Samenlevingsopbouw onder de loupe H HE HET VERSCHIL EH BETAAL NIET MEER!! SPORTKOMBINATIE FAVETEX Jerusalem blijft in Venray GROOTHOEDERS TIJD Leenen Leenen B !h iiillï IÉ !SS§i NOOD Hoe Venray inhaakt op de vastenaktie SAMEN BOUWEN Derde Wereldwinkel terug in Venray VASTENAKTIE SAMEN BOUWEN EUK lalveld o Modehuis Thomassen WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN c S e s S TELEFOON 'illen iP VRIJDAG 28 MEI 1976 Nr. 22 ZEVEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG VRIJDAG 19 MAART 1976 Nr. 12 ZEVEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG druk en uitgave van den munckhof b.v. venray O KOMPLETE Kolbert en pantalon) SNIT 1976 GEMAAKT VAN UITSTEKENDE KWALITEIT STOF. RECHTSTREEKS VAN FABRIEK BIJ ït >- MAAS GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 24 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR 10,(uitsluitend bij vooruitbetaling) Met de „Knelpuntennota" en de nota „Samenlevingsopbouw" van de regering is het welzijnswerk in Nederland op de tocht gezet. In die zin dat ze die instanties, welke zich met welzyn bezig hou den, feitelijk dwingen tot een soort gewetensonderzoek. Met dat gewetensonderzoek is de Stichting Samenlevingsopbouw in zijn jongste vergadering bezig geweest, waarbij opviel dat slechts één burgemeester uit Noord Limburg acte de presence gaf. Dat was mr. Defesche. De anderen schijnen minder voor gewetensonder zoeken te voelen of ze niet nodig te hebben. Geen gemakkelijke materie, zo'n gewetensonderzoek, want in den lande blijken er nogal wat modellen ontwikeld te zijn, waar langs derge lijke stichtingen zich ontwikkeld hebben. Of dat allemaal onder een noemer is te brengen, zoals men in Den Haag graag wil, ook al vanwege de overzichtelijkheid, blijft voorlo pig nog een vraag. Deze vergadering was het er over eens dat op grond van de praktijk de Noord Limburgse stichting haar aandacht moet blijven richten op mensen in zgn. kleine verbanden, als dorpen en wijken, waarbij het zelf (leren) doen van de begeleide be volkingsgroepen voorop moet staan. Het lokale opbouwwerk moet cen traal staan in deze regio waarbij een deel der vergadering als een variant op het opbouwwerk, ook vormings werk, maatschappelijk werk, ge zondheidszorg en andere welzijns voorzieningen ziet, waarvan het ni veau door coördinatie verstevigd kan worden. De verhouding tussen opbouw werk en openbaar bestuur kwam ook ter sprake, waarbij enerzijds een bepaalde afhankelijkheid van dat bestuur te konstateren valt. omdat dit de centen levert voor de stichting anderzijds datzelfde openbare be stuur niet altijd gelukkig is met een meer mondig maken van de mensen door de stichting. Informele en zelfs formele kon takten met dat openbaar bestuur worden als goed ervaren en behoe ven niet een bepaalde kritische op stelling van de stichting te belem meren. U ziet, allemaal zaken, welke, als men ze op een rijtje gaat zetten, stof genoeg leveren voor nog een x-aan- tal vergaderingen, welke ongetwij feld nog zullen volgen. En die hope lijk de herkenbaarheid en de duide lijkheid van deze stichting mee hel pen bevorderen. Nu heeft men in 3 groepen er al een avond aan besteed en de notulist zal er geen „makkie" aan hebben al de wijze uitspraken voor de volgende vergadering op ta fel te leggen. ANDERE BIJZONDERHEDEN welke op deze vergadering naar vo ren kwamen waren: De heer Knol neemt op 26 maart officieel afscheid in het ontmoe tingscentrum van Het Schutters veld. Een 3-tal kandidaten hebben zich gemeld als zij opvolger. Daaruit maken Mevr. Greveldinger en de heer Cleerdin en Philipsen een keuze. T- Het overleg met de gemeente Bergen