CENTRUMPLAN GOEDGEKEURD....
TEGELPLASTIC IS
GEWELDIG OM
KEUKEN EN DOUCHE
MEE TE BEKLEDEN
7.95
Leenenl
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
De nachten van Schols
Nil plastic keukentegels verkrijgbaar aan
de rolGoed af wasbaaar m. water en zeep
Eenvoudig te plakken als behang - Ideaal
voor toilet, badkamer en keuken - In 10
verschillende kleuren en tegelmotieven,
130 cm breed - per meter
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1973 No. 45
VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS US
VOOR AL UW DRANKEN
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 16 ct per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 7.50 (bij vooruitbetaling)
Met ons hebben velen zich afgevraagd of het nu met alle geweld
nodig is dat Venrays raad in nachtelijke zittingen een spreidings
model en een centrumplan dienen goed te keuren. De kleine uur
tjes zijn daar niet bjj uitstek de beste tjjd voor, of kunnen de
onderwerpen van dusdanige importantie het daglicht niet velen.
Wat er van zij, tweemaal vorige week moest de raad rond 1 uur
stemmen over onderwerpen, welke voor de toekomstige ontwikke
ling van onze gemeente zeer belangrijk zijn.
In zijn inleiding tot het centrum
plan bezwoer drs. SCHOLS de raad
nog eens te zorgen dat het centrum
zal worden aangepast aan de ver
zorgende en dienende funktie, welke
het moet krijgen voor een gemeen
te, welke groeit naar 50.000 inwo
ners. Daar zullen allerlei belangen
tegen elkaar moeten worden afge
wogen, als die van winkeliers en
consumenten, rijdend verkeer en
voetgangers, sfeer en bereikbaar
heid. Hij meende dat het nieuwe plan
daarin goed is geslaagd.
Wel wilde hij duidelijk stellen dat
het niet in de bedoeling ligt in het
centrum een nieuw centrum te
creëeren naast het bestaande,
v doch dat het bestaande alleen
wordt uitgebreid.
Nadat zowel de stedebouwkundige
als de verkeersdeskundige nog eens
tekst en uitleg van het plan gegeven
hadden, was dan het woord aan de
raad, die, mede aan de hand van de
16 ingezonden bezwaarschriften,
haar mening kon zeggen.
DE BRUYN
ging de geschiedenis na van het
centrumplan, dat in oktober 1967 al
eens door de raad is goedgekeurd.
Dat heeft twee gevolgen gehad:
a. men heeft een stel panden aan
gekocht, waarmede de gemeente
thans nog in de maag zit en
b. werden zelfstandige ondernemers
gehinderd, doordat men voor
zichtig was met bouwvergunnin
gen.
Het nieuwe plan kan een einde
maken aan veel geklungel, nu nieu
we bebouwingsvoorschriften klaar
zijn en rooilijnen vastliggen.
Wel wilde hij bij benadering we
ten wat nu de kosten gaan worden
en zou hij die vooral tijdig aan de
mensen bekend gemaakt zien.
Dat men de rose vlek gaat ontwik
kelen in samenspraak met een com
missie ad hoe, waarin ook zelfstan
dige ondernemers zitting hebben,
had de zegen van zijn fractie.
t
VAN VALKENGOED
besprak de financiële kanten
De nieuwe begroting steekt gun
stig af, tegen die van een jaar ge
leden, zoals hij aan de hand van per
centages aantoonde. Wel had hij een
meer uitgebreid rapport over de fi
nanciële opzet gaarne ter inzage. Dat
het tekort van 2.5 miljoen via een
baatbelasting van 85% op de inwo
ners van het centrum verhaald wordt
vindt hij te gortig. Dat percentage
moet bekeken worden.
I
MEVR. POELS-PETERS
vond de inspraak-procedure een te
gejaagde bussiness, terwijl het col
lege op zijn beurt alle tijd nam voor
de beantwoording der bijeengebrach
te vragen. Verdere vragen waren:
Waarom worden de cijfers van
het jongste C.I.M.K. rapport niet
ingebracht?
