig: thuis". Het verantwoordelijkheidsgevoel van de ouders moet voorkomen dat kinderen op nog te jeugdige leeftijd Etndere kinderen in het gevaarlijke verkeer per fiets meevoe ren. Slingerende kihderen op de fiets zijn al vaak slachtoffer geworden van het overige verkeer dat hen niet meer kon ontwijken. Voor bromfietsers geldt dat men nooit meer dan een persoon (kind) mag vervoe ren, ongeacht de leeftijd. Dus ook geen twee kinderen zoals onder bepaalde voor waarden wel mag op de fiets. Ook geen moeder èn kind! Een op de bromfiets mee gevoerd kind beneden tien jaar moet behal ve voetsteunen aan weerszijden van het voertuig voldoende steun hebben voor rug en handen. Doordat beide voeten (ook voor oudere personen) moeten rusten op de voetsteunen is de zogenaamde amazone-zit '(beide benen aan een kant van het voer tuig) verboden. De kinder-zltplaats in auto's Doordat de verkeerswetgeving zich niet alleen bepaalt tot een vlotte doorstroming en afwikkeling van het verkeer, maar ook en vooral zich richt op de veiligheid van de weggebruikers, ook die van kinderen, zijn onder meer bepalingen gemaakt ten aan zien van het meevoeren van personen in auto's. Om volledig'te zijn: Naast of vóór de be stuurder van auto's mag zich geen persoon bevinden die niet op een normale zitplaats is gezeten. Indien naast de bestuurder een of meer personen zitten, moet de vrije zit- plaatsruimte voor de bestuurder 65 cm be dragen, waarvan de helft aan weerszijden van het stuurwiel; voor ieder ander persoon is die 40 cm. Voor kinderen beneden 12 jaar behoeft die ruimte slechts 30 cm te bedragen, dit geldt alleen voor personenauto's; niet voor vrachtauto's en autobussen. Kinderen zitten uit veiligheidsoverwe gingen altijd achterin; kleine kinderen bo vendien liefst nog in een gordel of zitje. Voor baby's is de meest veilige manier de reiswieg. Ten aanzien van kinderen is ove rigens bepaald dat zich voor of naast de be stuurder geen kind jonger dan 12 jaar mag bevinden. Alleen kinderen tussen 4 en 12 jaar mogen dat wanneer zij gebruik maken van een autogordel die het bovenlichaam niet omsluit. (Dus wel met de heupgordel.) Kinderen beneden 4 jaar mogen wel in een kinderzitje voorin zitten. Plotseling stoppen of een aanrijding hebben al heel wat voorinzittenden tegen en door de voor ruit doen belanden met alle ernstige gevol gen van dien. Daarom ook de verplichte autogordel, die echter moeilijk is toe te passen voor jonge kinderen. Menige moeder laat een traan wanneer zij haar kind voor het eerst achterlaat op de (kleuter)school. En niet zonder reden. Het leven heeft vele mijlpalen waarbij men een traan laat of zou moeten laten. Immers, wat geweest is komt niet weerom. Het gaan van onze kinderen naar school is zo'n mijl paal; een ingrijpende verandering in het gezinsleven, met daaraan gepaard gaande zorgen. Diverse zorgen; ook zorgen ten aanzien van de gevaren» van het wegver keer waarkan onze kinderen dagelijks blootstaan. Daarom is het zo belangrijk dat wij onze kinderen daarop wijzen en in de verkeers regels onderwijzen. Fiets In orde? Wanneer onze kinderen per fiets naar school geian dienen we er in de eerste plaats op toe te zien dat die fiets in orde is, vooral de rem en de verlichting, opdat ons ten aanzien daarvan niet enig zelfverwijt zal behoeven te treffen. Controleer telkens weer! Stoeprand-discipline De kinderen die te voet naar school gaan dient besef ten aanzien van him veiligheid op voetpaden en trottoirs te worden bijge bracht. De veiligste weg naar school dient te worden uitgestippeld, terwijl het over