GEMEENTEPRAAT NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie G.A. Schütte, Bureau Voorlichting medewerker Voor komende jaren verwacht men in Venray een begrotingstekort van vele miljoenen Gemeentelijk buitenbad gaat op 7 mei a.s. open Het stemmen wordt iets gemakkelijker Bij gebaat zijn bij voorzieningen moet men baatbelasting betalen Stemmen bij volmacht 2.0 ;.T.I -nl >-1111 W 11 At ede als gevolg van opgelegd beleid Reeds tweemaal heeft de commissie voor financiën in een besloten vergadering zich beziggehouden met het meer jarig investeringsprogramma over de jaren 1977 tot en met nè 1980. Zoals we reeds eerder schreven worden in deze inves teringsnota alle noodzakelijke en wenselijke voorzieningen, welke gedurende de komende vijf jaren zouden moeten worden uitgevoerd, op een rijtje gezet in volgorde van be langrijkheid. Men zou deze investeringsnota kunnen zien als een urgen tieschema waarin wordt aangegeven welke voorzieningen in een bepaald jaar zouden moeten worden getroffen om Venray leefbaar te houden of zoals men wil leefbaar der te doen zijn. Het is met deze invest eringsnota als met bet verlanglijstje, dat men rond Sinterklaas in de schoen legt. Het is niet zo heel moeilijk om een verlanglijstje te maken. Veel moei lijker is het net als in het geval van Sinterklaas om alles te be talen wat er op het lijstje staat ver meld. Maar het grote verschil met het Sinterklaas-verlanglijstje is wèl dat op de gemeentelijke lijst enkel en alleen bitter noodzakelijke aangele genheden staan aangegeven. Geef Venray maar 142.000.000,-, dan kan het liedje van verlangen worden uitgezongen tot en met het laatste couplet. Maar het vervelende is, dat Ven ray geen f 142.000.000,- heeft En daar zit men dus precies midden in de moeilijkheden: veel wensen maar weinig geld! ERFENIS UIT HET VERLEDEN Nu zou men kunnen zeggen,j^at Venray maar de tering naar dé ne ring moest roetten otwM; niet, vérder- moet springen dan haar financiële polsstok lang is. Ook dat is niet mo gelijk, omdat Venray zit met een „erfenis" uit het verleden. Door haar van bovenaf opgelegd beleid is de gemeente Venray in een betrekkelijk korte tijd uitgegroeid van een agrarische gemeente tot een industrie- en centrumgemeente. De gevolgen van deze groei zetten zich nog steeds door. Zij is te ver gelijken met een sneeuwbal, die pak weg tien a vijftien jaar ge leden is gaan rollen. Sinds 1970 is de bevolking van Venray toegenomen met gemiddeld 922 inwoners per jaar. Dat is een jaarlijkse stijging van 3,22Va. Er zijn wéinig gemeenten in het land, die van zichzelf kunnen zeggen zo'n ex plosieve groei te hebben doorge maakt als Venray. REKENING GEPRESENTEERD Maar thans wordt haar de reke ning van die geweldige groei gepre senteerd. Venray MOET mee, of zij wil of niet. De uit 1928 daterende riolering aangelegd voor een bescheiden lan delijk dorp is uit de tijd, versle ten en te klein. De ringwegen rond Venray-kom zijn van onvoldoende capaciteit om het verkeer te kunnen verwerken. Het centrum moet hoognodig wor den aangepast aan de zich voorge daan hebbende ontwikkelingen. De nieuwe wijtoen Veltum en Brukske schreeuwen om wijkvooraeningen. De jeugd stelt haar eisen in een tijd, waarin iedereen over meer vrije tijd beschikt, is de behoefte aan sport- voorzieningen èn aan welzijnsvoor zieningen enorm groot geworden. Vrijwel dagelijks wordt het ge meentebestuur geconfronteerd met wensen vanuit de bevolking. Er wordt gevraagd naar verkeerslich ten op tal van verkeersknooppunten, speel voorzieningen- voor dé jéugdf parkeergelegenheden en noem maar op. Daarbij is dé ingebruikname vaii de tweede fase van Jerusalem voor het gemeentelijk apparaat zo zacht jes aan een harde noodzaak gewor den. Alles bij elkaar wensen en nood zakelijkheden als gevolg van de 'groei van Venray. FINANCIËLE CONSEQUENTIES