VENRAYS RAAD VERGADERDE... Toekomst kleinere kerkdorpen aan de orde.... r: K DRUKWERK Mode ideetje 29, WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Plan voor spreiding woningen goedgekeurd een huis koopt U bijStienstra Berden-Trienekens VRIJDAG 2 NOVEMBER 1973 No. 44 VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN VOOR AL UW DRANKEN DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 16 ct per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER HALFJAAR 7.50 (bij vooruitbetaling) Tweemaal in een week vergaderde Venrays raad. „Hollen of stil staan" sch^nt het devies, nu men in de ene week tijd niet alleen de begroting 1974 kreeg aangeboden, doch ook beslissingen nam over centrumplan en spreidingsmodel en B. en W. ook nog eens tekst en uitleg gaf van haar beslissing t.a.v. de bouwvergunning van de heer Oudenhoven. Een zwaar overladen programma, dat beter geprogrammeerd had kunnen worden. Spreidingsmcdel e.d. vindt U in afzonderlijke artikelen behandeld. Hieronder volgt het verslag van de eerste vergadering op maan dagavond. OPENBARE WERKEN Doordat aan de Molenklefweg een zestal bungalows worden gereali seerd moet men daar openbare wer ken aanleggen. Kosten dezes zijn 48.000,waartoe de raad zijn toe stemming gaf. Ook de woningen die aan de Lar gostraat in Brukske door het bouw fonds Zuid Nederland gebouwd wpr-, den, maken openbare werken aldaar nodig. Die kosten 151.000,en ook daarvoor gaf de raad zijn fiat. Nabij de school Coninxhof in Vel- tum moet een trottoir worden aan gelegd. Hiervoor voteerde de raad 8500,—. Drs. DEN BROK meende dat het ging om dezelfde ruimte, waarvoor reeds eerder 11.00,gegeven was om groen op te zetten. Maar dat bleek niet juist. De trottoir komt, waar vroeger de bouwketen ston den. Op de vraag of die trottoir in het exploitatieplan van Veltum staat, werd met neen geantwoord. Maar de verkeerssituatie i.v.m. de school jeugd maakt die trottoir gewoon nodig. JENNISKENS vroeg waarom geen baatbelasting werd geheven als in de Pater Tulpstraat. Dat heeft hier geen zin, want dan zou de school i.e. de gemeente die moeten betalen. SCHOLEN De raad' gaf de gevraagde mede werking voor de aanschaf van een speelleesset voor de Dr. Poelsschool. Kosten dezes zijn 1273,15. Zo'n zelfde speelleesset kan de St. Luciaschool aanschaffen voor 933,66. De raad gaf ook zijn toestemming om voorschotten te betalen aan de Kath. Stichting Schoolbestuur Ven- ray-zuid t.b.v. de school in Bruks ke. Dit gaat om een bedrag van 8.400,—. Op Coninxhof is een tweede kleu terschool dn gebruik genomen en dn Brukske is zowel een protestantse als een katholieke kleuterschool van start gegaan. Ook voor deze scholen gaf de raad toestemming voorschot ten uit te gaan betalen. GELUIDSNIVEAUMETER De raad gaf zijn toestemming om een geluidsniveaumeter aan te schaf fen die men nodig heeft om o.m. bij hinderwetvergunningen het geluid te kunnen meten. De kosten bedra gen hiervan 5.050, Drs. DEN BROK vroeg zich af of men dat ding zo dikwijls nodig had. „Minstens een of tweemaal per week", aldus de VOORZITTER, „en het moet ieder moment van de dag beschikbaar zijn OVERBRENGING GRAVEN Reeds eerder gaf de raad een kre diet van 19.250,voor het over brengen van graven naar de Bosch huizen. Men had toen gerekend op 200 graven. Met het aantal verzoe ken om overbrenging is zo snel ge stegen dat men dit aantal al ver overschreden heeft. Een nieuw op gemaakte berekening toont aan dat alleen al dit jaar 111.038,nodig zal zijn voor dit doel. De kosten van overbrenging wil men bij- de kosten van 't centrumplan tellen en proberen hierop dan rijks subsidie te krijgen. De raad gaf zijn toestemming. VAN VALKENGOED wilde vast gelegd hebben dat