Waarom moet de fasering van de
rose vlek op „korte termijn" wor
den vastgesteld. Is daar zo'n haast
bij en zo ja, waarom?
Hoe zit het met de projektont-
wikkelaar?
Waarom wordt de westkant van
de Schoolstraat niet als winkel
straat aangewezen?
Terwijl het rapport constateert,
dat de grootste parkeerdruk na
bij de Grotestraat zal ontstaan,
liggen in de omgeving daarvan
de minste parkeerplaatsen. Waar
om?
Waarom zijn de ontworpen par
keerplaatsen aan de noord-tan
gent en in de zuid-oost hoek nu
al weer verdwenen?
Waarom kan de Gasstraat niet
als noord-tangent dienen?
Wie moeten via baatbelastingen
van 85% de tekorten betalen?
Leidt dit niet tot cumulatie van
verschillende baatbelastingen?
Waar zijn speelgelegenheden voor
de jeugd in het centrum?
Waarom moesten eerst zo nodig
de „krotten" in de Hoenderstraat
worden opgeruimd en zijn die nu
plotseling waardevolle bebou
wingsstructuren geworden?
OUDENHOVEN
had ook vragen.
Veel wat in het centrumplan ge
beuren gaat, gebeurt op grond
van prognoses. Wat echter, als die
prognoses niet blijken te kloppen?
Vraagt de vitaliteit in de besluit
vorming er om, dat zo drastisch
ruimte wordt geschapen voor het
groot-winkelbedrij f
Vormen de zware lasten, die
overblijven geen aanslag op die
vitaliteit?
Het plan wil persé geen instru
ment zijn tot beheersing van het
vloeroppervlak, maar kan aan de
andere kant zorgen dat er een te
veel aan winkels komt. Wie ds
daarmede gediend?
Is renovatie niet beter dan het
opruimen van wat genoemd wordt
krotten?
Worden particulieren geweerd uit
het centrum?
Kan de raad niet deelplannen, ja
zelfs kavelverkopen stuk voor
stuk beoordelen?
Kan de grond niet toegewezen
worden aan een vrij groot aantal
gegadigden, die elk een beperkt
aantal meters kunnen krijgen om
daarmede de diversiteit van win
kels en het particulier initiatief
te dienen?
Kan de verdeling van de bouw
grond geen grotendeels Venrayse
aangelegenheid worden?
DRS. DEN BROK
i
vertelde, hoewel hij overtuigd
was van het nut van sanering en het
ruimte scheppen, toch nog wel op
en aanmerkingen en vragen te heb
ben. Zo vond hij o.m. dat in de ge
bruiksvoorschriften tot in het piet
luttige toe mogelijke variatie en dif
ferentiatie in de bouw wordt tegen
gegaan. Verder had hij zijn bezwa
ren tegen bepaalde technische uit
drukkingen, die onder stedebouw
kundigen dan wel gebruikelijk mo
gen zijn, doch voor anderen onbe
grijpelijk en onverstaanbaar zijn.
Zijn vragen waren:
Waarom is de commissie ruimte
lijke ordening niet bij de ge
sprekken geroepen, die men ge
voerd heeft met de indieners van
een bezwaarschrift?
Kan de wijze van ter inzage leg
gen en de opzet van de hearing
de schoonheidsprijs 'krijgen?
Waarom de plotselinge grote
hiaast en het doorduwen t.a.v. dit
plan?
Wie staat zo om winkelruimte te
vragen, als B. en W. zeggen?
Heeft die commissie wel zin? B.
en W. moet ze „horen" maar is
nergens gebonden haar adviezen
te volgen?
Is een projekt-ontwikkelaar bezig
bij opzet, uitwerking en fasering
van de rose vlek?
Kan de commissie ad hoc van het
begin af aan betrokken worden
met de rose vlek?
Wil men parkeerterreinen ma
ken op het oude kerkhof?
Waar is de compensatie voor het
wegvallen van de parkeerterrei
nen in de zuid-west hoek en aan
de noord tangent?
