YASTENAKTIE 1975: SAMEN BOUWEN Vastenaktie 1975: Samen Bouwen FILMFESTIVAL IN VENRAY Derde Wereldwinkel terug in Venray WERELD GEBEDSDAG vrijdag 7 maart 1975 VRIJDAG 28 FEBRUARI 1975 Nr. 9 ZES EN NEGENSTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRANKEN VOOR DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY WFFKRi AH VOOR VPNRAY FN OM^TRFkFN ADVERTENTIEPRIJS 23 et per mm. ABONNEMENTSPRIJS GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 'TtLIXULMU V vwl» ,LI'1 tl' Wl IJ 1 nCIXCM PER HALFJAAR /49,50 (uitsluitend bij vooruitbetaling) MMMSi Interparochiële Werkgroep Vastenaktie 1975 Petrus Bandenkerk - Paterskerk - Vredeskerk. De jaarlijkse zakjes voor uw bijdrage voor de Vastenaktie zijn of worden binnenkort bij u thuis bezorgd. De Werkgroep doet een beroep op u om ten behoeve van de ontwikke- lingsprojekten in Indonesië en Papua Nieuw Guinea, die de dekenaten van Noord-Limburg dit jaar op hun programma hebben staan, flink in de bus in dit geval in het zakje te blazen. De zakjes gelieve in de daarvoor in uw parochiekerk geplaatste bus te deponeren. Ook is het mogelijk om uw bijdrage op de rekening „VASTENAKTIE 1975" bij een van de vijf Venrayse banken over te maken. Uw financiële bijdrage, maar cok uw aankopen in de Venrayse Derde Wereldwinkel zijn fiskaal aftrekbaar! De Werkgroep dankt u reeds bij voorbaat voor uw royale gift ten be hoeve van de mensen in Indonesië en Papua Nieuw Guinea die deze echt nodig hebben. Interparochiële Werkgroep Vastenaktie 1975 Petrus Bandenkerk - Paterskerk - Vredeskerk. Vrijdag 7 maarth „Viggen '37" van May Wechselman. Deze Zweedse do cumentaire film, haalt het onder werp van een aktueel probleem in Nederland naar voren. De „Viggen" is een van de kandidaten voor de vervanging van onze Starfighter. De Viggen-straaljagers worden gebouwd door het beroemde Saab-concern, dat van de Zweedse regering al 30 biljoen kronen ontvangen heeft voor de ontwikkeling van dit projekt. Voor dit toestel heeft Zweden zijn traditionele neutraliteitspolitiek op gegeven en komt door dit projekt met zijn defensiebegroting op de 4e plaats, na Israel, Amerika en Rus land. Zonder politiekè bla, bla, bla, recht toe recht aan, vertelt May Wechselman hoe de fabrikanten van oorlogstuig nog steeds miljonair kun nen worden dankzij de koude oor logspropaganda. De verdere films, waar we volgen de week wat meer informatie over geven zijn: Zaterdag 8 maart: Die Verrohung des Franz Blum, van Reinard Hauff. Zondag 9 maart: The Chrystalline Marriage, van Ed Harker; Brown Ale with Gertie, van Alan Brown. Maandag 10 maart: Heroes, van Frederick Becker. De wekelijkse repetitie-tijden zijn als volgt: Dinsdags: 19.00 - 20.00 uur leer lingen blazers L.T.S. Overloonseweg. Woensdag: 19.15-20.00 uur leer ling blazers en leerling tamboers; 20.00-21.30 uur gehele korps aula LTS. Zondags: 11.00—12.00 uur gehele korps en majoretten. Show en in- struktie: LTS. Drumen Showband Venray en omgeving WEKELIJKSE REPETITIETIJDEN Instructie asp. majorettes: zondags van 10.30 - 11.00 urn- Show- en instructie-majorettes en vaandeldraagsters van 11.00 - 12.30 uur o.l.v. de heer A. Koonings in de sportzaal aan de Langeweg. Instructie asp. tamboers en tamboers donderdags van 19.00 - 20.30 uur in zaal Volleberg, Henseniusstraat o.l.v. de heer H. Martens. Afmeldingen: uitsluitend telefonisch 04787 311 NTIN, zomaar een meisje in Bandung Op dit moment draait in Rotter dam het vierde filmfestival van Film International. Meer dan vijftig films uit zeventien verschillende landen kunnen gezien worden in een 250 uur durend feest voor de film liefhebbers. Maar liefst zeven we reldpremières en verder allemaal voor Nederland nieuwe films, is een indrukwekkend aantal. Film International probeert hier mee om de filmliefhebbers in ons laqd op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen van over onze grenzen. Het is bij een dergelijk belangrijk festival natuurlijk jammer dat je er vanuit het land niet eenvoudig toe kemt cm iedere keer naar Rotter dam te gaan. Daarom heeft Film In ternational, aan de filmhuizen, de filmclubs en de sociëteiten aange boden, om