SCHOLENBOUW
IN VENRAY
STORM IN GLAS WATER
SCHUIMVINYL
IDEAAL VOOR
SLECHTE MUREN,
VOCHTIGE RUIMTEN
f 12.90
bartels
Zilveren Middelbare
Landbouwschool Horst
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Vliegveld De Peel kan rustig verder slapen
Een geschuimde vinyl (plastic), geweldig
voor keukens, w.c., douche of badkamer,
ïjzersterk en superafwasbaar in 8 moder
ne kleuren, 100 cm. breed
VANAF PER METER
SPORTVERSLAGEN
DIENEN DINSDAGS
VOOR 12 UUR TE
ZIJN INGELEVERD
Weer twee doden op
kruising Midden
Peelweg Ysselsteyn
Zondagochtend
concerten
VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1974 Nr. 39
VIJF EN NEGENTIGSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
VOOR Al. UW DRANKEN
DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 21 cL per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 8,50 (bij vooruitbetaling)
Nadat Nelissen Aannemingsbedrijf
de gymzalen van Oostrum en Yssel-
steyn opgeleverd heeft, is men ge
start met de bouw van een kleuter
school te Oirlo en met de christelij
ke kleuter- en basisschool in Venray
centrum.
Voor beide gymzalen, welke ge
bouwd zijn naar een ontwerp van 't
architectenbureau Gebr. de Vries,
had dit aannemingsbedrijf ternau
wernood 4 maanden nodig.
OIRLO
In Oirlo was men al eerder begon
nen met de bouw van de kleuter
school, welke komt op de plaats
waar de oude school stond, als Den
Haag wat sneller de goedkeuring af
gegeven had.
Gedeputeerde Staten mogen dan
wel een „brandbrief" naar de ge
meenten gezonden hebben, met de
opdracht de administratieve romp
slomp voor woningbouw i.v.m. de
werkgelegenheid zoveel mogelijk te
beperken; het kon ook zijn nut heb
ben de verschillende ministeries tot
meer snelheid aan te manen
Deze kleuterschool is nu onderge
bracht in het jeugdhuis, waar men
op 1 december uit moet. Er is dus
bijzonder weinig tijd over om de uit
één speel- en twee werklokalen be
staande school te realiseren. En dat
is dan de schuld van Den Haag.
VENRAY
In Venray is men begonnen aan
de Oude Oostrumseweg, naast de
dependance van de MAVO, met de
bouw van een nieuwe christelijke
kleuter- en basisschool. Het ontwerp
van het architectenbureau de Vries
is gebaseerd op de Multi Structuur-
bouw. Dat is een bouwmethode wel
ke is ontwikkeld door J.P.A. Nelis
sen Aannemingsbedrijf, in naüwe
samenwerking met het Informatie-
Centrum voor scholenbouw te Rot
terdam.
Het hart van de school vormt een
grote gemeenschapsruimte, gelegen
aan een patio. Hier omheen zijn ge
groepeerd de werklokalen en het zg
speellokaal voor de kleuters, de 4
lokalen voor het basisonderwijs als
mede de dienstruimten voor hoofd,
leidsters, onderwijzers, bergingen, de
keuken enz.
Aangrenzend aan de gemeenschaps
ruimte is zowel een dokumentatie-
centrum als een handvaardigheids
kern gesitueerd.
De kamers voor het hoofd en het
onderwijzend personeel bevinden
zich op een verhoging van ca. 60
cm. Doordat de wand tussen de ge
meenschapsruimte en de personeels-
kamer wegschuifbaar is, ontstaat de
mogelijkheid deze ruimte te gebrui
ken als een podium. Onder deze ver
hoogde ruimten bevindt zich boven
dien een hobbykelder.
Opvallend in de vormgeving is de
speciale kapkonstruktie boven de
gemeenschapsruimte.
Rekening is gehouden met 'n grote
Volgens sommige kranten is Venray aan een heel groot gevaar ont
komen. Het stoute voornemen om het vliegveld De Peel uit zyn
zoete rust te halen het „aktief" te laten worden is gelukkig ver
hinderd, al dan niet door de inzet van een al dan niet bestaand
aktiecomité.
