JEUGD EN VERKEER
Alle uren in gevaar
h
DE CLANDESTIENE
BROMFIETSER
0
Naar school
en het
verkeersonderwijs op school
Raadsvergadering
gemeente
V ierlingsbeek
Het kind in het verkeer een gemeenschappelijke zorg
ZIET U KINDEREN OP STRAAT,
WEES DAN DU88EL PARAAT
Té jonge lui: beidt uw tijd!
Ouders: let op uw taak!
De baby, kleuter en het
oudere kind ais weggebruiker
RIJDT ALTIJD MET VERANTWOORDELIJKHEID
J
Doen wij daarom wat wij kunnen
dan doen wij (slechts) onze plicht
Niet alleen zij wij allen!
PAS OP
GEVAARLIJKE UREN
Beste man of vrouw achter het stuur. Mijn vriendje ls
tateren overreden doordat hy plotseling- de weg overstak,
[isschlen ben ik morgen ook zo dom, maar wilt u daar dan
lstublieft rekening mee houden...?
In het verkeer wordt niet naar een leef-
d gekeken en hoewel iedereen een onge-
k kan krijgen, hoe bekend met de ver-
iersregels en hoe ervaren ook in het ver
ier, nemen de ongevalskansen wel toe ten
nzien van hen die daarin minder onder
ezen, onderlegd en bedreven zijn. Dit
>ldt in het bijzonder ten aanzien van onze
nderen in het verkeer. Dat zijn er zo'n
•ie miljoen in ons land. Het is dan ook een
armerende zaak dat jaarlijks in ons land
X) tot 400 kinderen in de leeftijd van
14 jaar in het wegverkeer worden ge-
Dod, terwijl er nog eens bijna tienduizend
orden gewond. Van de schoolgaande
achtoffers verongelukte 66% te voet en
3% op de fiets. Veel slachtoffers vallen er
>k in de leeftijd van 1-4 jaar. Wanneer we
aarbij nog het aantal slachtoffers voegen
an de jeugdige beginnende bromfietsers,
an is er alle reden om aan de jeugd in het
erkeer aandacht te bestedén.
Wij allen, groot en klein, nemen dage-
jks op verschillende manieren en op ver-
ihillende tijden deel aan het verkeer. He-
las betekent dit ook dat wij dagelijks alle
ren in gevaar zijn. Voor kinderen geldt
at in bijzondere mate. Zij zijn zich de vele
evaren van het wegverkeer niet bewust.
Iet onberekenbare kind springt, holt en
liegt naar alle kanten over de weg. Vaak
intkomen zij slechts aan een ongeval door
ijdige reactie van andere weggebruikers.
)it komt vooral doordat kinderen voor hun
.chtste jaar nauwelijks in staat zijn om
erkeerssituaties te beoordelen. Daar komt
•erder bij dat in vele gezinnen elke vorm
van verkeersopvoeding ontbreekt, terwijl
de volwassen weggebruiker vaak te weinig
rekening houdt met het onberekenbare
kind.
Dit alles is er de oorzaak van dat dage
lijks een of meer kinderen niet bij hun ou
ders thuis komen om achter hun bordje te
schuiven, doordat de dood onverwachts en
onverbiddelijk toesloeg. Wat dat wil zeggen
laat zich niet beschrijven. Wat we eraan
kunnen, wat we eraan moeten doen om deze
trieste dingen zoveel mogelijk te voorko
men, is het kind onderwijzen in de ver
keersregels, opvoeden tot een verantwoord
verkeersgedrag en het met voorkomend
heid aanvaarden als medeweggebruiker,
opdat men van ons niet zal kunnen zeggen:
hij/zij dacht aan alles, behalve aan het kind.
aan a&4
aanlU Kina.
Hoewel de minimumleeftyd
voor bromfietsers is bepaald op
16 jaar wordt deze bepaling: zo
reg-elmatig overtreden dat jaar
lijks een aantal bromfietsers be
neden de 16 jaar by verkeerson
gevallen worden g-edood.
