GEMEENTEPRAAT
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie G.A. Schütte, Bureau Voorlichting
medewerker
Voor komende jaren verwacht men
in Venray een begrotingstekort van
vele miljoenen
Gemeentelijk buitenbad gaat op
7 mei a.s. open
Het stemmen
wordt iets
gemakkelijker
Bij gebaat zijn bij voorzieningen
moet men baatbelasting betalen
Stemmen
bij volmacht
2.0
;.T.I
-nl
>-1111 W 11
At ede als gevolg van opgelegd beleid
Reeds tweemaal heeft de commissie voor financiën in een
besloten vergadering zich beziggehouden met het meer
jarig investeringsprogramma over de jaren 1977 tot en met
nè 1980.
Zoals we reeds eerder schreven worden in deze inves
teringsnota alle noodzakelijke en wenselijke voorzieningen,
welke gedurende de komende vijf jaren zouden moeten
worden uitgevoerd, op een rijtje gezet in volgorde van be
langrijkheid.
Men zou deze investeringsnota kunnen zien als een urgen
tieschema waarin wordt aangegeven welke voorzieningen
in een bepaald jaar zouden moeten worden getroffen om
Venray leefbaar te houden of zoals men wil leefbaar
der te doen zijn.
Het is met deze invest eringsnota
als met bet verlanglijstje, dat men
rond Sinterklaas in de schoen legt.
Het is niet zo heel moeilijk om een
verlanglijstje te maken. Veel moei
lijker is het net als in het geval
van Sinterklaas om alles te be
talen wat er op het lijstje staat ver
meld.
Maar het grote verschil met het
Sinterklaas-verlanglijstje is wèl dat
op de gemeentelijke lijst enkel en
alleen bitter noodzakelijke aangele
genheden staan aangegeven.
Geef Venray maar 142.000.000,-,
dan kan het liedje van verlangen
worden uitgezongen tot en met het
laatste couplet.
Maar het vervelende is, dat Ven
ray geen f 142.000.000,- heeft
En daar zit men dus precies midden
in de moeilijkheden: veel wensen
maar weinig geld!
ERFENIS UIT HET VERLEDEN
Nu zou men kunnen zeggen,j^at
Venray maar de tering naar dé ne
ring moest roetten otwM; niet, vérder-
moet springen dan haar financiële
polsstok lang is. Ook dat is niet mo
gelijk, omdat Venray zit met een
„erfenis" uit het verleden.
Door haar van bovenaf opgelegd
beleid is de gemeente Venray in een
betrekkelijk korte tijd uitgegroeid
van een agrarische gemeente tot een
industrie- en centrumgemeente.
De gevolgen van deze groei zetten
zich nog steeds door. Zij is te ver
gelijken met een sneeuwbal, die
pak weg tien a vijftien jaar ge
leden is gaan rollen.
Sinds 1970 is de bevolking van
Venray toegenomen met gemiddeld
922 inwoners per jaar. Dat is een
jaarlijkse stijging van 3,22Va. Er zijn
wéinig gemeenten in het land, die
van zichzelf kunnen zeggen zo'n ex
plosieve groei te hebben doorge
maakt als Venray.
REKENING GEPRESENTEERD
Maar thans wordt haar de reke
ning van die geweldige groei gepre
senteerd.
Venray MOET mee, of zij wil of
niet.
De uit 1928 daterende riolering
aangelegd voor een bescheiden lan
delijk dorp is uit de tijd, versle
ten en te klein.
De ringwegen rond Venray-kom
zijn van onvoldoende capaciteit om
het verkeer te kunnen verwerken.
Het centrum moet hoognodig wor
den aangepast aan de zich voorge
daan hebbende ontwikkelingen. De
nieuwe wijtoen Veltum en Brukske
schreeuwen om wijkvooraeningen.
De jeugd stelt haar eisen in een tijd,
waarin iedereen over meer vrije tijd
beschikt, is de behoefte aan sport-
voorzieningen èn aan welzijnsvoor
zieningen enorm groot geworden.
Vrijwel dagelijks wordt het ge
meentebestuur geconfronteerd met
wensen vanuit de bevolking. Er
wordt gevraagd naar verkeerslich
ten op tal van verkeersknooppunten,
speel voorzieningen- voor dé jéugdf
parkeergelegenheden en noem maar
op. Daarbij is dé ingebruikname vaii
de tweede fase van Jerusalem voor
het gemeentelijk apparaat zo zacht
jes aan een harde noodzaak gewor
den.
Alles bij elkaar wensen en nood
zakelijkheden als gevolg van de
'groei van Venray.