men later het onsubsddiabele gedeelte wel uit het centrumplan zou halen, doch men vreesde dat het rijk daarmee niet akkoord zou gaan. SPORTPARKEN KERKDORPEN Reeds tweemaal heeft de raad een aanvullend krediet beschikbaar ge steld van 71.160,voor de afwer king van de sportparken in Merselo, Oirlo en Oostrum. Maar tweemaal heeft men in Maastricht de kous op de kop gekregen, want er waren geen centen. Aangezien de afwer king van het sportpark van Merselo f 10.000,en dat van Oostrum 20.160,kosten en deze onder de 25.000,liggen hoeft hier geen ka pitaal voor aangetrokken te worden. Blijft over dat van Oirlo en Casten- ray dat 41.000,kost en dat hoopt men nu te kunnen betalen uit het algemeen voorzieningenfonds be stemmingsplannen. En nu maar dui men dat voor de 3e maal scheeps recht is. Drs. DEN BROK snapte hier niets van. Hij kreeg te horen, dat de zaak al de tweede maal in orde was ge weest, als er in Maastricht geen mis verstanden waren geweest. Die zijn inmiddels opgelost en nu kan men van toestemming verzekerd zijn. ONBEWOONBAAR De woning Veulenseweg 16 in Veu len is onbewoonbaar, zoals deskun digen hebben uitgemaakt. Ook de raad hing die officiële verklaring nu aan de voordeur, die er overigens niet lang meer zal staan, omdat de eigenaar ter plekke een nieuw huis gaat bouwen. WONINGBOUW De raad ging er mee akkoord dat in Oostrum Zuid 18 woningwet woningen gebouwd zullen worden. De grondkosten hiervan bedragen 182.450,en de bouwkosten 918.796,—. De gemiddelde maandhuur ligt tussen de 285,en de 324, Drs. DEN BROK had gezien dat het 2 woningen onder een kap wor den. Maar dat de huiskamers tegen elkaar komen liggen vond hij een vreemde zaak i.v.m. geluidshinder. Dat blijkt mee te vallen, terwijl een andere constructie duurder is. 6 bejaardenwoningen worden er gebouwd in Oirlo, 8 in Ysselsteyn, 8 in Leunen, 6 in Merselo en 8 in Oostrum. Aan grond kosten die 453.917,en aan bouwkosten 1.451.90,9De raad gaf hier- vcor het groene licht. De woningen, die voorzien zijn van c.v. gaan kosten 250,per maand. De kerkdorpen-fractie had veel waardering voor deze aktiviteit en sprak de wens uit, dat snel de bouwvergunningen zullen komen, oomdat er in verschillende plaatsen gewoon op gewacht wordt. 20 woningwetwoningen, aldus be sliste de raad, komen in Leunen. Grondkosten hiervan zijn 214.860,- en bouwkosten f 916.799,-, de huur hiervan ligt tussen de 250,- en de 290,- per maand. Hier drong REINTJES aan op spoed, doch men verwacht dat eerst komend jaar met de bouw van deze woningen begonnen wordt. Dan kwam het spreidingsmodel aan de orde, maar hierover leest U elders meer. „Wat wij in het beleidsplan La.v. de woningbouw op de kerkdor pen nastreven is dat de autochtone bevolking daar nog een nieu we woning kan stichten. Daarmede gaan we verder dan Ged. Sta ten, welke zeker voor de kleinste kerkdorpen, bevriezing voor staan Met deze woorden vatte de VOORZITTER de be doeling van het 50 pagina's dikke spreidingsmodel woonkernen Venray nog eens samen, dat de raad maandagavond te behande len kreeg. Hij noemde dat de konsekwentie van het landelijk en provinciaal be leid t.a.v. de ruimtelijke ordening, waarbij de open ruimte zoveel mo gelijk gespaard dient te worden. Met dit beleidsplan dn de hand waar van de uitgangspunten en de cijfers altijd aangepast kunnen worden aan nieuwe inzichten en omstandigheden meende B. en W. een beleid te kunnen voeren, dat ook de kleinere kerkdorpen recht doet wedervaren. ONVOLDOENDE I JENNISKENS washet daar niet mee eens. Hij stelde dat met uitzon dering van Leunen en Oostrum op de meeste kerkdorpen nog slechts enkele woningen gebouwd kunnen worden. Dat zal onvoldoende zijn om b.v. Merselo en Oirlo leefbaar