Het totaal aantal bromfietsers dat jaar
lijks in ons land bij verkeersongevallen
verongelukt varieert de laatste jaren tus
sen de vijf- en zeshonderd. Daarvan maken
ook kinderen boven de 10 jaar een belang
rijk deel uit, de 16- tot en met 19-jarigen
maken daarvan bijna dertig procent uit. De
18- en 19-jarigen 13 procent, en de groep
van 20 t/m 24 jaar 9 procent.
Dat vooral jeugdige bromfietsers bij on
gevallen zijn betrokken, blijkt bovendien uit
het gegeven dat 16- en 17-jarigen zeven
maal zoveel daarbij betrokken zijn dan de
grote groep bromfietsers van 26 tot 66
jaar.
Gebrek aan rij-ervaring, inzicht en ver
antwoordelijkheidsgevoel spelen bij jeugdi
ge bromfietsers een belangrijke rol. Daar
om is het noodzakelijk en belangrijk dat de
clandestiene ritjes op de bromfiets worden
tegengegaan zolang de wettelijke mini
mumleeftijd van 10 jaar nog niet is bereikt.
Mede ook om de aansprakelijkheid bij een
ongeval, aangezien in die gevallen de scha
de (en die kan zeer groot zijn) door de ver
zekering op de ouder/3 wordt verhaaldl
Zie er vooral op toe dat uw kinderen bij
het brommen de verplichte valhelm dra
gen. Even belangrijk is het er op toe te
zien dat niet wordt gereden met een zoge
naamde „opgevoerde" bromfiets. Wie daar
mee wordt gesnapt kan er zeker van zijn
dat zijn bromfiets in beslag wordt genomen-
en moet maar afwachten of, wanneer en hoe
deze wordt teruggegeven. Niet zelden ge
beurt dat ingevolge een rechterlijke
beslissing tot verbeurdverklaring en ver
nietiging, in de vorm van een klein pakket
je. Wel zijn dan moeders zorgen verdwe
nen, maar tegelijk ook vaders centen. In
dat verband is het heel belangrijk bij aan
koop van een tweedehands bromfiets een
onderzoek in te stellen of te doen instellen
of de bromfiets niet is opgevoerd, want „ik
wist het niet" wordt niet als excuus aan
vaard.
Dat baby's en kleuters wegge
bruikers zijn, blijkt alleen al uit
het feit dat delaatse jaren onge
veer 40% van alle kinderen die
tussen 0-14 jaar verongelukken
in het verkeer, jonger ztyn dan 5
jaar.
Plotseling de weg oversteken is daarvan
oorzaak nr. 1. Algemene oorzaken zijn: te
jong alleen op straat spelen of naar school
gaan; te jong alleen op (kinderfietsje rij
den; het onbeschermd zitten in auto's.
De voornaamste oorzaak van de aan
deze kinderen overkomen ongevallen ligt in
hoofdzaak bij de ouders. Zij realiseren zich
vaak onvoldoende de ook in de nabijheid
van de ouderlijke woning dreigende geva
ren voor het jonge kind en nemen ter af
wending daarvan geen of te weinig voor
zorgsmaatregelen. Niet zelden zijn de
ouders zelf directe oorzaak van een Eian
hun kind overkomen ongeval.
Het gebruik van voetpaden
Goed voorgaan doet goed volgen. Daar
om is het belangrijk dat ouders en opvoe
ders zelf het goede voorbeeld geven. Een
ouder die met zijn kind door het rode voet
gangerslicht loopt, onderschat de negatieve
invloed die van deze daad uitgaat op het
kind.
Vaak stellen moeders met kinderwagen
hun kind aan directe gevaren bloot door
bijvoorbeeld geen gebruik te maken van het
aanwezige voetpad maar met de kinderwa
gen te lopen op de rijweg. Het is heel be
langrijk voortdurend onze kinderen er op te
wijzen dat zij van de voetpaden gebruik
moeten maken.
