DE FOEKEPOT FOEKEPOT IS EEN MODERNE SCHOOL officieel overgedragen en in gebruik genomen... Politierechter INGEZONDEN Boekhandel van den Munckhof bv VRIJDAG 18 JANUAR11974 No. 3 "V" VIJF EN NEGENTIGSTE JAARGANG [g PEEL EN MAAS g DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY VVEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 18 ct. per mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 T 7I.IYHMI WIIJIHCI\tlT PRIJS PER HALFJAAR 8,50 (bij vooruitbetaling) DIERENMISHANDELING Op dlinsdag 8 januari liep ik door Venray en toen keek ik ook even in dé kerststal. Toen zag rik daar één dode kip liggen in het kribbetje, met de pootjes naar boven (en één kip liep er mager en 'kaal rond. Ik ben bij de Jeugd Natuur Wacht en ik vind1 dat ze verzorgd moeten worden!!! Fredd'y Meissen, 10 jaar Steegsepeeüweg 5a, Leunen schoolse gebeuren zijn ouders be trokken. Zo zijn o.a. ouders bezig aan de bouw van een omroepinstal latie in de school en werken ze aan king vooral gebaseerd 'op degelijk heid en gemakkelijk onderhoud. HET SCHOOLSE GEBEUREN 1 De eerste onderwijskundigemoge lijkheid in dit gebouw is een opti male samenwerking tussen kleuter en basisonderwijs, om op dien duur te komen tot een goed geïntegreerd geheel. Bij het uitzoeken van meubi lair en leer- en hulpmiddelen is er al veel op elkaar afgestemd. Zo zijn de kleur en de maatvoe ring van het meubilair en hetzelfde bordensysteem een vloeiende over- Voor Venrays Brukske was zaterdag een grcte dam cmdat de kleuter- en basisschool aan het schoolbestuur overgedragen, nadat het nieuwe gebouw officieel in gebruik was genomen. Het was een stijlvol gebeuren, met vele gasten uit de onderwijswereld uit Venray en daarbuiten. Het geheel werd zelfs omlijst door Hofkapel uit Oostrum onder leiding van Jan Verstegen. Een jarige burgemeester Schols had zélfs die dag willen vrijmaken nadat de datum van de ingebruik name al tweemaal was uitgesteld, ook al door het enthousiasme van de schoolleiding, schoolbestuur en oudercomité. „Ik geloof" aldus bur gemeester Schols, dia t dieze school een symbool is en model kan staan voor die ontwikkeling van deze streek in dit Peeigebied, De opening is tot stand gekomen door het resul taat van teamwerk, zoals de gehele ontwikkeling van het Brukske, waar 4 jaar geleden nog niemand kon be seffen dat zo'n snelle ontwikkeling op gang zou komen. Een school wel ke opvalt door zijn architectonisch vormgeving. De wijkbewoners van het Brukske tonen niet alleen de wil tot samenwerking op onderwijsge bied, maar het schoolbestuur wil de school ook openstelllen voor andere dio-eleinden. Zo zal de school een maatschappelijke funktie gaain ver vullen in het wijkgebeuren en kan zo bijdragen tot een stuk aktiviteits- ontwikkeling." Wethouder van jOnderwijs Mevr. Rutten-Thiielen wees op de vele blij de gezichten welke er nu op het Brukske te zien zijn. De bewo ners hebben veel verwacht en dank zij veler medewerking zij hun wen sen in vervulling gegaan. De intre- gabie van kleuter- en basis-ondier- wijs is een afspiegeling van de goe de samenwerking die bestond en nog bestaat. Een novum in Venray cup het gebied van de bouw dat de eerste bijzondere school is, welke door gemeente gebouwd is. Mevr. Rutten-Tielien hoopt dat de kinderen die op die school onder wijs ontvangen, ook daar geestelijk volwassen zullen worden. Pastoor Pothof bracht als voorzitter van het school bestuur veel dank aan de gemeente voor de juist overgedragen school. De 'samenwerking tussen gemeente, inspectie, schoolbestuur en leiding was bewonderenswaardig. Het schoolbestuur is gestuwd en gesteund gewerden door velen zelfs zo, dat men al met de goedkeuringen voor school kwam aandragen toen het be stuur er nog om moest vragen. Hij