Venrayse Missionarissen aan het woord \hn Gils: met voorbedachten van oorschot gemeentelijke notities en mededelingen Vereniging van Bejaarden en Ge pensioneerden Hinderwet o MODECENTRUM GROTESTRAAT 25 -VENRAY Member of the Internationaal Brixon Corporation BRIXQN BEKENDMAKING De burgemeester van Venray maakt bekend dat de gemeente raad in zijn vergadering van 28 september 1976, op grond van artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, heeft besloten te verklaren, dat de vaststelling wordt voorbereid van een be stemmingsplan voor het gebied Landweert, globaal omsloten door de Landweertweg - Willemstraat - Maasheseweg - Spurk- terdijk en Stationsweg, zoals aangegeven op een bij het besluit behorende tekening. Het voorbereidingsbesluit met bijbehorende tekening ligt met in gang van heden voor eenieder ter inzage ter gemeentesecretarie afdeling IIID, kamer 204. Venray, 8 oktober 1976 De Burgemeester voornoemd, mr. H. J. M. Defesche. van een Informatiecentrum waar elektromotoren worden gebruikt met een gezamenlijk vermogen van meer dan 2pk. Adres inrichting: Pastoor Wijnhovenpark 1, Venray, kadastraal gemeente Venray, sectie L, nr. 362 (gecL). Schriftelijke bezwaren tegen het verlenen van de vergunning kan een ieder gedurende vier weken na dag tekening van deze bekendmaking inbrengen bij het gemeentebestuur, waar dit verzoek ter inzage ligt. De ingekomen bezwaarschriften worden mede ter inzage gelegd. Mondelinge bezwaren kan een ieder persoonlijk of bij gemachtigde inbrengen op een openbare zitting te houden op woensdag 3 november 1976 om 15.00 uur in het gemeente huis, Maasheseweg 1 (afd. IB). Beroep tegen een beschikking kan ïater o.a. slechts worden ingesteld door: a. een inwoner van een gemeente waar deze openbare kennisgeving is geschied, mits hij in persoon of bij gemachtigde op de bovenbe doelde zitting is verschenen: b. een andere belanghebbende, mits hij binnen de gestelde termijn schriftelijk bezwaren heeft inge bracht. Venray, 15 oktober 1976 Burgemeester en weihouders van de gemeente Venray. mr. H.J.M. Defesche, burgemeester J.M. Poetë, secretaris Op dinsdag 19 oktober zal de hr. Gabriël Boots voor ons een voor drachtmiddag houden in zaal „In den Engel", aanvang 14.00 uur. De zaal is geopend vanaf 13.00 uur. Gabriël Boot is cantor van de St. Jan in Den Bosch en was vroeger radiozanger. Het belooft een pret tige middag te worden. Komt dus in grote getale naar deze middag. Op zaterdagavond 23 cktober om 19.30 uur zal in de schouwburg van St. Servatius de opvoering plaats vinden van de Operette-parodie „Holenzolen Spielerei". Wij hopen op een grote deelname. Voor hen die moeilijk te voet of per fiets naar St. Servatius kunnen, zal er een bus rijden, zoals u per circu laire al bekend is gemaakt. U kunt cp eigen initiatief ook aan kinderen of familieleden vragen die in het be zit zijn van een auto, om u weg te brengen of mee te mogen rijden. De voorstelling is om ongeveer 22.00 u. afgelopen. Openbare kennisgeving verzoek om vergunning Op de secretarie van de gemeente Venray ligt ter inzage een verzoek met bijlagen van: M. P. Swinkels Spurkt 4, Venray, om vergunning tot het oprichten, in werking brengen en in werking hou den van een rundveehouderij en pluimveehouderij waar mest en meststoffen worden bewaard en waar propaan wordt gebruikt. Adr. inrichting Spurkt 4, Venray, kadas traal gemeente Venray, sectie A nr. 1633. C. G. M. van Raay, Deumeseweg 90, Venray om vergunning ex art. 6a der Hinderwet tot het uitbreiden/ wijzigen van een varkensfokkerij en varkensmesterij waar mest en meststoffen worden bewaard en waar propaan wordt gebruikt. Adr. inrichting: Deurneseweg 90, Venray, kadastraat gemeente Venray, sectie B, nr. 4075. G. M. van Heldsn, Straat 4b, Mer- relo, cm vergunning ex art 6a der Hinderwet tot het uitbreiden/wijzi gen van een varkensmesterij waar mest en meststoffen