SCHOLENBOUW IN VENRAY STORM IN GLAS WATER SCHUIMVINYL IDEAAL VOOR SLECHTE MUREN, VOCHTIGE RUIMTEN f 12.90 bartels Zilveren Middelbare Landbouwschool Horst WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Vliegveld De Peel kan rustig verder slapen Een geschuimde vinyl (plastic), geweldig voor keukens, w.c., douche of badkamer, ïjzersterk en superafwasbaar in 8 moder ne kleuren, 100 cm. breed VANAF PER METER SPORTVERSLAGEN DIENEN DINSDAGS VOOR 12 UUR TE ZIJN INGELEVERD Weer twee doden op kruising Midden Peelweg Ysselsteyn Zondagochtend concerten VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1974 Nr. 39 VIJF EN NEGENTIGSTE JAARGANG VOOR AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS VOOR Al. UW DRANKEN DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 21 cL per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER HALFJAAR 8,50 (bij vooruitbetaling) Nadat Nelissen Aannemingsbedrijf de gymzalen van Oostrum en Yssel- steyn opgeleverd heeft, is men ge start met de bouw van een kleuter school te Oirlo en met de christelij ke kleuter- en basisschool in Venray centrum. Voor beide gymzalen, welke ge bouwd zijn naar een ontwerp van 't architectenbureau Gebr. de Vries, had dit aannemingsbedrijf ternau wernood 4 maanden nodig. OIRLO In Oirlo was men al eerder begon nen met de bouw van de kleuter school, welke komt op de plaats waar de oude school stond, als Den Haag wat sneller de goedkeuring af gegeven had. Gedeputeerde Staten mogen dan wel een „brandbrief" naar de ge meenten gezonden hebben, met de opdracht de administratieve romp slomp voor woningbouw i.v.m. de werkgelegenheid zoveel mogelijk te beperken; het kon ook zijn nut heb ben de verschillende ministeries tot meer snelheid aan te manen Deze kleuterschool is nu onderge bracht in het jeugdhuis, waar men op 1 december uit moet. Er is dus bijzonder weinig tijd over om de uit één speel- en twee werklokalen be staande school te realiseren. En dat is dan de schuld van Den Haag. VENRAY In Venray is men begonnen aan de Oude Oostrumseweg, naast de dependance van de MAVO, met de bouw van een nieuwe christelijke kleuter- en basisschool. Het ontwerp van het architectenbureau de Vries is gebaseerd op de Multi Structuur- bouw. Dat is een bouwmethode wel ke is ontwikkeld door J.P.A. Nelis sen Aannemingsbedrijf, in naüwe samenwerking met het Informatie- Centrum voor scholenbouw te Rot terdam. Het hart van de school vormt een grote gemeenschapsruimte, gelegen aan een patio. Hier omheen zijn ge groepeerd de werklokalen en het zg speellokaal voor de kleuters, de 4 lokalen voor het basisonderwijs als mede de dienstruimten voor hoofd, leidsters, onderwijzers, bergingen, de keuken enz. Aangrenzend aan de gemeenschaps ruimte is zowel een dokumentatie- centrum als een handvaardigheids kern gesitueerd. De kamers voor het hoofd en het onderwijzend personeel bevinden zich op een verhoging van ca. 60 cm. Doordat de wand tussen de ge meenschapsruimte en de personeels- kamer wegschuifbaar is, ontstaat de mogelijkheid deze ruimte te gebrui ken als een podium. Onder deze ver hoogde ruimten bevindt zich boven dien een hobbykelder. Opvallend in de vormgeving is de speciale kapkonstruktie boven de gemeenschapsruimte. Rekening is gehouden met 'n grote Volgens sommige kranten is Venray aan een heel groot gevaar ont komen. Het stoute voornemen om het vliegveld De Peel uit zyn zoete rust te halen het „aktief" te laten worden is gelukkig ver hinderd, al dan niet door de inzet van een al dan niet bestaand aktiecomité. EEN STORM IN EEN GLAS WATER Zo weten deskundigen dit alles te noemen. Wat is nu