bracht dank aan architect, aanne mers, maar vooral aan de bouwers. Amper 10 miaonden geleden werd begonnen met de bouw van de school en deze kon al' enkele maan den geleden in gebruik worden genomen en nu reeds officieel wor den overgedragen. Hij bracht ook dank aan het "on derwijzend personeel voor huin ijver. Dat er veel belangstelling was om aan deze school onderwijs te gaan geven, bleek wel uit de 150 sollici tanten vcor 'kleuter- en basisonder wijs, die zich gemeld hadden. Dankbaar was hij ook het ouder- comit'. Wat dlit gepresteerd heeft, grenst aan het ongelooflijke. Pas toor Pothoff besloot met die wens dat veel nobele mensen op de school ge vormd zouden worden, geïnspireerd door de christelijke geest, die later zouden werken voor het welzijn van anderen. Inspecteur Bettinger was juist opa geworden en daardoor zal de opening van de Fcekepot hem wel in gedachten blijven. De inspec teur vertelde dat de meester met het krijtje een verdwijnende figuur aan het worden is.. Als men de-ze school met zijn modernste onderwijs middelen 'bekijkt, dan zijn er. alle en nieuwe voor waanden aanwezig voor goed onderwijs met leuk mate riaal. Als men die middelen als ver vanger van het krijtje zal gaan ge bruiken, maar wel zijin capaciteiten als onderwij zer(es) inzet, dan moeten er goode resultaten komen. De heer Bettinger besloot met dé wens dat wanneer hij straks die school als inspecteur zou bezoeken dat dan de kinderen, niet alleen zou den zeggen, wij hebben een mooie school en daar gaan wij graag naar toe, maar vooral wij hebben een fij ne meester en 'n fijne juf. Dan was bewezen dat de Fcekepot op de goe de weg is. Mevr. van Lier wist school wet te liggen Mevr. van Lier de inspectrice van het kleuterschool onderwijs had nu geen moeite om de school te vin den, want zij was er al de tweede maal. Met de opening van de Open bare school was zij dcor vriende lijke inwoners van Venray niet naar Veltum verwezen, maar naar het Brukske. Zij hoopte dat de leerling van kleuter- en basisonderwijs iets leert waaraan het kind in het heden en in de toekomst iets aan zal heb ben. Met de wens dat de school op het Brukske een zegen mag zijn vioor de kinderen en dat zij er een ge lukkige tijd' zullen vinden, feliciteer de zijn de aanwezigen. De nieuwe school in Brukske ,De Fcekepot" is in meer dan een opzicht een moderne school. Hoewel de school liefst 12 klassen kent vcor het basisonderwijs, plus 2 kleuterscholen, is toch geen „mammcet"-schcol tevoorschijn gekomen, die kinderen afschrikt. Integendeel zelfs De architecten van Multi-omtwerp te Rotterdam hebben een soort stra mien gehanteerd van gelijkzijdige driehoeken( waardoor de schoolloka len meer lijken op een honinggraat. De klaslokalen, even groot in opper vlakte dan bij de traditioneel ge bouwde school, hebben hierdoor een heel wat intiemere vorm en minder geluidsoverlast van elkaar. De gang extra breed die de verschillende klassen verbindt bied/t verder mogelijkheden voor buiten- klaissige activiteiten. Een aula en documentatiecentrum vormt het middelpunt van deze school, waarin speciaal ook de grote speellokalen opvallen vcor die kleuterscholen. De school is zo gebouwd, dat de wanden het dak niet dragen. Hier voor zijn speciaal kolommen. Dit geeft in de toekomst de mogelijkheid cm met heel weinig moeite het ge bouw aa.n te passen aan nieuwe ruimtelijke wensen, die het gevolg kunnien zijn van gewijzigde inzich ten over leren en lesgeven. Konstruktief lijkt de school moei lijker dan hij in werkelijkhei is. Door het toepassen van speciale hoekstenen en door het aanpassen van de detaillering hieraan, was ook de afwerking niet moeilijker dlan bij andere gebouwen. Het was alleen even wennen. Een groot voordeel van deze op