worden be waard en waar propaan wordt ge bruikt. Adres inrichting: Straat 4b, Merselo, kadastraal gemeente Ven ray, sectie B, nr. 3961. N.V. Provinciale Limburgse Elpc- tricitedts-Maatschappij, Prins Bis- sohcpsingel 2, Maastricht, om ver gunning tot het oprichten, in wer king brengen en in werking houden 24 oktober wereldmissiedag Reeds vorige week schreven wij dat de werkgroep Wereldkerk voor de parochies van Venray-centrum enkele van „hun mensen" in de mis sie geschreven hebben; dit ter voor bereiding van wereld-missiedag zon dag 24 oktober a.s. Zo ging ook een brief naar pater Sjeng Verdonschot, werkzaam in Bauru, Brazilië. Hier is zijn antwoord: Beste vrienden in Venray, Vanavond moet het er echt van kcmen, zo nietDe kamende week ben ik overbezet. Ik heb er 'n pijpje bij opgestoken; dat is overi gens helemaal geen braziliaanse ge woonte: het stinkt voor de mensen hier; doch hier in de communiteit is iedereen naar bed; overdag waag ik me er niet aan. Na dit inleidend babbeltje,'zal ik proberen "ïegëmoet te komen aan jullie wensen. Om te beginnen met de foto's. Geef eerlijk toe, dat het niet veel bijzonders ishet is wat ik zo in de gauwigheid kon vinden. Ik ben geen blitz rijk en kan dus geen binnenopnamen ma'ken. Sorry hoor. Wat jullie vragen betreft: Ik heb de vragen aan verschillende perso nen voorgelegd, ook aan de groepen die ik begeleid. Het was interessante gespreksstof voor onze bijeenkom sten. Zo sneed het mes aan twee kanten. Daarvoor onze hartelijke dank! Nog een andere opmerking vooraf: er was een duidelijk verschil merkbaar tussen de antwoorden van ouderen en jongeren. Ik zal ze dan ook gescheiden optekenen. 1. Kunt u dingen aangeven in uw eigen omgeving, die mogelijk zijn geworden door materiële, geestelijke of persoonlijke hulp en steun uit de kerk van Europa? Ouderen: Hier in de omgeving van Bauru, in het centrum van de staat Sao Paul o, zijn het vooral de ned er- la ndse missionarissen geweest die de Kerk en het katholieke geloofsleven op gang hebben gebracht Met de hulp van Europa en met de mede werking* van hier hebben ze kerken, scholen, ziekenhuizen en weeshui zen gebouwd. Ze bekostigden ook de opleiding en vorming van vier pries ters van Bauru, momenteel hier en elders werkzaam. Jongeren: Het zijn vooral de bui tenlandse priesters die ons bewust gemaakt hebben van de ware zen ding van de kerk, de eChte beteke nis van de godsdienst in het leven van alledag. Niet ónze braziliaanse priesters, maar de buitenlandse priesters heben ons geleerd ons in te zetten voor de bevrijding van de mens, de menswording van de me demens. De „officiële" kerk is meer bezig met de indeling van de paro chies, de verloofdenkursussen, het doopsel, het huwelijk etc. De bui tenlandse priesters, in iedergeval zij die hier bij ons werken, openden ons de ogen voor de eigenlijke zending van de kerk: heil te brengen temid den van de manier van leven die met het Evangelie soms weinig of niets te maken heeft. De staat probeert ons blind te maken voor onze wer kelijke opdracht, dcor te zeggen diat wij een Gcd moeten diennen in de hemel, ver buiten en los van de bra ziliaanse totalitaire staat. Elke le vensbeschouwing die de strijd voor de verdrukten uit de weg gaat, die de uitbuiting, de ellende, de honger lonen, het totaal achterblijven in de meest eenvoudige ontwikkeling, het aan-de-rand-gezet-worden van de samenleving niet ziet, die heeft zich laten verblinden door het kapitalis me en wordt dcor het kapitalisme gemanipuleerd. Onze braziliaanse priesters en -gelovigen beginnen dht langzaamaan dóór te krijgen, door toedoen van buitenlandse priesters en leken-missionarissen. Hoe kun je spreken ever liefde, over vrede, over gelijkheid, over gerechtigheid, ter wijl in ons land, Brazilië, het sys teem ons steeds meer het recht ont neemt mens te zijn? 2. Wat verwacht u nu nog, waar kunnen wij u nog mee