1 HOE VENRAY DENKT OVER RIJKSWEG 73 Commentaar op het advies inzake Rijksweg 73 ïss* X t8 X NEDERLANDSE HARTWEEK 29 maart - 4 april i Leenen AANLEG WINKELPROMENADE BEGONNEN EUK lalveld WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN RW 7* VX X- v /Jv 5 'illen '*P VRIJDAG 28 MEI 1976 Nr. 22 ZEVEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG VRIJDAG 19 MAART 1976 Nr. 12 ZEVEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG druk en uitgave van den munckhof b.v. venray DéRifrftiy.Jjr 40/^n Keent -r.G^ve Ha]^ IviA. Min UDEN ^ploo/"ven*bfeV 3AB H - CE\ N «JL V 44X P^ent O EURNE V\ D,HeM A*Poo>ke?NloM ^fourX^t,e '«tl J' I 21. >V Vv Ospel 45 Van 29 maart tot 4 april is er weer de jaarlijkse col lecte voor de Nederlandse Hartstichting. We konden een heel verhaal schrijven over de dui- zende Nederlanders, die ook dit jaar weer door een beroerte zullen worden getroffen, tengevolge van 'n hartziekte zullen overlijden. Maar we kennen allen in eigen kring mensen, die van de ene op de andere dag weggerukt werden uit hun familie en vrienden en waar hartziekte de oorzaak was van dat plotselinge en dikwijls zo pijnlijke af scheid. We hoeven daarvoor niet ver te gaan, want voorbeel den daarvan kennen we in eigen familie, in eigen straat, in eigen wijk. We voelen ons dan zo machte loos, zo hulpeloos en vragen ons, soms in woede af: moet dat nu? Ja, dat moet, als niet met man en macht gewerkt wordt aan de afweer en de verdelging van deze volksvijand nr. 1de hart- en vaatziekte. Wij, ieder van ons, kunnen daar ons belangrijk steen tje aan bijdragen door minder vet te eten, minder of geen sigaretten te roken, meer lichaamsbeweging te nemen, psychische spanningen op te (laten) ruimen. Dat zijn positieve bijdragen, welke we zelf in deze strijd kunnen leveren. Maar daarnaast kunnen we hen helpen, die steeds opnieuw op wetenschappelijk ter rein vechten: doktoren, instituten. Die kosten nu een maal geld en dat geld moet van ieder van ons komen. Als we denken aan al dat leed, wat we zelf juist door hartziekten ervaren hebben, dan weten we dat onze gift leven voor anderen betekenen kan. Voor deze aktie zijn nog verschillende kollektanten nodig. Ook dat is een positieve bijdrage voor deze belangrijke strijd. Die kunnen zich opgeven bij Mevr. H. Poels-Peters, Leunseweg 14, telef. 1782. 0 PEEL MAAS GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 24 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR 10,(uitsluitend bij vooruitbetaling) Venrays gemeentebestuur blijkt in haar jongste nota over de aan leg van rüksweg 73, duideiyk geporteerd te zün voor uitbouw van de provinciale weg Venray-Horst-Venlo als zodanig. Wel zal dat in Brukske en Castenray extra voorzieningen vragen t.a.v. het woongenot aldaar. Bovendien moeten er op deze „uitgebouwde pro vinciale weg" voldoende aansluitingen blüven om de weg ook zün corspronkelüke regionale funktie te laten behouden. En voor de kosten van een en ander zal het rijk cp dienen te draaien. Op dinsdag 30 maart a.s. zal in zaal In den Engel gemeenteraad en publiek hierover nader geïnformeerd worden. In die nota zet B. en W. nog eens wat feiten op een rijtje. De huidige rijksweg Venlo-Nijmegen is overbe last en kan niet verder worden uit gebouwd. Bovendien dwingt die het verkeer midden door Nijmegen en Arnhem. Om da t te verbeteren is al in het rijkswegenplan 1968 het plan opge nomen om op de linker Maasoever Rijksweg 73 aan te leggen. Die weg begint dan op de rondweg rond Nijmegen (rijksw. 