bouw bleek eigenlijk pas toen de school vergeleken werd met een aan tal andere meer conventionele scho len. Bij exact het zelfde grondopper vlak bleek gemiddeld' oa. 20% min der gevelcppervlak aanwezig te zijn. Mede hierdoor en dcor de toepas sing van de dubbele tuimelramen zullen de verwar mingskosten van deze school aanzienlijk onder die van de traditionele scholen blijven. Ver der is de materiaalkeuze en afwer- Andere sprekers De heer van Dijck, sprekende na mens het Protestants Christelijk Onderwijs, wees od de samenwer king die het mogelijk maakte dat in de Fcekepot zowel katholiek als Christel, onderwijs gegeven kan wor den. Hij onderstreepte dat in deze tijd de geestelijke vorming van het kind door het confessioneel ender wijs een belangrijk facet is dn de opvoeding. Namens architect en bouwers werd een geschenk aangeboden in de vorm vain een interoominstallatie. •De Leer van Roo sprak namens het oudercomité dank uit voor de moge lijkheid tot inspraak waardoor een basis van goede samenwerking toe reikt kon wordlen. Juist door de mo gelijkheid de ouders akt.ief bij de in tegratie te betrekken, was reeds veel bereikt kunnen worden. Hoofd der school De heer Tolboom was de laatste van de rij van sprekers. Hij stelde dat die schoolleiding vastbesloten is de leerlingen, die kennis te geven dat zij kunnen uitgroeien tot mensen met een christelijke geest en tot werkzame burgers van onze maat schappij. Grotestraat 28 - Venray een schoolkrant. Intermezzo Daarvoor zorgden de kleinsten van de protestants christelijke kleuter school door zingend en feestelijk versierd op hun wijze hun blijdschap tot uitdrukking te brengen dat de Fcekepot ook als hun tijdelijk tehuis geopend was. De leerlingen van de basisschool maakten een rondedans langs de vele gasten, waar wij opmerkten naast burgemeester Schols met echtgeno te, ook de vier wethouders len ge meentesecretaris Poels, dismiedie ve le schoolbesturen en onderwijs krachten uit de gemeente en daar buiten. Voor het Brukske was het een grote dag. Een feestdag bij uitne mendheid en de dag werd' besloten met een feestelijk samenzijn 's avonds door de ouders van hjet Brukske dn de aula van die school. Vermelden wij verder nog dat Venrays kunstenaar Gussen Wie fraaie spelelementen heeft vervaar digd wel'ke een plaats hebben gekre gen rond die school!. Voor de plechtigheid 'kregen de jeugdigen de gelegenheid de school te bezichtigen. „Wat gaat u me nou vertellen?" schrok de politierechter op. „U dient een klacht in wegens mishandeling en u weet niet eens wie het gedaan heeft?" „Ik heb die man nooit gezien, edelachtbare." „O, dus dit is elen andere manl U bedoelt dat u door iemand an ders bent geslagen!" „Nee, 't is wel de goeje, edelacht bare, maar ik zeg allenig dat ik 'm niet gezien heb. Ik zien 'm nou eigenlijk voor 't eerst." De rechter legde het dossier weer neer dat hij juist had willen inzilen, en keek de getuige verbouwereerd aan De officier van justitie bladerde in de dagvaarding en herlas iets dui delijker wat hij tevoren in mono tonie dreun had afgerateld ,dat ver dachte op onsportieve en lafhartige wijze de beklemde, althans ii\ Zijn bewegingen belemmerde getuige J. J. d. V. voornoemd in het achterdeel van zijn lichaam, resp. onderste ge deelte van de rug had geprikt en/of gestoken, althkns pijnlijk aangedaan met een paraplu met ijzeren punt of pin, respektie velij k een scherp voorwerp, terwijl hij wist dat ge tuige J. J. d. V. voornoemd inOet in staat was of kon zijn om zichzelf te bewegen en/of te verdedigen". „Deze getuiige zat namelijk ge klemd in een kelderraam met het hoofd' naar de binnenzijde en die be nen naar buiten. Verdachte heeft op een ergerlijke wijze misbruik ge maakt van het onvermogen van de