in een week 8 films uit het festival te vertonen. Sociëteit „Free Wheelin" in Venray, heeft sa men met de filmclub „Het negatief" deze kans waargenomen en ingete kend op dit verkorte festival. Zo zijn wij nu ook in onze eigen omgeving in de gelegenheid een gedeelte van dit unieke festival mee te maken. Deze filmweek begint op woens dag 5 maart met de Duitse film: .Sneeuwklokjes bloeien in septem ber", van Christian Ziewer. In deze film over arbeiders, wil de maker een onmogelijkheid naar vo ren brengen, zoals de titel al aan geeft. In dit geval medezeggingschap van de arbeiders. De arbeiders wor den zich in de film geleidelijk van hun positie bewust. In eerste instan tie willen de meesten maar één ding: méér geld verdienen. Verder wordt ook keurig uit de doeken ge daan op wat voor een handige ma nier de bazen de ondernemingsraad misbruiken. In de film spelen maar twee acteurs, Claus Eberht en Wolf gang Liere, de andere „rollen" wor den vervuld door 400 in de fabriek op tarief werkende arbeiders. Donderdag 6 maart draait de Fran se fiilm „Les Hautes Solitudes", van Philippe Garrel. Dit is een film over de eenzaamheid. Een film, die zich richt op de gevoeligheid van de kij ker en deze binnen de film wil op wekken tot realiseren van zijn dro men. Meestal dromen in de richting van fantasie, obsessie en angst. Hij brengt ons terug, vaak tegen onze zin in, naar de afgronden van ons eigen wezen. Deze reis maak je al leen, aleen op het muzikale ritme van de stomme beelden, want de film is ongesproken. In de film wor den we in contrastrijke beelden in contact gebracht met enkele gezich ten, die achtervolgd worden. Ver volgd en gekweld door een camera, die een genadeloos oog geworden is. In de loop van de film wordt het dieptepunt van de menselijke angst, de eenzaamheid van de mens be reikt .Het is een visie vol waarheid. Als toeschouwer beleven we, na tuurlijk in de mate waarin we ons zelf aan de film overgeven, een se rie herkenningspunten met onszelf. Zoals in iedere droom voert de reis langs een steeds onbekende en nieu we weg, een soort doolhof van de wereld. De stilte ervan overweldigt ons en we kunnen er niet aan ont komen, zelfs niet door onze toe vlucht te nemen tot de positie van onverstoorbare toeschouwer. De films van Garrel zijn die van het ongemak, het onverdraaglijke. Wij worden in onze wijze van den ken gelogenstraft en gedwongen om onze eigen geestesverwarring te be leven. Dinsdag 11 maart: Scwarzer Engel, van Werner Schröter. Woensdag 12 maart: Ireland be hind the Wire, van „Het Berwick- street Collective". De films zullen iedere avond twee maal gedraaid worden, om 19.30 uur en om 22.00 uur. Voor leden van Free Wheelin en Het Negatief, is de toegang 1.50 en voor anderen is de toegang slechts 2,per film. Een aantal van deze films blijven na het festival niet in Nederland, de rest gaat in roulatie langs de film huizen en de filmclubs. Maar dit is een goede gelegenheid om met een gedeelte van het festival kennis te maken. Bijna een eeuw geleden (1887), toen het begrip „oekumene" ons nog vreemd was, werd in Amerika door enkele vrouwen uit diverse kerkge nootschappen, besloten om éénmaal per jaar gezamenlijk een gebeds dienst te houden. Zij waren ervan overtuigd alleen in en door het ge bed tot groter begrip voor elkaar te kunnen komen. Het is, dankzij de vrouwelijke zen delingen met verlof in Amerika die een groot aandeel in de verspreiding ervan hebben gehad, een WERELD GEBEDSDAG geworden. Op de eerste vrijdag in maart wordt hieraan in 160 landen deelge nomen. Ieder jaar wordt de dienst door een groep christenvrouwen uit een ander land samengesteld. Het thema voor vrijdag 7 maart is „Maak ons allen één". De liturgie werd dit jaar samengesteld in Egyp te. Dit jaar rust de organisatie van de dienst in handen van de N.C.V.B. Ieder jaar doet één van de vrouwen verenigingen in Venray dit. De dienst wordt gehouden in de kapel van Jeruzalem. Liturgieën zijn aan de ingang tegen betaling van 0.40 verkrijgbaar. De opbrengst van de kollekte zal gaan naar projekten in het Midden Oosten. Doe mee! Elk jaar! Je elk jaar verbonden weten met