FINANCIËLE CONSEQUENTIES
Nu is bij de investeringsnota een
lijst gevoegd, waarin een opsomming
wordt gegeven van alle objecten,
welke de gemeente in de komende
jaren zal moeten uitvoeren, wil de
gemeente leefbaar blijven.
Telt men de kosten, verbonden
aan de uitvoering van die objecten
bij elkaar, dan blijkt, dat daarmee
een bedrag van in totaal 142 miljoen
gulden is gemoeid.
Dat wil echter niet zeggen, dat de
gemeente 142 miljoen op tafel
BIJ de afdeling bevolkingszaken van de hoofdafdeling algemene
zaken en kabinet kan worden geplaatst een
Zijn funktie zal in hoofdzaak bestaan uit:
het behandelen van de vreemdelingenzaken:
het begeleiden van de werkzaamheden aan het loket;
het verrichten van diverse andere werkzaamheden op het
gebied van de bevolkingsadministratie.
De bevolkingsadministratie van de gemeente Venray zal op
1 juli 1977 operationeel zijn volgens de derde fase van het
landelijk geautomatiseerde bevolkingssysteem.
Van kandidaten wordt verwacht, dat zij in het bezit zijn van het
diploma bevolkingsboekhouding ;en bij voorkeur ook van het
diploma GA I. Om deze funktie op een juiste wijze te kunnen
vervullen is een grondige ervaring op het vakgebied onont
beerlijk.
Daarnaast dienen kandidaten te beschikken over goede kon-
taktuele en redaktionele vaardigheden.
Het salaris is afhankelijk van leeftijd, ervaring en opleiding en
reikt tot 2704.-. bruto per maand (inklusief de salarismaat
regelen per 1 april 1977).
Venray is een gemeente met bijna 33.000 inwoners, vervult een
centrumfuktie in de regio Noord-Limburg en beschikt over ruime
voorzieningen op het gebied van onderwijs, sport, kuituur en
rekreatie. Bij het vinden van passende huisvesting wordt alle
medewerking verleend.
Belangstellenden kunnen telefonisch nadere inlichtingen inwin
nen bij de heer E. Oosthoek, personeelsfunktionaris, telefoon
04780-3838.
Sollicitanten worden uitgenodigd hun brief in te zenden binnen
10 dagen na het verschijnen van dit blad, aan het kollege van
Burgemeester en Wethouders van Venrav, Maasheseweg 1,
onder vermelding van het vakatunenummer PZ-109.
moét brengen, want er zijn objecten
bij, die zich zelf bedruipen en waar
van de gemeente derhalve geen las
ten behoeft op te brengen.
Met name is dit het geval met b.v.
bestemmingsplannen. De gemeente
fcoopt de grond, maakt die bouwrijp
en verkoopt die bouwrijpe grond
weer voor een prijs, waarin alle
door de gemeente gemaakte kosten
inbegrepen zijn.
Ook voor scholenbouw heeft de
gemeente in theorie, geen geld bij te
leggen. Het rijk betaalt de kosten
van scholenbouw jaarlijks aan de
gemeente terug.
De hier aangehaalde voorbeelden
worden dan „rendabele investerin
gen" genoemd. Dat wil dus zeggen,
■dat de gemeente daarvan geen las
ten behoeft te dragen.
Van het bedrag van 142 miljoen
is een bedrag van rond 91 miljoen
rendabel.
De overige 51 miljoen gulden
worden dan „onrendabel" genoemd.
Dat wil dus zeggen, dat de gemeen
te de daaruit voortvloeiende lasten
WEL moet dragen en derhalve moet
opvangen door middel van lopende
inkomsten. Deze lopende inkomsten
worden door de gemeente verkregen
uit bijdragen uit het gemeentefonds,
opbrengsten wegens de heffing van
plaatselijke belastingen, opbrengsten
van huren en pachten etc.
Jaarlijks verhoogt bet rijk de uit
keringen uit het gemeentefonds met
een betrekkelijk klein percentage en
verhoogt de gemeente ook de tarie
ven van de plaatselijke belastingen.
Die verhogingen zijn zodanig, dat
de gemeente daarmee iets extra's
kan doen en dat doet de gemeente
dan o.a. in de vorm van nieuwe in
vesteringen.
De gemeente ziet zich thans ech
ter geplaatst voor het doen van
investeringen tot een bedrag van
51 miljoenaan onrendabele ob
jecten. Dat bedrag is dermate
hoog, dat de lasten daarvan (rente
en afschrijving) niet binnen het
raam van de lopende inkomsten
kunnen worden gedekt.