te houden, omdat zowel het onderwijs als het verenigingsleven daar kapot zal gaan. En dat betekent dat enkele duizenden mensen gedoemd worden om te wonen in niet leefbare ge meenschappen. Als men ruimte en milieu had willen sparen, had men beter op verschillende kerkdorpen kunnen bouwen dan in de verschil lende uitbreidingsplannen van Ven ray, waar men nog al wild is om gesprongen met natuur, bomen en struiken. Het was hem te dwaas, dat men op de kerkdorpen scholen moet sluiten, terwijl men in Venray-cen- trum nieuwe moet bouwen. Hij was pertinent tegen de stellingen, die Ged. Staten in deze handhaven en vroeg zich af of gezien hun houding in het verleden t.a.v. autochtone bouw dat standpunt nu ineens ge wijzigd zal worden. TWIJFELS had REINTJES. Weliswaar acht hij een beleid nodig t.a.v. het gebruik van de beschikbare ruimte, maar bij de argumenten, die B. en W. aandra gen om het voorgestelde te bereiken, moet hij vraagtekens zetten. Open baar vervoer zal b.v. een zeer grote ro lgaan spelen. Als B. en W. reeds nu durven beweren dat Venray goe de verbindingen heeft, dan is dat onjuist. Als B. en W. stellen dat er inte gratie-problemen zijn bij de nieuwe en oude bewoners van Leunen en Oostrum, dan moet hij zeggen, dat zeker in Leunen alles gedaan wordt om de nieuwelingen zo goed mogelijk op te vangen. Als B. en W. stellen dat in het ver leden al een duidelijke trek was van de kerkdorpen naar de kom, moet men ook de reden opgeven. Die is, dat er op de kerkdorpen te weinig gebouwd mocht worden en dat men wel naar Venray-kom moest, wilde men een woning krijgen. Venray Of Leunen en Oostrum in de toe komst een duidelijke funktie gaan krijgen, zoals in het model staat, waagt hij te betwijfelen. Hij meent dat ze nog dusdanig in het groeien beperkt worden, dat b.v. de winkel stand zal gaan verdwijnen en dat ze altijd te klein voor tafellaken en te groot voor servet zullen blijven. Als het zo is, dat alleen de autoch tone bevolking op de kerkdorpen mag bouwen, dan zou hij graag zien, dat bij de beoordeling daarvan, ook de dorpsraden worden ingeschakeld. Men betrekt wel het onderwijs in dit spreidingsmodel, doch niet de kerkgenootschappen, die juist voor het welzijn een grote taak is toe bedeeld. Hij noemde het plan te economisch van opzet, waardoor on herroepelijk verschraling van ver schillende kerkdorpen op zal treden met alle kwalijke gevolgen van dien. Als laatste opmerking moest hij bij verschillende cijfers, welke gebruikt zijn, nog de nodige vraagtekens te zetten, terwijl wat minder ambte lijke taal in dit stuk hem liever ge weest was. TERUG DRAAIEN J Ook VAN DER STERREN had moeite met de cijferreeksen, die aan dit plan hun basis geven, zoals ook hij de nodige vraagtekens had bij andere uitgangspunten. Waar het op neerkomt is, dat in de familie Venray 3 zoons veel krijgen, 4 nog een klein beetje en de rest niets. En zoals in iedere familie, wordt deze behande ling als onjuist en onrechtvaardig gevoeld. Men spreekt over expan sieve ontwikkeling van Venray, maar de kleine kernen bevriest men. Dat brengt met zich problemen voor het onderwijs, voor openbaar ver voer, voor het verenigingsleven en niemand weet hoe die op te lossen. Hij vindt het b.v. nog altijd een vreemde zaak, dat men terwille van industrieën, die tussen Oostrum en Oirlo liggen, in Oostrum grond gaat onteigenen voor woningbouw, ter wijl men die in Oirlo voor het aan pakken heeft. Hij vindt het vreemd dat terwijl men b.v. met de sport parken bewezen heeft dat door een goede samenwerking veel bereikt kan worden, nu die zaak weer terug gedraaid wordt. Hij vond dat de heren planologen de zaak veel te veel vanachter de bureau's uit benaderen en te weinig af weten