miljoenen christenen, waar ook ter wereld, die dezelfde gebeden en no den voor de Heer brengen. Blank zowel als bruin. In Amerika, Afrika, Japan of Rusland. Je op deze dag meer dan ooit bewust mogen wor den, wat het wil zeggen te geloven in „één algemene christelijke kerk". Tot vrtfdag 7 maart in de kapel van Jeruzalem. Aanvang 19.30 uur. Ingang via de Gasstraat. Jachthoornen Trompetterkorps St. Petrus Banden „Ik heet NTIN", zei ze, „ik woon ik heb mama beloofd om de was llll^K^F ilw^ Ga met me mee' dan zal ik de Ik wil griag weten waar dit jVHUI droevig en maar zelden komt ér ^j^ljH een glimlachje op d'r gezicht. We S lopen de Riaustraat helemaal uit, t steken de Kolonel Ahmad Yani- JH IlllfiP weg over, slaan dan bij de derde ||^H zijstraat rechts af en daar houdt Hp- 1 dan de straat op. Op het einde Hy staat een groepje houten huisjes Hf F lN- - - en wa* "winkeltjes. Daar tussen- HT V f Cy i door loopt een smal paadje. We - t|p - l~ komen over. een houten brugge- I - |f §Li -kir -j tje en staan dan ineens voor de Bj. Sf. 4 *1 spoordijk. Links en rechts van -3 ons> zover we kunnen kijken, zie ik huizen, hutten en hokken in alle mogelijke variëteiten tot dicht aan de spoorlijn gebouwd. Allemaa.l onverklaarbaar bewoond. We klimmen de spoordijk op en aan de overkant kijken we uit over een onmetelijk terrein, eveneens volgebouwd met de meest uiteenlopende soorten wo ningen. Sommige daarvan zien er redelijk goed uit. Ernaast liggen dan weer erbarmelijke krotten. Het terrein is eigenlijk van de spoorwegen, maar de mensen moeten toch ergens wonen en bouwen dus maar overal waar ze nog een plaatsje kunnen vinden. „Daar woon ik", zegt Ntin, en wijst ergens naar het midden van heel die wirwar van steen, hout en bamboe. „Kom maar mee". Het heeft die morgen stevig geregend, zodat het paadje dat van de spoor dijk naar beneden gaat erg glibberig is. We komen eerst nog aan een beetje dat al het water van regen en afvoer niet kan verwerken, zodat er hele stukken blank staan. Dan maar natte voeten krijgen. Ergens tus sen al die huizen blijkt toch weer een opening te zijn waar we door kun nen. De daken reiken hier en daar aan elkaar. Goten zijn er niet, bestra ting nog veel minder. Alles is één grote modderpoel. Af en tce glij ik uit en schiet met mijn voet in een afvoergcot. Die goten zi^n nog verstopt ook, zodat de lucht er ook niet al te fris meer ruikt vanwege half-rotte afval die er in opgehoopt zit. Soms moet ik bukken om onder de was lijnen door te kunnen, die overal gespannen zijn waar nog maar een beetje ruimte is. En ik word nagekeken en nageroepen door de ontelbare kinderen die in al die rotzooi neg kans zien om spelletjes te doen. In ben allang de richting kwijt geraakt in al die slopjes. Uiteindelijk duiken we een steegje in dat niet breder is dan hoogstens driekwart meter. Rechts begrensd door een bakstenen muur van een of ander fabriekje, links een lange barak, ingedeeld in een stuk of zes kamertjes. Op het eind van het steegje zie ik een gemeenschappelijke put met wasplaats liggen. Het dak van de barak steekt over en reikt bijna tot aan de muur aan de overkant. Ik kan me niet voorstellen, dat er ooit wel eens een streepje zon naar binnen kan schijnen. Halverwege dit steegje blijft Ntin voor een ver veloze en scheefgezakte deur staan. Op slot. „Mama is nog niet thuis. Ze gaat 's middags altijd tweedehands kleren verkopen om wat bij te verdienen", zegt ze. „Maar je mag wel binnen komen, want ik heb ook een sleutel." Ze doet het hangslot van de deur af en nodigt me naar binnen. Het is er erg donker, zodat ik in het begin niet veel kan zien. Ook 'als ze het luik open maakt van het ene kleine raampje dat er is, wordt het niet veel lichter. Het vertrek meer dan zo'n drie bij vier meter. Daarin staat een houten bed, waar een platgelegen matras op ligt. Er staat een tafeltje met enkele stoelen. Er is een hoekje om te koken. Aan de dunne wanden van gevlochten bamboe hangen kleurige kalenderplaten. De buren rechts hebben de radio hard aanstaan met moderne popmuziek. De buren links hebben kennelijk ruzie, want er klinkt nogal wat geschreeuw van