steken goed moet worden beoefend. Leer uw kinderen vooral over te steken op ze bra's en bij de Verkeersbrigadiers. Verbied spelen en voetballen op strtmt en leer uw kind ook op voetpaden rechts te houden. frml Vader en moeder jeugdverkeersopvoeder Zo rust er dan op ons als ouders een niet geringe verantwoordelijkheid ten ELanzien van onze kinderen in het verkeer, zowel wat betreft hun gedrag in het algemeen en het belang van andere weggebruikers, als ten aanzien van hun eigen veiligheid. Laat daarom de zorg voor uw kind niet ophouden bij de voordeur, maar onderwijs hen op de gevaarvolle weg in het hedendaagse ver keer. Onze kinderen, ze hebben het zo no dig, want ze zijn zo teer in het helaas moordende verkeer. Dat doende mag u ho pen op hun: Veilig uit en thuis. Jij, jongen - meisje beste jeugdige mede-weggebruiker. Deze pagina ging over vele duizenden kinderen die in de loop der jaren in het verkeer werden gedood. Niet omdat zij on voorzichtiger waren dan jij, maar omdat het wegverkeer nu eenmaal vele en grote Jong (goed) begonnen, is veel gewonnen. Daarom dient de jeugd theoretisch, maar ook praktisch te worden gevormd. Hier ligt een belangrijke taak voor ouders en school samen. Dank past ons als ouders aan het onderwijzend personeel dat aan de ver keersopvoeding van onze kinderen zoveel zorg besteedt en hen opleidt voor de laag niet gemakkelijke jaarlijkse schoolverkeer- sproef. Het behalen van het verke era diplo ma is een goede zaak die de belangstelling der ouders in ruime mate verdient. Heus, verkeersopvoeding van onze kinderen is lo nend! Draag daeiraan uw steentje bij. Mocht u met de moeilijkheid zitten dat uw kind al meer van de verkeersregels Eifweet dan uzelf, schaf u dan „Verkeerscode" aan, uitgegeven door Veilig Verkeer Nederland en de ANWB. Dit prachtige boekje met vele kleurenfoto's mag in geen gezin ontbreken. Het resultaat van de verkeersproef zal dan tweeledig zijn: het verkeersdiploma voor het kind en een misschien zeer nodige op- frisser van de verkeersregels voor de ouders. Tevens meer veiligheid vóór en dóór het kind. gevaren oplevert en vaak kleine oorzaken zulke ernstige en diep treurige gevolgen kunnen hebben. Daarom willen wij je manen tot extra voorzichtigheid en je vragen te denken aan je eigen veiligheid en die van anderen. Bedenk wat een jou overkomen ongeval kan betekenen voor jezelf en voor je oudera. Leer daarom de verkeersregels en neem ze in acht. Gedraag je beschaafd en wees hulpvaardig voor jongeren en ouderen. Pas de voorrangsregel juist toe; rijd niet met z'n drieën naast elkaar, geef tijdig en duidelijk richting aan. Kijk uit naar Edle kanten. Wees een voor- Wjj ou(Jeren Als volwassenen en vooral als motor voertuigenbestuurders dienen wij de jeugd met inachtneming vein extra reserves als medeweggebruikers te aanvaarden. Zodra wij aan het verkeer gaan deelnemen, hetzij als fietser, bromfietser hetzij als automobi list, dragen wij mede verantwoordelijkheid voor het kind in het verkeer. Ziet u kinde ren op straat, of de weg oversteken, rijd dan alsof uw eigen kinderen daar overste ken. Nadert u kinderen die aan gevaar bloot staan, geef dan niet edleen signaal maar neem tevens de voet van het gaspedaal. Luister naar de bede om leven van het in het begin van dit relaas geciteerde kind: „Beste man of vrouw achter het stuur. M(jn vriendje is gisteren overreden doordat h(J plotseling de weg overstak. Misschien ben ik morgen ook zo dom, maar wilt u daar dan Eilstublieft reke ning mee houden...?" De raad van. de gemeente Vier- l'ingsbeek kwam in periodieke ver