De Ruimtelijke Ordening Het besturen van een gemeente DRUKWERK De groei van Venray en de woningbouw Veltum 2 geen milieumishandeling [Leenen| WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Afscheid J. Loonen komtielsal IIKkC: keukens kijken HET NKV DOET MEER SPORTVERSLAGEN DIENEN DINSDAGS VOOR 12 UUR TE ZIJN INGELEVERD. VRIJDAG 13 DECEMBER 1974 No. 50 VIJF EN NEGENTIGSTE JAARGANG VOO* AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 n L! ADVERTENTIEPRIJS 21 et per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER HALFJAAR 8.50 (bi) vooruitbetaling) nieuw plan buitengebieden het plan Landweert uitbreiding industrieterrein jOostrum grondaankopen voor centrumplan vakantiehuisjes aan de Maasheseweg Vier feiten hebben de aandacht getroken van de raad by wat het college schreef onder het hoofdstuk: ruimtelijke ordening. Dat was het plan buitengebieden, waarvoor o.a. Staatsbosbeheer 'n ad vies zou hebben uitgebracht met name over het beroemde en be ruchte bos van Veltum 2, het bestemmingsplan Landweert, het centrumplan en de nieuwe industrieterreinen. In zijn antwoord op vele vragen gaat het college nader in op het NIEUW PLAN BUITENGEBIEDEN Daarover verschijnt binnenkort 't eindrapport, waaraan vele instanties hebben meegewerkt. Dit is in feite een uitvloeisel van het werk van de Adviescommissie Agrarische Be langen van het Recreatieschap Peel en Maas, dat in 1970 een onderzoek heeft ingesteld naar de bestem mingsplannen voor de landelijke ge bieden. Men is toen met provinciale en landelijke instanties aan tafel gaan zitten om te komen tot een goed bestemmingsplan voor de bui tengebieden. Daarvoor heeft o.m. B. en W. zyn verheugd dat, dank zy overleg, toch een manier gevonden is om tot vrijwillige samenwerking te komen van de Noord Limburgse gemeenten bij bovengemeentelijke taken. Voor 1 maart 1975 doen de betrokken gemeenten hierover uitspraak. En daarmede is feitelijk ook tege moet gekomen aan de wensen van verschillende raadsleden bij de be groting, dat nu eindelijk toch eens dat gewest Noord Limburg van start zal kunnen gaan. Voor de gemeentelijke decentrali satie is B. en W. eveneens voorstan der, al moet inspraak ook nog ge leerd worden. Daarom is men blij met het betreffende onderzoek van de Vereniging van Nederlandse ge meenten dat in deze materie mis schien meer klaarheid kan brengen. Of dan dorps- en wijkraden pu bliekrechtelijke organen moeten worden (PvdA) zal wel blijken, maar voorop staat dat de betrokken bur gers voldoende geïnteresseerd moe ten zijn of worden. B, en W. noemen dat een rijpingsproces, dat men niet forceren kan, temeer waar ook de dorps- en wijkraden op dit moment nog niet zo happy schijnen te z n met publiekrechelijke taken. Blijft overigens het feit dat de ge ringe opkomst bij de raadsverkie zingen tekenen zijn van te weinig interesse. Men wil met de Stichting Samenlevingsopbouw mede gaan proberen de oorzaken daarvan te zoeken en de oplossingen. Dan kan tevens onderzocht worden of het in Venray optredende vervreemdings proces kan worden tegengegaan. Om in de begroting 10.000.op te nemen voor begeleiding van de mocratiseringsprocessen (PPR) voelt het college niets voor. PLANNING Dat men tevreden is over de afd. planning noemt het college een goe de zaak. Men kondigt voor 1975 uit die afdeling aan: doelstellingennota plan Landweert rapport leefbaarheid kleine kernen rapport ontwikkelingen bijzonder en openbaar kleuer- en basisonderwijs in de kom rapport over verhuismotivatie nota over de gebiedsindeling van wijken en dorpen De wens van de PvdA, dat er al 'n rapport over de leefbaarheid van het Brukske had moeten zijn, voor dat de eerste schop daar de grond in ging, noemt het college een loze kreet, omdat leefbaarheid niet al leen door wijkindeling en openbaar groen bepaald wordt, doch ook door de onderlinge relaties van de be woners. PERSONEELSBELEID In antwoord op wat BETERAMS daarover vroeg, stelt het