75) met ver bindingen naar Nijmegen - Arnhem en Rotterdam. Hij gaat bij Heumen over de Maas en loopt via Cuyk, Boxmeer, Venray en Venlo verder naar het zuiden. Boven Boxmeer vindt aansluiting plaats via rijksweg 77, op de nieuwe Duitse autobahn op de linker Rijn oever, Een en ander zou gebeuren in fa sen en in juli 1975 heeft de minister dan ook beslist dat voor 1978 aan 't stuk Nijmegen-Boxmeetr begonnen meet worden, evenals aan rijksweg 77. Als 2e fase komt dan aan de beurt Bcxmeer-Venray-Venlo. En het is hierover dat o.m. Ven rays raad zijn advies moet geven. VOORLOPIG Nu noemen B. en W. dat 'n moei lijke zaak, als niet het hele tracé van deze rijksweg 73 bekend is. Maar aangezien de minster 't stand punt toch wil horen, kan het geen ander dan een voorlopig standpunt zijn, waarbij men op de allereerste plaats oog zal hebben voor specifiek Venrayse belangen. Als zodanig noemt B. en W. een Noord-Zuid verbinding in de nabü- heid van Venray een belangrijke infrastructurele voorziening, die 'n evenwichtige ontwikeling van Ven ray als centrum-gemeente kan be vorderen. Of dat dan een provinciale of een rüksweg is, is dan van minder be lang. Wel van belang is, dat als de rijksweg 73 van Nijmegen naar Box meer klaar is, de wegen in de tus sen Venray en Boxmeer gelegen Maasdorpen nog meer belast zullen worden. Opvulling van dat „gat" tussen deze rijksweg en de provin ciale weg Venray-Venlo zal voor rang dienen te hebben. PLANNEN Het oorspronkelijke plan van rijks waterstaat was om de rijksweg Ven- lo-Venray aan te leggen via de Maasdorpen, waar hij dan in de buurt van Geysteren over de spoor lijn het verkeersknooppunt Smakt zou bereiken. (Plan 1) Daar zijn nogal protesten tegen gekomen om. van de natuurbescher ming. Zo loopt in Venray Spraeland gevaar en de Geysterse en Bosch- huizer bossen, reden waarom ook van provinciale zijde werd aange drongen de bestaande provinciale weg Venray-Venlo uit te bouwen tot rijksweg. (2 gescheiden rijbanen) Maar dat brengt in Venray wel problemen met zich. Kan in het ge bied Landweert nog rekening wor den gehouden met geluidshinder, al wordt dan noodzakelijk dat 200 me ter vanaf de weg geen huizen ge bouwd worden, in Brukske staan er heel wat huizen slechts 50 meter van deze weg af. Daar zullen dus de nodige maatregelen getroffen moe ten worden, die van rijkswege be kostigd zullen moeten worden. Dat geldt ook voor geplande school- voorzieningen rond de Antonius- veldweg en zeker voor Castenray. Bovendien loopt men gevaar dat door de brede rijksweg kontaktver- lies aan beide zijden optreedt. MIDDEN PEELYVEG Aktiegroepen bepleiten al gerui me tijd de uitbouw van de Midden Peelweg tot rijksweg. B. en W. geeft daar ook haar oordeel over: a. loopt te ver van Venlo af; b. biedt geen oplossing voor de si tuatie van Venray naar Boxmeer c. biedt geen oplossing voor het noord-zuid verkeer tussen Kessel en Nijmegen; d. afstand Midden Peelweg Venlo- Nijmegen 95 km, via rijksweg 73 65 km; Venray Nijmegen via Mid den Peelweg 61 km, via rijksweg 73 40 km; e. het open Peelgebied wordt on nodig belast met transito verkeer terwijl behalve de dorpen Yssel- steyn, Rips en Elsendorp nog 130 aanliggende boerderijen de weg voor lokaal verkeer moeten ge bruiken. DE ANDERE OPLOSSING waarbij gedacht wordt aan een soort afbuiging (3 b) van de Midden Peel weg onder Ysselsteyn naar Venray ziet B. en W. nog niet zo zitten Want daar komt het struktuurplan aan te pas, de ruilverkaveling, het Loobeekdal en wat dies meer zij- Deze oplossing kan weliswaar het gat tussen Boxmeer en Venray op vullen, maar laat het verkeer naar het zuiden weer de keuze Dat alles overwegende stelt B. en W. dan ook voor de uitbouw van de provinciale weg Venray-Venlo de voorkeur te geven, wel met de uit drukkelijke beperkingen als hierbo ven beschreven. In een te vinnig en te persoonlek commentaar hebben de samen werkende progressieve politieke groeperingen