Nu is bij de investeringsnota een lijst gevoegd, waarin een opsomming wordt gegeven van alle objecten, welke de gemeente in de komende jaren zal moeten uitvoeren, wil de gemeente leefbaar blijven. Telt men de kosten, verbonden aan de uitvoering van die objecten bij elkaar, dan blijkt, dat daarmee een bedrag van in totaal 142 miljoen gulden is gemoeid. Dat wil echter niet zeggen, dat de gemeente 142 miljoen op tafel BIJ de afdeling bevolkingszaken van de hoofdafdeling algemene zaken en kabinet kan worden geplaatst een Zijn funktie zal in hoofdzaak bestaan uit: het behandelen van de vreemdelingenzaken: het begeleiden van de werkzaamheden aan het loket; het verrichten van diverse andere werkzaamheden op het gebied van de bevolkingsadministratie. De bevolkingsadministratie van de gemeente Venray zal op 1 juli 1977 operationeel zijn volgens de derde fase van het landelijk geautomatiseerde bevolkingssysteem. Van kandidaten wordt verwacht, dat zij in het bezit zijn van het diploma bevolkingsboekhouding ;en bij voorkeur ook van het diploma GA I. Om deze funktie op een juiste wijze te kunnen vervullen is een grondige ervaring op het vakgebied onont beerlijk. Daarnaast dienen kandidaten te beschikken over goede kon- taktuele en redaktionele vaardigheden. Het salaris is afhankelijk van leeftijd, ervaring en opleiding en reikt tot 2704.-. bruto per maand (inklusief de salarismaat regelen per 1 april 1977). Venray is een gemeente met bijna 33.000 inwoners, vervult een centrumfuktie in de regio Noord-Limburg en beschikt over ruime voorzieningen op het gebied van onderwijs, sport, kuituur en rekreatie. Bij het vinden van passende huisvesting wordt alle medewerking verleend. Belangstellenden kunnen telefonisch nadere inlichtingen inwin nen bij de heer E. Oosthoek, personeelsfunktionaris, telefoon 04780-3838. Sollicitanten worden uitgenodigd hun brief in te zenden binnen 10 dagen na het verschijnen van dit blad, aan het kollege van Burgemeester en Wethouders van Venrav, Maasheseweg 1, onder vermelding van het vakatunenummer PZ-109. moét brengen, want er zijn objecten bij, die zich zelf bedruipen en waar van de gemeente derhalve geen las ten behoeft op te brengen. Met name is dit het geval met b.v. bestemmingsplannen. De gemeente fcoopt de grond, maakt die bouwrijp en verkoopt die bouwrijpe grond weer voor een prijs, waarin alle door de gemeente gemaakte kosten inbegrepen zijn. Ook voor scholenbouw heeft de gemeente in theorie, geen geld bij te leggen. Het rijk betaalt de kosten van scholenbouw jaarlijks aan de gemeente terug. De hier aangehaalde voorbeelden worden dan „rendabele investerin gen" genoemd. Dat wil dus zeggen, ■dat de gemeente daarvan geen las ten behoeft te dragen. Van het bedrag van 142 miljoen is een bedrag van rond 91 miljoen rendabel. De overige 51 miljoen gulden worden dan „onrendabel" genoemd. Dat wil dus zeggen, dat de gemeen te de daaruit voortvloeiende lasten WEL moet dragen en derhalve moet opvangen door middel van lopende inkomsten. Deze lopende inkomsten worden door de gemeente verkregen uit bijdragen uit het gemeentefonds, opbrengsten wegens de heffing van plaatselijke belastingen, opbrengsten van huren en pachten etc. Jaarlijks verhoogt bet rijk de uit keringen uit het gemeentefonds met een betrekkelijk klein percentage en verhoogt de gemeente ook de tarie ven van de plaatselijke belastingen. Die verhogingen zijn zodanig, dat de gemeente daarmee iets extra's kan doen en dat doet de gemeente dan o.a. in de vorm van nieuwe in vesteringen. De gemeente ziet zich thans ech ter geplaatst voor het doen van investeringen tot een bedrag van 51 miljoenaan onrendabele ob jecten. Dat bedrag is dermate hoog, dat de lasten daarvan (rente en afschrijving) niet binnen het raam van de lopende inkomsten kunnen worden gedekt. Gedurende de planperiode