DE FOEKEPOT
FOEKEPOT IS EEN MODERNE SCHOOL
officieel overgedragen en
in gebruik genomen...
Politierechter
INGEZONDEN
Boekhandel
van den Munckhof bv
VRIJDAG 18 JANUAR11974 No. 3 "V"
VIJF EN NEGENTIGSTE JAARGANG
[g PEEL EN MAAS g
DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY VVEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 18 ct. per mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 T 7I.IYHMI WIIJIHCI\tlT PRIJS PER HALFJAAR 8,50 (bij vooruitbetaling)
DIERENMISHANDELING
Op dlinsdag 8 januari liep ik door
Venray en toen keek ik ook even in
dé kerststal. Toen zag rik daar één
dode kip liggen in het kribbetje, met
de pootjes naar boven (en één kip
liep er mager en 'kaal rond.
Ik ben bij de Jeugd Natuur Wacht
en ik vind1 dat ze verzorgd moeten
worden!!!
Fredd'y Meissen, 10 jaar
Steegsepeeüweg 5a, Leunen
schoolse gebeuren zijn ouders be
trokken. Zo zijn o.a. ouders bezig
aan de bouw van een omroepinstal
latie in de school en werken ze aan
king vooral gebaseerd 'op degelijk
heid en gemakkelijk onderhoud.
HET SCHOOLSE GEBEUREN
1
De eerste onderwijskundigemoge
lijkheid in dit gebouw is een opti
male samenwerking tussen kleuter
en basisonderwijs, om op dien duur
te komen tot een goed geïntegreerd
geheel. Bij het uitzoeken van meubi
lair en leer- en hulpmiddelen is er
al veel op elkaar afgestemd.
Zo zijn de kleur en de maatvoe
ring van het meubilair en hetzelfde
bordensysteem een vloeiende over-
Voor Venrays Brukske was zaterdag een grcte dam cmdat de
kleuter- en basisschool aan het schoolbestuur overgedragen, nadat
het nieuwe gebouw officieel in gebruik was genomen. Het was
een stijlvol gebeuren, met vele gasten uit de onderwijswereld
uit Venray en daarbuiten. Het geheel werd zelfs omlijst door
Hofkapel uit Oostrum onder leiding van Jan Verstegen.
Een jarige
burgemeester Schols
had zélfs die dag willen vrijmaken
nadat de datum van de ingebruik
name al tweemaal was uitgesteld,
ook al door het enthousiasme van
de schoolleiding, schoolbestuur en
oudercomité. „Ik geloof" aldus bur
gemeester Schols, dia t dieze school
een symbool is en model kan staan
voor die ontwikkeling van deze
streek in dit Peeigebied, De opening
is tot stand gekomen door het resul
taat van teamwerk, zoals de gehele
ontwikkeling van het Brukske, waar
4 jaar geleden nog niemand kon be
seffen dat zo'n snelle ontwikkeling
op gang zou komen. Een school wel
ke opvalt door zijn architectonisch
vormgeving. De wijkbewoners van
het Brukske tonen niet alleen de wil
tot samenwerking op onderwijsge
bied, maar het schoolbestuur wil de
school ook openstelllen voor andere
dio-eleinden. Zo zal de school een
maatschappelijke funktie gaain ver
vullen in het wijkgebeuren en kan
zo bijdragen tot een stuk aktiviteits-
ontwikkeling."
Wethouder van
jOnderwijs
Mevr. Rutten-Thiielen wees op de
vele blij de gezichten welke er nu op
het Brukske te zien zijn. De bewo
ners hebben veel verwacht en dank
zij veler medewerking zij hun wen
sen in vervulling gegaan. De intre-
gabie van kleuter- en basis-ondier-
wijs is een afspiegeling van de goe
de samenwerking die bestond en
nog bestaat. Een novum in Venray
cup het gebied van de bouw dat de
eerste bijzondere school is, welke
door gemeente gebouwd is.
Mevr. Rutten-Tielien hoopt dat de
kinderen die op die school onder
wijs ontvangen, ook daar geestelijk
volwassen zullen worden.
Pastoor Pothof
bracht als voorzitter van het school
bestuur veel dank aan de gemeente
voor de juist overgedragen school.
De 'samenwerking tussen gemeente,
inspectie, schoolbestuur en leiding
was bewonderenswaardig. Het
schoolbestuur is gestuwd en gesteund
gewerden door velen zelfs zo, dat
men al met de goedkeuringen voor
school kwam aandragen toen het be
stuur er nog om moest vragen. Hij
bracht dank aan architect, aanne
mers, maar vooral aan de bouwers.