van de werkelijkheid. Hij zou die graag nog eens in Venray zien* om alsnog met hen eens te pra ten. WURGMODEL I TIMMERMANS had voor een en ander geen goed woord over. Afge zien van de vreemde woorden, die het plan onleesbaar maken, is het een doodgewoon van 'boven opge legd wurgmodel, waar men niets of weinig aan veranderen kan. En voor dat karretjpe laat hij zich 'niet span nen. Onder het motto van goed ruimte-gebruik wordt hier de men sen wat opgedwongen, wat ze niet willen. En of <üe ruimte nu in Vre- depeel gebruikt wordt of in Veltum 2 is z.i. lood om oud-ijzer. BEWUST GERICHTE UITGROEI dit plan een model, waarbij men streeft naar een bewust gerichte uitgroei van enkele dorpen en ge lijktijdig naar een bewuste keuze an dere dorpen in hun wezen te laten. Maar wordt op dit beleid ook dat van de nabuurgemeenten afgestemd? En hoe staat men tegenover de be hoefte aan een tweede huis, waar over niets gezegd wordt? Zij kon met dit beleid vrede hebben, mits men duidelijk rekening houdt met wat de dorpsraden ook al te berde brachten, namelijk: Autochtonen moeten kunnen blijven bouwen. Be vriezingsverschijnselen moeten wor den voorkomen en opgevangen. An dere inzichten moeten in dit beleid verdisconteerd kunnen worden. VRAGEN Drs. DEN BROK stelde dat de wens van kleine groepen om te blij ven leven in de vertrouwde omge ving van het dorp, waarin zij ge- bor enen getogen zijn, altijd geëer biedigd dient te worden. Zelfs als G.S. met de wet in de hand zulks onmogelijk zou maken. Aan die wens voldoet het Venrayse plan, temeer waar aanpassing en bijstu ring ten alle tijde kan plaats vinden. Vreemd vindt Opbouw '70 alleen, dat iedereen klaagt over de gehan teerde cijfers. Een andere vraag is of de te vol gen politiek niet bijdraagt tot ver grijzing van de dorpen. En wat gaat men doen als scholen gaan verdwij nen? Moet openbaar vervoer niet aangepast worden aan de grotere wensen? DE BRUYN had met de rest van de collega's ook zijn bezwaren tegen dit beleidsplan, maar vreesde dat als we dit niet accepteren, we hele maal bot zullen vangen. Hier wordt een poging gedaan tenminste nog de autochtone bevolking een kans te geven. Stemmen we dat af, dan maakt Maastricht helemaal de wacht uit en krijgen de kleinere kernen niets.zo was zijn bescheid. ANTWOORD VAN HET COLLEGE i Het gehele college kwam in het geweer voor de beantwoording van de algemene beschouwingen. De VOORZITTER kon zich goed voorstellen dat door verschillende raadsleden het voorstel een zware pil is. Ook B. en W. hebben er hun moeite mee gehad. Maar men staat nu eenmaal voor de opgave om voor Venray een ruimtelijk beleid te be palen, dat weer afhankelijk is van het provinciaal en landelijk beleid. Waar het om gaat is, dat Venray met een heleboel bestemmingsplan nen in Masatricht is gekomen en men daar de boodschap kreeg: „laat eerst maar eens zien wat jullie in de gehele gemeente van plan zijn." Dat plan ligt nu, na lange tijd van voorbereiden en besprekingen, ter beoordeling voor aan de raad. Daar in staan twee dingen uitdrukkelijk gesteld: autochtone groei moet ieder dorp zijn kansen hebben en op de tweede plaats: mocht blijken dat de gehanteerde cijfers door de feitelijke ontwikkeling worden ach terhaald, dan worden die Cijfers aangepast. Men zal zich herinneren dat in een der eerste discussiestuk ken over dit plan men nog met een indeling in klassen gekomen is van de verschillende dorpen, maar dat standpunt heeft men tegen de zin van G.S. verlaten juist om autochtone groei te waarborgen. Daarom zal het nog een stevig robbertje vechten worden .in Maas tricht. Men moet ook oppasen dit plan als de schuldenaar aan te wij zen als scholen en winkels gaan verdwijnen. Als men