over aansluiting is op gang maar niet erg succesvol. Een jaarverslag is op komst dat de aktiviteiten der Stichting van af 1969 onder de loupe neemt. OPHEFFING CENTRUM PSYCHO-SOCIALE HULPVERLENING Dat genoemd centrum, na 2 jaren, de geest heeft gegeven, werd door de vtrgadering voor kennisgeving aangenomen. Het was een samenwerkingsvorm van de G.G.Z. het R.I.M. en St. An na en St. Servaas, dat psycho-sociale hulp wilde verlenen, doch door een tekort aan medewerkers, noch vol doende, noch gedifferentieerde hulp kon geven. Nu dekter A. L. Kroft zijn polikli nische praktijk aan de beide psychi atrische centra heeft overgedragen, ook al om daar een nieuwe polikli niek mogelijk te maken, zal van daar uit een doeltreffende ambulan te psychiatrische hulpverlening voor de regio verwezenlijkt kunnen wor den. V 9> Q> t; ifl j! 'li U Wjtt; rtrfl^tramm tr:::- rl Bereikbare tijden: Elke werkdag van 9 tot half 11 's morgens en van 7 tot o uur 's avonds. De Algemene Hulpdienst kan u in elke situatie hulp bieden. Het is een qroep mensen die zich vrijwillig inzet om een oplossing te vinden voor uw moeilijkheden Met wat voor proble men u ook zit. kom er gerust mee over de brug I Bel 4163 PARADE 40 VENLO I GAPICON HENSENIUS PLEIN 4A VENRAY VELE VESTIGINGEN IN NEDERLAND Evenals vorige jaren brengen ook dit jaar de drie centrumparochies hun aktiviteiten ten bate van de vastenaktie onder één noemer. Met gezamenlijke inzet van vele paro chieleden vinden gedurende deze veertigdagentijd verschillende eve nementen plaats. Elders in dit blad kunt u lezen over de Derde Wereld winkel, één van de vele aktiviteiten in het kader van de vastenaktie 1976. Ofschoon de vastenaktie 1976 van de zes noordlimburgse dekenaten ge richt is op ontwikkelingsprojekten in Ghana, Kameroen en Oppervolta in West-Afrika, heeft men het toege- juichd dat de drie Venrayse cen- trumparochies de taak willen afma ken die zij borig, toen de landelijke vastenaktie gericht was op Indone sië, op zich genomen hebben. Met de opbrengst van vorig jaar (ca. 25.000,is namelijk een be gin gemaakt met de bouw van een aantal bruggetjes in de binnenlan den van Zuid-Sumatra, in het bis dom Tandjungkarang waar Mgr. Al- bert Hermelink SCJ bisschop is. In 1976 zou het bruggenprojekt zijn af ronding kunnen krijgen, als de drie centrumparochies dit jaar 28.000,- bijeen zouden brijgen. Dit is de re den waarom de opbrengst van de Venrfayse vastenaktie niet voor de westafrikaanse ontwikkelingsprojek ten bestemd is, maar voor het af maken van een belangrijke taak in Zuid-Sumatra. Reeds vanaf het begin van deze eeuw 'transmigreren vele m'ensen en gezinnen van het zwaar overbevolk te en relatief kleine eiland Java naar andere eilanden, met name naar het dunbevolkte en vrij dicht bij Java gelegen Zuid-Sumatra. Op het ogenblik vangt Sumatra 60% van alle Javaanse transmigranten op. In Zuid-Sumatra, waar de'oorspronke lijke bevolking haar woningen nog altijd op palen bouwt, zijn de trans migranten nu al in de meerderheid. De transmigrant krijgt in Zuid- Sumatra 2 hectaren grond van de re gering plus een eigen huisje. Ten minste, dat wordt rem op Java be loofd. Maar in veel gevallen is dat huisje er niet en blijft ook de toege zegde steun in de vorm van rijst en kunstmest achterwege. De meeste transmigrantnen worden, eenmaal van Java vertrokken, aan hun lot overgelaten. Wanneer zij eenmaal in de Zuid Sumatraanse wildernis zit ten, bekommert niemand zich meer om hen. Niemand, behalve de kerk. In dit geval bisschop Hermelink en zijn medewerkers, die vorig jaar met dat bruggenprojekt voor die arme boeren zijn begonnen. Het gaat hier om heel