EEN STORM IN EEN GLAS
WATER
Zo weten deskundigen dit alles te
noemen. Wat is nu feitelijk het ge
val? Reeds langer wil Eindhoven de
militaire vliegers kwijt van het daar
gelegen vliegveld Welschap. Die he
ren maken met hun Northrop-jagers
nog al het nodige lawaai. Vooral bo
ven Woensel en Strijp in wier rich
ting de startbanen liggen. Maar dat
zelfde vliegveld wordt ook gebruikt
door de burgerluchtvaart, o.m. door
de Ned. Luchtvaart Maatschappij.
En o.m. de Eindhovense industrieën,
met Philips op kop, zouden niet
graag deze snelle verbinding met
mate van flexibiliteit binnen het ge
bouw, waardoor het mogelijk moet
zijn om eventuele toekomstige ont
wikkelingen, welke een andere inde
ling vereisen, gestalte te kunnen ge
ven.
Verder bestaat de mogelijkheid
om het komplex uit te breiden met
1 of 2 lokalen, zonder dat een in
breuk wordt gedaan op de huidige
opzet.
Hoewel het gebouw volledig af
gestemd is op het onderwijs, werd
bij het ontwerp rekening gehouden
met de mogelijkheid het gebouw ook
dienstbaar te maken voor buiten
schoolse aktiviteiten.
VENLO, VENRAY, MAASTRICHT i
o.m. Schiphol verliezen. Hen is er
dus veel aan gelegen om tenminste
het vliegveld te handhaven. Zij heb
ben reeds eerder de suggestie naar
voren gebracht om de landingsbanen
dusdanig te verleggen, dat de vlieg
richting buiten de stadskern blijft.
In zijn defensienota poogde minis
ter Vredeling een oplossing te vin
den door het hérriemakende squa
dron 314 over te plaatsen naar het
vliegveld Gilze-Rijen. Maar veroor
zaakte daardoor alleen nog maar
meer herrie, want heel Midden-Bra
bant begon zich nu op voorhand
reeds te verzetten.
A.UJB.
En dan kreeg men het prachtige
spel te zien, hoe op de betreffende
hoorzitting in Den Haag bepaalde
burgemeesters zich in alle bochten
wringen om die herrie-makende
Northrop-jagers maar kwijt te ra
ken. Zo verscheen op deze hoorzit
ting Mr. C. Becht uit Tilburg met
een grote tekening, waarin hij eens
fijntjes uit de doeken deed, dat qua
geluidshinder dat 314e squadron fei
telijk helemaal niet in Brabant thuis
hoorde, maar beter naar de Lim
burgse Peel overgebracht kan wor
den. Dat had hij keurig uitgewerkt
op die tekening, met geluidstroggen
en zo, maar op de vraag hoe hij
dacht dat een en ander zou kunnen
gaan op dit vliegveld met zijn ene
startbaan en verder weinig of geen
accomodatie, moest hij het antwoord
schuldig blijven.
De verbouwing en de uitbouw van
het vliegveld De Peel zou praktisch
neerkomen op de aanleg van een
heel nieuw vliegveld en miljoenen
gaan kosten.
Bovendien, zo vertelden hem lucht
vaartdeskundigen vervult de Lim
burgse Peel al een grote rol in het
militaire luchtvaartverkeer. Die
dient namelijk als aan- en af vlieg
route voor drie vliegbases in Ne
derland, België en Duitsland en is
bovendien verzamelplaats voor tak-
tische vliegcefeningen voor de Star-
fighters. Met andere woorden daar
is al meer dan lawaai genoeg, maar
dat kan Mr. Becht in Tilburg niet
horen.
De verlegging van de startbaan
in Eindhoven komt op heel wat min
der geld en het werd op die hoorzit
ting dan ook snel duidelijk dat die
laatste oplossing wel gekozen zal
worden.
GEEN RUIMTE
Want ook bij de luchtmachtstaf
heeft men geen idee, naar welk
vliegveld in Nederland het Eindho
vense squadron feitelijk toe kan. Er
is praktisch nergens ruimte. Dus zal
het wel in Eindhoven blijven, wel
ke oplossing we zeiden het boven
al ook door de meeste politieke
partijen wordt voorgestaan, mits de
startbanen gedraaid worden in een
betere en ook vooral veiliger vlieg
richting buiten de stadskernen. In
die richting gaan dan ook de advie
zen waarbij ook speelt dat zelfs al
zou de luchtmacht van Welschap
vertrekken, de burgerluchtvaart
daar toch nog altijd blijft. Die krijgt
dan meer speelruimte en gaat wat
het lawaai betreft, dan misschien 't
volume produceren, dat nu afkom
stig is van het 314e squadron.