in ieder dorp een zesklassige school wil handha ven, dan betekent dat men de gehele uitbreiding van Venray naar de kerkdorpen moet brengen. Want ook Warm ideetje voor de kille dagen is dit mouwloze vest. afgebiesd met kabels. Jn de de kleuren zwart, paars en flessegroen. Grotestraat - Venray een lager geboortesaldo, andere koopgewoonten enz., zijn aanleiding dat scholen en winkels verdwijnen. En oook moet men met schermen met goedkopere grond op de kerk dorpen, want b.v. in Leunen strandt al de bouw van een nieuwe school op de te hoge grondprijs. Hij bestreed de stelling van Jen- niskens dat Venray veel natuurge bied heeft opgeofferd in zijn be- stemingsplannen. Dat natuurgebied heeft nu een woonbestemming ge kregen en draagt bij tot een meer leefbare omgeving van het woonge bied der mensen. Hij bestreed ook diens bewering dat het geplande be leid discriminerend zou zijn. Het houdt het buitengebied open, doch de autochtoon kan zijn woning bou wen in het dorp, dat hem lief is. De uitgroei van Leunen en Oos trum wil men beperkt houden, juist om het eigen karakter niet verloren te laten gaan. Als het waar is dat er geen frustaties optreden tussen nieuwkomers en inwoners, dan is dat een gelukkig feit, doch de mogelijk heid bij een te snelle uitbreiding zit er zeker in. Dat het rapport moeilijk leesbaar is, vindt natuurlijk zijn oorzaak in een soort bedrijf9blindheid. Men is zo lang met bepaalde begrippen be zig, dat men meent dat iedereen die kent. In dat opzicht hoopt men zijn leven te beteiren. Dat men de kerkgenootschappen niet in de beschouwing betrokken heeft komt, omdat men de kwalita tieve beoordeling van de verschillen de leefgemeenschappen achterwege heeft gelaten. Voor de problemen, die zich gaan aandienen, zal men moeten zorgen oplossingen te krijgen. Dat zal ook de nodige mogelijkheden met zich brengen, maar men kan het een niet doen, zonder het ander. Het voorstel van v. d. STERREN om nog eens met de planologen aan tafel te gaan zitten, verwierp de VOORZITTER. Men heeft de stand punten bepaald en nu moet de ge meente haar eigen beleid gaan ma ken en verdedigen. De vraag van MEVR. POELS PETERS naar wat de nabuurge meenten op ddt terrein doen, kan niet beantwoord worden omdat geen der nabuurgemeenten met gelijksoortige problemen zit. Als antwoord op de opmrekingen van Drs. DEN BROK stelde de VOORZITTER nog eens nadrukelijk de volgende punten: a. geen wilde groei; b. geen afremmen van de autoch tone groei; c. geen bevriezen, doch eigen groei mogelijk maken; d. de daaruit voortvloeiende pro blemen aanpakken. Dat er vergrijzing op zal treden in de kleine kernen geloofde hij niet. Ook hier blijft een soort doorstro ming op gang. WETHOUDER SCHOLS bracht praktische voorbeelden op tafel, t.w. de bouwcijfers tussen 1965 en 1972. In die periode zijn, ondanks alle tegenwerking van hogere instanties nog altijd 540 woningen gebouwd op de kerkdorpen. Voor de eerst ko mende vijf jaren plant men buiten Oostrum en Leunen nog eens 240 woningen in de overige kerkdorpen, waarbij ook gepoogd zal worden in de kleinste kernen nog bejaarden woningen (dus huurhuizen) tot stand te brengen, zo zulks nodig zou zijn. MEVR. RUTTEN-TIELEN wees er op dat de probuemen bij de scho len al langer bestaan. Verschillende klassen bij een onderwijzer, gebrek aan ruimten voor handenarbeid enz. enz. Deze gebreken moeten nu al opgeheven worden en wat dat be treft stemmen hoofden van scholen en inspectie in, met een soort reor ganisatie, die misschien door dit be leidsplan wat bespoedigd zal wor den. Voor de kleuterscholen, waar voor een ontheffing tot 20 leerlingen mogelijk is, is de eerste jaren nog weinig onheil te verwachten. De wethouders LOONEN