Gedurende de planperiode dreigt
dus een enorm gat in de begro
ting te ontstaan. Daaruit volgt nu
dat om de zaak rond te krijgen
de gemeente een dringend be
roep zal moeten doen op de rijks-,
c.q. de provinciale overheid om
extra bijdragen en subsidies.
Ook zal in de toekomst vermoede
lijk niet kunnen worden ontkomen
aan extra verhoging van de plaat
selijke 'belastingen.
Op zondag 1 mei zal weer of geen weer het gemeentelijk buitenbad
geopend worden. Zwementhousiasten kannen dan weer tot 1 september
zwemmen in de buitenlucht.
De entree bedraagt 2.voor personen boven 16 jaar terwijl kinderen
beneden 16 jaar voor 1.50 terecht kunnen.
Er zijn gezinsabonnementen te krijgen, welke alleen geldig zijn voor het
buitenbad. Voor de hoofdkaart betaalt men 90,terwijl de valgkaarten
niets toosten.
Een persoonlijk abonnement voor het buitenbad kost 42,50 voor per
sonen boven 16 jaar. Kinderen beneden 16 jaar betalen 27.50.
GECOMBINEERDE COUPONS
Nieuw is, dat dit jaar voor (het eerst meer-baden coupons worden uit
gegeven, welke geldig zijn zowel voor het buiten- als voor het binnenbad.
Hiervoor gelden de volgépde prijzen: :?T
tot 16 jaar vanaf 16* jaar
10 baden kaarten 14,— f 19,
30 baden kaarten 39,52,50
50 baden kaarten 60,— f 80,
Het buitenbad is in het nieuwe seizoen op de volgende tijden geopend:
Op zaterdagen 10.00 18.00 uur
op zondagen 10.00 18.00 uur
op maandagen 10.00 19.00 uur
overige dagen 7.30 19.00 uur
Om iedereen in de gelegenheid te
stellen bij de komende verkiezin
gen zijn of haar stem uit te bren
gen is de Kieswet zodanig veran
derd, dat er mogelijkheden zijn
geschapen om ergens anders te
stemmen zo men dat wenst
óf iemand anders te machtigen zijn
of haar stem uit te brengen.
Wanneer U b.v. lang van te vo
ren weet, dat U wegens ziekte niet
naar de stembus zal kunnen gaan,
dan zijn er twee mogelijkheden om
tóch te stemmen.
Een huisgenoot of kennis, die in
hetzelfde stemlokaal gaat stemmen
kan dan uw stem uitbrengen. U be
hoeft dan alleen de voorkant van
uw oproepingskaart in te vullen en
te ondertekenen terwijl ook de ge
machtigde de kaart moet onderteke
nen De gemachtigde brengt dan ge
lijk met zijn eigen stem, ook de uwe
uit. Gemakkelijker kan het niet.
Wanneer u iemand wilt mach
tigen, die niet in het zelfde stem
lokaal stemt als u, dan kunt u uiter
lijk veertien dagen voor de dag van
stemming (dus uiterlijk 11 mei a.s.)
bij de afd. bevolkingszaken van de
gemeente een volmadhtformulier
aanvragen. Dat kan schriftelijk,
maar ook telefonisch. Op een aldus
verkregen formulier moet dan wor
den ingevuld wie namens U stemt.
Ook de gemachtigde moet onderte
kenen.
Het formulier moet naar de afd.
bevolkingszaken worden terugge
stuurd samen met de oproepings
kaart, waarna de gemachtigde een
„volmachtlegitimatiekaart" krijgt,
waarmee hij namens u mag stemmen
in het stemlokaal waarin hij of zij
moet stemmen.
In dit geval behoeft de gemach
tigde geen familie of huisgenoot te
zijn, maar hij of zij mag niet meer
dan twee machtigingen aannemen.
Op of vlak voor de dag van de
stemming is men verhinderd wegens
ziekte of moet men plotseling op
op reis.
In dat geval kunt u een huisgenoot
of kennis, die in hetzelfde lokaal
meet stemmen als u, de ingevulde en
ondertekende oproepingskaart mee
geven.
Men stemt liever op een ander
stembureau, dan staat aangegeven
op de oproepingskaart.
In dat geval moet u tot uiterlijk
20 mei a.s. bij het bureau bevol
kingszaken ten gemeentehudze de
oproepingskaart aan de achterzijde
laten invullen.
U krijgt dan een „Kiezerslegiti
matiebewijs" waarmee u uw stem
kunt uitbrengen:
In elk stemlokaal in de gemeen
te Venray;
in elk stemlokaal in de provincie
Limburg;
in elk stemlokaal in iedere Ne
derlandse gemeente.