In zijn ontwoord heeft Minister
Vredeling dan ook al aangekondigd
dat hij de huidige situatie in Eind
hoven voorlopig wil handhaven, al
neemt hij een ontruiming van Wel
schap wel weer in beraad
Maar gezien het feit dat de mi
nister zelf reeds zegt dat verhuizing
naar Twente, Volkel of Gilze Rijen
te moeilijk wordt om allerlei re
denen, is het wel duidelijk dat dat
beraad lang kan duren
En aan vliegveld de Peel denkt hij
helemaal niet. „Het is daar te druk
in de lucht en de noodzakelijke uit
breiding van dit vliegveld zou bij
verhuizing te veel geld gaan kosten",
aldus deze bewindsman.
Dat is dan jammer voor de ver
meende aktiegroep, die nu ergens
anders tegen moet gaan schoppen.
En ook jammer voor degenen, die
met een groter vliegveld bij de deur
al droomden over meer werkgele
genheid
Vrijdag jl werd in Horst en Oirlo
Ir. H. Moors gehuldigd in verband
met zyn 25-jarig direkteursschap
van de eveneens zilveren Middelba
re Landbouwschool te Horst.
De receptie in zaal Ruif te Oirlo
noemde burgemeester Steegh.s van
Horst een compensatie voor het feit
dat 25 jaar geleden Venray de stryd
om de vestigingsplaats verloor....
Er is indertijd hard gevochten tus
sen Horst en Venray om de vesti
ging van wat toen heette de land-
bouwwinterschool. Zelfs werd door
het toenmalige Tweede Kamerlid Ir.
Droessen ons blad nog een proces
aangezegd als wij niet de bewering
terugtrokken, dat de vestiging van
deze school ten onrechte 'n op zijn
aandringen naar Horst ging ondanks
het feit dat eerder andere afspraken
gemaakt waren
Wat er van zij, de school ging naar
Horst, waar op 15 november 1949
Ir. Moors startte met dit soort on
derwijs, dat voor de oorlog slechts
in Roermond gegeven werd.
START
In 1947 startte de landbouwwinter-
school in Valkenburg voor Zuid
Limburg. Noord Limburg mocht na
tuurlijk niet achterblijven. Dank zij
de herrie tussen Venray en Horst,
duurde het tot 1949 voordat in Horst
in het oude distributiekantoor be
gonnen kon worden.
Ir. Moors was toen de enige le
raar en met vele gastdocenten moest
hij 26 leerlingen (de eerste lichting)
zien te vormen tot „volleerde agra
riërs".
Op 1 oktober 1951 kon men zijn
intrek nemen in de school aan de
Venrayseweg 89. Deze behuizing was
gedacht als tijdelijk, maar niets is
meer blijvend dan een tijdelijke be
huizing!
Intussen groeide ook het aantal
lesuren voor de leerlingen. Duurde
de winterschool in feite twee maal
een half jaar; spoedig ging ze twee
maal een heel jaar duren.
Op 1 september 1957 vond de
naamsverandering plaats en vanaf
die datum heet de school Middelbare
Landbouwschool.
In de voorbije 25 jaren zijn door
directeur Moors en zijn staf 538 af
gestudeerden afgeleverd.
AGRARISCH
ONDERWIJS CENTRUM
Aanvankelijk ging meer dan 50%
van de afgestudeerden werken in de
peripheric van de Landbouw, zoals
Voorl ich tings dienstenPlantenziek-
tenkundige Dienst, Heidemij en de
Grondmij, de LLTB-afdelingen, de
Boerenleenbanken en Handel en In
dustrie.
In de tweede helft der vijftiger
jaren moest men telkens met paral
lelklassen beginnen. Dat duurde zo
tot rond 1965, waarna een zekere
terugloop optrad. Verheugend is dat
men thans over het dieptepunt heen
is. Landelijk ziet men de laatste ja
ren de toeloop naar de M.L.S. groei
en, en dit jaar is men in Horst weer
met 2 eerste klassen gestart, name
lijk een 2-jarige B-richting en een
3-jarige A-richting.
Tussen de zestiger en zeventiger
jaren is de vraag naar onderwijs zo
groot, dat men met diverse vakscho
len moest starten o.a. met richtingen
voor groenteteelt, fruitteelt en de
boomteelt.