Waar denkt men in het oosten
de zo dringend nodige parkeer
ruimte te vinden?
Waarom met alle geweld die
noord tangent? Laat men die weg,
vervallen de kosten van de weg,
het huis van de Deken kan blij
ven en het geheel kan een prach
tig park warden.
Kan het historisch monument
Hoenderstraat 6 en 8 niet daar
herbouwd worden?
Klopt het dat de oostkant van
de schouwburg eventueel winkel
kan worden?
I
VAN WAAYENBURG
I
had berekend dat volgens de nieu
we begroting van de kosten van het
centrumplan de grondkosten al op
gelopen zijn tot 182,50 per m2.
Waarom Zijn de honorarium-kos
ten sinds oktober 1972 gestegen
met 51% en de ontwikkelingskos
ten met 41%.
Waarom worden de cijfers van
het C.I.M.K. rapport niet ver
meld?
Bestaat de kans niet voor een
verschuiving van het bestaande
haar het nieuwe gedeelte?
Wat zijn de grondslagen van de
komende baatbelastingen, hoe
hoog worden ze en loopt men geen
kans dat sommige mensen 3 en
meer baatbelastingen gaan beta
len?
j
DRS. BETERAMS
wilde weten:
Waarom al die haast?
De plannen blijken intussen ge
wijzigd. Maar wat nu met de
mensen, die tegen de aange
brachte wijzigingen bezwaren
hebben?
Waarom de jongste C.I.M.K. cij
fers niet in het rapport verwerkt?
Waarom de jongste wijzigingen?
Hoe zit dat met de projekt-ont-
wikkelaar?
Wat is men nu feitelijk van plan
met de westkant van de School
straat?
Hoe denkt men te gaan „fase
ren
IN CONCLAAF
I
ging B. en W. en haar adviseurs om
het antwoord te vinden op al die
vragen. Toen zij na een uurtje on
derbreking terugkwamen bleek men
niet konkreet op alle vragen te wil
len ingaan, doch enkele hoofdpun
ten nog eens extra te wiillen om
lijnen.
Zo stelde de VOORZITTER dat de
raad bijeen was om een bestem
mingsplan igoed te keuren. Niet aan
de orde is hoe dat uitgevoerd zal
worden, wat de verschillende onder
delen zullen zijn en hoe een en an
der gefaseerd wordt. Dat komt la
ter en ds dan ter competentie van
de raad.
Waar het om gaat is, dat nu in
het centrum nog hele stukken grond
liggen, waar de betrokken eigenaren
in feite mee kunnen doen wat ze
willen mits ze zich maar aan de
bouwvoorschriften houden. Nu gaat
men die gronden een bestemming
geven, namelijk dat ze dienen moe
ten voor uitbreiding van het cen
trum. Dat is heel wat anders.
C.I.M.K. CIJFERS
Ingaande op de C.I.M.K. cijfers liet
hij duidelijk merken dat 'bij de uit
werking wel degelijk rekening ge
houden zal worden met die progno
ses, zodra het over winkels gaat.
Doch het gaat ook over andere din
gen in dat plan en men moet niet het
winkelfacet te zwaar laten domi
neren.
HAASTWERK
Hij gaf toe, dat er nog al haast
achter dit plan gezet was. Maar de
instanties, die subsidies geven,
dwongen daar feitelijk toe, omdat
deze het Venrayse plan in de sep-
tember-vergadering wilden behan
delen, maar ook Venray zelf graag
„in de lift zou zitten".
Het groot aantal bezwaarschriften
heeft een rem aangeslagen en men
heeft nu gelukkig een maand uit
stel gekregen.
TER VISIELEGGING
I
De wijze van ter visie-legging mag
dan door de beperkte accomodate
niet helemaal een schoonheidsprijs
winnen, maar men kwam tot deze
wijze om er zeker van te zijn, dat
steeds ambtenaren aanwezig zouden
zijn om tekst en uitleg te geven.