eenvoudige houten bruggetjes ter vervanging van de bamboebruggen die door banjirs zijn weggespoeld. Om de ar me boeren in de kampongs uit hun isolement te verlossen en hen weer in staat te stellen hun landbouwpro- dukten per fiets over de rivierbrug getjes naar de markt te brengen, moeten verschillende nieuwe brug getjes gemaakt worden. De bevol king zelf moet naar vermogen bij dragen in de kosten, hetzij door mee te helpen bij de grondwerkzaamhe den, hetzij door set leveren van zand of andere hulpstoffen. De foto bij dit artikel laat een van de bruggetjes zien, die vorig jaar zijn klaar ge komen en toen gefinancierd werden uit de opbrengst van de Venrayse vastenaktie. Tot goed begrip zij tenslotte nog vermeld, dat het hier om bruggetjes in dusdanig afgelegen gebieden gaat dat zij aan de aandacht van de re gering in Djakarta ontsnappen. Er wordt in ieder geval géén financiële hulp van regeringszijde voor gege ven. Laten wij het daarom via het vastenzakje of door middel van een storting op de rekening „Vasten aktie 1976" van een van de Venray se banken doen. Interparochiële Werkgroep Vastenaktie 1976 Petrus Bandenkerk - Paterskerk Vredeskerk. Gestimuleerd door de grote be langstelling in vorige jaren, maakt ook dit jaar de verkoop van produk- ten uit de ontwikkelingslanden deel uit van een reeks aktiviteiten, waar van de netto opbrengst bestemd is voor het ontwikkelingsprojekt dat de drie Venrayse centrumparo chies geadopteerd hebben. Een keur van artikelen uit Guate mala, India, Mexico, Brazilië, Para guay, Kameroen, Kenya, Haiti, Thai land, Formosa en andere landen is aanwezig. Er is voor „elek wat wils". Voor elke portemonnee en voor elke leef tijdsgroep, hetzij man of vrouw, zijn er produkten die typisch zijn voor het land van herkomst en daarom uniek in hun soort. Er zijn artikelen voor persoonlijk gebruik (bv. kle ding), voor huiskamer en keuken, maar ook om aan vrienden en ken nissen kado te geven bij verjaarda gen en andere gebeurtenissen. Speciale aandacht wordt gevraagd voor de koffie uit Guatemala, het land dat onlangs zo zwaar getroffen werd door aardbevingen. De Derde Wereldwinkel is dit jaar ondergebracht in het pand MERSE- LOSEWEG 7, vlak naast de in aan bouw zijnde nieuwe Rabobank nabij het schouwburgplein. Gedurende de weekeinden 19 maart, 26 maart, 2 april is de winkel open op: vrijdagavond van zaterdagmorgen van zaterdagmiddag van zondagmiddag van 19.00 21.00 u. 10.00-12.00 u. 13.30-17.00 u. 14.00-16.00 u. Een van de uit Venrayse gelden gefinancierde bruggetjes in de binnen landen van Zuid-Sumatra. Interparochiële Werkgroep Vastenakatie 1976 Petrus Bandenkerk, Paterskerk, Vredeskerk. „OMMEKEER OMMEKAAR" De zakjes voor uw bijdrage aan de jaarlijkse vastenaktie zijn of wor den een dezer dagen bij u thuis be zorgd. Gaarne doet de werkgroep een be roep op u om ten behoeve van het bruggenprojekt in de binnenlanden van Zuid-Sumatra ten bedrage van 28.000,flink over de brug te ko men en in de bus in dit geval in het zakje te blazen.De gevulde zakjes gelieve u in de daarvoor in uw parochiekerk geplaatste bus te deponeren. Uw financiële bijdrage, maar ook uw aankopen in de Venrayse Der de Winkel zijn fiskaal aftrekbaar! De werkgroep dankt u reeds bij voorbaat voor uw royale gilft ten behoeve van de arme boeren in Zuid Sumatra, die met bruggen er weer bovenop geholpen kunnen worden. Interparochiële Werkgroep Vastenaktie 1976 Petrus Bandenkerk, Paterskerk, Vredeskerk. De Kath. Scholengemeenschap Jerusalem heeft deze week een tikkeltje vinnig gereageerd op alle mogelijke berichten als zou deze gemeenschap naar Horst gaan verhuizen om die plaats te