dreigt dus een enorm gat in de begro ting te ontstaan. Daaruit volgt nu dat om de zaak rond te krijgen de gemeente een dringend be roep zal moeten doen op de rijks-, c.q. de provinciale overheid om extra bijdragen en subsidies. Ook zal in de toekomst vermoede lijk niet kunnen worden ontkomen aan extra verhoging van de plaat selijke 'belastingen. Op zondag 1 mei zal weer of geen weer het gemeentelijk buitenbad geopend worden. Zwementhousiasten kannen dan weer tot 1 september zwemmen in de buitenlucht. De entree bedraagt 2.voor personen boven 16 jaar terwijl kinderen beneden 16 jaar voor 1.50 terecht kunnen. Er zijn gezinsabonnementen te krijgen, welke alleen geldig zijn voor het buitenbad. Voor de hoofdkaart betaalt men 90,terwijl de valgkaarten niets toosten. Een persoonlijk abonnement voor het buitenbad kost 42,50 voor per sonen boven 16 jaar. Kinderen beneden 16 jaar betalen 27.50. GECOMBINEERDE COUPONS Nieuw is, dat dit jaar voor (het eerst meer-baden coupons worden uit gegeven, welke geldig zijn zowel voor het buiten- als voor het binnenbad. Hiervoor gelden de volgépde prijzen: :?T tot 16 jaar vanaf 16* jaar 10 baden kaarten 14,— f 19, 30 baden kaarten 39,52,50 50 baden kaarten 60,— f 80, Het buitenbad is in het nieuwe seizoen op de volgende tijden geopend: Op zaterdagen 10.00 18.00 uur op zondagen 10.00 18.00 uur op maandagen 10.00 19.00 uur overige dagen 7.30 19.00 uur Om iedereen in de gelegenheid te stellen bij de komende verkiezin gen zijn of haar stem uit te bren gen is de Kieswet zodanig veran derd, dat er mogelijkheden zijn geschapen om ergens anders te stemmen zo men dat wenst óf iemand anders te machtigen zijn of haar stem uit te brengen. Wanneer U b.v. lang van te vo ren weet, dat U wegens ziekte niet naar de stembus zal kunnen gaan, dan zijn er twee mogelijkheden om tóch te stemmen. Een huisgenoot of kennis, die in hetzelfde stemlokaal gaat stemmen kan dan uw stem uitbrengen. U be hoeft dan alleen de voorkant van uw oproepingskaart in te vullen en te ondertekenen terwijl ook de ge machtigde de kaart moet onderteke nen De gemachtigde brengt dan ge lijk met zijn eigen stem, ook de uwe uit. Gemakkelijker kan het niet. Wanneer u iemand wilt mach tigen, die niet in het zelfde stem lokaal stemt als u, dan kunt u uiter lijk veertien dagen voor de dag van stemming (dus uiterlijk 11 mei a.s.) bij de afd. bevolkingszaken van de gemeente een volmadhtformulier aanvragen. Dat kan schriftelijk, maar ook telefonisch. Op een aldus verkregen formulier moet dan wor den ingevuld wie namens U stemt. Ook de gemachtigde moet onderte kenen. Het formulier moet naar de afd. bevolkingszaken worden terugge stuurd samen met de oproepings kaart, waarna de gemachtigde een „volmachtlegitimatiekaart" krijgt, waarmee hij namens u mag stemmen in het stemlokaal waarin hij of zij moet stemmen. In dit geval behoeft de gemach tigde geen familie of huisgenoot te zijn, maar hij of zij mag niet meer dan twee machtigingen aannemen. Op of vlak voor de dag van de stemming is men verhinderd wegens ziekte of moet men plotseling op op reis. In dat geval kunt u een huisgenoot of kennis, die in hetzelfde lokaal meet stemmen als u, de ingevulde en ondertekende oproepingskaart mee geven. Men stemt liever op een ander stembureau, dan staat aangegeven op de oproepingskaart. In dat geval moet u tot uiterlijk 20 mei a.s. bij het bureau bevol kingszaken ten gemeentehudze de oproepingskaart aan de achterzijde laten invullen. U krijgt dan een „Kiezerslegiti matiebewijs" waarmee u uw stem kunt uitbrengen: In elk stemlokaal in de gemeen te Venray; in elk stemlokaal in de provincie Limburg; in elk stemlokaal in iedere Ne derlandse gemeente. Wanneer men zelf wil stemmen in 'n ander stemlokaal, maar onmo gelijk tevoren naar het gemeente huis kan komen, dan kan men het „Kiezerslegitimatiebewijs" tot