COMMISSIE AD HOC
B. en W. moeten bij de uitwer
king van het plan de commissie
ruimtelijke ordening „horen". Deze
commissie wordt nog uitgebreid met
2 zelfstandige ondernemers en 2 ver
tegenwoordigers van particulieren.
Als de commissie niet akkoord gaat
met wat B. en W. doet, kan ze haar
bezwaren bij Ged. Staten naar vo
ren brengen. Dat is dus een nood
rem. Een tweede noodrem is de raad
zelf, die het krediet voor de uitwer
king moet verschaffen. Is die het
met enkele denkbeelden van B. en
W. niet eens, dan komt er geen geld
op tafel en kan B. en W. ook niets.
Deze hele methode is juist in de wet
toegestaan enerzijds omdat toch vol
doende controlemogelijkheden open
blijven op het doen en laten van B.
en W., maar anderzijds heel wat
sneller gehandeld kan worden dan
met de oude procedure. Hij wilde
met alle liefde deze commissie snel
bij elkaar roepen. Of haar vergade
ringen openbaar zullen zijn, zoals
later uit het publiek gesuggereerd
werd, moet hij nog bekijken.
PROJEKTOTWIKKELAAR
Hij stelde kort en krachtig geen
enkele afspraak gemaakt te hebben
met een projektontwikkelaar. Deze
kwestie ligt nog geheel „open" ter
competentie van de raad.
VERFIJNING
Ir. Magry vertelde dat de wijzi
gingen, die in het plan intussen zijn
aangebracht, een verfijning van de
structuur betekenen, mede nood
zakelijk geworden door op- en aan
merkingen in verschillende be
zwaarschriften. Hij excuseerde voor
de „moeilijke taal" en de vaktermen,
waarin architecten dikwijls verval
len.
Dat de gebruiksvoorschriften be
perkingen opleggen is enerzijds
waar, maar anderzijds zorgen zij dat
het karakteristieke van Venray be
waard blijft. Ze willen alleen voor
komen dat panden als dat op de hoek
Grotestraat-Henseniusplein nog eens
gebouwd worden.
Hij bevestigde dat de oostkant van
de schouwburg eventueel winkel-
of horeca-bedrijf kan worden in het
nieuwe plan.
SCHOOLSTRAAT
Dit plan geeft aan de oostkant
van de Schoolstraat duidelijk de be
stemming: winkelbouw De westkant
is opgenomen in de roze vlek, die
verder nog niet is uitgewerkt. Maar
aangezien daar al enkele winkels
in liggen, zal bij deze uitwerking,
ook die kant wel winkelbestemming
krijgen.
ROZE VLEK
I
Wat nu besloten wordt is enkel
en alleen, dat de roze vlek. in de
toekomst zal gebruikt warden om
te komen tot uitbreiding van het
centrum. Dat betekent niet dat die
hele vlek gebruikt wordt voor win
kels, doch dat daar allerlei zaken
kunnen komen. Hoe, dat zal bij de
uitwerking wel blijken. Duidelijk is
wel gesteld, dat wat in de rose vlek
gedaan wordt, moet aanhaken op 't
bestaande centrum.
PARKEREN
De verkeersdeskundige gaf toe dat
inderdaad twee parkeerplaatsen gaan
vervallen. Hij gaf ook toe dat het
parkeerterrein achter het gemeente
huis ook in de toekomst slechts voor
de helft bruikbaar zal zijn, want als
de gemeente vertrekt komt de poli
tie er in.
Hij meende dat ook het verkeers
plein aan de Leeuwstraat voor de
oostkant van betekenis is, evenals
het nog te maken parkeerterrein bij
Jerusalem. Hij dacht wel dat men
juist aan de oostkant het eerst met
parkeermeters of -schijven zal moe
ten gaan werken, die volgens hem
een heel wat nuttiger gebruik
van parkeerplaatsen mogelijk ma
ken.
NOORD-TANGENT
De verbinding van oost met west
middels de noord-tangent tussen kerk
en Jerusalem was volgens hem bit
tere noodzaak. Komt die er niet dan
blijft het verkeer zich wringen in de
Hofstraat en Marktstraat en kan
daar nooit een voetgangersgebied
gerealiseerd worden.