die kant. „Hier wonen we, mama en ik", zegt Ntin. „Mooi, hè. Vorig jaar woonden we nog niet hier. Toen hadden we een huis dat maar half zo groot was als dit. Maar we mochten de huur niet meer verlengen en toen moesten we eruit. Gelukkig kon mama geld lenen en konden we dit huis huren. En nou gaat mama elke middag na het werk uit om kleren en koek te verkopen. Daarmee kan ze dan het geleende geld terugbetalen. Maar dat duurt wel lang, hoor." „Heb je nog broertjes of zusjes?" „Ja, nog vier, maar die wonen niet hier. Toen papa dood ging had mama geen centen meer en we moesten ook uit het mooie stenen huis, waar papa woonde. Nu moet mama elke dag werken, maar dat is niet genoeg voor mama en voor mij en voor mijn broertjes en zusjes. En daarom zijn de anderen nu allemaal in een weeshuis. Elke drie maanden gaan we er een keer op bezoek. En als we dan 's avonds thuis komen kan mama de hele~~n&eht niet slapen, omdat ze alsmaar moet huilen. Ik mocht niet naar het weeshuis, want ik was al te groot. Ik zit al in de vijfde klas. Trou wens dan had mama helemaal niemand meer." Terwijl ze vertelt maakt Ntin een glas hete thee voor me klaar. „Mama zegt altijd dat ik op school goed mijn best moet doen. Dan wordt ik knap en dan kan ik later geld verdienen. Dan kan ik voor mama zorgen wan neer ze oud wordt. Maar ik heb niet zo'n erg goeie punten op school, want ik ben vaak ziek. Ik moet ook elke maand naar de polikliniek en dan krijg ik van de zuster een injectie en pillen. Die pillen moet ik elke dag eten. Maar dat vergeet ik vaak als mama me er niet aan helpt denken. Mama zegt dat ik goed gezond moet blijven, want als mijn rapport niet goed is, wil de zuster mijn schoolgeld niet langer betalen. Er zijn zoveel kinderen die wel goed kunnen leren maar ook geen geld hebben om naar school te gaan." Het wordt buiten al donker. De buren zetten de nieuwsberichten op. Ik vraag hoe laat mama thuis komt. „Ik weet het niet", zegt Ntin, „soms komt ze pas laat terug, want ze wil altijd alles verkocht hebben wat ze bij zich heeft. Dan is ze erg moe als ze thuis komt en dan gaat ze op bed liggen en slaapt meteen. Dan ver geet ze soms wel eens te eten. Ik denk dat ze daarom ook altijd zo mager is. Want 's morgens moet ze weer heel vroeg op om te gaan werken." Ntin heeft intussen de rijst op het petroleumstelletje gezet en een olie lampje aangemaakt. Ik sta op cm weer naar huis te gaan. Wat lijkt mijn eigen huis nu groot en mooi. Ntin vraagt wanneer ik weer eens terug kom. „En weet je geen werk voor mama, waar ze beter kan verdienen en niet elke dag zo laat thuis hoeft te komen? Ik ben altijd zo alleen!" Interparochiële Werkgroep Vastenaktie Petrus Bandenkerk - Paterskerk - Vredeskerk. In het kader van de Vastenaktie SAMEN BOUWEN is ook dit jaar weer een keur van artikelen uit de ontwikkelingslanden in deze winkel te koop. Het assortiment is deze keer nog groter en gevarieerder dan vorig jaar. De artikelen komen uit Indonesië, India, Nepal, Thailand, Marokko, Ka meroen, Kennya, Brazilië Mexico, Guatemala, Ecuador, Paraguay, Haiti, Philippijnen, Formosa, Libanon, etc. Er is voor „elck wat wils". Het goedkoopste artikel kost 1.25 en het duurste 82,AANKOPEN IN DEZE WINKEL ZIJN FISCAAL AFTREKBAAR! Op verzoek wordt een kwitantie als bewijs van aankoop verstrekt. Voor elke portemonnee en voor elke leeftijdsgroep, hetzij man of vrouw, zijn er predukten die typisch zijn voor het land van herkomst en daar om uniek in hun soort. Er zijn artikelen voor persoonlijk gebruik, voor in de huiskamer, maar ook om aan vrienden en kennissen cadeau te geven bij verjaardagen en andere gebeurtenissen. De winkel bevat ongeveer 250 artikelen, lopend van A (asbak uit Mexico of Libanon) tot Z (zitje safari uit Brazilië of zeepsteenfiguur uit India). De Derde Wereldwinkel is ondergebracht in het pand Julianasingel 7 (voorheen bloemenzaak van Ham) en is de komende vier weekeinden, te beginnen op vrijdag aanstaande, geopend op: vrijdagavond van 19.00 21.00 uur zaterdagmorgen van 10.00 12.30 uur zaterdagmiddag van 13.30 17.00 uur zondagmiddag van 14.00 16.00 uur.

Peel en Maas | 1975 | | pagina 9