Het kind in het verkeer vraagt de aan
dacht van iedereen. Niet alleen van de ge
motoriseerde weggebruiker omdat het kind
elk ogenblik de weg kan oversteken, vlak
voor hem langs; niet alleen van de bestuur
der bij het gevaarlijke achteruitrijden in de
buurt van spelende kinderen, maar ook van
vader en moeder die op het voetpad naast
de drukke rijweg hun kind aan de hand ge
leiden. Niet zelden rukken kinderen zich
plotseling los of ontsnappen aan de aan
dacht van de ouders en lopen plotseling de
gevaarlijke rijweg op, hetgeen vaak ernsti
ge gevolgen heeft.
Het kind op de autoped
Een aantrekkelijke en vlugge verplaat
singsmogelijkheid voor kinderen is de au
toped of step. Deze wordt niet méér alleen
gebruikt om wat in de omgeving van het
ouderlijk huis rond te rijden. Veel kleuters
en ook grotere kinderen gaan per autoped
naar school of maken daarmee voor plezier
behoorlijke afstanden langs wegen en stra
ten. Vooral deze kinderen dient te worden
geleerd op het voetpad en van de gevaarlij
ke rijweg te blijven. Een op de rijweg step
pend kind dat plotseling van richting ver
andert (hoe zijn kinderen!) kan onmogelijk
door een op korte afstand genaderde auto
worden ontweken. De gevolgen...? Vult u
zelf maar in en denk dan aan uw eigen kind..
Het oversteken vanaf het verhoogde voet
pad kan nooit zo plotseling zijn. Leer daar
om kinderen steppen en spelen op het voet
pad. Maar ook, dat zij hun step niet overal
mogen laten slingeren zodat anderen er
over kunnen vallen.
Het meevoeren per (brom)flets
Uit veiligheidsoverwegingen is bepaald
dat fietsers boven 18 jaar bij uitzondering
twee kinderen mogen vervoeren, mits geen
van beiden ouder is dan tien jaar. Dat mag
echter alleen als de kinderen op een veilige
en doelmatige zitplaats zijn gezeten met
voldoende steun voor de rug, handen en
voeten. Personen (kinderen) beneden acht
tien jaar mogen per fiets een persoon ver
voeren die niet ouder mag zijn dan de be
stuurder zelf. De oudste moet dus besturen.
Er is geen minimumleeftijd hoe oud kinde
ren moeten zijn om een ander kind te laten
meerijden. Maar het mag alleen als het
(oudste) kind, dat bestuurt, goed kan fiet-
V
voim
IU*s#r.-«nl8xv
De zorg: van ouders tot kinderen bepaalt zich niet aUeen
tot voldoende eten en op tyd naar bed gaan, maar ook, en
niet het minst, tot hun „veilig: uit - veilig: thuis".
Het verantwoordelijkheidsgevoel van de
ouders moet voorkomen dat kinderen op
nog te jeugdige leeftijd Etndere kinderen in
het gevaarlijke verkeer per fiets meevoe
ren. Slingerende kihderen op de fiets zijn al
vaak slachtoffer geworden van het overige
verkeer dat hen niet meer kon ontwijken.
Voor bromfietsers geldt dat men nooit
meer dan een persoon (kind) mag vervoe
ren, ongeacht de leeftijd. Dus ook geen
twee kinderen zoals onder bepaalde voor
waarden wel mag op de fiets. Ook geen
moeder èn kind! Een op de bromfiets mee
gevoerd kind beneden tien jaar moet behal
ve voetsteunen aan weerszijden van het
voertuig voldoende steun hebben voor rug
en handen. Doordat beide voeten (ook voor
oudere personen) moeten rusten op de
voetsteunen is de zogenaamde amazone-zit
'(beide benen aan een kant van het voer
tuig) verboden.