Wanneer men zelf wil stemmen
in 'n ander stemlokaal, maar onmo
gelijk tevoren naar het gemeente
huis kan komen, dan kan men het
„Kiezerslegitimatiebewijs" tot uiter
lijk 14 mei a.s. telefonisch of schrif
telijk bij de afdeling bevolkingsza
ken van de gemeente Venray of
mondeling bij de secretarie van een
andere gemeente een formulier
ter verkrijging van een „kiezerslegi-
timatiekaart" aanvragen.
Al deze maatregelen zijn gekomen
om het stemmen zo gemakkelijk mo
gelijk te maken met op de achter
grond de gedachte om zo min mo
gelijk stemmen verloren te laten
gaan bij een zo belangrijke zaak als
het kiezen van de leden vèn de
Tweede Kamer op 25 mei a.s.
Inlichtingen kunnen worden ver
kregen bij de afdeling Bevolkings
zaken ten gemeentehuize. Tel. 04780-
3838 tcestel 131 of 134.
Agenda
Voor de week van 21 t.m. 28 april
staat alleen de openbare raadsver
gadering op de agenda.
Deze wordt gehouden op dinsdag
26 april a.s. om 1900 uur in de kan
tine van het gemeentehuis.
De agenda vermeldt 18 punten,
welke elders in dit blad staan ver
meld.
De kwestie Pater Tulpstraat Ysselsteyrt
Nadat 'de gemeenteraad in januari 1972 had (besloten het Instel
len van een baatbelasting, werd (met ingang van 1 'januari 1974 in
de gemeente Venray voor het eerst deze (belasting geheven. Deze
belasting moest worden betaald door (degenen, die enig voordeel
hadden van de door de gemeente gerealiseerde doorbraak tussen
de Grotestraat en de Schoolstraat, thans beter bekend hls de Pas
sage. Het gemeentebestuur *was namelyk van oordeel, dat de win
keliers in de onmiddeliyke nabijheid van deze doorbraak gebaat
zouden zijn by deze nieuwe voorziening. 'Het werd daarom niet
rechtvaardig gevonden de kosten van deze doorbraak te ilaten druk
ken op de gehele gemeenschap.
In latere jaren hebben zich bin
nen de gemeente nog enkele geval
len voorgedaan, waarbij een gedeel
te van de kosten moest worden be
taald door degenen, die gebaat wa
ren bij de aanleg van voorzieningen.
Dat was bij het stofvrij maken van
de Sparrendreef in Oostrum, de aan
leg van trottoirs langs de Overloon-
seweg, de St. Catharinastraat in
Leunen en de Mgr. Hanssenstraat
in Oestrum en later in verband met
de aanleg van aardgas naar de kerk
dorpen en de aanleg van riolering in
Merselo. In al deze gevallen werd
het niet als rechtvaardig beschouwd
de gehele gemeenschap te laten be
talen aan voorzieningen, welke van
belang zijn voor een bepaalde groep
mensen.
GEVOELSARGUMENTEN
Zo ook met de aanleg van de Pater
Tulpstraat in Ysselsteyn. Hier zijn
de bewoners c.q. eigenaren van per
celen gebaat bij de aanleg van rio
lering, trottoirs, verlichting en be
strating. En ook hier is het niet bil
lijk de kosten hiervan volledig te
laten drukken op de gemeenschap.
JL
Waar baatbelasting een gevoelige
zaak is-, is het Wel enigszins ver
klaarbaar, dat door de bewoners van
de Pater Tulpstraat thans een aan
tal gevoelsargumenten naar voren
wordt gebracht, ondanks het feit,
dat in het verleden deze bewoners
uitvoerig zijn ingelicht over de te
heffen baatbelasting.
Thans wordt aangevoerd, dat het
gedeelte tussen de Putenweg en de
Litsenbergweg tien jaar geleden
werd aangelegd. Toen was er even
wel in de verste verte nog geen
sprake van het terugvorderen van
een gedeelte van de kosten via een
te heffen baatbelasting.
Nu de gemeente de baatbelasting
wèl hanteert, is het logisch, dat een
„onrechtvaardigheid" uit het verle
den met name het gebaat zijn van
percelen op kosten van de gemeen
schap niet verder wordt doorge
voerd.
Hierbij moet verder niet worden
vergeten, dat „gebaat" zijn door
wegaanleg enz. meestal voor de be
treffende eigenaar een toename be
tekent van zijn financiële vermogen.
Het eigendom wordt door de aan
leg immers méér waard.