college dat de afdeling personeelszaken aan dacht schenkt aan een zo efficient en effectief mogelijke taakverdeling en dat probeert te bereiken met de nodige kwalitatieve en kwantitatie ve mankracht. Dat men daarbij niet alleen denkt aan het vervullen van vakatures bewijst b.v. een onder zoek bij het zwembad, waarbij nu twee full-time krachten minder no dig zijn en ook seizoenpersoneel niet meer nodig is. Verder is er de automatisering van de salarisadministratie en een deel van de bedrijfsboekhouding van ge meentewerken uit voort gekomen en tenslotte de inschakeling van ex tra mankracht voor de opname van werkelozen. COMMUNICATIE B. en W. onderstrepen nog eens te willen komen tot zo groot mogelijke inspraak, openheid en openbaarheid. WIEGANT krijgt in dit verband te horen, dat hij het niet altijd moet hebben over drempelvrees, doch dat men ook als raadslid beter kan werken die drempelvrees, zo die be staat, op te heffen. Van der LOCHT wordt in dit verband gevraagd om voorbeelden van ambtenaren, die zich te formeel en te technisch op stellen. Een samengaan van V.V.V. met de gemeentelijke voorlichtingsdienst SAMENWERKING voorstaat krijgt niet de zegen van het college hoewel het toegeeft dat de voorlich tingsambtenaar de nodige keren specifieke V.V.V. vragen krijgt voor geschoteld. Dat zijn lichtdrukken wel eens verkleuren en zijn voor lichtingsmateriaal niet in orde zou zijn (DEN BROK) wordt ontkend. Dat te weinig mensen meespreken in het vragenuurtje na de raadsver gadering, zoals v. d. STERREN kon- stateerde, onderschrijft ook het col lege, maar kan men hoogstens de mensen zelf verwijten, die wel vra gen om inspraak, doch als zij kun nen spreken niet komen of hun mond houden. Men zal de kortsluiting tussen bur gers en bestuurders zodanig moeten maken dat de inploed van de bur gers vergroot wordt, zonder het functioneren van de wettelijke be stuursorganen onmogelijk te maken. Dit is o.m. ook het doel van het vragenuurtje. Dat zulks zou zijn ontaard in „uitwassen en Balcon- terreur" (WD) ontkent het college, zoals het ook ontkent dat de burger niet het recht heeft het „hoger-op" te zoeken. Wel dienen betrokkenen zich daarbij af te vragen of de scha de, die zij daardoor oebrengen en het b.v. een aantal mensen onmogelijk maken in hun huisvesting te voor zien, wel opweegt tegen de bezwa ren, die zij zelf hebben. VAN DER LOCHT die klaagde over te ambtelijke taal in stukken en die verder een langduriger openstelling van het gemeentehuis wenst, krijgt te horen dat men zoveel als mogelijk is het vakjargon vermijdt en dat het gemeentehuis niet lager opengaat. RAAD De klacht van DEN BROK dat raadswerk veel tijd en geld kost is een zaak, die elk raadslid van te vo ren dient te overwegen. Wat de fi nanciële kant betreft zal ieder raads lid 6340,— gaan krijgen, bovendien i5oo,onkostenvergoeding, termijl al een onkostenvergoeding geld van 20,per raadslid en 100,per fraktie. Opeenhopingen van vergaderingen hoop men te voorkomen, al zal dat niet altijd mogelijk zijn. Een adviescommissie voor het mid den- en kleinbedrijf blijkt in de maak, maar hierover hoort men la ter. ook Staatsbosbeheer in 1971 een ad vise opgesteld, maar dat is geen al leenstaand rapport, doch een van de vele, welke uitgebracht moesten worden om zo tot een zo goed moge lijk eindrapport te komen. Duidelijk laten B. en W. merken dat men aan dit advies van Staatsbosbeheer geen zelfstandige betekenis kan toe ken nen. Zij waarschuwd verder dat dit plan nog zal moeten worden gecom pleteerd met de in iedere gemeente voorkomende bestemmingen. PLAN LANDWEERT Zoals reeds door het college was aangegeven wil het bij plan Land weert de burgerij betrekken bij de voorbereiding en tot standkoming van dit plan. Het college wil al bij de zgn. programfase een stel alter natieven op tafel brengen om daar na in de ontwerpfase stapsgewijze te komen tot een ontwerpplan. INDUSTRIETERREINEN B. en W. bevestigen dat zij