gadering bijeen voor de behandeling van een vrije korte agenda. Zonder hoofdelijke stemming wer den de volgende voorstellen goed gekeurd. Beschikbaarstelling van een krediet van 1240voor aanschaf fing van een wandmeubel voor de lerarenikamer van de basisschool te Maashees. Treffen van verkeersmaatrege len voor de bejaardenwoningen, ge bouwd achter het bejaardentehuis te Overloon, welke de naam gekre gen hebben van Derpshei. De ver keersmaatregelen betreffen het ver bod tot parkeren. Verkoop van bouwkavels aan v. d. Zanden te Overloon. P. Ver stappen te Overloon, aan de Stich ting Volkshuisvesting Vierlingsbeek verkoop van 4 bouwkavels te Over loon én mej. Verhoeven wonende te Venray een bouwkavel in het plan Molenbeek en S. Janssen een bouw kavel te Maashees. Aan- en verkoop van grond ten behoeve van de reconstructie van het fietspad aan de Stevensbeekse- weg te Overloon. Ruiling van grond met Jac. Evers bedoeld voor de realisering van het bestemmingsplan Molen beek. —Aankoop van grond van W. Peëters, Bergweg te Venray. Verkoop van een perceeltje grond aan A. van Bree te Vierlings beek. Het college erkent de moeilijk heden met de overstort te Overloon. Er wordt aan een aanvaardbare op lossing gewerkt. Er zal een gesprek plaats vin den tussen het college van de stich ting Volkshuisvesting Vierlingsbeek omtrent het gronduitgiftebeleid. De doortrekking van Rijksweg 73 is niet slapende. Binnenkort vindt weer een gesprek plaats met ambte naren van Rijkswaterstaat. Zo spoedig mogelijk zal aan de heer Weymans te Overloon de ge meentelijke legpenning welke hem in februari 1976 werd verleend., wor den uitgereikt. Vertraging met het slaan van die penning is de oor zaak. MOTIE OVER MINIBUSJE De raadsleden van de fraktie Overloon dienden bij monde van de heer v. d. Berg een motie in, welke door de raad werd aanvaard en die zal worden gezonden aan de Minis ter en aan de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. In de motie wijzen de raadsleden op de onhoudbare toestand van het streekvervoer, nu het minibusje van de Overloner door de rijkspolitie in beslag is genomen. In het kader van het nieuwe nor meringssysteem voor het streekver voer zijn proeven aangekondigd met alternatieve vervoerswijzen in lan delijke gemeenten welike niet door streekvervoer worden bediend. Toegesplitst op de situatie in Overloon ligt het feit dat de Zuid Ooster de concessie bezit voor de verbinding VenrayOverloon. Dat betekent: één rit VenrayOverloon een kwartier later gevolgd door één rit Overloon-Venray. Het dorp Overloon, zo stelt de fraktie, is dus per openbaar vervoer bereikbaar maar door de frequentie is het ver voersaanbod vrijwel nihil. In de mo tie vervolgt de fraktie verder: „Aangezien Overloon voor wat be treft de voorzieningen (ziekenhuis, medische verzorging, winkelcen trum, onderwijs, bejaardencentra) heel sterk is aangewezen op de groeikern Venray, is een goede be reikbaarheid een belangrijke voor waarde voor de inwoners van Over loon .Om een dreigend isolement te voorkomen stellen wij U Excellentie de volgende vraag: Zou U de moge lijkheid willen onderzoeken om een vergunning te verstrekken aan par- tikuliere vervoer riode die gelijk is de proeven wel' den gedaan in pi Tezelfdertijd zou aan de huidige sl nomen moeten v De raadsvoorzi de door de raad hij zou deze met ringen doorsture van Verkeer en treft de inbeslag bus door de rijk het procesverbai k, kregen maar no| |\u men van de inh volgende raadsv lin^ doen wie d gedaan tegen hei de Streekvervoe initiatief van

Peel en Maas | 1977 | | pagina 10