hel pen aan een voorziening voor VWO - HAVO. In een brief o.m. aan alle ouders en het personeel schrijven zowel het schoolbestuur als de rector dat Jerusalem niet naar Horst zal gaan. Voor de buitenstaander is de gang van zaken wat moeilijk te volgen. Waar het op neer komt is, dat Horst al geruime tijd pogingen in het werk stelt in eigen gemeente een vwo - havo-voorziening te krijgen. Daar komen een hele hoop instanties aan te pas, die de minister adviseren. De bevindingen van die instanties is tot heden, dat 3 scholen voor vwo - havo in regio Venray-Maasdorpen- Horst niet haalbaar zijn, dit ondanks het feit dat op het Boschveldcollege nu 348 leerlingen uit Horst en Se- venum daar de lessen volgen en op Jerusalem 148. De cijfers, zeker voor de toekomst, wijzen uit dat bij een 3e voorzie ning, niet alleen de Venrayse scho len een belangrijke „veer" moeten laten, maar desondanks Horst geen goed funktionerende school zal kun nen krijgen van rond 900-1000 leer lingen. Een instantie is er echter, welke meent een voor alle partijen wellicht gcede oplossing gevonden te hebben. Dat is de Katholieke Schoolraad Limburg, die van mening is dat door overplaatsing van Jerusalem naar Horst aan de wensen van Horst tege moet kan worden gekomen. Dat heeft ze dan ook de Neder landse 'Katholieke Schoolraad mee gedeeld met het verzoek de vesti ging van een dergelijke school in Horst dus maar vast op het zgn. deelplan te zetten, een soort advies- lijst voor de minister. De Nederlandse raad heeft zulks Ook in grootmoeders tijd was het land van Peel en Maas geen land van melk en honing. Er is toen heel wat armoe gele den. Men leze er de boeken van H. Maas maar eens op na. Ze zijn ze ker wel wat overdreven, maar er zit toch veel waarheid in wat hij vertelt over de sociale toestand in die dagen. Wij hoeven er dan ook niet met een onverdeeld heimwee naar terug verlangen. Elke tijd laat echter een aantal relikwieën na, die waard zijn be studeerd en bewaard te worden. El ke tijd heeft zijn eigen schone din gen. Ook grootmoeders tijd. In het afgelopen jaar, 't monumentenjaar, hebben wij veel van deze zaken, vooral die van hout, ijzer en steen een goede restauratiebeurt gegeven, en terecht, al kostte het af en toe veel geld. Weinig of geen aandacht heeft men echter geschonken aan een an der soort monumenten, niet ver vaardigd uit hiut e.d. maar uit het materiaal dat men taal noemt en klank. En toch hebben onze voor ouders juist in dit materiaal 't bes te hun gedachten en gevoelens vormgegeven. Het zijn de gedichtjes en liedjes in het dialekt van deze streken. Soms zijn het spreuken van twee regels, soms uitvoerige gedich ten of liederen. Men komt ze tegen in velerlei vormen. Zo zijn er aftelrijmpjes, kring- en balspelliedjes, liedjes voor groeps- spelen, leugenliedjes, slaapliedjes, gebedjes en kwasi-gebeden, soms vindt men bezweringsformules. Be kend zijn ook de gedichten of spot dichten op beroepen, plaagdichten voor de verschillende dorpen, liede ren of gedichten voor of over jaar lijks terugkerende feesten of ge beurtenissen als St. Nicolaas, Vas tenavond, het verlaten van de school e.d. Ook had men in grootmoeders tijd gezelschapsliederen die men te genwoordig zo goed als vergeten is. Men vindt er uitingen van kinder lijke vroomheid maar ook schilde ringen van Breugeliaanse taferelen. Voor een z.g. „grof" woord was men in die tijd niet bang. Men noemde zoals men dat zegt „de dingen bij hun naam". Kortom, het is wat men noemt echte „Volkskunst". Deze volkskunst is verbreid, niet alleen over heel Nederland, maar over een groot deel van de wereld. De vari anten verschillen vaak van