getuige om zich te verroeren". „Ik kon er niet meer in of uit", lichtte het slachtoffer toe. „Maar waarom ging u dan niet door de deur de kelder in?" „Ik kon d:e sleutel niet vinden, edelachtbare, en m'n vrouw «moest en zou op slag e>en flessie limenade voor de kinderen uit die kelder heb ben. Ik keek nog am de spijker, miaar de sleutel was er niet. Toen zei m'n vrouw, dat die limonade pal onder 't kelderraam sting en dat ika d'r zo door het raam ook bij kon:" „En u kon er niet bij." „Jewel, edelachtbare, ik kon d'r best bij. Ik had al een grote fles in eike hand. Maar ondertussen was ik wat te ver gezakt hé, en toen zit ik finaal klem door dat verraderlijke buikje van me." „En toen kwam er iemand langs, buiten, en die heeft u mishandeld?" „Gedeeltelijk, edelachtbare". „Wat gedeeltelijk? U bent mis handeld of u bent niet mishandeld." „Nee, ik ben helemaal mishandeld, edelachtbare. M'nbovenstuk hing in de kelder, dUs diaar kon ie niet bij." De verdachte meende, dat de ge tuige „helemaal niet" mishandeld was. Hij had de figuur in de vreemde houding op straat alleen maar even aangestoten om te kijken of die nog leefde, 't Kon een lijk wezen, edel achtbare of een gewonde." „Ja ja, en als 't geen lijk is, maakt u er een gewonde van" antwoordde de politierechter. „Wie werkelijk meent met een verkeersslachtoffer of een zieke te maken, die gaat een dokter of een ambulance bellen en kijkt of er hulp geboden kan werden maar die gaat niet met een paraplu im een lichaam steken alsof die thuis iin de aardappels prilkt." „Hij hielp me d'r ook niet uit", klaagde die getuige. „Moest ik diat doen?" riep de ver dachte hooglijk verbaasd. „Z'n eigen vrouw stond er bij te gieren van die lach en z'n kinderen hadden de grootste lol en trokken ook niet" „Dan wist u ook wel, dat er geen lijkt lag" kenkludeerde de rechter. „Moet u niet zeggen, edelachtbare, Je kèn heel komischs an je 'end ko men. En ik mocht toch wel aan nemen dat ze iemand zouden helpen, die nog lééfde?" Er waren gelukkig nog andere ge tuigen opgeroepen. Die verklaarden droog en zakelijk dat zij de verdach te met zichtbaar leedvermaak en plezier hadden zien manipuleren met z'n paraplu. „Hij kietelde en prikte hem opzettelijk", vertelde een buur vrouw, „en tden we de arme ziel er eindelijk uittrokken, ging hij er als een bsmge haas vandoor. De schoft". De officier eiste vijftig gulden boete. „En berg die sleutel van de kelder voortaan beter op", advi seerde hij de gedeeltelijke geprikte. „Ik had 'm goed opgeborgen", klonk het, „ik had 'm in m'n zak." gang. Alle kasten zijn verrolbaar dat betekent dat verscheidene materia len gemeenschappelijk gebruikt kun nen worden, wat op zichzelf enorm kostenbesparend werkt. De ritmiekzaal van de kleuter school heeft door medewerking van het vloerenbedrijf een ongelofelijke praktisch vloer gekregen. Kleuter- zowel als basisschool kunnen hier profijt van trekken. De extra ruimten in de gangen gaan nu gebruikt worden als reken- prakticumhoek, leesniveauhoek en documentatiecentrum. In de hierbovengenoemde hoeken spelen zich vaak aktivitelten af bui ten het klaslokaal. Ouderhulp is hier dan ook onontbeerlijk. Bij verschil lende aangelegenheden van het Het audiovisueel gebeuren in de school krijgt een belangrijke plaats. De meester die uitsluitend met het bord en het krijtje kan werken iis in deze moderne maatschappij een beetje uit de tijd. Met een lager kostenpatroon dan een traditionele school is deze inrichting verwezen lijkt. Mogelijkheden tot individualise ring zijn er in behoorlijke mate aanwezig. Zo zijn er programma's voor de koptelefoons, loco, profax, de schakelboekjes met geprogram meerde instructie enz. Foto: Studio G. Kruyser, Venray

Peel en Maas | 1974 | | pagina 1