De kinder-zltplaats in auto's
Doordat de verkeerswetgeving zich niet
alleen bepaalt tot een vlotte doorstroming
en afwikkeling van het verkeer, maar ook
en vooral zich richt op de veiligheid van de
weggebruikers, ook die van kinderen, zijn
onder meer bepalingen gemaakt ten aan
zien van het meevoeren van personen in
auto's.
Om volledig'te zijn: Naast of vóór de be
stuurder van auto's mag zich geen persoon
bevinden die niet op een normale zitplaats
is gezeten. Indien naast de bestuurder een
of meer personen zitten, moet de vrije zit-
plaatsruimte voor de bestuurder 65 cm be
dragen, waarvan de helft aan weerszijden
van het stuurwiel; voor ieder ander persoon
is die 40 cm.
Voor kinderen beneden 12 jaar behoeft
die ruimte slechts 30 cm te bedragen, dit
geldt alleen voor personenauto's; niet voor
vrachtauto's en autobussen.
Kinderen zitten uit veiligheidsoverwe
gingen altijd achterin; kleine kinderen bo
vendien liefst nog in een gordel of zitje.
Voor baby's is de meest veilige manier de
reiswieg. Ten aanzien van kinderen is ove
rigens bepaald dat zich voor of naast de be
stuurder geen kind jonger dan 12 jaar mag
bevinden. Alleen kinderen tussen 4 en 12
jaar mogen dat wanneer zij gebruik maken
van een autogordel die het bovenlichaam
niet omsluit. (Dus wel met de heupgordel.)
Kinderen beneden 4 jaar mogen wel in
een kinderzitje voorin zitten. Plotseling
stoppen of een aanrijding hebben al heel
wat voorinzittenden tegen en door de voor
ruit doen belanden met alle ernstige gevol
gen van dien. Daarom ook de verplichte
autogordel, die echter moeilijk is toe te
passen voor jonge kinderen.
Menige moeder laat een traan wanneer
zij haar kind voor het eerst achterlaat op
de (kleuter)school. En niet zonder reden.
Het leven heeft vele mijlpalen waarbij men
een traan laat of zou moeten laten. Immers,
wat geweest is komt niet weerom. Het gaan
van onze kinderen naar school is zo'n mijl
paal; een ingrijpende verandering in het
gezinsleven, met daaraan gepaard gaande
zorgen. Diverse zorgen; ook zorgen ten
aanzien van de gevaren» van het wegver
keer waarkan onze kinderen dagelijks
blootstaan.
Daarom is het zo belangrijk dat wij onze
kinderen daarop wijzen en in de verkeers
regels onderwijzen.
Fiets In orde?
Wanneer onze kinderen per fiets naar
school geian dienen we er in de eerste
plaats op toe te zien dat die fiets in orde is,
vooral de rem en de verlichting, opdat ons
ten aanzien daarvan niet enig zelfverwijt
zal behoeven te treffen. Controleer telkens
weer!
Stoeprand-discipline
De kinderen die te voet naar school gaan
dient besef ten aanzien van him veiligheid
op voetpaden en trottoirs te worden bijge
bracht. De veiligste weg naar school dient
te worden uitgestippeld, terwijl het over
steken goed moet worden beoefend. Leer
uw kinderen vooral over te steken op ze
bra's en bij de Verkeersbrigadiers. Verbied
spelen en voetballen op strtmt en leer uw
kind ook op voetpaden rechts te houden.
frml
Vader en moeder
jeugdverkeersopvoeder
Zo rust er dan op ons als ouders een niet
geringe verantwoordelijkheid ten ELanzien
van onze kinderen in het verkeer, zowel wat
betreft hun gedrag in het algemeen en het
belang van andere weggebruikers, als ten
aanzien van hun eigen veiligheid. Laat
daarom de zorg voor uw kind niet ophouden
bij de voordeur, maar onderwijs hen op de
gevaarvolle weg in het hedendaagse ver
keer. Onze kinderen, ze hebben het zo no
dig, want ze zijn zo teer in het helaas
moordende verkeer. Dat doende mag u ho
pen op hun: Veilig uit en thuis.