Al draagt de school de naam van
Landbouwschool, uit het voorgaande
blijkt wel hoe variabel het onder
wijs op zo'n school moet zijn. In
Den Haag spreekt men dan ook al
graag van „Agrarisch Onderwijs
Centrum".
Dit kunnen we ook al weer zien
aan de nieuwste loot van deze on
derwijsboom, die sedert enige weken
ontstaan is. Ten dienste van het
Centrum voor Dierveredeling te He-
gelsom is de MLS begonnen met een
eenjarige cursus voor afgestudeer
den van de Havo, die daarna gaan
deelnemen aan kadercursussen op
de Praktijkschool.
De school telt thans 3 vaste leer
krachten en 10 part-time docenten.
HULDIGING
Na een plechtige eucharistievie
ring kreeg de school op de feestver-
gadering namens de Kringen van de
LLTB in Noord Limburg een kopi
eermachine aangeboden door de hr.
M. v.d. Sterren.
Ook boden gelukwensen aan de
voorzitter van de Vereniging voor
Voortgezet Onderwijs, drs. A. Hul-
schemakers en de voorzitter van
de LLTB dhr. N. Huyts.
Ir. H. Moors kreeg van zijn oud
leerlingen een boekenkast aangebo
den. In grote getale waren zijn oud
leerlingen ter receptie verschenen.
Zondagmiddag omstreeks kwart
over twaalf verleende de uit de
richting Rips komende personenauto,
bestuurd door de 35-jarige G. van
Lith uit Heilo geen voorrang aan de
uit richting Venray komende perso
nenauto, bestuurd door H. J. Mun
sters uit Naarden.
Bij die botsing werd de 68-jarige
schoonmoeder van de eerste bestuur
der mevr. Ligthart-Sengers vrywel
op slag gedood. Met levensgevaar
lijke verwondingen moest de 4-jari-
ge Gido van Lith naar het Venray.se
ziekenhuis worden vervoerd alwaar
de kleine enkele uren later aan de
bekomen verwondingen is overleden.
Met ernstige verwondingen moes
ten naar het ziekenhuis worden ver
voerd de eerstgenoemde bestuurder,
zjjn echtgenote en twee kinderen.
Uit de andere wagen werden een
dochtertje van de bestuurder en 2
dames in het ziekenhuis opgenomen.
De bestuurder en twee kinderen
konden na in het ziejtenhuis behan
deld te zijn naar huis worden ver
voerd.
Brandweer en ambulance waren
in recordtijd ter plaatse, terwijl de
gewonden op snelle manier door am
bulance, rode kruis en politie-auto
naar het ziekenhuis werden ver
voerd.
Programma zondagochtendconcert
d.d. 29 september. Het „Maasbrees
Mannenkoor" o.l.v. de heer Th. Timp
zal uitvoeren:
1. Tjebe pojem, trad. Russisch By-
zanthijns
2. Svjat, trad. Russ. Byzanthijns
3. Monnikenkoor, Verdi
4. O sacrum convivium,
T. da Viadana
5. Hör mein Bitten, Pools volkslied
bew. Imjalof.
6. O Isis und Osiris, W. A. Mozart
7. Abend im Gebirge, B.Michelangeli
8. Drie Macedonische liederen:
a. Na tsjieja porta
b. Wa Nëdelja Todorowa
c. Raasjeta sa poseta sa
9. Plovi, Dalmatisch volkslied
10. Aus der Traube, Kurt Lissmann
11. Soldatenlied, Russisch volkslied,
bew. Sj. Djesachar
Fanfare „St. Aldegondis" o.l.v. A.
Jacobs zal vervolgens uitvoeren:
1. Military Escort, H. Bennett
2. All kinds of everything, Linsay-
Smith
3. Mixed Pickles, Max Leemann
4. In treue Fest, Carl Teike
5. Spanish Eyes, Bert Kaemfert
6. Wo die Wolga fliesst, H. Koldits
7. Under the double eagle, J. F.
Wagner
8. Beat and sweet, Max Leemann
9. Trumpet Tunes, Henry Purcell
10. Froh und heiter, Max Leemann
ONGEWONE DIEFSTAL
Uit de kelder van het bejaarden
centrum Het Schuttersveld ver
dween een voorwiel uit de fiets van
de bewoner H. W. De bejaarde is
daarmee echt gedupeerd maar mo
gelijk kunnen getuigen van deze on
gewone diefstal de politie een tip
geven. Het gebeurde zaterdag tussen
half elf en twee uur.