Amper 10 miaonden geleden werd
begonnen met de bouw van de
school en deze kon al' enkele maan
den geleden in gebruik worden
genomen en nu reeds officieel wor
den overgedragen.
Hij bracht ook dank aan het "on
derwijzend personeel voor huin ijver.
Dat er veel belangstelling was om
aan deze school onderwijs te gaan
geven, bleek wel uit de 150 sollici
tanten vcor 'kleuter- en basisonder
wijs, die zich gemeld hadden.
Dankbaar was hij ook het ouder-
comit'. Wat dlit gepresteerd heeft,
grenst aan het ongelooflijke. Pas
toor Pothoff besloot met die wens dat
veel nobele mensen op de school ge
vormd zouden worden, geïnspireerd
door de christelijke geest, die later
zouden werken voor het welzijn van
anderen.
Inspecteur Bettinger
was juist opa geworden en daardoor
zal de opening van de Fcekepot hem
wel in gedachten blijven. De inspec
teur vertelde dat de meester met
het krijtje een verdwijnende figuur
aan het worden is.. Als men de-ze
school met zijn modernste onderwijs
middelen 'bekijkt, dan zijn er. alle
en nieuwe voor waanden aanwezig
voor goed onderwijs met leuk mate
riaal. Als men die middelen als ver
vanger van het krijtje zal gaan ge
bruiken, maar wel zijin capaciteiten
als onderwij zer(es) inzet, dan moeten
er goode resultaten komen.
De heer Bettinger besloot met dé
wens dat wanneer hij straks die
school als inspecteur zou bezoeken
dat dan de kinderen, niet alleen zou
den zeggen, wij hebben een mooie
school en daar gaan wij graag naar
toe, maar vooral wij hebben een fij
ne meester en 'n fijne juf. Dan was
bewezen dat de Fcekepot op de goe
de weg is.
Mevr. van Lier wist
school wet te liggen
Mevr. van Lier de inspectrice van
het kleuterschool onderwijs had nu
geen moeite om de school te vin
den, want zij was er al de tweede
maal. Met de opening van de Open
bare school was zij dcor vriende
lijke inwoners van Venray niet naar
Veltum verwezen, maar naar het
Brukske. Zij hoopte dat de leerling
van kleuter- en basisonderwijs iets
leert waaraan het kind in het heden
en in de toekomst iets aan zal heb
ben. Met de wens dat de school op
het Brukske een zegen mag zijn vioor
de kinderen en dat zij er een ge
lukkige tijd' zullen vinden, feliciteer
de zijn de aanwezigen.
De nieuwe school in Brukske ,De Fcekepot" is in meer dan een
opzicht een moderne school. Hoewel de school liefst 12 klassen
kent vcor het basisonderwijs, plus 2 kleuterscholen, is toch geen
„mammcet"-schcol tevoorschijn gekomen, die kinderen afschrikt.
Integendeel zelfs
De architecten van Multi-omtwerp
te Rotterdam hebben een soort stra
mien gehanteerd van gelijkzijdige
driehoeken( waardoor de schoolloka
len meer lijken op een honinggraat.
De klaslokalen, even groot in opper
vlakte dan bij de traditioneel ge
bouwde school, hebben hierdoor een
heel wat intiemere vorm en minder
geluidsoverlast van elkaar.
De gang extra breed die de
verschillende klassen verbindt bied/t
verder mogelijkheden voor buiten-
klaissige activiteiten. Een aula en
documentatiecentrum vormt het
middelpunt van deze school, waarin
speciaal ook de grote speellokalen
opvallen vcor die kleuterscholen.
De school is zo gebouwd, dat de
wanden het dak niet dragen. Hier
voor zijn speciaal kolommen. Dit
geeft in de toekomst de mogelijkheid
cm met heel weinig moeite het ge
bouw aa.n te passen aan nieuwe
ruimtelijke wensen, die het gevolg
kunnien zijn van gewijzigde inzich
ten over leren en lesgeven.
Konstruktief lijkt de school moei
lijker dan hij in werkelijkhei is.
Door het toepassen van speciale
hoekstenen en door het aanpassen
van de detaillering hieraan, was ook
de afwerking niet moeilijker dlan bij
andere gebouwen. Het was alleen
even wennen.