met de PPD in overleg zijn om de indus trieterreinen in Oostrum uit te brei den, ook om het „tonnenlijntje" wat rendabeler te maken. Het industrie terreinenplan voor het Noordelijke gedeelte van Boschhuizerveld laat men vervallen. CENTRUMPLAN Nu de projekt-ontwikkelaar Am- ro-Westland ingeschakeld is voor de ontwikkeling van het centrumplan, zal een onderzoek nodig zijn van wat er allemaal in die rose vlek no dig is. Aan de hand daarvan kan dan aan het plan verder worden ge werkt, waarvoor intussen de gron den zullen worden aangekocht. Hoe dit gaat gebeuren zal de raad wor den uitgelegd door een van de ge meentelijke taxateurs. Dat daarbij de bevolking niet betrokken wordt (PVDA) ontkend het college, daar in de commissie ad hoe behalve de door de bevolking gekozen raads leden ook vertegenwoordigers zit ting hebben van de werkgroep In spraak, de rayoncommissie en de zelfstandige ondernemers. Dat men op deze manier bezig is om stiekum de Noordtangent te gaan verwezenlijken (DEN BROK) ontkent het college. Trouwens de raad zal t.z.t. de financiën voor die verwezenlijking dienen te verstrek ken. VAKANTIEHUISJES Onder dit hoofdstuk gaat het col lege ook in op de opmerking van DEN BROK dat de gemeente t.a.v. vakantiehuisjes op de Maasheseweg met twee maten meet. De vroeger gebouwde laat men staan, de nieuw komers worden verwijderd. Wie geen vreemdeling in Jerusalem is, aldus het college, weet dat in de zestiger jaren duidelijk de afspraak is gemaakt met G.S. dat de voor die tijd gebouwde huisjes konden blijven staan, doch dat geen nieuwe vestigingen zouden worden toegela ten. Aan de toen gemaakte afspra ken houdt zich het college. In de openbare vergadering van 4 december j.l. heeft het bestuur van het Landbouwschap afscheid geno men van de heer J. Loonen uit Oos trum. Ruim 25 jaar geleden werd de heer Loonen benoemd tot lid van de toen malige Veehouderijcommissie van de Stichting voor de Landbouw. Bij de instelling van de hoofdafdeling Vee houderij van het Landbouwschap in 1954 werd hij plaatsvervangend voor zitter en in 1964 voorzitter. De heer Loonen bekleedde binnen het land bouworganisatieleven van de Stich ting Gezondheidszorg voor Dieren, voorzitter van de Centrale Mastitis- commissie, van de commissie Var kensgezondheidszorg, van de Tarie- vencommissie Landbouwschap/Kon. Mij. voor Diergeneeskunde, van de Centrale Melkwinningscommissie, als ook van de beide onder de hoofd afdeling Veehouderij in 1971 ge vormde commissies Melkveehouderij en Veredelingslandbouw. In zijn afscheidswoord tot de heer Loonen zei de voorzitter van het Landbouwschap, de heer ir. C. S. Knottnerus, bewondering te hebben voor de rustige wijze waarop de heer Loonen met enorme kennis van zaken de belangen van de veehoude rij wist te behartigen. Bovendien waardeerde hij de persoonlijkheid en de vriendschap van de heer Loo nen. De voorzitter memoreerde verder de vele aktiviteiten van de heer Loo nen buiten Landbouwschapsverband. voor al vm vu ïlon nunckko! b.v, Handelsmij. Geven b.v. Weert-Maaseikerweg-153 Maastricht Meerssenerweg 91 Venlo Antoniuslaan 2 Opnieuw premieregeling industrie? Bouw opnamekliniek en geriatrische inr.? Het college van B. en W. houdt vast en kan ook moeilyk an ders gezien de provinciale en landelijke voorschriften aan een snellere groei van Venray-cen trum dan van de kerkdorpen. Dat was dan meteen het antwoord aan de PPR, die .snellere groei van de kleinere kerkdorpen had bepleit. Maar B. en W. houden vast aan het spreidingsmodel van de woonkernen, dat voor de meeste dorpen slechts autochtone gro ei kent. WONINGWETWONINGEN Dat er te weinig woningwetwo- nigen in voorbereiding zijn, zoals de PVDA stelt, onderschrijft het col lege, al worden in Brukske nog flin ke contingenten gebouwd. Voor 1976 zal inderdaad nieuwe grond en dan op Landweert beschikbaar dienen te zijn voor woningwetwo ningen, reden waarom men nu be gint aan de ontwikkeling van dat gebied. Het