van de regio, onder de naam Werkgroep Rüksweg 73, al vrü snel hun mening gegeven over het voorlopige standpunt van het Venrayse gemeentebestuur inzake de aanleg van Rüksweg 73. Ze laten er geen spaan van over VLIEGVELD Ombouw bepleiten van de be staande provinciale weg Venlo-Ven ray tot een vierbaans autoweg, mits deze weg geen overlast geeft voor. Brukske, Landweert en Castenray en mits hij als streekweg kan blij ven fungeren, wordt door hen even „hypocriet" genoemd als het vlieg veld De Peel om te bouwen tot een internationale luchthaven, mits de geluidshinder niet groter wordt. Voor hen staat vast dat alle wo ningen in Brukske 2 van deze uit gebouwde rijksweg last gaan krijgen omdat daar geen plaats is, voor ge luiddempende voorzieningen. Vast staat voor hen dat hierdoor Land weert voor de helft onbebouwd zal moeten blijven. Een bumper van openbaar groen tussen weg en be bouwing aldaar, is geen oplossing, want waar blijft dan de rust in het «f""* /W D.ur>«c, Ravertity ding Fstti'"" 6 Mehr n I K ;ch Donsbruggen ZyHIich tindsrn ^y^arkeyen ïsbruaaen Kellp^' Grieth W N IJ_ 5 Balgoij^5 If^lde Overasselt h^. Meiri' REICHS ngel //nerfen -- Ww.|k »<5 V"'P ^root-linden Goal dl W*"V. H»<ier> Bfljge I ..J^KEWAID HtKKtNS Plosmolï^. MiUbMk H.lken-W'. Kessel Ven ode Zeelam loge Peel langenbocm F >X St. Hubert mnep Siebengew Keppeln Uedem Rijkevoort I otloyik—khoi duifhuis ariaheide Kraanmee. Oventje VoKel Princef.'el Hoeven Wanroij Peelttraat ldïsum%^ ïwald SltBC NG€ w Al^ SDON« Groote Horst t Venr.orst Boekei Boxmeer vJVAllorden m Af v ür-TL im U-d.acke. VmbetïV J VorW Mullem ^ukHom 4 XGroeningX -• Hollheel^ I ITP'V* J Vinnekendonl HUT Twisteden jnkersvoori >ul Gtnde'door"^ J Lieshout' N.Aod-a 1 °9 Handel De Mortal luit' r' ierjings" A,«n HolIhreMV -m wester beek 8,5 0 ^Smoki Overlo^n 8 - 6 geysteren Wanssun- Megetsum 'Meerlo Y Wolbeek O E Y P AE L MeSelo 'zfndhoek Broekhu\|nvori» tS n ^Bro^izent 55 lM rv -~V kiTVÓ.iIo Overbroek Cnraii 1 5 I' Vrede- df t IVcibanacr Merseio Wellertooi - BT^^wijck IWt f en ^tifjhol 8 ïlcijilu Dwrfl oorloos'r kb Zeilberg Schodt|k Meterik tmerica H»v .„p3, ^^vGrubbenvors Hegelsom plharKoek^X Velde. «r- r - ^Aierlo - Eenemd ng*b 1 Ovorakker Vreewjk f vGriendlSve\| E E l Sevenum^ e j >\eUi Heide 'So^ren Somercnse- P|,f' v- De Ospelse Perl k i over ft\*\ ----- '«chhoJW N Sóm«'en-H®ïde ifl tleidc- Sit.-g Neerkant G.od.oek, J V.fcNO.'J [.NXfltSM r-A— ■J-telden "A ndgriiri.'ó autosnelweg ook een streekfunctie kan hebben, nu zo weinig mogelijk cp- en afritten worden aangelegd. Integendeel, dergelijke snelwegen blijken streken op te splitsen en re laties te verstoren. HOOGSTE PRIORITEIT Dat het Venrayse college de in vloed van een nieuwe rijksweg op het milieu en landschap nauwelijks betrokken heeft in haar oordeel, maar daarin aan groei en industrie- realisatie de hoogste prioriteit geeft noemt de werkgroep een kwalijke zaak. Temeer waar ze wel met deze za ken op de proppen komt, als argu menten gevonden moeten worden tegen de uitbouw van de Midden Peelweg als rijksweg; de enige nrd- zuid verbinding die zich daar voor in hun ogen lenen zou. PERSOONLIJKE AANVAL Hoewel het betrokken standpunt de raad duidelijk wordt gepresen- Egcbel rKcup ^Kessel( teerd als het standpunt van B. en W., stelt de werkgroep in hun com mentaar de nieuwe burgemeester in feite verantwoordelijk voor dit stuk, wat zij zijn eerste belangrijke be leidsnota over de ruimtelijke orde ning noemen. Daarin blijkt hij aldus de werk groep groei en industrialisatie de grootste prioriteit te geven en voor het belang van de gezamenlijke Venrayse industrieën: de autosnel weg grotere interesse te tonen dan voor de leefbaarheid van de bevol king. Waar de