feitelijk het ge val? Reeds langer wil Eindhoven de militaire vliegers kwijt van het daar gelegen vliegveld Welschap. Die he ren maken met hun Northrop-jagers nog al het nodige lawaai. Vooral bo ven Woensel en Strijp in wier rich ting de startbanen liggen. Maar dat zelfde vliegveld wordt ook gebruikt door de burgerluchtvaart, o.m. door de Ned. Luchtvaart Maatschappij. En o.m. de Eindhovense industrieën, met Philips op kop, zouden niet graag deze snelle verbinding met mate van flexibiliteit binnen het ge bouw, waardoor het mogelijk moet zijn om eventuele toekomstige ont wikkelingen, welke een andere inde ling vereisen, gestalte te kunnen ge ven. Verder bestaat de mogelijkheid om het komplex uit te breiden met 1 of 2 lokalen, zonder dat een in breuk wordt gedaan op de huidige opzet. Hoewel het gebouw volledig af gestemd is op het onderwijs, werd bij het ontwerp rekening gehouden met de mogelijkheid het gebouw ook dienstbaar te maken voor buiten schoolse aktiviteiten. VENLO, VENRAY, MAASTRICHT i o.m. Schiphol verliezen. Hen is er dus veel aan gelegen om tenminste het vliegveld te handhaven. Zij heb ben reeds eerder de suggestie naar voren gebracht om de landingsbanen dusdanig te verleggen, dat de vlieg richting buiten de stadskern blijft. In zijn defensienota poogde minis ter Vredeling een oplossing te vin den door het hérriemakende squa dron 314 over te plaatsen naar het vliegveld Gilze-Rijen. Maar veroor zaakte daardoor alleen nog maar meer herrie, want heel Midden-Bra bant begon zich nu op voorhand reeds te verzetten. A.UJB. En dan kreeg men het prachtige spel te zien, hoe op de betreffende hoorzitting in Den Haag bepaalde burgemeesters zich in alle bochten wringen om die herrie-makende Northrop-jagers maar kwijt te ra ken. Zo verscheen op deze hoorzit ting Mr. C. Becht uit Tilburg met een grote tekening, waarin hij eens fijntjes uit de doeken deed, dat qua geluidshinder dat 314e squadron fei telijk helemaal niet in Brabant thuis hoorde, maar beter naar de Lim burgse Peel overgebracht kan wor den. Dat had hij keurig uitgewerkt op die tekening, met geluidstroggen en zo, maar op de vraag hoe hij dacht dat een en ander zou kunnen gaan op dit vliegveld met zijn ene startbaan en verder weinig of geen accomodatie, moest hij het antwoord schuldig blijven. De verbouwing en de uitbouw van het vliegveld De Peel zou praktisch neerkomen op de aanleg van een heel nieuw vliegveld en miljoenen gaan kosten. Bovendien, zo vertelden hem lucht vaartdeskundigen vervult de Lim burgse Peel al een grote rol in het militaire luchtvaartverkeer. Die dient namelijk als aan- en af vlieg route voor drie vliegbases in Ne derland, België en Duitsland en is bovendien verzamelplaats voor tak- tische vliegcefeningen voor de Star- fighters. Met andere woorden daar is al meer dan lawaai genoeg, maar dat kan Mr. Becht in Tilburg niet horen. De verlegging van de startbaan in Eindhoven komt op heel wat min der geld en het werd op die hoorzit ting dan ook snel duidelijk dat die laatste oplossing wel gekozen zal worden. GEEN RUIMTE Want ook bij de luchtmachtstaf heeft men geen idee, naar welk vliegveld in Nederland het Eindho vense squadron feitelijk toe kan. Er is praktisch nergens ruimte. Dus zal het wel in Eindhoven blijven, wel ke oplossing we zeiden het boven al ook door de meeste politieke partijen wordt voorgestaan, mits de startbanen gedraaid worden in een betere en ook vooral veiliger vlieg richting buiten de stadskernen. In die richting gaan dan ook de advie zen waarbij ook speelt dat zelfs al zou de luchtmacht van Welschap vertrekken, de burgerluchtvaart daar toch