Jij, jongen - meisje
beste jeugdige mede-weggebruiker.
Deze pagina ging over vele duizenden
kinderen die in de loop der jaren in het
verkeer werden gedood. Niet omdat zij on
voorzichtiger waren dan jij, maar omdat
het wegverkeer nu eenmaal vele en grote
Jong (goed) begonnen, is veel gewonnen.
Daarom dient de jeugd theoretisch, maar
ook praktisch te worden gevormd. Hier ligt
een belangrijke taak voor ouders en school
samen. Dank past ons als ouders aan het
onderwijzend personeel dat aan de ver
keersopvoeding van onze kinderen zoveel
zorg besteedt en hen opleidt voor de laag
niet gemakkelijke jaarlijkse schoolverkeer-
sproef. Het behalen van het verke era diplo
ma is een goede zaak die de belangstelling
der ouders in ruime mate verdient. Heus,
verkeersopvoeding van onze kinderen is lo
nend! Draag daeiraan uw steentje bij.
Mocht u met de moeilijkheid zitten dat uw
kind al meer van de verkeersregels Eifweet
dan uzelf, schaf u dan „Verkeerscode" aan,
uitgegeven door Veilig Verkeer Nederland
en de ANWB. Dit prachtige boekje met vele
kleurenfoto's mag in geen gezin ontbreken.
Het resultaat van de verkeersproef zal dan
tweeledig zijn: het verkeersdiploma voor
het kind en een misschien zeer nodige op-
frisser van de verkeersregels voor de
ouders. Tevens meer veiligheid vóór en
dóór het kind.
gevaren oplevert en vaak kleine oorzaken
zulke ernstige en diep treurige gevolgen
kunnen hebben. Daarom willen wij je manen
tot extra voorzichtigheid en je vragen te
denken aan je eigen veiligheid en die van
anderen. Bedenk wat een jou overkomen
ongeval kan betekenen voor jezelf en voor
je oudera. Leer daarom de verkeersregels
en neem ze in acht. Gedraag je beschaafd
en wees hulpvaardig voor jongeren en
ouderen. Pas de voorrangsregel juist
toe; rijd niet met z'n drieën naast elkaar,
geef tijdig en duidelijk richting aan. Kijk
uit naar Edle kanten. Wees een voor-
Wjj ou(Jeren
Als volwassenen en vooral als motor
voertuigenbestuurders dienen wij de jeugd
met inachtneming vein extra reserves als
medeweggebruikers te aanvaarden. Zodra
wij aan het verkeer gaan deelnemen, hetzij
als fietser, bromfietser hetzij als automobi
list, dragen wij mede verantwoordelijkheid
voor het kind in het verkeer. Ziet u kinde
ren op straat, of de weg oversteken, rijd
dan alsof uw eigen kinderen daar overste
ken. Nadert u kinderen die aan gevaar bloot
staan, geef dan niet edleen signaal maar
neem tevens de voet van het gaspedaal.
Luister naar de bede om leven van het in
het begin van dit relaas geciteerde kind:
„Beste man of vrouw achter het stuur.
M(jn vriendje is gisteren overreden
doordat h(J plotseling de weg overstak.
Misschien ben ik morgen ook zo dom,
maar wilt u daar dan Eilstublieft reke
ning mee houden...?"
De raad van. de gemeente Vier-
l'ingsbeek kwam in periodieke ver
gadering bijeen voor de behandeling
van een vrije korte agenda.
Zonder hoofdelijke stemming wer
den de volgende voorstellen goed
gekeurd.
Beschikbaarstelling van een
krediet van 1240voor aanschaf
fing van een wandmeubel voor de
lerarenikamer van de basisschool te
Maashees.