uiter lijk 14 mei a.s. telefonisch of schrif telijk bij de afdeling bevolkingsza ken van de gemeente Venray of mondeling bij de secretarie van een andere gemeente een formulier ter verkrijging van een „kiezerslegi- timatiekaart" aanvragen. Al deze maatregelen zijn gekomen om het stemmen zo gemakkelijk mo gelijk te maken met op de achter grond de gedachte om zo min mo gelijk stemmen verloren te laten gaan bij een zo belangrijke zaak als het kiezen van de leden vèn de Tweede Kamer op 25 mei a.s. Inlichtingen kunnen worden ver kregen bij de afdeling Bevolkings zaken ten gemeentehuize. Tel. 04780- 3838 tcestel 131 of 134. Agenda Voor de week van 21 t.m. 28 april staat alleen de openbare raadsver gadering op de agenda. Deze wordt gehouden op dinsdag 26 april a.s. om 1900 uur in de kan tine van het gemeentehuis. De agenda vermeldt 18 punten, welke elders in dit blad staan ver meld. De kwestie Pater Tulpstraat Ysselsteyrt Nadat 'de gemeenteraad in januari 1972 had (besloten het Instel len van een baatbelasting, werd (met ingang van 1 'januari 1974 in de gemeente Venray voor het eerst deze (belasting geheven. Deze belasting moest worden betaald door (degenen, die enig voordeel hadden van de door de gemeente gerealiseerde doorbraak tussen de Grotestraat en de Schoolstraat, thans beter bekend hls de Pas sage. Het gemeentebestuur *was namelyk van oordeel, dat de win keliers in de onmiddeliyke nabijheid van deze doorbraak gebaat zouden zijn by deze nieuwe voorziening. 'Het werd daarom niet rechtvaardig gevonden de kosten van deze doorbraak te ilaten druk ken op de gehele gemeenschap. In latere jaren hebben zich bin nen de gemeente nog enkele geval len voorgedaan, waarbij een gedeel te van de kosten moest worden be taald door degenen, die gebaat wa ren bij de aanleg van voorzieningen. Dat was bij het stofvrij maken van de Sparrendreef in Oostrum, de aan leg van trottoirs langs de Overloon- seweg, de St. Catharinastraat in Leunen en de Mgr. Hanssenstraat in Oestrum en later in verband met de aanleg van aardgas naar de kerk dorpen en de aanleg van riolering in Merselo. In al deze gevallen werd het niet als rechtvaardig beschouwd de gehele gemeenschap te laten be talen aan voorzieningen, welke van belang zijn voor een bepaalde groep mensen. GEVOELSARGUMENTEN Zo ook met de aanleg van de Pater Tulpstraat in Ysselsteyn. Hier zijn de bewoners c.q. eigenaren van per celen gebaat bij de aanleg van rio lering, trottoirs, verlichting en be strating. En ook hier is het niet bil lijk de kosten hiervan volledig te laten drukken op de gemeenschap. JL Waar baatbelasting een gevoelige zaak is-, is het Wel enigszins ver klaarbaar, dat door de bewoners van de Pater Tulpstraat thans een aan tal gevoelsargumenten naar voren wordt gebracht, ondanks het feit, dat in het verleden deze bewoners uitvoerig zijn ingelicht over de te heffen baatbelasting. Thans wordt aangevoerd, dat het gedeelte tussen de Putenweg en de Litsenbergweg tien jaar geleden werd aangelegd. Toen was er even wel in de verste verte nog geen sprake van het terugvorderen van een gedeelte van de kosten via een te heffen baatbelasting. Nu de gemeente de baatbelasting wèl hanteert, is het logisch, dat een „onrechtvaardigheid" uit het verle den met name het gebaat zijn van percelen op kosten van de gemeen schap niet verder wordt doorge voerd. Hierbij moet verder niet worden vergeten, dat „gebaat" zijn door wegaanleg enz. meestal voor de be treffende eigenaar een toename be tekent van zijn financiële vermogen. Het eigendom wordt door de aan leg immers méér waard. STRAATBELASTING In dit verband is het belangrijk te weten, dat een baatbelasting dient te worden geheven binnen de in de wet vastgelegde termijnen. Zijn die termijnen eenmaal verstreken, dan kan op die manier geen bijdragen van de gebaat-zijnden worden