nog altijd blijft. Die krijgt dan meer speelruimte en gaat wat het lawaai betreft, dan misschien 't volume produceren, dat nu afkom stig is van het 314e squadron. In zijn ontwoord heeft Minister Vredeling dan ook al aangekondigd dat hij de huidige situatie in Eind hoven voorlopig wil handhaven, al neemt hij een ontruiming van Wel schap wel weer in beraad Maar gezien het feit dat de mi nister zelf reeds zegt dat verhuizing naar Twente, Volkel of Gilze Rijen te moeilijk wordt om allerlei re denen, is het wel duidelijk dat dat beraad lang kan duren En aan vliegveld de Peel denkt hij helemaal niet. „Het is daar te druk in de lucht en de noodzakelijke uit breiding van dit vliegveld zou bij verhuizing te veel geld gaan kosten", aldus deze bewindsman. Dat is dan jammer voor de ver meende aktiegroep, die nu ergens anders tegen moet gaan schoppen. En ook jammer voor degenen, die met een groter vliegveld bij de deur al droomden over meer werkgele genheid Vrijdag jl werd in Horst en Oirlo Ir. H. Moors gehuldigd in verband met zyn 25-jarig direkteursschap van de eveneens zilveren Middelba re Landbouwschool te Horst. De receptie in zaal Ruif te Oirlo noemde burgemeester Steegh.s van Horst een compensatie voor het feit dat 25 jaar geleden Venray de stryd om de vestigingsplaats verloor.... Er is indertijd hard gevochten tus sen Horst en Venray om de vesti ging van wat toen heette de land- bouwwinterschool. Zelfs werd door het toenmalige Tweede Kamerlid Ir. Droessen ons blad nog een proces aangezegd als wij niet de bewering terugtrokken, dat de vestiging van deze school ten onrechte 'n op zijn aandringen naar Horst ging ondanks het feit dat eerder andere afspraken gemaakt waren Wat er van zij, de school ging naar Horst, waar op 15 november 1949 Ir. Moors startte met dit soort on derwijs, dat voor de oorlog slechts in Roermond gegeven werd. START In 1947 startte de landbouwwinter- school in Valkenburg voor Zuid Limburg. Noord Limburg mocht na tuurlijk niet achterblijven. Dank zij de herrie tussen Venray en Horst, duurde het tot 1949 voordat in Horst in het oude distributiekantoor be gonnen kon worden. Ir. Moors was toen de enige le raar en met vele gastdocenten moest hij 26 leerlingen (de eerste lichting) zien te vormen tot „volleerde agra riërs". Op 1 oktober 1951 kon men zijn intrek nemen in de school aan de Venrayseweg 89. Deze behuizing was gedacht als tijdelijk, maar niets is meer blijvend dan een tijdelijke be huizing! Intussen groeide ook het aantal lesuren voor de leerlingen. Duurde de winterschool in feite twee maal een half jaar; spoedig ging ze twee maal een heel jaar duren. Op 1 september 1957 vond de naamsverandering plaats en vanaf die datum heet de school Middelbare Landbouwschool. In de voorbije 25 jaren zijn door directeur Moors en zijn staf 538 af gestudeerden afgeleverd. AGRARISCH ONDERWIJS CENTRUM Aanvankelijk ging meer dan 50% van de afgestudeerden werken in de peripheric van de Landbouw, zoals Voorl ich tings dienstenPlantenziek- tenkundige Dienst, Heidemij en de Grondmij, de LLTB-afdelingen, de Boerenleenbanken en Handel en In dustrie. In de tweede helft der vijftiger jaren moest men telkens met paral lelklassen beginnen. Dat duurde zo tot rond 1965, waarna een zekere terugloop optrad. Verheugend is dat men thans over het dieptepunt heen is. Landelijk ziet men de laatste ja ren de toeloop naar de M.L.S. groei en, en dit jaar is men in Horst weer met 2 eerste klassen gestart, name lijk een 2-jarige B-richting en een 3-jarige A-richting. Tussen de zestiger en zeventiger jaren is de vraag naar onderwijs zo groot, dat men met diverse