Een groot voordeel van deze op
bouw bleek eigenlijk pas toen de
school vergeleken werd met een aan
tal andere meer conventionele scho
len. Bij exact het zelfde grondopper
vlak bleek gemiddeld' oa. 20% min
der gevelcppervlak aanwezig te zijn.
Mede hierdoor en dcor de toepas
sing van de dubbele tuimelramen
zullen de verwar mingskosten van
deze school aanzienlijk onder die van
de traditionele scholen blijven. Ver
der is de materiaalkeuze en afwer-
Andere sprekers
De heer van Dijck, sprekende na
mens het Protestants Christelijk
Onderwijs, wees od de samenwer
king die het mogelijk maakte dat in
de Fcekepot zowel katholiek als
Christel, onderwijs gegeven kan wor
den. Hij onderstreepte dat in deze
tijd de geestelijke vorming van het
kind door het confessioneel ender
wijs een belangrijk facet is dn de
opvoeding.
Namens architect en bouwers
werd een geschenk aangeboden in de
vorm vain een interoominstallatie.
•De Leer van Roo sprak namens het
oudercomité dank uit voor de moge
lijkheid tot inspraak waardoor een
basis van goede samenwerking toe
reikt kon wordlen. Juist door de mo
gelijkheid de ouders akt.ief bij de in
tegratie te betrekken, was reeds veel
bereikt kunnen worden.
Hoofd der school
De heer Tolboom was de laatste
van de rij van sprekers. Hij stelde
dat die schoolleiding vastbesloten is
de leerlingen, die kennis te geven
dat zij kunnen uitgroeien tot mensen
met een christelijke geest en tot
werkzame burgers van onze maat
schappij.
Grotestraat 28 - Venray
een schoolkrant.
Intermezzo
Daarvoor zorgden de kleinsten van
de protestants christelijke kleuter
school door zingend en feestelijk
versierd op hun wijze hun blijdschap
tot uitdrukking te brengen dat de
Fcekepot ook als hun tijdelijk tehuis
geopend was.
De leerlingen van de basisschool
maakten een rondedans langs de vele
gasten, waar wij opmerkten naast
burgemeester Schols met echtgeno
te, ook de vier wethouders len ge
meentesecretaris Poels, dismiedie ve
le schoolbesturen en onderwijs
krachten uit de gemeente en daar
buiten.
Voor het Brukske was het een
grote dag. Een feestdag bij uitne
mendheid en de dag werd' besloten
met een feestelijk samenzijn
's avonds door de ouders van hjet
Brukske dn de aula van die school.
Vermelden wij verder nog dat
Venrays kunstenaar Gussen Wie
fraaie spelelementen heeft vervaar
digd wel'ke een plaats hebben gekre
gen rond die school!.
Voor de plechtigheid 'kregen de
jeugdigen de gelegenheid de school
te bezichtigen.
„Wat gaat u me nou vertellen?"
schrok de politierechter op. „U dient
een klacht in wegens mishandeling
en u weet niet eens wie het gedaan
heeft?"
„Ik heb die man nooit gezien,
edelachtbare."
„O, dus dit is elen andere manl
U bedoelt dat u door iemand an
ders bent geslagen!"
„Nee, 't is wel de goeje, edelacht
bare, maar ik zeg allenig dat ik 'm
niet gezien heb. Ik zien 'm nou
eigenlijk voor 't eerst."
De rechter legde het dossier weer
neer dat hij juist had willen inzilen,
en keek de getuige verbouwereerd
aan De officier van justitie bladerde
in de dagvaarding en herlas iets dui
delijker wat hij tevoren in mono
tonie dreun had afgerateld ,dat ver
dachte op onsportieve en lafhartige
wijze de beklemde, althans ii\ Zijn
bewegingen belemmerde getuige J.
J. d. V. voornoemd in het achterdeel
van zijn lichaam, resp. onderste ge
deelte van de rug had geprikt en/of
gestoken, althkns pijnlijk aangedaan
met een paraplu met ijzeren punt of
pin, respektie velij k een scherp
voorwerp, terwijl hij wist dat ge
tuige J. J. d. V. voornoemd inOet in
staat was of kon zijn om zichzelf
te bewegen en/of te verdedigen".
„Deze getuiige zat namelijk ge
klemd in een kelderraam met het
hoofd' naar de binnenzijde en die be
nen naar buiten. Verdachte heeft op
een ergerlijke wijze misbruik ge
maakt van het onvermogen van de
getuige om zich te verroeren".
„Ik kon er niet meer in of uit",
lichtte het slachtoffer toe.