helpen? Ouderen: Wij verwachten opvol gers en plaatsvervangers van reeds gestorven en ouder wordende missi onarissen, want 't gebrek aan pries ters is groot. Zie bijvoorbeeld onze bisschop, hij heeft al tweemaal spaanse priesters weten te overtui gen hier in Brazilië te komen wer kenbij gebrek aan nederlandse missionarissen. Jcngeren: Wat wij verwachten zijn personen, die met ons samen willen werken in de richting van een ande re wereld, zoals God die wil en dat houdt in: werken aan persoonlijke bekering en werken aan de bevrij ding van onze mensen hier. Samen werken en ons gezamenlijk inzettten voor gelijkheid en dit is hier geen gemakkelijke taak, want alles wijst cp ongelijkheid en scheiding van de mensen. Beste vrienden, ik hoop dat ik jul lie met deze brief van dienst kan zijn. Het allerbeste, veel groeten, J. Verdonschot, msc Uit een brief van pater Loenen (eveneens Brazilië) nemen wij over: Wat wil de missie? Die wil door mens geinspireerd door Christus an dere mensen helpen menswaardig te worden. Nu de grote vraag: wat is menswaardigheid? Het is lang niet gemakkelijk die vraag te beantwoor den. We zijn allemaal erfelijk be last. We zijn allemaal kinderen van onze tijd, met alle goede en kwade eigenschappen vandien. M.a.w. veel dingen vinden wij normaal die ei genlijk niet normaal kunnen zijn. Bijvoorbeeld: tot 1888 was het hier in Brazilië een „normaal" verschijn sel dat een eigenaar er slaven en slavinnen op na hield. Dat is nog geen eeuw geleden. Dat is verre van normaal vcor onze tijd. Zijn we er nu? De evolutie moet doorgaan, zo lang er nog mensen zijn die geen menswaardig bestaan heben. En dat zijn er neg velen. Bekijken we de situatie van van daag in Brazilië, dan konstateren we dat er veel verbeterd is sinds 1888, maar we zijn er nog lang niet: er heerst nog zoveel armoede, ter wijl er voor andere dingen geld als water is. Een goede voetballer kost héél véél geld en dat geld komt er; waarom is dat geld er niet voor an der dingen, dingett meer noodzake lijk vpor de menswaardigheid, yah zovelen? Het antwoord is duidelijk. De visie is nog hardstikke verkeerd bij ve len. Er ontbreekt nog zoveel christe lijke visie bij armen én rijken. Het gevolg is dat er nog zoveel armoe bestaat naast veel rijkdom. En dat wordt nog „normaal" beschouwd ook! Veel moet er nog gedaan wor den door de kerk: rijk en arm be wust zetten in een krisis, in een pro ces van zuivering van visie. Dat kan dcor Chrstus. Er is iets op gang, maar er moet nog een grotere be wustwording komen bij rijk en arm en dat kost tijd. Dat kun je ook mceilij'k forceren, wellicht wel iets bespoedigen. Maar gedurende die evolutie mag de arme niet omkomen van honger en ellende. Bij gebrek aan voldoende geweten in dit punt bij de rijken, wordt dan een beroep gedaan cp meer bewust christelijke mensen in het buitenland door mis- sie-akties. We hebben hier geen communisme nodig, maar kristianis- me dat ieders rechten weet te eer biedigen. Zender twijfel een zware opgave omdat de Kerk en Christus alléén maar werken op basis van 't geweten. Maar dat doen we ook. Ziehier het nut van de missie. In andere landen ligt de situatie na tuurlijk weer anders, maar ook daar geldt: de missie bevrijdt de mensen uit een historisch verkeerd gegroei de situatie. Missie is evolutie naar menswaardigheid, geinspireerd door Chrstus, door zijn visie op God en mens. Met vriendelijke groeten, Pater Loen ofm FOTO'S Pater Sj. Verdonschot (Brazilië) bereidt een groep leken voor, die kursussen gaan verzorgen ter voor bereiding van doop, huwelijk enz. Pater Loenen (Brazilië) op be zoek in een krottenwijk van Divino- polis. Van Gils heeft een duidelijke opzet. Een uitgesproken eigen stijl voor de generatie mannen die ook „jeans" goed vonden. Daarom brengen wij opzettelijk Van Gils jassen en pakken- met-vest. Met voorbedachten rade,

Peel en Maas | 1976 | | pagina 11