en VAN OERS, die zich nu presenteerden als de wethouders van de kleine kernen, gaven hun visie weer op dit plan, waarmede ze aanvankelijk grote moeite hadden. Bevriezen was er bij hen niet bij en daarom ook geen in deling in klassen zoals eerder was gebeurd. De leefbaarheid op sommige ker nen zal een moeizame zaak worden, dat verheelden zij niet, doch zij vroegen zich af of daarin naast de gemeente, ook de provincie en het rijk geen taak hebben. Als men in Venray 6 miljoen rijksgelden krijgt en Den Haag omgerekend naar Ven rays inwonertal 13 miljoen, zit er iets scheef in de verdeling. Het meer kernen hebben" zou b.v. een goede grond zijn voor een verfij ningsmaatregel. Hij vertrouwde voor dat standpunt ook begrip te vinden bij de provincie. De kwestie cijfers, waaraan menig raadslid zwaar schijnt te tillen, ligt bij hen niet zo zwaar. Zal blijken dat die onjuist zijn, dan kunnen die rustig veranderd worden. Het ver andert niets aan het principe dat de autochtone bevolking moet kunnen blijven wonen, waar ze wil. VERVOLG DEBAT In tweede instantie kwamen wei nig nieuwe gezichtspunten naar vo ren. STEEGHS wees op de vele offers, die Castenray voor kerk en school gebracht had, maar hem werd er op gewezen, dat ook elders in de ge meente dergelijke offers zijn ge bracht. EMONTS wees er op dat nu ook een einde moet komen aan het ge- traineer, wat bcuwliefhebbers uit de kerkdorpen in het verleden dik wijls ondervonden hebben. De VOORZITTER meende dat te kunnen toezeggen, omdat men thans aan de hand van het beleidsplan in Maastricht weet wat er komen kan. 1 ROT-PLAN JENNISKENS zei onomwonden en onder applaus van het in grote getale opgekomen publiek het een rot-plan te vinden en TIMMER MANS wilde nog altijd zien, dat men een wettelijke basis zou kun nen vinden om een niet-autochtoon te verbieden om in een van de kerk dorpen te bouwen. JANSSEN merkte op, dat als in een kern de leefbaarheid teniet dreigt te gaan de raad ook zijn ver antwoordelijkheid houdt daar iets aan te doen. PONJEE vroeg of alleen eigen bouwers op de kernen mogen bou wen, maar werd verwezen naar de bejaardenwoningen, dat huurhuizen zijn. Het debat sleepte zich nog wat voort, maar uiteindelijk kwam het tot hoofdelijke stemming, waarbij TIMMERMANS en JENNISKENS de enigen waren, die een „neen" lie ten horen. I STEMMEN UIT HET PUBLIEK Het publiek kreeg ook zijn kans, waarvan als eerste de voorzitter van de P.v.d.A., dhr. Wiegant gebruik maakte. Hij verweet de kerkdorpen fractie inkonsekwent te zijn. Had de gehele fraktie tegen gestemd, dan had men Maastricht ten overvloede misschien nog eens duidelijk ge maakt, dat men het in Venray met hun beleid lang niet eens is. Hij was verder bang dat G.S. Ven rays gemeentebestuur toch wel vast zou „pinnen" op de cijfers en dat men niet-autochtone bouw in de kernen niet zou kunnen voorkomen. TRUYEN vroeg waarom men de migratiecijfers niet in de cijfers ver werkt had, maar kreeg te horen dat zo die nog invloed hebben automatisch naar voren komen en tot korrekties kunnen leiden. VAN OSCH wilde weten of b.v. op Heide bejaardenwoningen kun nen komen. WETHOUDER SCHOLS dacht dat als de noodzaak hiervan kan wor den aangetoond, hierover in ieder geval gepraat kan worden. DRIESSEN dacht het meer gezond voor de kernen zou zijn als vreem den in de dorpen kwamen wonen met nieuwe impulsen en dadendrang. Met 1800 verhuizingen in een jaar in de gemeente dacht B. en W. dat ook de kerkdorpen wel wat meepik ken van de „vreemden", die nog al tijd plaats kunnen vinden in be staande woningen op de kerkdorpen. Extra daarvoor bouwen gaat recht streeks in tegen alles wat G.S. wil. voor al uw van dan munckhof n.v.

Peel en Maas | 1973 | | pagina 1