ver kregen. Daardoor zijn de eigenaren c.q. bewoners van percelen in het eerste gedeelte van de Pater Tulp straat misschien wel bevoordeeld. Maar dit is geen argument om der gelijke onrechtvaardigheden in de toekomst niiet recht te trekken. Het heffen van straatbelasting is een normale zaak en staat volkomen los van baatbelasting. Ieder eigen dom waar in de gemeente ook ge legen wordt in de straatbelasting aangeslagen. VERKEERDE VERONDERSTELLING De hoogste aanslagen in de baat belasting zijn inderdaad f 670, grcot, hetgeen overeenkomt met een contante waarde bij het begin van de baatbelasting ad 7.543, Dit betreft percelen met een front breedte van 30 strekkende meter of meer. In het algemeen zijn dat grote percelen. Voor dergelijke percelen werd in 1975 door de gemeente in de koopsommen voor het bouwrijp- maken daarvan vergoedingen opge nomen van f 16.000,tot 31.000, Dit lis wel een. aanwijzing, dat de bewoners van de Pater Tulpstraat niet zwaarder zijn belast dan de genen die van de gemeente toen bouwrijp gemaakte grond hebben gekocht. De veronderstelling, dat de gemeente nu geen baatbelasting heft van onbebouwde percelen en straks de toekomstige bouwers/be woners niet zal aanslaan in de baatbelasting, is derhalve volko men onjuist. De baatbelasting wordt n.l. gehe ven zowel over de bebouwde als over de onbebouwde eigendommen. Door splitsing van (onbebouwde) eigendommen kan het wel voorko men, dat de invloed van de beper king tot 30 meter frontbreedte ver valt of minder wordt. Wanneer het totaal van de te in nen baatbelasting dan zou uitko men boven de 85%, moet verlaging over de gehele lyn plaatsvinden. Dit is nog lang niet het geval, om dat de opbrengst van deze belas ting geen 85'/* van de totale door gemeente gemaakte kosten is. Via de baatbelasting kan n.l. maar 85% maximaal van de kosten van aanleg worden verhaald Op de nor male wijze uitgifte van gronden door de gemeente wordt 100% verhaald. DERTIG JAAR Bij de berekening van de baatbe lasting voor de Pater Tulpstraat zijn z.g. „vreemde elementen" uit de kos ten verwijderd. Hieronder worden de voorzieningen ten behoeve van andere straten verstaan. Dat een aantal bewoners van de Pater Tulpstraat eerst kort geleden tot de minder prettige ontdekking kwam, dat de baatbelasting niet één jaar maar gedurende dertig jaar wordt geheven, mag de gemeente niet worden verweten. Niet alleen tijdens de gesprekken met de bewoners, maar in alle pu- blikaties over de baatbelasting is steeds gesproken en geschreven over een heffing van 85% gedurende der tig jaar. De burgemeester brengt in ver band met de op 25 mei 1977 te hou den stemming ter verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Sta ten-Generaal ter openbare ken nis, dat gelegenheid bestaat tot het indienen van een verzoekschrift om bij volmacht te stemmen. Het stemmen bij volmacht is mo gelijk voor de kiezer, die vermoede lijk niet in staat zal zijn in persoon aan de stemming deel te nemen. Het verzoekschrift wordt uiterlijk op 11 mei 1977 ingediend bij burge meester en wethouders van de ge meente, waar de verzoeker op de dag van de kandidaatstelling (12 april 1977) in het kiezersregister is opgenomen, indien schriftelijk een gemachtigde wordt aangewezen. Het verzoekschrift wordt uiterlijk op 20 mei 1977 ingediend bij burge meester en wethouders van de ge meente waar de verzoeker op de dag van de kandidaatstelling (12 april 1977) in het kiezersregister is opge nomen indien de verzoeker en de gemachtigde, die eveneens in dat kiezersregister moet zijn opgenomen, beiden in persoon ter secretarie ver schijnen. Ter secretarie van elke gemeente: zijn formulieren voor het verzoek schrift kosteloos verkrijgbaar; wor den nadere inlichtingen verstrekt. Venray, 13 april 1977. De burgemeester, Mr. H. J. M. Defesche.

Peel en Maas | 1977 | | pagina 11