dorp tot dorp en van streek tót streek. Daar om kan men zelden zeggen: „Dit is de echte oorspronkelijke vorm". Maar al deze varianten geven de taalgeleerden, de antropologen, de sociologen en psychologen stof tot studie. Ze zijn dus niet alleen belangrijk voor de mensen van Noord Limburg de ouderen die er hun jeugd in zul len terugvinden, de jongeren die er uit kunnen leren, hoe hun ouders en grootouders speelden en feesten, ook belangstellende wètenschapsmensen kunnen er iets van hun gadling vin den. Binnenkort, d.w.z. eind maart, ver schijnt bij Rodopi N.V. in Amster dam een verzameling van deze Nrd. Limburgse taal- en klankmonu mentjes onder de titel „Grötmoeders tied, ien wörd en muziek" in het di alect van Meerlo-Wanssum door Th. v. d. Voort, met tekenüngen van Han Sünnen. De muzieknotering is van Aug. Bosch. ook gedaan, maar zegt nadrukkelijk dat dan voor april 1977 duidelijke en goede afspraken moeten worden ge maakt tussen a\le schoolbesturen in de regio. BEZWAREN „Oké", zegt het Horster comité dat daar de stichting van een school voor voortgezet onderwijs voorbe reidt, „zo'n gesprek willen we wel aangaan, maar dan moet de stich ting van de school in Horst wel ge waarborgd zijn Deze formulering heeft o.m. bij Je rusalem de vraag doen rijzen of on der zulk een beding nog een open gesprek mogelijk is. JERUSALEM BLIJFT In genoemde brief zet het bestuur niet alleen vraagtekens bij dit open gesprek, maar stelt duidelijk, op grond van eigen berekeningen dat een vwo-havo in Horst slechts moei zaam in stand gehouden kan wor den bij de leerlingaantallen, welke de minister thans voorschrijft. Een dergelijke geamputeerde voorziening heeft weinig zin. Jerusalem vraagt zich verder af waarom deze scholengemeenschap naar Horst zou moeten, terwijl de laatste jaren slechts 25 leerlingen zich uit deze gemeente voor de brug klassen op Jerusalem meldden. En tenslotte zegt het bestuur dat de onderwijskundige problemen van een dependance in Horst ook een re den is om rustig in Venray teblij- ven, waar bovendien het internaat nog altijd een faktor is, waar Jeru salem mee te rekenen heeft. Dat daarnaast de culturele infra- struktuur b.v. door de schouwburg in Venray beter is dan in Horst komt ook het onderwijs in Venray ten goede Een wegtrekken van Jerusalem uit Venray ontneemt de ouders de keuze tussen Jerusalem en Bosch- veld, welk laatste college dan dus danig zal groeien dat terecht gespro ken kan worden van een te grote school. Ook dit zijn faktoren die Je rusalem hebben doen besluiten niet naar Horst te gaan. De vraag van de zijde van Jerusa lem wordt gesteld, of Horst niet méér gebaat zou zijn met de vesti ging van een middenschool. Dan zouden de leerlingen tot 16 jaar in eigen plaats onderwijslessen kunnen volgen, om vervolgens naar de scho len in Venray of elders uit te zwer men. 'SPRIJS ■ling) ons afgelo- s en waar- itgave mei er te ztyn gezicht liet i eigen be- t mogelijk, medewer- ►or Noord- e krant op ien worden, ik dat op- wUken van I en Maas. vel van re- wordt f samenge- vrachtauto, Isberg kon vrachtauto elsteyn niet mdat op het rrillen zijn geraakte in •echter trat rechter zij ig haaks op ?en. De ge- et voertuig de bestuur- lardig letsel Oud AJax dt het voet- rogels offi- edstrijd Pa- Oud Ajax. s om 3 uur. dgena spe- ijaak Swart v, van Dui- rins, Klaas •iet Cuder- phok, Dick Ier als ver- Paradij svo- er bekende egen aan de verenigings- s Melderslo. etbalmiddag derslo. ting op ont- can eenieder dagtekening schriftelijk lliging van ig van de de gemeen- mders voor- urgemeester :te •id de en er >e et to ar t- in in 'n i-

Peel en Maas | 1976 | | pagina 17