doen uitvoeren van een proefij object 3-kamerwoingen, zoals de PPR had voorgeseld, noemde het college geen oplossing, al wordt dit plan terdege bekeken. GROEI Woningbouw en groei zijn nauw met elkaar verweven. Maar groei heeft men als gemeentebestuur niet altijd in handen. Die heeft b.v. ook te maken met gezinsverdunning, waardoor meer huizen voor minder mensen beschikbaar moeten komen. Die heeft ook te maken met werkge legenheid. En wat dit laatste betreft, laat B. en W. duidelijk merken dat nu de grootste hitte er bij Rank Xe rox voorlopig van af is en Nestlé en Freudenberg zich gesetteld heb ben, van gemeentewege weer een actief industrialisatiebeleid te ver wachten is, om de gevarieerdheid in de industriële bedrijvigheid groter te maken. Men wil dit bereiken door bedrijven aan te trekken van mid delgrote omvang, niet afhankelijk van de grotere Venrayse broeders. Daarbij verheelt het college niet dat zulk een opgave in deze tijd niet eenvoudig is. Er is uit de raad ge suggereerd vooral te kijken naar hoogwaardige industrie en naar werkgelegenheid in de dienstensec tor, maar hierop azen praktisch al le gemeenten. En verder is de vraag naar voren gekomen, tot hoever men feitelijk wel gaat met industrialisatie. B. en W. zeggen heel nuchter dat zij dit niet uitmaken, doch de ondernemers. De taak van de gemeente is alleen te zorgen voor industrieterreinen en voorlopig alleen nog maar via de hinderwet het milieu in de gaten te houden. Maar ergens anders in deze antwoorden willen B. en W. wel kwijt dat zij denken aan een plaats met 45.000 tot 60.000 inwoners, ook al omdat „ergens" eens gesteld is, dat een gemeente van een dergelij ke grootte het meest optimaal kan funktioneren. Het college is het dus kennelijk niet met DEN BROK eens, die in zijn beschouwing stelde dat de werk gelegenheid in Venray reeds vol doende veilig is gesteld. Integendeel, men gaat weer proberen de oude premieregeling voor Venray weer akief te laten worden, ook al omdat men zonder premies te kunnen ge ven o.m. met België niet concur reren kan. Dat men het college paniek-ma ken verwijt t.a.v. de werkgelegen heid in de psychiatrische centra, verwerpt datzelfde college. Als de direkteur van het bureau voor de provinciale raad van de volksge zondheid zonder veel tegenspraak van die raad zijn rigoreuze gedach ten over de regionalisatie van de gezondheidszorg kan uitspreken, dan wordt het hoogste tijd voor een niet mis te verstane stellingname over de Venrayse inrichtingen, die ove- gens ook gedeeld wordt door de di- rekties van beide inrichtingen. Als men verder gaat dan 1/3 van het pa- tientenbestand weg te halen, dan gaat het goed fout en daartegen heb ben B. en W. nog eens uitdrukkelijk willen waarschuwen. Die waarschu wing heeft ook G.S. zich in de oren geknoopt en is misschien ook aan leiding dat binnenkort de vergun ning afkomt voor de bouw van een opname-kliniek en een geriatrische inrichting. Openbare veiligheid en milieu Dat Venray zelf nog 3,per in woner moet betalen voor zijn ge meentepolitie mag SAMENWER KING een goede zaak vinden, bij B. en W. is die opmerking kenne lijk in het verkeerde keelgat ge schoten. Dat college staat namelijk op het standpunt dat het rijk al de kosten voor de politie heeft te be talen. De huisvesting van de politie gaat verbeterd worden, maar in de ver bouwplannen dient men de politie mensen zelf inspraak te geven. In tegenstelling tot de V.V.D. meent het college dat de handha ving van de openbare veiligheid in Venray nog geen ernstige proble men oproept, terwijl ook het straat gebeuren geen toenemende onvei ligheid toont. Voetsurveillance's zijn er al sinds een jaar bij koopavonden en markt dagen. BRANDWEER De regionalisering van de brand weer kan eerst onderwerp van stu die worden als de gewestvorming doorgaat. Wel gaat men door met Maandagavond 16 december om 8 uur in café Volleberg organiseert 't NKV Centrale Venray wederom een ontwikkelingsavond