nieuwe burgemeester zich duidelijk aan de kant van de -industrieclub geschaard heeft en het niet nodig gevonden heeft om de mening van de bevolking langs die rijksweg te horen, gaat deze werk groep informatie avonden verzorgen. De eerste is dinsdag 23 maart a.s. om 8 uur in de aula van de open bare school 'de Flierefluit' in Bruk ske. openbaar groen? Voor Castenray, dat in zijn geheel binnen de 500 meter-zone ligt van de toekomstige rijksweg is geluids- wering onmogelijk, omdat vanwege de hoge ligging van de weg, het ge luidsoverlast blijft. In hun verder commentaar wijst deze werkgroep er op dat als men zo geporteerd is om te komen tot 'n snelle verbinding noord-zuid, men eens een lijn moet trekken van de brug bij Ravenstein (Rijksweg 75) en St. Joost (de aansluiting op de E9 naar Maastricht). Die lijn ligt dichter bij Deurne dan bij Venray en blijkt voor een groot deel het Midden Peelweg tracé te volgen. De werkgroep gelooft niet dat een Sinds donderdag 11 maart staat het eerste gedeelte van de Grote straat tussen de Grote Markt en de WilhelminastraafSchoutenstr. op zijn kop. Een graafmachine heeft een die pe sleuf gegraven, waarna men is begonnen met het vervangen van 't uit 1928 daterende hoofdriool. On danks het feit, dat men bij dit werk veel oude kabels en leidingen tegen kwam, kon het vervangen van de ri oolbuizen in vijf dagen gebeuren. Dinsdag j.l. kon men beginnen met het aansluiten van de aanliggende panden op de nieuwe buizen. Daar na wordt met het grondwerk voor de nieuwe sierbestrating gestart. Dat zal uiteraard een vervelende operatie worden, omdat dan tevens de tegels van de trottoirs moeten worden opgebroken. Om de overlast voor de winkeliers en winkelend pu bliek zoveel mogelijk te beperken, zullen houten loopschotten worden gelegd. Uiteraard zal deze noodvoorzie ning niet optimaal zijn, maar men rekent er op, dat men deze moeilijk heden voor lief zal nemen. Men houdt er straks een prachtige winkelpromenade aan over. Hoewel het in de bedoeling lag direct na carnaval te beginnen, moest men het werk als gevolg van plotseling ingevallen vorst, 'n paar dagen uitstellen. Desondanks mag worden verwacht, dat deze eerste fase vóór Pasen klaar zal zijn, wan neer zich tenminste geen onverwach te tegenslagen voordoen. Direct na Pasen wordt de tweede fase aangepakt. Deze gaat waar schijnlijk vanaf de Wilhelminastr. Schoutenstraatje tot aan de Passage. Het uit de sleuf komend zand wordt direct afgevoerd, zodat men geen last zal hebben van zandhopen. Er wordt naar gestreefd de tota le winkelpromenade nog voor de bouwvakvakantie kant en klaar te hebben. Als gevolg van de werkzaamheden in de Grotestraat is een aantal ver keersmaatregelen genomen. Hoe vervelend deze ook in enkele ge vallen moge zijn, toch wordt ver wacht, dat men zich hier aan zal houden. Van gemeentewege wordt er alles aan gedaan om de overlast tot een minimum te beperken., -SPRIJ3 ■ling) ons afgelo- s en waar- itgave mei er te gezicht liet i eigen be- l mogelijk. medewer- »or Noord- e krant op ten worden, ik dat op wijken van I en Maas. vel van re- wordt f samenge- vrachtauto, lsberg kon vrachtauto elsteyn niet ndat op het rrillen zijn geraakte in ■echter trat rechter zij ig haaks op jen. De ge- et voertuig de bestuur- iardig letsel Oud Ajax dt het voet- rogels ofö- edstrijd Pa- Oud Ajax. 1 om 3 uur. jlgend, spe- Sjaak Swart v, van Dui- rins, Klaas 'iet Cuder- phok, Dick Ier als ver- Para dij svo- er bekende egen aan de verenigings- e Melderslo. etbalmiddag derslo. ling op ont- can eenieder dagtekening schriftelijk lliging van ïg van de de gemeen- aiders voor- ■urgemeester :te •id de en er >e et to er t- in in 'n i- ït

Peel en Maas | 1976 | | pagina 13