„Maar waarom ging u dan niet
door de deur de kelder in?"
„Ik kon d:e sleutel niet vinden,
edelachtbare, en m'n vrouw «moest
en zou op slag e>en flessie limenade
voor de kinderen uit die kelder heb
ben. Ik keek nog am de spijker,
miaar de sleutel was er niet. Toen
zei m'n vrouw, dat die limonade
pal onder 't kelderraam sting en dat
ika d'r zo door het raam ook bij
kon:"
„En u kon er niet bij."
„Jewel, edelachtbare, ik kon d'r
best bij. Ik had al een grote fles in
eike hand. Maar ondertussen was ik
wat te ver gezakt hé, en toen zit ik
finaal klem door dat verraderlijke
buikje van me."
„En toen kwam er iemand langs,
buiten, en die heeft u mishandeld?"
„Gedeeltelijk, edelachtbare".
„Wat gedeeltelijk? U bent mis
handeld of u bent niet mishandeld."
„Nee, ik ben helemaal mishandeld,
edelachtbare. M'nbovenstuk hing in
de kelder, dUs diaar kon ie niet bij."
De verdachte meende, dat de ge
tuige „helemaal niet" mishandeld
was. Hij had de figuur in de vreemde
houding op straat alleen maar even
aangestoten om te kijken of die nog
leefde, 't Kon een lijk wezen, edel
achtbare of een gewonde."
„Ja ja, en als 't geen lijk is, maakt
u er een gewonde van" antwoordde
de politierechter. „Wie werkelijk
meent met een verkeersslachtoffer
of een zieke te maken, die gaat een
dokter of een ambulance bellen en
kijkt of er hulp geboden kan werden
maar die gaat niet met een paraplu
im een lichaam steken alsof die thuis
iin de aardappels prilkt."
„Hij hielp me d'r ook niet uit",
klaagde die getuige.
„Moest ik diat doen?" riep de ver
dachte hooglijk verbaasd. „Z'n eigen
vrouw stond er bij te gieren van die
lach en z'n kinderen hadden de
grootste lol en trokken ook niet"
„Dan wist u ook wel, dat er geen
lijkt lag" kenkludeerde de rechter.
„Moet u niet zeggen, edelachtbare,
Je kèn heel komischs an je 'end ko
men. En ik mocht toch wel aan
nemen dat ze iemand zouden helpen,
die nog lééfde?"
Er waren gelukkig nog andere ge
tuigen opgeroepen. Die verklaarden
droog en zakelijk dat zij de verdach
te met zichtbaar leedvermaak en
plezier hadden zien manipuleren met
z'n paraplu. „Hij kietelde en prikte
hem opzettelijk", vertelde een buur
vrouw, „en tden we de arme ziel er
eindelijk uittrokken, ging hij er als
een bsmge haas vandoor. De schoft".
De officier eiste vijftig gulden
boete. „En berg die sleutel van de
kelder voortaan beter op", advi
seerde hij de gedeeltelijke geprikte.
„Ik had 'm goed opgeborgen", klonk
het, „ik had 'm in m'n zak."
gang. Alle kasten zijn verrolbaar dat
betekent dat verscheidene materia
len gemeenschappelijk gebruikt kun
nen worden, wat op zichzelf enorm
kostenbesparend werkt.
De ritmiekzaal van de kleuter
school heeft door medewerking van
het vloerenbedrijf een ongelofelijke
praktisch vloer gekregen. Kleuter-
zowel als basisschool kunnen hier
profijt van trekken.
De extra ruimten in de gangen
gaan nu gebruikt worden als reken-
prakticumhoek, leesniveauhoek en
documentatiecentrum.
In de hierbovengenoemde hoeken
spelen zich vaak aktivitelten af bui
ten het klaslokaal. Ouderhulp is hier
dan ook onontbeerlijk. Bij verschil
lende aangelegenheden van het
Het audiovisueel gebeuren in de
school krijgt een belangrijke plaats.
De meester die uitsluitend met het
bord en het krijtje kan werken iis
in deze moderne maatschappij een
beetje uit de tijd. Met een lager
kostenpatroon dan een traditionele
school is deze inrichting verwezen
lijkt.
Mogelijkheden tot individualise
ring zijn er in behoorlijke mate
aanwezig. Zo zijn er programma's
voor de koptelefoons, loco, profax,
de schakelboekjes met geprogram
meerde instructie enz.
Foto: Studio G. Kruyser, Venray