FIN ANCIEN
Secretaris POELS bevestigde dat
voor rekening van de gemeenschap
blijft minimaal 2,5 miljoen. Geke
ken zal moeten worden wat dat be
tekent t.o.v. de andere plannen, die
Venray heeft. Dat komt ter sprake
bij de investeringsnota, die zal moe
ten worden aangepast en het priori
teitenplan, dat opnieuw bekeken
moet worden. Dat is al een politieke
beslissing, terwijl een andere poli
tieke beslissing is welk deel daarvan
terug moet komen via baatbelastin
gen en hoe hoog die gaan worden.
Dat daarbij onvermijdelijk is dat
men meerdere baatbelastingen met
een op zijn bord krijgt, zal de raad
bij die beslissing dienen te beden
ken.
Men zal ook moeten bedenken, dat
men op een totaal van 12 miljoen
gulden 4,5 miljoen als rtfkssub-
die kan krijgen. Hy raamde dat
heel globaal genomen de te beta
len lasten 1,per m2 grond in
het centrum zullen gaan bedra
gen, met uitzondering van de rose
vlek, die zichzelf zal moeten be
druipen.
VAN ALLES WAT
Mevr. Poels-Peters kreeg te ho
ren, dat voor speelgelegenheden in
de kom geen gedetailleerd plan be
staat. Dat komt nog.
Oudenhoven werd geantwoord dat
het de raad zelf is, die die evenwich
tige groei van Venray tot uitdruk
king gaat brengen in de plannen.
Men wil wel particulieren in dat
centrum, want alleen al in de rose
vlek zullen 180 particuliere wonin
gen komen, waarvan een deel als
tweede laag en een deel als flats. De
raad krijgt wel deelplannen ter be
oordeling, doch evenmin als in an
dere bestemmingsplannen zal zij ka
vel voor kavel kunnen bekijken. De
verkoop van de gronden te binden
aan bepaalde maten of alleen of
grotendeels aan Venrayers kan niet
omdat men dan in gaat grijpen in
het vestigingspatroon, terwijl men
ook geen parochianilisme mag ple
gen.
Drs. Den Brok kreeg te horen dat
de juiste gang van zaken is, dat B.
en W. de bezwaarschriften krijgen
(niet de commissie van ruimtelijke
ordening) daar haar oordeel over
geeft en ze dan aan de raad voor
legt, die er zijn eigen mening over
geven kan.
Toen was het woord weer aan de
raad, die nu over bepaalde facetten
in tweede instantie het woord kon
voeren.
VAN VALKENGOED vroeg naar
de specificatie van inkomsten en
uitgaven. Die wordt hem ter inzage
gegeven. Deze spreker was er van
overtuigd dat de raad t.z.t. bij de
kostenbepaling een ernstig woord
mee zou praten over de differen
tiatie en classificatie, alsmede over
de hoogten der verschillende baat
belastingen.
VAN WAAYENBURG had niets
gehoord over de duurdere honoraria.
Dat blijken ramingen te zijn. Nu er
meer werk aan de winkel komt ver
wacht men ook deklaraties daarvoor.
Ook had deze spreker niets gezien
over schadevergoedingen. Zo die be
taald moeten worden, komen ze op
de grondprijzen.
VERANTWOORDELIJKHEID
VAN DE RAAD
BETERAMS had er moeite mee,
dat in feite de raad B. en W. nu gaat
machtigen om het centrumplan aan
te pakken. Een zaak van 12,3 mil
joen. Waar blijft de eigen verant
woordelijkheid en de bevoegdheid
van de raad?
DRS. SCHOLS meende dat de raad
via zijn krediet-verstrekkingen en
via de commissie alle controle had
op het doen en laten van B. en W.
en zodoende zijn eigen bevoegdheden
houdt.
BETERAMS bracht verder de no
tulen op tafel, waarin B. en W. zeg-
(vervolg z.o.z.)
VENLO,VENRAY, MAASTRICHT