vakscho len moest starten o.a. met richtingen voor groenteteelt, fruitteelt en de boomteelt. Al draagt de school de naam van Landbouwschool, uit het voorgaande blijkt wel hoe variabel het onder wijs op zo'n school moet zijn. In Den Haag spreekt men dan ook al graag van „Agrarisch Onderwijs Centrum". Dit kunnen we ook al weer zien aan de nieuwste loot van deze on derwijsboom, die sedert enige weken ontstaan is. Ten dienste van het Centrum voor Dierveredeling te He- gelsom is de MLS begonnen met een eenjarige cursus voor afgestudeer den van de Havo, die daarna gaan deelnemen aan kadercursussen op de Praktijkschool. De school telt thans 3 vaste leer krachten en 10 part-time docenten. HULDIGING Na een plechtige eucharistievie ring kreeg de school op de feestver- gadering namens de Kringen van de LLTB in Noord Limburg een kopi eermachine aangeboden door de hr. M. v.d. Sterren. Ook boden gelukwensen aan de voorzitter van de Vereniging voor Voortgezet Onderwijs, drs. A. Hul- schemakers en de voorzitter van de LLTB dhr. N. Huyts. Ir. H. Moors kreeg van zijn oud leerlingen een boekenkast aangebo den. In grote getale waren zijn oud leerlingen ter receptie verschenen. Zondagmiddag omstreeks kwart over twaalf verleende de uit de richting Rips komende personenauto, bestuurd door de 35-jarige G. van Lith uit Heilo geen voorrang aan de uit richting Venray komende perso nenauto, bestuurd door H. J. Mun sters uit Naarden. Bij die botsing werd de 68-jarige schoonmoeder van de eerste bestuur der mevr. Ligthart-Sengers vrywel op slag gedood. Met levensgevaar lijke verwondingen moest de 4-jari- ge Gido van Lith naar het Venray.se ziekenhuis worden vervoerd alwaar de kleine enkele uren later aan de bekomen verwondingen is overleden. Met ernstige verwondingen moes ten naar het ziekenhuis worden ver voerd de eerstgenoemde bestuurder, zjjn echtgenote en twee kinderen. Uit de andere wagen werden een dochtertje van de bestuurder en 2 dames in het ziekenhuis opgenomen. De bestuurder en twee kinderen konden na in het ziejtenhuis behan deld te zijn naar huis worden ver voerd. Brandweer en ambulance waren in recordtijd ter plaatse, terwijl de gewonden op snelle manier door am bulance, rode kruis en politie-auto naar het ziekenhuis werden ver voerd. Programma zondagochtendconcert d.d. 29 september. Het „Maasbrees Mannenkoor" o.l.v. de heer Th. Timp zal uitvoeren: 1. Tjebe pojem, trad. Russisch By- zanthijns 2. Svjat, trad. Russ. Byzanthijns 3. Monnikenkoor, Verdi 4. O sacrum convivium, T. da Viadana 5. Hör mein Bitten, Pools volkslied bew. Imjalof. 6. O Isis und Osiris, W. A. Mozart 7. Abend im Gebirge, B.Michelangeli 8. Drie Macedonische liederen: a. Na tsjieja porta b. Wa Nëdelja Todorowa c. Raasjeta sa poseta sa 9. Plovi, Dalmatisch volkslied 10. Aus der Traube, Kurt Lissmann 11. Soldatenlied, Russisch volkslied, bew. Sj. Djesachar Fanfare „St. Aldegondis" o.l.v. A. Jacobs zal vervolgens uitvoeren: 1. Military Escort, H. Bennett 2. All kinds of everything, Linsay- Smith 3. Mixed Pickles, Max Leemann 4. In treue Fest, Carl Teike 5. Spanish Eyes, Bert Kaemfert 6. Wo die Wolga fliesst, H. Koldits 7. Under the double eagle, J. F. Wagner 8. Beat and sweet, Max Leemann 9. Trumpet Tunes, Henry Purcell 10. Froh und heiter, Max Leemann ONGEWONE DIEFSTAL Uit de kelder van het bejaarden centrum Het Schuttersveld ver dween een voorwiel uit de fiets van de bewoner H. W. De bejaarde is daarmee echt gedupeerd maar mo gelijk kunnen getuigen van deze on gewone diefstal de politie een tip geven. Het gebeurde zaterdag tussen half elf en twee uur.

Peel en Maas | 1974 | | pagina 9