in het kader van het programma „spijkers met kop pen". Met medewerking van alle aan wezigen, en enkele gespreksleiders, zal worden gediskuseerd over het hema „Verleden, Heden en de Toe komst". De gespreksleiders, die in hun da gelijks leven nauw betrokken zijn bij het wel en wee van de Weken de Jongeen, zullen na een korte in leiding gezamelijk met de aanwezi gen in diskussie gaan. Gebleken is uit voogaande bijeen komsten, dat deze wijze van mee spreken, meedenken en meedoen erg aanslaat bij zowel de jongeren als de wat meer ervaren mensen, die regel matig vergaderingen en bijeenkom sten bezoeken. Daar het NKV in de eerste plaats haar eigen leden en dienste wil staan - maar zeker niet in mindere mate het algemeen belang van de gehele gemeenschap wil dienen - wordt er in de eerste plaats naar gestreefd om jong en oud gezamenlijk rond de ta fel te krijgen. Er zijn vele onderwerpen, waarover gesproken kan worden, maar als er dan toch nog een voorbeeld nodig moe thzijn, dan is het meest aktuele onderwerp, wat iedere leefijdsgi'ocp treft, wel de werkgelegenheid. Vooral de werkende (werkloze) jon geren zouden op deze avond hun me ning kunnen zeggen. Wannee het NKV afd. Venay spreekt over een gemeenschap dan doelt zij niet alleen op een mannen gemeenschap ook de dames zijn wel kom. Velen weten, dat zij door hun lid maatschap van een vakbond tevens deel uitmaken van het NKV. Maar cok velen zien het NKV als een vak bond en net als een overkoepelend ogaan van verschillende vakorgani saties, waarvan zij zelf deel uitma ken. Daarom hieronder nog een op somming van wat bij de centrale is aangesloten: Bouw- en Houtbond, KABO, Indusricbond, BVA, KBV, AVG, Unie BLPH, KBPH, Geleding: Leunen-Oirlo-Ysselseyn-Oostrum. De Vouwenbeweging (KW Oos trum). Instanties: Herwonnen Le venskracht, Gewestelijke Sociale School. Het spreekt voor zichzelf dat ieder een, wel of niet aangesloten bij het NKV maandagavond om 20.00 uur in zaal Volleberg, Henseniusstraat, wel kom is. zgn. aanvalsplannen te maken, zo dat men bij grote gebouwen pre cies weet waar en hoe men zijn en handelen moet. VERKEER B. en W. hebben het bij de ver- keersnota gehad over vrij gelegen fietspaden en verkeerslichten. Het is niet zo, dat hierover op korte termijn voorstellen zullen komen, integen deel, men begint pas aan de studies over deze dingen. Wel is bijna vol tooid een studie over de verkeers regeling op de ringweg rond het centrum. MILIEUBELEID B. en W. zeggen nogmaals dat zij van plan zijn een begin te maken met de opstelling van een beleids plan voor milieubeheer. Dat betekent zeker niet dat komend jaar zulk een plan op tafel zal komen. Wel zal de raad geregeld geinformeerd worden over de vooruitgang en wel door het college zelf,dat deze hele problema tiek onder haar gezamelijke hoede neemt. Dus er komt ook geen af zonderlijke adviescommissie voor milieuzaken. Dat VAN DER LOCHT de gang van zaken rond Veltum 2 milieu mishandeling noemt, laat men voor rekening van deze spreker. Wel zegt het college, dat een gemeente beleid, dat uitsluitend steunt op al dan niet vermeende wezenlijke mi lieu-visie of daaraan de hoogste pri oriteit geeft, geen reeel beleid ge noemd kan worden. Men wordt nu eenmaal ook bij deze zaken gecon fronteerd met andere belangen en men zal telkens opnieuw de ver schillende belangen tegen elkaar moeten afwegen. Dat de PVDA al een uitvoerings plan op tafel wenst, vindt het col lege ook irricel. Waar was dan de inspraakmogelijkheid gebleven. Punt 2 is dat over de doelstel lingen van zulk een beleid mondi aal en landelijk nog druk gediscus sieerd wordt, dat hierover nog stu dies bezig zijn en landelijke con gressen worden gehouden. De Ver. van Nederlandse Gemeenten heeft eerst onlangs haar eerste publikatie over dit onderwerp op tafel ge bracht en nu zou men wensen dat Venray al een kant-enklaar beleid daarnaast op diezelfde tafel depo- neerd.

Peel en Maas | 1974 | | pagina 5