Treffen van verkeersmaatrege
len voor de bejaardenwoningen, ge
bouwd achter het bejaardentehuis
te Overloon, welke de naam gekre
gen hebben van Derpshei. De ver
keersmaatregelen betreffen het ver
bod tot parkeren.
Verkoop van bouwkavels aan
v. d. Zanden te Overloon. P. Ver
stappen te Overloon, aan de Stich
ting Volkshuisvesting Vierlingsbeek
verkoop van 4 bouwkavels te Over
loon én mej. Verhoeven wonende te
Venray een bouwkavel in het plan
Molenbeek en S. Janssen een bouw
kavel te Maashees.
Aan- en verkoop van grond ten
behoeve van de reconstructie van
het fietspad aan de Stevensbeekse-
weg te Overloon.
Ruiling van grond met Jac.
Evers bedoeld voor de realisering
van het bestemmingsplan Molen
beek.
—Aankoop van grond van W.
Peëters, Bergweg te Venray.
Verkoop van een perceeltje
grond aan A. van Bree te Vierlings
beek.
Het college erkent de moeilijk
heden met de overstort te Overloon.
Er wordt aan een aanvaardbare op
lossing gewerkt.
Er zal een gesprek plaats vin
den tussen het college van de stich
ting Volkshuisvesting Vierlingsbeek
omtrent het gronduitgiftebeleid.
De doortrekking van Rijksweg
73 is niet slapende. Binnenkort vindt
weer een gesprek plaats met ambte
naren van Rijkswaterstaat.
Zo spoedig mogelijk zal aan de
heer Weymans te Overloon de ge
meentelijke legpenning welke hem
in februari 1976 werd verleend., wor
den uitgereikt. Vertraging met het
slaan van die penning is de oor
zaak.
MOTIE OVER MINIBUSJE
De raadsleden van de fraktie
Overloon dienden bij monde van de
heer v. d. Berg een motie in, welke
door de raad werd aanvaard en die
zal worden gezonden aan de Minis
ter en aan de vaste kamercommissie
voor Verkeer en Waterstaat.
In de motie wijzen de raadsleden
op de onhoudbare toestand van het
streekvervoer, nu het minibusje van
de Overloner door de rijkspolitie in
beslag is genomen.
In het kader van het nieuwe nor
meringssysteem voor het streekver
voer zijn proeven aangekondigd met
alternatieve vervoerswijzen in lan
delijke gemeenten welike niet door
streekvervoer worden bediend.
Toegesplitst op de situatie in
Overloon ligt het feit dat de Zuid
Ooster de concessie bezit voor de
verbinding VenrayOverloon. Dat
betekent: één rit VenrayOverloon
een kwartier later gevolgd door één
rit Overloon-Venray. Het dorp
Overloon, zo stelt de fraktie, is dus
per openbaar vervoer bereikbaar
maar door de frequentie is het ver
voersaanbod vrijwel nihil. In de mo
tie vervolgt de fraktie verder:
„Aangezien Overloon voor wat be
treft de voorzieningen (ziekenhuis,
medische verzorging, winkelcen
trum, onderwijs, bejaardencentra)
heel sterk is aangewezen op de
groeikern Venray, is een goede be
reikbaarheid een belangrijke voor
waarde voor de inwoners van Over
loon .Om een dreigend isolement te
voorkomen stellen wij U Excellentie
de volgende vraag: Zou U de moge
lijkheid willen onderzoeken om een
vergunning te verstrekken aan par-
tikuliere vervoer
riode die gelijk is
de proeven wel'
den gedaan in pi
Tezelfdertijd zou
aan de huidige sl
nomen moeten v
De raadsvoorzi
de door de raad
hij zou deze met
ringen doorsture
van Verkeer en
treft de inbeslag
bus door de rijk
het procesverbai k,
kregen maar no| |\u
men van de inh
volgende raadsv
lin^ doen wie d
gedaan tegen hei
de Streekvervoe
initiatief van