STRAATBELASTING
In dit verband is het belangrijk te
weten, dat een baatbelasting dient
te worden geheven binnen de in de
wet vastgelegde termijnen. Zijn die
termijnen eenmaal verstreken, dan
kan op die manier geen bijdragen
van de gebaat-zijnden worden ver
kregen. Daardoor zijn de eigenaren
c.q. bewoners van percelen in het
eerste gedeelte van de Pater Tulp
straat misschien wel bevoordeeld.
Maar dit is geen argument om der
gelijke onrechtvaardigheden in de
toekomst niiet recht te trekken.
Het heffen van straatbelasting is
een normale zaak en staat volkomen
los van baatbelasting. Ieder eigen
dom waar in de gemeente ook ge
legen wordt in de straatbelasting
aangeslagen.
VERKEERDE
VERONDERSTELLING
De hoogste aanslagen in de baat
belasting zijn inderdaad f 670,
grcot, hetgeen overeenkomt met een
contante waarde bij het begin van
de baatbelasting ad 7.543,
Dit betreft percelen met een front
breedte van 30 strekkende meter of
meer. In het algemeen zijn dat grote
percelen. Voor dergelijke percelen
werd in 1975 door de gemeente in
de koopsommen voor het bouwrijp-
maken daarvan vergoedingen opge
nomen van f 16.000,tot 31.000,
Dit lis wel een. aanwijzing, dat de
bewoners van de Pater Tulpstraat
niet zwaarder zijn belast dan de
genen die van de gemeente toen
bouwrijp gemaakte grond hebben
gekocht. De veronderstelling, dat
de gemeente nu geen baatbelasting
heft van onbebouwde percelen en
straks de toekomstige bouwers/be
woners niet zal aanslaan in de
baatbelasting, is derhalve volko
men onjuist.
De baatbelasting wordt n.l. gehe
ven zowel over de bebouwde als
over de onbebouwde eigendommen.
Door splitsing van (onbebouwde)
eigendommen kan het wel voorko
men, dat de invloed van de beper
king tot 30 meter frontbreedte ver
valt of minder wordt.
Wanneer het totaal van de te in
nen baatbelasting dan zou uitko
men boven de 85%, moet verlaging
over de gehele lyn plaatsvinden.
Dit is nog lang niet het geval, om
dat de opbrengst van deze belas
ting geen 85'/* van de totale door
gemeente gemaakte kosten is.
Via de baatbelasting kan n.l. maar
85% maximaal van de kosten van
aanleg worden verhaald Op de nor
male wijze uitgifte van gronden
door de gemeente wordt 100%
verhaald.
DERTIG JAAR
Bij de berekening van de baatbe
lasting voor de Pater Tulpstraat zijn
z.g. „vreemde elementen" uit de kos
ten verwijderd. Hieronder worden
de voorzieningen ten behoeve van
andere straten verstaan.
Dat een aantal bewoners van de
Pater Tulpstraat eerst kort geleden
tot de minder prettige ontdekking
kwam, dat de baatbelasting niet één
jaar maar gedurende dertig jaar
wordt geheven, mag de gemeente
niet worden verweten.
Niet alleen tijdens de gesprekken
met de bewoners, maar in alle pu-
blikaties over de baatbelasting is
steeds gesproken en geschreven over
een heffing van 85% gedurende der
tig jaar.
De burgemeester brengt in ver
band met de op 25 mei 1977 te hou
den stemming ter verkiezing van de
leden van de Tweede Kamer der
Sta ten-Generaal ter openbare ken
nis, dat gelegenheid bestaat tot het
indienen van een verzoekschrift om
bij volmacht te stemmen.
Het stemmen bij volmacht is mo
gelijk voor de kiezer, die vermoede
lijk niet in staat zal zijn in persoon
aan de stemming deel te nemen.
Het verzoekschrift wordt uiterlijk
op 11 mei 1977 ingediend bij burge
meester en wethouders van de ge
meente, waar de verzoeker op de
dag van de kandidaatstelling (12
april 1977) in het kiezersregister is
opgenomen, indien schriftelijk een
gemachtigde wordt aangewezen.
Het verzoekschrift wordt uiterlijk
op 20 mei 1977 ingediend bij burge
meester en wethouders van de ge
meente waar de verzoeker op de dag
van de kandidaatstelling (12 april
1977) in het kiezersregister is opge
nomen indien de verzoeker en de
gemachtigde, die eveneens in dat
kiezersregister moet zijn opgenomen,
beiden in persoon ter secretarie ver
schijnen.
Ter secretarie van elke gemeente:
zijn formulieren voor het verzoek
schrift kosteloos verkrijgbaar; wor
den nadere inlichtingen verstrekt.
Venray, 13 april 1977.
De burgemeester,
Mr. H. J. M. Defesche.